Connect with us
Hirdetés

Gazdaság

Felborítja a magyar piacot a Temu új konkurenciája?

Jövő karácsonykor már a lengyel Amazon tarolhat itthon.

Nemrég egy olyan új webshop-óriás jelent meg a magyar piacon, amely a legnagyobb európai hátterű online piactér, ahol az aktív vásárlók száma a teljes régióban meghaladta a 20 milliót. Az Allegro Lengyelországból indult, ám már most több mint 5 millió felhasználója van Lengyelországon kívül. A magyar piacra lépés alaposan felboríthatja az itthoni kereskedelmet is.

A Kelet-Európa Amazonjaként is emlegetett piactér Európa több országában is tarolt, a szakértő szerint pedig a magyar piacon is változások várhatóak a megjelenésével. De vajon kell-e tartania a magyar kis- és középvállalkozásoknak az új vetélytárstól?

Félni semmiképpen nem kell tőle, jól élni vele azonban mindenképpen, hiszen kikerülhetetlenné válik. Amelyik országban ugyanis megjelent – Lengyelországban, ahonnan indult vagy Csehországban – ott nagyon gyorsan térhódítóvá vált és a piac egyik fontos szereplője lett. Lengyelországban a GDP egy százalékát már az Allegro adja”

– magyarázta Nebehaj Vanda, a Mazuri Marketing tulajdonosa, aki arra is kitért, hogy a piactér itthoni színrelépése a nagyobb és a kisebb vállalkozásokat is meg tudja bolygatni, mint például a kisállat-felszerelések, állateledelek piacát, de bármely más ágazatra is hatással lehet.

„Ha Magyarországon van például egy állateledel márkának termékskálája, és ugyanez igaz Lengyelországra is, de mondjuk a tulajdonos Dániában van, és a lengyel kereskedő valamilyen okból a magyar piacra kedvezőbb árat tud biztosítani, az óhatatlanul árversenyt fog okozni”

– tette hozzá Nebehaj Vanda.

A szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy egy új piactér megjelenése nem csak a vállalkozásokra, de a vásárlókra is hatással van, hiszen az új piaci szereplő nem olyan agresszív, mint akár a Temu, amelyet ma már kikerülni is nehezen tudunk, viszont nagyon jó árakat is tud nyújtani.

„A többi országban azt láttuk, hogy a lakosság nagyon hamar rátalált és elkezdte használni, megbízhatóbbnak tartják, mint a Temu-t, mert közelebbről jön, és Közép-Kelet Európát öleli át, nem pedig a világ másik végéből érkezik. Azt látjuk, hogy nagyon fontos a bizalmi pont, amiben a közelség hatalmas tényező, ráadásul az elégedettség is nagyobb az Allegro esetében. Lehet például használt dolgokat is vásárolni, aminek Magyarországon nem csak nagy keletje van, de megvan a kultúrája is, mint például a Vatera vagy a Vintedamelyek szintén nem magyar cégek. Egyre inkább vásárolunk olyan használt termékeket, amelyek jó állapotban vannak, mondjuk, ha valaki csak kibontotta és nem tudja visszaküldeni, ezért inkább túlad rajta a hasonló piactereken. Ez már csökkentheti a kis- és középvállalkozások profitját és itt már kialakulhat egy árverseny. A használt, jó állapotú bútorok piaca például nagyon pörög most, ami nagy hatással van az eleve alacsony árú, vagy középkategóriás bútorok piacára. Összességében nagyon jól meg tudunk barátkozni magunk és mások számára is az olyan ajándékokkal, amit már kibontottak, de gyakorlatilag új vagy épp sérült a csomagolása, esetleg csak néhányszor használt”

– fejtette ki.

Érdemes időben reagálni a cégeknek

A szakértő szerint, ha az idei karácsonyi vásárlási lázat már nem is fogja jelentősen érinteni az új piaci szereplő színre lépése, a jövő karácsonyi időszakban már masszív tényezőként számolhatunk az Allegróval. Ez pedig nem csak a vásárlókra igaz, de a kis- és középvállalkozásokra és a Magyarországon kapható márkákra is, akiknek még időben észlelniük kellene a piac változását.

„Az Allegrónak van egy online akadémiája, ahol nagyon sok információ megtalálható, ezt mindenképpen érdemes elvégezni. Kikerülni nem lehet az új piaci szereplőt, a vegyes modell azonban nagyon is működhet. Ha például a webshop megtartja a saját piacterét, saját felületét és marketing eszközeit, de ezt is beemeli a marketing e-commerce eszközei közé, azzal erősödni fog. Az árazást azonban érdemes nagyon pontosan meghatározni, és a marketing-stratégiát is át kell szervezni egy kicsit”

– tanácsolta.

A marketing szakértő azt javasolja, ezt érdemes még mindenképpen a Black Friday előtt meglépnie a hazai vállalkozásoknak, mert ha addigra még nem tették meg és elkezdenek reklámozni, hirdetni, az idejekorán felemésztheti a cég idei marketing büdzséjét.

„A tapasztalatok szerint a cégek az októbertől kezdődő két hónapos időszak alatt költik el a marketing büdzséjük egyharmadát, hisz a Black Friday már fontosabb, mint a karácsony ebből a szempontból. Sokan ugyanis ilyenkor veszik meg a karácsonyi ajándékokat, bízva abban, hogy valóban ilyenkor érdemes a nagy kedvezmények miatt vásárolni. Az elmúlt években pedig ezt a cégek is felismerték és valóban olyan akciókkal jelentkeznek, amelyek miatt megéri ilyenkor elkölteni a karácsonyi ajándékokra szánt összeget. Idén már a Temu is igen komoly szereplő, a cégekre pedig ezáltal több felől érkezik a nyomás. Ezért is érdemes integrálni más e-commerce platformokat, mert ezek a nagy piacterek a potenciális vásárlók nagy részét elérik, ám ha jelen vagyunk, nem kerülünk árversenybe”

– magyarázta Nebehaj Vanda. 


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Gazdaság

Csökken a kereslet Magyarországon a korábban államilag támogatott többcélú autók iránt

2019-ben a nagycsaládosok jelentős állami kedvezménnyel juthattak új, hétüléses autóhoz. A magyar kormány által bevezetett program azt is előírta, hogy a támogatással vásárolt autókat legalább három évig nem lehet eladni.

Míg korábban a családiautó-kategóriát az MPV-k uralták, a használtautó-piacon mostanra megváltoztak a trendek, és az egyterűek népszerűsége csökkenő tendenciát mutat. Azok a tulajdonosok, akik állami támogatással tettek szert ilyen autóra, ma egyre nehezebben találnak rá vevőt.

Az európai országok többségében a kormányzati kezdeményezések és támogatások elsősorban az alacsony kibocsátású autók vásárlását ösztönzik, míg a más típusú járművek támogatása ritkaságnak számít. A magyar kormány támogatási programja érthető ugyan, hiszen a nagyobb családi autók sokba kerülnek, de nem tükrözi a jelenlegi autóvásárlási szokásokat.

A 2020-as állami támogatások megháromszorozták a hétüléses autók eladását Magyarországon, az utóbbi időben azonban csökkent az érdeklődés e szegmens iránt. A használtautó.hu adatai szerint a 7-9 személyes járművek iránti érdeklődés 15%-kal esett vissza az előző évhez képest.

A vásárlók inkább a városi terepjárókat és a crossovereket keresik

A nagycsaládos autók iránti kereslet világszerte folyamatosan csökken, mivel az autóipari trendek egyre inkább a SUV-ok felé tolódnak el. A gyártók fokozatosan csökkentik az egyterű járművek (MPV-k) kínálatát, mivel a tágas családi autók szerepét mindinkább a városi terepjárók veszik át.

„A SUV-ok és crossoverek iránt erős a kereslet, kezdik kiszorítani a hagyományos karosszériaformákat a piacról”

– mondja Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.

„Az egyre növekvő SUV-szegmens túlnyomórészt ötüléses modelleket foglal magában, amelyekhez képest a hétülésesek drágább opciót jelentenek. Még az ikonikus Renault Espace is SUV formát öltött, holott eredetileg MPV-ként került piacra. A Peugeot 5008 is hasonló átalakuláson ment keresztül.”

Az új hétüléses autók magas ára visszafogja a keresletet a használtautó-piacon, így ezek a járművek lassabban találnak gazdára, és jellemzően kevésbé őrzik meg az értéküket.

A drága fenntartási költségek a gazdaságosabb autók felé terelhetik a vásárlókat

Bár sok magyar vásárló halogatja az autóvásárlást a családtámogatások esetleges bővítésének reményében, a szakértők szerint a hétüléses autók nem jelentenek mindenki számára ideális választást. A járművek nagyobb súlyából adódó fokozott terhelés kedvezőtlenül hathat a megbízhatóságra, és a kisebb autókhoz viszonyítva magasabb karbantartási költségeket eredményezhet.

Buzelis rámutat:

„Ha egy család három évig használt egy autót, amelynek fenntartása sokba került, feltehetően szívesen cserélné le a járművet egy gazdaságosabb modellre.”

A régebbi MPV-k, például a népszerű Volkswagen Sharan, Seat Alhambra vagy Ford Galaxy, kompakt hatchback platformokra épültek, de jóval nehezebbek az eredeti modelleknél, ami negatívan befolyásolhatja a megbízhatóságukat. Buzelis azonban hozzáteszi, hogy a megbízhatóságot inkább a márka, mint a jármű karosszériatípusa határozza meg.

Egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a fenntarthatósági szempontok is, így sok vásárló inkább környezetkímélőbb autókat keres. E tekintetben a hétüléses autók ritkán számítanak üzemanyag-hatékony választásnak.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Óriási kihívás lesz a munkáshitel a személyi kölcsön piacnak

Akár 125 ezren is felvehetik a kormány által a 17-25 évesek számára meghirdetett munkáshitelt – ez nagyobb folyósított összeget jelenthet, mint amit az idén az első 7 hónapban személyi kölcsönként kifizettek a bankok ügyfeleiknek – figyelmeztet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.

A tervek szerint januárban elinduló munkáshitel alapjaiban alakíthatja át a személyi kölcsönök piacát – vélekedik Gergely Péter. A BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője annak kapcsán mondta el véleményét, hogy Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Századvég konferencián hétfőn részleteket osztott meg a munkáshitel kormányzat által várt igénybevételéről.

Hatalmas összeg kerülhet a fiatalokhoz

A kormányzati számítások szerint több, mint 300 ezer 17-25 éves fiatal számára nyílik meg a maximum 4 millió forintos, 10 éves futamidőre felvehető kamatmentes hitel felvételének lehetősége. Ha a teljes, igénylésre jogosult kör felvenné a maximális munkáshitelt, az akár 1200 milliárd forintos kihelyezést jelentene. A nemzetgazdasági miniszter ennél visszafogottabb, 500 milliárd forintos felhasználásról beszélt. 

Ha minden érdekelt a maximális hitelösszeget venné igénybe, akkor a kibocsátásra előirányzott keret 125 ezer igénylőt, 50 százalékos kihasználtságot jelentene. Ez több, mint ahány személyi kölcsön szerződést idén az első 5 hónapban kötöttek az ügyfeleikkel a bankok és 55 százalékát teszi ki a rekord évnek számító 2024-es év első kilenc hónapjában szerződést kötők számának – emlékeztet a BiztosDöntés.hu szakértője.

Gergely Péter szerint a kormányzati tervekben szereplő 500 milliárd forintos kölcsönösszeg 2019-et és 2023-at leszámítva magasabb összeget jelent, mint amennyit személyi kölcsönként egy év alatt folyósítottak a pénzintézetek. Az idén 7 hónapnyi teljesítményt tenne ki a munkáshitel kerete, annak tervezett 500 milliárdját 100 milliárddal meghaladó összegű kölcsönt vettek fel az emberek szeptember végéig.  

Csendesebb lesz az év vége

A 0 százalékos új tömeghitelnek kedvező és kedvezőtlen hatásai is lehetnek a szakértő szerint. Gergely Péter szerint a fogyasztásban igencsak aktív fiatalok körében a személyi kölcsönök erős év végi keresletét visszavetheti a kivárás: miután személyi kölcsönt jellemzően nem karácsonyi ajándékok vásárlására vesznek fel az emberek (e tekintetben egyre tudatosabbak), így a potenciális hitelfelvevők egy része csúsztathatja majd a megfogalmazott kölcsönfelvételét. 

Ennek nyomán ugyan nem kerül veszélybe az új személyi kölcsön csúcs, ám a mérték, hogy mennyivel szárnyalja túl az idei folyósítás az 5 évvel ezelőtti 559 milliárd forintos szintet, egész bizonyosan kisebb lesz, mint amit a szakértők az ősz elején, a munkáshitel bevezetése előtt vártak. 

A piaci kamatok is csökkenhetnek

A BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint nagy kérdés, milyen hatása lesz a piaci személyi kölcsön kamatokra a 0 százalékos tömeghitel bevezetése. Ez a szakember szerint nagyban függ majd attól, hogy a munkáshitel esetében milyen kamattámogatásról állapodnak meg az állammal a bankok. Ha a pénzintézetek megtalálják a számításukat, sokkal nagyobb esély van arra, hogy a fiataloknak szóló 0 százalékos hiteltermék a piaci kamatszinteket is ledarálja. 

Gergely Péter emlékeztetett arra, hogy a komoly inflációcsökkenés ellenére a személyi hitelek átlagos hitelköltsége a 2023 januári 19,48 százalékról idén szeptember végére mindössze 225 bázisponttal, 17,23 százalékra csökkent – szóval tér bőven lenne a komolyabb kamaterózióra. 

A szakember szerint a bankoknak sem érdekük az, hogy egy nagyon jelentős ügyfélkör eltűnjön a látókörükből amiatt, hogy az állam által preferált, diploma nélküli fiatalok számottevő segítséget kapnak. A fentiek kapcsán a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője komoly piaci személyi kölcsön kamatcsökkenést sem tart kizártnak a következő hónapokban.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Újabb adókönnyítés segítheti a kockázati tőkebefektetéseket

Kép forrása: Freepik

Egy, a napokban kijött új törvényjavaslat alapján magánszemélyek adómentesen fogják tudni az általuk megalkotott szoftvert, szabadalmat vagy más szellemi alkotást vállalkozásuknak átadni.

A várhatóan januártól hatályba lépő szabály – a tavaly elfogadott adóelőnyökkel együtt – remélhetőleg újabb lökést fog adni a start-upokba történő kockázati tőkebevonásoknak. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője ismerteti a részleteket.

A kockázati tőkebefektetések egyik kedvelt célpontja a kezdeti szakaszban járó technológiai újítások, szoftverek vagy szellemi alkotások finanszírozása azzal a céllal, hogy azokból a piacon eladható termék jöjjön létre. A szellemi alkotásba történő befektetés pillanatában a tőkebefektető sokszor még csak egy megálmodott jövőképhez ad finanszírozást egy, a technológia megalkotójával egyeztetett árazás és feltételrendszer alapján.

Az ilyen ügyletek logikája, hogy a technológia vagy szellemi alkotás megalkotója (nevezzük alapítónak) és a tőkebefektető közös céget hoznak létre, amelybe az alapító találmányát, technológiáját, alkotását viszi be (általában tőkeapportként), míg a tőkebefektető a cégnek pénzbeni tőkejuttatást ad. Azzal, hogy a tőkebefektető a közös cégbe tőkerészesedéssel beszáll, lényegében felértékeli az alapító által bevitt alkotást. Egy példával érzékeltetve ezt: ha egy közös vállalkozásba az alapító 50%-os tulajdonrész ellenében beviszi az általa kifejlesztett technológiát és a tőkebefektető a fennmaradó 50%-os tulajdonrészért cserébe 500 millió Ft tőkét ad, ezzel lényegében az alapító által bevitt szellemi alkotás 500 millió Ft-ra felértékelésre kerül.

Az adózási probléma

„Míg a fenti példában az alapítónak valószínűleg nagyon imponál, hogy egy fejlesztés kezdeti szakaszában álló technológia vagy ötlet magas értékre felértékelésre kerül, addig ez adózási szempontból fejfájást okoz”

– mondja el Gondi Anilla, a Jalsovszky ügyvéde. Az adótörvények ugyanis a szellemi alkotás apportját úgy kezelik, mintha a technológiát vagy az alkotást az alapító a társaságnak eladta volna és az így megszerzett bevételt (amely egy 500 millió Ft értékű üzletrészben testül meg) az apportálás pillanatában megadóztatják. Ez pedig több szempontból is problémás. Egyrészt ugye apportáláskor az alapító nem jut hozzá pénzhez, így nincs miből ezt az adót megfizetnie. Másrészt, az értékelés egy hipotetikus, a jövőbeni kilátásokat is magába foglaló üzleti elképzelésen alapul, korántsem biztos, hogy az így kalkulált 500 millió Ft-os üzletrészérték a jövőben valóban realizálhatóvá válik.

Gondi Anilla

Gondi Anilla

Mi várható januártól?

Egy, a napokban benyújtott jogszabálymódosítás jövő januártól valószínűsíthetően meg fogja szüntetni ezt az adózási gondot. Az elképzelés szerint ugyanis a jövőben szellemi termékek magáncégekbe való apportálása adómentessé válik és adófizetési kötelezettség csak a részesedés értékesítésének a pillanatában merül fel. Azaz a fenti példában az az ügylet, amikor a közös vállalat alapításakor az alapító a találmányát, technológiáját 500 millió Ft értékű tőkejuttatásként átadja a közös cégnek, nem hoz létre adókötelezettséget – függetlenül attól, hogy a technológia milyen értékelés alapján, milyen könyv szerinti értéken kerül be a cégbe. Esetleges adófizetésre majd csak exitkor kerül sor. Ráadásul, ha az apportálásra 500 millió Ft-os értéken került sor, de később ezt az üzletrészt a kiszálláskor a végső vevő csak 300 millió Ft-os értéken fogja megvásárolni, akkor az adókötelezettség csak a 300 millió Ft után merül fel – mégpedig akkor, amikor ennek megfizetésére az alapítónak már pénze is van. Ez az új adózási megközelítés üzletileg is jól tudja leképezni a kockázati tőkebefektetések logikáját.

Idéntől már a kulcsmunkavállalók részesedésszerzése sem adóköteles

A januártól várhatóan bevezetendő új adószabály folytatja azt a logikát, amellyel a jogalkotó adózási oldalról is támogatni kívánja a kockázati tőkebefektetéseket és el kívánja törölni az ezek útjában álló merev adószabályokat. Idén januártól ugyanis már lehetőség van arra, hogy start-up cégek adómentesen adjanak részesedést a kezdeti szakaszba bevont kulcsmunkavállalóiknak és vezetőiknek. Hasonlóan a most napvilágra került törvénymódosításhoz az ilyenkor ingyenesen vagy piaci érték alatt megszerzett részesedések adózására is csak exitkor fog sor kerülni.

„Most, hogy már adózási akadályok sem hátráltatják a kockázati tőkebefektetéseket, az igazi kihívás az olyan új ötletek megalkotása marad, amelyekben kockázati tőkebefektetők megtalálják az üzleti potenciált”

– zárja a Jalsovszky szakértője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss