Connect with us
Hirdetés

Gazdaság

Az ABB automata pantográffal bővítette az e-busztöltési portfólióját

Az ABB – kiegészítve a fenntartható tömegközlekedést szolgáló, átfogó töltési megoldásait – piacra dobta rugalmas, automata áramszedőjét, amellyel az e-buszflották hatékonyan üzemeltethetők.

A vállalat azt is bejelentette, hogy együttműködésre lép az egyesült királyságbeli központtal működő, pénzügyi szolgáltatásokra és tiszta energiára szakosodott céggel, az Octopus Grouppal.

Az együttműködés célja, hogy elősegítsék a gyorsabb áttérést az elektromos hajtású buszokra és kereskedelmi járműflottákra.

abb_panto_up_1_cabinet_contractor_render

Az előrejelzések szerint az elektromos hajtású buszok (e-buszok) globális piaca 2025-ig várhatóan 16,6%-os összesített éves növekedési ütemet ér el. Az ABB az e-busztöltési portfóliójának legújabb tagjának, a Panto Up-nak a piacra dobásával ismét bizonyította, hogy továbbra is elkötelezett a közlekedés átalakítása iránt.

A tömegközlekedési ágazat egyik jelentős eseményén, a stockholmi “UITP 2019”-en bemutatott Panto Up berendezéssel az ABB egy rugalmas, hatékony és teljesen automatizált töltési megoldást biztosít azoknak a jelentősebb e-busz flottával rendelkező üzemeltetőknek, amelyek a járműtelepen korlátozottan rendelkezésre álló helyek miatt a jármű tetejére telepített pantográffal (áramszedővel) felszerelt buszokat kívánnak beszerezni.

A járműtelepi, szekvenciális töltési rendszerrel kombinálható Panto Up egy könnyen telepíthető megoldás, amellyel az 50-150kW/jármű teljesítménytartományban maximálisan három busz egyidejű töltése biztosítható az éjszakai üzemszünet során. A Panto Up a buszjáratok végállomásán 150-600kW teljesítménytartományban „eseti töltést” is biztosít a napi üzemidőben, így ideális megoldást kínál minden üzemeltető számára, amely a kibocsátásmentes tömegközlekedést a normál üzemrend megzavarása nélkül szeretné megvalósítani.

„Az EV-töltési megoldások piacvezető szolgálatójaként feladatunknak tekintjük, hogy a vállalatoknál kialakuljon az az innovatív gondolkodásmód és szakmai tudás, ami fenntarthatóbbá teheti a közlekedést. A Panto Up fontos mérföldkő azon az úton, melynek célja, hogy az automatikus töltést lehetséges opcióként kínáljuk azon üzemeltetők számára, akik csökkenteni akarják a karbonlábnyomukat, minimalizálni szeretnék a költségeket, és hatékonyabban ellenőrizni a járműflotta teljesítményét.”     

– nyilatkozott Frank Muehlon, az ABB EV-töltési Infrastruktúra globális üzletágának vezetője.

A Panto Up tovább bővíti az ABB piacvezető, konnektoros töltési megoldásokból álló e-busztöltési portfólióját.  A termékkínálat az 1000 V feszültségű, 24kW-os DC Wallbox-tól az 1000 V feszültségű, 50kW teljesítményű Terra 54 HV-n át a 350 kW teljesítményű, folyadékhűtésű kábellel felszerelt töltési megoldásokig terjed. A portfólióhoz tartozik a piacra már korábban bevezetett, OppCharge-alapú, nyílt interfész is, amely DC e-buszok töltésére szolgál.

Muehlon hozzátette:

„A töltési portfóliónk folyamatos bővítésének köszönhetően az ABB képes kiszolgálni a világszerte működő e-busz üzemeltetők különböző igényeit a flotta méretétől függetlenül. Napjainkban már egyértelműen látható az egyre növekvő igény a fenntartható tömegközlekedésre, és az ABB büszke rá, hogy a töltési technológia folyamatos innovációival lehetővé teszi az átállást a fenntartható közlekedési rendszerekre.”

A digitális és hálózatra kapcsolódó megoldásokat felsorakoztató ABB AbilityTM portfólióhoz tartozó Panto Up erőssége, hogy a megoldás távoli diagnosztikai és hibakezelési eszközökkel rendelkezik. Ezen eszközöknek köszönhetően a berendezést kiváló rendelkezésreállás és a problémák gyors elhárítása jellemzi, illetve részletes statisztikai adatokat biztosít az üzemeltető vállalatok számára a járműtöltési tevékenységről.

Az ABB ugyanakkor együttműködésre lép az egyesült királyságbeli székhellyel működő, pénzügyi szolgáltatásokra és tiszta energiatermelésre szakosodott Octopus Grouppal. A két fél az együttműködés keretében komplex, “one-stop-shop” megoldással, és olyan új, e-mobilitási piaci kínálattal áll a flottaüzemeltetők rendelkezésére, amellyel sikeresen átállhatnak a kibocsátásmentes közlekedésre.  Az üzemeltetők a közlekedési beruházásaikhoz forrásokat szerezhetnek az Octopus Group-tól, amely rugalmas pénzügyi modellekkel és megújuló energiaellátással áll a rendelkezésükre. Az ABB a piacvezető EV-töltési infrastruktúrával és energetikai technológiákkal segíti az e-buszokra és kereskedelmi flottákra történő átállást, valamint az e-mobilitás további térnyerését.

Az ABB folyamatosan olyan innovatív módszerek fejlesztésén dolgozik, amelyekkel elősegítheti a fenntartható mobilitási megoldások további térnyerését. A cég számára ezért ideális együttműködő partnernek tekinthető az Octopus Group, amely innovatív, kibocsátásmentes közlekedési programokat támogat, és jelentős szerepet vállal a megújuló forrásokra alapozott energiatermelés és energiaellátás terén is.

A villamos hajtású járművek töltési infrastruktúrája terén napjainkra globális piacvezető pozíciót kiépítő ABB a töltési és villamosítási megoldások teljes skáláját kínálja az elektromos autókhoz, a hibrid és elektromos hajtású buszokhoz, valamint a hajókhoz és a vasúti járművekhez. Az ABB 2010-ben jelent meg az e-járművekhez fejlesztett töltési megoldások piacán. Napjainkra már több mint 10 500 villámtöltő értékesített a világ 73 országában.

A Fortune magazin nemrég az ABB-t az előkelő 8. helyre rangsorolta a „világot megváltoztató” vállalatok listáján. Az előkelő hellyel az ABB-nek az e-mobilitás és az elektromos járművek töltési technológiája terén elért jelentős fejlesztéseit kívánták elismerni. Az ABB FIA Formula-E bajnokság névadó partnerként, illetve a Jaguar I-PACE eTROPHY versenysorozatának hivatalos járműtöltési partnereként az ABB tovább erősíti elkötelezettségét az intelligens és fenntartható közlekedés támogatása és térnyerése mellett.

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Gazdaság

Céges autók áfaügyei: rengeteg a buktató, súlyos lehet a büntetés

A munkavállalók számára gyakori juttatási forma a céges autó, de az ezzel kapcsolatos áfakezelés számos kihívást és buktatót rejt a vállalkozások számára.

A három leggyakoribb probléma a magáncélú használatot, a károkozás megtérítését és az üzemanyagelszámolást érinti. Az elektromos hajtású autók esetében ezekhez még további kérdések is hozzáadódnak.

„A vállalkozások általában nem is tudnak arról, hogy szabálytalanul számolnak el költségeket, aminek következtében jelentős adókockázatba is belefuthatnak”

– hangsúlyozza Nyári Zsolt, a K-X Consulting ügyvezetője.

A magánhasználat nem megfelelő kezelése számos bizonytalanság forrása

A cég tulajdonában lévő személyautó magáncélú használata Magyarországon jelenleg jövedelemadó-mentes juttatás. A magáncélú használatnak része az üzemanyag, valamint az autópálya matrica költsége is. Így sem a cégnek, sem a munkavállalónak nem keletkezik adókötelezettsége, ha a kolléga úgy dönt, hogy szabadnapján a céges személyautóval leviszi családját a Balatonra. A magánhasználattal kapcsolatban felmerült költség pedig teljes egészében elismert tétel a társasági adóban. Gyakori azonban, hogy a cégek csak egy bizonyos mértékű ingyenes magánhasználatot fogadnak el (például havi 500 km), és a limit feletti kilométerek költségét már megtéríttetik a munkavállalóval.

„Amikor a cégek a magánhasználatért kérnek pénzt a munkavállalóktól, sokszor költségtérítésként szedik be és nem foglalkoznak azzal, hogy valójában az áfa tekintetében adóköteles szolgáltatás nyújtására kerül sor. Ilyenkor a magánszemély részére a magánhasználatról számlát kell kiállítani és arra áfát kell felszámolni, megfizetni. A rossz gyakorlat adóhiányt eredményez, a bizonylat kibocsátásának elmaradása miatt pedig még mulasztási bírságot is kivethet az adóhatóság”

– figyelmeztet Nyári Zsolt.

A károkozás és az üzemanyag-megtérítés terén rengeteg a tisztázandó kérdés

Sok a bizonytalanság akkor is, ha a magánszemély kárt okoz a céges autóban. Amikor a cég a biztosítónak fizetendő önrészt részben vagy egészben ráterheli a magánszemélyre, szintén felmerül az áfafizetési kötelezettség kérdése. Sok esetben a vállalkozások ezt kártérítésként kezelik és nem számolnak fel áfát. Az Európai Bíróság esetjoga alapján azonban ezek a tételek is – amilyen például a szolgáltatásnyújtás – áfafizetési és számlakibocsátási kötelezettséget eredményezhetnek. Ráadásul a kockázat hatványozottan jelentkezhet, ha a személyautót a társaság más vállalkozástól veszi bérbe, amelynek ő is köteles megfizetni az önrészt.

Az üzemanyag-elszámolásokkal kapcsolatban szintén sok a kérdés és a téves gyakorlat.

„Mivel az üzemanyag-kereskedés alapvetően jövedéki engedélyes tevékenység, ezért ha magánszemélynek üzemanyagot számláz a cég, akkor felmerül a kérdés, hogy rendelkeznie kell-e jövedéki engedéllyel. Kérdéses az is, hogy ebben az esetben az üzemanyag beszerzése után megfizetett áfa levonható-e. A helyzetet tovább bonyolíthatja, ha a cég üzemanyagkártyát használ”

– sorolja a mindennapi kockázatokat Nyári Zsolt.

 A zöld céges autók terjedése még több kérdést vet fel

Egyre gyakoribb, hogy elektromos autót ad a cég a munkavállalónak és hozzá töltőállomást is kiépít a dolgozó lakhelyén. Ez a gyakorlat újabb áfa-kérdéseket vet fel.

„Az adókövetkezmények szempontjából nagyon lényeges, hogy mi a céges szabály a dolgozó lakhelyén kiépített töltőre vonatkozóan – például abban az esetben, ha a dolgozó elhagyja a céget. Leszerelik a töltőt, kerül az bármennyibe, vagy eladják a dolgozónak, esetleg ingyenesen átengedik és leadózzák? Ha a cég nem számol a potenciális adózási következményekkel, akkor kellemetlen meglepetés érheti”

– hangsúlyozza a szakértő.

Az elektromos céges autók adózásával kapcsolatban gyakran felmerülő kérdés, hogy mi a teendő, ha a magánszemély az otthoni töltés után az áramszámlát szeretné elszámolni. Mennyit és milyen áron tud a munkaadó kifizetni a dolgozójának? Vehetünk esetleg egy átlagot alapul? Ha napeleme van a dolgozónak, akkor mit tud elszámolni költségként? És ami adó szempontból szintén érdekes: mi a megfelelő adózási eljárás, ha a céges töltőállomáson töltik az ügyfelek vagy dolgozók a saját tulajdonukban lévő autókat? Ha ugyanis ingyenesen töltik a partnerek vagy a kollégák a saját autóikat, akkor azzal jövedelmet juttatunk nekik. De milyen formában kell azt leadózni, egyáltalán mit kell tenni áfa szempontból, és milyen áron kell kiszámlázni a töltés költségét? Alapul vehetőek-e a céges költségek, amelyek a töltéssel kapcsolatban felmerülnek, vagy pedig más piaci árat szükséges keresni annak érdekében, hogy a céges töltést ki lehessen számlázni? Rengeteg kérdés merül fel, a válasz pedig a körülményektől függően változhat.

Szakértő bevonása nélkül szinte elkerülhetetlen a szabálytalan gyakorlat

Mint az a fentiek alapján nyilvánvaló, a céges autók áfakezelése nagyon összetett és kockázatokkal teli terület, különösen a vegyes használat és a magáncélú juttatások miatt. Nemcsak azok a cégek hibáznak gyakran, amelyek a munkavállalóiknak autót adnak, de sokszor még azok a vállalkozások is, amelyek bérbeadással foglalkoznak. A cégek gyakran nem rendelkeznek megfelelő belső szabályzattal vagy dokumentációval a céges autók használatáról, ami tovább növeli az adókockázatot. A nem megfelelő gyakorlat pedig veszélyezteti az áfalevonási jogosultságot.

„Mindenképpen érdemes tehát felülvizsgálni a jelenlegi gyakorlatot, azonosítani a bizonytalan pontokat és azokat minél hamarabb tisztázni, hogy az autók elszámolásával kapcsolatban ne maradjon kockázat”

– összegez a K-X Consulting ügyvezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Csökken a kereskedelem jövedelmezősége

kereskedelem

Érdemi forrásokat nyit meg a kormány

Május 28-án tartották a Laurel Számítástechnikai Kft. sorrendben 12. Retail Konferenciáját. Az ezúttal a fővárosban rendezett esemény köszöntőjében Bessenyei Attila, a cég ügyvezetője lényegében korszakváltást jelentett be a kiskereskedelem világában és számos, a digitalizáció következő lépcsőjének tekinthető eszközre felhívta a figyelmet. Ilyenek voltak a hibrid okosbolt, az árufelismerő mérlegek, az AI vezérelt beléptetőrendszerek, az illetéktelen bolti tevékenységeket felismerő kamerafelügyelet és számos más, a kereskedelem hatékonyságát jelentősen javító, részben saját fejlesztésű megoldás.

Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium KKV-k fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára is előadást tartott az eseményen. A politikus áttekintette a kormányzat különböző támogatási programjait és felhívta a figyelmet a kereskedelmi egységek számára is elérhető támogatási formákra, melyeket a szektor szereplői megfelelő, a GDP-részesedését meghaladó arányban használnak fel. Mint rámutatott, új, kifejezetten a tőkeemelésre felhasználható külső források állnak rendelkezésre hamarosan, melyek természetesen az ágazat képviselőinek is elérhetőek lesznek. Szabados Richárd külön felhívta a figyelmet a jelenségre, mely szerint a hazai KKV szektor egy dolgozóra jutó hatékonysága különösen alacsony, nagy a különbség e tekintetben a nagyvállalati szféra és a kisvállalkozások között, miközben hazánk lényegében a kisvállalkozások országa. Ez a lemaradás, ennek csökkentése meghatározó lesz a kormányzati politikában.

dr. Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára összefoglalójában rámutatott, hogy a kiskereskedelem jövedelmezősége évek óta csökken Magyarországon, elsősorban éppen a szakpolitikai döntések hatására. Eközben a szektorban dolgozók termelékenysége, hatékonysága már ma is nagyon jelentősen meghaladja az országos átlagot, elsősorban a magas fokú digitalizáció, automatizálás hatására, épp az olyan újításoknak köszönhetően, amelyeket bevezetőjében Bessenyei Attila is említett.

Ennek ellenére, a profitkorlátozások és más körülmények miatt egyre több a veszteséges bolt, miközben a kereskedelmi forgalom volumene lényegében a 2021-es szinten van, e tekintetben is lemaradva a környező országok többségétől. A működő cégekre vonatkozó adminisztratív korlátozások európai összevetésben nálunk különösen magasak, a kereskedelmet ezen belül pedig plusz előírások sújtják. Mint kifejtette, a készpénzhasználat mesterséges élénkítése, az élőerős kiszolgálás tervezett forszírozása minden tekintetben szembe megy a trendekkel, és további versenyhátrányt okozhat a szektornak. Mint hangsúlyozta, akinek van igénye egy élő pénztárossal beszélgetni, annak nem kötelező önkiszolgáló boltban vásárolnia, ez egy lehetőség. Ugyanakkor a néhány száz fős kistelepülések bezáró élelmiszerboltjait például kiválóan lehet automata boltokkal helyettesíteni, ha a jogszabályok lehetővé teszik. Mint elmondta, az OKSZ kidolgozott egy szakpolitikai ajánláscsomagot, melyet örömmel megvitatnának, ha a kormányzat részéről meglenne az ágazattal az egyeztetési szándék.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Magyar nyertes a nemzetközi médiaversenyen

Kilenc ország pályázói közül Kis Judit, a Forbes újságírója kapta a Siemens Media Award regionális fődíját.

Igazán különleges helyszínen, a bécsi repülőtér irányítótornyában adták át május 23-án a Siemens Media Award regionális díjait. A nemzetközi szakmai zsűri kilenc ország pályázói és pályaműi közül a legjobbnak az idén a hazai fődíjat másodjára is elnyerő Kis Judit, a Forbes újságírójának Magyar siker mutatja, mit adhat az AI a mezőgazdaságnak című cikkét választotta.

A riport a négy kontinensen használt, magyar, mesterséges intelligenciával támogatott gépi látástechnológiai platform, a Proofminder működését mutatja be. A Proofminder abban segít a gazdáknak, hogy a földjükön lássák minden növény tövét, levelét, esetleges betegségeit is, és célzottan avatkozhassanak be.

Kis Judit ezzel egy kétszemélyes utazást is nyert a Salzburgi Ünnepi Játékokra, ahol a művészi tartalom mellett a kulisszák mögé is bepillanthatnak, és közelebbről megismerhetik a színpad mögött rejlő technológiákat.

A médiaverseny további két díját a cseh Hospodářské noviny lap újságírója, Jan Brož és a Spider’s Web lengyel technológiai portál újságírója, Rafał Pikuła vehette át. Brož a villamosenergia-piacok működését és az algoritmikus villamosenergia-kereskedelemmel foglalkozó cseh Second Foundation céget bemutató cikkéért kapott elismerést, míg Pikuła a mesterséges intelligencia keresőmotorokra gyakorolt hatását elemezte díjnyertes cikkében.

A pályázat első, hazai fordulójára ezúttal is a „Célszerű technológia” jelmondattal, olyan médiatartalmakkal lehetett nevezni, amelyek bemutatják a technológia a mindennapi életben betöltött szerepét. Magyarországon 17 nevező 42 pályaművét értékelte a független zsűri, és öt pályázatot díjaztak, akik egyúttal tovább is jutottak a nemzetközi versenybe.

Itt a nemzetközi zsűri, – amelynek tagja volt Sági Gyöngyi, a digitrendi.hu magyar alapítója és főszerkesztője is, – kilenc közép- és kelet-európai országból (Ausztria, Bulgária, Csehország, Horvátország, Lengyelország, Magyarország, Szerbia, Szlovákia és Szlovénia) több mint 100 pályamű közül választotta ki a legjobbakat. A shortlistre került pályázók az átadó után a nagymúltú bécsi újságíró rendezvényen, a Concordia Ball-on részt véve ünnepelhettek.

A korábbi években is volt már példa hazai sikerre a Siemens régiós versenyén: 2023-ban a második helyezettnek járó, nemzetközi díjat Bagi László, szintén a Forbes munkatársa hozhatta haza, „A zöld rendszámos kukásautók nem ébresztenek fel” c. cikkével, 2024-ben pedig Zákányi Virág került shortlistre a GyártásTrend honlapján publikált, „Terápia VR-szemüvegben” c. cikkével.

Kis Judit 2008 és 2019 között az MTI Gazdasági Szerkesztőségének újságírója volt, ahol elsősorban a munka világával, illetve környezetvédelmi témákkal foglalkozott. 2010-ben elnyerte a Junior Prima díjat. MTI-s pályafutása után szabadúszó újságíróként főként a Magyar Mezőgazdaság Kiadónál és a Növekedés.hu-n jelentek meg cikkei. 2021 óta a Forbes újságírója, jelenleg főmunkatársa, 2024-ben pedig már egyszer elnyerte a Siemens Media Award hazai fődíját.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss