Mozgásban
A második generációs ABB Formula E versenyautó Magyarországon
Még nem látott e-mobilitási csúcstechnológiát vonultatott fel a Budapest belvárosában rendezett „Nagy Futamon” az ABB
Az ABB FIA Formula-E háromszoros futamgyőztese, Jérôme D’Ambrosio volt az egyik sztárja az e heti Budapesti “Nagy Futamnak”, amelyen a belga pilóta egy második generációs ABB Formula-E versenyautót vezet a belvárosban.
Az ABB, amely névadója a világ első, teljesen elektromos hajtású autók számára rendezett Formula-E versenysorozatnak, az e heti budapesti “Nagy Futamra” elhozta az egyik másodgenerációs, elektromos hajtású versenyautót.
Magyarországon ez az első alkalom, hogy az ABB Formula-E bemutatta, hogy milyen lehetőséget kínál az e-mobilitás a fenntartható közlekedési megoldások terén.
A jelenlegi bajnoki versenyszezonban a pilóták között ötödik helyen álló belga versenyző, Jérôme D’Ambrosio mutatta be Budapesten az ABB Formula-E párizsi futamáról érkező autó képességeit.
A versenyautó mellett az ABB villámtöltőit is láthatta a nagyközönség. A kiállítás egyik célja, hogy széles körű párbeszédet kezdeményezzenek a közlekedés és a nagyvárosok jövőjét érintő aktuális témákról.
A versenysorozat, amelyet az ABB névadó partnerként támogat, a legújabb innovációkat alkalmazó elektromos hajtású járműveket és alternatív energetikai megoldásokat vonultat fel világszerte a nagyvárosok központjában. D’Ambrosio az egyik legtapasztaltabb pilóta a Formula-E versenysorozatban, eddig a 2014-ben útjára indított bajnokság minden egyes futamán rajthoz állt.
A “Nagy Futamon” versenyautók, motorkerékpárok és kamionok vonulnak fel Budapest szívében. A rajongók itt közelebbről csodálhatják meg a gépeket, mint arra alkalmuk nyílna egy zárt versenypályán. Az esemény kiváló alkalmat teremt arra is, hogy az ABB standján bemutassák a legújabb elektromos jármű töltési rendszereket.
Az elektromos járművek piacának fejlődése
Az ABB az ezredforduló óta fordít jelentős összegeket az e-mobilitási megoldások fejlesztésére, és napjainkra technológiai vezető szerepet vívott ki magának ezen a területen. A vállalat portfóliójához számos innovatív termék tartozik, köztük az ABB villámtöltői. Az ABB AbilityTM platform digitális hálózatkezelési képességei által támogatott töltők jelentős segítséget nyújtanak az elektromos hajtású autók gyors elterjedéséhez.
Az ABB globális piacvezető a DC villámtöltők fejlesztése és szállítása terén. A cég miden versenytársát „lekörözve” már több mint 10 500 villámtöltőt értékesített a világ 73 országában. Az ABB a villámtöltők teljes skáláját kínálja elektromos hajtású autókhoz, elektromos és hibrid hajtású buszokhoz, valamint elektromos rendszereket szállít hajókhoz és vasúti járművekhez.
Az ABB 2018 januárjában hét évre szóló partneri együttműködést kötött a Formula-E-vel, hogy a globális vezető szerepére támaszkodva jelentősen formálni tudja az e-mobilitás jövőjét. Az ABB FIA Formula-E bajnokság kiváló lehetőség arra, hogy a villamosítási és digitalizálási technológiákat az autóversenyzés körülményei között teszteljék, finomítsák az elektromos autók konstrukcióját és működését, illetve fejlesszék az infrastruktúrát és a kapcsolódó digitális platformokat.
A névadó partnerség mellett, az ABB ez évben az ABB FIA Formula-E első számú betét-versenysorozatának számító Jaguar I-PACE eTROPHY bajnokság hivatalos járműtöltési partnere lett. Az eTROPHY minden futamán az ABB Terra 54 DC töltői biztosítják az I-PACE SUV versenyautók villámtöltését.
Az e-járművek iránti globális kereslet növekedésével párhuzamosan erősödik a kereslet a töltési infrastruktúra iránt is. Az ABB iparágvezető termékei, köztük a Terra DC töltők, kiváló lehetőséget biztosítanak az ABB számára, hogy meghatározó szerepet játsszon a felfutó kereslet kielégítésében.
Az ABB Terra 54 DC villámtöltői nyolc perc alatt – azaz egy hagyományos személyautó tankolásához szükséges idő alatt – képesek a Jaguar I-PACE versenyautók akkumulátorát olyan szintre feltölteni, hogy az 200 km-es hatótávolságot biztosítson. A Formula-E egyedi építésű versenyautóitól eltérően, a Jaguar I-PACE bajnokságban a közúti közlekedésre is alkalmas, a nagyközönség számára is elérhető járművek versenyeznek. Az eTROPHY a fogyasztói technológiát viszi be a versenypályára, és ezáltal lehetővé teszi a legmodernebb töltési technológia további fejlesztését és tesztelését.
Az ABB Magyarországon Vácot választotta ki a töltőberendezés-gyártás egyik helyszínéül. A váci üzem 2011 óta szállítja a világpiacra az e-töltők széles választékát.
Magyarországon is növekszik az elektromos járművek piaca: bár az európai szinthez képest az elektromos járművek részaránya még viszonylag alacsony, a zöld rendszámtáblák száma 2018-ban már túllépte a 10 000-t. Budapesten megközelítően már 70 db DC töltő üzemel, míg a fővároson kívül – főként a nagyobb városokban – további 54 töltőt telepítettek. Ezek a számok azt jelzik, hogy az ország EV-infrastrukturális piacában még jelentős növekedési lehetőség rejlik.
Magyarországon az első ABB gyártású villámtöltőt 2012 áprilisában helyezték üzembe az egyik környezetbarát MOL töltőállomáson. Az azóta eltel időszakban az ABB már több villámtöltőt is telepített az ország különböző pontjain. Az ABB töltői üzemelnek többek között a LIDL áruházak parkolóiban, a tatabányai DELPHI Connection Systems parkolójában, valamint az ország északi részén található Bükkaranyoson is, ahol a töltési infrastruktúra szélerőmű parkhoz csatlakozik.
Az ABB részt vesz a szupergyors töltők kiépítését célzó Ionity projektben is. A BMW, a Ford, a Daimler és a Wolkswagen Csoport együttműködésével létrejött projektben villámtöltő hálózatot fejlesztenek ki Európában elektromos hajtású autók számára. A Magyarországi M1-es autópálya bábolnai szakasza mellett több ABB által szállított 350kW-os Terra HP töltő kerül majd telepítésre. Ezek a töltők egy autót 350 kW/h, még két autót egyidejűleg 150 kW/h teljesítménnyel képesek tölteni.
Mozgásban
A Tesla új Supercharger állomást nyit Magyarországon
A Tesla megnyitotta első V4 Supercharger állomását Magyarországon a pécsi Shopland Bevásárlóparkban, a Makay István úton. Az új töltőponton 8 oszlop áll az autósok rendelkezésére, amelyek egyenként akár 250 kW teljesítményre is képesek.
A töltők nemcsak a Tesla alkalmazáson keresztül érhetők el, és nem kizárólag Tesla-tulajdonosok számára, más elektromos járművek vezetői is használhatják őket. A hosszabb töltőkábeleknek köszönhetően nőtt a kompatibilitás, sőt hamarosan bankkártyával, applikáció nélkül is lehet fizetni. Mindössze 15 perc alatt akár 275 kilométer hatótáv tölthető.
A töltőállomás közelében számos üzlet és étterem várja a látogatókat, a helyszínt a Tesla ügyfél-szavazásos „Voting Winner” programja alapján választották ki. Ez a 11. Supercharger állomás Magyarországon, és jól mutatja a Tesla V4 töltők folyamatos terjeszkedését az országban. Jelenleg több mint 120 töltőpont üzemel 11 különböző lokáción.
A pécsi töltőpont az első olyan Tesla töltőállomás, amely a Shopper Park Plus Nyrt-vel együttműködésben valósult meg. A zöld ingatlanbefektetéseket előnyben részesítő vállalat célja a portfóliójához kapcsolódó ökológiai lábnyom csökkentése. A Shopper Park Plus az Adventum Grouppal közösen támogatja a Teslát a stratégiailag fontos helyszínek kiválasztásában és a töltőhálózat bővítésében, ezzel megkönnyítve az e-mobilitást a gyorsan növekvő felhasználói kör számára.
A Tesla ezzel új szolgáltatást nyújt a bevásárlópark látogatóinak, és a forgalmat is növeli.
Meghívó a nyitóeseményre
Az ünnepélyes megnyitó alkalmából a Tesla különleges eseményt szervez, ahol a látogatók kipróbálhatják a legújabb Tesla modelleket és az új töltőállomásokat.
Időpont: 2025. október 17.
Helyszín: Shopland Pécs
7634 Pécs, Makay István út 7.
További információk:
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Kupé és cabrio kivitelben is megérkezett a Maserati új szupersportautója, az MCPURA
A Maserati az idei nyáron a Goodwood Festival of Speed keretében mutatta be új modelljét a nemzetközi közönségnek – most pedig hazai környezetben, a 2025-ös Torinói Autószalonon (Salone Auto Torino) debütál az MCPURA, kupé és cabrio kivitelben egyaránt.
Az új szupersportautó olaszországi premierjének a rendezvény méltó helyszínt biztosít: a Maserati az MCPURA bemutatásával ismét a teljesítmény és az olasz formatervezés iránti elkötelezettségét hangsúlyozza – a modell büszkén viseli a 100%-ban Made in Italy jelzést.
A torinói Piazza Reale szívében a Maserati legújabb modelljének kétféle karaktere is bemutatkozik: az MCPURA exkluzív Ai Acqua Rainbow árnyalatban érkezik, matt felülettel a kupé, fényes kivitelben pedig a Cielo változat. Mindkét modell a Maserati Fuoriserie személyre szabási programjának keretében készült, egyedi konfigurációban.
A Torinói Autószalon idén második alkalommal kerül megrendezésre, és rövid idő alatt a nemzetközi autóipar egyik fontos találkozóhelyévé vált. A rendezvény Torinó – az olasz autógyártás fővárosaként számon tartott város – különleges atmoszférájában zajlik, nem csupán kiállításként, hanem egyfajta szabadtéri színpadként, ahol az autók iránti szenvedély valódi élménnyé válik.
Ebben az egyedi környezetben a Maserati ismét központi szerepet kap, miközben tovább erősíti a kapcsolatot Torino, a Motor Valley és Modena – a márka otthona – között. A márka ezzel is az olasz luxus hiteles értékeit helyezi előtérbe. A Torinói Autószalon nem pusztán egy hagyományos járműkiállítás, hanem élményalapú rendezvény, ahol a teljesítmény iránti szenvedély a motorok jellegzetes hangján keresztül is testet ölt.
A háromnapos esemény egyik leginkább várt pillanata a szombati felvonulás (szeptember 27-én), amely a Reggia di Venaria történelmi királyi rezidenciától indul. A program itt egy exkluzív látogatással és közös ebéddel veszi kezdetét, majd Superga érintésével Torinó belvárosában, a Piazza San Giovanni téren zárul.
A felvonulást a Maserati Forza Torino ügyfelei vezetik olyan ikonikus modellek volánja mögött, mint a GranTurismo és az MC20. Az eseményen különleges vendégként részt vesz Cristina Chiabotto modell és televíziós műsorvezető is, aki egy GranCabrio utasaként képviseli az olasz eleganciát.
|
Az új Maserati MCPURA
Az ikonikus MC20 természetes evolúciójaként megalkotott MCPURA a szupersportautók új dimenzióját képviseli: teljesítményben és egyediségben is magasabb szintre emeli elődjét.
A modell kupé és cabrio kivitelben is elérhető, és olyan technikai megoldásokkal tűnik ki, amelyek a Maserati mérnöki tudásának legjavát jelenítik meg. A karbon szálas monocoque vázszerkezet egyszerre garantál kivételes szilárdságot és alacsony tömeget, így a jármű összsúlya 1500 kilogramm alatt marad. A 630 lóerős Nettuno V6-os motor szabadalmaztatott előkamrás égéstechnológiával működik, és kategóriájában kiemelkedő, 2,33 kg/lóerő tömeg-teljesítmény arányt eredményez. A „Butterfly” típusú ajtók és – a Cielo változat esetében – a visszahúzható elektrokromatikus üvegtető a formanyelv és a funkcionalitás különleges egységét képviselik. Az MCPURA a Maserati hiteles márkaértékeinek legtisztább megnyilvánulása, és az olasz luxusipar nemzetközi szimbóluma.
A modell bemutatkozásához választott árnyalat, az Ai Acqua Rainbow, egy különleges azúrkék fényezés, amely napfényben szivárványszerű színhatással változik. A prizmából inspirálódva a fehér fényt színeire bontva jeleníti meg annak minden árnyalatát. A víz ihlette alapárnyalatra építve ez a különleges festés érzelmi és látványos hatást kelt – ritka, kifejezetten ehhez a modellhez fejlesztett pigmentekkel készül.
A kiállított, különleges példány a Maserati Fuoriserie program keretében készült, amely az egyedi igényekhez igazodó konfigurációkat és exkluzív kiviteleket kínál. Az MCPURA gyártása, fényezése és személyre szabása teljes egészében Modenában, a történelmi Viale Ciro Menotti üzemben történik – ugyanitt készül a Nettuno motor, a GT2 Stradale, valamint 2025 végétől az új GranTurismo és GranCabrio modellek is.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Visszakapott dobogós helyezés adhat új lendületet Molnár Martin bajnoki reményeinek a brit F4-ben
A magyar versenyző visszatér a brit motorsport bölcsőjébe, az idei utolsó előtti versenyhétvégére.
Ritka esemény történt Molnár Martinnal a brit Forma–4-ben: a magyar pilóta az előző fordulóban begyűjtött büntetései közül az egyiket utólag törölték, így Martin visszakapott egy elveszettnek hitt 2. helyet, ami új lendületet adhat neki a silverstone-i folytatásra.
Molnár Martin és a brit F4 mezőnye a hétvégén visszatér a brit motorsport bölcsőjébe, hiszen Silverstone-ban rendezik az idei szezon utolsó előtti fordulóját. A Virtuosi Racing magyar pilótája az idén már harmadik alkalommal fog versenyezni a legendás helyszínen, hiszen a második fordulóban a Grand Prix-nyomvonalon csapott össze a riválisokkal, júliusban pedig részt vett a Forma–1-es Brit Nagydíj betétfutamain ugyanitt.
Az 5891 méter hosszú Grand Prix-pálya helyett azonban most a mindössze 2639 méteres, 18 helyett csupán 6 kanyarból álló National-nyomvonal ad otthont a küzdelemnek, amelyet Martin a tavalyi szezonból már szintén jól ismer, de azért jól jött neki, hogy szimulátorban is tudott készülni a hétvégére.
„A Silverstone-hoz közel eső futamok előtt általában ellátogatunk a pályától nem messze levő szimulátorba, így ez most sem volt másként. Ilyenkor van időnk felvenni az adott pálya ritmusát, belőni a referenciapontokat, helyre tenni az íveket, szóval vezetéstechnikai szempontból minden olyan beidegződést kialakítani, amivel aztán a szabadedzéseken már nem kell foglalkozni, mert automatikusan előhívható”
– mutatott rá a Hungarian Motorsport Academy (HMA) versenyzője.
„Ami ezt a rövidebb vonalvezetést illeti, az idén sikerült elég jól ráéreznem és megszeretnem a Grand Prix-pályát, így nem bántam volna, ha most is azon versenyzünk, de most a National nyomvonal következik, úgyhogy ezen kell jól szerepelni. Szárazon sok előzésre nem kell készülni, mert csak gyors és középgyors kanyar található a pályának ezen a konfigurációján, de az eső hozhat némi izgalmat”
– tekintett előre Martin, aki két nehezebb hétvége után az elmúlt időszakban teljesen „félretette” az autósportot és kerékpározással, illetve nyaralással töltődött a szezonhajrára.
Mindezek mellett pedig az is lendületet adhat a magyar versenyzőnek, hogy a legutóbbi, Donington Parkban rendezett forduló mégsem sikerült olyan rosszul a számára, mint azt egy ideig hitte. Martin ugyanis abban a tudatban jött el az előző hétvégéről, hogy elveszítette 2. helyét az összetettben és nőtt a hátránya a listavezető Fionn McLaughlinnal szemben.
A Virtuosi Racing azonban fellebbezett pilótája utolsó doningtoni futamon pályaszélesítésért kapott 10 másodperces büntetése ellen, a brit F4 felügyelői pedig igazat adtak a csapatnak.
„Visszanézték a teljes versenyt, és kiderült, hogy eggyel kevesebbszer hagytam el a pályát, így a tíz másodperces büntetést utólag visszavonták, aminek köszönhetően ugyanott végeztem, ahol átszeltem a célvonalat.”
Martint így a 9. helyett a 2. helyen rangsorolták az utolsó futamban, azaz két dobogós helyezéssel zárta a hétvégét, és ami ennél is fontosabb, 6 ponttal többet gyűjtött McLaughlinnál, azaz 6 futammal a vége előtt 34,5 pontos hátrányban a második helyen áll az összetettben. Ami természetesen nem kevés, de ahhoz elég, hogy ne legyen lefutott a küzdelem.
„Természetesen örülök, hogy így nem csúsztam hátrébb egy helyet és még faragtam is a hátrányomon, de továbbra sem számolgatom a pontokat, mert nincs értelme. Az utóbbi, felemásan sikerült hétvégék után arra fogok törekedni, hogy hibátlan teljesítményt nyújtsak az időmérőn és a futamokon, és vasárnap este úgy hagyhassuk el Silverstone-t, hogy nincs keserű szájízünk. Ha ez sikerül, azzal elégedett leszek.”
Az összetettben jelenleg Fionn McLaughlin vezet 274,5 ponttal, a második helyen Martin áll 240 egységgel, míg a harmadik pozíciót James Piszcyk foglalja el 229 ponttal.
A hétvége 2. és 3. futamát a brit F4 hivatalos YouTube-csatornáján lehet élőben követni.
A silverstone-i versenyhétvége menetrendje magyar idő szerint:
Szombat
11:40 – 12:05: Időmérő edzés
15:55 – 16:15: 1. futam
Vasárnap
10:55 – 11:15: 2. futam
16:25 – 16:50: 3. futam
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Huawei-újdonságok Párizsból: számos új okoseszköz debütált a vállalat termékbemutatóján, köztük a WATCH GT 6 sorozat
-
Zöld2 hét ago
Önkéntes Vízadás: 400 000 liter vizet kaptak Budapest fái
-
Gazdaság2 hét ago
Mennyibe kerül egy átlagos használt autó és mennyit veszít egy év alatt az értékéből?
-
Ipar2 hét ago
Magyar víztisztító projekt Egyiptomban
-
Gazdaság2 hét ago
Minden ötödik igénylőnek kevés az Otthon Start 50 milliója
-
Ipar2 hét ago
Cooptech – Gyógyszeripari beruházás Costa Ricában
-
Mozgásban2 hét ago
Visszakapott dobogós helyezés adhat új lendületet Molnár Martin bajnoki reményeinek a brit F4-ben
-
Gazdaság2 hét ago
Stratégiai megállapodás a jövő gazdasági szakembereiért