Gazdaság
Segítség a cégeknek a NAV új adatszolgáltatási rendszere
Jelentős előrelépést hozott a NAV 3.0 rendszer a cégek életében, mivel lehetőséget ad arra, hogy minimalizálják a kézi adatbevitelt a számlakezelésben – és ezzel a hibalehetőségeket is. Ennek előnyeit azonban csak akkor lehet maximálisan kihasználni, ha a rendszerrel kompatibilis szoftveres megoldásokat használnak.
2021. április 1-től a NAV minden számlára adatszolgáltatási kötelezettséget vezetett be, függetlenül annak értékhatárától vagy vevőkörétől. Ez a vállalatok napi ügymenetében is számtalan változást hozott. Az adatszolgáltatási kötelezettség bevezetésével párhuzamosan elérhetővé vált a NAV 3.0 rendszere, mely számos új hatékonyságnövelő funkciót kapott, lehetővé vált például a számlafeldolgozást segítő adatok bevitele.
Programming code abstract technology background of software developer and Computer script
A bejövő számlák kezelése hagyományosan jelentős probléma- és hibaforrásnak számított a cégek életében. Kihívásokat jelentettek a követhetetlen számlaengedélyezési folyamatok, a különböző struktúrájú számlákból való adatkinyerés vagy a manuális számlafeldolgozás, iktatás és kontírozás. A NAV 3.0 komoly lehetőséget nyitott meg a cégek számára a kézi adatrögzítés minimalizálásával, ugyanakkor ennek előnyeit csak azok a vállalkozások tudják maximálisan kihasználni, amelyek olyan számlaiktató szoftvereket használnak, amelyek kompatibilisek a NAV tavaly elindult új rendszerével. Sokféle ilyen program van a piacon, a döntésnél pedig érdemes olyan rendszert keresni, mely képes az alábbi 6 területen segíteni a vállalkozások munkáját:
- Kompatibilitás a NAV 3.0 rendszerrel
A NAV 3.0 komoly lehetőséget nyitott meg a cégek számára a kézi adatrögzítés minimalizálásával, ezek kihasználása és a hibalehetőségek csökkentése érdekében fontos, hogy a szoftver kompatibilis legyen vele.
- Papíralapú és elektronikus számlák együttes kezelése
Továbbra is kihívás marad emellett az elektronikus és a papíralapú számlák együttes kezelése. A különböző formátumú számlák eltérő tárolási megoldásai extra pénzügyi terhet rónak a cégekre, emiatt megnövekedhet a számlák feldolgozási ideje, nőhet a hibák száma is. Egy olyan szoftverrel, amely együtt kezeli a papíralapú és elektronikus számlákat, mindez kiküszöbölhető.
- Átlátható rendszert és testre szabható munkafolyamatok
A szoftver átlátható és egyszerűen kezelhető rendszerben teszi lehetővé a számlák nyilvántartását. Ennek része, hogy automatikus eljárásrendeket lehet kialakítani, de szükség esetén egyes számlákat képes a rendszer egyedien kezelni.
- Az IT- és adatbiztonság garantálása
A szoftver egy egységes és biztonságos platformon tárolja a különböző forrásból származó számlákat. Fontos az egyedi hozzáférési- és jogosultsági rendszer megléte, így garantálható, hogy csak azok a kollégák férnek hozzá az érzékeny adatokhoz, akiknek valóban szükségük van rá. Ezzel elkerülhető a papíralapú számlakezelés egyik legnagyobb veszélye, a személyes adatok jogosulatlan kezekbe kerülése.
- Egyszerű számlabefogadás és számlaellenőrzés
A rendszernek segítenie kell a követhető workflow kialakítását, lehetővé tenni a dokumentumok digitális aláírását, illetve a dokumentumok formai és pénzügyi ellenőrzését, megkönnyítve a számla kontírozást.
- Átlátható aktázás, költséghatékony digitális tárolás
Célszerű, ha a digitalizált dokumentumokat (számlák, szerződések, teljesítési igazolások) a választott program segítségével egy aktába lehet fűzni, és az is jó, ha a felhő-alapú tárolás is megoldott, mivel így a jogosult kollégák bárhol és bármikor hozzáférhetnek a munkájukhoz szükséges anyagokhoz.
Az egyik legkritikusabb hátráltató tényezőt lehet kiküszöbölni
„Az információmenedzsmenttel foglalkozó szakemberek szervezete, az AIIM 2018-ban felmérést végzett a papírmentes munkafolyamatokról. A megkérdezett munkavállalók 48 százaléka a manuális adatbevitelt, valamint a hatékony folyamatok hiányát nevezte meg, mint a legkritikusabb hátráltató tényezőt a munka során – mondta el Nagy Rita, az Iron Mountain Magyarország ügyvezetője. – Napjainkban ezeknek a problémáknak a nagy része már kiküszöbölhető a bejövő számlákat iktató programok használatával. Ezek egyetlen rendszerbe integrálják a beérkező papír- és elektronikus számlákat, így azok egységesen és rugalmasan kezelhetővé válnak.”
Gazdaság
Jelentős drágulás a nyaralópiacon
A lakáspiachoz hasonlóan a nyaralópiac is lendületet vett az elmúlt félévben, és éves szinten 37 százalékos áremelkedést produkált.
Az Otthon Centrum adatai szerint a vízparti ingatlanok értéke átlagosan kétszerese a települési árszintnek, s köztük olyan új építésű projekt is van, amelynek kínálati négyzetméterára már meghaladja a 4 millió forintot.
Az elmúlt fél év eladásai alapján négyzetméterenként 698 ezer forintért cseréltek tulajdonost a nyaraló besorolású ingatlanok, ami az előző év azonos időszakához képest 37 százalékos áremelkedésnek felel meg. A kereslet is nőtt: az Otthon Centrum hálózatának közreműködésével az egy évvel ezelőttinél 17 százalékkal több nyaralót értékesítettek – ismertette a legfrissebb nyaralópiaci trendeket Soóki-Tóth Gábor. A cég elemzési vezetője arra is felhívta a figyelmet, hogy az árképzést jelentősen befolyásolja a nyaraló elhelyezkedése és állapota. A vízparttól távolabbi és felújításra szoruló ingatlanok átlag alatti, a vízparti (vagy annak közelében lévő) és jó állapotú nyaralók pedig jóval átlag feletti áron kelnek el.
A Balatonon négyzetméterenként átlagosan 762 ezer forintért cseréltek tulajdonost az önálló ingatlanok, ez az érték 42 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakában mért átlagnál. Elsősorban azért, mert idén jobban fogytak a magasabb árú vízparti ingatlanok – árnyalta a folyamatokat a szakember. A legdrágább lokáció a Balaton keleti medencéje: Balatonakarattyán és a vele szomszédos Balatonvilágoson átlépte a négyzetméterár az egymillió forintot. Siófokon és Fonyódon 800 ezer forint az átlag, de a rekorder ezúttal a nyugati medence települései közül Badacsonytomajon került ki, ahol 1,35 millió forint a négyzetméterár átlagértéke. Ugyanakkor a tó nyugati medencéje még mindig olcsóbb, például Balatonberényben négyzetméterenként átlagosan 566 ezer forintért, Balatonfenyvesen 569 ezer forintért keltek el az ingatlanok. Az északi parton Révfülöp ennél is olcsóbb, itt az átlag négyzetméter ár 525 ezer forint.
A balatoni árakat a Velencei-tó közelíti meg leginkább: az elmúlt félévben mért négyzetméterenkénti átlag 645 ezer forint volt, ami 2,5 százalékkal múlja felül a tavalyi év első felében mért átlagértéket.
A Balatonhoz és a Velencei-tóhoz képest kedvezőbb ár jellemzi a Tisza-tó térségét. Itt a fajlagos átlagár 340 ezer forint volt az elmúlt hat hónapban, ám ez szintén két számjegyű, 30 százalékos áremelkedést jelent. A nagyobb települések, mint Tiszafüred és Abádszalók jelentősen drágábbak, a köztes települések pedig olcsóbbak a fent említett átlagnál. A vízparti ingatlanok négyzetméterára a települési átlag duplája, vagyis itt is meghaladja a fél millió forintot. Tulajdonképpen az összes térségre jellemző, hogy a vízparti ingatlanok a települési átlagnál kétszer drágábbak.
Az új építésű lakások esetében két – két és félszeres a szorzó a használt ingatlanokhoz képest: Siófokon 1,96 millió forintért, Balatonfüreden 2,05 millió forintért hirdetik az új lakások négyzetméterét. A vízpartiak ebben a szegmensben is drágábbak, van olyan projekt, amelynek kínálati négyzetméterára meghaladja a 4 millió forintot. Ma már a kisebb településeken sem lehet olcsón új építésű ingatlanhoz jutni, hiszen az átlagár itt is 2 millió forint, sőt néhány vízparti projekt esetében a 3 millió forint feletti kínálati négyzetméterár sem ritka – összegzett Soóki-Tóth Gábor.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Kezdő vállalkozóknak indít díjmentes képzést a Kamara
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) a területi kamarák közreműködésével új, térítésmentes képzést indít vállalkozást tervezők és már működő cégek vezetői számára.
A „Vállalkozói Iránytű” elnevezésű program célja, hogy gyakorlati, azonnal alkalmazható tudást nyújtson a résztvevőknek pénzügyi, adminisztratív és stratégiai kérdésekben. Jelentkezni 2025. augusztus 26-ig lehet a résztvevő vármegyei és városi kamarák honlapjain keresztül.
A képzés a Vállalkozásfejlesztési Projekt keretében, a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával valósul meg, és úgynevezett blended learning, azaz hibrid formában zajlik, amely ötvözi az e-learning anyagokat – például videókat és esettanulmányokat – a kontaktórákkal. A tanfolyam négy fő témakört ölel fel: az ötlettől a koncepcióig tartó folyamatot, az üzleti tervezést, az adózással és adminisztrációval kapcsolatos ismereteket, valamint a válságkezelés alapjait. A részvétel teljes mértékben ingyenes, a rugalmas tanulási forma pedig lehetővé teszi, hogy a résztvevők saját tempójukban haladjanak. A program végén hiteles tanúsítvány igazolja a megszerzett tudást.
A képzés kezdő és indulás előtt álló vállalkozók számára egyaránt nyitott, továbbá azoknak is ajánlott, akik szeretnék megerősíteni üzleti ismereteiket és tudatosan építeni vállalkozásukat. Az indulás 2025 szeptemberében várható, a pontos időpontot a jelentkezők a regisztrációt követően kapják meg. A jelentkezési felület és részletes információk a területi kamarák honlapjain (mkik.hu/teruleti-kamarak) érhetők el. Kérdés esetén a helyi kereskedelmi és iparkamara munkatársai állnak az érdeklődők rendelkezésére.
További információk:
https://mkik.hu/hirek/tudasalapu-oktatasi-projekt-vallalkozoknak-gyakorlatiasan
A képzés felnőttképzés keretében, a vonatkozó törvényi előírásoknak megfelelően valósul meg. Felnőttképzési engedélyszám: E/2021/000218. Készült a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Vállalkozásfejlesztési Projektjének keretében, a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Gyorsítósáv: a vállalatok hatékonyságát támogatja a Széchenyi István Egyetem tudásbázisához kapcsolódó cég egyedülálló fejlesztése
Sikeresen zárta a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által meghirdetett Gyorsítósáv pályázat támogatásával megvalósult projektjét a CoReLog Kft.
A győri Széchenyi István Egyetem tudásbázisához kapcsolódó vállalkozás olyan szolgáltatáscsomagot fejlesztett, amely lehetőséget biztosít a cégek számára az automatizált alkalmazkodásra és a hatékonyság fenntartására, növelésére.
A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal Gyorsítósáv pályázata gyors növekedésre és jelentős hozzáadott érték felmutatására képes hazai cégek fejlesztését támogatja. A Széchenyi István Egyetem, illetve az intézmény környezetében működő spin off vállalkozások több nyertes projekttel is büszkélkedhetnek, amelyek mindegyike jelentős tudományos vagy műszaki újdonságtartalommal rendelkező innovációt tartalmaz. Az egyik sikeres fejlesztés a cégek logisztikai rendszerének hatékony szervezését segítő CoReLog Kft-hez kötődik.
„Projektünk eredményesen zárult, hiszen sikerült megvalósítanunk mindazt, amit a pályázati szakaszban elterveztünk. Olyan komplex szolgáltatáscsomagot fejlesztettünk, amely hatékonyan támogatja ügyfeleink belső logisztikai folyamatait. A termelő vállalatoknak folyamatosan különböző változásokhoz kell alkalmazkodniuk, ilyenek többek közt az ingadozó vevői igények, illetve az olyan nehezen kiszámítható külső és belső tényezők, mint az alapanyaghiány, vagy a gépleállás. A fejlesztés részeként egy olyan algoritmust és szolgáltatáscsomagot hoztunk létre, amely a termelő vállalatok alkalmazkodóképességét segíti. Tanuló algoritmusunk a vállalatirányítási rendszerrel együttműködve ad javaslatot az operatív döntésekhez”
– fogalmazott dr. Bódis Tamás, a CoReLog Kft. ügyvezetője, a Széchenyi István Egyetem Logisztikai és Szállítmányozási Tanszékének oktatója.
Hozzátette, az integrált modul határozza meg, hogy melyik munkatárs vagy robot melyik anyagmozgatási feladatot, mikor és milyen folyamat mentén hajtsa végre. Nemzetközi szintű újszerűsége az ütemező algoritmusokkal szemben, hogy a végrehajtás módját is vizsgálja. A koncepció alapját adó algoritmus kifejlesztése a Széchenyi István Egyetemen valósult meg, melyet a CoReLog Kft. vett hasznosításba. A Gyorsítósáv pályázat ennek piaci szolgáltatássá fejlesztését támogatta, és az ebből származó bevételek után a cég licence-díjat fizet az egyetem hasznosító vállalkozása, az Uni Inno Zrt. számára.
„A Gyorsítósávnak köszönhetően vállalatunk új szintre emelte szolgáltatásait. Megoldásunkkal ügyfeleink nem csak időközönként tudják rendbe tenni működésüket, hanem annak folyamatos nyomon követése és fejlesztése is lehetővé válik. Mindez napi szintű operatív döntéstámogatást jelent, és a lehető leghamarabb észlelhetővé válik, ha komolyabb változtatásra van szükség”
– részletezte az ügyvezető.
Végezetül elmondta, cégük sikereiben nagy szerepet játszik az a támogató közeg –infrastruktúra, kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenység, ipari kapcsolati háló –, amelyre a spin off vállalkozások a Széchenyi István Egyetemen számíthatnak. Ennek az ökoszisztémának az építéséhez saját eredményeikkel, új partnerek vonzásával és a piaci tapasztalatok oktatásba való beépítésével igyekeznek maguk is hozzájárulni.
A CoReLog által megvalósított módszerről részletesen itt olvashat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
Karrierváltás: a bruttó hazai átlagkeresetet is meghaladhatja a junior informatikusok kezdő fizetése
-
Zöld1 hét ago
Újabb fontos mérföldkövek a Schneider Electric fenntarthatósági programjában
-
Zöld2 hét ago
A klímaváltozás egyik építészeti válasza a tetőn születik
-
Ipar4 nap ago
AI-keresésekhez igazodó eszközt fejlesztettek Magyarországon
-
Okoseszközök1 hét ago
ZTE Watch K1 Pro: gyerekekre szabott okostechnológia – biztonság az iskolakezdéshez
-
Gazdaság2 hét ago
7 kritikus pont ingatlanjogász szemmel az Otthon Start hitellel kapcsolatban
-
Ipar1 hét ago
A SUSE-t a vezetők közé sorolták a többfelhős konténerplatformokról szóló, 2025. 3. negyedévi elemzői értékelésben
-
Ipar2 hét ago
Már a könyvtárakat is karbonmentesítik a németek