Connect with us
Hirdetés

Gazdaság

Hatalmas változásokat hozhat az 5G

5g

Az már világosan látszik, hogy az új generációs vezeték nélküli mobilkommunikációs technológia, az 5G elterjedését nem lehet megállítani.

Világszerte, így hazánkban is folyamatosan nő a lefedettség még úgy is, hogy a globális járvány miatt a gazdasági és logisztikai feltételek, illetve körülmények távolról sem nevezhetőek ideálisnak. A technológia által kínált előnyök már ismertek, mostani cikkünkben pedig arra keressük a választ, hogy milyen változásokat hozhat ez az eljárás az elkövetkező 10 évben. 

Az 5G előnyei

Mielőtt belevágunk, gyorsan tekintsük át gyorsan, hogy milyen kézzelfogható előnyöket kínál az 5G a jelenleg uralkodó technológiákkal szemben. Sokkal nagyobb adatátviteli sebesség érhető el úgy, hogy a válaszidő és a késleltetés jelentősen csökken. Az 5G sokkal rugalmasabban szabályozható, hatékonyabb, valamint minden korábbinál több eszköz kiszolgálására képes egy időben egy-egy adó egység. Emellett kevésbé energiaigényes, mint a jelenlegi szabványok, azaz az 5G-t használó akkumulátoros eszközök esetében például nagyobb üzemidő érhető el. 

Újdonságok ideje

Az 5G által kínált előnyök túlmutatnak a jelenlegi termékeken és szolgáltatásokon. Sokan hajlamosak ott leragadni, hogy az 5G segítségével majd gyorsabban tölthetőek le a 4K filmek, vagy szebb lesz a Netflix képminősége, és a mobil később merül le.  A piaci szereplők célja a fogyasztói érték növelése, azaz, hogy a termékeik, szolgáltatásaik minél inkább kedvező fogadtatásra találjanak.

AZONBAN ÚJ MÓDSZEREK, TECHNOLÓGIÁK ÉS SZOLGÁLTATÁSOK FELFEDEZÉSÉVEL OPTIMALIZÁLNI LEHET A MŰKÖDÉST, AMI TOVÁBBI BEVÉTELI FORRÁSOKAT EREDMÉNYEZHET. 

Tehát a fogyasztók és partnerek kegyeit kereső, igényeiknek megfelelni kívánó cégek feladata az, hogy folyamatosan innovatív megoldásokat kutassanak, ehhez pedig az 5G a fent említett pozitív tulajdonságai révén remek alapot szolgáltat. Jelenleg nagyon úgy tűnik, hogy az új technológia a kommunikáció és a szórakozás mellett jelentős hatást gyakorolhat az oktatásra, a sportra, a közlekedésre, az egészségügyre és még a környezetünk védelmére is.

Ne legyenek kétségeink, a technológia fejlesztésénél első számú szerepet játszottak a gazdasági okok. Folyamatosan készülnek elemzések azzal kapcsolatban, hogy az 5G mennyi pénzt hozhat, és a számok döbbenetesen nagyok. Az Omdia nevű piackutató cég előrejelzései szerint 2030-ig a különféle ipari-gazdasági vállalatok és társaságok körülbelül 31 000 milliárd dollárt költenek majd 5G-vel kapcsolatos termékekre, szolgáltatásokra. Emellett aprópénznek tűnik, de azért még ott vannak a végfelhasználók, azaz az átlagemberek, akik az analízis értelmében 3500 milliárd dollár értékben vesznek majd igénybe 5G-s megoldásokat globálisan az elkövetkező tíz évben. 

Közlekedés és az 5G

Ma már világosan látszik, hogy 5G nélkül az önvezető közlekedési eszközöket elfelejthetjük. A fejlett szenzorok létfontosságúak, de önmagukban nem elegendőek ahhoz, hogy megfelelő biztonságot nyújtsanak. Ehhez szükség van arra, hogy a közlekedésben részt vevő járművek folyamatosan kommunikáljanak egymással. Tudniuk kell egymás pozícióját, egymás útvonalterveit, azt, hogy mikor ad gázt, és mikor fékez egyik vagy másik. Mindent.

HOGY ENNEK ÉRTELME LEGYEN, ÉS MEGFELELŐKÉPPEN MŰKÖDHESSEN, AHHOZ HÁROM DOLOGRA VAN SZÜKSÉG: ELKÉPESZTŐ STABILITÁSRA, NAGYON GYORS ADATÁTVITELI SEBESSÉGRE ÉS IGEN ALACSONY KÉSLELTETÉSRE. 

Ez biztosítja azt ugyanis, hogy az adatok tényleg a gondolatnál is sebesebben jussanak el minden résztvevőhöz, hogy ezeket analizálva hozhassák meg a járművek mesterséges intelligenciái a megfelelő döntéseket. Természetesen ahhoz, hogy a dolog jól működjön nem csak az 5G-re van szükség, de tény, hogy az a zárókő az egész építményen. Afelől pedig nem is lehetnek kétségeink, hogy ha valami gyökeres változást fog hozni az emberiség életében, az az önvezető járműveken alapuló közlekedés lesz. 

A virtuális és kiterjesztett valóság

Nincs mit szépíteni a dolgon, a virtuális valóság (Virtual reality – VR) és a kiterjesztett valóság (Augmented reality – AR) eddig nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Ennek elsődleges oka az, hogy a speciális szoftverek futtatásához szükséges hardverek igen drágák. Ráadásul a speciális szemüvegek nehezek, bonyolultak és kényelmetlenek, tehát a VR és az AR szolgáltatások igénybe vétele egyszerűen nehézkes. Az 5G azonban megoldhatja ezt a problémát.

Amennyiben ugyanis a szoftverek a szolgáltató távoli számítógépén futnak, akkor a felhasználói oldalról eltűnik a hardverigény. Nincs szükség számítógépre, zavaró kábelekre, minden vezeték nélkül érkezik, hiszen az 5G modemek már egy rendkívül kicsi rendszerchipen is elférnek. A felhasználónak nem kell mást tennie, mint feltennie a sisakot, és máris elmerülhet a kiterjesztett vagy virtuális valóságban. Természetesen az interaktivitással sincs gond, hiszen az 5G által biztosított radikálisan lecsökkentett késleltetés és válaszidő segítségével a kiadott parancsok szempillantás alatt eljutnak a távoli számítógéphez, majd visszajutnak a felhasználó VR vagy AR szemüvegébe. 

Ezek a technológiák pedig nemcsak a játékban vagy filmezésben játszhatnak szerepet, hanem például az oktatásban, tervezésben is. Mérnökök úgy tudnak együtt dolgozni akár komplex 3 dimenziós objektumokon is, hogy közben a világ más-más pontjain tartózkodnak. Sőt, ez a módszer az orvostudományban is hatalmas segítséget nyújthat. Egy beteg vizsgálata során, vagy akár műtét közben is van rá lehetőség, hogy egy más helyen lévő orvos kolléga is bekapcsolódjon, és valós időben adjon tanácsokat annak alapján, amit a nagy felbontású, tökéletes minőségű képen lát a saját monitorán vagy headsetjén.

Szélessávú net bárhol, bármikor

Még a fejlett nyugati vagy távol-keleti országokban is vannak olyan részek, ahova a szélessávú internet csak nagy nehézségek árán, hatalmas költséggel, vagy épp semmilyen úton-módon nem juttatható el. Városszéli ipartelepek, kis falvak, külterületek jelenleg is sokszor küzdenek azzal a problémával, hogy a szolgáltatók nem akarják vagy tudják oda eljuttatni az adatátviteli kábeleket. Ezt a problémát orvosolhatja az 5G, amelynek kis teljesítményű, könnyen telepíthető adó egységeinek segítségével  alacsony költségek mellett ilyen lokációkba is eljuthat egyszerűen a szélessávú internet.

Ez pedig bevonhatja ezen eddig elzárt részeket is a nagy globális „adatkeringésbe”, ami már önmagában felértékeli az adott területet. Új szolgáltatások elindítására és munkahelyek megteremtésére nyílik lehetőség ennek köszönhetően, tehát az ilyen régiókban konkrétan gazdasági és kulturális fellendülést hozhat az 5G. Ráadásul nincs szükség arra sem, hogy a kábelek miatt feltúrják a természetet, és természetesen a karbantartás is sokkal egyszerűbb, illetve költséghatékonyabb. E módszernek köszönhetően ráadásul a környezet sem sérül annyira. Egy-egy adóegység kihelyezése kisebb mértékben rombolja a környezetet, mint a kábelfektetés árkon-bokron át. 

Forrás: ORIGO

Gazdaság

Hol vásároljunk élelmiszert idén karácsonyra, ha a Földnek is jót akarunk?

Szezonális kutatást végzett a Carbon.Crane online karbonlábnyom csökkentéssel foglalkozó magyar startup: megvizsgálta a nyolc legnépszerűbb ételrendelő weboldalt fenntarthatósági szempontból.

A mérésükből kiderül, hogy a közismert platformok milyen energia- és vízigénnyel rendelkeznek, a különbségek pedig szemmel láthatóak: míg az egyik weboldalon egy kattintás csupán pár csepp vizet igényel, a másikon mért vízigénnyel akár koccintani is lehet.

Az egyes cégek között akár ötszörös különbség is lehet

A karácsonyi készülődés idején minden perc számít, így nem meglepő, hogy az online bevásárlás népszerűsége ebben az időszakban még nagyobb. Bár természetesen nagy segítség, hogy akár több órát is megspórolhatunk a házhozszállítással, fontos kiemelni, hogy minden internetes tevékenység károsanyag-kibocsátással jár: a karbonlábnyom mellett a szerverek energia-, illetve vízigénye sem elhanyagolható. A Carbon.Crane csapatának célja, hogy mind a szolgáltatók, mind a fogyasztók figyelmét felhívja erre a jelenségre, ezzel elősegítve vállalati oldalról az optimalizálást, a felhasználók számára pedig a legkörnyezettudatosabb döntés meghozatalát.

A mérés során a nyolc legnépszerűbb platform főoldalát, szezonális terméklistáját, illetve tíz különböző termék oldalát vizsgálták. A termékek kiválasztásában a szezonalitás, illetve a változatosság is szerepet játszott: a kutatásba egyaránt bevonták az alapélelmiszereket, illetve a prémium kategóriás termékeket is. Minden esetben ugyanazt az útvonalat járták végig a mérés készítői, így a következő eredményt kapták a karbonlábnyom mértékéről:

  • Kifli: 15,75 gramm
  • Ecofamily: 20,81 gramm
  • Auchan: 20,95 gramm
  • Foodora: 30,77 gramm
  • Wolt: 33,76 gramm
  • GRoby Online: 34,36 gramm
  • Aldi: 34,55 gramm
  • Tesco: 73,00 gramm

A számokból kiolvasható, hogy a Kifli oldalán keresztül majdnem öt (4,63) mintabevásárlást megrendelhetnénk, mielőtt annyi karbont bocsátunk ki, mint a Tesco platformján egyetlen vásárlással.

(Nem) egy csepp a tengerben

Kevesen tudják, hogy a weboldalaknak vízre és energiára is szükségük van, hiszen az online térben látható tartalmak kivétel nélkül fizikai szerverparkokon futnak, az ott található számítógépeket pedig üzemeltetni és hűteni kell. Ezért fontos kihangsúlyozni, hogy bár van némi eltérés, a weboldalak karbon-, energia- és vízlábnyoma szinte kéz a kézben jár: a legszennyezőbb oldalak energiából és vízből is kiemelkedően sokat fogyasztanak, a legjobban optimalizáltak pedig mindkettőt minimálisra szorítják. Annak ellenére, hogy a kibocsátások terén grammokról és mililiterekről beszélünk, ezek nem elhanyagolható mennyiségek, hiszen például tavaly csak a Kifli oldalán közel hat tonna szaloncukrot vásároltak karácsony előttig. 1

 

 

A számok igazolják többek között, hogy ugyanaz a bevásárlás a Tesco oldalán háromszoros vízigénnyel (38.38 mililiter) jár az Ecofamilyhez képest (11,51 ml). A hatalmas eltérések okai minden mutatónál az optimalizálásban, illetve a háttérrendszerekben keresendőek. A Tesconál a háttérben futó scriptek felelősek a karbonkibocsátás 80%-ért, illetve a fő- szezonális oldalakon ebben az időszakban  nagyméretű GIF-eket használnak, ami többszörösére növeli a környezeti terhelést az amúgy viszonylag jól optimalizált termékoldalak mellett is. Pedig ha valami, a főoldalak optimalizálása igazán fontos lenne, hiszen szinte minden felhasználó innen indítja a vásárlást. Ezzel szemben a Kifli, a Wolt és az Auchan példaként járhatnak az iparági szereplők előtt, ugyanis az optimalizálás terén ez a három weboldal volt a legkiemelkedőbb. Érdekesség, hogy a Tesco többi oldala is jól optimalizált és viszonylag kis lábnyomú: a 73 grammos vásárlási útvonalból a fő- és a szezonális oldal felelős 52 gramm kibocsátásért.

Forrás:

1: https://www.kifli.hu/targy/kifli-toplistak-eddig-6-tonna-szaloncukrot-vittunk-ki-nektek


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Egyre jobban bíznak a vállalatok a karbonkreditekben a Schneider Electric tanácsadó üzletágának, az SE Advisory Servicesnek a felmérése szerint

Az üzleti vezetők és a fenntarthatósággal foglalkozó szakemberek egyre inkább a klímaváltozás elleni küzdelem megbízható eszközeként tekintenek a karbonkreditekre – derül ki a Schneider Electric új, globális tanácsadó üzletága, az „SE Advisory Services” felméréséből.

A kutatás során a megkérdezettek 40 százaléka jelezte, hogy a szabályozási bizonytalanság ellenére cégük már részt vesz a karbonkreditek kereskedelmében, több mint felük pedig arról számolt be, hogy 2030-ig kibővítik az ezzel kapcsolatos tevékenységüket.    

A karbonkreditek korábban szkepticizmussal övezett piaca napjainkra egy strukturált és célorientált piaccá érett. A vállalatok ma már rendelkeznek a szükséges önbizalommal, motivációval és erőforrásokkal ahhoz, hogy bekapcsolódjanak a karbonkreditek kereskedelmébe, és egyre aktívabban meg is teszik ezt – ez az egyik fő megállapítása a Schneider Electric „SE Advisory Services” üzletága által készített „Carbon Credit Outlook 2025” jelentésének. Az ehhez készített felmérésből kiderült, hogy a megkérdezett vállalatok kétharmada ma már az ICROA (International Carbon Reduction and Offset Alliance) szabványait alkalmazza, 55 százalékuk pedig az „Integrity Council for the Voluntary Carbon Market” (ICVCM) által kidolgozott, a bolygónk és a társadalom szempontjából valóban értékes kezdeményezések és az azokból származó karbonkreditek beazonosítására alkalmas „Core Carbon Principles” (CCP) rendszer elveit használja a projektek minőségének értékeléséhez.

A kutatás során a válaszadók 40 százaléka jelezte, hogy a szervezet, ahol dolgozik aktív résztvevője a karbonkreditek piacának vásárlás, befektetés, vagy projektfejlesztés révén. Ezt a lehetőséget az éghajlati kockázatok kezelésére, az ellátási lánc rugalmasságának erősítésére és a hosszú távú értékteremtésre használják.

A felmérés egy másik fontos eredménye, hogy a válaszadók 55 százaléka arról számolt be, hogy 2030-ig az önkéntes karbonkredit-piacon való részvételének növelését tervezi. A megkérdezettek mindössze 12 százaléka jelezte azt, hogy stratégiájában nem foglalkozik a karbonkreditekkel. Ez a növekvő elkötelezettség szemléletmódbeli változást tükröz: a karbonkreditek stratégiai befektetésekké válnak, amelyeket a vállalatok az éghajlati kötelezettségvállalások és célok teljesítésére, valamint az érdekelt felek elvárásainak kielégítésére használnak – állapítja meg az SE Advisory Services jelentése.

„Mivel a globális dekarbonizációs törekvések példátlan beruházásokat igényelnek, és csak a fejlődő országokban 2030-ra évente ezermilliárd dollárra lenne szükség ezek megvalósításához, a karbonkredit-kereskedelem bevált mechanizmust kínál a vállalatoknak az elismert klímavédelmi intézkedések támogatására és a stratégiai érték építésére. Alapvető változás zajlik a vállalatok karbonkreditekhez való hozzáállásában. Abból, hogy a válaszadók közel egyötöde saját projekteket fejleszt, egyértelműen látszik, hogy a piac kezd lendületbe jönni. Ezek a vállalatok felismerik, hogy egy saját szén-dioxid-stratégia megalkotása egyben azt is jelenti, hogy a klímaváltozásra gyakorolt hatásukat is a saját kezükbe vehetik”

– mondta el Mathilde Mignot, az SE Advisory Services „Nature & Technology-Based Solutions” területért felelős igazgatója.

Egyensúly a rövid távú éghajlati hatások és a hosszú távú innováció között

A karbonkreditek piacán a természetalapú kezdeményezések – mint például az erdőtelepítés, az újraerdősítés és az ökoszisztéma-restauráció – továbbra is egyértelműen prioritást élveznek, a válaszadók 50 százaléka tartja ezeket portfóliójuk legfontosabb elemeinek. Az ilyen projektek azonnali éghajlati hatást gyakorolnak, miközben elősegítik a biológiai sokféleséget, és a közösségek számára is előnyöket nyújtanak.

A kibocsátáselkerülési és -csökkentési kreditek, beleértve az erdővédelmet, a megújuló energiát és az energiahatékonysági projekteket, a második helyen állnak, 34 százalék tartja ezeket prioritásnak. A válaszadók 16 százaléka viszont most már a technológiai alapú és hibrid szén-dioxid-kivonási módszerekből származó karbonkrediteket részesíti előnyben.

A kutatás során a problémákra is rákérdeztek. A válaszadók közel fele (46%) azt látja a legnagyobb akadálynak a karbonkreditek használatának elterjedése kapcsán, hogy egyelőre nincs megfelelő iránymutatás arra vonatkozóan, hogyan épülhet be ez a piac a klímavédelmi törekvésekbe. A második legnagyobb probléma – a megkérdezettek 40 százaléka emelte ezt ki –, hogy egyelőre bizonytalannak látják az ezzel kapcsolatos kormányzati politikákat. Az SE Advisory Services jelentésében megjegyzi, hogy ezek a hiányosságok a vállalatok erős cselekvési szándéka ellenére is lassíthatják a beruházásokat.

„A vállalatvezetők egyre jobban bíznak a napjainkra kialakult minőségi infrastruktúrában, azonban egyértelmű útmutatásra van szükségük azzal kapcsolatban, hogy az önkéntes karbonkredit jogok hogyan illeszthetők be a megfelelési követelmények közé. Az önkéntes kezdeményezések és a szervezetek vagy kormányok által támogatott szabályozások, keretrendszerek közötti transzparens átjárhatósági útvonalak létrehozása a következő állomás ahhoz, hogy nagyszabású vállalati lépéseket láthassunk”

– mutatott rá William Theisen, az SE Advisory Services „Nature & Technology-Based Solutions” részlegének kereskedelmi igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Rekorddöntő Black Friday – Rekorddöntő Black Friday

A magyarok idén bátrabban nyúltak a pénztárcájukhoz: a Black Friday és a karácsonyi vásárlási szezon a visszafogott előzetes becsléseket jóval túlszárnyalta, és a költések volumene elérte a 260 milliárd forintot.

A PwC Magyarország októberi és novemberi lakossági kutatása szerint az online vásárlók stabilabbnak érzik jövedelmi helyzetüket és egyre tudatosabbak – 67% az akciók és kedvezmények alapján veszi meg a karácsonyi ajándékot, és az ünnepi költések mértéke elérheti a 340 milliárd forintot.

 Az akciók ereje: Hogyan lett a bizonytalanságból rekordköltés?

 A Black Friday akciók idén felülmúlták az előzetes várakozásokat: a PwC október végi kutatásában előrejelzett 17%-hoz képest az online vásárlók 44%-a, mintegy 1,9 millió fő vásárolt a Black Friday (BF) időszak akcióiban. A magas szám azt jelzi, hogy az előzetesen bizonytalanok köréből sokakat sikerült megszólítani egy-egy jó ajánlattal. Miközben a realizált és a tervezett fejenkénti költés – 138 ezer és 130 ezer forint – nem tér el érdemben egymástól, a vásárlók tényleges száma végül jóval nagyobb vásárlási összeget eredményezett: az online költés elérte a 260 milliárd forintot (az előzetesen becsült 175-220 milliárdhoz képest).

„A kiemelkedő részvétel mögött az idei, valóban kedvező akciók állnak, amelyek sokakat ösztönöztek vásárlásra. Másrészt az év közbeni óvatosabb költést felváltotta a bátrabb vásárlás. Ez a két tényező együtt jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy az előzetes várakozásokat ilyen mértékben túlszárnyalják a Black Friday-költések”

– mutatott rá Timár Szabolcs, a PwC Magyarország vezető menedzsere, a kutatás vezetője.

A vásárlók 55%-a olyan terméket vett saját részre, amelyet egyébként is megvásárolt volna, de most olcsóbban jutott hozzá. 48% karácsonyi ajándékot is vásárolt, sőt, a karácsonyi ajándékok 30%-a már a BF-időszak alatt került a kosarakba. Ez arra utal, hogy a fogyasztók egyre tudatosabban használják ki az akciós időszakokat az ünnepi készülődés során.

„Az online vásárlás tovább erősödött, a külföldi webáruházak szerepe is nőtt, miközben a fizikai boltok háttérbe szorultak. A vásárlók tudatosabbá váltak, jobban kihasználják az akciókat, és egyre többen tervezik előre az ünnepi költéseket”

– hívta fel a figyelmet a Timár Szabolcs.

Az online vásárlók 78%-a hazai webáruházat választott, de minden harmadik vásárló külföldi webshopból is rendelt. A hagyományos boltok szerepe visszaszorult: mindössze 16% vásárolt BF-akció keretében fizikai üzletben. A legnépszerűbb termékkategóriák a műszaki cikkek (39%), ezen belül is az okostelefonok és tartozékaik, de a ruházati termékek (25%), smink (17%), játékok és könyvek (14-14%) is előkelő helyen szerepeltek. A vásárlói elégedettség magas, ötfokú skálán 4,14-es értéket ért el.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss