Gazdaság
Három kontinenst köt össze a Design Terminal virtuális Mentorprogramja
Teljes mértékben az online térben valósul meg a startupokat szakmai tudással támogató program tavaszi szemesztere, melyhez formabontó képzéseket, workshopokat és izgalmas közösségépítő programokat állított össze a Design Terminal. Bő két hónap múlva tizenegy csapat mutatkozik be a Virtuális Demo Day-en – addig azonban még számtalan hasznos ismeret birtokába kerülnek az innovatív, társadalmi kihívásokra válaszokat kereső vállalkozások.
Három kontinensről és kilenc országból jelentkeztek a startupok Magyarország és a régió első Virtuális Mentorprogramjára. A Design Terminalnak többéves gyakorlata van abban, hogy az induló vállalkozásokat egyedi igényeik szerint támogassa, segítse őket üzleti modelljük, termékük fejlesztésében. A jelenlegi helyzet azonban a szervezőket is kihívások elé állította.
Annak érdekében, hogy minél pontosabb képet kapjanak a nemzetközi startup világ vírusválság okozta helyzetéről, Startup Krízis kérdőívet indítottak, melyre 22 országból 240 válasz érkezett. A konklúziók nagyban segítették a szervezőket abban, hogy célzott és a jelenleg leghasznosabb képzési tervet állítsák össze a csapatok számára. A minden eddiginél gazdagabb programkínálat tematikájában is a változó körülményekhez igazodik. Kiemelten foglalkoznak a résztvevők azzal, hogyan élhetik túl a válságot a vállalkozások, hogyan érdemes rendkívüli helyzetekre, krízisekre reagálniuk.
Emellett pedig a tízhetes program tavaszi szemeszterét teljes egészében az online térbe ültette át az innovációs ügynökség. Ez a változás már a kiválasztási folyamatot, vagyis a Power Campet is érintette, mely során tizenkilenc, a világ különböző tájairól érkező csapatból kovácsoltak közösséget virtuális megoldások segítségével.
A végső válogatásba tizenegy startup került be, ebből nyolc magyar és három külföldi – chilei, kenyai és egyiptomi – vállalkozás. Így van olyan startupper, aki minden nap hajnal 3-kor kel annak érdekében, hogy részt vegyen a tartalmas programelemeken. A csapatok nem csak a workshopokhoz, előadásokhoz csatlakoznak online, de networking és közösségépítő alkalmakon – reggeli bejelentkezéseken és esti lazításokon – is ismerkedhetnek egymással.
A startupok által kínált innovatív, társadalmi kihívásokra reagáló megoldások most is széles spektrumon mozognak. Olyan csapatok kaptak lehetőséget a Mentorprogramban való részvételre, mint az adományozás klasszikus formáit megújító Donatero, a digitális molycsapdát fejlesztő SMAPP, az élelmiszeripari munkaerő toborzásban újítást hozó Upsoo, az értékesítést és marketinget egyedi megoldásokkal forradalmasító Proworx Digital. A Fleet simplify autótulajdonosoknak kínál flottamenedzsment szolgáltatást, a Sweet City a legfinomabb édességeket gyűjti közös platformra, a Saffy Water a víztisztításban alkalmaz innovatív technológiát.
A Kider App a szülőknek nyújt segítséget abban, hogy a legmegfelelőbb elfoglaltságot találják meg gyermekeiknek, a BIRD-TECH a középfeszültségű hálózatok áramütéseitől kímélné meg a madarakat, a Briefly cégeket és a reklámipar szabadúszóit köti össze platformján, az ExaMe pedig okostelefonra optimalizálja az érettségi tételek anyagát. Ebben a szemeszterben is kiemelt figyelmet kapnak a női vállalkozók: 2020 tavaszán hat női alapítású startup került be a válogatásba.
A program erőssége a hazai és nemzetközi szakemberekből álló mentorcsapat, akik közreműködésével nagy szerepet kap a vállalkozások igényeire szabott, egyéni mentorálás. Ebben a szemeszterben tizenketten segítik a startuppereket.
A Design Terminal Mentorprogramja július 16-án, virtuális Demo Day-el ér véget, a csapatok online prezentálják majd, milyen fejlődést értek el a tíz hét alatt.
Gazdaság
Miért nélkülözhetetlen egy profi rendszergazda a céged sikeréhez?
A mai világban szinte már nincs olyan vállalkozás, amely ne támaszkodna valamilyen informatikai rendszerre. Legyen szó egy egyszerű irodai hálózatról vagy egy összetett szerverinfrastruktúráról, ezek működtetése, karbantartása és védelme elengedhetetlen a hatékony üzletmenethez. Ez egyértelműnek mondható, de vajon mi van a felszín alatt, mitől tud jól működni egy cég, milyen puzzle daraboknak kell illeszkednie ahhoz, hogy a kívülről látható, flott céges működés megvalósuljon, mit takar a rendszerek működtetése, karbantartása és védelme? Nos, itt lép be a képbe a rendszergazda, hiszen ő az, aki biztosítja, hogy a céges működés mögött álló informatikai rendszerek megfelelőek legyenek, kiszolgálják a vállalkozások igényeit. Ebben a cikkben azt nézzük meg jobban, hogy hogyan működik ez a folyamat, a háttérben milyen feladatokat végeznek el a rendszergazdák.
Ki a rendszergazda és mivel foglalkozik, mi a rendszergazda szolgáltatás?
A rendszergazda olyan informatikai szakember, aki a rendszerek biztonságos üzemeltetéséért felel. A sysadmin, ahogyan angolul hívják teljes körű rendszergazdai szolgáltatást nyújt, legyen szó kis- és középvállalkozásokról vagy nagyobb cégekről. A rendszergazda célja, hogy ügyfeleinek stabil, biztonságos és jól működő IT-rendszert biztosítson, amely egyfelől megteremti a céges kereteket, alapot ad azoknak a működéséhez, másfelől segíti is az üzleti növekedést.
Mit csinál pontosan egy rendszergazda?
A rendszergazda elsődleges feladata tehát az informatikai infrastruktúra zavartalan működésének biztosítása. De mit takar ez valójában, milyen feladatokat vet fel?
Az informatikai infrastruktúra zavartalan működésének biztosítása magába foglalja:
- A szerverek, hálózatok és munkaállomások felügyeletét;
- A szoftverek telepítését, frissítését és karbantartását;
- A felhasználói támogatást és problémamegoldást;
- A biztonsági mentések készítését, helyreállítási tervek kidolgozását;
- A kiberbiztonság megteremtését (tűzfalak, vírusvédelem, jogosultságkezelés)
A rendszergazda gyakran a háttérben dolgozik és csak akkor válik láthatóvá, amikor felmerül egy probléma. Sok esetben egyébként még ilyenkor sem, mert ha időben észrevesz és megelőz egy problémát,akkor az rögtön javításra kerül, így nem okoz károkat.
Miért ennyire fontos ez egy cég szempontjából?
Az IT-rendszerek leállása nem csak bosszúságot jelent: egy-egy kritikus hiba akár órákra, napokra is megbéníthatja a munkát, amiből közvetlen anyagi kár keletkezhet. Ennél is súlyosabb következménye lehet egy adatvesztésnek vagy egy kibertámadásnak – ezeknek a helyreállítása nemcsak költséges, de a cég hírnevét is komolyan veszélyeztetheti, sőt volt már olyan is, hogy egy vállalkozás végét jelentette.
Egy rendszergazda nemcsak a problémákat hárítja el, hanem segít is megelőzni azokat.
Ennek az érdekében:
- Biztosítja a rendszeres mentéseket,
- Felügyeli a jogosultságokat, hogy illetéktelenek ne férhessenek hozzá érzékeny adatokhoz;
- Frissen tartja a szoftvereket és javítócsomagokat telepít;
- Folyamatosan monitorozza a hálózat működését, észreveszi az anomáliákat
Ki a külsős rendszergazda, miért éri meg vele dolgozni?
Sok cég számára nem indokolt vagy nem költséghatékony egy teljes állású IT-szakember alkalmazása. Itt jön a képbe a külsős rendszergazdai szolgáltatás.
Ennek az előnyei, hogy:
- Ez egy költséghatékony megoldás, fix havidíjjal vagy eseti díjazással;
- A külsős rendszergazda széles körű tapasztalattal rendelkezik, különböző iparágakból;
- A szolgáltatások rugalmasak, igényre szabhatóak;
Mik a tipikus problémák, amiket egy rendszergazda megold? Hogyan teszi meg ezt?
A rendszergazdák kezelik, megoldják, pótolják a következőket:
- Lassú, akadozó hálózatok;
- Elavult, biztonsági résekkel rendelkező szoftverek;
- Rendszertelen vagy hiányzó biztonsági mentések;
- Jogosultságkezelési hibák (például egy volt kolléga hozzáférései aktívak maradnak);
- Vírusok, zsarolóprogramok, adatszivárgások, védőháló kialakítása
Mindezek nemcsak kellemetlenséget okozhatnak, de hosszú távon veszélyeztethetik a cég működését. Kézenfekvő megoldás tehát a megelőzés, aminek a kialakításához számos feladat elvégzése szükséges.
Összefoglalás: miért van szüksége minden cégnek rendszergazdára?
A közhiedelemmel ellentétben egy megbízható rendszergazda nem azzal foglalkozik, hogy „javítgatja a számítógépeket”. Egy ilyen szakember stratégiai partnerré válhat a vállalkozás működésében, főként, ha a kezdetektől jelen van, ha vele együtt alakul a cég és már az indulástól biztos alapokat és korszerű, a cég igényeinek megfelelő megoldásokat alakít ki. A rendszergazda által biztosított stabil és biztonságos informatikai háttér ugyanis nélkülözhetetlen a hatékony és zökkenőmentes munkavégzéshez.
Ha fontos számodra, hogy céged informatikai rendszere mindig megbízhatóan működjön, érdemes rendszergazdát keresned.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Vámfegyverszünet: Európa még nem lélegezhet fel
Bár az Egyesült Államok és Kína közötti vámtarifák jelentős változtatásának átmeneti felfüggesztése enyhülést hozott, nem oszlatta el az e-kereskedelemmel kapcsolatos globális aggodalmakat.
A kis értékű kínai csomagokat terhelő amerikai vámteher és a piac bizonytalansága miatt a kínai kereskedők egyre nagyobb figyelmet fordítanak Európára, ami kihat a magyar piacra is. A FoxPost szerint bár az adatokban egyelőre nem látható szokatlan növekedés a Kínából érkező csomagforgalomban, fel kell készülni egy esetleges jelentős növekedésre.
Május 14-től ideiglenes vámcsökkentés lépett életbe az Egyesült Államok és Kína között, amely 90 napra enyhíti a két gazdasági nagyhatalom között húzódó kereskedelmi feszültségeket. Az Egyesült Államok a kínai árukra korábban kivetett 145 százalékos vámtarifát 30 százalékra mérsékelte, míg Kína 125-ről 10 százalékra csökkentette az amerikai termékekre vonatkozó vámszinteket.
Árnyalja a képet, hogy továbbra is érvényben maradt a 100 dolláros fix vámteher az Egyesült Államokban, ami különösen fájdalmas az olcsó, kis értékű kínai rendelések szempontjából, hiszen épp ezekből érkezett eddig naponta több millió. A megállapodás 30 százalékos vámszintje még mindig háromszor magasabb a kínai árukra, mint a 2023-as átlagos 10,3 százalékos szint (1). Ráadásul a kis csomagoknál a magas minimális vámtétel ellehetetleníti a korábban megszokott kereskedelmi modelleket.
A FoxPost elemzése szerint a vámfegyverszünet nyomán nem indult meg jelentős forgalomnövekedés a kínai csomagok terén Magyarországon. A vállalat adatai szerint áprilisban ugyan kismértékű növekedés volt megfigyelhető a Kínából érkező csomagok számában, ám ez szezonális hatásnak tudható be, és nem hozható közvetlen összefüggésbe az amerikai intézkedésekkel.
Kína Európa felé kacsingat
A kínai e-kereskedelmi cégek – köztük a Temu és a Shein – ugyanakkor továbbra is kiemelt figyelmet fordítanak az európai piacra. Az Európába irányuló kínai kiscsomag-forgalom az idei első negyedévben 28 százalékkal nőtt a Guardian adatai szerint (2). Sokatmondó az is, hogy Kína kereskedelmi miniszterhelyettese május elején azt nyilatkozta, hogy Kína erősíti kereskedelmi jelenlétét Közép- és Kelet-Európa irányába (3).
A FoxPost szerint a jelenlegi vámtűzszünet lehetőséget ad a hazai szereplőknek, hogy felkészüljenek az esetleges forgalomnövekedésre. „A 90 napos vámenyhítés nem nyújt hosszú távú stratégiai biztonságot, ugyanakkor értékes időt biztosít az alkalmazkodásra, kapacitásbővítésre és szolgáltatásfejlesztésre” – mondta Radeczky Zoltán, a FoxPost vezérigazgatója.
Nem biztos, hogy fennmarad a nyugalom
A vámfegyverszünet augusztus közepéig tart, de nem biztos, hogy utána is fennmarad a nyugalom. Ha az Egyesült Államok a három hónapos időszak végén ismét a vámtarifák emelése mellett dönt, az újabb sokkot okozhat a globális e-kereskedelemben. Ebben az esetben a kínai eladók még intenzívebben fordulhatnak Európa felé, hogy kompenzálják az amerikai piac szigorúbb hozzáférését.
Ez különösen az olcsó, kis értékű termékek szegmensében hozhat gyors elmozdulást – ahol az árkülönbségekben néhány százaléknyi vám is komoly versenyhátrányt jelenthet. Radeczky szerint, ha a vámok valóban visszaemelkednek, az az idei karácsonyi szezonban ugrásszerű növekedést eredményezhet az Európába – és ezen belül Magyarországra – irányuló csomagforgalomban.
„A FoxPost felkészült a kínai csomagforgalom esetleges megugrására, technikailag és szervezetileg egyaránt. A Packeta-val zajló integrációnk a végéhez közeledik, ennek köszönhetően jelentősen bővült a kapacitásunk és nőtt a működési hatékonyságunk. Jelenleg Magyarország legnagyobb csomagautomata-hálózatát üzemeltetjük (4), és a fejlesztések folyamatosak: terveink szerint az év végére az automaták száma megközelítheti a négyezret”
– mondta Radeczky Zoltán, a FoxPost vezérigazgatója.
Hozzátette:
„Az elmúlt közel egy évben komoly tapasztalatot szereztünk a TEMU-platformról érkező küldemények kezelésében, amelyet még a tavalyi ünnepi csúcsidőszakban is fennakadás nélkül teljesítettünk. Ez a gyakorlat, a megerősített infrastruktúránk és a tudatos tervezés együtt lehetővé teszi, hogy egy újabb forgalmi hullám esetén is felkészülten reagáljunk.”
A kínai terjeszkedés piaci torzulást hozhat
A vámháború kettős hatást gyakorolhat a magyar e-kereskedelmi piacra. A fogyasztók egyelőre továbbra is élvezhetik a kínai online platformok kedvező árait és széles termékkínálatát, ami különösen vonzó az árérzékeny vásárlói rétegek számára. Ám ha kiesik az amerikai forgalom, nőnek az amerikai vámok, akkor ezeket a többletköltségeket az európai fogyasztókra is szét fogják teríteni a kínai kereskedők. Ez akár a jelenleg olcsón kínált termékek árának emelkedéséhez is vezethet – mondta Radeczky Zoltán.
Ugyanakkor a hazai webáruházak egyre nehezebb versenyhelyzetbe kerülnek. Mivel árban nem tudják felvenni a versenyt a globális szereplőkkel, kénytelenek például gyors szállítással, fejlettebb ügyfélszolgálattal, rugalmasabb garanciális feltételekkel ellensúlyozni a hátrányt. Mindez komoly alkalmazkodási kényszert ró rájuk.
Bár a jelenlegi helyzet rövid távon kedvező lehet a fogyasztók számára, hosszabb távon a hazai szereplők térvesztése a piaci verseny csökkenését eredményezheti, és a választék szűkülését is maga után vonhatja.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Okos rendszerek, okos bérbeadás – így egyszerűsödik a folyamat
A digitalizáció már az ingatlanpiacon is jelen van, így ami korábban személyes jelenlétet, papírmunkát és sok utánajárást igényelt, ma már egy jól megválasztott alkalmazással vagy okoseszközzel is megoldható. Az ingatlan bérbeadás és ingatlankezelés területén különösen látványos az átalakulás. A tulajdonosok egyre inkább a hatékonyságot, az átláthatóságot és az automatizált működést keresik. De vajon mit jelent ez a gyakorlatban?
Hogyan segíti a digitalizáció az ingatlankezelést?
A digitális megoldások első számú előnye, hogy időt és energiát takarítanak meg ingatlan bérbeadás esetén is – mind a bérbeadó, mind a bérlő számára. Egy jól integrált ingatlankezelő rendszer képes nyomon követni a bérleti díjak beérkezését, emlékeztetőt küldeni késedelmes fizetés esetén és dokumentálni a bérleti szerződéseket. Emellett lehetőséget nyújt online kommunikációra is, például hibabejelentések vagy karbantartási kérések kapcsán.
Távoli hozzáféréssel pedig a bérbeadó akkor is naprakészen láthatja a lakás állapotát és pénzügyi helyzetét, ha épp külföldön tartózkodik. Ez a fajta rugalmas ingatlankezelés egyre vonzóbbá válik azoknak is, akik nem szeretnének napi szinten a kiadott lakás adminisztrációjával foglalkozni.
Milyen okos megoldásokat érdemes már ma bevetni?
Az okoszárak például forradalmasították a lakáskiadás első fázisát: nincs szükség személyes kulcsátadásra, a bérlő időalapú kódot vagy digitális hozzáférést kap. Ez különösen hasznos rövid távú bérbeadás esetén. Emellett egyre több lakásban jelennek meg okostermosztátok, amelyek lehetővé teszik a tulajdonos számára, hogy szabályozza a fűtést-hűtést akár távolról is, ezzel csökkentve a rezsiköltségeket. Ugyanígy hasznosak lehetnek a mozgásérzékelők, vízszivárgás-jelzők vagy energiamenedzsment-rendszerek, amelyek segítenek megóvni az ingatlan állapotát, és csökkenteni a fenntartási költségeket.
Miért éri meg digitalizálni a bérbeadást?
A digitális eszközök nemcsak kényelmet és rugalmasságot adnak, de biztonságot is. Az automatikus adminisztrációnak köszönhetően könnyebben visszakereshetők a szerződések, fizetések, javítási bejegyzések. Az átláthatóság nemcsak a bérbeadónak előnyös, de bizalmat is épít a bérlő felé, ami hosszú távon stabilabb lakáskiadást eredményezhet.
Emellett érdemes megfontolni az ingatlan bérbeadás kiszervezését is, ahol egy szakértő csapat vagy szolgáltató vállalja át a mindennapi ügyintézést, akár a technológiai háttér használatával együtt. Ez különösen hasznos lehet azoknak, akik távol élnek az ingatlantól, vagy egyszerűen nem szeretnének a kezeléssel foglalkozni.
Egy ingatlan bérbeadása ma már nemcsak arról szól, hogy kulcsot adunk és bérleti díjat kapunk. A technológia segítségével a folyamat automatizálható, követhető és biztonságosabbá tehető. Akár okoszárakról, akár online szerződéskezelésről vagy energiamenedzsmentről van szó, a digitális megoldások ma már alapvető szerepet játszanak a modern ingatlankezelés világában. És aki időben lép, az nemcsak versenyelőnyt, de nyugodtabb mindennapokat is nyerhet.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság1 hét ago
Pénzügyi hullámvasúton navigál a vállalati treasury
-
Gazdaság2 hét ago
Így lesz a feszültségből stratégiai előny a munkahelyen
-
Egészség2 hét ago
Mitől remeghet a kezünk állandóan?
-
Ipar2 hét ago
Milliméteres pontosság és adatvezérelt működés
-
Okoseszközök1 hét ago
A Honor 400 széria bemutatta az AI-alapú képmozgató funkcióját
-
Okoseszközök16 óra ago
A HONOR 6 éves Android-támogatást vállal a napokban megjelent HONOR 400 szériához
-
Ipar2 hét ago
Forradalmi megoldás az építőiparban
-
Gazdaság2 hét ago
Magyarországon is elindult a Wolt és a Telekom együttműködése