Connect with us

Gazdaság

Az adminisztrációs terhek vetik vissza a részmunkaidő terjedését?

A kisgyermekes anyukák munkaerőpiacra való visszatérési esélyei

A fizetések és rugalmas lehetőségek tekintetében is az IT a legerősebb szektor jelenleg, többek között ezért jelent jó karrierutat a kisgyermekes anyukák számára – mutatott rá Patai Krisztina, a Mommy Works Hungary alapítója a Green Fox Academy-vel közös, ‘Mommy works in IT!?’ című meetupjukon.

Hegedűs László, a BlackRock HR leadjének tapasztalata szerint a nagyobb cégek több flexibilis lehetőséget kínálnak, míg a kkv-k sokszor az adminisztrációs terhek miatt riadnak vissza a részmunkaidős pozíciók kialakításától.

Az Eurostat adatai szerint ma Magyarországon az állások mindössze 5 százaléka részmunkaidős, miközben a munka-magánélet egyensúlya egyre fontosabb nemcsak az anyukák, de az új generációk számára is. Patai Krisztina, a Future Talents, valamint a Mommy Works Hungary alapítója szerint nagyon felgyorsult a munkaerőpiac átalakulása, a három legfontosabb trendként a digitalizációt, a szabadúszó életforma terjedését, valamint a jó pozíciókért folytatott versenyt látja.

“Már nemcsak arról beszélünk, hogy programozókra van szükség, szinte minden területen megjelennek a digitálisan áthatott munkakörök. Az elmúlt években például több olyan HR digitalizációs folyamat fejlesztőt helyeztünk el, aki korábban HR business partnerként dolgozott, de említhetném a marketing vagy a pénzügy területeket is”

– emelte ki a Green Fox Academy és a Mommy Works Hungary munkaerőpiacra visszatérő anyukáknak szóló közös meetupján. Krisztina hozzátette, hogy bár valóban sok IT szakembert keresnek, a jó pozíciókért továbbra is nagy a verseny a jelöltek között. A karrier spagetti jelenségére is felhívta a figyelmet:

“Az exponenciális karrierutak véget értek, sokkal jellemzőbb, hogy a munkakörök átalakulása miatt 8-10 évente át kell képeznünk magunkat.”

Karrierváltáskor fontos az önismeret

A munkaerőpiacra visszatérő anyukák esetében a megváltozott élethelyzet miatt is gyakori a karrierváltás, hiszen sokan nem tudnak vagy nem akarnak 8 órában visszatérni korábbi állásukba. A meetupon Kovács-Posta Erika és Nagy Eszter, a Green Fox  kisgyermekes anyukáknak szóló részidős programozóképzésének két végzett hallgatója, ma már a BlackRock junior fejlesztői is arról meséltek, hogy második gyermekük születése után olyan irányt kerestek, ami hosszú távú fejlődési lehetőséget kínál, és biztosítja a munka-magánélet egyensúlyát is, ezért fordultak az informatika felé.

Patai Krisztina is úgy látja, az IT jó karrierutat jelenthet a kisgyermekes anyukák számára.

“Kétségkívül, ha pusztán statisztika alapján kell megmondani, hogy miben van a jövő, az az informatika.”

Emellett a fizetések terén is jelenleg a legerősebb szektorként látja.

“Itt lehet elérni a legmagasabb kezdőfizetést, emellett váltásokkal a legtovább lépkedni. Míg máshol közép- vagy felsővezetői szintig kell eljutni ahhoz, hogy valaki bruttó 1-1,5 millió forint körül keressen, addig tapasztalataim szerint informatikai területen egy sima senior pozícióban is realizálható ez az összeg”

– mondta el Patai Krisztina. Ugyanakkor rámutatott, hogy ez önmagában nem lehet elegendő motiváció a karrierváltáshoz.

“Nagyon fontos az önismeret, hogy milyen készségeim vannak, mi a célom, mire vágyok, hogyan szeretnék élni, és ez alapján eldönteni, hogy ez a pálya odavezet-e.”

Gyes alatt is ügyelni kell a folyamatos kapcsolattartásra

Hegedűs László, a BlackRock HR leadje szerint egy vállalatnál a gyermekvállalás kezelésének folyamata három fontos fázisból áll. Az első a gyes, illetve gyed időszakának előkészítése, ilyenkor a vállalat feladata, hogy minden információt az anyuka rendelkezésére bocsásson. A következő fázis, amikor valaki már otthon van, ilyenkor a folyamatos kapcsolattartáson van a hangsúly.

“Nálunk például minden vállalati rendszerhez folyamatos hozzáférése marad az anyukáknak”

– emelte ki a BlackRock HR leadje. A harmadik lépés, amikor valaki eldönti, hogy szeretne visszatérni a vállalathoz. Hegedűs László szerint ilyenkor a HR feladata, hogy végigvezesse az anyukát az egész folyamaton.

A szakember a HR feladatai mellett a kisgyermekes anyukákra vonatkozó szabályozásról is beszélt.

“Nem általánosan ismert például, hogy részmunkaidőt kötelező felajánlani: egy vagy két gyermek esetén a kisebb gyermek 4 éves koráig, míg három vagy több gyermek esetén a legkisebb gyermek 6 éves koráig. A távmunka ezzel szemben nem jár alanyi jogon, külön le kell egyeztetni a munkáltatóval, hogy beilleszthető-e az adott funkcióba. Többek között ezért is tartom nagyon fontosnak mind az anyuka, mind a munkáltató részéről a folyamatos kapcsolattartást az otthon töltött idő alatt is.”

Hegedűs László tapasztalata szerint a munkavállalók oldaláról is rugalmasságot igényel a visszaillesztési folyamat.

“Elsősorban adminisztratív szempontból sok terhet ró a cégekre egy atipikus pozíció kialakítása, ami miatt elhúzódhat a visszatérő anyukák csapatba illesztése.”

A szakember tapasztalata szerint a nagyobb cégek a kötelező minimumon túl több flexibilis lehetőséget kínálnak a visszatérő anyukáknak, míg a kisebb cégek sok esetben épp az adminisztratív terhek miatt nem szívesen alkalmazzák a részmunkaidős megoldást. Ugyanakkor a csapat sokszínűségének kedvez az anyukák foglalkoztatása.

“A technológiai cégek esetében kifejezetten jó hatása van, ha nem csak férfiak dolgoznak a csapatban. Mi is törekszünk arra, hogy növeljük a vállalat sokszínűséget, többek között ezért az egyik kiemelt stratégiai partnerünk a Green Fox Academy.”

A kisgyermekes anyukák számára Academy4Moms-szal közösen indított programozóképzésről érkezett hozzájuk Kovács-Posta Erika és Nagy Eszter is, akik a meetupon arról is meséltek, hogy olyan pályát kerestek, ahol maradandót alkothatnak, és a programozásban ezt mindketten megtalálták. Eszter a karrierváltásával inspirálni is szeretné a jövő generációt, elsősorban a családján keresztül:

“A gyerekeim lássák, hogy nem baj, ha 18 évesen még nem tudják eldönteni, mik akarnak lenni. Inspiráljam őket, hogy van következő lépés, ha meguntad, lehet másfelé is menni, és ez nem baj.”

Gazdaság

Szigorúbb szankciók, csökkenő adminisztráció – módosultak az EPR háttérszabályai

A 2024 végén a Magyar Közlönyben kihirdetett jogszabálymódosítások jelentősen átalakították az érvényben lévő kiterjesztett gyártói felelősségre (EPR) és termékdíjra vonatkozó előírásokat.

A változás sokrétű, hiszen a mellett, hogy csökkenti a társaságok adminisztratív terheit, egyértelműsítette az EPR-rendszerhez kapcsolódó szankciók rendszerét, újraszabályozta a termékdíj és az EPR kapcsolatát is.

Magyarországon 2023. július 1-vel lépett életbe a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere, az EPR. A hazai hulladékgazdálkodási rendszer új szabályozása a kezdetek óta kettős adminisztratív terhet rótt az érintettekre, mivel a termékdíj kötelezettségnek és az ahhoz kapcsolódó negyedéves bevallásoknak az EPR rendszer bevezetése után is eleget kellett tenniük a társaságoknak. Egy 2024 decemberében kihirdetett törvénymódosítás ezt a kettősséget szüntette meg 2025. január elsejével, úgy, hogy a termékdíj alól kikerültek azok a termékek, melyek az EPR alá is tartoznak.

Az év végi változások talán legfontosabb hozadéka, hogy a jogalkotó a hulladékgazdálkodási bírságról szóló kormányrendelet módosításával bevezette az EPR-díj fizetéséhez kapcsolódó szankciórendszert. Ennek jelentőségét az adja, hogy bár az EPR-díjra az adókhoz hasonló szabályok vonatkoznak, az nem adónak, hanem szolgáltatási díjnak minősül, így az adóeljárások során megszokott szankciók nem voltak erre vonatkoztathatóak

– tette hozzá Gábor Zoltán, a Deloitte adóosztályának partnere.

A módosított kormányrendelet értelmében, ha a gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termék mennyiségéről nem vagy tévesen szolgáltat adatot, akkor a bírság mértéke az EPR-díj hiány fele. Amennyiben a hiányt nem lehet anyagtípusra (például biológiailag lebomló műanyag vagy papír) vonatkozóan tételesen megállapítani, akkor az érintett csomagolásokra vonatkozó legmagasabb díjtétellel kell számolni.

Az EPR-rendszer további változásait okozta és egyben számos könnyítést is hozott magával az EPR-rendelet szintén decemberben történt módosítása. Például a gyártók számára kedvező változás, hogy az egyes tárgynegyedévekre vonatkozó adatszolgáltatás módosítására egy hónappal hosszabb idő áll rendelkezésükre

– tette hozzá Kovács István, a Deloitte adóosztályának menedzsere.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Cafeteria bevezetés: tavasszal sem késő, sőt!

Cafeteria bevezetés

Sokan azt gondolják, hogy cafeteria rendszert csak az év elejével érdemes bevezetni, és ha lecsúsztak januárról, jobb inkább a következő évig várni. Ez azonban tévedés. A tavaszi bevezetés akár számos előnnyel is járhat mind a munkáltatók, mind a munkavállalók részére.

Későbbi bevezetés, átgondoltabb döntések

Az évkezdés sok cég számára kaotikus időszak: zárul a pénzügyi év, indul az új költségvetés, ráadásul minden feszített tempóban. Ilyenkor a cafeteria rendszer bevezetése könnyen elkapkodott, meggondolatlan döntéssé válhat – amit később nemcsak a munkáltató, de a munkavállalók is megéreznek. És sokszor éltük meg azt is, hogy a friss cafeteria szabályozások alkalmazása még nem teljesen átlátható rögtön január elején.

Tavasszal azonban már nyugodtabbak a körülmények. A céges élet ritmusa megtalálja a normál kerékvágást, és elegendő idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy alaposan átgondolt, jól felépített döntések szülessenek.

Ráadásul az év elején életbe lépő új adózási és jogszabályi változások, amelyek januárban még sok fejtörést okoznak, tavaszra már teljesen letisztulnak. Így egy később bevezetett juttatási rendszer átláthatóbb és könnyebben igazítható a cég igényeihez.

Cafeteria bevezetés tavasszal

Évközi bevezetés esetén is a teljes keretösszeg jár

Tévhit, hogy a nem év elején bevezetett cafeteria rendszer kevesebbet ér vagy bonyolultabb lesz. A későbbi bevezetés valójában nem csökkenti a munkavállalóknak járó éves keretösszeget, hiszen a cafeteria visszamenőlegesen is adható. Ez azt jelenti, hogyha például a keretösszeg a teljes évre 400.000 forint, egy márciusban induló cafeteria esetén is mind a 400.000 forint jár a munkavállalónak – feltéve, hogy január 1-jén már a cégnél dolgozott. Időarányosításra csak azoknál a dolgozóknál van szükség, akik később csatlakoztak a vállalathoz.

Cafeteria bevezetés ősszel

Dolgozói igényfelmérés a sikeres bevezetésért

A béren kívüli juttatások esetében viszont nemcsak az időzítés fontos, hanem az is, hogy a cafeteria rendszer a vállalkozás céljaival összhangban legyen. Még a bevezetés előtt érdemes lehet felmérni, hogy milyen lehetőségekre lenne igény a munkavállalók részéről. Egy jól összeállított, a munkavállalók igényeire szabott juttatási rendszer nemcsak a dolgozói elégedettséget növeli, de hosszabb távon az elköteleződésüket is erősítheti a vállalat iránt.

A cafeteria bevezetése természetesen a munkáltatóknak is megéri: a kedvező adózású elemekkel az egyszerű béremelésnél költséghatékonyabban növelhető a dolgozók fizetése.

Az elérhető juttatási lehetőségek között könnyű elveszni, de egy jól összeállított cafeteria kézikönyv segíthet. Ez az egyszerű útmutató átláthatóvá teszi az egyes elemek működését és előnyeit, így a döntés gyorsabb és megalapozottabb lesz. Tehát ha úgy érzi cégvezetőként, hogy eljött az idő a béren kívüli juttatások bevezetésére, ne várjon az év végéig: lépjen amint megszületett az elhatározás!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Záporoznak a banki díjemelések a vállalkozók felé

Már 9 bank is bejelentette az inflációs díjemelését a vállalkozók felé.

A banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz kevesebb, mint 4 százalékkal emelkednek. A vállalkozók számára a folyamatos, egyre emelkedő díjak ellen ma már van megoldás – írja a BiztosDöntés.hu.

Fél éven belül ez már a második, általános díjemelés a vállalkozói számlákon

2024 őszén már végigsöpört a vállalkozói (pénzforgalmi) számlákon a pénzügyi tranzakciós illeték másfélszeresére emelkedésének hatása, ami bankoktól függően tavaly augusztus és október között emelte meg az átutalások és a készpénzfelvételek díjait.

Most a banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz 3,7 százalékkal emelkednek meg. Erre a díjemelésre a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény teremt lehetőséget.

Azok a bankok, amelyek nem használják ki teljes mértékben az egyik év inflációs díjemelési lehetőségét, a későbbiekben még érvényesíthetik azt, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Már 9 bank jelentett be inflációs díjemelést

Eddig az alábbi bankok jelentettek be díjemelést a vállalkozásoknak kínált pénzforgalmi számlákon:

Részben jelentett be díjemelést a Gránit Bank is 2025. április 15-től, de eddig még csak két pénzforgalmi díjcsomagjára.

Nem jelentett még be inflációs díjemelést a pénzforgalmi bankszámlákra az Erste, a MagNet Bank, és részben a Gránit Bank. Nagy eséllyel ezek a bankok is érvényesíteni fogják a lehetőségként előttük álló inflációs díjemeléseket.

A vállalkozók kedvezőbb díjért is bankolhatnak

Az inflációs díjemelést egyik banknál sem lehet kikerülni. Viszont minden vállalkozó számára rendelkezésre áll egy új és kedvező díjú számlavezetési lehetőség, mely e-pénz alapon kínál pénzforgalmi számlát a hazai vállalkozások számára. Egykoron a Revolut is ezzel indult el hódító útjára. 

Az e-pénz egy törvényes pénzfajta az Európai Unióban a készpénz és a hagyományos bankszámlapénz mellett, segítségével teljes értékű pénzforgalmi számlavezetés érhető el, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Tavaly robbant be a köztudatba a BinX Zrt., mely magát az első neobankként azonosítja. A friss pénzügyi szolgáltató a hazai bankokéval megegyező pénzforgalmi számla szolgáltatást kínál, méghozzá jóval kedvezőbb díjazással.

Jelenleg feltétel nélkül, díjmentes számlavezetés mellett tranzakciónként fix 199 forintért bármennyi belföldi átutalást küldhetnek a vállalkozások a hazai bankok felé. A bevezető árazás megszűnésével, 2025. március 1-től az átutalás díja fix 399 forintra emelkedik és megjelenik két új díjcsomag is.

Az egyikben 2 990 forintos havidíj mellett fix 299 forintra csökken egy-egy átutalás díja. A másikban pedig 9 990 forintos havidíj mellett fix 199 forintra. A vállalkozások ezáltal a nekik megfelelő díjcsomagot választhatják.

Ha két vállalkozás a BinX-nél bankol, akkor közöttük az átutalás teljesen díjmentes.

A BinX ugyanakkor jelenleg még nem vezet devizaszámlát és nem végez devizakonverziót, így exportra termelő vagy importáló vállalkozásokat nem tud kiszolgálni. Szintén nem alkalmas most megalapítandó cégek első bankszámlájának, mivel a szelfis számlanyitási folyamat nem megfelelő a cég bejegyzéséhez. Bankpénztár híján a BinX-nél nem lehetséges készpénzt befizetni sem, készpénzfelvétel pedig csak ATM-ekből megoldható.

A BinX-et ugyanakkor egyéni vállalkozók is választhatják, akár a vállalkozás alapításakor is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss