Connect with us

Gazdaság

Most nehezebb vezetőnek lenni, mint korábban bármikor

vezető

Odafigyeléssel és motiválással lehet megtartani a munkaerőt

Az elmúlt néhány év a legtöbb cég életében okozott előre nem várt nehézségeket. A pandémia, az orosz-ukrán háború, majd az energiaválság és az egyéb kihívások szembesítették a vezetőket azzal, hogy a problémák sok esetben váratlanul, és kíméletlenül robbanhatnak be. Olyan időket élünk, amikor a kollégák motiváltsága és lojalitása minden korábbinál többet ér. Azok a vezetők, akik nem képesek egyben tartani a csapatukat, előbb-utóbb elbuknak. Kaszás Péter és a TeamGuide Vezetői Akadémia azt a célt tűzte zászlójára, hogy segít a vezetőknek jobbá, és ezzel együtt sikeresebbé válni.

Az elmúlt években leginkább a biztonságérzetünk sérült érzelmi és anyagi téren is. Ennek helyreállítása és megtartása az egyik legfontosabb vezetői feladattá emelkedett. Nincs benne semmi titok, sem ördöngösség, csupán az odafigyelés az, amire szükség van, minél széleskörűbben és minél magasabb szinten.

„Minden vezető tudja, hogy az üzleti életben sokszor az apróságnak tűnő dolgok is hatalmas jelentőséggel bírnak. Viszont még a legjobb vezetők sem képesek arra, hogy minden egyes szálat kézben tartsanak. A munkatársak motivációjához az „üzemanyag” a folyamatos visszajelzés, legyen az akár pozitív, akár negatív előjelű. A beosztott legyen tisztában azzal, hogy munkájával mennyire elégedett a vezető, mi az, amiben jó, és mi az, amiben még fejlődnie kellene”

– avatott be Kaszás Péter vezetéspszichológiai szakértő, a TeamGuide alapítója.

A sikeres együttműködés egyik alapköve a megfelelő munkakörnyezet, ami nem csak jól felszerelt irodát jelent, hanem a pszichológiai biztonságérzet is beletartozik. Olyan környezetet kell teremteni, ahol a munkavállalók tudják, hogy megjegyzéseiket és észrevételeiket a vezetőség meghallgatja és tiszteletben tartja. Különösen fontos, hogy a munkahelyen mindenki fel tudja és merje vállalni saját magát, emiatt pedig ne kelljen negatív megkülönböztetéstől vagy retorzióktól tartania.

Közös ügy, nem önös érdek

Akkor lesz valaki jó vezető, ha fel tudja emelni az embereit. Ha folyamatos fejlődésben tudja őket tartani, ha hozzá tud járulni személyes boldogságuk megvalósításához. Nem is gondolnánk, hogy az emberek ma milyen mértékben érzelem vezéreltek.

„A jó vezető mindig a jövőbe tekint. A távlati célok elérése érdekében folyamatosan azon gondolkodik, hogy mit lehet kihozni a rendelkezésre álló lehetőségekből, és milyen fejlesztésekkel lehet elérni azt, hogy a cég jobb pozícióba kerüljön a piacon. Ennek érdekében pedig támogatja az előre mutató ötleteket és az innovációt, valamint mély megbecsülést mutat a cselekvésre nyitott, proaktív munkatársak iránt. Tudja, hogy egy szervezet fejlődése közös ügy, amelyet a stratégiai gondolkodásra és cselekvésre képes munkaerő hajt előre”

– ismertette a szakember.

Mindezek mellett hatékony kommunikáció képességével is rendelkeznie kell. Fontos, hogy tudja, mikor mit célszerű mondani, kikhez, hogyan kell szólni, illetve mikor érdemes hallgatni.

A motiváció nem pénz kérdése

A motiváció egy olyan késztetés, érzés, vágy, amely cselekvésre ösztönöz, hogy elérjük céljainkat, kielégítsük vágyainkat. Időnként ennek a késztetésnek az erőssége csökkenhet, vagy akár teljesen meg is szűnhet. Ha ez bekövetkezik, motiválatlanok leszünk, elveszítjük a tenni akarás érzését. A motiváció hiánya hosszú távon egy igen kellemetlen állapot, mely nem csak munkahelyi teljesítmény csökkenést okozhat, de akár pszichológiai problémákhoz is vezethet.

„A motiváció hiányának kezelésére a legjobb eszköz, ha megelőzzük a probléma kialakulását, ez azonban nem mindig sikerül. A motivációt anyagi juttatásokkal általában nem lehet visszaszerezni, viszont gyakran elegendő lehet a rendszeres pozitív visszajelzés, dicséret. A motivációt erősítheti többek között egy új beosztás, egy másik munkakör, új kihívás, jobb munkakörnyezet, előrelépési lehetőség biztosítása”

– mutatott rá Kaszás Péter, aki közel két évtizedes működése során szerzett tapasztalatait már több könyvben is megosztotta a nyilvánossággal.

„A motiváció hiánya nagy probléma. Nem csak a munkahelyen, de a mindennapi életben is gondot okoz. A motiválás nem mindig könnyű feladat, ha szükséges, szakember segítségét kell kérni!” – hangsúlyozta a vezetéspszichológiai szakértő.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Gazdaság

Szigorúbb szankciók, csökkenő adminisztráció – módosultak az EPR háttérszabályai

A 2024 végén a Magyar Közlönyben kihirdetett jogszabálymódosítások jelentősen átalakították az érvényben lévő kiterjesztett gyártói felelősségre (EPR) és termékdíjra vonatkozó előírásokat.

A változás sokrétű, hiszen a mellett, hogy csökkenti a társaságok adminisztratív terheit, egyértelműsítette az EPR-rendszerhez kapcsolódó szankciók rendszerét, újraszabályozta a termékdíj és az EPR kapcsolatát is.

Magyarországon 2023. július 1-vel lépett életbe a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere, az EPR. A hazai hulladékgazdálkodási rendszer új szabályozása a kezdetek óta kettős adminisztratív terhet rótt az érintettekre, mivel a termékdíj kötelezettségnek és az ahhoz kapcsolódó negyedéves bevallásoknak az EPR rendszer bevezetése után is eleget kellett tenniük a társaságoknak. Egy 2024 decemberében kihirdetett törvénymódosítás ezt a kettősséget szüntette meg 2025. január elsejével, úgy, hogy a termékdíj alól kikerültek azok a termékek, melyek az EPR alá is tartoznak.

Az év végi változások talán legfontosabb hozadéka, hogy a jogalkotó a hulladékgazdálkodási bírságról szóló kormányrendelet módosításával bevezette az EPR-díj fizetéséhez kapcsolódó szankciórendszert. Ennek jelentőségét az adja, hogy bár az EPR-díjra az adókhoz hasonló szabályok vonatkoznak, az nem adónak, hanem szolgáltatási díjnak minősül, így az adóeljárások során megszokott szankciók nem voltak erre vonatkoztathatóak

– tette hozzá Gábor Zoltán, a Deloitte adóosztályának partnere.

A módosított kormányrendelet értelmében, ha a gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termék mennyiségéről nem vagy tévesen szolgáltat adatot, akkor a bírság mértéke az EPR-díj hiány fele. Amennyiben a hiányt nem lehet anyagtípusra (például biológiailag lebomló műanyag vagy papír) vonatkozóan tételesen megállapítani, akkor az érintett csomagolásokra vonatkozó legmagasabb díjtétellel kell számolni.

Az EPR-rendszer további változásait okozta és egyben számos könnyítést is hozott magával az EPR-rendelet szintén decemberben történt módosítása. Például a gyártók számára kedvező változás, hogy az egyes tárgynegyedévekre vonatkozó adatszolgáltatás módosítására egy hónappal hosszabb idő áll rendelkezésükre

– tette hozzá Kovács István, a Deloitte adóosztályának menedzsere.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Cafeteria bevezetés: tavasszal sem késő, sőt!

Cafeteria bevezetés

Sokan azt gondolják, hogy cafeteria rendszert csak az év elejével érdemes bevezetni, és ha lecsúsztak januárról, jobb inkább a következő évig várni. Ez azonban tévedés. A tavaszi bevezetés akár számos előnnyel is járhat mind a munkáltatók, mind a munkavállalók részére.

Későbbi bevezetés, átgondoltabb döntések

Az évkezdés sok cég számára kaotikus időszak: zárul a pénzügyi év, indul az új költségvetés, ráadásul minden feszített tempóban. Ilyenkor a cafeteria rendszer bevezetése könnyen elkapkodott, meggondolatlan döntéssé válhat – amit később nemcsak a munkáltató, de a munkavállalók is megéreznek. És sokszor éltük meg azt is, hogy a friss cafeteria szabályozások alkalmazása még nem teljesen átlátható rögtön január elején.

Tavasszal azonban már nyugodtabbak a körülmények. A céges élet ritmusa megtalálja a normál kerékvágást, és elegendő idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy alaposan átgondolt, jól felépített döntések szülessenek.

Ráadásul az év elején életbe lépő új adózási és jogszabályi változások, amelyek januárban még sok fejtörést okoznak, tavaszra már teljesen letisztulnak. Így egy később bevezetett juttatási rendszer átláthatóbb és könnyebben igazítható a cég igényeihez.

Cafeteria bevezetés tavasszal

Évközi bevezetés esetén is a teljes keretösszeg jár

Tévhit, hogy a nem év elején bevezetett cafeteria rendszer kevesebbet ér vagy bonyolultabb lesz. A későbbi bevezetés valójában nem csökkenti a munkavállalóknak járó éves keretösszeget, hiszen a cafeteria visszamenőlegesen is adható. Ez azt jelenti, hogyha például a keretösszeg a teljes évre 400.000 forint, egy márciusban induló cafeteria esetén is mind a 400.000 forint jár a munkavállalónak – feltéve, hogy január 1-jén már a cégnél dolgozott. Időarányosításra csak azoknál a dolgozóknál van szükség, akik később csatlakoztak a vállalathoz.

Cafeteria bevezetés ősszel

Dolgozói igényfelmérés a sikeres bevezetésért

A béren kívüli juttatások esetében viszont nemcsak az időzítés fontos, hanem az is, hogy a cafeteria rendszer a vállalkozás céljaival összhangban legyen. Még a bevezetés előtt érdemes lehet felmérni, hogy milyen lehetőségekre lenne igény a munkavállalók részéről. Egy jól összeállított, a munkavállalók igényeire szabott juttatási rendszer nemcsak a dolgozói elégedettséget növeli, de hosszabb távon az elköteleződésüket is erősítheti a vállalat iránt.

A cafeteria bevezetése természetesen a munkáltatóknak is megéri: a kedvező adózású elemekkel az egyszerű béremelésnél költséghatékonyabban növelhető a dolgozók fizetése.

Az elérhető juttatási lehetőségek között könnyű elveszni, de egy jól összeállított cafeteria kézikönyv segíthet. Ez az egyszerű útmutató átláthatóvá teszi az egyes elemek működését és előnyeit, így a döntés gyorsabb és megalapozottabb lesz. Tehát ha úgy érzi cégvezetőként, hogy eljött az idő a béren kívüli juttatások bevezetésére, ne várjon az év végéig: lépjen amint megszületett az elhatározás!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Záporoznak a banki díjemelések a vállalkozók felé

Már 9 bank is bejelentette az inflációs díjemelését a vállalkozók felé.

A banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz kevesebb, mint 4 százalékkal emelkednek. A vállalkozók számára a folyamatos, egyre emelkedő díjak ellen ma már van megoldás – írja a BiztosDöntés.hu.

Fél éven belül ez már a második, általános díjemelés a vállalkozói számlákon

2024 őszén már végigsöpört a vállalkozói (pénzforgalmi) számlákon a pénzügyi tranzakciós illeték másfélszeresére emelkedésének hatása, ami bankoktól függően tavaly augusztus és október között emelte meg az átutalások és a készpénzfelvételek díjait.

Most a banki díjak a tavalyi infláció mértékével, azaz 3,7 százalékkal emelkednek meg. Erre a díjemelésre a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII. törvény teremt lehetőséget.

Azok a bankok, amelyek nem használják ki teljes mértékben az egyik év inflációs díjemelési lehetőségét, a későbbiekben még érvényesíthetik azt, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Már 9 bank jelentett be inflációs díjemelést

Eddig az alábbi bankok jelentettek be díjemelést a vállalkozásoknak kínált pénzforgalmi számlákon:

Részben jelentett be díjemelést a Gránit Bank is 2025. április 15-től, de eddig még csak két pénzforgalmi díjcsomagjára.

Nem jelentett még be inflációs díjemelést a pénzforgalmi bankszámlákra az Erste, a MagNet Bank, és részben a Gránit Bank. Nagy eséllyel ezek a bankok is érvényesíteni fogják a lehetőségként előttük álló inflációs díjemeléseket.

A vállalkozók kedvezőbb díjért is bankolhatnak

Az inflációs díjemelést egyik banknál sem lehet kikerülni. Viszont minden vállalkozó számára rendelkezésre áll egy új és kedvező díjú számlavezetési lehetőség, mely e-pénz alapon kínál pénzforgalmi számlát a hazai vállalkozások számára. Egykoron a Revolut is ezzel indult el hódító útjára. 

Az e-pénz egy törvényes pénzfajta az Európai Unióban a készpénz és a hagyományos bankszámlapénz mellett, segítségével teljes értékű pénzforgalmi számlavezetés érhető el, mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

Tavaly robbant be a köztudatba a BinX Zrt., mely magát az első neobankként azonosítja. A friss pénzügyi szolgáltató a hazai bankokéval megegyező pénzforgalmi számla szolgáltatást kínál, méghozzá jóval kedvezőbb díjazással.

Jelenleg feltétel nélkül, díjmentes számlavezetés mellett tranzakciónként fix 199 forintért bármennyi belföldi átutalást küldhetnek a vállalkozások a hazai bankok felé. A bevezető árazás megszűnésével, 2025. március 1-től az átutalás díja fix 399 forintra emelkedik és megjelenik két új díjcsomag is.

Az egyikben 2 990 forintos havidíj mellett fix 299 forintra csökken egy-egy átutalás díja. A másikban pedig 9 990 forintos havidíj mellett fix 199 forintra. A vállalkozások ezáltal a nekik megfelelő díjcsomagot választhatják.

Ha két vállalkozás a BinX-nél bankol, akkor közöttük az átutalás teljesen díjmentes.

A BinX ugyanakkor jelenleg még nem vezet devizaszámlát és nem végez devizakonverziót, így exportra termelő vagy importáló vállalkozásokat nem tud kiszolgálni. Szintén nem alkalmas most megalapítandó cégek első bankszámlájának, mivel a szelfis számlanyitási folyamat nem megfelelő a cég bejegyzéséhez. Bankpénztár híján a BinX-nél nem lehetséges készpénzt befizetni sem, készpénzfelvétel pedig csak ATM-ekből megoldható.

A BinX-et ugyanakkor egyéni vállalkozók is választhatják, akár a vállalkozás alapításakor is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss