Mozgásban
A Mercedes-Benz megkezdi Kecskeméten az új CLA Coupé gyártását
Kecskeméten a Mercedes-Benz CLA Coupé-val a legújabb kompaktautó-generáció új modellje gördül le a gyártószalagról.
Továbbra is a kecskeméti Mercedes-Benz gyár marad a CLA bölcsője: a 2013-ban piacra dobott CLA Coupé nagy sikere után most a kompaktautó-modell második generációjának gyártása veszi kezdetét, elődjéhez hasonlóan kizárólagosan Kecskeméten.
Ezzel a Mercedes-Benz Cars zökkenőmentesen folytatja azt a tavaly elkezdett sorozatot, amelynek során 2018-ban rekordidő alatt az új kompaktautó-család négy új modellje gördült le sikeresen három kontinens öt gyártási helyszínén a gyártószalagokról: az A-osztály Rastattban, Kecskeméten és Uusikaupunkiban (Finnországban), az A-osztály limuzinja Aguascalientes-ben (Mexikó), az A-osztály hosszított verziója Pekingben (Kínában), és az új B-osztály Rastattban. Ezt az egymást szorosan követő lépésekből álló gyártásindítási sorozatot a megszokott Mercedes-Benz minőség megtartása mellett többek között a németországi, rastatti testvérgyárban tartott tréningek, a folyamatok standardizálása, az ipar 4.0 technológiáinak alkalmazása, valamint a Mercedes-Benz Cars világméretű kompaktautó-gyártási hálózatának részét képező telephelyek nagyfokú rugalmassága tette lehetővé.
Az új CLA elsősorban a fiatalabb vásárlói csoportokat kívánja megszólítani. A CLA Coupé világpremierjére – a Mercedes-Benz járművei közül elsőként – a Las Vegas-i Consumer Electronics Show (CES) 2019 keretében került sor.
„Az új CLA Coupé gyártásának elindítása a Mercedes-Benz Cars kompaktautó-gyártási hálózatának hatékonyságát tükrözi. Már elődjének sikertörténete is szorosan kötődött a kecskeméti telephelyhez. Most kezdjük el írni ennek a történetnek a következő fejezetét. Ennek során a gyár folyamatosan a legmagasabb technológiai színvonalon teljesít“ – hangsúlyozta Markus Schäfer, a Mercedes-Benz Cars termelésért és ellátási láncért felelős igazgatótanácsi tagja.
A CLA kizárólag Kecskeméten készül a világ piacaira
„Csapatunk életében a CLA már öt éve különleges helyet foglal el: több mint 750.000 első generációs CLA és CLA Shooting Brake gördült le eddig Kecskeméten a gyártósorokról. Ez a szám, valamint a most leváltott modellel elnyert nemzetközi minőségi elismerések is munkatársaink csúcsteljesítményéről tanúskodnak. Nagy öröm számunkra, hogy az új CLA-t is mi gyárthatjuk, a Mercedes-Benz gyárai közül világszerte egyedüliként“ – mondta Christian Wolff, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.
A magyarországi Mercedes-Benz gyár modellpalettáján a CLA és a CLA Shooting Brake mellett 2018 óta szerepel az A-osztály is. Az új CLA Coupé-nak köszönhetően a gyár megtartja vonzó modellkínálatát, és egyben erősíti saját szerepét a Mercedes-Benz Cars gyártási hálózatán belül.
Innovatív, digitális és rugalmas gyártás
Az új kompaktautó-modellek gyártásának elindítását komoly előkészületek előzték meg a gyártóhelyszínen. Megépült az új, számos innovatív megoldással felszerelt karosszériaüzem. Így például az újgenerációs modellekhez készülő ajtók, és motorház-, illetve csomagtartófedelek gyártása úgynevezett flex-cellákban történik. Ezen cellák moduláris, cserélhető elemeinek köszönhetően a lehető legrövidebb időn belül végrehajtható a gyártott modellek közötti váltás.
A gyár a maga innovatív anyagszállító rendszereivel jó úton halad a referenciagyár-stratégia megvalósítása felé: különböző, korábban tesztüzemben használt rendszerek sorozatgyártásba történő bevezetésével jelentős lépéseket tettek a targoncamentes gyártás megvalósításához vezető úton, ami a nagyobb hatékonyság mellett egyben a munkabiztonságot is növeli. Az új kompaktautó-generáció kerékjárati karosszériaelemeit például az egyes gyártóberendezések között vezető nélküli szállítójárművekkel mozgatják, amelyek a kecskeméti gyárban akár egész nyerskarosszériákat is tudnak szállítani.
A targoncamentes összeszerelő üzem koncepcióját is következetesen viszik végig a magyarországi telephelyen, ami újabb példa az innovatív gyártási és ellátási technológiákra, de mindenekelőtt növeli a munkabiztonságot is. A program keretében a targoncák fokozatosan eltűnnek a gyártócsarnokból. Helyettük speciális görgős állványokat használnak, amelyek segítségével az anyagokat az alkalmazott göngyölegtől függetlenül, logisztikai vonatok vagy vezető nélküli szállítójárművek segítségével továbbítják a gyártócsarnokba. A telephelyen jelenleg már a szerelőterületek 99 százaléka targoncamentes.
Autonóm szállítórendszerek segítenek abban, hogy az egyes modellek különböző felszereltségű változatainál egyaránt hatékony és rugalmas lehessen a gyártás: ezek a rendszerek pontosan az egyedi járműre szabott komponenseket és alkatrészeket szállítják a szerelőszalaghoz. Ott pedig köztes tárolás nélkül szerelik be azokat.
A kecskeméti gyár a digitális átalakulás és az ipar 4.0 jegyében papírmentessé válik. Ennek a stratégiai célkitűzésnek a jegyében a papíralapú dokumentációt a gyártásban fokozatosan a legmodernebb adatátviteli- és legújabb hardvermegoldásokkal váltják fel. Az átállás részeként a jövőben a járművek gyártószalagon használt kísérődokumentumait, és a belső folyamatok biztosítására szolgáló bizonylatokat is papírmentesen állítják majd elő.
Az új CLA – érzelmekkel teli, sportos és intelligens
Már a CLA első generációja is ikonikusnak számított a formatervezés terén. Ennek az igénynek az új Mercedes-Benz CLA Coupé is eleget tesz, és az érzelmekkel teli, dinamikus formanyelvet számos technológiai újítással egyesíti magában.
Az MBUX multimédia rendszere tavaly ünnepelte világpremierjét a Las Vegas-i CES keretein belül. Egy évre rá, a kompakt kategóriában elsőként, még magasabb szintre lép az MBUX a belső tér asszisztenssel, mely egy új, különleges opcióként jelenik meg. Az MBUX így már nem csupán beszédvezérléssel működtethető, de a mozdulatokat is felismeri. Az innovatív technológiának köszönhetően számos kényelmi és MBUX-funkció kezelése még könnyebb és intuitívabb lett az utasok számára. A kényelemről többek közt az új ENERGIZING COACH rendszer személyre szabott intelligens ajánlásai gondoskodnak.
Az új Mercedes-Benz CLA a legújabb vezetői asszisztens rendszereket kapta meg, amelyek az aktív biztonságot eddig nem látott szintre emelik a kompakt kategóriában. Egyes funkciók egyenesen az S-osztályból érkeztek. A CLA-hoz első ízben érhető el a különböző forgalmi helyzetek esetén a részben autonóm vezetés, amelyet a jármű környezetének lehető legpontosabb feltérképezése tesz lehetővé: a javított kamera- és radarrendszerek már 500 méteres hatótávolságban is működnek.
Az új CLA Coupé, valamint a CLA Edition 1 2019 májusában kerülnek kereskedelmi forgalomba.
A kecskeméti Mercedes-Benz gyárról
A kecskeméti Mercedes-Benz gyár mintegy 4700 munkatársat foglalkoztat. Első modellként 2012-ben a B-osztály gördült le a szalagról Kecskeméten. Ezt követte 2013-ban a négyajtós kompakt CLA, majd 2015-ben a CLA Shooting Brake. A két utóbbi modellt kizárólag Kecskeméten gyártják az egész világ piacaira. 2018 májusa óta a magyarországi gyártóhelyszín termékpalettáját az új A-osztály egészíti ki.
További információ:
www.media.daimler.hu és www.mercedes-benz.hu
Mozgásban
Újra megjelenik a Honda választékában a Prelude
Hamarosan megérkezik Európába a vadonatúj Prelude e:HEV sportkupé. A fejlett hibrid hajtásláncra épülő, Honda S+ Shift rendszerrel felszerelt modell a Hondákra jellemző vezetési élménnyel ajándékozza meg a tulajdonosokat és energiahatékonyság terén is a maximumot hozza.
A Prelude 25 év után tér vissza a márka választékába, és immáron hatodik nemzedékét ismerheti meg a közönség. Az újoncot a vitorlázórepülők időtlen kecsessége és eleganciája ihlette, s mivel nemcsak könnyen kezelhető, hanem elképesztően gyors is, szinte szárnyal az utakon. Ez az alacsony, széles arányokon felül a Civic Type R-ből átvett futóműnek is betudható, melynek szerves része az Adaptív Lengéscsillapító Rendszer és a Honda által fejlesztett Agilis Vezetést Támogató Rendszer (AHA).
Ez a gondolkodásmód érhető tetten a hívogató utastéren is, ami a vitorlázók pilótafülkéjére hasonlít, ugyanakkor kényelmes, praktikus és kizárólag prémium anyagokból épül fel. Mindezt a Honda SENSING vezetéstámogató rendszerrel fejelték meg a szakemberek, így a menetbiztonság is elsőrangú.
Hans de Jaeger, a Honda Motor Europe vezető alelnöke így nyilatkozott:
„A Honda Prelude visszatérése azóta tartja lázban a vezetés megszállottjait, hogy 2023 októberében bemutattuk tanulmánymodellt. Ez a név mindig egyet jelentett a jövőbe mutató, újító szellemiségben fogant műszaki megoldásokkal, s nincs ez másként most sem. Végtelenül kecses és elegáns megjelenésével, Honda S+ Shift rendszerével és ultramodern, teljes értékű hibrid hajtásláncával a vezetőt és az utasokat is elkényezteti. Ebből az autóból soha senki nem szeretne majd kiszállni.”
Honda S+ Shift
A gyors, automatikus fokozatváltások hangját, illetve érzetét szimuláló Honda S+ Shift új szintre emeli a vezetési élményt, különösképp, hogy az Aktív Hangszabályozóval (ASC) dolgozik együtt, ami mindig a fordulatszámhoz, illetve a jármű sebességéhez igazítja a motorhangot, ezáltal még természetesebbek a gyorsítások. A rendszert Linear Shift Control névre keresztelte a Honda és egy nyolcfokozatú váltó működését utánozza, hogy még szorosabb legyen a kötelék a vezető és az autó között.
További előnye, hogy a kormány mögött elhelyezett fülekkel kezelhető, tehát ha a Honda S+ Shift aktív, a lassítás mértékének szabályozása helyett a „sebességfokozatok” között kapcsolhat a pilóta, akárcsak egy robotizált erőátvitel esetében. A visszaváltások szintén precízek, ugyanis a Honda S+ Shift a motorfékhatást és a fordulatszámot igazító gázfröccsöt is utánozza a még hitelesebb benyomás érdekében.

Honda’s all-new Prelude e:HEV sports coupe
Fejlett e:HEV hajtáslánc
A Honda több mint 25 éve fejleszt hibrid hajtásláncokat, és egyedülállóan gazdag tapasztalatait a Prelude e:HEV rendszerének kidolgozásakor is kamatoztatta. A teljes értékű, azaz full hibrid hajtáslánc egy 2,0 literes, benzines erőforrásra és két kis tömegű villanymotorra épül, s nem kevesebb, mint 184 LE-s (135 kW) összteljesítményt ad le. Rugalmassága, közvetlensége, hatékonysága és kifinomultsága egyaránt példaértékű, nem meglepő hát, hogy a vezetési élmény is lehengerlő.
Hogy működése mindig az aktuális viszonyokhoz, illetve a vezető kedvéhez, stílusához igazodjon, a mérnökök négyfokozatú, egyetlen gombbal kezelhető üzemmód-szabályozóval is ellátták a modellt. Ezzel Komfort, GT, Sport és Egyéni (individual) program közül választhat a vezető, és annak tudatában módosíthatja a karakterisztikát, hogy a hajtáslánc, a felfüggesztés és a kormánymű viselkedése is elvárásainak megfelelően változik.
Páratlan kezelhetőség, kényelem és használati érték
Az új Prelude fejlesztésekor az volt az egyik legfőbb célkitűzés, hogy minden helyzetben erős, fordulékony és közvetlen legyen, s a lehető legpontosabb visszajelzéseket adja, ezért a legendás Civic Type R futóművét kapta meg. A fejlett, több lengőkaros, adaptív lengéscsillapítókkal ellátott felfüggesztés működését a Honda által fejlesztett Agilis Vezetést Támogató Rendszer legújabb változata felügyeli, így tényleg mindig remek az úttartás és a menetkomfort.
A vezetőközpontú, széles látómezőt biztosító, zavaró részletektől mentes utastérből ösztönösen és élvezetesen irányítható az autó, s mivel az összeszerelési és az anyagminőség messze átlagon felüli, a minőségérzet is az. A vásárlók kétféle kétszínű kárpitozás közül választhatnak: fehér-kék és fekete-kék.
A személyre szabható 10,2”-os képátlójú digitális műszeregység egyedi Prelude-grafikákat és színösszeállításokat kínál a különféle menetüzemmódokhoz. A mobilkommunikációs rendszer középpontjában Apple CarPlay- (vezeték nélküli) és Android Auto-kompatibilis, 9”-os érintőképernyő áll, ehhez kapcsolódik a Bose-zal közösen fejlesztett, nyolc hangszórós hifi.
Miként a hatalmas hátsó ajtó mögött megbúvó, 663 literes csomagtartó is bizonyítja, a letisztult, áramvonalas kocsitest ellenére az új, négyszemélyes Prelude helykínálat és használhatóság tekintetében is az élvonalba tartozik. A vásárlók négy fényezés közül választhatnak, melyek között a Meteoroid Grey Metallic, a Crystal Black Pearl és a Racing Blue Pearl mellett az új, gyönyörű Moonlit White Pearlt is ott találjuk.
Ahogy azt a Hondától megszokhattuk, a menetbiztonság most is elsődleges volt, ezért a Honda SENSING rendszer legújabb változatát kapta meg a Prelude. Mindemellett az Adaptív Sebességrögzítőt, az Útelhagyás Esélyét Mérsékelő Rendszert és a Sávtartó Asszisztenst is továbbfejlesztették, hogy minden eszköz a sportkupék sajátos jellemvonásainak megfelelően végezze feladatát, és a vadonatúj Prelude e:HEV a lehető legtöbbet adhassa tulajdonosának.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke
A fiatal tehetségek kibontakozását, a mérnöki tudás fejlesztését és az ipari partnerekkel közös kutatás-fejlesztést egyaránt szolgálja, hogy a győri Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. a közeljövőben megalakítja a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. Az új szervezeti egység hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
Új szintre lép a Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. partnersége: a két fél létrehozza a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. A hallgatók így a világ élvonalában dolgozó szakemberektől tanulhatnak, a Hungaroring pedig közvetlen kapcsolatba kerül a felsőoktatási tudásbázissal és a jövő mérnökeivel.
A magyar kormány döntése értelmében az autó-motor sport stratégiai ágazattá vált. A Hungaroringen megalakuló közös Széchenyi István egyetemi tanszék ezen cél sikeres megvalósítását hivatott szolgálni, a tudomány, az oktatás és a kutatás-fejlesztés integrációjával támogatva a tehetséggondozást és a hazai motorsport innovációs potenciáljának kiaknázását.
A Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring szoros kapcsolata nem újkeletű. A felek 2022 júliusában, majd 2023 novemberében együttműködési megállapodást írtak alá, ennek keretében a győri felsőoktatási intézmény önálló standdal volt jelen az idei Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A partnerség tette lehetővé a technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzési szak szeptemberi elindítását is, amelynek oktatógárdájában helyet kaptak a Hungaroring tapasztalt szakemberei. A kooperáció ugyancsak lehetőséget biztosít a világ élvonalába tartozó hallgatói versenycsapatok – a SZEnergy Team, az Arrabona Racing Team és a SZEngine Team – szakmai bemutatkozására és fejlődésére. Mindezt erősíti a jövőben a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszék, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Elstartol az új „AntOn by Jungheinrich” márka
A Jungheinrich elindítja új, belépő szintű targoncaválasztékának értékesítését „AntOn by Jungheinrich” márkanév alatt. Az első termékek a CBH 2.5 és 3.0 elektromos targoncák, valamint a PTL 1.5 emelőkocsik, amelyek megbízható teljesítményt garantálnak és modern lítiumion technológiával működnek.
„Az „AntOn by Jungheinrich” márkával egy új termékcsaládot kínálunk, amely ötvözi az egyszerűséget, a megbízhatóságot és a gazdaságosságot” – hangsúlyozza Nadine Despineux, a Jungheinrich értékesítési igazgatója.
„Célzottan olyan vállalatoknak ajánljuk, amelyek költséghatékony és egyszerű megoldásokat keresnek a tipikus raktározási és szállítási feladatokhoz.”
Az „AntOn by Jungheinrich” termékcsaládot a Jungheinrich és az EP Equipment közötti partnerség keretében fejlesztették ki, amelyet mindkét vállalat 2025 májusában jelentett be. Ez az együttműködés ötvözi a német mérnöki tudást a rugalmas, hatékony gyártási struktúrákkal. A fejlesztés és a gyártás terén megvalósuló szinergiák innovatív, megbízható és megfizethető elektromos targoncákat eredményeznek, és így gazdasági szempontból okos intralogisztikai megoldásokat kínálnak a maximális felhasználói előnyök érdekében.
A CBH 2.5 és 3.0 típusú elektromos targoncák névleges teherbírása 2500, illetve 3000 kg. A targoncák sebessége max. 17 km/h, emelési magasságuk pedig eléri az akár 4800 mm-t is. A nagy szabad hasmagasság és a nagyméretű gumiabroncsoknak köszönhetően a targoncák ideálisak változó körülmények között történő használatra. A robusztus technika és az intuitív kezelés megbízható teljesítményt biztosít a mindennapi használat során.
A PTL 1.5 típus kompakt méretű elektromos raklapszállító, amelynek névleges teherbírása 1500 kg, méretei pedig 1550 x 560 x 1230 mm. Rugalmasan használható raktárban, kültéren vagy teherautóban szállítóeszközként. Opcionálisan kaphatók támasztókerekek egyenetlen talajhoz, valamint cserélhető akkumulátorok a teljes üzemben történő hosszabb működési idő érdekében.
Mindkét anyagmozgató eszköz nagy teljesítményű lítiumion technológiával működik, amely rövid töltési időt, hosszú élettartamot és minimális karbantartást tesz lehetővé.
Az európai piaci bevezetés szeptember 30-án kezdődött. Novemberben a targoncák az ázsiai-csendes-óceáni és latin-amerikai ügyfelek számára is elérhetővé válnak. A Jungheinrich 2030+ stratégia keretében egyértelműen többcsatornás értékesítési stratégiát követi. Az AntOn portfólió elsősorban az e-kereskedelemben kerül eladásra, de partnerek, forgalmazók és közvetlen értékesítés útján is elérhető.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
Új korszak jön: nyilvánosak lesznek a fizetések az álláshirdetésekben
-
Okoseszközök2 hét ago
„A jövő kényelmétől elvárás az intelligencia” – Keleti Arthur jövőkutató szerint a jövő
-
Tippek2 hét ago
Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken
-
Ipar2 hét ago
Papír helyett digitalizáció: nemzetközi trendekhez illeszkedő megoldásokkal spórol több tonna papírt a SPAR
-
Gazdaság2 hét ago
A kriptobefektetők 66%-a növelni tervezi befektetéseit
-
Mozgásban2 hét ago
Elstartol az új „AntOn by Jungheinrich” márka
-
Gazdaság2 hét ago
Áremelkedés mellett is erősödik az érdeklődés a hibridek és elektromosok iránt
-
Mozgásban2 hét ago
Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke









