Gazdaság
Minden, amit a nyílt forráskódú technológiáról tudni érdemes
Az üzleti vállalkozások mellett egyre több közműszolgáltató, kormányzati intézmény és egyetem építi be a nyílt forráskódú technológiákat saját webhelyeinek struktúrájába.
Ugyanis az open source technológia mára olyannyira széleskörűen elfogadottá vált, hogy a nyílt forráskódú szolgáltatások piacán 2019-ben a teljes globális árbevétel meghaladta a 17 milliárd dollárt, 2022-re pedig várhatóan mintegy 30 milliárd dolláros iparággá növi ki magát. Valójában a technológiára épülő szolgáltatások nem véletlenül váltak népszerűvé, hiszen a legtöbb gyártó ingyenesen kínálja, de mielőtt döntenénk, hogy az ingyenes vagy a fizetős verziók mellett tesszük le a voksunkat vizsgáljuk meg, hogy melyik számunkra a legjobb megoldás? – veti fel a kérdést Balogh Zsolt, a Liferay Hungary ügyvezetője.
De mit is jelent az open source (nyílt forráskódú) technológia?
A szabad vagy nyílt forráskódú szoftverek szabadon használható, másolható, terjeszthető, tanulmányozható és módosítható programok. Ilyen például a Linux vagy az Ubuntu operációs rendszer, az Android okostelefon platform, de a Google Chrome böngésző, illetve a Libre Office irodai szoftvercsomag is. A szabadon felhasználható programok szabadságát a szabad liszensz engedélyek biztosítják.
A nyílt forráskódú üzleti modell előnyei vállalati környezetben
Az elmúlt évtizedben a nyílt forráskódú szoftverek alkalmazása elsősorban vállalati környezetben élte fénykorát, ám az évek során egyre több iparág fedezte fel a nyílt forráskódú megoldásokban rejlő üzleti lehetőségeket. Jelenleg már a nagy nemzetközi bankok, biztosítótársaságok, kormányzati szervek, valamint a közműszolgáltatók (villamos energia, gáz, víz) is alternatívának tekintik megbízhatóságuk és alacsony TCO költségük, illetve integrálhatóság és gyártófüggetlenségük miatt.
„Képzeljünk el egy olyan projekt jellegű folyamatot, ahol havonta 7560 munkaórát kell eltölteni az ügyfelek által beküldött hibajegyek kezelésével. Ez átlagosan 300+ hibajegyet jelent, ami nem egy kifizetődő történet, ha házon belüli humán erőforrással tudnánk megoldani a problémát. Viszont teljesíthető például egy open source technológián alapuló, központosított és automatizált vállalatirányítási rendszerrel, amelynek terméktámogatását magától a gyártótól “bérelhetjük”. Ilyen esetben nem kell magunknak fenntartani bővített erőforrást a projekt lezárását követően, sem idő és költségigényes tréningekkel terhelni a meglévő munkatársakat.”
– magyarázza Balogh Zsolt.
Jellemzők, amelyek mellette szólnak
- Túlnyomórészt ingyenes: becslések szerint a nyílt forráskódú szoftverek együttesen évi közel 50 milliárd fontot takarítanak meg a vállalkozások számára. A vállalatok ugyanis szabadon felhasználhatják az adott open source technológia közössége által készített fejlesztéseket és tudásbázist, ezáltal pedig a naprakészen tartott szoftver modellekből létrehozhatják a saját fejlesztésű megoldásaikat, amelyekből viszont a cégek profitálhatnak.
- Sokoldalú: ha nyílt forráskódú szoftvert használ egy vállalat, akkor ez azzal is jár, hogy nem függ más gyártók termékeitől, amellett, hogy a megoldást szabadon alakíthatja a saját szervezetére, meglévő rendszereire és igényeire.
- Biztonság: a nyílt kódú szoftverek esetében mindig kérdés volt a biztonság. Ennek ellenére mégis sokan inkább dolgoznak velük, s ennek egyik oka, hogy átlátható a rendszer. Mivel a forráskód nyilvánosan hozzáférhető, programozók ezrei tanulmányozzák, ellenőrzik és vizsgálják át folyamatosan a programsorokat, és javítják az esetleges biztonsági réseket.
- Gyorsan fejlődik: a nyílt forráskódú szoftverekben általánosságban meg van az a lehetőség, hogy gyorsabban fejlődjenek, mint az előregyártott, dobozos társaik. Ha új technológiák jelennek meg a piacon, a lelkes programozók szinte azonnal beépíthetik azt a megoldásba. .
- Közösségi: a nyílt forráskódú szoftver köré épült közösség filozófiáját képviseli, azaz nyitott és rugalmas. Az Open Source Software (OSS) felhasználók és fejlesztők közösségének együttműködése a világon a leginspirálóbb történet, hiszen mindannyian azon dolgoznak, hogy az alapszoftver a legjobb legyen.
- Képzés: miután a közösség szereplői megosztják egymással tapasztalataikat és a know how-t, az ismeretek ilyen mértékű átadásának köszönhetően, azokhoz is közelebb kerül a kódolás és a programozás technikája, akik egyszerűen csak tanulni akarnak. Az open source közösség által összegyűjtött tudáshalmaz pedig biztos forrást biztosít ahhoz, hogy egyre több programozóból váljon innovátor.
- Stabilitás: gyakorta sokkal stabilabb működést eredményez, ha a vállalat nyílt forráskódú szoftverekre alapozza működését. Mivel a szoftver folyamatosan frissül, stabil és megbízható, ezért kiváló opció lehet a hosszú távra tervezett termékek és szolgáltatások bevezetéséhez.
Ezért nem jó mindenkinek
„A nyílt forráskódú megoldások nagyszerű lehetőségek azoknak a cégeknek vagy magánszemélyeknek, akik meg akarják osztani tudásukat másokkal vagy saját maguk kívánják, például webes platformjaikat továbbfejleszteni. A fejlesztés megkezdése előtt azonban figyelembe kell venniük a nyílt forráskódú megoldások azon aspektusát, hogy az elkészült kódot majd meg kell osztaniuk a közösséggel is. A technológia tehát azért ingyenes, mert mindenki számára elérhető. Ezt figyelembe véve az érzékeny vagy személyes adatokat kezelő szervezeteknek – például oktatási intézmények, fizetési információkat kezelő szervezetek (például online jegyvásárlást kínáló vállalkozások – különös óvatossággal kell eljárniuk, mivel az adatvédelem és a jogbiztonság szempontjából sokkal nagyobb a felelősségük, mint más vállalkozásoknak. Erre is van megoldás, ugyanis a nyílt forráskódú megoldásoknak legtöbb esetben van egy vállalati verziója is, ami már mentesít a forráskód megosztásától és aminek a terméktámogatása jogi és biztonsági szavatolását maga a gyártó vállalja. Ezzel minden kockázati tényezőt magabiztosan ki tudnak zárni kényes adatok kezelése esetén is.”
– hangsúlyozza Balogh Zsolt.
Elől járnak
A Liferay kihasználva az open source technológia tulajdonságait, fejlesztette ki vezető megoldását, a Digital Experience Platform (DXP) termékét, amelynek corporate (vállalati) verziója kész a COVID-19 járvány gazdasági hatásaira is reagálni. Az open source szabad liszensz felhasználásának és támogatásnak köszönhetően a vállalatok hozzáférést kaphatnak a szoftver testreszabási eszközeihez és a felhő technológián alapuló analitikai rendszeréhez is, amelynek segítségével könnyebben megérthetik, mit várnak tőlük az ügyfelek.
“Abban járunk elől, hogy jól ismerjük az open source keretrendszer lehetőségeit, emellett ismerjük az állami, a pénzügyi, az IT és telekommunikáció, illetve a gyártói iparág szereplőinek és fogyasztóinak igényeit, s mindezt az ismeretanyagot felhasználva olyan termékeket vagyunk képesek előállítani, amelyek valóban válaszok lehetnek a jelenlegi piaci elvárásokra”
– teszi hozzá Balogh Zsolt.
Gazdaság
Szintet lép az adatközpontok és szuperszámítógépek folyadékhűtése a Motivair by Schneider Electric új megoldásaival
Két új, a folyadékhűtéses rendszereknél használható hűtőfolyadék-elosztó egységet mutatott be a Motivair by Schneider Electric.
Az új berendezéseket kimondottan a mesterséges intelligencia alkalmazásokat kiszolgáló adatközpontok és a szuperszámítógépek (HPC) hűtési igényeire tervezték.
A Motivair by Schneider Electric új hűtőfolyadék-elosztó egységei (CDU) a vállalat első, kifejezetten a szervizfolyosókba történő telepítésre tervezett CDU-i, amelyek nagyobb rugalmasságot, teljesítményt és integrálhatóságot kínálnak az adatközpontok üzemeltetői számára. Az új, MCDU-45 és MCDU-55 jelzésű berendezések már világszerte elérhetők, gyártásukat pedig 2026 elején futtatja fel a vállalat.
Mindkét készülék szélesebb hűtési kapacitást, funkciókat és tervezési lehetőségeket kínál, ezáltal a hűtőfolyadék tágabb hőmérsékleti tartományban lesz elérhető az üzemeltetők számára, ami lehetővé teszi a telepítés és a működtetés optimalizálását. A Motivair by Schneider Electric end-to-end hűtési portfóliója – amely most kiegészült az CDU-kkal – további, padlóra szerelhető, valamint rackekbe beépíthető CDU-kat is kínál, amelyet úgy alakítottak ki, hogy támogassák a különböző hűtési stratégiák megvalósítását a hiperméretű, mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat kiszolgáló vagy éppen szerverelhelyezéses szolgáltatást nyújtó adatközpontokban, valamint az edge és felújított környezetekben egyaránt.
Az MCDU-45 és MCDU-55 főbb előnyei
Az új hűtőfolyadék-elosztó egységek fejlesztése során figyelembe vették azt a tendenciát, hogy egyre gyakrabban telepítenek CDU-kat az adatközpont kiszolgálóterületén kívül. Azáltal, hogy széleskörű lehetőségek állnak rendelkezésre a CDU-k telepítése kapcsán, az üzemeltetők az adott mesterséges intelligencia-infrastruktúrához, az adatközpont kialakításához, illetve a terhelési igényekhez igazíthatják hűtési stratégiájukat, biztosítva ezáltal az optimális hőfokot és a megfelelő rugalmasságot még a számítási sűrűség folyamatos növelése mellett is.
Az MCDU-45 és MCDU-55 legfontosabb előnyei a következők:
- A rendelkezésre álló tér optimalizálása és rugalmasság: Az új és meglévő CDU-opcióknak köszönhetően az üzemeltetők nagyobb rugalmassággal választhatják ki a konkrét telepítési céljaiknak megfelelő modellt.
- Energiamegtakarítás: Az új CDU-k tágabb működési tartománnyal rendelkeznek, így a hőelvezető rendszerek energiahatékonyságot biztosítanak és javítják a PUE (Power Usage Effectiveness) értéket.
- Egyszerűsített karbantartás és hozzáférhetőség: A CDU-k sokféle elhelyezési lehetősége javítja a hozzáférést, így a mesterséges intelligencia alkalmazások vagy az IT műveletek zavarása nélkül valósítható meg a szervizelés.
- Továbbfejlesztett integráció a hűtőberendezésekkel: A CDU-k teljes skálája (MCDU-25-től MCDU60-ig) pontos áramlásszabályozással, valós idejű felügyelettel és adaptív terheléselosztással támogatja a fejlett hőkezelési stratégiák megvalósítását az optimális berendezés teljesítmény és az alacsonyabb energiafogyasztás érdekében.
„Az adatközpontok folyadékhűtése esetében a rugalmasság kulcsfontosságú, mivel az ügyfelek egyre változatosabb és szélesebb körű end-to-end megoldásokat igényelnek. Az új hűtőfolyadék-elosztó egységeink lehetővé teszik számukra, hogy stratégiáikban a gyorsított számítási alkalmazások szélesebb köre jelenjen meg, miközben több évtizedes speciális hűtési tapasztalatunkat kihasználva biztosíthatják az optimális teljesítményt, megbízhatóságot és a felkészültséget a jövőbeli kihívásokra”
– mondta el Andrew Bradner, a Schneider Electric „Cooling Business” üzletágának alelnöke.
Bizonyított szakértelem és globális jelenlét
A Motivair by Schneider Electric CDU-k az első új termékek, amelyeket a Motivair bemutatott azóta, hogy a Schneider Electric 2025 februárjában felvásárolta a céget. Az új CDU-k kifejlesztését – amelyek hatékony és skálázható folyadékhűtési megoldást kínálnak a nagy sűrűségű számítási igények robbanásszerű növekedésének kiszolgálására – az AI-alkalmazások exponenciális bővülése indokolta.
„A Motivair megbízható partner a fejlett folyadékhűtési megoldások területén, és új technológiáink lehetővé teszik az adatközpontok üzemeltetői számára, hogy magabiztosan navigáljanak az AI-korszakban. A Schneider Electric-kel közösen célunk olyan, új generációs hűtési megoldások szállítása, amelyek bármilyen HPC, mesterséges intelligencia vagy fejlett adatközponti igényhez alkalmazkodnak, és zökkenőmentes skálázhatóságot, teljesítményt és megbízhatóságot nyújtanak, amikor az a legfontosabb”
– hangsúlyozta Rich Whitmore, a Motivair vezérigazgatója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Hol vásároljunk élelmiszert idén karácsonyra, ha a Földnek is jót akarunk?
Szezonális kutatást végzett a Carbon.Crane online karbonlábnyom csökkentéssel foglalkozó magyar startup: megvizsgálta a nyolc legnépszerűbb ételrendelő weboldalt fenntarthatósági szempontból.
A mérésükből kiderül, hogy a közismert platformok milyen energia- és vízigénnyel rendelkeznek, a különbségek pedig szemmel láthatóak: míg az egyik weboldalon egy kattintás csupán pár csepp vizet igényel, a másikon mért vízigénnyel akár koccintani is lehet.
Az egyes cégek között akár ötszörös különbség is lehet
A karácsonyi készülődés idején minden perc számít, így nem meglepő, hogy az online bevásárlás népszerűsége ebben az időszakban még nagyobb. Bár természetesen nagy segítség, hogy akár több órát is megspórolhatunk a házhozszállítással, fontos kiemelni, hogy minden internetes tevékenység károsanyag-kibocsátással jár: a karbonlábnyom mellett a szerverek energia-, illetve vízigénye sem elhanyagolható. A Carbon.Crane csapatának célja, hogy mind a szolgáltatók, mind a fogyasztók figyelmét felhívja erre a jelenségre, ezzel elősegítve vállalati oldalról az optimalizálást, a felhasználók számára pedig a legkörnyezettudatosabb döntés meghozatalát.
A mérés során a nyolc legnépszerűbb platform főoldalát, szezonális terméklistáját, illetve tíz különböző termék oldalát vizsgálták. A termékek kiválasztásában a szezonalitás, illetve a változatosság is szerepet játszott: a kutatásba egyaránt bevonták az alapélelmiszereket, illetve a prémium kategóriás termékeket is. Minden esetben ugyanazt az útvonalat járták végig a mérés készítői, így a következő eredményt kapták a karbonlábnyom mértékéről:
- Kifli: 15,75 gramm
- Ecofamily: 20,81 gramm
- Auchan: 20,95 gramm
- Foodora: 30,77 gramm
- Wolt: 33,76 gramm
- GRoby Online: 34,36 gramm
- Aldi: 34,55 gramm
- Tesco: 73,00 gramm
A számokból kiolvasható, hogy a Kifli oldalán keresztül majdnem öt (4,63) mintabevásárlást megrendelhetnénk, mielőtt annyi karbont bocsátunk ki, mint a Tesco platformján egyetlen vásárlással.
(Nem) egy csepp a tengerben
Kevesen tudják, hogy a weboldalaknak vízre és energiára is szükségük van, hiszen az online térben látható tartalmak kivétel nélkül fizikai szerverparkokon futnak, az ott található számítógépeket pedig üzemeltetni és hűteni kell. Ezért fontos kihangsúlyozni, hogy bár van némi eltérés, a weboldalak karbon-, energia- és vízlábnyoma szinte kéz a kézben jár: a legszennyezőbb oldalak energiából és vízből is kiemelkedően sokat fogyasztanak, a legjobban optimalizáltak pedig mindkettőt minimálisra szorítják. Annak ellenére, hogy a kibocsátások terén grammokról és mililiterekről beszélünk, ezek nem elhanyagolható mennyiségek, hiszen például tavaly csak a Kifli oldalán közel hat tonna szaloncukrot vásároltak karácsony előttig. 1
A számok igazolják többek között, hogy ugyanaz a bevásárlás a Tesco oldalán háromszoros vízigénnyel (38.38 mililiter) jár az Ecofamilyhez képest (11,51 ml). A hatalmas eltérések okai minden mutatónál az optimalizálásban, illetve a háttérrendszerekben keresendőek. A Tesconál a háttérben futó scriptek felelősek a karbonkibocsátás 80%-ért, illetve a fő- szezonális oldalakon ebben az időszakban nagyméretű GIF-eket használnak, ami többszörösére növeli a környezeti terhelést az amúgy viszonylag jól optimalizált termékoldalak mellett is. Pedig ha valami, a főoldalak optimalizálása igazán fontos lenne, hiszen szinte minden felhasználó innen indítja a vásárlást. Ezzel szemben a Kifli, a Wolt és az Auchan példaként járhatnak az iparági szereplők előtt, ugyanis az optimalizálás terén ez a három weboldal volt a legkiemelkedőbb. Érdekesség, hogy a Tesco többi oldala is jól optimalizált és viszonylag kis lábnyomú: a 73 grammos vásárlási útvonalból a fő- és a szezonális oldal felelős 52 gramm kibocsátásért.
Forrás:
1: https://www.kifli.hu/targy/kifli-toplistak-eddig-6-tonna-szaloncukrot-vittunk-ki-nektek
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Egyre jobban bíznak a vállalatok a karbonkreditekben a Schneider Electric tanácsadó üzletágának, az SE Advisory Servicesnek a felmérése szerint
Az üzleti vezetők és a fenntarthatósággal foglalkozó szakemberek egyre inkább a klímaváltozás elleni küzdelem megbízható eszközeként tekintenek a karbonkreditekre – derül ki a Schneider Electric új, globális tanácsadó üzletága, az „SE Advisory Services” felméréséből.
A kutatás során a megkérdezettek 40 százaléka jelezte, hogy a szabályozási bizonytalanság ellenére cégük már részt vesz a karbonkreditek kereskedelmében, több mint felük pedig arról számolt be, hogy 2030-ig kibővítik az ezzel kapcsolatos tevékenységüket.
A karbonkreditek korábban szkepticizmussal övezett piaca napjainkra egy strukturált és célorientált piaccá érett. A vállalatok ma már rendelkeznek a szükséges önbizalommal, motivációval és erőforrásokkal ahhoz, hogy bekapcsolódjanak a karbonkreditek kereskedelmébe, és egyre aktívabban meg is teszik ezt – ez az egyik fő megállapítása a Schneider Electric „SE Advisory Services” üzletága által készített „Carbon Credit Outlook 2025” jelentésének. Az ehhez készített felmérésből kiderült, hogy a megkérdezett vállalatok kétharmada ma már az ICROA (International Carbon Reduction and Offset Alliance) szabványait alkalmazza, 55 százalékuk pedig az „Integrity Council for the Voluntary Carbon Market” (ICVCM) által kidolgozott, a bolygónk és a társadalom szempontjából valóban értékes kezdeményezések és az azokból származó karbonkreditek beazonosítására alkalmas „Core Carbon Principles” (CCP) rendszer elveit használja a projektek minőségének értékeléséhez.
A kutatás során a válaszadók 40 százaléka jelezte, hogy a szervezet, ahol dolgozik aktív résztvevője a karbonkreditek piacának vásárlás, befektetés, vagy projektfejlesztés révén. Ezt a lehetőséget az éghajlati kockázatok kezelésére, az ellátási lánc rugalmasságának erősítésére és a hosszú távú értékteremtésre használják.
A felmérés egy másik fontos eredménye, hogy a válaszadók 55 százaléka arról számolt be, hogy 2030-ig az önkéntes karbonkredit-piacon való részvételének növelését tervezi. A megkérdezettek mindössze 12 százaléka jelezte azt, hogy stratégiájában nem foglalkozik a karbonkreditekkel. Ez a növekvő elkötelezettség szemléletmódbeli változást tükröz: a karbonkreditek stratégiai befektetésekké válnak, amelyeket a vállalatok az éghajlati kötelezettségvállalások és célok teljesítésére, valamint az érdekelt felek elvárásainak kielégítésére használnak – állapítja meg az SE Advisory Services jelentése.
„Mivel a globális dekarbonizációs törekvések példátlan beruházásokat igényelnek, és csak a fejlődő országokban 2030-ra évente ezermilliárd dollárra lenne szükség ezek megvalósításához, a karbonkredit-kereskedelem bevált mechanizmust kínál a vállalatoknak az elismert klímavédelmi intézkedések támogatására és a stratégiai érték építésére. Alapvető változás zajlik a vállalatok karbonkreditekhez való hozzáállásában. Abból, hogy a válaszadók közel egyötöde saját projekteket fejleszt, egyértelműen látszik, hogy a piac kezd lendületbe jönni. Ezek a vállalatok felismerik, hogy egy saját szén-dioxid-stratégia megalkotása egyben azt is jelenti, hogy a klímaváltozásra gyakorolt hatásukat is a saját kezükbe vehetik”
– mondta el Mathilde Mignot, az SE Advisory Services „Nature & Technology-Based Solutions” területért felelős igazgatója.
Egyensúly a rövid távú éghajlati hatások és a hosszú távú innováció között
A karbonkreditek piacán a természetalapú kezdeményezések – mint például az erdőtelepítés, az újraerdősítés és az ökoszisztéma-restauráció – továbbra is egyértelműen prioritást élveznek, a válaszadók 50 százaléka tartja ezeket portfóliójuk legfontosabb elemeinek. Az ilyen projektek azonnali éghajlati hatást gyakorolnak, miközben elősegítik a biológiai sokféleséget, és a közösségek számára is előnyöket nyújtanak.
A kibocsátáselkerülési és -csökkentési kreditek, beleértve az erdővédelmet, a megújuló energiát és az energiahatékonysági projekteket, a második helyen állnak, 34 százalék tartja ezeket prioritásnak. A válaszadók 16 százaléka viszont most már a technológiai alapú és hibrid szén-dioxid-kivonási módszerekből származó karbonkrediteket részesíti előnyben.
A kutatás során a problémákra is rákérdeztek. A válaszadók közel fele (46%) azt látja a legnagyobb akadálynak a karbonkreditek használatának elterjedése kapcsán, hogy egyelőre nincs megfelelő iránymutatás arra vonatkozóan, hogyan épülhet be ez a piac a klímavédelmi törekvésekbe. A második legnagyobb probléma – a megkérdezettek 40 százaléka emelte ezt ki –, hogy egyelőre bizonytalannak látják az ezzel kapcsolatos kormányzati politikákat. Az SE Advisory Services jelentésében megjegyzi, hogy ezek a hiányosságok a vállalatok erős cselekvési szándéka ellenére is lassíthatják a beruházásokat.
„A vállalatvezetők egyre jobban bíznak a napjainkra kialakult minőségi infrastruktúrában, azonban egyértelmű útmutatásra van szükségük azzal kapcsolatban, hogy az önkéntes karbonkredit jogok hogyan illeszthetők be a megfelelési követelmények közé. Az önkéntes kezdeményezések és a szervezetek vagy kormányok által támogatott szabályozások, keretrendszerek közötti transzparens átjárhatósági útvonalak létrehozása a következő állomás ahhoz, hogy nagyszabású vállalati lépéseket láthassunk”
– mutatott rá William Theisen, az SE Advisory Services „Nature & Technology-Based Solutions” részlegének kereskedelmi igazgatója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
Magyar Innováció a szállodaiparban: Bemutatkozik a HotelMentor.ai
-
Tippek2 hét ago
A design és a funkcionalitás találkozása: itt az új Gorenje keresztajtós hűtőszekrény
-
Tippek2 hét ago
A hatékony a karácsonyi készülődés alapja – Hogyan készülhet el a karácsonyi vacsora a konyhai főzőlapon?
-
Mozgásban2 hét ago
Látványosan csökkent a dízelek iránti érdeklődés, több mint 40%-os növekedéssel az elektromos autók nyerték a novembert
-
Tippek2 hét ago
A szakirányú továbbképzés mellett már modulonként is elvégezhető a Széchenyi István Egyetem pilótaképzése
-
Szórakozás2 hét ago
A milánói Dóm téren nyitotta meg a TCL a “Wishes for Greatness” téli fesztivált
-
Tippek2 hét ago
Elindult az Adni Öröm! – több ezer önkéntes várja az adományokat országszerte
-
Gazdaság2 hét ago
Lassult az albérletárak drágulása, de továbbra is hatalmas a különbség a főváros és a vidék között





