Connect with us
Hirdetés

Gazdaság

Roi – Befektetésarányos megtérülés kobotok esetén

A ROI maghatározása a raklapozási tevékenységet végző kobotok esetében

Amikor a gyártósoron mérlegelik a UR kobotokkal végzett raklapozási megoldásokat, a beruházási megtérülések kiszámítása elengedhetetlen, mivel így megtudhatja, hogy szükséges-e a befektetés vagy sem. Azoknak, akik a Universal Robots együttműködő robotjaival szeretnék a raklapozási feladatokat elvégezni, összegyűjtöttük az összes kulcsfontosságú információt, amelyekre a megtérülés kiszámításhoz szükségük lehet.

Fontos meghatározni, hogy az együttműködő robot működni fog-e az Ön egyedi raklapozási tevékenységeit illetően. Ez bizonyos esetekben bonyolultabbá válik, olyan raklapozási változók miatt, mint például a termék súlya, ciklusideje, a raklap magassága, mintája és a különböző termékek száma a gyártósoron.

A ROI érték kiszámításakor a következő tényezőket kell figyelembe vennünk:

Komponensek árai: A legegyszerűbb formában, kivéve a robotokat, kiváló minőségű alkatrész csomagokat talál (pl. gripperek, raklapozási szoftverek, szenzorok, alap váz) körülbelül 10-12.000 Euróért (11-13.000 dollárért).

A robotok ára szükséglettől függően változik, de a legvalószínűbb, hogy a UR10 CB3 széria UR16e-ig terjedő listaárait fogja megnézni, amelyek elérhetőségük és hasznos terhelhetésük miatt a raklapozásra legalkalmasabb UR kobotok

Mérnöki költségek: A mérnöki költségek első pillantásra bonyolultabbnak tűnhetnek. Három fő kategóriába lehet sorolni ezeket:

  • A telepítési költségek projektenként változnak, a meglepetések elkerülése érdekében, a Universal Robots a UR+ hitelesített raklap csomagban, az alkatrészeket és beállításokat tesztelte és jóváhagyta. Egy tapasztalt automatizálási mérnök 1 nap alatt képes kell, hogy legyen a raklapozási felszerelést telepíteni.
  • Biztonsági értékelés: Minden komplett ipari rendszernek biztonsági értékelésre van szüksége az alkalmazandó szabványok, tanúsítványok és rendeletek miatt. A legtöbb gyártó vállalat képes ezt belsőleg kezelni, azonban az integrátorok UR-ökoszisztémája ezt a szolgáltatást általában külön vagy egy teljes ajánlat részeként kínálja.
  • A programozás és az újra programozás: Minden UR robothoz tartozik raklapozási program, ami csak a raklapozási útmutatóhoz elegendő. Azokban az esetben, ha több mint egy termék van gyártósoronként vagy gyakran frissül új termékekkel a paletta, vagy ha a kért raklapmintázat különleges, esetleg ha a ciklusidő miatt a robotnak több dobozt kell kiválasztania egy mozdulat alkalmával, abban az esetben vannak olyan raklapozási szoftverek,mint például a Rocketfarm Pallyhandles amelyek, ezeket az eseteket automatikusan kezelni tudják.

Képzés:

  • Az üzemeltetők képzési költségei korrelálnak a használat egyszerűségével. Általában véve egy kezelőnek képesnek kell lennie arra, hogy normál üzemmódban elindítsa és leállítsa a raklapozási folyamatot. Továbbá arra kell felkészítenie a robotot, hogy egy váratlan leállás után ott folytassa a munkát, ahol abbahagyta.

A termelési terület átszervezése:

  • Az együttműködő robotoknak meg van az a nagy előnye, hogy lényegesen kisebb a helyigényük, mint bármely szokásos robotnak. Tapasztalataink szerint egy raklapozási tevékenységet végző UR robot ritkán igényel jelentős változtatásokat a gyártósoron.

A telepítés során felmerülő leállási idő

  • A UR raklapozási tevékenységet végző robot telepítése során a leállási idő könnyen elkerülhető némi alapvető tervezéssel, mivel a robot együttműködési jellege miatt a kezelési és telepítési munkák egyszerre elvégezhetők a gyártósor végén.

Műszakok száma:

  • Általában az együttműködő raklapozási tevékenységet végző robotok mellé továbbra is szükség van egy kezelőre a raklapok cserélése és a munkafolyamat felügyelése végett, ezáltal az „utolsó kezelő” cseréje sokkal drágább, mint a „második utolsó” helyettesítése, mivel a raklapot körülvevő összes műveletet teljesen automatizálni kell.

A robotok tartóssága:

  • A UR ígérete legalább 35 000 óra, ami körülbelül négy év 24/7 órás munkavégzést jelent, hiszen a dedikáltan raklapozásra fejlesztett szoftverek használata sokkal simább robotmozgást tesz lehetővé és kevesebb repedést, valamit hosszabb élettartamot eredményez a robot számára. Egy gondosan kezelt robot élettartama könnyen meghosszabbítható.

A működés költsége:

  • Javasolt, hogy egy UR robottal vegye igénybe az éves szervízszolgáltatást, és a vákumgripperek szivacsát időnként cserélje le. Ezt házon belüli személyzettel is meg tudja tenni, de ki is szervezheti egy szolgáltatónak. Az energiaköltség szempontjából egy UR10 kb 0,35 kW energiát fogyaszt egy program futtatása közben. A 35 000 órás élettartam alatt ez a 12,250 kW/h-t tesz ki. Az Egyesült Államokban a kW/h átlagára közel 13 cent, ami körülbelül 1600 dollárt (1430 eurot) eredményez.

Alternatív álláshirdetési költség:

  • A gyártók körében egyre nagyobb kihívást jelent a személyzet megtartása, olyan ismétlődő feladatokhoz, mint például a raklapozási munkafolyamatok. Önt ez jelenleg nem érinti, de 8-10 éven belül szembesülhet azzal, hogy az elmaradt UR robotba való befektetéssel több álláshirdetési kört is megspórolhat.

Alternatív emberi költség:

  • Fizetési szintek, betegszabadságok, biztosítások, ezek fontos, hogy mind a ROI számítás részét képezzék.

Mint láthatja, sok változót figyelembe kell vennie. Ha képes mérnöki feladatokat házon belül elvégezni, akkor az indulás kezdeti költsége akár 10-12 000 EUR lehet komponensbefektetésenként + robot beszerzés vagy lízingköltségek, amelyek valószínűleg alacsonyabbak, mint egy kezelő alkalmazása. A hüvelykujj szabály alapján a UR raklapozási tevékenységet végző kobotok1 megtérülési ideje a teljes költséget tekintve 1-2 év. Ez sok órát, napot, hónapot és évet jelent a UR raklapozási tevékenységet végző kobotok számára, annak érdekében, hogy értéket teremtsenek a vállalat számára. Biztosak vagyunk benne, hogy a UR kobotokkal és a UR+ alkalmazásban található csomagokkal talál igényeinek megfelelő megoldást.

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Gazdaság

Miért nélkülözhetetlen egy profi rendszergazda a céged sikeréhez?

profi rendszergazda
Kép: Unsplash

A mai világban szinte már nincs olyan vállalkozás, amely ne támaszkodna valamilyen informatikai rendszerre. Legyen szó egy egyszerű irodai hálózatról vagy egy összetett szerverinfrastruktúráról, ezek működtetése, karbantartása és védelme elengedhetetlen a hatékony üzletmenethez. Ez egyértelműnek mondható, de vajon mi van a felszín alatt, mitől tud jól működni egy cég, milyen puzzle daraboknak kell illeszkednie ahhoz, hogy a kívülről látható, flott céges működés megvalósuljon, mit takar a rendszerek működtetése, karbantartása és védelme? Nos, itt lép be a képbe a rendszergazda, hiszen ő az, aki biztosítja, hogy a céges működés mögött álló informatikai rendszerek megfelelőek legyenek, kiszolgálják a vállalkozások igényeit. Ebben a cikkben azt nézzük meg jobban, hogy hogyan működik ez a folyamat, a háttérben milyen feladatokat végeznek el a rendszergazdák.

Ki a rendszergazda és mivel foglalkozik, mi a rendszergazda szolgáltatás?

A rendszergazda olyan informatikai szakember, aki a rendszerek biztonságos üzemeltetéséért felel. A sysadmin, ahogyan angolul hívják teljes körű rendszergazdai szolgáltatást nyújt, legyen szó kis- és középvállalkozásokról vagy nagyobb cégekről. A rendszergazda célja, hogy ügyfeleinek stabil, biztonságos és jól működő IT-rendszert biztosítson, amely egyfelől megteremti a céges kereteket, alapot ad azoknak a működéséhez, másfelől segíti is az üzleti növekedést.

Mit csinál pontosan egy rendszergazda?

A rendszergazda elsődleges feladata tehát az informatikai infrastruktúra zavartalan működésének biztosítása. De mit takar ez valójában, milyen feladatokat vet fel?

Az informatikai infrastruktúra zavartalan működésének biztosítása magába foglalja:

  • A szerverek, hálózatok és munkaállomások felügyeletét;
  • A szoftverek telepítését, frissítését és karbantartását;
  • A felhasználói támogatást és problémamegoldást;
  • A biztonsági mentések készítését, helyreállítási tervek kidolgozását;
  • A kiberbiztonság megteremtését (tűzfalak, vírusvédelem, jogosultságkezelés)

A rendszergazda gyakran a háttérben dolgozik és csak akkor válik láthatóvá, amikor felmerül egy probléma. Sok esetben egyébként még ilyenkor sem, mert ha időben észrevesz és megelőz egy problémát,akkor az rögtön javításra kerül, így nem okoz károkat.

Miért ennyire fontos ez egy cég szempontjából?

Az IT-rendszerek leállása nem csak bosszúságot jelent: egy-egy kritikus hiba akár órákra, napokra is megbéníthatja a munkát, amiből közvetlen anyagi kár keletkezhet. Ennél is súlyosabb következménye lehet egy adatvesztésnek vagy egy kibertámadásnak – ezeknek a helyreállítása nemcsak költséges, de a cég hírnevét is komolyan veszélyeztetheti, sőt volt már olyan is, hogy egy vállalkozás végét jelentette.

Egy rendszergazda nemcsak a problémákat hárítja el, hanem segít is megelőzni azokat.

Ennek az érdekében:

  • Biztosítja a rendszeres mentéseket,
  • Felügyeli a jogosultságokat, hogy illetéktelenek ne férhessenek hozzá érzékeny adatokhoz;
  • Frissen tartja a szoftvereket és javítócsomagokat telepít;
  • Folyamatosan monitorozza a hálózat működését, észreveszi az anomáliákat

Ki a külsős rendszergazda, miért éri meg vele dolgozni?

Sok cég számára nem indokolt vagy nem költséghatékony egy teljes állású IT-szakember alkalmazása. Itt jön a képbe a külsős rendszergazdai szolgáltatás.

Ennek az előnyei, hogy:

  • Ez egy költséghatékony megoldás, fix havidíjjal vagy eseti díjazással;
  • A külsős rendszergazda széles körű tapasztalattal rendelkezik, különböző iparágakból;
  • A szolgáltatások rugalmasak, igényre szabhatóak;

Mik a tipikus problémák, amiket egy rendszergazda megold? Hogyan teszi meg ezt?

A rendszergazdák kezelik, megoldják, pótolják a következőket:

  • Lassú, akadozó hálózatok;
  • Elavult, biztonsági résekkel rendelkező szoftverek;
  • Rendszertelen vagy hiányzó biztonsági mentések;
  • Jogosultságkezelési hibák (például egy volt kolléga hozzáférései aktívak maradnak);
  • Vírusok, zsarolóprogramok, adatszivárgások, védőháló kialakítása

Mindezek nemcsak kellemetlenséget okozhatnak, de hosszú távon veszélyeztethetik a cég működését. Kézenfekvő megoldás tehát a megelőzés, aminek a kialakításához számos feladat elvégzése szükséges.

Összefoglalás: miért van szüksége minden cégnek rendszergazdára?

A közhiedelemmel ellentétben egy megbízható rendszergazda nem azzal foglalkozik, hogy „javítgatja a számítógépeket”. Egy ilyen szakember stratégiai partnerré válhat a vállalkozás működésében, főként, ha a kezdetektől jelen van, ha vele együtt alakul a cég és már az indulástól biztos alapokat és korszerű, a cég igényeinek megfelelő megoldásokat alakít ki. A rendszergazda által biztosított stabil és biztonságos informatikai háttér ugyanis nélkülözhetetlen a hatékony és zökkenőmentes munkavégzéshez.

Ha fontos számodra, hogy céged informatikai rendszere mindig megbízhatóan működjön, érdemes rendszergazdát keresned.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Vámfegyverszünet: Európa még nem lélegezhet fel

Bár az Egyesült Államok és Kína közötti vámtarifák jelentős változtatásának átmeneti felfüggesztése enyhülést hozott, nem oszlatta el az e-kereskedelemmel kapcsolatos globális aggodalmakat.

A kis értékű kínai csomagokat terhelő amerikai vámteher és a piac bizonytalansága miatt a kínai kereskedők egyre nagyobb figyelmet fordítanak Európára, ami kihat a magyar piacra is. A FoxPost szerint bár az adatokban egyelőre nem látható szokatlan növekedés a Kínából érkező csomagforgalomban, fel kell készülni egy esetleges jelentős növekedésre.

Május 14-től ideiglenes vámcsökkentés lépett életbe az Egyesült Államok és Kína között, amely 90 napra enyhíti a két gazdasági nagyhatalom között húzódó kereskedelmi feszültségeket. Az Egyesült Államok a kínai árukra korábban kivetett 145 százalékos vámtarifát 30 százalékra mérsékelte, míg Kína 125-ről 10 százalékra csökkentette az amerikai termékekre vonatkozó vámszinteket.

Árnyalja a képet, hogy továbbra is érvényben maradt a 100 dolláros fix vámteher az Egyesült Államokban, ami különösen fájdalmas az olcsó, kis értékű kínai rendelések szempontjából, hiszen épp ezekből érkezett eddig naponta több millió. A megállapodás 30 százalékos vámszintje még mindig háromszor magasabb a kínai árukra, mint a 2023-as átlagos 10,3 százalékos szint (1). Ráadásul a kis csomagoknál a magas minimális vámtétel ellehetetleníti a korábban megszokott kereskedelmi modelleket.

A FoxPost elemzése szerint a vámfegyverszünet nyomán nem indult meg jelentős forgalomnövekedés a kínai csomagok terén Magyarországon. A vállalat adatai szerint áprilisban ugyan kismértékű növekedés volt megfigyelhető a Kínából érkező csomagok számában, ám ez szezonális hatásnak tudható be, és nem hozható közvetlen összefüggésbe az amerikai intézkedésekkel.

Kína Európa felé kacsingat

A kínai e-kereskedelmi cégek – köztük a Temu és a Shein – ugyanakkor továbbra is kiemelt figyelmet fordítanak az európai piacra. Az Európába irányuló kínai kiscsomag-forgalom az idei első negyedévben 28 százalékkal nőtt a Guardian adatai szerint (2). Sokatmondó az is, hogy Kína kereskedelmi miniszterhelyettese május elején azt nyilatkozta, hogy Kína erősíti kereskedelmi jelenlétét Közép- és Kelet-Európa irányába (3).

A FoxPost szerint a jelenlegi vámtűzszünet lehetőséget ad a hazai szereplőknek, hogy felkészüljenek az esetleges forgalomnövekedésre. „A 90 napos vámenyhítés nem nyújt hosszú távú stratégiai biztonságot, ugyanakkor értékes időt biztosít az alkalmazkodásra, kapacitásbővítésre és szolgáltatásfejlesztésre” – mondta Radeczky Zoltán, a FoxPost vezérigazgatója.

Nem biztos, hogy fennmarad a nyugalom

A vámfegyverszünet augusztus közepéig tart, de nem biztos, hogy utána is fennmarad a nyugalom. Ha az Egyesült Államok a három hónapos időszak végén ismét a vámtarifák emelése mellett dönt, az újabb sokkot okozhat a globális e-kereskedelemben. Ebben az esetben a kínai eladók még intenzívebben fordulhatnak Európa felé, hogy kompenzálják az amerikai piac szigorúbb hozzáférését.

Ez különösen az olcsó, kis értékű termékek szegmensében hozhat gyors elmozdulást – ahol az árkülönbségekben néhány százaléknyi vám is komoly versenyhátrányt jelenthet. Radeczky szerint, ha a vámok valóban visszaemelkednek, az az idei karácsonyi szezonban ugrásszerű növekedést eredményezhet az Európába – és ezen belül Magyarországra – irányuló csomagforgalomban.

„A FoxPost felkészült a kínai csomagforgalom esetleges megugrására, technikailag és szervezetileg egyaránt. A Packeta-val zajló integrációnk a végéhez közeledik, ennek köszönhetően jelentősen bővült a kapacitásunk és nőtt a működési hatékonyságunk. Jelenleg Magyarország legnagyobb csomagautomata-hálózatát üzemeltetjük (4), és a fejlesztések folyamatosak: terveink szerint az év végére az automaták száma megközelítheti a négyezret”

– mondta Radeczky Zoltán, a FoxPost vezérigazgatója.

Hozzátette:

„Az elmúlt közel egy évben komoly tapasztalatot szereztünk a TEMU-platformról érkező küldemények kezelésében, amelyet még a tavalyi ünnepi csúcsidőszakban is fennakadás nélkül teljesítettünk. Ez a gyakorlat, a megerősített infrastruktúránk és a tudatos tervezés együtt lehetővé teszi, hogy egy újabb forgalmi hullám esetén is felkészülten reagáljunk.”

A kínai terjeszkedés piaci torzulást hozhat

A vámháború kettős hatást gyakorolhat a magyar e-kereskedelmi piacra. A fogyasztók egyelőre továbbra is élvezhetik a kínai online platformok kedvező árait és széles termékkínálatát, ami különösen vonzó az árérzékeny vásárlói rétegek számára. Ám ha kiesik az amerikai forgalom, nőnek az amerikai vámok, akkor ezeket a többletköltségeket az európai fogyasztókra is szét fogják teríteni a kínai kereskedők. Ez akár a jelenleg olcsón kínált termékek árának emelkedéséhez is vezethet – mondta Radeczky Zoltán.

Ugyanakkor a hazai webáruházak egyre nehezebb versenyhelyzetbe kerülnek. Mivel árban nem tudják felvenni a versenyt a globális szereplőkkel, kénytelenek például gyors szállítással, fejlettebb ügyfélszolgálattal, rugalmasabb garanciális feltételekkel ellensúlyozni a hátrányt. Mindez komoly alkalmazkodási kényszert ró rájuk.

Bár a jelenlegi helyzet rövid távon kedvező lehet a fogyasztók számára, hosszabb távon a hazai szereplők térvesztése a piaci verseny csökkenését eredményezheti, és a választék szűkülését is maga után vonhatja.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Okos rendszerek, okos bérbeadás – így egyszerűsödik a folyamat

ingatlankezelés
képek: Canva

A digitalizáció már az ingatlanpiacon is jelen van, így ami korábban személyes jelenlétet, papírmunkát és sok utánajárást igényelt, ma már egy jól megválasztott alkalmazással vagy okoseszközzel is megoldható. Az ingatlan bérbeadás és ingatlankezelés területén különösen látványos az átalakulás. A tulajdonosok egyre inkább a hatékonyságot, az átláthatóságot és az automatizált működést keresik. De vajon mit jelent ez a gyakorlatban?

Hogyan segíti a digitalizáció az ingatlankezelést?

A digitális megoldások első számú előnye, hogy időt és energiát takarítanak meg ingatlan bérbeadás esetén is – mind a bérbeadó, mind a bérlő számára. Egy jól integrált ingatlankezelő rendszer képes nyomon követni a bérleti díjak beérkezését, emlékeztetőt küldeni késedelmes fizetés esetén és dokumentálni a bérleti szerződéseket. Emellett lehetőséget nyújt online kommunikációra is, például hibabejelentések vagy karbantartási kérések kapcsán.

Távoli hozzáféréssel pedig a bérbeadó akkor is naprakészen láthatja a lakás állapotát és pénzügyi helyzetét, ha épp külföldön tartózkodik. Ez a fajta rugalmas ingatlankezelés egyre vonzóbbá válik azoknak is, akik nem szeretnének napi szinten a kiadott lakás adminisztrációjával foglalkozni.

Milyen okos megoldásokat érdemes már ma bevetni?

Az okoszárak például forradalmasították a lakáskiadás első fázisát: nincs szükség személyes kulcsátadásra, a bérlő időalapú kódot vagy digitális hozzáférést kap. Ez különösen hasznos rövid távú bérbeadás esetén. Emellett egyre több lakásban jelennek meg okostermosztátok, amelyek lehetővé teszik a tulajdonos számára, hogy szabályozza a fűtést-hűtést akár távolról is, ezzel csökkentve a rezsiköltségeket. Ugyanígy hasznosak lehetnek a mozgásérzékelők, vízszivárgás-jelzők vagy energiamenedzsment-rendszerek, amelyek segítenek megóvni az ingatlan állapotát, és csökkenteni a fenntartási költségeket.

ingatlan bérbeadás

Miért éri meg digitalizálni a bérbeadást?

A digitális eszközök nemcsak kényelmet és rugalmasságot adnak, de biztonságot is. Az automatikus adminisztrációnak köszönhetően könnyebben visszakereshetők a szerződések, fizetések, javítási bejegyzések. Az átláthatóság nemcsak a bérbeadónak előnyös, de bizalmat is épít a bérlő felé, ami hosszú távon stabilabb lakáskiadást eredményezhet.

Emellett érdemes megfontolni az ingatlan bérbeadás kiszervezését is, ahol egy szakértő csapat vagy szolgáltató vállalja át a mindennapi ügyintézést, akár a technológiai háttér használatával együtt. Ez különösen hasznos lehet azoknak, akik távol élnek az ingatlantól, vagy egyszerűen nem szeretnének a kezeléssel foglalkozni.

Egy ingatlan bérbeadása ma már nemcsak arról szól, hogy kulcsot adunk és bérleti díjat kapunk. A technológia segítségével a folyamat automatizálható, követhető és biztonságosabbá tehető. Akár okoszárakról, akár online szerződéskezelésről vagy energiamenedzsmentről van szó, a digitális megoldások ma már alapvető szerepet játszanak a modern ingatlankezelés világában. És aki időben lép, az nemcsak versenyelőnyt, de nyugodtabb mindennapokat is nyerhet.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss