Gazdaság
Ismét bivalyerős évet tudhat maga mögött a Huawei
A vállalat minden üzletága növekedni tudott 2018-ban
A Huawei Technologies közzétette 2018-as éves, auditált jelentését.
A beszámoló szerint a vállalat a tavalyi évben erős üzleti évet tudhat maga mögött: árbevétele 19,5 százalékkal 721,2 milliárd kínai jüanra nőtt, nettó eredménye pedig elérte az 59,3 milliárd jüant, ami 25 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A Huawei legsikeresebb üzletága tavaly a fogyasztói üzletág volt, amely az okoskészülék-értékesítés jelentős bővülésének köszönhetően 45 százalékos növekedést könyvelhetett el. A Huawei a legújabb technológiák fejlesztésében is élen járt elsősorban az 5G és IoT (Dolgok Internete), valamint a felhő-alapú megoldásaival, továbbá a második legtöbb európai szabadalmi bejelentést tette 2018-ban. A vállalat teljes árbevételének 14,1 százalékát mintegy 101,5 milliárd kínai jüant fordított tavaly kutatás-fejlesztésre.
Megjelent a Huawei Technologies 2018-as éves jelentése. A vállalat tavaly a kedvezőtlen nemzetközi politikai környezet ellenére is minden üzletágában növekedni tudott. Az éves jelentés kapcsán Guo Ping, a Huawei elnöki posztját rotációs alapon betöltő elnöke elmondta, az infokommunikációs technológia adja a digitális gazdaság hajtóerejét, ezért az a vállalat, amely ezen a területen jelentős eredményeket ér el, állandó növekedésre számíthat.
„A Huawei folyamatosan és nagymértékben fektet erőforrásokat az 5G innovációjába, valamint nagyszabású kereskedelmi telepítésébe, továbbá elkötelezett amellett, hogy a világ legjobb hálózati kapcsolatait építse ki. A folyamat során a vállalat továbbra is szigorúan betartja az összes vonatkozó szabványt, hogy biztonságos, megbízható és kiváló minőségű termékeket készíthessen. A fenti cél elérése érdekében kifejezetten egyértelművé tettük: a Huawei számára a kiberbiztonság és a felhasználói adatok védelme abszolút elsőbbséget élvez. Biztosak vagyunk abban, hogy a Huawei-jel együttműködő vállalatok lesznek a legversenyképesebbek az 5G korszakban és a közös munka által jelentős előnyt nyernek majd a digitális gazdaság következő növekedési hullámában. „
– tette hozzá Ping.
A vállalat elnöke hangsúlyozta:
„Mindent megteszünk annak érdekében, hogy a kizárjuk a külső zavaró tényezőket, javítsuk a menedzsmentet, és haladjunk a stratégiai céljaink felé. Továbbra is biztosítjuk az üzleti folytonosságot és a fenntarthatóságot, és egy olyan nyílt ökoszisztémát, ahol minden szereplő együttműködik, és együtt is gyarapodik.”
A Huawei Technologies mindegyik üzletága sikeresen zárta a tavalyi évet, amely során a vállalat számos technológiai innovációt és okos megoldást is bejelentett a piacon. A távközlési (Carrier) üzletág elindította legújabb 5G és SoftCOM AI megoldásait, amelyek a lehető legegyszerűbbé teszik az eszközök használatát és a karbantartását. A 2018-as év folyamán az innováció olyan területeken is folytatódott, mint a prémium otthoni szélessáv és a Dolgok Internete (IoT), amely segít a telekommunikációs szolgáltatóknak az új növekedési lehetőségek megragadásában. 2018-ban a Huawei Carrier üzletágának árbevétele elérte a 294 milliárd jüant, amely megközelítőleg egyezést mutat a 2017-es eredményekkel.
A Huawei Technologies vállalati üzletágában folytatta a felhő-alapú, a Big Data, a mesterséges intelligencia (MI) és az IoT megoldások fejlesztését, valamint az adatközpontok, a flash tárolók és a WiFi termékek választékának bővítését. Ezeknek a technológiáknak digitális platformba történő integrálásával a Huawei elősegítette az intelligens városok (Smart City), a biztonságos városok (Safe City) és az intelligens campusok építését, valamint előmozdította az ügyfelek digitális átállását a pénzügyi-, szállítási- és energiaágazatban egyaránt. 2018-ban a Huawei Vállalati Üzletágának árbevétele elérte a 74,4 milliárd kínai jüant, ami 23,8 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
A 2017-ben létrehozott felhő (Cloud Business) üzletág tavaly 160 új felhőszolgáltatást és 140 különböző megoldást indított útjára, valamint partnereivel együttműködésben világszerte 40 szolgáltatási zónát szolgál ki 23 régióban. A Huawei több mint 6000-re bővítette partnereinek listáját, és aktívan vizsgálja MI szolgáltatásainak használatát 10 fő iparág több mint 200 projektjében.
A fogyasztói üzletág tavalyi teljesítményének köszönhetően a Huawei tovább növelte részesedését a globális okostelefon-piacon, és a prémium készülékek terén tovább erősítette pozícióját. A vállalat jelentős áttörést ért el az intelligens ökoszisztéma kiépítésében, ami szintén hozzájárult ahhoz, hogy 2018-ban az üzletág árbevétele elérte a 348,9 milliárd jüant, amely valamennyi részleg közül a legnagyobb, 45,1 százalékos növekedést produkálta.
A Huawei Technologies 2018-ban 101,5 milliárd jüant – teljes árbevételének 14,1%-át – fektetett kutatás-fejlesztési tevékenységbe, ezzel megszerezve az előkelő ötödik helyet az EU 2018-as ipari K + F beruházási rangsorában. Az elmúlt tíz évben a Huawei összes K+F ráfordítása elérte a 480 milliárd kínai jüant. A World Intellectual Property Organisation (WIPO) által idén márciusban kiadott hivatalos adatok szerint a Huawei Technologies 5.405 szabadalmi bejelentést nyújtott be a szervezethez, amely Európában a második legtöbb volt 2018-ban.
A 2018-as éves beszámolóban szereplő pénzügyi kimutatásokat a nemzetközi független KPMG ellenőrzi. A jelentést az alábbi linken tekintheti meg:
www.huawei.com/en/press-events/annual-report/2018
Az éves jelentésben szereplő összes érték kínai jüanban értendő, amely a 2018-as záró valutaárfolyam szerint dollárban kifejezve: 1,00 USD = 6,861 CNY
A növekedési rátákat szintén kínai jüan alapján számították ki.
Gazdaság
Szigorúbb szankciók, csökkenő adminisztráció – módosultak az EPR háttérszabályai
A 2024 végén a Magyar Közlönyben kihirdetett jogszabálymódosítások jelentősen átalakították az érvényben lévő kiterjesztett gyártói felelősségre (EPR) és termékdíjra vonatkozó előírásokat.
A változás sokrétű, hiszen a mellett, hogy csökkenti a társaságok adminisztratív terheit, egyértelműsítette az EPR-rendszerhez kapcsolódó szankciók rendszerét, újraszabályozta a termékdíj és az EPR kapcsolatát is.
Magyarországon 2023. július 1-vel lépett életbe a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere, az EPR. A hazai hulladékgazdálkodási rendszer új szabályozása a kezdetek óta kettős adminisztratív terhet rótt az érintettekre, mivel a termékdíj kötelezettségnek és az ahhoz kapcsolódó negyedéves bevallásoknak az EPR rendszer bevezetése után is eleget kellett tenniük a társaságoknak. Egy 2024 decemberében kihirdetett törvénymódosítás ezt a kettősséget szüntette meg 2025. január elsejével, úgy, hogy a termékdíj alól kikerültek azok a termékek, melyek az EPR alá is tartoznak.
„Az év végi változások talán legfontosabb hozadéka, hogy a jogalkotó a hulladékgazdálkodási bírságról szóló kormányrendelet módosításával bevezette az EPR-díj fizetéséhez kapcsolódó szankciórendszert. Ennek jelentőségét az adja, hogy bár az EPR-díjra az adókhoz hasonló szabályok vonatkoznak, az nem adónak, hanem szolgáltatási díjnak minősül, így az adóeljárások során megszokott szankciók nem voltak erre vonatkoztathatóak”
– tette hozzá Gábor Zoltán, a Deloitte adóosztályának partnere.
A módosított kormányrendelet értelmében, ha a gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termék mennyiségéről nem vagy tévesen szolgáltat adatot, akkor a bírság mértéke az EPR-díj hiány fele. Amennyiben a hiányt nem lehet anyagtípusra (például biológiailag lebomló műanyag vagy papír) vonatkozóan tételesen megállapítani, akkor az érintett csomagolásokra vonatkozó legmagasabb díjtétellel kell számolni.
„Az EPR-rendszer további változásait okozta és egyben számos könnyítést is hozott magával az EPR-rendelet szintén decemberben történt módosítása. Például a gyártók számára kedvező változás, hogy az egyes tárgynegyedévekre vonatkozó adatszolgáltatás módosítására egy hónappal hosszabb idő áll rendelkezésükre”
– tette hozzá Kovács István, a Deloitte adóosztályának menedzsere.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Cafeteria bevezetés: tavasszal sem késő, sőt!
Sokan azt gondolják, hogy cafeteria rendszert csak az év elejével érdemes bevezetni, és ha lecsúsztak januárról, jobb inkább a következő évig várni. Ez azonban tévedés. A tavaszi bevezetés akár számos előnnyel is járhat mind a munkáltatók, mind a munkavállalók részére.
Későbbi bevezetés, átgondoltabb döntések
Az évkezdés sok cég számára kaotikus időszak: zárul a pénzügyi év, indul az új költségvetés, ráadásul minden feszített tempóban. Ilyenkor a cafeteria rendszer bevezetése könnyen elkapkodott, meggondolatlan döntéssé válhat – amit később nemcsak a munkáltató, de a munkavállalók is megéreznek. És sokszor éltük meg azt is, hogy a friss cafeteria szabályozások alkalmazása még nem teljesen átlátható rögtön január elején.
Tavasszal azonban már nyugodtabbak a körülmények. A céges élet ritmusa megtalálja a normál kerékvágást, és elegendő idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy alaposan átgondolt, jól felépített döntések szülessenek.
Ráadásul az év elején életbe lépő új adózási és jogszabályi változások, amelyek januárban még sok fejtörést okoznak, tavaszra már teljesen letisztulnak. Így egy később bevezetett juttatási rendszer átláthatóbb és könnyebben igazítható a cég igényeihez.
Évközi bevezetés esetén is a teljes keretösszeg jár
Tévhit, hogy a nem év elején bevezetett cafeteria rendszer kevesebbet ér vagy bonyolultabb lesz. A későbbi bevezetés valójában nem csökkenti a munkavállalóknak járó éves keretösszeget, hiszen a cafeteria visszamenőlegesen is adható. Ez azt jelenti, hogyha például a keretösszeg a teljes évre 400.000 forint, egy márciusban induló cafeteria esetén is mind a 400.000 forint jár a munkavállalónak – feltéve, hogy január 1-jén már a cégnél dolgozott. Időarányosításra csak azoknál a dolgozóknál van szükség, akik később csatlakoztak a vállalathoz.
Dolgozói igényfelmérés a sikeres bevezetésért
A béren kívüli juttatások esetében viszont nemcsak az időzítés fontos, hanem az is, hogy a cafeteria rendszer a vállalkozás céljaival összhangban legyen. Még a bevezetés előtt érdemes lehet felmérni, hogy milyen lehetőségekre lenne igény a munkavállalók részéről. Egy jól összeállított, a munkavállalók igényeire szabott juttatási rendszer nemcsak a dolgozói elégedettséget növeli, de hosszabb távon az elköteleződésüket is erősítheti a vállalat iránt.
A cafeteria bevezetése természetesen a munkáltatóknak is megéri: a kedvező adózású elemekkel az egyszerű béremelésnél költséghatékonyabban növelhető a dolgozók fizetése.
Az elérhető juttatási lehetőségek között könnyű elveszni, de egy jól összeállított cafeteria kézikönyv segíthet. Ez az egyszerű útmutató átláthatóvá teszi az egyes elemek működését és előnyeit, így a döntés gyorsabb és megalapozottabb lesz. Tehát ha úgy érzi cégvezetőként, hogy eljött az idő a béren kívüli juttatások bevezetésére, ne várjon az év végéig: lépjen amint megszületett az elhatározás!
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Záporoznak a banki díjemelések a vállalkozók felé
Már 9 bank is bejelentette az inflációs díjemelését a vállalkozók felé.
A banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz kevesebb, mint 4 százalékkal emelkednek. A vállalkozók számára a folyamatos, egyre emelkedő díjak ellen ma már van megoldás – írja a BiztosDöntés.hu.
Fél éven belül ez már a második, általános díjemelés a vállalkozói számlákon
2024 őszén már végigsöpört a vállalkozói (pénzforgalmi) számlákon a pénzügyi tranzakciós illeték másfélszeresére emelkedésének hatása, ami bankoktól függően tavaly augusztus és október között emelte meg az átutalások és a készpénzfelvételek díjait.
Most a banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz 3,7 százalékkal emelkednek meg. Erre a díjemelésre a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény teremt lehetőséget.
Azok a bankok, amelyek nem használják ki teljes mértékben az egyik év inflációs díjemelési lehetőségét, a későbbiekben még érvényesíthetik azt, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Már 9 bank jelentett be inflációs díjemelést
Eddig az alábbi bankok jelentettek be díjemelést a vállalkozásoknak kínált pénzforgalmi számlákon:
- CIB Bank: 2025. április 1.
- KDB Bank: 2025. április 1.
- K&H Bank: 2025. április 7.
- MBH Bank: 2025. április 12.
- Oberbank: 2025. április 1.
- OTP Bank: 2025. február 15.
- Polgári Bank: 2025. április 1.
- Raiffeisen Bank: 2025. április 1.
- UniCredit Bank: 2025. március 1-től
Részben jelentett be díjemelést a Gránit Bank is 2025. április 15-től, de eddig még csak két pénzforgalmi díjcsomagjára.
Nem jelentett még be inflációs díjemelést a pénzforgalmi bankszámlákra az Erste, a MagNet Bank, és részben a Gránit Bank. Nagy eséllyel ezek a bankok is érvényesíteni fogják a lehetőségként előttük álló inflációs díjemeléseket.
A vállalkozók kedvezőbb díjért is bankolhatnak
Az inflációs díjemelést egyik banknál sem lehet kikerülni. Viszont minden vállalkozó számára rendelkezésre áll egy új és kedvező díjú számlavezetési lehetőség, mely e-pénz alapon kínál pénzforgalmi számlát a hazai vállalkozások számára. Egykoron a Revolut is ezzel indult el hódító útjára.
Az e-pénz egy törvényes pénzfajta az Európai Unióban a készpénz és a hagyományos bankszámlapénz mellett, segítségével teljes értékű pénzforgalmi számlavezetés érhető el, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Tavaly robbant be a köztudatba a BinX Zrt., mely magát az első neobankként azonosítja. A friss pénzügyi szolgáltató a hazai bankokéval megegyező pénzforgalmi számla szolgáltatást kínál, méghozzá jóval kedvezőbb díjazással.
Jelenleg feltétel nélkül, díjmentes számlavezetés mellett tranzakciónként fix 199 forintért bármennyi belföldi átutalást küldhetnek a vállalkozások a hazai bankok felé. A bevezető árazás megszűnésével, 2025. március 1-től az átutalás díja fix 399 forintra emelkedik és megjelenik két új díjcsomag is.
Az egyikben 2 990 forintos havidíj mellett fix 299 forintra csökken egy-egy átutalás díja. A másikban pedig 9 990 forintos havidíj mellett fix 199 forintra. A vállalkozások ezáltal a nekik megfelelő díjcsomagot választhatják.
Ha két vállalkozás a BinX-nél bankol, akkor közöttük az átutalás teljesen díjmentes.
A BinX ugyanakkor jelenleg még nem vezet devizaszámlát és nem végez devizakonverziót, így exportra termelő vagy importáló vállalkozásokat nem tud kiszolgálni. Szintén nem alkalmas most megalapítandó cégek első bankszámlájának, mivel a szelfis számlanyitási folyamat nem megfelelő a cég bejegyzéséhez. Bankpénztár híján a BinX-nél nem lehetséges készpénzt befizetni sem, készpénzfelvétel pedig csak ATM-ekből megoldható.
A BinX-et ugyanakkor egyéni vállalkozók is választhatják, akár a vállalkozás alapításakor is.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság1 hét ago
Minden jel arra mutat, hogy emelkedniük kellene a lakáshitel kamatoknak, de…
-
Okoseszközök2 hét ago
Így alakítja át az üzletet a mesterséges intelligencia
-
Gazdaság2 hét ago
Nagyon gyúrnak a lakáskampányra a biztosítók: már most tucatnyi akció közül választhatunk
-
Szórakozás2 hét ago
Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait
-
Okoseszközök2 hét ago
Érkezik a tavasz, nyílnak a virágok és a lehetőségek is
-
Mozgásban2 hét ago
Bridgestone abroncsokon hasít az új Porsche Macan Electric és Panamera
-
Egészség2 hét ago
Magyar fejlesztések is segítik a jövő olimpikonjait
-
Ipar2 hét ago
Új, közvetlen járatot indít a DACHSER Hungary Kecskemétről Bulgáriába