Connect with us

Mozgásban

CES 2020: Hamarosan egy érintéssel nyithatjuk ki az autót

Kifinomult érzékelés: többcélú érintkezés-érzékelő növeli az automata parkolás biztonságát

A Continental technológiai vállalat hiánypótló alkalmazással gazdagítja az autóipari szenzorok portfólióját az újonnan fejlesztett érintkezés-érzékelő rendszerének (Contact Sensor System – CoSSy) segítségével.

A rendszer észleli az alacsony sebességű érintkezést a jármű és egy személy, vagy a jármű és egy tárgy között. A Continental 2020. január 7. és 10. között, Las Vegasban a Consumer Electronics Show (CES) kiállításon mutatja be, hogy a CoSSy hogyan teszi még biztonságosabbá az automata parkolást. A rendszer a CoSSy által rögzített hangjelzésre támaszkodva észleli az alacsony sebességű ütközést, hogy vészhelyzetben az autót azonnal le lehessen állítani. Az új rendszer a biztonságos működés érdekében egy redundáns jelcsatornával dolgozik. Észleli azokat a tárgyakat, amelyek kiesnek a rövidtávú, vagy egyéb típusú szenzorok érzékelési mezőjéből.

A skálázható CoSSy megoldás jellemzően 2-12 érzékelőt tartalmaz, amelyeket a jármű megfelelő pontjain helyeznek el. Az üzembe helyezés után a CoSSy érzékelő jelei többféle célra is alkalmazhatóak, például felhívják a figyelmet a vandalizmus által okozott károkra (pl. karcolások), vagy az alacsony sebességen történő koccanásokra, mivel ezek az érintkezések mind jellegzetes hangjelzéssel járnak. A további támogatott funkciók között megtalálhatjuk például az útviszony figyelést, a sofőr hangfelismerésen alapuló azonosítását, vagy a megkülönböztető hangjelzéssel közlekedő autók érkezésének jelzését. A CoSSy az érintésen keresztüli kommunikációt is lehetővé teszi az autóval: az azonosított sofőrnek csak az ajtóra kell koppintania, és ez elég ahhoz, hogy bekapcsoljon az automata ajtónyitó.

„A szilárd testekből származó és a levegőben lévő hangok olyan jelek, amelyek értékes információval szolgálnak a jármű közvetlen környezetéről. A CoSSy-t kifejezetten arra a célra fejlesztettük ki, hogy különböző érintkezési típusok hangját ismerje fel. A szilárd testekből érkező hang például arra hívja fel a figyelmet, amikor automata parkolás alatt az autó alacsony sebességen ütközik egy akadállyal”

– mondja Laurent Fabre, a Continental Passive Safety & Sensorics üzletágának vezetője.

„Azonban, ha már a CoSSy amúgy is a fedélzeten van, észlelési alapelvét sok más funkció során is alkalmazni lehet, amivel a vezetés biztonságát és kényelmét tudjuk növelni.”

Miért fontos a hang?

A szilárd testekből eredő hangokat a passzív biztonsági rendszerarchitektúrák már évek óta használják: az ütközés hangját figyelő érzékelők (Crash Impact Sound Sensors) észlelik, amikor fizikai kontaktus jön létre. A Continental sokéves, ütközési érzékelőkkel kapcsolatos szakértelmét kihasználva egy új, miniatürizált hangérzékelőt fejlesztett ki, melyet az alacsony sebességen történő érintkezésekre hangoltak.

„Az alacsony sebességen történő érintkezéseket a szilárd testek által kiadott hangjelzések egy különböző mintája jellemzi”

– mondja Andreas Forster, a Continenal Passive Safety & Sensorics üzletágának Next Generation Technology vezetője.

A jövőben a CoSSy egy további jelúttal is rendelkezik majd, amely az útviszonyokat figyeli. Például az alulról a járműre felcsapódó víz hangját arra lehet használni, hogy jelezze az aquaplanning kockázatát. A jövő szenzorkialakításaitól függően akár a levegőben lévő hangokat is elemezni lehet, amely segíthet észrevenni a megkülönböztető hangjelzéssel érkező járműveket, ami egy fontos alapfeltétel az önvezető technológia szempontjából. A Doppler-effektus használatával a CoSSy még az érkezés irányát is észlelni tudja, ami a sofőr számára nagyon releváns információ.

Az új CoSSy első generációja a szilárd testekből eredő hangokat arra használja fel, hogy észlelje az egyes tárgyakkal való érintkezést az automata parkolás során.

„Ez olyan helyzetekre is érvényes lehet, amikor egy ember halad az autó felé, anélkül, hogy belépne az egyéb érzékelők, például az ultraszonikus vagy radaros szenzorok érzékelési mezőjébe. Noha erre nagyon kicsi az esély, biztonsági okokból nem szabad figyelmen kívül hagyni a fennálló kockázatot, főleg az automata parkolási manőver megkezdésekor”

– magyarázza Forster. Az automata parkoló alkalmazások 2022 körül válhatnak széles körben is elérhetővé, így az új szenzor pont időben érkezik. Az érzékelő a jeleket egy központi feldolgozó rendszerbe küldi, amely lehet egy dedikált elektronikus vezérlőegység (ECU), de ezt egy létező ECU-ba is integrálni lehet, mint ahogyan például a légzsákvezérlő egységet is.

Még több felhasználási lehetőség

A Continental szerint a szilárd testekből eredő hangokat más alkalmazásokhoz is információforrásként lehet használni. Ha egy parkoló autón horpadás vagy karcolás keletkezik, ezt a CoSSy érzékelői egy időbélyeggel látják el. Az érzékelő jele a releváns kamerát is bekapcsolja, amely így fényképet készít az esetről, illetve felhívja a másik sofőr figyelmét az incidensre egy figyelmeztető hanggal, vagy úgy, hogy az információt egy okostelefonra küldi. Ezzel nemcsak a szándékos vandalizmus csökkenthető, hanem a véletlen, cserbenhagyásos károkozások is kiküszöbölhetők lennének. Így az autókölcsönző cégek is nagyon egyszerűen tudják ellenőrizni az autó sértetlen állapotát a bérelt jármű visszaérkezésekor.

Mozgásban

A Hankook téli gumiabroncsai öt aktuális teszten is kiváló eredményeket értek el

A Hankook prémium gumiabroncsgyártó kiváló eredményeket ért el a legutóbbi téli gumiabroncs-teszteken: a kompakt terepjárókhoz és középkategóriás személyautókhoz készült Hankook Winter i*cept RS3, a személyautókra szabott Hankook Winter i*cept evo 3, valamint a terepjárókhoz ajánlott Hankook Winter i*cept evo 3 X öt összehasonlító tesztben is jól teljesített, kiegyensúlyozott teljesítményével, kiváló biztonsági tartalékaival és lenyűgöző hatékonyságával.

Hankook Winter i*cept RS3: biztonságos kezelhetőség kedvezőtlen körülmények között

A népszerű 215/55 R17 méretben a Hankook Winter i*cept RS3 „példás” minősítést kapott az Auto Bild Allrad kompakt SUV modellek téli gumiabroncs-tesztjén (2025. október 16-i szám). Összesen tizenkét teszt után a tesztelők a következőre jutottak: „fékezési szakértő havas és nedves utakon, kiváló tapadás havon”. A Hankook Winter i*cept RS3 a tesztben szereplő összes téli gumiabroncs közül a legjobb eredményeket érte el a havas és nedves utakon történő fékezés, az aquaplaning értékelések, a nedves körpálya és a száraz kezelhetőség terén.

A Hankook Winter i*cept RS3 – 215/55 R17 méretben az „Auto, Motor und Sport” magazin téli gumiabroncs-tesztjén is „nagyon jó” minősítést kapott a kombi és kis SUV-k kategóriában, (2025. szeptember 25-i szám). „A legrövidebb féktávolság havon, biztonságos kanyarodás nedves úton, a legjobb védelem aquaplaning ellen. Nagyon pontos vezetési jellemzők, szinte hasonlóak a nyári gumiabroncsokéhoz, bőséges tartalékkal a száraz kanyarokban” – dicsérte a magazin.

Hankook Winter i*cept evo 3: jó teljesítmény a havon, alacsony kopás

Top értékeléseket kapott a Hankook Winter i*cept evo 3 is, a sportos kompakt modellek esetében népszerű 225/40 R18 méretben. Az Auto Bild nagy téli gumiabroncs összehasonlításán (2025. október 9-i szám) a prémium gumiabroncs „jó” minősítést szerzett. A gumiabroncs különösen a kezelhetőség és a tapadás terén mutatta meg erősségeit a havon. Az ítélet: „hóspecialista” „remek ár-érték aránnyal.” A Hankook Winter i*cept evo 3 ugyanakkor a „kanyarodási aquaplaning nedves utakon” kategóriában is lenyűgöző volt, a legjobb oldalgyorsulási értékkel az összes tesztelt téli gumiabroncs közül.

A Hankook Winter i*cept evo 3 225/40 R18 méretben szintén „jó” minősítést szerzett az ADAC értékelésén. Európa legnagyobb autóklubjának tesztelői különösen pozitív értékelést adtak a környezeti- és költség kategóriákban. A Hankook Winter i*cept evo 3 “nagyon magas várható élettartamot és minimális kopást mutat. A hatékonysága lenyűgöző, köszönhetően alacsony súlyának és üzemanyag-fogyasztásának.” A biztonsággal kapcsolatos kategóriákban a gumiabroncs szintén jó eredményeket ért el nedves és száraz utakon.

Hankook Winter i*cept evo 3 X: a legjobb SUV-gumiabroncs

A Hankook Winter i*cept evo 3 X 235/50 R19 méretben szintén szintén kiválóan teljesített az Auto Bild Sportscars téli gumiabroncs sportos SUV-modellek téli gumiabroncsainak tesztjén (11/2025 szám), ahol szintén „jó” minősítést kapott. A tesztelők ítélete: „minden kategóriában egyenletesen jó teljesítményt nyújtó, sokoldalú gumiabroncs”. A Hankook gumiabroncs különösen a biztonság szempontjából fontos, havas és nedves felületen történő fékezés tesztjein teljesített kiválóan. A havas felületen végzett szlalom tesztben is az egyik legjobbnak bizonyult.

Téli gumiabroncsteszt
Média Gumiabroncs Méret Teszteredmény
Auto Bild Allrad Hankook Winter i*cept RS3 215/55 R17 Példás
Auto Motor und Sport Hankook Winter i*cept RS3 215/55 R17 Nagyon jó
Auto Bild Hankook Winter i*cept evo 3 225/40 R18
ADAC Hankook Winter i*cept evo 3 225/40 R18
Auto Bild Sportscars Hankook Winter i*cept evo 3 X 235/50 R19

További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Újra megjelenik a Honda választékában a Prelude

Hamarosan megérkezik Európába a vadonatúj Prelude e:HEV sportkupé. A fejlett hibrid hajtásláncra épülő, Honda S+ Shift rendszerrel felszerelt modell a Hondákra jellemző vezetési élménnyel ajándékozza meg a tulajdonosokat és energiahatékonyság terén is a maximumot hozza.

A Prelude 25 év után tér vissza a márka választékába, és immáron hatodik nemzedékét ismerheti meg a közönség. Az újoncot a vitorlázórepülők időtlen kecsessége és eleganciája ihlette, s mivel nemcsak könnyen kezelhető, hanem elképesztően gyors is, szinte szárnyal az utakon. Ez az alacsony, széles arányokon felül a Civic Type R-ből átvett futóműnek is betudható, melynek szerves része az Adaptív Lengéscsillapító Rendszer és a Honda által fejlesztett Agilis Vezetést Támogató Rendszer (AHA).

Ez a gondolkodásmód érhető tetten a hívogató utastéren is, ami a vitorlázók pilótafülkéjére hasonlít, ugyanakkor kényelmes, praktikus és kizárólag prémium anyagokból épül fel. Mindezt a Honda SENSING vezetéstámogató rendszerrel fejelték meg a szakemberek, így a menetbiztonság is elsőrangú.

Hans de Jaeger, a Honda Motor Europe vezető alelnöke így nyilatkozott:

„A Honda Prelude visszatérése azóta tartja lázban a vezetés megszállottjait, hogy 2023 októberében bemutattuk tanulmánymodellt. Ez a név mindig egyet jelentett a jövőbe mutató, újító szellemiségben fogant műszaki megoldásokkal, s nincs ez másként most sem. Végtelenül kecses és elegáns megjelenésével, Honda S+ Shift rendszerével és ultramodern, teljes értékű hibrid hajtásláncával a vezetőt és az utasokat is elkényezteti. Ebből az autóból soha senki nem szeretne majd kiszállni.”

Honda S+ Shift

A gyors, automatikus fokozatváltások hangját, illetve érzetét szimuláló Honda S+ Shift új szintre emeli a vezetési élményt, különösképp, hogy az Aktív Hangszabályozóval (ASC) dolgozik együtt, ami mindig a fordulatszámhoz, illetve a jármű sebességéhez igazítja a motorhangot, ezáltal még természetesebbek a gyorsítások. A rendszert Linear Shift Control névre keresztelte a Honda és egy nyolcfokozatú váltó működését utánozza, hogy még szorosabb legyen a kötelék a vezető és az autó között.

További előnye, hogy a kormány mögött elhelyezett fülekkel kezelhető, tehát ha a Honda S+ Shift aktív, a lassítás mértékének szabályozása helyett a „sebességfokozatok” között kapcsolhat a pilóta, akárcsak egy robotizált erőátvitel esetében. A visszaváltások szintén precízek, ugyanis a Honda S+ Shift a motorfékhatást és a fordulatszámot igazító gázfröccsöt is utánozza a még hitelesebb benyomás érdekében.

Honda’s all-new Prelude e:HEV sports coupe

Fejlett e:HEV hajtáslánc

A Honda több mint 25 éve fejleszt hibrid hajtásláncokat, és egyedülállóan gazdag tapasztalatait a Prelude e:HEV rendszerének kidolgozásakor is kamatoztatta. A teljes értékű, azaz full hibrid hajtáslánc egy 2,0 literes, benzines erőforrásra és két kis tömegű villanymotorra épül, s nem kevesebb, mint 184 LE-s (135 kW) összteljesítményt ad le. Rugalmassága, közvetlensége, hatékonysága és kifinomultsága egyaránt példaértékű, nem meglepő hát, hogy a vezetési élmény is lehengerlő.

Hogy működése mindig az aktuális viszonyokhoz, illetve a vezető kedvéhez, stílusához igazodjon, a mérnökök négyfokozatú, egyetlen gombbal kezelhető üzemmód-szabályozóval is ellátták a modellt. Ezzel Komfort, GT, Sport és Egyéni (individual) program közül választhat a vezető, és annak tudatában módosíthatja a karakterisztikát, hogy a hajtáslánc, a felfüggesztés és a kormánymű viselkedése is elvárásainak megfelelően változik.

Páratlan kezelhetőség, kényelem és használati érték

Az új Prelude fejlesztésekor az volt az egyik legfőbb célkitűzés, hogy minden helyzetben erős, fordulékony és közvetlen legyen, s a lehető legpontosabb visszajelzéseket adja, ezért a legendás Civic Type R futóművét kapta meg. A fejlett, több lengőkaros, adaptív lengéscsillapítókkal ellátott felfüggesztés működését a Honda által fejlesztett Agilis Vezetést Támogató Rendszer legújabb változata felügyeli, így tényleg mindig remek az úttartás és a menetkomfort.

A vezetőközpontú, széles látómezőt biztosító, zavaró részletektől mentes utastérből ösztönösen és élvezetesen irányítható az autó, s mivel az összeszerelési és az anyagminőség messze átlagon felüli, a minőségérzet is az. A vásárlók kétféle kétszínű kárpitozás közül választhatnak: fehér-kék és fekete-kék.

A személyre szabható 10,2”-os képátlójú digitális műszeregység egyedi Prelude-grafikákat és színösszeállításokat kínál a különféle menetüzemmódokhoz. A mobilkommunikációs rendszer középpontjában Apple CarPlay- (vezeték nélküli) és Android Auto-kompatibilis, 9”-os érintőképernyő áll, ehhez kapcsolódik a Bose-zal közösen fejlesztett, nyolc hangszórós hifi.

Miként a hatalmas hátsó ajtó mögött megbúvó, 663 literes csomagtartó is bizonyítja, a letisztult, áramvonalas kocsitest ellenére az új, négyszemélyes Prelude helykínálat és használhatóság tekintetében is az élvonalba tartozik. A vásárlók négy fényezés közül választhatnak, melyek között a Meteoroid Grey Metallic, a Crystal Black Pearl és a Racing Blue Pearl mellett az új, gyönyörű Moonlit White Pearlt is ott találjuk.

Ahogy azt a Hondától megszokhattuk, a menetbiztonság most is elsődleges volt, ezért a Honda SENSING rendszer legújabb változatát kapta meg a Prelude. Mindemellett az Adaptív Sebességrögzítőt, az Útelhagyás Esélyét Mérsékelő Rendszert és a Sávtartó Asszisztenst is továbbfejlesztették, hogy minden eszköz a sportkupék sajátos jellemvonásainak megfelelően végezze feladatát, és a vadonatúj Prelude e:HEV a lehető legtöbbet adhassa tulajdonosának.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke

A fiatal tehetségek kibontakozását, a mérnöki tudás fejlesztését és az ipari partnerekkel közös kutatás-fejlesztést egyaránt szolgálja, hogy a győri Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. a közeljövőben megalakítja a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. Az új szervezeti egység hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.

Új szintre lép a Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. partnersége: a két fél létrehozza a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. A hallgatók így a világ élvonalában dolgozó szakemberektől tanulhatnak, a Hungaroring pedig közvetlen kapcsolatba kerül a felsőoktatási tudásbázissal és a jövő mérnökeivel.

A magyar kormány döntése értelmében az autó-motor sport stratégiai ágazattá vált. A Hungaroringen megalakuló közös Széchenyi István egyetemi tanszék ezen cél sikeres megvalósítását hivatott szolgálni, a tudomány, az oktatás és a kutatás-fejlesztés integrációjával támogatva a tehetséggondozást és a hazai motorsport innovációs potenciáljának kiaknázását.

A Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring szoros kapcsolata nem újkeletű. A felek 2022 júliusában, majd 2023 novemberében együttműködési megállapodást írtak alá, ennek keretében a győri felsőoktatási intézmény önálló standdal volt jelen az idei Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A partnerség tette lehetővé a technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzési szak szeptemberi elindítását is, amelynek oktatógárdájában helyet kaptak a Hungaroring tapasztalt szakemberei. A kooperáció ugyancsak lehetőséget biztosít a világ élvonalába tartozó hallgatói versenycsapatok – a SZEnergy Team, az Arrabona Racing Team és a SZEngine Team – szakmai bemutatkozására és fejlődésére. Mindezt erősíti a jövőben a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszék, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss