Connect with us

Gazdaság

A biztosítók sajnos nem járnak élen a digitalizáció terén

Íme 6 jó példa: így modernizálnak a biztosítók

A McKinsey ?Company amerikai tanácsadó cég legutóbbi tanulmánya szerint  a biztosítási ágazat vált a digitális átalakulás egyik utolsó állomásává.

Ennek okai a pénzügyi szolgáltatókra vonatkozó szigorú szabályozások, a biztosítási szolgáltatások összetettsége, a kárrendezés, az ajánlattétel és az elektronikus aláírási folyamat bonyolultsága, az iparági vezetők magas tőkekövetelménye és a bankrendszerhez hasonlóan, az ügyfelek bizalmának elvesztése. Ezek az elemek akadályozták a biztosítótársaságokat abban, hogy az elsők között modernizálják üzleti tevékenységüket. A lemaradás miatt azonban olyan gyors technikai innovációkra van szükség, amelyek megbízhatóak, az érzékeny adatok védelmében rendkívül biztonságosak és egyénre szabható digitális élményt nyújtanak az ügyfeleknek, magyarázza Balogh Zsolt, a Liferay Hungary ügyvezetője.

Többcsatornás megközelítés a biztosítási analitikában

Ha megfigyeljük, az innovatív biztosítótársaságok már nemcsak előrejelző, analitikus elemző módszerekkel vizsgálják a lehetséges ügyfelek szerződési szándékait, illetve a pénzügyi megtérülések modelljeit, hanem ún. multichannel, azaz többcsatornás online platform segítségével képesek az ügyfelek igényeit figyelemmel kísérni.

“A modern biztosítás korában joggal várják el mind az üzleti élet szereplői, mind a magánszemélyek, hogy személyre szabott szolgáltatásokkal jelentkezzenek náluk a szolgáltatók és a megvásárolt biztosítási csomagokat bármilyen platformon keresztül kezelhessék”

– fogalmazza meg Balogh Zsolt.

Így modernizálnak az innovatív biztosító társaságok

A Liferay digitális élményplatform DXP változatával könnyebbé válhat az ügyfelek kezelése, többek között a közvetítők, biztosítási ügynökök, brókerek és partnerek számára. A platform segítségével egyszerűsödik az információk gyűjtése, kezelése és megosztása. A moduláris elemeknek köszönhetően egyszerre több informatikai rendszer és adatforrás integrálható, majd kezelhető együttesen. Így kiküszöbölhetők a papíralapú folyamatok és egyszerűsödik az ajánlatadás folyamata is.

A Forbes szerint, a biztosítási ágazatban a folyamatok automatizálása akár 65 százalékkal csökkentheti a működési költségeket. Az Amazon egy jó példa arra, hogyan lehet költséghatékonyan összhangba hozni a felhasználók igényeit a cég kínálatával, de nézzünk saját példákat is:

  1. A kenyai Britam Biztosító például a Liferay segítségével alakította ki új partnerszolgáltatási portálját, amelynek segítéségével szinte önkiszolgálóvá vált az ügyintézés, az ajánlatadás és az információszerzés folyamata. “Az új platform továbbfejlesztésével a társaság jövedelmezőségét támogatjuk” – fűzi hozzá Balogh Zsolt.
  2. Miután az ügyfelek már nem szeretnének időt tölteni ügyintézéssel, azonnali hozzáférést várnak az űrlapokhoz, például a nyilatkozatokhoz, számlákhoz, ajánlatokhoz vagy a tranzakciókhoz. “Egy vezető biztosítótársaságnál az ügyfelek önkiszolgálását támogattuk meg a multichannel módszerrel, ebben az esetben webhelyen és mobiltelefonon keresztül” – mondja Balogh Zsolt. Ennél az esetnél a különböző készletrendszereket integrálta a platform, hogy a papíralapú ügymenetet elhagyhassák.
  3. “Három társadalombiztosítási csoport egyesülése után létrehoztunk egy olyan belső intranetet, amelyen keresztül megosztott tartalmakhoz férhetnek hozzá a munkatársak. A három különböző rendszert egy 8000 fős felhasználói szervezetre integráltuk” – sorolja Balogh Zsolt.
  4. Az ötödik legnagyobb francia biztosítási csoport, az Apicil, a Liferay segítségével 15 nyilvános weboldalt egyesített. Az egyes oldalak már mind elavultnak számítottak, ezért olyan megoldást kellett keresni, amely egyszerűsíti a hozzáférést és megkönnyíti a napi adminisztratív munkát. “Az összevonás után egy méretezhető és könnyen kezelhető webhely jött létre, amely mintegy 120 000 felhasználó ügyeit képes egyszerre papíralapú dokumentumok nélkül kezelni, amellett, hogy könnyen integrálható a meglévő üzleti alkalmazásokba is” – teszi hozzá Balogh Zsolt.
  5. Az 1925-ben alapított CopperPoint Biztosító a Liferay platformon keresztül célzott tartalmakkal szólítja meg a CSR szféra képviselőit és a biztosítási ügynököket, illetve személyre szabott élményeket kínál a felhasználói számára” – foglalja össze Balogh Zsolt.
  6. Az Allianz Biztosító értékesítési és internetes marketing stratégiáját fiatalította meg a Liferay platformon kialakított “Az Én Biztosítási Portfólióm” szolgáltatás, amely lehetőséget kínál a meglévő online ajánlatok kezelésére.

Az új ügyfélportál például megjeleníti az ajánlatok részleteit, figyelmeztet a kötvény megújítására, illetve riasztásokat küld a számlázással kapcsolatban. Az ilyen típusú összehangolt ellenőrzés bizalmat kelt az ügyfelekben a biztosítási vállalatok felé”

emeli ki Balogh Zsolt.

Gazdaság

Szigorúbb szankciók, csökkenő adminisztráció – módosultak az EPR háttérszabályai

A 2024 végén a Magyar Közlönyben kihirdetett jogszabálymódosítások jelentősen átalakították az érvényben lévő kiterjesztett gyártói felelősségre (EPR) és termékdíjra vonatkozó előírásokat.

A változás sokrétű, hiszen a mellett, hogy csökkenti a társaságok adminisztratív terheit, egyértelműsítette az EPR-rendszerhez kapcsolódó szankciók rendszerét, újraszabályozta a termékdíj és az EPR kapcsolatát is.

Magyarországon 2023. július 1-vel lépett életbe a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere, az EPR. A hazai hulladékgazdálkodási rendszer új szabályozása a kezdetek óta kettős adminisztratív terhet rótt az érintettekre, mivel a termékdíj kötelezettségnek és az ahhoz kapcsolódó negyedéves bevallásoknak az EPR rendszer bevezetése után is eleget kellett tenniük a társaságoknak. Egy 2024 decemberében kihirdetett törvénymódosítás ezt a kettősséget szüntette meg 2025. január elsejével, úgy, hogy a termékdíj alól kikerültek azok a termékek, melyek az EPR alá is tartoznak.

Az év végi változások talán legfontosabb hozadéka, hogy a jogalkotó a hulladékgazdálkodási bírságról szóló kormányrendelet módosításával bevezette az EPR-díj fizetéséhez kapcsolódó szankciórendszert. Ennek jelentőségét az adja, hogy bár az EPR-díjra az adókhoz hasonló szabályok vonatkoznak, az nem adónak, hanem szolgáltatási díjnak minősül, így az adóeljárások során megszokott szankciók nem voltak erre vonatkoztathatóak

– tette hozzá Gábor Zoltán, a Deloitte adóosztályának partnere.

A módosított kormányrendelet értelmében, ha a gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termék mennyiségéről nem vagy tévesen szolgáltat adatot, akkor a bírság mértéke az EPR-díj hiány fele. Amennyiben a hiányt nem lehet anyagtípusra (például biológiailag lebomló műanyag vagy papír) vonatkozóan tételesen megállapítani, akkor az érintett csomagolásokra vonatkozó legmagasabb díjtétellel kell számolni.

Az EPR-rendszer további változásait okozta és egyben számos könnyítést is hozott magával az EPR-rendelet szintén decemberben történt módosítása. Például a gyártók számára kedvező változás, hogy az egyes tárgynegyedévekre vonatkozó adatszolgáltatás módosítására egy hónappal hosszabb idő áll rendelkezésükre

– tette hozzá Kovács István, a Deloitte adóosztályának menedzsere.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Cafeteria bevezetés: tavasszal sem késő, sőt!

Cafeteria bevezetés

Sokan azt gondolják, hogy cafeteria rendszert csak az év elejével érdemes bevezetni, és ha lecsúsztak januárról, jobb inkább a következő évig várni. Ez azonban tévedés. A tavaszi bevezetés akár számos előnnyel is járhat mind a munkáltatók, mind a munkavállalók részére.

Későbbi bevezetés, átgondoltabb döntések

Az évkezdés sok cég számára kaotikus időszak: zárul a pénzügyi év, indul az új költségvetés, ráadásul minden feszített tempóban. Ilyenkor a cafeteria rendszer bevezetése könnyen elkapkodott, meggondolatlan döntéssé válhat – amit később nemcsak a munkáltató, de a munkavállalók is megéreznek. És sokszor éltük meg azt is, hogy a friss cafeteria szabályozások alkalmazása még nem teljesen átlátható rögtön január elején.

Tavasszal azonban már nyugodtabbak a körülmények. A céges élet ritmusa megtalálja a normál kerékvágást, és elegendő idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy alaposan átgondolt, jól felépített döntések szülessenek.

Ráadásul az év elején életbe lépő új adózási és jogszabályi változások, amelyek januárban még sok fejtörést okoznak, tavaszra már teljesen letisztulnak. Így egy később bevezetett juttatási rendszer átláthatóbb és könnyebben igazítható a cég igényeihez.

Cafeteria bevezetés tavasszal

Évközi bevezetés esetén is a teljes keretösszeg jár

Tévhit, hogy a nem év elején bevezetett cafeteria rendszer kevesebbet ér vagy bonyolultabb lesz. A későbbi bevezetés valójában nem csökkenti a munkavállalóknak járó éves keretösszeget, hiszen a cafeteria visszamenőlegesen is adható. Ez azt jelenti, hogyha például a keretösszeg a teljes évre 400.000 forint, egy márciusban induló cafeteria esetén is mind a 400.000 forint jár a munkavállalónak – feltéve, hogy január 1-jén már a cégnél dolgozott. Időarányosításra csak azoknál a dolgozóknál van szükség, akik később csatlakoztak a vállalathoz.

Cafeteria bevezetés ősszel

Dolgozói igényfelmérés a sikeres bevezetésért

A béren kívüli juttatások esetében viszont nemcsak az időzítés fontos, hanem az is, hogy a cafeteria rendszer a vállalkozás céljaival összhangban legyen. Még a bevezetés előtt érdemes lehet felmérni, hogy milyen lehetőségekre lenne igény a munkavállalók részéről. Egy jól összeállított, a munkavállalók igényeire szabott juttatási rendszer nemcsak a dolgozói elégedettséget növeli, de hosszabb távon az elköteleződésüket is erősítheti a vállalat iránt.

A cafeteria bevezetése természetesen a munkáltatóknak is megéri: a kedvező adózású elemekkel az egyszerű béremelésnél költséghatékonyabban növelhető a dolgozók fizetése.

Az elérhető juttatási lehetőségek között könnyű elveszni, de egy jól összeállított cafeteria kézikönyv segíthet. Ez az egyszerű útmutató átláthatóvá teszi az egyes elemek működését és előnyeit, így a döntés gyorsabb és megalapozottabb lesz. Tehát ha úgy érzi cégvezetőként, hogy eljött az idő a béren kívüli juttatások bevezetésére, ne várjon az év végéig: lépjen amint megszületett az elhatározás!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Záporoznak a banki díjemelések a vállalkozók felé

Már 9 bank is bejelentette az inflációs díjemelését a vállalkozók felé.

A banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz kevesebb, mint 4 százalékkal emelkednek. A vállalkozók számára a folyamatos, egyre emelkedő díjak ellen ma már van megoldás – írja a BiztosDöntés.hu.

Fél éven belül ez már a második, általános díjemelés a vállalkozói számlákon

2024 őszén már végigsöpört a vállalkozói (pénzforgalmi) számlákon a pénzügyi tranzakciós illeték másfélszeresére emelkedésének hatása, ami bankoktól függően tavaly augusztus és október között emelte meg az átutalások és a készpénzfelvételek díjait.

Most a banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz 3,7 százalékkal emelkednek meg. Erre a díjemelésre a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény teremt lehetőséget.

Azok a bankok, amelyek nem használják ki teljes mértékben az egyik év inflációs díjemelési lehetőségét, a későbbiekben még érvényesíthetik azt, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Már 9 bank jelentett be inflációs díjemelést

Eddig az alábbi bankok jelentettek be díjemelést a vállalkozásoknak kínált pénzforgalmi számlákon:

Részben jelentett be díjemelést a Gránit Bank is 2025. április 15-től, de eddig még csak két pénzforgalmi díjcsomagjára.

Nem jelentett még be inflációs díjemelést a pénzforgalmi bankszámlákra az Erste, a MagNet Bank, és részben a Gránit Bank. Nagy eséllyel ezek a bankok is érvényesíteni fogják a lehetőségként előttük álló inflációs díjemeléseket.

A vállalkozók kedvezőbb díjért is bankolhatnak

Az inflációs díjemelést egyik banknál sem lehet kikerülni. Viszont minden vállalkozó számára rendelkezésre áll egy új és kedvező díjú számlavezetési lehetőség, mely e-pénz alapon kínál pénzforgalmi számlát a hazai vállalkozások számára. Egykoron a Revolut is ezzel indult el hódító útjára. 

Az e-pénz egy törvényes pénzfajta az Európai Unióban a készpénz és a hagyományos bankszámlapénz mellett, segítségével teljes értékű pénzforgalmi számlavezetés érhető el, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Tavaly robbant be a köztudatba a BinX Zrt., mely magát az első neobankként azonosítja. A friss pénzügyi szolgáltató a hazai bankokéval megegyező pénzforgalmi számla szolgáltatást kínál, méghozzá jóval kedvezőbb díjazással.

Jelenleg feltétel nélkül, díjmentes számlavezetés mellett tranzakciónként fix 199 forintért bármennyi belföldi átutalást küldhetnek a vállalkozások a hazai bankok felé. A bevezető árazás megszűnésével, 2025. március 1-től az átutalás díja fix 399 forintra emelkedik és megjelenik két új díjcsomag is.

Az egyikben 2 990 forintos havidíj mellett fix 299 forintra csökken egy-egy átutalás díja. A másikban pedig 9 990 forintos havidíj mellett fix 199 forintra. A vállalkozások ezáltal a nekik megfelelő díjcsomagot választhatják.

Ha két vállalkozás a BinX-nél bankol, akkor közöttük az átutalás teljesen díjmentes.

A BinX ugyanakkor jelenleg még nem vezet devizaszámlát és nem végez devizakonverziót, így exportra termelő vagy importáló vállalkozásokat nem tud kiszolgálni. Szintén nem alkalmas most megalapítandó cégek első bankszámlájának, mivel a szelfis számlanyitási folyamat nem megfelelő a cég bejegyzéséhez. Bankpénztár híján a BinX-nél nem lehetséges készpénzt befizetni sem, készpénzfelvétel pedig csak ATM-ekből megoldható.

A BinX-et ugyanakkor egyéni vállalkozók is választhatják, akár a vállalkozás alapításakor is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss