Mozgásban

Hogyan hűtsük az autónkat kánikulában?

A gépeknek általában nem tesz jót, ha szélsőséges hőmérsékletnek vannak kitéve. Most, hogy javában tombol a nyár, és Magyarországon a hőmérséklet a 40ºC-ot is elérheti a héten, az extrém meleg a járműveket is károsíthatja, ami költséges javításokhoz és alacsonyabb maradványértékhez vezethet.

A carVertical autóipari adatszolgáltató cég szakértői hasznos tanácsokkal szolgálnak arra vonatkozóan, hogyan csökkenthetjük minimálisra az autó túlmelegedésének kockázatát, és hogyan tarthatjuk formában a járművünket egész nyáron.

Parkoljunk árnyékban!

Ha lehetséges, soha ne hagyjuk az autót hosszú ideig közvetlenül a napon. A hő tönkreteheti a belső bőrfelület, amely elkezdhet repedezni. Arról nem is beszélve, hogy a napsugarak az autó fényezését és a műanyag alkatrészeit is károsítják.

Természetesen ez nem egyetlen nap alatt következik be, de ha azt szeretnénk, hogy az autónk hosszú életű legyen, árnyékban vagy garázsban tartsuk. Felforrósodott autóba beülni igen kellemetlen, és jó időbe telik, amíg az utastér lehűl.

Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője azt javasolja, hogy lehetőleg úgy parkoljuk le az autót, hogy amikor visszatérünk, a nap ne az elejét süsse.

„Nincs rosszabb annál, mint beülni a fekete bőrülésre egy olyan autóban, amely órákon át közvetlen napfénynek volt kitéve. Ha például tudjuk, hogy délután 4 órakor használjuk újra, figyeljünk oda, hogy a nap abban az időszakban hátulról érje a járművet, így az ülések kevésbé melegszenek majd fel”

– javasolja Buzelis.

Hagyjuk résnyire nyitva az ablakokat!

Amikor a szabadban parkolunk, még a tűző napon sem lesz elviselhetetlen forróság az utastérben, ha néhány centiméterre nyitva hagyjuk az autó ablakait.

„A forró levegő felfelé száll, és a nyitott ablakokon keresztül elpárolog. Ha csak egy kevés szellő fúj is, az autó belseje sokkal hűvösebb lesz, mint teljesen zárt ablakoknál” – mondja Buzelis.

Ellenőriztessük a klímát!

Mielőtt beköszönt a nyár és emelkedni kezd a hőmérséklet, fontos, hogy felmérjük légkondicionáló rendszer állapotát. A koszos légszűrő, a hibás termosztát vagy az eltömődött szellőzőnyílások miatt akár egy rövid kirándulásból is szauna-élmény válhat, ezért gondoskodjunk arról, hogy a klíma tökéletesen működjön.

Az AC-problémák kijavításával ne várjunk az utolsó pillanatig, hiszen a helyi autószervizben hosszabb lehet a várakozási idő, mint gondolnánk.

Figyeljünk oda a nyomásra a gumiabroncsokban!

Meleg időben emelkedik az abroncsokban lévő nyomás, ami ritka esetekben durrdefektet is okozhat. Minden 10 °C-os hőmérséklet-emelkedés után a gumiabroncsok nyomása 0,1 bar-ral nő, még akkor is, ha az autó egy helyben áll.

Rendszeresen ellenőrizzük a gumiabroncsok nyomását, hogy szigorúan a gyártó ajánlásainak megfelelően legyenek felfújva. A hőség idő előtti kopást és szakadást is okozhat, ezért a futófelület mélységét is nézzük meg. Elhasználódott gumikkal kevésbé irányítható és fékezhető az autó, így útközben veszélyes helyzetekbe kerülhetünk.

„A megnövekedett nyomás hatására az abroncs középső része gyorsabban kopik, mint a külseje vagy az oldala. Nyomásszabályozás nélkül néhány ezer kilométer megtétele után a gumiabroncsok elhasználódhatnak, és nem biztosítanak megfelelő tapadást nedves talajon”

– magyarázza a carVertical autóipari szakértője.

Ellenőrizzük a hűtőfolyadék szintjét!

A legtöbb autómotor 90 °C és 105 °C közötti hőmérséklet-tartományban működik. Ha azonban a hűtőfolyadék szintje nem elegendő, a motor túlmelegedhet. Ha kint rendkívül meleg van, ezek a folyamatok jóval gyorsabban mennek végbe.

Vizsgáljuk át az összes tömlőt, hogy látunk-e rajtuk repedéseket – a legkevésbé sem szeretnénk ugyanis azzal szembesülni egy forró nyári napon, hogy az autónkból folyadék szivárog. Ha a hűtőfolyadék szintje alacsony, töltsük fel – ezzel meghosszabbíthatjuk a jármű motorjának élettartamát.

Használjunk napellenzőket!

A napvédők visszaverik a napfényt, így hűvösebb marad az autó. Ha nyáron gyakran kell nyílt helyen parkolnunk a járművel, a napellenzők gondoskodnak arról, hogy a belső hőmérséklet alacsonyabb legyen. A becslések szerint a napernyők használatával akár 25%-os hőmérséklet-csökkenést is elérhetünk.

Töltsük fel a motorolaj- és egyéb folyadéktartályokat!

A magas hő csökkenti a motorolaj viszkozitását – elvékonyodik, és kevésbé keni jól az alkatrészeket. Ráadásul a megnövekedett súrlódás magasabb üzemanyag-fogyasztással jár. Fontos tehát, hogy időben cseréljük az olajat, mert ez az autó állapotára is hatással van.

Győződjünk meg arról, hogy a motorolaj szintje a nyár folyamán végig megfelelő, és ellenőrizzük az összes többi autófolyadékot, például a fék-, a sebességváltó- és a kormányfolyadékot is.

Ellenőrizzük az akkumulátort!

Sok járművezető él abban a hitben, hogy csak a hideg idő befolyásolja az akkumulátor állapotát, pedig a nyári kánikula is jelentős hatással van rá. Extrém hőmérsékleten az akkumulátor elektrolitjai elpárologhatnak, fokozódhat a korrózió és a szulfátképződés. A forró éghajlatú országokban az akkumulátorok élettartama jellemzően rövidebb, mint ott, ahol enyhébb az időjárás.

Ha valaki évek óta nem szervizelte az akkumulátort, érdemes mielőbb megtennie, mert egy nap előfordulhat, hogy nem tud útra kelni az autóval.

Indulás előtt hűtsük le az autót!

Forró autóba ülni olyan, mint egy lávamezőn sétálni. A legjobb, amit tanácsolhatunk: ne tegyük! Mielőtt útnak indulnánk, nyissuk ki az összes ajtót és kapcsoljuk be a légkondicionálást, hogy az autó belseje lehűljön. Forró járműben vezetni nemcsak kellemetlen, hanem kockázatos is, hiszen a hőség szédülést vagy hányingert okozhat.

Indulás után néhány percig tartsuk nyitva az ablakokat, hogy a forró levegő távozzon. Csak akkor húzzuk fel az ablakokat, ha a klímarendszer már hideget fúj.

Bár nyáron valamivel több törődést igényel egy jármű, nem fog komoly fejfájást okozni. Némi tervezéssel és rendszeres karbantartással biztosíthatjuk, hogy az autónk a legmelegebb napokon is a lehető legjobb állapotban legyen.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Íme a legkeresettebb egyterű autók

egyterű

A magyar piac egészét hirdetésszámban és látogatottságban lefedő Használtautó.hu szakértője az iskolakezdés apropóján megnézte, hogy mely egyterű, vagyis családi célra is tökéletesen alkalmas kivitelű autók a legnépszerűbbek, és azt is, milyen átlagárakon.

A Használtautó.hu portálon a legfrissebb adatlekérés, azaz a telefonos megkeresések száma alapján az Opel Zafira, a Volkswagen Turan és a Renault Scenic vezeti az egyterűek (MPV, multi-purpose vehicle) népszerűségi toplistáját.

Legalacsonyabb, 622 ezer forintos átlagáron egy átlagosan 18,5 éves Citroën Xsarát lehet megvenni (a toplista legidősebbjeként), míg legmagasabb, 3 667 000 forintos átlagáron egy átlagosan 10,9 éves Ford S-Maxhoz juthatunk (a toplista legfiatalabbjaként).

Mivel az újautó-piacról eltűnni látszanak az egyterűek, egyre többen keresgélnek a használtak között. Ezekért a valóban praktikus autókért pedig a vásárlók is hajlandóak mélyebben a zsebükbe nyúlni, így a toplistán szereplő modellek 13,8 éves átlagéletkora is fiatalabb a teljes magyar autópark átlagánál

mondta Horváth András, a Használtautó.hu autópiaci szakértője.

 


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Olaszországban kezdik, de Horvátországban folytatják a nyarat a magyarok

Belföldön az elmúlt 2 évben megduplázódott a nyári adatforgalom, a tipikus nyaralóhelyek közül a Balaton térsége a nyerő

A Yettel összesített adatok alapján folyamatosan vizsgálja a hálózatán zajló forgalom típusát és intenzitását mind a belföldön, mind a külföldön mobilt használó ügyfelek esetében. Most a szabadságokkal teli nyári időszakot elemezte a vállalat, érdekes megállapításokat nyerve az adatokból.

Idén nyáron a Yettel ügyfelei összesen 155 külföldi országban roamingoltak és 126 országból látogattak Magyarországra olyan külföldi mobilhasználók, akik a Yettel hálózatára csatlakoztak.

A Yettel nyári adatforgalmi elemzése meglepő eredményeket hozott többek között a külföldön mobilt használó Yettel előfizetők esetében: az idei nyári hónapok aggregált mobilhasználati szokásait vizsgálva kiderült, hogy a népszerűbb déli nyaralóhelyek közül júniusban az olasz térségben növekszik meg leginkább a magyarok külföldi adatforgalma, ezt követően július-augusztusban Horvátország átveszi a vezető szerepet.

A hozzánk látogató külföldi ügyfelek adatforgalma a június-július-augusztus hónapokban egyre magasabb volt, a három nyári hónapban átlagosan több mint 60%-kal többet mobilneteztek az itt tartózkodó vendégek, mint egy átlagos tavaszi hónap során. A legnagyobb forgalmat bonyolító külföldi országok idén nyáron Németország, Románia, Ausztria, Lengyelország és az Egyesült Királyság.

A Balaton a Riviéra

A belföldi nyári adathasználat – a Yettel saját előfizetőinek aggregált adatait vizsgálva – is jelentős növekményt hozott; az előző évekhez képest több mint kétszeresére nőtt a kiszolgált adatforgalom mennyisége. A hónapokat tekintve a naptár szerinti sorrendben dőltek meg a havi adatforgalom-rekordok, a legforgalmasabb hónap az augusztust volt. A jelentősebb vízterületek közül a nyáron a Balatonnál volt a legnagyobb adatforgalom-növekmény, ezt a Tisza-tó környéke követte, majd a Velencei-tó térsége állhat a képzeletbeli adatforgalom-dobogóra.

A teljes országot vizsgálva a top adatforgalmazó területek idén nyáron Budapest és Pest vármegye, Győr-Moson-Sopron, Somogy, Borsod-Abaúj-Zemplén és Bács-Kiskun vármegyék.

A Yettel az elmúlt időszakban egy több tízmilliárd forint értékű beruházással a teljes hálózatának megújításába kezdett. Ez nem csak az országosan elérhető 4G-hálózat kapacitását növelte a korábbi 2-3-szorosára, de lehetővé tette az 5G bevezetését és elterjedését is, ami mára már közel 1 000 bázisállomáson érhető el országszerte, és augusztusban az országos adatforgalom több mint 20%-a már ezen az új technológián zajlott.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Magyar csapat is indul a FIM Endurance Világbajnokságon a HUMDA támogatásával

Szeptember 14. és 15. között rendezik meg a FIM Endurance Világbajnokság (EWC) idei negyedik futamát a franciaországi Paul Ricard pályán Le Castelletben.

A 24 órás viadalon a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. és a Magyar Motorkerékpár Technikum és Szakképző Iskola (MAMI) közreműködésével és támogatásával elindul a nemrég alakult Hungarian Endurance Racing Team by Moto-Jungle Racing négy versenyzője. Sebestyén Péter, Kovács Bálint, Görbe Soma és Számadó Máté a Superstock kategóriában versenyeznek majd.

A FIM Endurance Világbajnokság (EWC) egy 1980-ban indult hosszútávú versenysorozat, amely a nemzetközi szövetség, a Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM) alá tartozik. Az EWC 2024-es szezonja két 24 és két 8 órás időtartamú versenyből áll. A sorozat áprilisban kezdődött a franciaországi Le Mans-ban megrendezett 24 órás futammal, majd ezt követte a belgiumi Spa-i 8 órás verseny júniusban és a japánban lebonyolított Suzuka 8 órás futam júliusban. A szezonzárót, a legpatinásabbnak számító Bol d’Or 24 órás versenyt a franciaországi Paul Ricard pályán rendezik szeptemberben 14. és 15. között. Az Endurance világbajnokságon Formula EWC és Superstock kategóriában indulnak a csapatok, a HERT az utóbbiban.

Az EWC versenyek különlegessége a látványos állórajt, amikor a versenyzők a pálya egyik oldalán sorakoznak fel, majd futva közelítik meg a másik oldalon felsorakoztatott motorokat, majd nyeregbe pattannak és elindulnak az első kanyar felé. A motoroknál fontos előírás, hogy általános megjelenése nem térhet el a széria modelltől. A Superstock motorok legalább 175 kilogramm súlyúak.

Az endurance azaz hosszútávú versenyek nem kizárólag a tempóról szólnak, hanem a kitartásról, így különösen nagy kihívást jelentenek, mivel a résztvevőknek nemcsak gyorsnak, hanem tartósan megbízhatónak is kell lenniük a 8-24 órán át tartó futamokon.

– Büszkék vagyunk arra, hogy a HUMDA és a MAMI együttműködésével egy magyar csapat is lehetőséget kap, hogy megmutassa tehetségét a nemzetközi porondon. Ez a verseny nem csak a versenyzők számára jelent hatalmas lehetőséget, de az egész magyar motorsport számára is, hiszen a világ legjobb csapatai között mérhetjük meg magunkat – mondta Rizmayer Gábor, a Hungarian Endurance Racing Team vezetője.

A HUMDA és a MAMI közös munkája tette lehetővé, hogy a magyar csapat a legmodernebb technológiával és a legkorszerűbb felszerelésekkel vegyen részt a versenyen. A versenymotor alapja a BMW M1000RR motorkerékpár, melyet a szabályoknak megfelelően készítettek fel a viadalhoz. A felkészülés során a csapat négy különböző versenypályán a csehországi Brno-ban, a szomszédos Szlovákiaringen, a hazai Pannóniaringen, valamint a verseny helyszínéül szolgáló Paul Richardon tesztelt, hogy a lehető legjobb formában állhassanak rajthoz. A felkészülés végére sikerült megtalálni azokat a beállításokat, amivel a versenyzők megközelítették a tavalyi top időeredményeket.

A jelenlegi csapat versenyzői olyan fiatal tehetségek, akik tagjai vagy tagjai voltak a HUMDA Zrt. Hungarian Motorsport Academy (HMA) utánpótlásnevelési programjának, pályafutásukat a társaság évek óta támogatja. Mindannyian fiatal koruk óta versenyeznek.

Sebestyén Péter 30 éves, hazánk egyik legtapasztaltabb versenyzője. Versenyzett a Red Bull Rookies Cup-ban, a Spanyol bajnokságban 125ccm-es kategóriában, Moto GP 125-ös kategóriában, IDM 125 European Junior Cup-ban, World SBK-ban, World SSP-ben is. A Supersport-világbajnokságon a HUMDA együttműködésével indult.

Kovács Bálint 23 éves, a legtapasztaltabb hazai Endurance-versenyzőnek számít, harmadik éve indul a világbajnokság futamain, eddig 7 viadalon vett részt. Jelenleg az IDM-ben (Nyílt Német Gyorsasági Bajnokság) szerepel a gyári BMW csapatban.

Görbe Soma 19 éves, Northen Talent Cup bajnok, az Alpok-Adria STK 600-ban összesített 2. helyezést ért el. Idén megnyerte az IDM Pro Stock 1000 bajnokságot. Korábban a HUMDA pilótájaként indult a FIM Moto3 Junior világbajnokságon és a Red Bull MotoGP Rookies Cup mezőnyében.

Számadó Máté 19 éves, a Super Sport 300 (SSP 300) kategóriában világbajnokságon szerzett pontot, az IDM 300 bajnokságban háromszor állt a dobogón. Jelenleg az Alpok-Adria SST 1000 kategóriájában versenyez.

A világbajnoki sorozaton belül a Superstock kategória talán még erősebb, mint a Formula EWC, mivel itt a szabályrendszernek köszönhetően még kisebbek a motorok közötti eltérések. Ráadásul a Superstock-specialista csapatok mellett minden gyári EWC csapatnak van ebben a kategóriában fiókcsapata, ami tovább növeli a versenyt.

A hosszútávú versenyeknél 24 óra alatt rendkívül sok technikai és egyéb probléma adódhat, azonban a felkészülési időszak alatt futott tesztek eredményei óvatos optimizmusra adnak okot. A csapat elsődleges célkitűzése a célba érés tehát, hogy értékelhető helyen be tudják fejezni a futamot.

– Ez az esemény mérföldkő a magyar motorsport történetében. A verseny nemcsak a kitartásról és gyorsaságról szól, hanem a csapatmunkáról és a stratégiáról is. Biztosak vagyunk benne, hogy a magyar csapat megállja a helyét a legjobbak között – emelte ki Lévay Károly technikai vezető, a Magyar Motorkerékpár Technikum és Szakképző Iskola részéről.

A HUMDA és a MAMI továbbra is elkötelezettek amellett, hogy támogassák a hazai tehetségeket és hozzájáruljanak Magyarország motorsport sikereihez a nemzetközi porondon. A várakozások szerint HERT lehet a jövőben a gyorsasági motorkerékpársport utánpótlásnevelés, valamint szakemberképzés platformja. Ugyanis sikeres motorsport program elképzelhetetlen megfelelő szakemberek – versenymérnök, versenytechnikus – nélkül.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss