Ipar
A Williams Forma–1-es csapat mérnöke, dr. Kling Sándor is oktatja a Széchenyi István Egyetem motorsportmérnök-hallgatóit
A győri Széchenyi István Egyetem Közép-Európában egyedülálló, angol nyelvű motorsportmérnök-mesterképzésében több neves, a technikai sport világában elismert szakember is szerepet vállal.
Egyikük, dr. Kling Sándor, a Williams Forma–1-es csapat mérnöke nemrég négy témakörben tartott előadásokat a hallgatóknak.
A Széchenyi István Egyetem kiemelkedő szerepet játszik a járműipar kihívásaira válaszolni tudó, a nemzetközi piacon is versenyképes szakemberek gyakorlatorientált képzésében. Az intézmény e küldetésében Közép-Európában egyedülálló motorsportmérnök mesterszakot indított, amelynek első évfolyama idén februárban indult. A két féléves, angol nyelvű kurzus a legkorszerűbb tudást nyújtja a versenyjárművek tervezése, tesztelése és üzemeltetése terén.
Mindehhez a technikai sportok élvonalában tevékenykedő neves szakemberek járulnak hozzá. Közöttük van egy olyan személyiség is, akinek példája jelentős motivációt adhat a fiataloknak, hiszen egyetemi éveit követően rögtön bejutott a Forma–1 világába. Dr. Kling Sándor a Formula Student-versenysorozatban szerzett gyakorlati tapasztalatot, és ennek köszönhetően kapott lehetőséget a Red Bull Racing Forma–1-es csapatánál. A versenymérnök jelenleg a Williams stábját erősíti senior mérnökként, és – bár munkája miatt Angliában él – szívesen vállalt szerepet az unikális képzésben.
„Örömmel mondtam igent a felkérésre, hiszen kitűnő kezdeményezésnek tartom a Széchenyi-egyetem új szakját, emellett fontos számomra, hogy tudásomat és tapasztalataimat továbbadjam az új generációnak”
– mondta el a versenymérnök.
Úgy látja, a képzésnek azért is nagy a létjogosultsága, mert a nemzetközi piacon egyre ismertebbek és elismertebbek a Magyarországról érkező szakemberek.
„Külföldön is látják, hogy jól képzett mérnökök kerülnek ki a hazai felsőoktatásból, akiknek egyre több gyakornoki pozíció elérésére nyílik lehetőségük. Aki ott beválik, állásajánlatot is kaphat az adott csapattól”
– tette hozzá. Az elmondottakat alátámasztja Szakonyi Anna, a Széchenyi-egyetem járműmérnök hallgatójának példája is, aki gyakornokként tevékenykedik a Sauber Forma–1-es csapatánál.
Dr. Kling Sándor négy témában tartott előadást a mesterszak első évfolyamán.
„Külön blokkokban beszéltem a hatékony csapatmunka jelentőségéről, a kötések tervezéséről és használatáról, a Forma–1-es csapatok működéséről, végezetül pedig saját életpályámat is bemutattam a hallgatóknak. Az órák igazán interaktívak voltak, mert a fiatalok nagy érdeklődést mutattak, és rengeteg kérdést kaptam tőlük”
– részletezte. Mint mondta, az elméleti tudás megszerzése mellett nagyon fontos a gyakorlat, amelyre a különböző hallgatói csapatok kiváló lehetőséget biztosítanak.
A győri egyetemen több ilyen is működik, köztük a Formula Student mezőnyének élvonalába tartozó Arrabona Racing Team, a számukra motort fejlesztő SZEngine és a közelmúltban az elektromos járművek közt negyedszer is világcsúcsot felállító SZEnergy Team.
„Én magam a Formula Studentben szereztem tapasztalatot egyetemi éveim alatt, amely kitűnő iskola, hiszen modellezi a Forma–1 világát. A csapatoknak itt is versenyautót kell tervezniük, azt legyártaniuk, biztosítani a pénzügyi hátteret, illetve megfelelő marketingtevékenységet folytatniuk. Az ebben való sikeres részvétel jó ajánlólevél az autóversenyzés nagy istállóihoz is”
– hangsúlyozta.
Dr. Kling Sándor végezetül saját jelenlegi munkájáról is szót ejtett. Kifejtette, senior mérnökként szerkezeti elemzői feladatokat lát el a Williamsnél.
„Főként az autó elejével foglalkozom, kiemelten az első szárnnyal és a gyűrődőzónával. Ezek nagyon izgalmas projektek, hiszen a 2026-ban érvénybe lépő szabályváltoztatások mindkét elemet jelentősen érintik”
– fogalmazott a szakember. Hozzáfűzte, nagyon élvezi a munkáját, és Forma–1-es szerepvállalását egészen addig tervezi, amíg ő és családja is jól érzi magát az ezzel járó életformában.
A Széchenyi-egyetem motorsportmérnök-képzéséről bővebb információ itt olvasható.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Megszakítás nélküli kapcsolódás: itt a Zyxel 5G WiFi 7 beltéri routere vállalkozásoknak
Az új Nebula FWA515 szünetmentes, ultragyors WiFi 7 kapcsolatot biztosít zökkenőmentes felhőkezeléssel.
95%-ban újrahasznosított műanyagból készült, és VOC-mentes, halogénmentes, műanyagmentes csomagolásban szállítják.
A biztonságos és AI-alapú felhőalapú hálózati megoldások nyújtásában vezető szerepet betöltő Zyxel Networks bemutatta a Nebula FWA515-t , egy 5G beltéri routert, amely újradefiniálja a megszakítás nélküli kapcsolódást a korlátozott vezetékes internetezési lehetőségekkel küzdő vállalkozások és otthonok számára. A Nebula FWA515 mind az 5G-t, mind a WiFi 7-et támogatja, és villámgyors, rugalmas és felhőből kezelhető internet-hozzáférést biztosít, hogy a felhasználók bárhol produktívak lehessenek és kapcsolatban maradjanak.
Zökkenőmentes kapcsolat, nulla korlátok
A vezetékes infrastruktúrával nem rendelkező vagy mobilitást igénylő vállalkozások számára tervezett Nebula FWA515 a mobil és vezeték nélküli hálózati technológiák legjobbjait egyesítve akár 7,2 Gbps WiFi sebességet biztosít akár 64 eszköz számára, bárhol és bármikor. Ez az útválasztó nulla kábelezést és bonyolult beállításokat igényel. A felhasználóknak egyszerűen csak be kell helyezniük egy SIM-kártyát és csatlakoztatniuk kell a tápegységet, hogy hozzáférjenek a gyors WiFi 7 kapcsolathoz. A beépített 2,5G LAN-portok megbízható vezetékes kapcsolatot is biztosítanak az irodai végpontok számára.
A megszakítás nélküli kapcsolatra nagymértékben támaszkodó vállalkozásokat, például kiskereskedelmi üzleteket, klinikákat és kávézókat nem akadályozhatja a hálózat leállása. A Nebula FWA515 5G és Ethernet kettős WAN-opciókat kínál, amelyek zökkenőmentes átállást biztosítanak a vezetékes vonalak kiesése esetén, így a zökkenőmentes működés a mindig rendelkezésre álló tartalékkapcsolattal biztosított.
Kényelmetlen vezérlés, bármikor és bárhol
A tipikus mobil routerekkel ellentétben, amelyek csak helyi eszközkezelést kínálnak, a Nebula FWA515 a Nebula felhő támogatásával kiemelkedik a többi közül, lehetővé téve a távoli felügyeletet és a valós idejű hálózati láthatóságot. A felugró üzletektől és mobil klinikáktól a fedélzeti WiFi-t kínáló buszokig az IT-adminisztrátorok egyetlen műszerfalról kezelhetik az eszközöket a különböző helyszíneken, fizikai jelenlét nélkül. Ez az egyszerűsített bevezetés és felügyelet csökkenti az üzemeltetés összetettségét, különösen az elosztott vagy mobilis csapatokkal rendelkező szervezetek esetében.
Zöld tervezés, felelős jövő
A Zyxel Networks a Nebula FWA515 routerrel folytatja a környezeti felelősségvállalás iránti elkötelezettségét. Az eszköz 95%-ban újrahasznosított műanyagból készült, VOC- és halogénmentes, műanyagmentes csomagolásban szállítják, és USB-C töltéssel rendelkezik a töltők újrafelhasználásának elősegítése és az e-hulladék csökkentése érdekében.
„A sebesség és a rugalmasság elengedhetetlen a növekvő vállalkozások számára a mai, állandóan bekapcsolt, összekapcsolt világban”
– mondta Kell Lin úr, a Zyxel Networks hálózati stratégiai üzletágának vezető alelnöke.
„A Nebula FWA515 a csúcsteljesítményű vezeték nélküli teljesítményt fenntartható kialakítással és intuitív felhőkezeléssel ötvözi. Arra törekszünk, hogy mind a szervezetek, mind az otthoni felhasználók számára lehetővé tegyük, hogy kompromisszumok nélkül, bárhol kapcsolatban maradhassanak.”
A Zyxel Networks Nebula FWA515 az egyik első olyan hálózati termék, amely megfelel az EN 18031 biztonsági szabványoknak, és teljesíti az EU rádióberendezésekről szóló irányelvében ( ) meghatározott kiberbiztonsági követelményeket. Ha többet szeretne megtudni a termékről, látogasson el a https://www.zyxel.com/global/en/products/mobile-broadband/nebula-5g-be7200-indoor-router-nebula-fwa515 vagy a https://store.zyxel.com/fwa515-eu0102f.html weboldalra.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Generációk energiája: Szegedre figyel idén a teljes villamosipari szektor
A jövő energetikai kihívásaira adott válaszok állnak a középpontban a Magyar Elektrotechnikai Egyesület 71. Vándorgyűlésén, amelyet idén szeptember 23–25. között rendeznek Szegeden. Az esemény főtámogatója az MVM Csoport.
A vándorgyűlés minden évben az energiaszektor szakmai iránytűje: itt találkozik a kormányzat, a kutatói szféra és az iparág képviselete. Az idei programban a plenáris előadások és szekciók olyan kérdéseket járnak körül, amelyek az energiaszektor minden résztvevőjét érintik.
Szó lesz többek között az atomenergia és szélerőművek hazai jövőjéről, az energiaellátás biztonságáról, a megújulók rendszerbe illesztéséről, a mesterséges intelligencia alkalmazásáról és a hálózatok digitalizációjáról. Az előadók között a hazai és nemzetközi energiaszektor vezetői és a kormányzati szakpolitika képviselői mellett egyetemi professzorok és innovatív iparági szereplők is helyet kapnak. Külön szekcióban vitatják meg például az európai energiastratégia jövőjét, közös fórumot teremtve a technológiai megoldásoknak és a szabályozói elképzeléseknek.
Különleges aktualitást ad az eseménynek, hogy az 1900-ban alapított Magyar Elektrotechnikai Egyesület idén ünnepli fennállásának 125. évfordulóját, melyről a rendezvény előterében külön kiállítással emlékeznek meg.
A MEE Vándorgyűlés az előzetes regisztrációk alapján idén mintegy 1300 résztvevőt vonz, és a szakkiállítással kiegészülve a hazai villamosenergia-ipar legfontosabb szakmai találkozóhelyévé vált. A szegedi rendezvény idén is arra vállalkozik, hogy közös gondolkodással és tudásmegosztással válaszokat adjon a legfontosabb energetikai kérdésekre.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Összetett szerkezetek automatikus modellezését teszi lehetővé a Széchenyi István Egyetemen kidolgozott új eljárás
3D-s lézerszkenneres felmérés alapján automatikus digitális modell készítését teszi lehetővé többek között acél-, öszvérhidak és más összetett szerkezetek esetében az a szellemi alkotás, amelyet a győri Széchenyi István Egyetem kutatói hoztak létre.
Az eljárás idő- és költségtakarékos megoldást kínál az állapotfelmérésekhez.
A Széchenyi István Egyetem kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységének célja, hogy a jelen kihívásaira gyakorlati megoldásokat kínáljon a piac számára. Ezt célozza az intézmény Építész-, Építő- és Közlekedésmérnöki Karán megvalósult kutatás is: ennek eredményeként egy olyan eljárás jött létre, amely összetett szerkezetek automatikus modellezését teszi lehetővé parametrikus tervezési módszerekkel.
„Rengeteg olyan meglévő szerkezet – híd, épület – létezik, amelyekről vagy nincs meg az eredeti tervdokumentáció, vagy az építése óta több beavatkozás, átalakítás is történt, esetleg azóta károsodások keletkeztek, a terhelés hatására deformációk következtek be. A megfelőséget igazoló tartószerkezeti számításokhoz, a felújításhoz, az átalakításhoz azonban elengedhetetlen a meglévő állapot dokumentálása, az építmény digitális terveinek – vagyis digitális ikertestvérének – elkészítése. A folyamat első lépése a felmérés, amit többféleképpen készülhet, akár kézi, akár lézeres módszerrel, ám mindez időigényes, és ezt követően az eredmények számítógépre vitele, az építménymodell elkészítése is nagy manuális munkát jelent. Manapság elterjedt a 3D-s, lézerszkenneres felmérés, amelynek eredményeként egy háromdimenziós állományt, vagyis pontfelhőt kapunk. Ebből azonban továbbra is időigényes az épületmodell elkészítése. A kutatásunk célja tehát az volt, hogy a pontfelhőt felhasználva dolgozzunk ki egy olyan módszert, amellyel automatikusan létre lehet hozni az építmény modelljét”
– részletezte a projektben részt vevő Ajtayné dr. Károlyfi Kitti, a Szerkezetépítési és Geotechnikai Tanszék docense.
Hozzátette, az eljárás csökkenti az építménymodell elkészítési idejét, minimalizálja az emberi beavatkozást, pontosabb eredményeket nyújt, és sokoldalúan alkalmazható különböző típusú szerkezetekre.
„Az általunk kidolgozott algoritmus metszeteket vesz fel a pontfelhőről, amelyekre tudunk kontúrt illeszteni, s ezeket összekötve felületeket kapunk, végső soron előállítva a teljes 3D-s építménymodellt. Az automatizáció tehát továbbra is emberi kontroll alatt történik”
– emelte ki.
A kutató elmondta, a projekt során több szerkezettel is foglalkoztak: egy acél- és egy öszvérszerkezetű híd lézerszkenneres felmérését végezték el, és ezek alapján pontosították az automatizációs eljárást. Az így elkészített építménymodell könnyedén importálható több véges elemes szoftverbe, mint például a tartószerkezeti tervezésben hazánkban gyakori AxisVM-be és a tudományos célokra is alkalmas Abaqus-ba. Az eljárás piaci használata idő- és költséghatékonysága miatt jelentős versenyelőnyt eredményezhet, ennek megfelelően már van is vállalati érdeklődés az eljárás iránt.
„A módszer az oktatásban is kitűnően használható. Magam is tartok olyan órákat az építész- és építőmérnök-hallgatóknak, amelyeken az úgynevezett »scan to BIM« eljárással foglalkozunk, vagyis azzal, hogy miként lesz a pontfelhőből épületinformációs modell”
– hangsúlyozta a docens. Hozzáfűzte, kutatótársaival éppen egy tudományos publikáción dolgoznak, amely részletesen bemutatja a kifejlesztett módszertan működését, és gyakorlati példákkal támasztja alá alkalmazásának hasznosságát.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar2 hét ago
Használat alapú rugalmasságot biztosít az MSP-k és a KKV-k számára a Zyxel
-
Tippek2 hét ago
Hogyan térjünk vissza a munkába nyaralás után? – a munkahelyi etikett segít.
-
Mozgásban2 hét ago
Elektromos gokarthoz fejlesztett intelligens hajtásláncot a Széchenyi István Egyetem kutatói által alapított cég
-
Gazdaság2 hét ago
A pénz pszichológiája – Hogyan gondolkodjunk helyesen a pénzről?
-
Okoseszközök2 hét ago
Papírhatású kijelzővel és 2.5K felbontással érkezik a HUAWEI MatePad 11.5
-
Ipar2 hét ago
A hazai additív gyártás régi-új arca: a FreeDee mostantól ADMASYS HU
-
Gazdaság2 hét ago
Zártkertek menthetnék meg a fiatalokat a lakásdrágulástól
-
Okoseszközök2 hét ago
Az LG felhőalapú innovációkkal és játékújdonságokkal erősíti gaming-ökoszisztémáját