Mozgásban
Így gondolkoznak a magyar fiatalok a hatékony mobilitásról
Energiafelhasználás veszteség nélkül?
Az Energiahatékonyság Nemzetközi Világnapját március 6-án tartják világszerte, hogy felhívják a figyelmet az ésszerű energiafelhasználásra.
Mivel egyre több energiára van szükségünk, ami felmelegíti a lakásokat, meghajtja a járműveket vagy előállítja a termékeket, az energia egyre értékesebbé válik, s még inkább igény mutatkozik az energiatakarékos megoldásokra mind az otthonainkban, mind pedig a közlekedésben. Fiatal magyar, műszaki tanulmányokat folytató diákokat kérdeztünk arról, hogy ők milyen kihívást látnak az energiahatékony mobilitásban.
Az energia számos formában található meg, ami a hétköznapokban sokszor fel sem tűnik, a hiányát viszont annál inkább megérezzük. A világ energiaigénye növekszik, ami egyaránt a gyarapodó népességnek és a fejlődő életkörülményeknek köszönhető. A szakértők szerint 2050-ben dupla annyi energiát fogunk használni, mint az évezred elején, és az autók száma is megduplázódik: akár 2 milliárd jármű lehet használatban a mai 1 milliárddal szemben. Eközben az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése is egyre sürgetőbb. A kihívások kezelésében a technológiai fejlesztések jelenthetik a megoldást, amelyek úgy segítenék az energiahatékonyság növelését, hogy közben kielégítik a növekvő energiaigényt és környezetkímélő megoldást is jelentenek.
Energiaipari szereplőként a Shell szakemberei folyamatosan keresik a választ ezekre a kihívásokra, bevonva ebbe a legfiatalabb tehetségeket. A jövő mérnökeire nagy feladat vár, hogy egyrészt szem előtt tartsák az energiahatékonyságot a termék egész életciklusa alatt – a tervezéstől a gyártásig – másrészt, hogy megoldást találjanak a még több, de környezetkímélő energiafelhasználásra.
„A világ egyik első számú energiavállalataként fontosnak tarjuk, hogy még több és tisztább energiát biztosítsunk az embereknek. A fiatalokat arra szeretnénk inspirálni, hogy az innovatív gondolkodásmód mellett, az energiahatékonyság határait is folyamatosan feszegessék a mobilitásban, ezért is rendezzük meg idén immár 35. alkalommal a Shell Eco-marathon nemzetközi, energiahatékonysági versenyt”
– mondta Bujdosó Andrea, a Shell Hungary Igazgatóságának elnöke. A kihívásra a diákok a tudományok, a technológia, a mérnöki tudományok, és a matematika területéről kapnak meghívást, hogy energiahatékony járművet tervezzenek és építsenek, amit aztán a pályán próbálhatnak ki élesben.
Azok a magyar fiatalok, akik a Shell Eco-marathonra építenek energiahatékony járműveket, jelenleg inkább az elektromos hajtású személyautók elterjedésében látják a jövőt. A győri Széchenyi István Egyetem csapata szerint a mobilitásban az energiahatékonyság fontos szempont a motorfejlesztésnél, és kiemelt szerepe van a károsanyag-kibocsátás csökkentésében is.
„Az elektromos járműveknél az energiahatékonyság még nagyobb szerepet játszik, hiszen a mai akkumulátor és töltéstechnológiák esetén nem elhanyagolható szempont, hogy a tárolt energia mekkora hatótávot jelent. A hatótávot egyrészt lehet növelni az akkumulátor kapacitásának növelésével, másrészt pedig a jármű fogyasztásának csökkentésével”
– mondta el Pusztai Zoltán, a SZEnergy Team csapatvezetője.
A Debreceni Egyetem Műszaki Karának csapata is hasonlóan látja a problémát.
„Szerintünk a jövőben a legnagyobb kihívás a mobilitásban, és azon belül is az elektromos járműveknél, hogy hogyan tudják az energiát hosszú távon tárolni és maximálisan kihasználni úgy, hogy a legkisebb veszteséggel számoljanak”
– tette hozzá Magyari Attila, csapatvezető.
A kecskeméti Kandó Kálmán Szakgimnáziuma és Szakközépiskolájának diákjai a legfiatalabb generáció, akik Magyarországról energiahatékony járművet építettek. Szerintük – figyelembe véve a mai technológiákat – az energiahatékonyság talán az egyetlen válasz a környezeti problémákra. Habár a tananyagban egyáltalán nem foglalkoznak az energiahatékonyság kérdésével, a tanórákon kívül és a szakkörökön előkerül a téma.
„Mindenképp megemlítendő az elektromos autózás fejlődése, azonban a jelenlegi közlekedésünk még nagyrészt a fosszilis üzemanyagokon alapul, az elektromos energia tárolása még nem tökéletes a technológiai fejlettség miatt. Viszont úgy gondoljuk, hogy ennek a technológiának a folyamatos fejlődésének hatására egyre inkább át fogunk állni az elektromos energiára, ahogy az a személyi közlekedésben már tapasztalható”
– mondta Tóth István, aki a szoftverfejlesztésért felel a csapatban.
A Shell Eco-marathon verseny
A Shell Eco-marathon verseny olyan programot biztosít a középiskolás és egyetemista diákcsapatok számára, amelynek keretében energiahatékony mobilitási megoldások fejlesztése mellett a csapatban történő együttműködés területén is személyes tapasztalatot szerezhetnek. Arra szeretnék ösztönözni az egyetemistákat, hogy a tanulmányaikban használt ismereteket átültessék a gyakorlatba és minél energiahatékonyabb járművet építsenek, amivel a még innovatívabb mobilitáshoz is hozzájárulhatnak a jövőben. A verseny lényege, hogy melyik csapat járműve használja a legkevesebb energiát, és így ki tudna a legtávolabbra jutni. Már a tervezésnél figyelembe veszik, hogy milyen lesz a karosszéria vagy a futómű kialakítása, hogy minél kevesebb energiát veszítsenek mozgás közben. A vezérléssel vagy az egyedi telemetriai rendszerrel pedig optimalizálni tudják a jármű energiafelhasználását.
Még több információ: https://www.shell.com/make-the-future/shell-ecomarathon.html
Mozgásban
A Hankook téli gumiabroncsai öt aktuális teszten is kiváló eredményeket értek el
A Hankook prémium gumiabroncsgyártó kiváló eredményeket ért el a legutóbbi téli gumiabroncs-teszteken: a kompakt terepjárókhoz és középkategóriás személyautókhoz készült Hankook Winter i*cept RS3, a személyautókra szabott Hankook Winter i*cept evo 3, valamint a terepjárókhoz ajánlott Hankook Winter i*cept evo 3 X öt összehasonlító tesztben is jól teljesített, kiegyensúlyozott teljesítményével, kiváló biztonsági tartalékaival és lenyűgöző hatékonyságával.
Hankook Winter i*cept RS3: biztonságos kezelhetőség kedvezőtlen körülmények között
A népszerű 215/55 R17 méretben a Hankook Winter i*cept RS3 „példás” minősítést kapott az Auto Bild Allrad kompakt SUV modellek téli gumiabroncs-tesztjén (2025. október 16-i szám). Összesen tizenkét teszt után a tesztelők a következőre jutottak: „fékezési szakértő havas és nedves utakon, kiváló tapadás havon”. A Hankook Winter i*cept RS3 a tesztben szereplő összes téli gumiabroncs közül a legjobb eredményeket érte el a havas és nedves utakon történő fékezés, az aquaplaning értékelések, a nedves körpálya és a száraz kezelhetőség terén.
A Hankook Winter i*cept RS3 – 215/55 R17 méretben az „Auto, Motor und Sport” magazin téli gumiabroncs-tesztjén is „nagyon jó” minősítést kapott a kombi és kis SUV-k kategóriában, (2025. szeptember 25-i szám). „A legrövidebb féktávolság havon, biztonságos kanyarodás nedves úton, a legjobb védelem aquaplaning ellen. Nagyon pontos vezetési jellemzők, szinte hasonlóak a nyári gumiabroncsokéhoz, bőséges tartalékkal a száraz kanyarokban” – dicsérte a magazin.
Hankook Winter i*cept evo 3: jó teljesítmény a havon, alacsony kopás
Top értékeléseket kapott a Hankook Winter i*cept evo 3 is, a sportos kompakt modellek esetében népszerű 225/40 R18 méretben. Az Auto Bild nagy téli gumiabroncs összehasonlításán (2025. október 9-i szám) a prémium gumiabroncs „jó” minősítést szerzett. A gumiabroncs különösen a kezelhetőség és a tapadás terén mutatta meg erősségeit a havon. Az ítélet: „hóspecialista” „remek ár-érték aránnyal.” A Hankook Winter i*cept evo 3 ugyanakkor a „kanyarodási aquaplaning nedves utakon” kategóriában is lenyűgöző volt, a legjobb oldalgyorsulási értékkel az összes tesztelt téli gumiabroncs közül.
A Hankook Winter i*cept evo 3 225/40 R18 méretben szintén „jó” minősítést szerzett az ADAC értékelésén. Európa legnagyobb autóklubjának tesztelői különösen pozitív értékelést adtak a környezeti- és költség kategóriákban. A Hankook Winter i*cept evo 3 “nagyon magas várható élettartamot és minimális kopást mutat. A hatékonysága lenyűgöző, köszönhetően alacsony súlyának és üzemanyag-fogyasztásának.” A biztonsággal kapcsolatos kategóriákban a gumiabroncs szintén jó eredményeket ért el nedves és száraz utakon.
Hankook Winter i*cept evo 3 X: a legjobb SUV-gumiabroncs
A Hankook Winter i*cept evo 3 X 235/50 R19 méretben szintén szintén kiválóan teljesített az Auto Bild Sportscars téli gumiabroncs sportos SUV-modellek téli gumiabroncsainak tesztjén (11/2025 szám), ahol szintén „jó” minősítést kapott. A tesztelők ítélete: „minden kategóriában egyenletesen jó teljesítményt nyújtó, sokoldalú gumiabroncs”. A Hankook gumiabroncs különösen a biztonság szempontjából fontos, havas és nedves felületen történő fékezés tesztjein teljesített kiválóan. A havas felületen végzett szlalom tesztben is az egyik legjobbnak bizonyult.
| Téli gumiabroncsteszt | |||
| Média | Gumiabroncs | Méret | Teszteredmény |
| Auto Bild Allrad | Hankook Winter i*cept RS3 | 215/55 R17 | Példás |
| Auto Motor und Sport | Hankook Winter i*cept RS3 | 215/55 R17 | Nagyon jó |
| Auto Bild | Hankook Winter i*cept evo 3 | 225/40 R18 | Jó |
| ADAC | Hankook Winter i*cept evo 3 | 225/40 R18 | Jó |
| Auto Bild Sportscars | Hankook Winter i*cept evo 3 X | 235/50 R19 | Jó |
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Újra megjelenik a Honda választékában a Prelude
Hamarosan megérkezik Európába a vadonatúj Prelude e:HEV sportkupé. A fejlett hibrid hajtásláncra épülő, Honda S+ Shift rendszerrel felszerelt modell a Hondákra jellemző vezetési élménnyel ajándékozza meg a tulajdonosokat és energiahatékonyság terén is a maximumot hozza.
A Prelude 25 év után tér vissza a márka választékába, és immáron hatodik nemzedékét ismerheti meg a közönség. Az újoncot a vitorlázórepülők időtlen kecsessége és eleganciája ihlette, s mivel nemcsak könnyen kezelhető, hanem elképesztően gyors is, szinte szárnyal az utakon. Ez az alacsony, széles arányokon felül a Civic Type R-ből átvett futóműnek is betudható, melynek szerves része az Adaptív Lengéscsillapító Rendszer és a Honda által fejlesztett Agilis Vezetést Támogató Rendszer (AHA).
Ez a gondolkodásmód érhető tetten a hívogató utastéren is, ami a vitorlázók pilótafülkéjére hasonlít, ugyanakkor kényelmes, praktikus és kizárólag prémium anyagokból épül fel. Mindezt a Honda SENSING vezetéstámogató rendszerrel fejelték meg a szakemberek, így a menetbiztonság is elsőrangú.
Hans de Jaeger, a Honda Motor Europe vezető alelnöke így nyilatkozott:
„A Honda Prelude visszatérése azóta tartja lázban a vezetés megszállottjait, hogy 2023 októberében bemutattuk tanulmánymodellt. Ez a név mindig egyet jelentett a jövőbe mutató, újító szellemiségben fogant műszaki megoldásokkal, s nincs ez másként most sem. Végtelenül kecses és elegáns megjelenésével, Honda S+ Shift rendszerével és ultramodern, teljes értékű hibrid hajtásláncával a vezetőt és az utasokat is elkényezteti. Ebből az autóból soha senki nem szeretne majd kiszállni.”
Honda S+ Shift
A gyors, automatikus fokozatváltások hangját, illetve érzetét szimuláló Honda S+ Shift új szintre emeli a vezetési élményt, különösképp, hogy az Aktív Hangszabályozóval (ASC) dolgozik együtt, ami mindig a fordulatszámhoz, illetve a jármű sebességéhez igazítja a motorhangot, ezáltal még természetesebbek a gyorsítások. A rendszert Linear Shift Control névre keresztelte a Honda és egy nyolcfokozatú váltó működését utánozza, hogy még szorosabb legyen a kötelék a vezető és az autó között.
További előnye, hogy a kormány mögött elhelyezett fülekkel kezelhető, tehát ha a Honda S+ Shift aktív, a lassítás mértékének szabályozása helyett a „sebességfokozatok” között kapcsolhat a pilóta, akárcsak egy robotizált erőátvitel esetében. A visszaváltások szintén precízek, ugyanis a Honda S+ Shift a motorfékhatást és a fordulatszámot igazító gázfröccsöt is utánozza a még hitelesebb benyomás érdekében.

Honda’s all-new Prelude e:HEV sports coupe
Fejlett e:HEV hajtáslánc
A Honda több mint 25 éve fejleszt hibrid hajtásláncokat, és egyedülállóan gazdag tapasztalatait a Prelude e:HEV rendszerének kidolgozásakor is kamatoztatta. A teljes értékű, azaz full hibrid hajtáslánc egy 2,0 literes, benzines erőforrásra és két kis tömegű villanymotorra épül, s nem kevesebb, mint 184 LE-s (135 kW) összteljesítményt ad le. Rugalmassága, közvetlensége, hatékonysága és kifinomultsága egyaránt példaértékű, nem meglepő hát, hogy a vezetési élmény is lehengerlő.
Hogy működése mindig az aktuális viszonyokhoz, illetve a vezető kedvéhez, stílusához igazodjon, a mérnökök négyfokozatú, egyetlen gombbal kezelhető üzemmód-szabályozóval is ellátták a modellt. Ezzel Komfort, GT, Sport és Egyéni (individual) program közül választhat a vezető, és annak tudatában módosíthatja a karakterisztikát, hogy a hajtáslánc, a felfüggesztés és a kormánymű viselkedése is elvárásainak megfelelően változik.
Páratlan kezelhetőség, kényelem és használati érték
Az új Prelude fejlesztésekor az volt az egyik legfőbb célkitűzés, hogy minden helyzetben erős, fordulékony és közvetlen legyen, s a lehető legpontosabb visszajelzéseket adja, ezért a legendás Civic Type R futóművét kapta meg. A fejlett, több lengőkaros, adaptív lengéscsillapítókkal ellátott felfüggesztés működését a Honda által fejlesztett Agilis Vezetést Támogató Rendszer legújabb változata felügyeli, így tényleg mindig remek az úttartás és a menetkomfort.
A vezetőközpontú, széles látómezőt biztosító, zavaró részletektől mentes utastérből ösztönösen és élvezetesen irányítható az autó, s mivel az összeszerelési és az anyagminőség messze átlagon felüli, a minőségérzet is az. A vásárlók kétféle kétszínű kárpitozás közül választhatnak: fehér-kék és fekete-kék.
A személyre szabható 10,2”-os képátlójú digitális műszeregység egyedi Prelude-grafikákat és színösszeállításokat kínál a különféle menetüzemmódokhoz. A mobilkommunikációs rendszer középpontjában Apple CarPlay- (vezeték nélküli) és Android Auto-kompatibilis, 9”-os érintőképernyő áll, ehhez kapcsolódik a Bose-zal közösen fejlesztett, nyolc hangszórós hifi.
Miként a hatalmas hátsó ajtó mögött megbúvó, 663 literes csomagtartó is bizonyítja, a letisztult, áramvonalas kocsitest ellenére az új, négyszemélyes Prelude helykínálat és használhatóság tekintetében is az élvonalba tartozik. A vásárlók négy fényezés közül választhatnak, melyek között a Meteoroid Grey Metallic, a Crystal Black Pearl és a Racing Blue Pearl mellett az új, gyönyörű Moonlit White Pearlt is ott találjuk.
Ahogy azt a Hondától megszokhattuk, a menetbiztonság most is elsődleges volt, ezért a Honda SENSING rendszer legújabb változatát kapta meg a Prelude. Mindemellett az Adaptív Sebességrögzítőt, az Útelhagyás Esélyét Mérsékelő Rendszert és a Sávtartó Asszisztenst is továbbfejlesztették, hogy minden eszköz a sportkupék sajátos jellemvonásainak megfelelően végezze feladatát, és a vadonatúj Prelude e:HEV a lehető legtöbbet adhassa tulajdonosának.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke
A fiatal tehetségek kibontakozását, a mérnöki tudás fejlesztését és az ipari partnerekkel közös kutatás-fejlesztést egyaránt szolgálja, hogy a győri Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. a közeljövőben megalakítja a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. Az új szervezeti egység hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
Új szintre lép a Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. partnersége: a két fél létrehozza a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. A hallgatók így a világ élvonalában dolgozó szakemberektől tanulhatnak, a Hungaroring pedig közvetlen kapcsolatba kerül a felsőoktatási tudásbázissal és a jövő mérnökeivel.
A magyar kormány döntése értelmében az autó-motor sport stratégiai ágazattá vált. A Hungaroringen megalakuló közös Széchenyi István egyetemi tanszék ezen cél sikeres megvalósítását hivatott szolgálni, a tudomány, az oktatás és a kutatás-fejlesztés integrációjával támogatva a tehetséggondozást és a hazai motorsport innovációs potenciáljának kiaknázását.
A Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring szoros kapcsolata nem újkeletű. A felek 2022 júliusában, majd 2023 novemberében együttműködési megállapodást írtak alá, ennek keretében a győri felsőoktatási intézmény önálló standdal volt jelen az idei Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A partnerség tette lehetővé a technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzési szak szeptemberi elindítását is, amelynek oktatógárdájában helyet kaptak a Hungaroring tapasztalt szakemberei. A kooperáció ugyancsak lehetőséget biztosít a világ élvonalába tartozó hallgatói versenycsapatok – a SZEnergy Team, az Arrabona Racing Team és a SZEngine Team – szakmai bemutatkozására és fejlődésére. Mindezt erősíti a jövőben a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszék, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Tippek2 hét ago
Így oldható az őszi feszültség a munkahelyeken
-
Gazdaság2 hét ago
A kriptobefektetők 66%-a növelni tervezi befektetéseit
-
Mozgásban2 hét ago
Elstartol az új „AntOn by Jungheinrich” márka
-
Gazdaság2 hét ago
Áremelkedés mellett is erősödik az érdeklődés a hibridek és elektromosok iránt
-
Mozgásban2 hét ago
Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke
-
Ipar2 hét ago
Hatékonyabb vízgazdálkodás digitális megoldásokkal
-
Ipar2 hét ago
Új utakon a műanyaggyártás – a fenntarthatóság diktálja a tempót
-
Egészség2 hét ago
Idén ősszel kihagyná a náthaszezont?



