Connect with us

Gazdaság

A koronavírus elhozta az e-aláírás forradalmát

A NETLOCK az első magyar bizalmi szolgáltató, amelynél már videóazonosítással, személyes megjelenés nélkül is igényelhető a minősített e-aláíró tanúsítvány

Globális robbanás zajlik az e-aláírások piacán. Kanadától Indonéziáig a világ legtöbb kormányzata igyekszik olyan jogi és szabályozási környezetet teremteni, amellyel ösztönzik és segítik az elektronikus aláírás használatát. Ez alól Magyarország sem kivétel, a vírushelyzet miatt – egyelőre ideiglenesen – változott a szabályozás, már személyes megjelenés nélkül, távolról, videoazonosítással is bárki kiválthat webes e-aláírást.

„Az elmúlt hetekben a többszörösére nőtt az elektronikus aláírást igénylő ügyfeleink száma a vírus miatt átalakuló üzleti és munka folyamatok miatt. A nagyvállalatok járnak az élen, ahol nem ritka, hogy százas, ezres nagyságrendben igényelnek e-aláíró tanúsítványt a dolgozóiknak, de cégmérettől függetlenül, egyre többen váltanak e-aláírásra a magyar kis- és középvállalatok közül is. Most, hogy az e-aláírás kiváltáshoz szükséges azonosításhoz nincs szükség személyes megjelenésre, mert videóhívással, néhány perc alatt távolról is elvégezhető a folyamat, még további növekedésre számítunk”

– mondta el Somkuti András, a Docler Holding elnök-vezérigazgatója és az e-aláírás-specialista NETLOCK ügyvezetője.

„Sajnálatos, de tény, hogy éppen a járvány által diktált kényszerhelyzet világított rá a technológia nyújtotta előnyökre, legfőképpen arra, hogy az elektronikus aláírás az egyetlen út az üzleti folyamatok, szerződések, jogi tranzakciók távoli, személyes kontaktus nélküli, hiteles módon történő digitális kezelésére. Most a vírushelyzetben bevezetett karantén mellett számos partnerünk a mi e-aláíró megoldásunkkal biztosítja, hogy a szükséges vezetői aláírások rákerüljenek a megfelelő iratokra”

– összegezte, hozzátéve, hogy bár jelenleg a videóazonosításra vonatkozó jogszabály a vészhelyzet végéig érvényes, de reméli, mindez hamarosan állandó gyakorlattá válhat.

Iparágakat alakíthat át a vírus: virtuális ügyfélszolgálatok, online autóvásárlás

Szinte nincs olyan üzleti, közigazgatási vagy hétköznapi ügymenet, ahol az e-aláírás ne lenne képes rengeteg személyes interakciót viszonylag gyorsan és egyszerűen kiváltani. Miért kellene bármilyen zsúfolt ügyfélszolgálatra, vagy közjegyzői, ügyvédi irodába menni a szerződéskötés miatt, ha ez otthonról is megtehető? Üzleti partnerek is szerződhetnek távolról, sőt az e-aláíró megoldás integrációja révén akár egy teljes vállalati rendszer is felruházható a biztonságos és magas joghatású aláírás képességével. Mindemellett nincs szükség a szerződések postázására, futáros küldésére, nyomtatására, mindez megoldható akár egy okostelefonon keresztül, e-aláírással és e-mailben. Sőt, ma már van olyan autómárka, amely online szalont nyitott és lehetővé tette az adásvételi szerződés elektronikus aláírását, így az autó átadásán kívül minden távolról intézhető. A technológia által kínált gazdasági racionalitás mellett egyre nagyobb az ügyfelek oldaláról megjelenő igényt is a távoli ügyintézésre. A videóazonosítás pedig további lökést adhat mindennek.

E-aláírás videóazonosítással első magyar cégként

„Jó érzés, hogy tisztán magyar hátterű cégként képesek vagyunk nemzetközi szinten is értékelhető innovatív megoldásokra. Ilyen volt például, amikor elsőként jött elő a felhőből elérhető, minősített e-aláíró megoldással a NETLOCK, amelyre világszinten is csak néhány e-aláírás specialista szolgáltató volt képes. Most pedig első magyar bizalmi szolgáltatóként vezettük be a videós azonosítást.” 

– mondta el Gattyán György, a Docler Holding alapító tulajdonosa. Az unió teljes területén érvényes ún. minősített e-aláíró tanúsítvány kiváltásához eddig személyes megjelenéses azonosításra volt szükség, azonban a vírushelyzet miatt ez már videoazonosítással is elvégezhető  mindössze 10 perc alatt.

Olyan egyszerű és biztonságos, mint a netbank – okostelefonon is aláírhatunk

Ahhoz, hogy egy szervezet vagy magánszemély rendelkezzen az e-aláírás képességével, létre kell számára hozni egy digitális identitást. Ezt az egyedi és meghamisíthatatlan digitális azonosítót egy hitelesítésszolgáltató szervezet – például a NETLOCK – hozhatja létre. Ez az azonosító teszi lehetővé, hogy minden kétséget kizáróan igazoljuk magunkat, cégünket a virtuális térben.

Az elektronikus aláírás folyamata rendkívül egyszerű és biztonságos, hasonló egy netbanki szolgáltatáshoz. Egy webes felületen keresztül léphetünk be az aláíró felületre, ahol többkörös azonosítás után, titkos jelszavunkat használva aláírhatjuk a feltöltött digitális dokumentumot. Ezek jellemzően pdf-állományok, de számos egyéb fájlformátum is aláírható elektronikusan. Az e-aláírás egy személyes, digitális ujjlenyomat, ami az adott dokumentum kódjába „ég bele”. Az így aláírt dokumentum hitelessége tökéletesen megegyezik a hagyományos, papíron, tollal aláírt verzióéval, így alkalmas cégszerű aláírásra is bármilyen hivatalos okiraton.

Gazdaság

Szigorúbb szankciók, csökkenő adminisztráció – módosultak az EPR háttérszabályai

A 2024 végén a Magyar Közlönyben kihirdetett jogszabálymódosítások jelentősen átalakították az érvényben lévő kiterjesztett gyártói felelősségre (EPR) és termékdíjra vonatkozó előírásokat.

A változás sokrétű, hiszen a mellett, hogy csökkenti a társaságok adminisztratív terheit, egyértelműsítette az EPR-rendszerhez kapcsolódó szankciók rendszerét, újraszabályozta a termékdíj és az EPR kapcsolatát is.

Magyarországon 2023. július 1-vel lépett életbe a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere, az EPR. A hazai hulladékgazdálkodási rendszer új szabályozása a kezdetek óta kettős adminisztratív terhet rótt az érintettekre, mivel a termékdíj kötelezettségnek és az ahhoz kapcsolódó negyedéves bevallásoknak az EPR rendszer bevezetése után is eleget kellett tenniük a társaságoknak. Egy 2024 decemberében kihirdetett törvénymódosítás ezt a kettősséget szüntette meg 2025. január elsejével, úgy, hogy a termékdíj alól kikerültek azok a termékek, melyek az EPR alá is tartoznak.

Az év végi változások talán legfontosabb hozadéka, hogy a jogalkotó a hulladékgazdálkodási bírságról szóló kormányrendelet módosításával bevezette az EPR-díj fizetéséhez kapcsolódó szankciórendszert. Ennek jelentőségét az adja, hogy bár az EPR-díjra az adókhoz hasonló szabályok vonatkoznak, az nem adónak, hanem szolgáltatási díjnak minősül, így az adóeljárások során megszokott szankciók nem voltak erre vonatkoztathatóak

– tette hozzá Gábor Zoltán, a Deloitte adóosztályának partnere.

A módosított kormányrendelet értelmében, ha a gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termék mennyiségéről nem vagy tévesen szolgáltat adatot, akkor a bírság mértéke az EPR-díj hiány fele. Amennyiben a hiányt nem lehet anyagtípusra (például biológiailag lebomló műanyag vagy papír) vonatkozóan tételesen megállapítani, akkor az érintett csomagolásokra vonatkozó legmagasabb díjtétellel kell számolni.

Az EPR-rendszer további változásait okozta és egyben számos könnyítést is hozott magával az EPR-rendelet szintén decemberben történt módosítása. Például a gyártók számára kedvező változás, hogy az egyes tárgynegyedévekre vonatkozó adatszolgáltatás módosítására egy hónappal hosszabb idő áll rendelkezésükre

– tette hozzá Kovács István, a Deloitte adóosztályának menedzsere.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Cafeteria bevezetés: tavasszal sem késő, sőt!

Cafeteria bevezetés

Sokan azt gondolják, hogy cafeteria rendszert csak az év elejével érdemes bevezetni, és ha lecsúsztak januárról, jobb inkább a következő évig várni. Ez azonban tévedés. A tavaszi bevezetés akár számos előnnyel is járhat mind a munkáltatók, mind a munkavállalók részére.

Későbbi bevezetés, átgondoltabb döntések

Az évkezdés sok cég számára kaotikus időszak: zárul a pénzügyi év, indul az új költségvetés, ráadásul minden feszített tempóban. Ilyenkor a cafeteria rendszer bevezetése könnyen elkapkodott, meggondolatlan döntéssé válhat – amit később nemcsak a munkáltató, de a munkavállalók is megéreznek. És sokszor éltük meg azt is, hogy a friss cafeteria szabályozások alkalmazása még nem teljesen átlátható rögtön január elején.

Tavasszal azonban már nyugodtabbak a körülmények. A céges élet ritmusa megtalálja a normál kerékvágást, és elegendő idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy alaposan átgondolt, jól felépített döntések szülessenek.

Ráadásul az év elején életbe lépő új adózási és jogszabályi változások, amelyek januárban még sok fejtörést okoznak, tavaszra már teljesen letisztulnak. Így egy később bevezetett juttatási rendszer átláthatóbb és könnyebben igazítható a cég igényeihez.

Cafeteria bevezetés tavasszal

Évközi bevezetés esetén is a teljes keretösszeg jár

Tévhit, hogy a nem év elején bevezetett cafeteria rendszer kevesebbet ér vagy bonyolultabb lesz. A későbbi bevezetés valójában nem csökkenti a munkavállalóknak járó éves keretösszeget, hiszen a cafeteria visszamenőlegesen is adható. Ez azt jelenti, hogyha például a keretösszeg a teljes évre 400.000 forint, egy márciusban induló cafeteria esetén is mind a 400.000 forint jár a munkavállalónak – feltéve, hogy január 1-jén már a cégnél dolgozott. Időarányosításra csak azoknál a dolgozóknál van szükség, akik később csatlakoztak a vállalathoz.

Cafeteria bevezetés ősszel

Dolgozói igényfelmérés a sikeres bevezetésért

A béren kívüli juttatások esetében viszont nemcsak az időzítés fontos, hanem az is, hogy a cafeteria rendszer a vállalkozás céljaival összhangban legyen. Még a bevezetés előtt érdemes lehet felmérni, hogy milyen lehetőségekre lenne igény a munkavállalók részéről. Egy jól összeállított, a munkavállalók igényeire szabott juttatási rendszer nemcsak a dolgozói elégedettséget növeli, de hosszabb távon az elköteleződésüket is erősítheti a vállalat iránt.

A cafeteria bevezetése természetesen a munkáltatóknak is megéri: a kedvező adózású elemekkel az egyszerű béremelésnél költséghatékonyabban növelhető a dolgozók fizetése.

Az elérhető juttatási lehetőségek között könnyű elveszni, de egy jól összeállított cafeteria kézikönyv segíthet. Ez az egyszerű útmutató átláthatóvá teszi az egyes elemek működését és előnyeit, így a döntés gyorsabb és megalapozottabb lesz. Tehát ha úgy érzi cégvezetőként, hogy eljött az idő a béren kívüli juttatások bevezetésére, ne várjon az év végéig: lépjen amint megszületett az elhatározás!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Záporoznak a banki díjemelések a vállalkozók felé

Már 9 bank is bejelentette az inflációs díjemelését a vállalkozók felé.

A banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz kevesebb, mint 4 százalékkal emelkednek. A vállalkozók számára a folyamatos, egyre emelkedő díjak ellen ma már van megoldás – írja a BiztosDöntés.hu.

Fél éven belül ez már a második, általános díjemelés a vállalkozói számlákon

2024 őszén már végigsöpört a vállalkozói (pénzforgalmi) számlákon a pénzügyi tranzakciós illeték másfélszeresére emelkedésének hatása, ami bankoktól függően tavaly augusztus és október között emelte meg az átutalások és a készpénzfelvételek díjait.

Most a banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz 3,7 százalékkal emelkednek meg. Erre a díjemelésre a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény teremt lehetőséget.

Azok a bankok, amelyek nem használják ki teljes mértékben az egyik év inflációs díjemelési lehetőségét, a későbbiekben még érvényesíthetik azt, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Már 9 bank jelentett be inflációs díjemelést

Eddig az alábbi bankok jelentettek be díjemelést a vállalkozásoknak kínált pénzforgalmi számlákon:

Részben jelentett be díjemelést a Gránit Bank is 2025. április 15-től, de eddig még csak két pénzforgalmi díjcsomagjára.

Nem jelentett még be inflációs díjemelést a pénzforgalmi bankszámlákra az Erste, a MagNet Bank, és részben a Gránit Bank. Nagy eséllyel ezek a bankok is érvényesíteni fogják a lehetőségként előttük álló inflációs díjemeléseket.

A vállalkozók kedvezőbb díjért is bankolhatnak

Az inflációs díjemelést egyik banknál sem lehet kikerülni. Viszont minden vállalkozó számára rendelkezésre áll egy új és kedvező díjú számlavezetési lehetőség, mely e-pénz alapon kínál pénzforgalmi számlát a hazai vállalkozások számára. Egykoron a Revolut is ezzel indult el hódító útjára. 

Az e-pénz egy törvényes pénzfajta az Európai Unióban a készpénz és a hagyományos bankszámlapénz mellett, segítségével teljes értékű pénzforgalmi számlavezetés érhető el, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Tavaly robbant be a köztudatba a BinX Zrt., mely magát az első neobankként azonosítja. A friss pénzügyi szolgáltató a hazai bankokéval megegyező pénzforgalmi számla szolgáltatást kínál, méghozzá jóval kedvezőbb díjazással.

Jelenleg feltétel nélkül, díjmentes számlavezetés mellett tranzakciónként fix 199 forintért bármennyi belföldi átutalást küldhetnek a vállalkozások a hazai bankok felé. A bevezető árazás megszűnésével, 2025. március 1-től az átutalás díja fix 399 forintra emelkedik és megjelenik két új díjcsomag is.

Az egyikben 2 990 forintos havidíj mellett fix 299 forintra csökken egy-egy átutalás díja. A másikban pedig 9 990 forintos havidíj mellett fix 199 forintra. A vállalkozások ezáltal a nekik megfelelő díjcsomagot választhatják.

Ha két vállalkozás a BinX-nél bankol, akkor közöttük az átutalás teljesen díjmentes.

A BinX ugyanakkor jelenleg még nem vezet devizaszámlát és nem végez devizakonverziót, így exportra termelő vagy importáló vállalkozásokat nem tud kiszolgálni. Szintén nem alkalmas most megalapítandó cégek első bankszámlájának, mivel a szelfis számlanyitási folyamat nem megfelelő a cég bejegyzéséhez. Bankpénztár híján a BinX-nél nem lehetséges készpénzt befizetni sem, készpénzfelvétel pedig csak ATM-ekből megoldható.

A BinX-et ugyanakkor egyéni vállalkozók is választhatják, akár a vállalkozás alapításakor is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss