Gazdaság
Aki lemarad, az tényleg kimarad?
Kutatók négyszeres növekedést várnak az online kiskereskedelemben
A digitalizáció terjedésével exponenciálisan növekedő forgalmat várnak az e-kereskedelem szereplői.
Az egyik legjelentősebb kutató cég, a Nielsen legfrissebb kutatása szerint az online kiskereskedelem volumene négyszer olyan gyorsan növekszik, mint az offline kereskedelemé, 2022-re pedig a vizsgált országok e-kereskedelem forgalma várhatóan 400 milliárd dollárt tesz majd ki.
A 21. század online vásárlási szokásai olyannyira átalakultak, hogy a fogyasztók már nemcsak értékelik és összehasonlítják a termékeket, de kapcsolódó élményeik alapján választják ki, melyik számukra a legmegfelelőbb. A digitális világban az élmények mellett az időfaktor rövidülése is meghatározó tényező. Ha az online vásárlás folyamata túl lassú vagy túl körülményes, akkor csalódottságukban elfordulnak egy márkától. A kereskedelmi forgalom növekedését pedig a vásárlói igények teljes körű kiszolgálásával lehet elérni, ami nemcsak a mai modern fogyasztói társadalom elvárása, hanem komoly versenyelőnyt is jelent a többi vállalkozással szemben.
“Az élményalapú, digitális platformoknak köszönhetően sokkal könnyebben összeállítható egy speciális ügyfélelégedettség-mérő rendszer, amely az ügyfelek objektív és szubjektív visszajelzéseiből adódik. Az összegyűjtött adatokból pedig egy olyan, a rejtett összefüggéseken alapuló ügyféltérképet állíthatunk össze, amelyből előre tervezhetővé válnak, az amúgy gyorsan változó, vásárlói szokások”
– támasztja alá Balogh Zsolt, a Liferay Hungary ügyvezetője. Az ügyfelek vásárlási élményeinek felméréséhez először létre kell hoznunk egy olyan részletes ún. vásárlói térképet, amelyből kiderül, hogy a vásárlóknak mik a valódi tapasztalataik a márkával kapcsolatban, kezdve az első kapcsolatfelvételtől egészen az értékesítés befejezéséig.
“A fogyasztók ugyanis hamar lemondanak a márkahűségről, ha rossz élményeket szereztek, ezért érdemes a kiskereskedelem szereplőinek megvizsgálni, milyen kölcsönhatásban állnak a vevők a márkával”
-magyarázza Balogh Zsolt.
Ha már a kezdetekkor digitálisan rögzítjük a vásárlói interakciókat, akkor könnyebben beazonosíthatjuk az ügyféltípusokat és a vásárlók elvárásait. Például egy e-kereskedelmi webáruház webhelyén keresztül elemezhetjük, hogy egyes vásárlók mely termékekre kerestek rá, vagy melyeket vették meg. Így könnyen összehasonlítjuk az eredményeket a versenytársaink által kínált termék iránti érdeklődéssel. “Miután pontosan meghatároztuk a felsorolt mérőfaktorokat, általuk precízebb képet kaphatunk arról, hogyan hangolhatjuk össze az ügyféligényeket a szolgáltatásunkkal. Ha jól építettük fel a térképünket, akkor magasabb megtérülési rátával számolhatunk” – vélekedik Balogh Zsolt.
“A digitális kiskereskedelmi fejlesztések már arra törekednek, hogy javítsák a forgalmazás menetét és élményét, illetve felmérjék a célközönség igényeit. Az élmény-alapú platformok mindezeken túl lehetővé teszik a reakció idő lerövidülését is. Erre azért van szükség, mert aki lemarad a digitalizációban, az könnyen jelentős nagyságú bevételtől is eleshet. Az elkövetkező öt évben tíz vállalat közül legalább négy el fog tűnni a piacról, ha nem tudják a digitalizáció hatásait beépíteni a szervezetükbe vagy az eladási folyamataikba.”
– hangsúlyozza Balogh Zsolt.
Néhány ötlet, hogyan fejlesszük digitálisan webáruházunkat:
- Gyorsítsuk fel a kommunikációt– A modern digitális platformoknak köszönhetően egyre komplexebb szolgáltatások építhetők be egy weboldalra, például az integrált ERP és CRM megoldások is ehhez járulnak hozzá. A mobil platformok megléte hozzásegíti a vállalkozásokat ahhoz, hogy gyorsabban érjék el ügyfeleiket, függetlenül attól, hol vannak, vagy mit csinálnak.
- Fejlesszük ki online platformra a raktárkészletünket – Ha a készleteinket online listázzuk, akkor pontos képet kapunk arról, hogy termékeink és szolgáltatásaink hogyan teljesítenek a vevőinknél. A digitalizálás ahhoz is hozzájárul, hogy kevesebb időt és pénzt fektessünk abba, amire már nincs igény.
- Ügyfélszolgálat támogatása – Ha az ügyfélszolgálatunkat minél több információval látjuk el, azaz tájékoztatjuk a portálon keresztül végbement vásárlási előzményekről, akkor felkészültebben tudják kezelni a vevőket is, akár személyesen, telefonon vagy online chaten keresztül történik az ügyfélkezelés.
“A mai modern fogyasztói társadalomban az ügyfelek tájékozottabbak, felkészültebbek és gyorsabban képesek döntéseket is hozni. Ha élmény-alapú platformokon keresztül végezzük az értékesítést és a forgalmazást, hozzájárulunk ahhoz, hogy az ügyfeleink minél több kellemes élményben részesülhessenek, minél erősebben kapcsolódjanak a céghez és a márkához. Amennyiben ezt a fajta üzleti modellt és szemléletet építjük be az értékesítési folyamatainkba, akkor nagyobb az esélyünk arra, hogy növelni tudjuk forgalmunkat, illetve a versenytársaink előtt járjunk”
– emeli ki Balogh Zsolt.
Gazdaság
A bankok tartják a vállalásukat – de ezzel a hitelfelvevők járhatnak rosszul
Ahogy azt sejteni lehetett, bár bankszámla-díjaikat nem emelik, más területeken lépnek a bankok.
Az önmérséklet a korábbi lakáshitel díjátvállalási-akciók csökkenéséhez vezethet – figyelmeztet a friss banki változások alapján Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
A bankok önként vállalták, hogy a lakossági bankszámlákhoz kapcsolódó díjaikat – a számlavezetési, a tranzakciós és a kapcsolódó szolgáltatások díjait – nem emelik meg 2026. június 30-ig. A jelzáloghitelekhez kapcsolódó díjak és költségek azonban nem tartoznak a vállalás hatálya alá, és ezt most egyre több hitelfelvevő a saját bőrén tapasztalja meg – hívja fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Fontos látni, hogy a bankszámlákra és a lakossági alapdíjakra vonatkozó árbefagyasztás nem érinti a lakáshitelekhez kapcsolódó úgynevezett külső költségeket. Ezek egy részét a bankok zöme eddig átvállalta az ügyféltől, vagy – részben vagy egészben – visszatérítette azokat. Most azonban várhatóan gyakoribb lesz, hogy ezek az átvállalások csökkennek, s az emelkedő díjakat a bank egyre nagyobb részben, vagy akár teljes egészében áthárítja az ügyfélre – mondja Gergely Péter.
Dráguló értékbecslés és biztosítás
A BiztosDöntés.hu adatai szerint több bank is emelte az értékbecsléssel és vagyonbiztosítással kapcsolatos díjait az elmúlt hetekben:
Az Erste Bank 2025. június 1-jétől a lakások és építési telkek értékbecslésének díját 46 ezer forintról 55 ezer forintra emelte a lakáshiteleinél, míg egy lakóház értékbecslése már 70 ezer forintba kerül. A komplexebb „értékbecslés + műszaki szakértés” díja 62 ezerről 90 ezer forintra nőtt, ami 45 százalékos drágulás.
A CIB Bank szintén június 1-jétől a CSOK Plusz hitelhez kapcsolódó értékbecslés díját 56 ezer forintról 65 ezer forintra emelte új lakás esetén.
A MagNet Bank már 2025. május 1-jétől módosította a kötelező vagyonbiztosítási díjait: például egy 50 millió forint feletti biztosítéki értékű ingatlan esetén a havi díj 1 292 Ft-ról 1 398 Ft-ra nőtt.
Belefér a THM-be? A válasz: attól függ
A THM (teljes hiteldíj mutató) célja, hogy a hitelfelvevő számára összehasonlíthatóvá tegye a hiteltermékek valódi költségét. Ugyanakkor nem minden díj kerül bele automatikusan a THM-be – és ez félreértésekhez vezethet.
A vagyonbiztosítás díja például akkor része a THM-nek, ha a bank a hitelnyújtás feltételeként előírja a biztosítás meglétét – ami persze a legtöbb esetben így van. Ilyenkor még akkor is számolni kell vele, ha a pontos díj nem ismert, mert a bank a saját, belső szabályzatában meghatározott referenciadíjat köteles alkalmazni – magyarázza Gergely Péter. Ez jogszabályban rögzített kötelezettség, és a pénzintézetek évente kétszer kötelesek közzétenni az ehhez használt értéksávokat és összegeket.
A földhivatali nyilvántartásból (TAKARNET-en keresztül) lekért tulajdoni lap díja, illetve az ingatlan-nyilvántartási eljárási díj szintén része a THM-nek, ha a hitelszerződés megkötéséhez a hitelező ezeket előírja, és azok összege ismert vagy becsülhető. Ezek ugyanis a hitelhez közvetlenül kapcsolódó, kötelező eljárási költségek.
A közjegyzői díj azonban nem része a THM-nek, mivel nem a hitelezőnek fizetendő, hanem egy független harmadik félnek, s ez még akkor is így van, ha a hitelnyújtás feltételeként szükséges – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Mit jelent ez a gyakorlatban a hitelfelvevőnek?
Egy átlagos lakáshitel esetében az induló költségek a következőkből állhatnak:
- Értékbecslés: 55 000 – 90 000 Ft;
- Közjegyzői díj: 40 000 – 70 000 Ft;
- Földhivatali eljárási díj (tulajdonjog bejegyzés): 6 600 Ft;
- TAKARNET-lekérdezés: 3 000 – 6 000 Ft
- + a vagyonbiztosítás díja.
A fenti költségek közül a legutóbbi időkig a bankok a TAKARNET lekérdezés díját a legtöbbször magukra vállalták, az értékbecslés díját sokan nem számították fel (vagy utólag jóváírták), a közjegyzői díjakat pedig részben vagy egészben (általában fix felső határig) visszatérítették.
Gergely Péter szerint ezzel akár 150-180 ezer forintot is megtakaríthattak a lakáshitel felvevők. A BiztosDöntés.hu szakértője szerint az egymással versengő bankok bizonyára kétszer is meggondolják, hogy rontsák-e saját ügyfélszerző képességüket, ám azt is látni kell, hogy a számladíj-befagyasztás előre nem várt bevételkiesést okoz számukra.
Így bizony kérdés, hogy mi lesz erősebb: a verseny árleszorító, vagy a költségek kigazdálkodhatóságának díjemelő hatása. Az indulás azt jelzi, hogy a bankok egyelőre nem egy irányba indultak.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Magyar alapítványokat is támogatna a Morgan Stanley
Először nyílt meg magyar jótékonysági szervezetek számára a Morgan Stanley civil pályázata.
A Budapesten háromezer szakembert foglalkoztató globális pénzintézet célja olyan innovatív ötletek támogatása, amelyek kézzel fogható hatást gyakorolnak a gyerekek és fiatalok egészségére, mentális jóllétére, oktatási lehetőségeire. A győztesek 100 ezer font támogatást kaphatnak, szakmai mentorálásban részesülnek, és nemzetközi kapcsolati hálót is építhetnek. A jelentkezési határidő július 7.
A Morgan Stanley budapesti irodája – mely a globális pénzügyi szolgáltató egyik legnagyobb informatikai és elemző központja – 2006-os megnyitása óta együtt dolgozik magyar civil szervezetekkel.
Az elmúlt években a cég természettudományos orientációs programot indított középiskolás lányoknak a Nők a Tudományban Egyesülettel Smartiz néven, ösztöndíjat biztosított hátrányos helyzetű diákoknak a HBLF Romaster programja keretében, valamint tehetséges roma fiatalokat támogatott a Van Helyed Egyesülettel partnerségben. A vállalat munkatársai részt vettek jótékonysági evezős versenyeken a beteg gyerekeket támogató Bátor Tábor javára, modern technológiák használatára tanították civil szervezetek munkatársait, illetve pénzügyi ismereteket oktattak roma gyerekeknek a BAGázs Egyesülettel.
„A Morgan Stanley egyik alapértéke a giving back filozófia, az a törekvés, hogy adjunk vissza a közösségnek, amelynek részei vagyunk. Mindez abból a meggyőződésből fakad, hogy csak akkor lehet sikeres egy vállalat, ha az a társadalom, amelyben működik, szintén sikeres – mondta el Fogarasi Norbert, a Morgan Stanley budapesti irodájának vezetője. – Egy társadalom sikerességének kulcsa pedig a következő generáció – ezért indítottunk számos olyan programot, amelyek a fiatalok életesélyeit javítják, méghozzá elsősorban tudással, készségekkel, ismeretekkel – függetlenül attól, hogy milyen háttérből érkeznek.”
Nemcsak a nyertesek nyernek – szakmai támogatás a pályázat minden résztvevőjének
A pénzintézet most újabb együttműködési lehetőséget kínál a hazai alapítványoknak, egyesületeknek. Az EMEA Impact Through Innovation Awards díjra a Morgan Stanley a teljes európai, afrikai és közel-keleti régióból várja civil szervezetek jelentkezését, és az elismerés története során először Magyarországról is.
A programra legfeljebb 5 millió font (kb. 2,25 milliárd forint) éves bevételű alapítványok és egyesületek jelentkezhetnek. Olyan újító ötlettel lehet pályázni, amelyek képesek érdemben javítani gyerekek és fiatalok egészségét, mentális jóllétét és oktatási, tanulási lehetőségeit. Lehet jelentkezni vadonatúj kezdeményezéssel, de már kipróbált, pilot fázisban lévő projekttel is, amely készen áll a továbbfejlesztésre.
A program keretében a régióból összesen tíz szervezet részesülhet 100 ezer fontos – kb. 45 millió forintos – támogatásban ötlete megvalósításához. A Morgan Stanley külön figyelmet fordít azokra a szervezetekre is, amelyek végül nem kerülnek be a díjazott tíz közé: ők szakmai workshopokon, képzéseken és networking eseményeken vehetnek részt – ingyenesen. Ezeken a programokon a szervezetek képviselői iparági vezető szakemberektől kapnak majd útmutatót a szervezetfejlesztéshez, és megoszthatják egymással tapasztalataikat, legjobb gyakorlataikat.
„A pályázattal olyan kezdeményezéseket szeretnénk támogatni, amelyek gyakorlati megoldásokat kínálnak valós problémákra, különösen a fiatalabb generációk esélyeinek javításában. Az elmúlt években itthon is láttuk, milyen eredményeket hozhat, ha civil szervezetekkel közösen gondolkodunk – ezt a tapasztalatot szeretnénk most szélesebb körben is kamatoztatni”
– mondta Fogarasi Norbert, a Morgan Stanley budapesti irodájának vezetője.
A társadalmi felelősségvállalás új korszaka: együttműködés, nem adományozás
A vállalati és civil szféra együttműködése egyre tudatosabb és stratégiaibb formát ölt. Míg korábban a cégek elsősorban adományozóként jelentek meg, ma már egyre gyakoribbak az olyan partnerségek, ahol nemcsak pénz, hanem szakértelem, technológia, önkéntes munka és kapcsolati tőke is a közös célokat szolgálja.
Erre jó példa a Morgan Stanley és a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatását segítő Salva Vita Alapítvány együttműködése. A partnerség során nemcsak érzékenyítették a cég munkatársait, de konkrét technológiai megoldások is születtek. Tehetséges diákcsapatok és önkéntesen dolgozó programozó kollégák bevonásával olyan digitális eszközt fejlesztettek, amely segít a fogyatékkal élő munkakeresők képességeinek felmérésében.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
A családok fele felélné a családi adókedvezményekből befolyó plusz pénzt
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) felmérése szerint a családi adókedvezmények növekedése révén befolyó többletpénzt a többség felélné, és mindössze minden negyedik család tenné félre annak egy részét vagy egészét.
A BiztosDöntés.hu szakértői szerint, ha a plusz pénzt befektetnék, akkor öt év alatt akár 6,7 – 8,4 millió forintjuk is összegyűlhetne.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss elemzése szerint a családi adókedvezmény növeléséből származó bevételt a válaszadók csaknem fele (47%) mindennapi kiadásokra költené, vagyis egyszerűen felélné azt. Minden ötödik (19%) megkérdezett a pénzből nagyobb beruházásokat valósítana meg, míg 12 százalék a meglévő hiteleit fizetné vissza belőle.
A megkérdezettek mindössze 7 százaléka tenné félre a kedvezmény teljes összegét, míg 16 százalék legalább egy részét megtakarítaná.
A kérdés azért időszerű, mert 2025. július 1-jétől jelentősen nő a gyermekek után járó személyi jövedelemadó (szja) kedvezmény összege, valamint a következő négy évben fokozatosan bevezetik a két és három gyermeket nevelő anyák szja-mentességét is. Ezek pedig együttesen komoly plusz bevételt jelentenek majd a családoknak.
2026-ra megduplázódik a családi adókedvezmény összege
Ma egy gyermek után 10 ezer, kettő után 20 ezer, három után 33 ezer forint a családi adókedvezmény nettó összege. 2025. július 1-jétől ezek 15 ezer, 30 ezer, illetve 49 500 forintra, majd 2026-tól 20 ezer, 40 ezer és 66 ezer forintra nőnek. Eszerint a családok gyerekszámtól függően 10 ezer, 20 ezer, illetve 33 ezer forint plusz jövedelemmel rendelkeznek majd.
Amennyiben ezt a pénzt a család nem elkölti, hanem például minden hónapban 5 éves futamidejű Fix Magyar Állampapírt vásárol belőle, aminek a kamata jelenleg 6,5 százalék, a negyedévente kifizetett kamatot pedig ismét befektetik, akkor öt év múlva körülbelül 720 ezer, 1,4 millió, illetve 2,4 millió forintjuk lesz. (Természetesen nem tudhatjuk, hogy ez a papír végig elérhető lesz-e, de az egyszerűség kedvéért úgy számoltunk, hogy évi 6,5 százalékos hozamot termel a rendszeres befizetés.)
2029-ig minden két vagy három gyermeket nevelő édesanya szja-mentességet kap
A kormány több lépcsőben bevezetve, életük végéig személyi jövedelemadó-mentességet biztosít azoknak a nőknek, akik több gyermeket neveltek fel. (A legalább négygyermekes édesanyák már 2020 óta mentesülnek az szja fizetése alól.)
2026. január 1-jétől a 40 év alatti, kétgyermekes anyákra terjed ki az adómentesség, majd 2027-től a 40 és 50 év közöttiekre, 2028-tól az 50 és 60 év közötti korosztályra, 2029-től pedig a 60 év feletti kétgyermekes anyák is megkapják a kedvezményt.
A KSH szerint 2025. márciusban 550 ezer forint volt a bruttó medián kereset, vagyis a magyarok fele ennél kevesebbet, illetve ennél többet keresett akkor. Ebből 82 500 forint az szja összege, vagyis ekkora plusz bevétellel rendelkezik a család, amennyiben a férj érvényesíteni tudja a gyerekek után járó szja-kedvezményt.
Ha erre nincs lehetőség, akkor a nettó pénzügyi előny a családi adókedvezmény érvényesítése után fennmaradó adó összege, hiszen az szja-mentesség miatt az adókedvezményt már nincs miből érvényesíteni.
Ha a család ezt az összeget nem elkölti, hanem befekteti, akkor 6,5 százalékos éves kamattal 5 év alatt csaknem 6 millió forintjuk gyűlhet össze. Amennyiben pedig az gyerekek után járó adókedvezményt plusz összegét is félre tudják tenni, akkor pedig 6,7 – 8,4 millió forintjuk lehet majd.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
Céges autók áfaügyei: rengeteg a buktató, súlyos lehet a büntetés
-
Ipar2 hét ago
Jelentősen csökkenhet a nem tervezett áramszünetek száma a Schneider Electric új megoldásával
-
Ipar2 hét ago
Egységes, fenntartható kapcsolatok Európában
-
Okoseszközök1 hét ago
A Heineken mesterséges intelligenciával oltja szomját az adatkezelésben
-
Ipar1 hét ago
20 éves a Huawei Magyarország
-
Gazdaság2 hét ago
Csökken a kereskedelem jövedelmezősége
-
Gazdaság1 hét ago
Innováció a banki digitalizációban és blokklánc technológiára épülő hazai fejlesztés a GDE finTECH Galéria évadzáró eseményén
-
Gazdaság1 hét ago
Miért nincsenek Munkáshitel akciók a bankoknál?