Ipar
Automatizált cölöptervező és geotechnikai modellalkotó rendszer létrehozása a FUGRO Consult Kft.-nél
Az építőiparban jelentős problémát jelent az altalaj-rétegződés bizonytalanságában rejlő műszaki és gazdasági kockázat.
Szakirodalmi adatok szerint a hazánkban tapasztalható épületkárok 90%-a altalaj-eredetű problémákra vezethető vissza, és ez az arány az egyéb építőmérnöki létesítmények (utak, vasutak, közművek) tekintetében is jelentősre tehető. A talajkörnyezet optimalizált feltérképezése éppen ezért előfeltétele a biztonságos és gazdaságos építőmérnöki szerkezetek kialakításának, valamint a kivitelezéskor felmerülő problémák elkerülésének. A nemrégiben elnyert, 484,22 millió Ft összegű, NKFI Alapból megvalósuló projekt célja, hogy a legkorszerűbb technológiák implementálásával, a BME Építőmérnöki Karának munkatársainak közreműködésével a geotechnika területén automatizált, digitális tervezési szolgáltatást hozzanak létre. A projekt keretében fejlesztendő szolgáltatás – a feltárási adatok automatizált és digitalizált feldolgozásával – lehetővé teszi az erre fordított erőforrások hatékonyságának növelését, a folyamatokban rejlő biztonsági kockázat csökkentését, valamint optimalizált (költség- és erőforrás-hatékony) alapozási tervek szinte azonnali létrehozását.
A kitűzött cél elérése érdekében a világ egyik legjelentősebb és leginnovatívabb geotudományos mérnök-műszaki vállalataként ismert FUGRO magyarországi leányvállalata, a FUGRO Consult Kft. konzorciumvezetőként a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal finanszírozásából egy mérnökök által kontrollált, automatikusan működő tervezési rendszer kidolgozását kezdte meg konzurciumi partnerével, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel.
Az automatizált rendszer az emberi és a környezeti erőforrások felesleges felhasználásának problémájára ad választ, de egyúttal elősegíti az építőipari projektek geotechnikai kockázatainak csökkentését és az építőipari digitalizáció fejlődését is. A digitalizált, automatikus rendszer alapjain létrejövő szolgáltatás, mely a projekt eredménye, jelentős gazdasági hatással bír mind a mérnöki tervezés, mind a megvalósítási/kivitelezési fázis során. Ez – nem elhanyagolható módon – jelentős fenntarthatósági előnyöket is biztosít a környezeti terhelés jelentős csökkentése révén.
A jelenleg nagy humánerőforrás-igényű tervezési folyamatok sokszor szubjektív döntéseken alapulnak, melynek eredményeként nem mindig az optimális műszaki megoldások jelennek meg a tervekben. A fejlesztés eredményeképpen létrejövő digitális alapokon működő szolgáltatás a korábban szubjektívan meghozott döntéseket optimalizálási algoritmusokkal és mesterséges intelligenciával váltja ki, így csökkentve a szubjektív döntések miatti kockázatokat.
Jelen projekt során kétéves kutatómunkával a TRL8-TRL9 fejlettségi szint elérése szerepel a tervekben. Tekintettel arra, hogy ehhez hasonló, automatizált, mesterséges intelligencián alapuló tervezési megoldások nem állnak rendelkezésre a piacon, ez tekinthető a projekt fő innovációjának. Ez a megoldás töredékére csökkenti a folyamat idő- és élőmunkaigényét, illetve optimalizált megoldást nyújt az alapozástervezésre, így a versenytársakénál jelentősen versenyképesebb szolgáltatást tesz lehetővé. A fejlesztéshez felhasznált, a műszaki tervezés és a folyamatoptimalizálás területén korábban megszerzett, jelentős tapasztalat és tudás, valamint az alkalmazott legkorszerűbb technológiák biztosítják az eredmény hosszabb távú fenntarthatóságát. Jelen kutatási projektet követően az elvégzett tervezési feladatokkal a mesterséges intelligencia megbízhatósága is folyamatosan fejlődik, ami a jövőben is állandó versenyelőnyt eredményezhet.
A létrejövő szolgáltatás olyan egyedülálló megoldást kínál mind döntés-előkészítésben, mind a megvalósítás során, mely gyorsaságában és optimalizációs képességében is teljes mértékben új dimenziókat teremt a geotechnikai szolgáltatások terén az egész világon. A beruházások minden egyes fázisában az idő az egyik legfontosabb tényező. Erre a kihívásra ad választ a jelen fejlesztés eredményeképpen megszülető szolgáltatás, ami – annak gyorsasága, hatékonysága és pontossága miatt – óriási versenyelőnyt jelent nemzetközi viszonylatban is.
A projektnek köszönhetően az egyetemen dolgozó oktatók vagy akár hallgatók is részesei lehetnek a fejlesztésnek, amely során az intézményben felhalmozódó tudás és innovációra való törekvés mindenképp hasznosulni fog. A fejlesztés végét követően a megszerzett tapasztalatok jelentős hatással lehetnek a további oktatási módszerek bővítésére is.
Projektazonosító: 2023-1.1.1-PIACI_FÓKUSZ-2024-00048
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Új telephelyvezető a Dachser Hungary Food Logistics élén
Prazsák Gábor irányítja telephelyvezetőként 2025 májusától a Dachser Hungary Food Logistics budapesti élelmiszerlogisztikai kirendeltségét.
A több mint 20 éves tapasztalattal rendelkező szakember a raktározási tevékenységért, a szerződéses logisztikáért, a belföldi disztribúcióért, az ügyfélszolgálatért és az értékesítési területért felel a Dachser budapesti telephelyén.
Prazsák Gábor közgazdász, ezen belül logisztikai szakirányon végzett. Több mint 20 éve dolgozik a logisztika területén, az elmúlt 11 évben pedig a hőmérséklet-szabályozott áruszállítás gyakorlatilag minden területével foglalkozott az értékesítéstől, operatív irányítástól kezdve a nemzetközi területeken át az üzletfejlesztésig. Május elején csatlakozott a Dachser Food Logistics csapatához, és a budapesti telephely vezetőjeként a hűtött és szárazélelmiszer-raktározási és szállítmányozási feladatokért felel. Közel 70 kolléga munkáját irányítva dolgozik az operatív vezetés mellett a folyamatok optimalizálásán, szabványos rendszerszerű működtetésén, valamint az üzletfejlesztésen.
„A fenntarthatóságra és az innovációkra, például a digitalizációra való törekvés tette számomra igazán vonzó lehetőséggé a munkavállalást a Dachsernél”
– mondta el Prazsák Gábor.
„Úgy vélem, csak ezen szempontok mentén lehet egy logisztikai vállalat hosszú távon is magas minőségben hangsúlyos szereplője a piacnak, és teljes mértékben azonosulni tudok ezekkel a vállalati értékekkel. Mindemellett remek csapat fogadott a Dachsernél, nagyon jók a kezdeti tapasztalataim, sok támogatást kapok a kollégáktól. Jó volt egy ilyen közegbe megérkezni.”
„Az élelmiszerlogisztika egy különösen kényes, nagy szakértelmet, odafigyelést, precizitást igénylő terület a tevékenységeinken belül”
– mondta el Szabó Péter, a Dachser Hungary cégvezetője.
„Ahogy mindenben, itt is a legmagasabb minőségre törekszünk, bőven az előírások betartásán túl, célunk, hogy ügyfeleink megbízható partnerei legyünk. Gábor kiváló szakember, aki pontosan érti az élelmiszerlogisztika mögött rejlő felelősséget, látja a fejlődési lehetőségeket, így nagyon örülünk, hogy csatlakozott a csapathoz.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Ipari automatizációval erősít a Delta Technologies
A Robotizálunk Kft. 51%-os tulajdonrészének megvásárlásáról írtak alá szándéknyilatkozatot a Delta Technologies Nyrt. és a Robotizálunk Kft. tulajdonosai.
Az akvizíció növekedési lehetőséget nyújt mindkét cég számára, egyúttal erősödnek szakmai kompetenciáik. A Delta akvizíciós stratégiájába szorosan illeszkedő tranzakciót várhatóan a közeljövőben továbbiak is követni fogják.
A Delta Technologies Nyrt. és a Robotizálunk Kft. tulajdonosai az átvilágításokat követően szándéknyilatkozatot írtak alá a társaság 51%-os tulajdonrészének megvásárlásáról. A megállapodás egyúttal rögzíti a további részesedésnövelés lehetőségét is középtávon. A tranzakció zárásának előfeltétele a felek közötti adásvételi szerződés aláírása, valamint az abban meghatározott esetleges zárási feltételek teljesülése.
A Delta Technologies Nyrt. hosszútávú stratégiájában meghirdetettek szerint a vállalat keresi az olyan, többek között az ipari automatizáció (Ipar 4.0) területén működő társaságokat, amelyekkel fejlesztheti a jelenlegi szolgáltatás portfólióját. A mostani tranzakció a stratégiával összhangban egyrészt tovább erősíti a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett vállalat piaci pozícióját, másrészt mérföldkövet jelent a cégcsoport szakmai profiljának erősítésében az ipari automatizáció és a digitalizáció területén. Céljuk, hogy nagyságrendileg 6 milliárd forintos tőkebevonással 3-5 év alatt további értékteremtő akvizíciókat hajtsanak végre, melynek során első körben főként a hazai, majd középtávon a releváns régiós piacokon keresnek potenciális akvizíciós célpontokat.
A Robotizálunk Kft.-t 2017-ben alapították, győri székhelyén 20 munkavállalót foglalkoztat. Az elmúlt évek során a cég stabil szereplővé vált az ipari automatizálás és robottechnológia hazai piacán. Fő tevékenységük az ipari automatizálás, azon belül is a robotizálás, a robottechnológiai tervezés és kivitelezés. Szakembereik több mint egy évtizedes tapasztalata a célgéptervezés, illetve robotprogramozás területén garanciát nyújt az elvégzett munka minőségére, melynek köszönhetően számos iparágban építettek ki hosszú távú, stabil kapcsolatokat ügyfeleikkel. A Robotizálunk Kft.-t a mérnöki precizitás, a testreszabott műszaki megoldások és a partnereik versenyképességét támogató hozzáállás határozza meg. Céljuk, hogy továbbra is meghatározó és megbízható technológiai partnerként segítsék ügyfeleiket a gyártási hatékonyság és minőség növelésében.
A Delta Technologies Nyrt. az akvizícióval a meglévő ügyfélbázisára és meghatározó piaci jelenlétére alapozva támogatni szeretné a Robotizálunk Kft. további növekedését, valamint elősegítené a társaság külpiaci terjeszkedését, kihasználva a Robotizálunk Kft. komplex ipari automatizációs referenciáit. A tranzakció zárását követően a társaság változatlan formában fog tovább működni.
Az elmúlt időszakban a Delta Technologies Nyrt. és 100%-os tulajdonú leányvállalata, Magyarország egyik legjelentősebb rendszerintegrátora, a Delta Systems Kft. is számos organikus üzletfejlesztést és hatékonyságjavító kezdeményezést valósított meg, új szakmai képviselőkkel erősítette meg felügyelőbizottságát, ezáltal is növelve a befektetők bizalmát.
Az akvizíciókkal és a további üzletfejlesztéssel céljuk a jövedelmezőség javítása, a szinergikus lehetőségek kihasználása, a rugalmasságuk erősítése és a cégcsoporton belüli digitalizációs kompetencia biztosítása.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Ez mentheti meg az e-töltős benzinkutakat
Nem fog elszállni a villanyszámla.
Kezd általános elvárássá válni, hogy a forgalmasabb utak mentén rendelkezésre álljon e-töltő, sőt, lehetőleg gyorstöltést biztosító berendezés. Ezek az akár 300-400 kW teljesítményű töltők jelentős villamosenergia-igénnyel bírnak, az üzemeltetőnek ráadásul fel kell készülnie, hogy elegendő teljesítmény álljon rendelkezésre akkor is, ha egyszerre használják az összes töltőpontot.
Biztosíthatják ezt úgy, hogy a csúcskapacitásnak megfelelő hálózati teljesítményt kötik le az áramszolgáltatónál, ezért azonban a kihasználtságtól függetlenül fizetniük kell. Ez nem túl költséghatékony megoldás, ráadásul a kapacitásbővítést lehetővé tevő, új villamos infrastruktúrák kiépítése is költséges, illetve akár éveket jelentő, időigényes folyamat. Ha azonban alacsonyabb teljesítménylimitet határoznak meg, és átlépik, bírságot kell fizetniük, illetve a védelmi készülékek esetleges működésbe lépése pedig átmeneti áramszünethez, így üzemkimaradáshoz is vezethet.
Erre nyújt megoldást a Siemens új fejlesztése. A dinamikus terhelésmenedzsmentet biztosító eszköz plug-and-play kialakítással, könnyen telepíthető hardveregységgel nem csupán a töltőberendezések, hanem a teljes telephely teljesítményét egyetlen közös rendszerben szabályozza. Azaz optimalizálható úgy a villamosenergia-gazdálkodás, hogy szükség esetén kielégítő töltési teljesítmény álljon rendelkezésre minden egyes töltőponton, miközben az akár alacsonyabb teljesítménylimitet sem lépi át az üzemeltető.
Ez az előrekonfigurált, és szabadon paraméterezhető hardvereszköz egyszerűbbé teszi az elektromos hálózat és a hozzá kapcsolódó eszközök felügyeletét, irányítását. Az ún. Multipurpose Automation Box hidat képez az elektromos fogyasztók, termelők és a szoftveres vezérlőrendszerek között, lehetővé téve az eszközök egy platformon történő vizualizációját, adatainak gyűjtését, illetve kezelését, elemzését.
A megoldás bármilyen Modbus-kommunikációval rendelkező készülékkel összeköthető, így például e-töltők mellett napelem, kiserőmű vagy mikrogrid szabályozásra is alkalmas. Egy automatizációs egység legalább 10 töltő menedzsmentjére képes, gyártótól függetlenül, de skálázhatóságának köszönhetően akár 250 eszköz is kezelhető ezzel a megoldással. Integrálható a távoli felügyeletet biztosító, felhőalapú szoftveres alkalmazásokba, így a Siemens Electrification X portfóliójába is, amelynek segítségével például helyszíni kiszállás nélkül elvégezhető a töltőberendezések hibaelhárítása vagy újraindítása.
Az egység tervezésekor a helytakarékos kialakítás és a zord környezeti feltételekkel szembeni ellenállóképesség mellett kiemelt figyelmet kapott az kiberbiztonság is, ezáltal megbízható, erőforrás- és költséghatékony, valamint fenntartható energiaoptimalizálási megoldást biztosít.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Tippek2 hét ago
Önkiszolgáló pénztárak, automatizáció: tényleg jönnek a robotok és elveszik a bolti dolgozók munkáját?
-
Okoseszközök1 hét ago
Az AI a legemberibb IT projekt
-
Mozgásban2 hét ago
Gördülő innováció a zöldebb holnapért – így értelmezi újra a fenntartható abroncsgyártást a Hankook
-
Gazdaság2 hét ago
E-kereskedelmi logisztika és telephelyválasztás 2025-ben Stratégiai megoldások a versenyképesség növeléséért
-
Gazdaság1 hét ago
A bankok tartják a vállalásukat – de ezzel a hitelfelvevők járhatnak rosszul
-
Zöld1 hét ago
Az A1 Solar Zanzibar Ltd. átadta első afrikai napelemes rendszerét a Zaso Children’s Home gyermekotthonban
-
Gazdaság2 hét ago
Fenntartható sörfőzést fejleszt a Danube Cup győztes startup-ja
-
Gazdaság2 hét ago
A családok fele felélné a családi adókedvezményekből befolyó plusz pénzt