Gazdaság
Szondy Dalma a döntőbe jutott a 2019-es Sony World Photography Awards fotópályázaton
A 2019-es díjátadó shortlistesei között számos fotós képviselteti magát a világ minden tájáról egy fényképből álló munkájával
A World Photography Organisation kihirdette a Sony World Photography Awards 2019 Nyílt és Ifjúsági kategóriák shortlistes fotósainak névsorát. A döntősök között szerepel Szondy Dalma is, akinek egy képből álló munkája bekerült a világ legjobbjai közé.
Szondy Dalma „Mindennapi konstruktivizmus” című munkájával a fotópályázat Nyílt kategóriájának Csendélet alkategóriájában indult. Dalma sikerét mi sem bizonyítja jobban, hogy munkáját rekordszámú, 195 ország 326 997 nevezése közül választották a legjobbak közé.
A szentendrei születésű fotós munkáját az őt körülvevő struktúrák, finom vonalak és színek ihlették. Dalma shortlistes képét egy debreceni szupermarket udvarán készítette. „Hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni vagy nem törődni azzal a rengeteg szépséggel, amely körülvesz minket. Ha nyitott szemmel járunk, akkor észrevehetjük, milyen lenyűgöző szépségűek lehetnek a mindennapi tárgyak is”
– mondta fényképével kapcsolatban Dalma.
Dalma mellett számos tehetséges fotós versenyez a világ minden tájáról, hogy megnyerje kategóriáját és esélye legyen az a 2019-es Nyílt kategória fotósa címre. Az elismerés mellett a fotósok a Sony legújabb csúcskategóriás digitális képalkotó eszközeivel is gazdagodhatnak, 5000 dolláros pénznyereményben részesülnek, részt vehetnek a londoni díjátadó esten. Minden shortlistes fotós munkáját bemutatják az éves Sony World Photography Awards kiállításon a londoni Somerset House-ban, mielőtt szerte a világon tárlatok nyílnak a válogatott képekből, valamint fényképük és nevük szerepelni fog a fotóverseny hivatalos évkönyvében is.
A World Photography Organisation által szervezett, nemzetközileg elismert Sony World Photography Awards a világ egyik legfontosabb fotós eseménye. A névadó főszponzorral, a Sony-val közösen már 12. alkalommal rendezik meg a négy versenyt magába foglaló fotópályázatot: Professzionális (több képből álló portfóliót díjaznak), Nyílt (egy képből álló portfóliót díjaznak), Diák (tudományos intézmények számára kiírt pályázat) és Ifjúsági (12 és 19 év közötti korosztályos verseny). A Professzionális verseny shortlisteseit 2019. március 26-án hirdetik ki.
Rekordszámú nevezés érkezett a Sony World Photography Awards 2019 fotóversenyre
A világszinten meghatározó szerepet betöltő, legsokoldalúbb fotóverseny minden évben elismeri és díjazza az előző év legjobb kortárs fotóit többféle fotógráfiai műfajon és kategórián belül.
A 2019-es fotópályázatra minden eddiginél több, 326 997 jelentkezés érkezett a négy különböző versenyre a világ 195 országából.
A Nyílt és Ifjúsági shortlisteseinek kiválasztása
A nemzetközileg elismert szakemberek – köztük nemzetközi múzeumok kurátorai, lapkiadók vezetői és a média képviselői – alkotta Sony World Photography Awards zsűrije anonim módon bírálja el a pályaműveket.
Az idei Nyílt és Ifjúsági kategóriákat elbíráló zsűri elnöke Rebecca McClelland, a Saatchi Saatchi & Prodigious fotóigazgatója és művészeti vezetője.
„Magam is meglepődtem mennyire változatos munkák érkeztek a Nyílt és Ifjúsági kategóriákban. A fotóverseny rendkívül demokratikus módon ismeri el a fotózás kivételes szépségét, amelyben az új műfajok mellett olyan, már megszokott témák is helyet kapnak, mint a hagyomány, a természet és a divat. A verseny továbbá platformot biztosít a legfontosabb demográfiai kérdéseknek is”
– mondta McClelland.
„Egyetlen kép elbírálása sohasem egyszerű, azonban rendkívül fontos, hogy minden fényképnek egyenlő bánásmódot biztosítsunk, műfajuktól függetlenül. Ezzel a módszerrel biztosan ki tudjuk választani a lehető legjobb pályamunkákat. Fontos megemlíteni, hogy a zsűri szavazás névtelenül zajlik, hogy megakadályozzuk az eredmények befolyásolásának lehetőségét, illetve az elfogultságot. Izgatottan várom, hogy újra viszontláthassam ezeket a csodálatos kortárs fényképeket a Somerset House kiállításon”
– tette hozzá McClelland.
Egyéb versenyek és díjak
Az Ifjúsági kategória shortlistesei között 12 és 19 év közötti fotósok legjobb nyolc, egy képből álló munkáit 2019. február 5-én, a Professzionális és Diák versenyek döntőseit pedig 2019. március 26-án jelentik be. Minden kategóriagyőztes és shortlistes munkát bemutatnak majd az éves Sony World Photography Awards kiállításon a londoni Somerset House-ban 2019. április 18-tól május 6-ig.
A fotóverseny végső győzteseinek névsorát a londoni díjátadó ceremónián jelentik be április 17-én. Az Év fotósa, a Nyílt kategória összesített győztese, az Év Ifjúsági fotósa díj, valamint a Professzionális versenyek győztesei és a Diák kategória tíz shortlistes fotósa utazhatnak Londonba, hogy részt vegyenek a díjátadó eseményen. A díjazottak a Sony legújabb digitális képalkotó eszközeivel gazdagodhatnak, valamint nevük bekerül a fotóverseny hivatalos évkönyvébe is.
Fontos dátumok
- február 26. – Nyílt verseny győzteseinek és a Nemzeti díj nyertesének kihirdetése
- március 5. – a Fotózás Művészetéhez Kiemelkedően Hozzájárulók díj nyertesének bemutatása
- március 26. – a Professzionális és Diák versenyek shortlisteseinek bejelentése
- április 17. – Az Év fotósa, a Nyílt, Diák és Ifjúsági kategóriák győzteseinek, valamint a Professzionális kategória győzteseinek kihirdetése
- április 18 – május 6. – Sony World Photography Awards 2019 kiállítás (Somerset House, London)
Gazdaság
70 ezres drágulás egy hónap alatt, és más érdekességek a KSH és Használtautó.hu első közös statisztikájából
Mekkora az átlagos használtautó-ár ma Magyarországon? Milyen gyorsan terjednek a zöld meghajtású járművek? Milyen futásteljesítményre számíthatunk, ha benzines vagy dízel járművet választunk? Ezekre a kérdésekre mostantól minden hónapban pontos válaszokat ad a Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közös statisztikai kiadványa. A most induló együttműködés célja, hogy a vásárlók, szakértők és döntéshozók végre valós, nagymintás adatokon alapuló képet kapjanak a hazai használtautó-piacról.
A partnerség különlegessége, hogy a Használtautó.hu immár több mint két évtizede Magyarország legmeghatározóbb használtautó-piaci szereplője, adatbázisa pedig egyedülálló méretű és részletességű. A portál minden hónapban több mint félmillió látogatót vonz, és volt olyan időszak, amikor a legtöbb oldalletöltéssel rendelkező hazai weboldallá lépett elő. A KSH-val közösen készített, rendszeresen frissülő adatközlés így nemcsak a hazai autópiac átláthatóságát növeli, hanem hosszú távon segíthet a tudatosabb vásárlói és szakpolitikai döntések meghozatalában is.
„A Használtautó.hu több mint két évtizede Magyarország legmeghatározóbb használtautó-piaci szereplője – és éppen ezért társadalmi felelősséget is vállalunk. Mivel hazánkban a használt autók áralakulásáról sem az állami nyilvántartásokban, sem más adatforrásokban nem állnak rendelkezésre jó minőségű, nagymintás adatok, úgy döntöttünk, a Használtautó.hu teljes áradatbázisát rendelkezésre bocsátjuk a KSH számára. A most induló együttműködés eredménye nemcsak egy újabb kísérleti adatkiadvány, hanem valódi 21. századi innovációs hungarikum. A célunk, hogy a lakosság, az elemzők és a gazdasági döntéshozók is pontosabb képet kapjanak a használtautó-piac folyamatairól.” – emelte ki Koralewsky Márk, a Használtautó.hu üzletágvezetője.
A 2025. májusi első adatcsomag máris rávilágít néhány érdekes trendre. A hirdetések közel 40%-a 2,5 millió forint alatti árkategóriába esik, és több mint egynegyede (26,4%) a 2,5–5 millió forintos sávba tartozik. Vagyis a kínálat zöme még mindig az alacsonyabb árfekvésű autókból áll. Ugyanakkor a 10 millió forint fölötti kategória is egyre hangsúlyosabbá válik: ezek a prémium vagy újabb modellek már 13,4%-os arányban szerepelnek a kínálatban, ami egy hónap alatt is több mint fél százalékpontos növekedést jelent.
Ezzel párhuzamosan az átlagos kínálati ár is emelkedett: egy hónap alatt 70 ezer forinttal lett magasabb, jelenleg 5 490 000 forinton áll. Fontos látni, hogy az árak lassú, de folyamatos emelkedése hosszabb távon komoly hatással lehet a vásárlási döntésekre – különösen azok számára, akik 3–5 millió forintos keretből keresnek megfelelő autót.
Az adatok azonban nemcsak az árakról, hanem a kínálat szerkezetéről is sokat elmondanak. Meghajtás szerint a hirdetések fele továbbra is benzines autókat érint – ezekből májusban több mint 54 ezer került fel az oldalra. A dízelek aránya 42% körüli, viszont ami igazán figyelemre méltó: az elektromos és hibrid meghajtású autók száma hónapról hónapra látványosan nő. Májusban az elektromos autók kínálata 5,9%-kal, a hibrideké pedig 6,5%-kal emelkedett áprilishoz képest. Ez azt jelzi, hogy bár még mindig kisebbségben vannak a zöld járművek, a környezettudatos technológiák iránti kereslet egyre inkább megjelenik a használtpiacon is.
Mit várhatunk, ha egy használt autó kilométeróra-állása alapján szeretnénk dönteni? A most publikált adatok alapján a dízelautók átlagos futásteljesítménye 221 ezer kilométer, míg a benzines modelleké „csak” 157 ezer. Ez közel 41%-os különbség, ami rávilágít arra is, hogy a dízelek jellemzően hosszabb távokra használt járművek, és vásárlás előtt érdemes alaposan mérlegelni, hogy számunkra milyen használati cél a releváns. Ugyanakkor az sem mindegy, hogy ezek a dízelek átlagosan két évvel fiatalabbak is – vagyis kevesebb év alatt tettek meg több kilométert.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
TIME100: a Huawei a világ legbefolyásosabb vállalatai között
A Huawei felkerült a TIME100 2025-ös legbefolyásosabb cégeket felsoroló listájára, mivel az amerikai szankciók ellenére jelentős előrelépéseket tett az AI, az 5G, a 6G, a felhőtechnológia és az elektromos járművek fejlesztése terén, valamint 2024-ben kiemelkedő, 118,2 milliárd dolláros bevételt ért el.
A Huawei új lendülettel válaszol az amerikai exportkorlátozások okozta kihívásokra. Ugyan Washington megtiltotta Kínának a hozzáférést az Nvidia legfejlettebb mesterséges intelligencia termékeihez, a Huawei Ascend 910C AI chipje az Nvidia H100 chipek teljesítményének akár 60%-át is elérheti bizonyos feladatokban. A vállalat az 5G-technológia területén meghatározó szerepet tölt be, és aktívan részt vesz a 6G-fejlesztés nemzetközi irányainak alakításában is. Emellett a felhőtechnológia és az elektromos járművek fejlesztése terén is folyamatos innovációval és előrelépésekkel erősíti pozícióját. A Huawei 2024-es bevétele 118,2 milliárd dollár volt, ami 22,4%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Továbbá nemrég piacra dobtak egy 18-hüvelykes, hajtogatható kijelzővel rendelkező laptopot is, amely a saját fejlesztésű Harmony operációs rendszert futtatja.
„A Huawei elkötelezett amellett, hogy erős számítástechnikai kapacitást építsen ki Kínában, és alternatív megoldást kínáljon a világnak”
– mondta korábban Meng Wanzhou, a cég pénzügyi igazgatója és a vállalat alapítója, Ren Zhengfei lánya.
A TIME100 legbefolyásosabb cégeket felsoroló 2025-ös listája a világ olyan vállalatait emeli ki, amelyek jelentős hatást gyakorolnak különböző ágazatokban, például a technológia, az egészségügy és a fenntarthatóság terén. A TIME szerkesztői és szakértői gondosan válogatják ki a cégeket újító szellemük, globális hatásuk és vezető szerepük alapján.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Egymillióval nőhet a lakossági klímák száma Magyarországon – így válasszunk okosan
A háztartási klímaberendezések száma két évtized alatt megtízszereződött Magyarországon, jelenleg másfélmillió ilyen készülék van használatban, de a következő öt évben akár közel egymillióval is növekedhet a lakossági légkondik állománya.
Az LG szakértője e felfutás, illetve a minden nyáron jelentkező vevői roham kapcsán oszt meg hasznos tippeket a klímavásárlás előtt állók számára.
A hazai villamosenergia-rendszer irányítását végző MAVIR előrejelzése alapján a meglévő, közel másfélmilliós darabszámon túl 2030-ig további mintegy félmillió légkondicionáló készüléket szereltethetnek fel a magyarországi háztartások, de egy dinamikusabb felfutást feltételezve a közel egymilliós növekedés sem zárható ki. Öt év múlva így akár már 2,4 millió készülék is üzemelhet a hazai lakóingatlanokban. Ez persze nem jelenti azt, hogy fél évtized múlva a bő 4,6 milliós lakásállomány fele el lesz majd látva légkondicionálóval – hiszen nem ritka, hogy egy ingatlanba több készüléket is beszereltetnek –, az viszont biztos, hogy KSH legutóbbi, 2022-es népszámlálási statisztikájában szereplő arány, nevezetesen az, hogy a magyar lakások 28 százalékában működik klímaberendezés, jelentősen növekedni fog.
Egyre többen használják a légkondit fűtésre is
A statisztikai hivatal adataiból kitűnik, hogy a klímaberendezések területi eloszlása erősen eltérő, amiben a klimatikus és a jövedelmi viszonyok is közrejátszanak. Budapesten a lakások több mint harmadában (37%), a Balaton és a Velencei-tó környékén pedig ennél is magasabb arányban található ilyen készülék. Kiemelkedő még Pest és Csongrád-Csanád vármegye, valamint más alföldi területek, ahol nyáron az ország legmagasabb hőmérsékletei mérhetők. A legkevesebb klíma a hegyvidéki térségekben, például Nógrád és Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében található – alapvetően a domborzat és az alacsonyabb nyári hőterhelés miatt.
„Az emberek egyre jobban alkalmazkodnak a forró nyarakhoz: ma már nem ritka, hogy valaki nemcsak hűteni, hanem átmeneti időszakban fűteni is klímával szeretne – főként az energiaárakkal kapcsolatos bizonytalanság miatt”
– mondta Falvi József, az LG magyarországi légkondicionáló üzletágának értékesítési vezetője.
Így válasszunk megfelelő klímát
Az LG tapasztalatai szerint a vásárlók egyre tudatosabbak: sokan már a szezon előtt beszerzik és telepíttetik a készüléket, hogy elkerüljék a nyári rohamot. Ennek ellenére a kánikula idején így is többszörösére nő a kereslet, különösen a gyorsan elérhető modellek iránt.
„A klíma ma már nemcsak a nyári túlélés eszköze, hanem az otthoni komfort és energiahatékonyság alapja is. A vásárlók egyre tudatosabbak, és hosszú távra terveznek”
– fogalmazott Falvi József.
A fűtésre is használt klímák esetében különösen fontos az inverteres, energiatakarékos technológia, valamint az, hogy a berendezéseket ne méretezzék túl, gondoskodjanak a kondenzvíz téli elvezetéséről, és számoljanak a meleg levegő felfelé áramlásával, ha a beltéri egység oldalfalra kerül.
Érdemes figyelni arra, hogy a készülék minél magasabb SCOP energiahatékonysági értékkel rendelkezzen, minél alacsonyabb külső és belső zajkibocsátás mellett, de rendkívül fontos a garanciaidő hossza és a szervizháttér is. A távoli vezérelhetőség érdekében válasszunk wifis berendezést, illetve nézzünk utána, hogy a kényelmes kezeléshez szükséges mobiltelefonos applikáció milyen felhasználói értékeléssel rendelkezik.
„Az LG ThinQ mobilalkalmazás például 5-ből 4,6 *-on áll a Play áruházban, közel 900 ezer értékelés alapján”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Szórakozás1 hét ago
A Balaton Park Circuit készen áll a MotoGP-re és a World Superbike-ra
-
Ipar6 nap ago
Rangos elismerést kapott a Hankook a dunaújvárosi Semmelweis-napi ünnepségen
-
Gazdaság2 hét ago
Bitget – Ez lesz az új Revolut?
-
Tippek2 hét ago
Fókuszban a pénzügyi biztonság: így védi ügyfeleit a K&H a digitális térben
-
Gazdaság1 hét ago
Határok nélkül: új szintre lépett a verseny a magyar e-kereskedelemben
-
Gazdaság2 hét ago
A nyár robbantja be igazán a személyi kölcsön piacot
-
Gazdaság2 hét ago
Erősítené magyar viszonteladói hálózatát az Apple
-
Okoseszközök6 nap ago
Indul a Real-Time Text, vagyis a valós idejű szöveg a Telekom hálózatán belül