Connect with us
Hirdetés

Gazdaság

Nyugodt szívvel kijelenthetjük, a haza hiperpiac teljesen kiaknázatlan

Jóval több magyar termék kerülhetne a hipermarketek polcaira, ha a vállalkozások tudnák hogyan működik a hiperpiac.

Információhiány, előítéletek és tévhitek jelentik a legnagyobb akadályt. Szemléletváltásra lenne szükség.

Számos előítélet kering a hipermarketekről vállalkozói körökben: azt hiszik szóba sem állnak a kis cégekkel. Hogy óriási mennyiséget kell szállítani, nem tudják, hogy lehetőség van kisebb mennyiséggel, csak néhány áruházban jelen lenni. Úgy vélik korrupt a rendszer, bekerülni csak pénzzel – nagyon sok pénzzel – lehet, ezért aztán sokan meg sem próbálják.

Holott megérné. Egyetlen átlagos hipermarketben, vásárlók ezrei fordulnak meg naponta. Egy országos láncban százezrek. Ekkora piacról mond le, aki kimarad.

Pedig, ahogy a hazai élelmiszertermelők meghódították a hipermarketek polcait, épp úgy sikerülhet más termékkategóriákban is. Azonban ehhez meg kell érteni a hiperek piacának működését – mondta Kokas Sándor a Green Rabbit Termékmediátor Kft. ügyvezetője.

„Bennfentes piac”

A hiperpiac tömegpiac, óriás szereplőkkel és mint ilyen, másképpen működik. Először is: nem lehet közvetlen elérni. Lehetetlen az utcáról elérni a beszerzőt, a beküldött ajánlatokra szinte soha nem érkezik válasz. Ám ez nem udvariatlanság.

Egy hipermarketlánc olyan irdatlan mennyiségű terméket fogalmaz, hogy a beszerző képtelen lenne az összes beszállítót menedzselni. Ezért a beszerzések egy része nagykereskedőkön, disztribútorokon keresztül történik, akik több márkát, terméket képviselnek, mint a kkv-ra specializálódott Green Rabbit is. A segítségükkel megnyílik az út a hiperek polcaira. Ám ehhez mindenekelőtt kell egy jó termék, ami a hiperpiacon megint csak mást jelent.

Az egyedi termék a jó termék

Ne legyen összehasonlítható. Ez a legfontosabb szempont. Azzal tud egy kkv labdába rúgni, ha a forgalmazott termék, termékcsoport egyedi, különleges, ami új színt visz a hipermarket kínálatába. Ha már ismert, felkapott márkáról van szó az tovább növeli az esélyeket.

A hipermarketekben folyó tömegkereskedelemben csak egy szűk réteg megcélzásával törhet be egy kis- és közepes vállalkozás. Egy multiéval összehasonlítható termék, nem tud versenyképes lenni, ezért a réspiacokat érdemes megcélozni. Igen ám, de tömegpiacról lévén szó, ezek a réspiacok a valóságban szakadék méretűek egy kkv számára. Ezt sokan rosszul mérik fel és nem mernek szűkíteni – mondta Kokas Sándor.

Van benne rendszer

A szakértő szerint, a legtöbben nem ismerik a hipermarketek működési mechanizmusát, nem tudják mihez kell alkalmazkodni, nem biztosak benne, hogy meg tudnak felelni az előírásoknak. Néha tévesen azt hiszik, hogy ez beruházásigényes, mert rendszereket kell bevezetni, szállítóautókat venni. Azonban erről szó sincs.

Nyilvánvalóan ismerni és teljesíteni kell a hipermarketnek logisztikai, készletezési, beszállítási szabályait. Például a szállításnál elő van írva, hogy egy autóban hány raklap, egy raklapon hány karton, egy kartonban mennyi termék lehet, és így tovább. Ehhez persze rendben kell lennie a beszállító cég a belső folyamatainak, de plusz beruházásra nincs szükség.

Ha egy termék hiperképes, világpiacképes

A hiperpiacra kerülés legkézenfekvőbb haszna a nagyobb forgalom és árrés lehetősége. Azonban emellett számos más előnye is lehet. Világmárkákkal egy polcra kerülni magas presztizst jelent, ami építi a márkát. Aki egy termékkategóriában először kerül a polcokra az versenyelőnyhöz jut, mert utána már ugyan olyan termékkel nem lehet bekerülni. Ezen felül online értékesítés esetén támogatja a konverziót és bővíti a piacot – sorolja Kokas Sándor.

Mindezt úgy, hogy nem kell disztribúciós hálózatot építeni, országos piacra lehet jutni annyival, hogy a cég beviszi egy központi raktárba a terméket és attól fogva mindent a hipermarket intéz. Sőt, néhány lánc esetében külföldi piacokra is el lehet jutni, hiszen ami a hazai üzletek polcain kelendő, az más országokban is az lehet.

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Gazdaság

Csökken a kereskedelem jövedelmezősége

kereskedelem

Érdemi forrásokat nyit meg a kormány

Május 28-án tartották a Laurel Számítástechnikai Kft. sorrendben 12. Retail Konferenciáját. Az ezúttal a fővárosban rendezett esemény köszöntőjében Bessenyei Attila, a cég ügyvezetője lényegében korszakváltást jelentett be a kiskereskedelem világában és számos, a digitalizáció következő lépcsőjének tekinthető eszközre felhívta a figyelmet. Ilyenek voltak a hibrid okosbolt, az árufelismerő mérlegek, az AI vezérelt beléptetőrendszerek, az illetéktelen bolti tevékenységeket felismerő kamerafelügyelet és számos más, a kereskedelem hatékonyságát jelentősen javító, részben saját fejlesztésű megoldás.

Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium KKV-k fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára is előadást tartott az eseményen. A politikus áttekintette a kormányzat különböző támogatási programjait és felhívta a figyelmet a kereskedelmi egységek számára is elérhető támogatási formákra, melyeket a szektor szereplői megfelelő, a GDP-részesedését meghaladó arányban használnak fel. Mint rámutatott, új, kifejezetten a tőkeemelésre felhasználható külső források állnak rendelkezésre hamarosan, melyek természetesen az ágazat képviselőinek is elérhetőek lesznek. Szabados Richárd külön felhívta a figyelmet a jelenségre, mely szerint a hazai KKV szektor egy dolgozóra jutó hatékonysága különösen alacsony, nagy a különbség e tekintetben a nagyvállalati szféra és a kisvállalkozások között, miközben hazánk lényegében a kisvállalkozások országa. Ez a lemaradás, ennek csökkentése meghatározó lesz a kormányzati politikában.

dr. Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára összefoglalójában rámutatott, hogy a kiskereskedelem jövedelmezősége évek óta csökken Magyarországon, elsősorban éppen a szakpolitikai döntések hatására. Eközben a szektorban dolgozók termelékenysége, hatékonysága már ma is nagyon jelentősen meghaladja az országos átlagot, elsősorban a magas fokú digitalizáció, automatizálás hatására, épp az olyan újításoknak köszönhetően, amelyeket bevezetőjében Bessenyei Attila is említett.

Ennek ellenére, a profitkorlátozások és más körülmények miatt egyre több a veszteséges bolt, miközben a kereskedelmi forgalom volumene lényegében a 2021-es szinten van, e tekintetben is lemaradva a környező országok többségétől. A működő cégekre vonatkozó adminisztratív korlátozások európai összevetésben nálunk különösen magasak, a kereskedelmet ezen belül pedig plusz előírások sújtják. Mint kifejtette, a készpénzhasználat mesterséges élénkítése, az élőerős kiszolgálás tervezett forszírozása minden tekintetben szembe megy a trendekkel, és további versenyhátrányt okozhat a szektornak. Mint hangsúlyozta, akinek van igénye egy élő pénztárossal beszélgetni, annak nem kötelező önkiszolgáló boltban vásárolnia, ez egy lehetőség. Ugyanakkor a néhány száz fős kistelepülések bezáró élelmiszerboltjait például kiválóan lehet automata boltokkal helyettesíteni, ha a jogszabályok lehetővé teszik. Mint elmondta, az OKSZ kidolgozott egy szakpolitikai ajánláscsomagot, melyet örömmel megvitatnának, ha a kormányzat részéről meglenne az ágazattal az egyeztetési szándék.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Magyar nyertes a nemzetközi médiaversenyen

Kilenc ország pályázói közül Kis Judit, a Forbes újságírója kapta a Siemens Media Award regionális fődíját.

Igazán különleges helyszínen, a bécsi repülőtér irányítótornyában adták át május 23-án a Siemens Media Award regionális díjait. A nemzetközi szakmai zsűri kilenc ország pályázói és pályaműi közül a legjobbnak az idén a hazai fődíjat másodjára is elnyerő Kis Judit, a Forbes újságírójának Magyar siker mutatja, mit adhat az AI a mezőgazdaságnak című cikkét választotta.

A riport a négy kontinensen használt, magyar, mesterséges intelligenciával támogatott gépi látástechnológiai platform, a Proofminder működését mutatja be. A Proofminder abban segít a gazdáknak, hogy a földjükön lássák minden növény tövét, levelét, esetleges betegségeit is, és célzottan avatkozhassanak be.

Kis Judit ezzel egy kétszemélyes utazást is nyert a Salzburgi Ünnepi Játékokra, ahol a művészi tartalom mellett a kulisszák mögé is bepillanthatnak, és közelebbről megismerhetik a színpad mögött rejlő technológiákat.

A médiaverseny további két díját a cseh Hospodářské noviny lap újságírója, Jan Brož és a Spider’s Web lengyel technológiai portál újságírója, Rafał Pikuła vehette át. Brož a villamosenergia-piacok működését és az algoritmikus villamosenergia-kereskedelemmel foglalkozó cseh Second Foundation céget bemutató cikkéért kapott elismerést, míg Pikuła a mesterséges intelligencia keresőmotorokra gyakorolt hatását elemezte díjnyertes cikkében.

A pályázat első, hazai fordulójára ezúttal is a „Célszerű technológia” jelmondattal, olyan médiatartalmakkal lehetett nevezni, amelyek bemutatják a technológia a mindennapi életben betöltött szerepét. Magyarországon 17 nevező 42 pályaművét értékelte a független zsűri, és öt pályázatot díjaztak, akik egyúttal tovább is jutottak a nemzetközi versenybe.

Itt a nemzetközi zsűri, – amelynek tagja volt Sági Gyöngyi, a digitrendi.hu magyar alapítója és főszerkesztője is, – kilenc közép- és kelet-európai országból (Ausztria, Bulgária, Csehország, Horvátország, Lengyelország, Magyarország, Szerbia, Szlovákia és Szlovénia) több mint 100 pályamű közül választotta ki a legjobbakat. A shortlistre került pályázók az átadó után a nagymúltú bécsi újságíró rendezvényen, a Concordia Ball-on részt véve ünnepelhettek.

A korábbi években is volt már példa hazai sikerre a Siemens régiós versenyén: 2023-ban a második helyezettnek járó, nemzetközi díjat Bagi László, szintén a Forbes munkatársa hozhatta haza, „A zöld rendszámos kukásautók nem ébresztenek fel” c. cikkével, 2024-ben pedig Zákányi Virág került shortlistre a GyártásTrend honlapján publikált, „Terápia VR-szemüvegben” c. cikkével.

Kis Judit 2008 és 2019 között az MTI Gazdasági Szerkesztőségének újságírója volt, ahol elsősorban a munka világával, illetve környezetvédelmi témákkal foglalkozott. 2010-ben elnyerte a Junior Prima díjat. MTI-s pályafutása után szabadúszó újságíróként főként a Magyar Mezőgazdaság Kiadónál és a Növekedés.hu-n jelentek meg cikkei. 2021 óta a Forbes újságírója, jelenleg főmunkatársa, 2024-ben pedig már egyszer elnyerte a Siemens Media Award hazai fődíját.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Új tranzakciós igazgató a PwC Magyarországnál

Májustól ismét a PwC csapatát erősíti Herodek Róbert. A szakember sokéves PwC-s tapasztalat birtokában tér vissza a vállalathoz a pénzügyi tanácsadás üzletág Executive Directoraként.

Róbert több mint 25 éves hazai és nemzetközi vállalati akvizíciós szakértelemmel rendelkezik. Korábban tíz évet töltött a PwC-nél, először a könyvvizsgálati, majd a tranzakciós tanácsadási üzletágban.

Tapasztalatainak egy részét külföldön szerezte: három évig a frankfurti irodában dolgozott, majd két évig vezette a tanácsadási szolgáltatási területet Belgrádban. Ezt követően 14 évig a közép-európai régió egyik meghatározó magánegészségügyi szolgáltatója, az Affidea csoport régiós üzletfejlesztési és befektetési igazgatójaként tevékenykedett. Inorganikus növekedési stratégiáért felelős vezetőként több mint 50 sikeres akvizíciót és zöldmezős beruházást irányított, így átfogó rálátása van az európai egészségügyi piacra. Közvetlenül a PwC-hez való visszatérését megelőzően egy magyar tranzakciós tanácsadó cégnél kamatoztatta tudását.

A szakember Executive Director pozícióban a PwC pénzügyi tanácsadási területét erősíti, és az általános magyarországi tanácsadási munkák mellett kiemelt fókusza a dinamikus fejlődés és konszolidáció előtt álló regionális magánegészségügyi szektor.

Róbert közgazdászként végzett a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán, ACCA-képesítéssel rendelkezik, valamint Executive MBA-diplomát szerzett a CEU-n.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss