Connect with us
Hirdetés

Egészség

Virtuális diagnózis és teleradiológia

Újabb két magyar startup került az európai egészségügyi innováció élvonalába

116 jelentkező közül választották ki a két magyar és további 13 csapatot, melyek 25 000 euró értékű mentori és tréning támogatást kapnak.

Két magyar team, az orvosi oktatóalkalmazást fejlesztő InSimu Patient és a nemzetközi teleradiológiát forradalmasító Sineko is elnyert 25 000 eurót az immáron harmadik éve megrendezésre kerülő EIT Health InnoStars Awards startupversenyen. A négy hónapos program során személyre szabott mentori támogatáshoz és két európai bootcamp tréningen való részvételi lehetőséghez jutott a két magyar,  öt portugál, két-két lengyel és lett, valamint egy-egy cseh, litván, olasz és román csapat. Az európai országoknál mérsékeltebb innovációs szinten lévő 13, Regional Innovation Scheme Programme (RIS) országból érkező 116 kiváló pályázó közül választották ki a 15 továbbjutó csapatot.

Az EIT Health a kiválasztott csapatok számára három találkozót is szervez, ahol potenciális vásárlókkal, befektetőkkel és partnerekkel nyílik lehetőség a termékük vagy szolgáltatásuk validálására. A négy hónapos program után tíz csapat jut tovább a novemberben megrendezendő InnoStars Awards döntőbe, ahol az első helyezett további 25 000, a második 15 000, a harmadik pedig 10 000 euró támogatást kap.

Az egyik magyar nyertes csapat az oktató alkalmazást kifejlesztő InSimu Patient csapata, akik applikációjuk segítségével lehetővé teszik, hogy orvosok, orvostanhallgatók és medikusok virtuális betegeken gyakorolhassanak és a valós élethez hasonló diagnózisokat állíthassanak fel. A másik magyar team pedig a Sineko, melynek GRAID szoftvere a radiológiai jelentések lefordításával forradalmasítja a nemzetközi teleradiológiát. Az általuk kidolgozott GRAID egy szinoptikus jelentéskészítő asszisztens, melynek segítségével jól strukturált és több nyelvre is könnyen lefordítható orvosi jelentések készíthetők.

Egyre sikeresebbek a mérsékelten innovatív RIS régiók is

A Regionális Innovációs Rendszer (Regional Innovation Scheme, RIS) az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) programja, melyet az innovációs kapacitás növelése érdekében hoztak létre az Európai Unió olyan területein, amelyek nem profitálnak közvetlenül az EIT Health vagy más EIT Tudás és Innovációs Közösségek (Knowledge and Innovation Communities KIC) tevékenységéből. Egyre több RIS régióból származó csapat ér el sikereket nagy presztízsű európai startup versenyeken”

– mondta el Tóth Mónika, az EIT Health InnoStars RIS program managere.

„Európa ezen, mérsékeltebb innovációs potenciállal rendelkező részén is rengeteg tehetséges csapatnak van meg a tudása és képessége egészségügyi újítások fejlesztésére. Az egyik magyar csapat, az InSimu Patient erőssége, hogy az orvosok gyakorlati képzését támogatja, behozva a klinikai gyakorlatot az orvostanhallgatók mindennapjaiba, a másik csapat, a Sineko pedig az égető orvoshiányra kínál megoldást, jelentősen megkönnyítve a leletezést az radiológusok számára

– tette hozzá.

Az InnoStars Awards  programot olyan, prototípussal vagy MVP-vel (minimum viable product) már rendelkező egészségügyi projektek, startup vállalkozások és spinoffok számára írták ki, melyek kevésbé nagy innovatív potenciállal rendelkező, úgy nevezett RIS régiókból származnak. A minőségi pályázók száma egyre bővül, ezért az ígéretes jelentkezők köre igen széles. Jelenleg 14 EIT Health RIS központ található 13 országban, amelyek támogatják az innovációt célzó helyi közösségek fejlődését. A magyarországi RIS központ a Pécsi Tudományegyetem Transzdiszciplináris Kutatások Intézete, mely elősegíti új tudományágak és módszertani megközelítések létrehozását, átlépve és túlmutatva a már létező tudományágak határain, olyan teret biztosítva, amely ösztönzi, közvetíti és biztosítja a tudományágak és egyéb területek közötti átjárást a tudományterületek, az üzleti szféra és a társadalom közötti hatékony kommunikáció kialakításával és fenntartásával.

eit-health-innostars-awards-2019-startusei

A két magyar projekten kívül még az alábbi csapatok jutottak tovább az InnoStars Awards 2019 versenyében:

B-CULTURE: Egy portugál startup, mely 4D in vitro emberi szövetmodelleket fejleszt gyógyszerek teszteléséhez. Hatékony és etikus megoldást kínálnak a vegyületek és implantátumok ellenőrzött szűrésére és validálására a gyógyszeripar, a fogászat és az orvostudomány számára.

BrachyDOSE: Egy litván, tapasztalt mérnökökből és tudósokból álló csapat, mely olyan rákkezelési minőség-ellenőrzési eszközt kínál, amely hatékonyabb és személyre szabottabb kezelést nyújt. Termékük onkológusok számára készült, akik a lehető legpontosabb és legjobb a sugárterápiás eredményre törekszenek.

BRIGHT – Beyond Research and Information Graphics for Health and Technology: Egy portugál startup komoly játék projektet kínál, mely segíti a betegeket az öngyógyításban és elősegíti a terápiához való csatlakozást.

Femyo: Egy román vállalkozás, melynek célja, hogy Európában a születési és csecsemőhalálozási arányt felére csökkentse. A társaság arra törekszik, hogy létrehozza Európában az első digitális egészségügyi menedzsment szervezetet annak érdekében, hogy előfizetőik a lehető legbiztosabb élet kezdést tudják biztosítani gyermekeik számára.

HydrUStent: Egy portugál team, mely hordozható, vezeték nélküli és kevésbé invazív urodinamikai tesztelési technológiát fejlesztett ki, amely lehetővé teszi az urinális nyomás hosszú távú, folyamatos ellenőrzését. Ez pozitívan befolyásolja a beteg életét azáltal, hogy csökkenti az ilyen típusú vizsgálatokkal járó kellemetlenségeket, amelyeket jelenleg csak klinikai körülmények között lehet végezni.

InoCure: Egy cseh bionanotechnológiai vállalat. mely az élettudományi- és a gyógyszeripar számára nyújt megoldásokat. Terméke a DifMATRIX az első aktív 3D sejttenyésztő membrán, amely gyorsabb, megbízhatóbb és etikusabb  teszteket tesz lehetővé a klinikai tesztek előtt.

Mosaic Software Srl: Az olasz startup által kifejlesztett PatchAI az első kognitív platform a betegektől származó adatok, panaszok gyűjtésére és prediktív elemzésére a klinikai vizsgálatok során, egy emberi beszélgetéseket utánzó AI-alapú virtuális asszisztens segítségével annak érdekében, hogy bevonja és motiválja a betegeket, és elősegítse a protokollnak való megfelelést.

Mhydrogel: Egy lett kémiai startup, mely gyógyászati kontaktlencséket kínál, hogy megmentse a kémiai szemsérülést szenvedett betegek látását.

 OASIS Diagnostics SA: Egy lengyel orvostechnikai vállalat ONIRY nevű, nem invazív orvostechnikai eszközt fejlesztett ki a szülészeti anális záróizom sérülés gyors és megbízható diagnosztizálására gépi tanulási modell segítségével. Ez a vizsgálat megkönnyítené a nők életét közvetlenül a hüvelyszülés után.

Surgeonmate: Egy portugál vállalat,mely olyan technikai megoldások fejlesztésére szakososdott, amelyek célja az egészségügyiben dolgozók munkakörülményeinek javítása. Kidolgoztak és szabadalmaztattak egy olyan textilt, melyet az egészségügyi területen dolgozóknak megoldást jelent a hideg elleni védekezésben.

TimeUp: Egy portugál csapat, mely egy olyan orvostechnikai eszköz kifejlesztésén dolgozik, amely a vizeletben lévő baktériumok kimutatásával figyelmeztet fertőzések lehetséges kialakulására.

UVera: Egy lengyel vállalkozás, mely innovatív, interdiszciplináris megközelítést alkalmaz a bőr védelme érdekében az UV napsugárzás teljes spektruma ellen egy környezetbarát, természetes és biztonságos UV-védő termékkel.

Vigo: Egy lett vállalkozás, mely egy vényköteles rehabilitációs útmutatót dolgozott ki, amely a mesterséges intelligencia felhasználásával az emberek okostelefon interfészén keresztül terápiás útmutatást, gyakorlati segítséget és kognitív viselkedésterápián alapuló eszközöket biztosít stroke-on átesett betegek számára a gyorsabb és hatékonyabb felépülés érdekében.

Egészség

Országos program indult: Az ÉletPlusz gyakorlati útmutatással segíti a magyarokat az aktív és tudatos öregedéshez

A Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány és a Haleon együttműködésében elindult ÉletPlusz program célja, hogy új korszakot nyisson Magyarországon a tudatos öregedés és az öngondoskodás témájában.

A kezdeményezés válasz a társadalmi és demográfiai változásokra: a KSH adatai szerint mintegy 4 millió 40 és 69 év közötti magyar tartozik az úgynevezett szendvicsgenerációhoz – azokhoz, akik egyszerre gondoskodnak gyermekeikről és idős szüleikről, miközben maguk is egészséges, aktív és teljes életre törekednek.

Az ÉletPlusz program célja, hogy hosszú távon változást indítson el a társadalom időskorral és önmagunkról való gondoskodással kapcsolatos hozzáállásában, amelyből nemcsak az idősebbek, hanem minden generáció profitálhat. A program országos képzéseken, workshopokon és partnerségi együttműködéseken keresztül támogatja az önkormányzatokat, egészségügyi és szociális intézményeket, civil szervezeteket és szakembereket abban, hogy helyi szinten is működőképes, tudatos öregedést segítő rendszereket alakítsanak ki. A cél, hogy az öngondoskodás ne csupán egyéni, hanem közösségi ügy legyen.

„Az ÉletPlusz program egy közös gondolkodás kezdete. A tudatos öregedés nem csupán az idősek, hanem mindannyiunk ügye, hiszen az életút minden szakaszában felelősek vagyunk magunkért és egymásért”

– hangsúlyozta Milánkovics Kinga a Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány társalapítója.

„A célunk, hogy a szektorok közötti együttműködés révén tartós és látható társadalmi változás induljon el az (ön)gondoskodás terén.”

Hosszú távú kezdeményezés

A program elindítását egy országos attitűdkutatás is megelőzte, amely 2025 elején készült a Haleon „ A kor nem határ” kampányának részeként. A felmérés rámutatott, hogy a negatív sztereotípiák és a saját magunkra szabott korlátok jelentősen rontják az életminőséget.

„A Haleon számára az egészség és az öngondoskodás támogatása mindig is kiemelt érték volt”

– mondta Kis Jenni, a Haleon Magyarország senior brand menedzsere.

„Az ÉletPlusz program célja, hogy ne csak szemléletet formáljon, hanem gyakorlati tudást, eszközöket és kapcsolatokat adjon mindazoknak, akik aktívan szeretnének részt venni a változásban.”

A program következő szakasza már vidéki területekre is kiterjed, így egyre több ember számára válik elérhetővé a tudásbázis.

Az októberi konferenciától a decemberi indulásig: a program új szakaszba lép

A program első szakmai és sajtónyilvános eseményét októberben, az Idősek Világnapjához kapcsolódva tartották Budapesten, az Eötvös10 Művelődési Házban. A rendezvényen szakértők, döntéshozók, civil és akadémiai szereplők, valamint az üzleti szféra képviselői gyűltek össze, hogy közösen rajzolják fel a tudatos öregedés és az (ön)gondoskodás jövőbeli együttműködéseinek térképét. A szakértői panelbeszélgetésen részt vett Eszes Béla, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének társelnöke, Jánoshida polgármestere, Zentai Violetta, a CEU professzora, Bócsi Rita, a Munkáltatók Esélyegyenlőségi Fórumának titkára, valamint Kis Jenni, a Haleon Magyarország senior brand menedzsere. A rendezvény házigazdája Milánkovics Kinga, a Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány társalapítója volt.

Milánkovics Kinga (Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány, társalapító), Kis Jenni (Haleon Magyarország, senior brand manager), Eszes Béla (Magyar Önkormányzatok Szövetségének társelnöke, Jánoshida polgármestere), Zentai Violetta (CEU professzor), Bócsi Rita (Munkáltatók Esélyegyenlőségi Fórumának titkára).

 

A program decemberben lép új szakaszba: Sóly községben szervezik meg az első helyi workshopot, amely gyakorlati eszközöket ad a tudatos öregedés támogatásához, és elérhetővé teszi a program tudásanyagát vidéki közösségek számára is.

Bővebb információ az eseményekről és magáról a programról az eletplusz.hu oldalon található.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Egészség

Videójáték-karakterek, akiknek mindenük fáj – díjazták a népszerű fájdalomcsillapító rendhagyó reklámkampányát.

Az Opella büszke rá, hogy Algoflex márkájával bronz díjban részesült a 2025-ös Effie Awards Hungary Big Marketing Idea kategóriájában.

 A fájdalom a videojátékok világában mindennapos jelenség: a nem játszható karakterek (NPC-k) újra és újra elszenvedik a játékosok döntéseinek következményeit, legyen szó csatában összekaszabolt orkokról, a lábuknál fogva a prérin végigvonszolt cowboyokról esetleg az autójukból kirángatott sofőrökről. Ez a humoros megfigyelés adta az alapját az Algoflex legutóbbi marketingkampányának, amely a fiatalok számára releváns kulturális közegben, a gaming világán keresztül beszélt a fájdalomról, annak megelőzéséről és az egészségügyi öngondoskodásról. A kampány célja a tájékozottabb, tudatosabb gyógyszerhasználat erősítése volt.

A 18–24 éves korosztály számára a fájdalom mindennapi tapasztalat – elsősorban a stressz, a kialvatlanság, a képernyő előtt töltött hosszú órák és a rossz testtartás következményeként. Az Opella felismerte, hogy hitelesen és hatékonyan csak akkor tudja ösztönözni a tudatosabb gyógyszerhasználatot, ha olyan terepen is megszólal, ahol ez a generáció tömegesen jelen van. A kampány Twitch-aktivációkkal, YouTube-megjelenésekkel, gaming podcastokkal és a legnagyobb hazai gamer portál bevonásával jutott el a fiatalokhoz.

Monika Banaś-Jankowska, CEE Brand & Innovation Head at Opella:

“A kampány sikere annak köszönhető, hogy nem kioktató módon beszéltünk a fiatalokhoz, hanem az ő kulturális közegükben, az ő nyelvükön szólaltunk meg. A gaming ma közösség és kultúra, ahol a túlterheltség, a feszültség és a fájdalom is része a mindennapi élménynek. Fontos volt számunkra, hogy ebben a világban hitelesen jelenjünk meg, humorral és önreflexióval beszéljünk a fájdalom megelőzéséről és csillapításáról. Az Effie-díj azt jelzi számunkra, hogy a vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók telített kategóriájában is lehet új, érthető és releváns hangot találni.”

Az Opella már korábbi versenyeken is elismerést szerzett a Publicis Groupe Hungary által megvalósított kampánnyal: az Arany Penge versenyen négy díjat vihetett haza, a Hipnózis reklámfesztiválon pedig Grand Prix-t és három további díjat nyert.

Majosi Judy, Chief Business Officer, Publicis Groupe Hungary:

“Ez a kampány az Opella nyitottsága nélkül nem születhetett volna meg. Egy olyan kampányt szerettünk volna létrehozni, ami ki tud törni a kategória által megszokott kommunikációs sémákból, ez pedig még nagyobb szabadságott adott nekünk. Ez az Effie is bizonyítja, mekkora ereje van a bátor ügyfeleknek és az igazi partnerségnek, és hálásak vagyunk, hogy mindezt az Opellával együtt építhettük fel.”

Az Effie idei mezőnyében az Opella két másik kampánnyal is jelen volt. A No-Spa „Nők egymásért” programja a menstruációs görcsök megértését és a női közösség erejére épülő edukációt állította középpontba, és szintén döntős lett a vény nélküli gyógyszerek kategóriájában. Az Algoflex megelőzésre épülő, többcsatornás „Felelősségteljes Fájdalomcsillapítás platformja” pedig szintén a finalisták közé került.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Egészség

Erre a tartozékra fokozott figyelmet fordíts porszívózásnál

Az otthoni porszívók vásárlásánál célszerű figyelmet fordítani arra, hogy olyan fejlett szűrőrendszerrel legyenek felszerelve, amelyek megakadályozzák a leapróbb pollenek, baktériumok, vagy vírusok visszajutását a kitakarított helyiség levegőjébe.

Fontos azonban, hogy ne feledkezzünk meg a szűrő rendszeres takarításáról és cseréjéről sem!

A porszívóknál – kialakítástól függetlenül – a készülékből kiáramló levegő szűrésére van szükség. A Sencor SVC 1080TI esetében például a Multi Cyclone rendszer és a Clean Air HEPA H13-as szűrő biztosítja, hogy legapróbb porszemcsék, valamint allergizáló hatással bíró pollenek se jussanak vissza a helyiség levegőjébe.

Kevéssé ismert tény, de a HEPA H13-as szűrő 99,95%-os hatékonysággal távolítja el a PM10 méretű részecskéket a kibocsátott levegőből (a mérési pontnál – MPPS).  Ezek közé tartoznak a poratkamaradványok, a fékpor, vagy a homokszemek. A PM 2,5 méretű szemcséket is képes megszűrni, amelyek gyakran korom- és koromrészecske, vagy különféle aeroszolok formájában vannak jelen a levegőben. A 2,5 nano mikrométernél kisebb szemcsék már le tudnak jutni a tüdő léghólyagocskáiba és onnan közvetlenül a véráramba is bekerülhetnek, növelve ezáltal bizonyos érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.

„Egy nappaliban, vagy hálószobában számtalan olyan apró részecske fedezhető fel, ami az emberi szem számára vagy láthatatlan, vagy nehezen észrevehető. Ilyen a por, a pollen, a penészspóra, a házi kedvencek szőrszálai, az esetlegesen előforduló bőrpikkelyek, vagy baktériumok”

– figyelmeztetett Lucza András, a Sencor SDA Divíziójának termékmenedzsere.

„Ahhoz, hogy a HEPA H13-as szűrő megőrizze a hatékonyságát, nem szabad megfeledkezni a rendszeres tisztításról. Amennyiben csak kis mértékben szennyezett, akkor elég, ha a szabad ég alatt kirázzuk belőle a port. Erősebb szennyezés esetén azonban érdemes a szűrőt gyenge vízárammal és langyos vízzel kiöblíteni úgy, hogy a hajlatokból a víz ki tudja mosni a szennyeződéseket. Ezt azonban csak akkor tegyük, ha a gyártó javasolja a szűrő vízzel történő öblítését a használati utasításban”

– hangsúlyozta a szakember. Ezt követően elegendő, ha hagyjuk szobahőmérsékleten megszáradni, majd miután ez megtörtént a szűrő visszahelyezhető a gépbe.

Fontos, hogy a HEPA H13-as tartozékra rendszeres használat esetén javasolt félévente cserélni. Az eltömődött szűrő miatt a készüléknek többet kell dolgoznia a kívánt légáramlás fenntartásához, ami hangosabb működést és nagyobb energiafelhasználást eredményezhet. Az elhanyagolt szűrőn idővel felhalmozódnak a por- és pollen szemek, a korom és egyéb részecskék, ami csökkentheti a szűrés hatékonyságát.

Mindezekre ügyelve biztosítható, hogy otthonunk levegője mindig friss és egészséges maradjon, hiszen „jobb félni, mint megijedni”, ha egészségünkről van szó.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss