A Continental technológiai vállalat hiánypótló alkalmazással gazdagítja az autóipari szenzorok portfólióját az újonnan fejlesztett érintkezés-érzékelő rendszerének (Contact Sensor System – CoSSy) segítségével.
A rendszer észleli az alacsony sebességű érintkezést a jármű és egy személy, vagy a jármű és egy tárgy között. A Continental 2020. január 7. és 10. között, Las Vegasban a Consumer Electronics Show (CES) kiállításon mutatja be, hogy a CoSSy hogyan teszi még biztonságosabbá az automata parkolást. A rendszer a CoSSy által rögzített hangjelzésre támaszkodva észleli az alacsony sebességű ütközést, hogy vészhelyzetben az autót azonnal le lehessen állítani. Az új rendszer a biztonságos működés érdekében egy redundáns jelcsatornával dolgozik. Észleli azokat a tárgyakat, amelyek kiesnek a rövidtávú, vagy egyéb típusú szenzorok érzékelési mezőjéből.
A skálázható CoSSy megoldás jellemzően 2-12 érzékelőt tartalmaz, amelyeket a jármű megfelelő pontjain helyeznek el. Az üzembe helyezés után a CoSSy érzékelő jelei többféle célra is alkalmazhatóak, például felhívják a figyelmet a vandalizmus által okozott károkra (pl. karcolások), vagy az alacsony sebességen történő koccanásokra, mivel ezek az érintkezések mind jellegzetes hangjelzéssel járnak. A további támogatott funkciók között megtalálhatjuk például az útviszony figyelést, a sofőr hangfelismerésen alapuló azonosítását, vagy a megkülönböztető hangjelzéssel közlekedő autók érkezésének jelzését. A CoSSy az érintésen keresztüli kommunikációt is lehetővé teszi az autóval: az azonosított sofőrnek csak az ajtóra kell koppintania, és ez elég ahhoz, hogy bekapcsoljon az automata ajtónyitó.
„A szilárd testekből származó és a levegőben lévő hangok olyan jelek, amelyek értékes információval szolgálnak a jármű közvetlen környezetéről. A CoSSy-t kifejezetten arra a célra fejlesztettük ki, hogy különböző érintkezési típusok hangját ismerje fel. A szilárd testekből érkező hang például arra hívja fel a figyelmet, amikor automata parkolás alatt az autó alacsony sebességen ütközik egy akadállyal”
– mondja Laurent Fabre, a Continental Passive Safety & Sensorics üzletágának vezetője.
„Azonban, ha már a CoSSy amúgy is a fedélzeten van, észlelési alapelvét sok más funkció során is alkalmazni lehet, amivel a vezetés biztonságát és kényelmét tudjuk növelni.”
Miért fontos a hang?
A szilárd testekből eredő hangokat a passzív biztonsági rendszerarchitektúrák már évek óta használják: az ütközés hangját figyelő érzékelők (Crash Impact Sound Sensors) észlelik, amikor fizikai kontaktus jön létre. A Continental sokéves, ütközési érzékelőkkel kapcsolatos szakértelmét kihasználva egy új, miniatürizált hangérzékelőt fejlesztett ki, melyet az alacsony sebességen történő érintkezésekre hangoltak.
„Az alacsony sebességen történő érintkezéseket a szilárd testek által kiadott hangjelzések egy különböző mintája jellemzi”
– mondja Andreas Forster, a Continenal Passive Safety & Sensorics üzletágának Next Generation Technology vezetője.
A jövőben a CoSSy egy további jelúttal is rendelkezik majd, amely az útviszonyokat figyeli. Például az alulról a járműre felcsapódó víz hangját arra lehet használni, hogy jelezze az aquaplanning kockázatát. A jövő szenzorkialakításaitól függően akár a levegőben lévő hangokat is elemezni lehet, amely segíthet észrevenni a megkülönböztető hangjelzéssel érkező járműveket, ami egy fontos alapfeltétel az önvezető technológia szempontjából. A Doppler-effektus használatával a CoSSy még az érkezés irányát is észlelni tudja, ami a sofőr számára nagyon releváns információ.
Az új CoSSy első generációja a szilárd testekből eredő hangokat arra használja fel, hogy észlelje az egyes tárgyakkal való érintkezést az automata parkolás során.
„Ez olyan helyzetekre is érvényes lehet, amikor egy ember halad az autó felé, anélkül, hogy belépne az egyéb érzékelők, például az ultraszonikus vagy radaros szenzorok érzékelési mezőjébe. Noha erre nagyon kicsi az esély, biztonsági okokból nem szabad figyelmen kívül hagyni a fennálló kockázatot, főleg az automata parkolási manőver megkezdésekor”
– magyarázza Forster. Az automata parkoló alkalmazások 2022 körül válhatnak széles körben is elérhetővé, így az új szenzor pont időben érkezik. Az érzékelő a jeleket egy központi feldolgozó rendszerbe küldi, amely lehet egy dedikált elektronikus vezérlőegység (ECU), de ezt egy létező ECU-ba is integrálni lehet, mint ahogyan például a légzsákvezérlő egységet is.
Még több felhasználási lehetőség
A Continental szerint a szilárd testekből eredő hangokat más alkalmazásokhoz is információforrásként lehet használni. Ha egy parkoló autón horpadás vagy karcolás keletkezik, ezt a CoSSy érzékelői egy időbélyeggel látják el. Az érzékelő jele a releváns kamerát is bekapcsolja, amely így fényképet készít az esetről, illetve felhívja a másik sofőr figyelmét az incidensre egy figyelmeztető hanggal, vagy úgy, hogy az információt egy okostelefonra küldi. Ezzel nemcsak a szándékos vandalizmus csökkenthető, hanem a véletlen, cserbenhagyásos károkozások is kiküszöbölhetők lennének. Így az autókölcsönző cégek is nagyon egyszerűen tudják ellenőrizni az autó sértetlen állapotát a bérelt jármű visszaérkezésekor.
Rekordszezonra készülnek a futárszolgálatok karácsony előtt
Így készüljünk az ünnepi online-rohamra: Hasznos tippek, hogy minden rendelés időben célba érjen
Az ünnepi szezon közeledtével egyre többen böngészik a webáruházak kínálatát. A korábbi évek tapasztalatai alapján karácsony előtt többszörösére emelkedik a rendelések mennyisége, különösen a Black Friday-t követően. A futárszolgálatok is készülnek az év legforgalmasabb időszakára.
A Sameday futárszolgálat logisztikai menedzsere közölte, hogy a társaság bebiztosította a szezont.
„Megfelelő futárállománnyal, gépjárműflottával rendelkezünk, csomagautomatáink és Pick Pack Pontjaink már országosan elérhetőek.”
Bokodi Árpád a csomagok sikeres célba juttatása érdekében kiemelte a vásárlói tudatosságot, a pontos adatokat, és a csomagok gyors átvételét az automatákból:
Fontos, hogy a vásárlók mindig megbízható oldalról rendeljenek, az online piacterek esetében is fordítsanak kellő figyelmet az eladó személyére. Egyre több Magyarországon is a külföldi eladó, amelyek esetében sokkal hosszabb a szállítási idő, függetlenül a hazai szállítási szolgáltatók pontosságától. Gyakran akár 10-12 napig is eltart, mire megérkezik a csomag Magyarországra. Ha magyar webáruházból rendelnek, az nagyban gyorsíthatja a folyamatot, de ebben az esetben is célszerű időben leadni a rendelést.
A rendeléskor megadott adatok, mint a cím, irányítószám és telefonszám, legyenek pontosak, mert ezek alapvetően befolyásolják a kézbesítés sikerességét!
A Sameday egyik erőssége az országos lefedettségű csomagautomata-hálózat, jelenleg 1100 automata áll rendelkezésre. Fontos, hogy a vásárlók a rendelésüket mielőbb vegyék át az automatákból, ezzel is segítve minél több csomag átadásának a lehetőségét.
A Sameday logisztikai menedzsere beszámolt arról is, hogy lezárult a Sprinter Futárszolgálattal történt fúzió, amely komoly kihívásokat támasztott a szervezettel szemben, de a szezon kezdetére sikerült újból stabilizálódni.
„Egy rendkívül komplex projekten vagyunk túl, már az utolsó fázisnál járunk, kisebb finomítások vannak hátra, elsősorban az IT és a szolgáltatási területeken. A felvásárlási projekten belül számos összefésülni való elem volt, ami egy időigényes folyamat, sok mindent nem lehetett előre modellezni.”
– hangsúlyozta Bokodi Árpád.
„A cél, hogy a szezonra már minden szempontból megfelelő szolgáltatást tudjunk biztosítani a vásárlók és szerződött partnereink számára.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
A felelős gyalogos közlekedésért indított kampányt a HUMDA
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. számos online felületen elindított közlekedésbiztonsági kampányának célja, hogy felhívja a gyalogosok figyelmét a körültekintőbb közlekedés fontosságára, különösen a gyalogátkelőhelyeken. A reklámfilm alkotói egy meghökkentő példán keresztül, kissé sokkoló módon mutatják be, hogy a zenehallgatást miért érdemes szüneteltetni az átkelés idejére egy-egy gyalogátkelőhelyen és kizárólag akkor szabad elindulni, ha zöldre vált a jelzőlámpa a gyalogosok számára.
Magyarországon minden évben csaknem 15 000 személyi sérüléssel járó közúti baleset történik. Gyakoriak azok az esetek, amikor a gyalogosok figyelmetlenül, a tilos jelzés ellenére kelnek át a gyalogátkelő helyeken. A HUMDA újabb kampánya felhívja a gyalogosok figyelmét, hogy miként kerülhetők el a gyalogátkelőhelyeken bekövetkezett balesetek a jövőben. Alapvető, hogy minden esetben be kell tartani a körültekintésre vonatkozó írott és íratlan szabályokat, akkor is, ha van külön közlekedési jelzőlámpa a gyalogosoknak és akkor is, ha nincs.
A videóban biztonságos körülmények között mutatjuk be, hogyan nézhet ki egy kritikus helyzet. A gyalogosok a fülhallgatójukon zenét hallgatnak, sőt néha az okostelefonjukat nézve sétálnak át a gyalogátkelőn. Ekkor egy általuk is hallható kürtszó harsan fel, mintha „dudálna” egy jármű. A felvételeken a kétségbeesett gyalogosok tekintete és ijedt viselkedése ilyenkor mindent elárul arról, hogy miért kell a közlekedés minden résztvevőjének körültekintően, a szabályokat betartva viselkednie.
– A HUMDA már több sikeres, nemzetközi elismeréseket bezsebelő közlekedésbiztonsági kampányt szervezett, az Ügynökség alapvető küldetése a közlekedésbiztonság színvonalának javítása. A szemléletformálási munkánk során már felhívtuk a figyelmet arra, hogy empátiával és együttműködéssel csökkenthető a közúti balesetek száma, sokat tettünk a hazai közlekedésbiztonsági helyzet és a közlekedési kultúra javítása érdekében, sőt kisgyermekeknek is készítettünk animációs kisfilmeket a szabályokról. Tapasztalataink szerint a sokkoló és meghökkentő reklámok rendkívül hatásosak, ezért is választottuk ezúttal is a figyelemfelhívás ezen formáját. A gyalogosok mellett természetesen a közlekedés minden résztvevőjének, az autósoknak, a motorosoknak, de a rollerrel vagy kerékpárral közlekedőknek is oda kell figyelniük minden esetben. Bízunk benne, hogy minél többen gondolkodnak el az üzeneteinken és biztonságosabbá tudjuk tenni hazánk gyalogátkelőhelyeit. Mindannyiunk felelőssége, hogy odafigyeljünk egymásra az utakon, hiszen minden pillanat számít – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. igazgatóságának elnöke.
A HUMDA legújabb szemléletformáló kampányával a különböző közösségimédia-felületeken és videómegosztó oldalakon, YouTube-on, Facebookon, Instagramon és TikTokon lehet találkozni. Így érhető el, hogy minél több médiafogyasztóhoz és szinte minden korosztályhoz elérjenek az üzenetek. Az Ügynökség saját felületein is megtekinthető a videó.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Rangos munkáltatói elismerésekkel díjazták a Lufthansa Systems Hungáriát
A Lufthansa Systems Hungária 2022 után immár második alkalommal nyerte el a Családbarát Vállalat címet, melyet a Három Királyfi, Három Királylány Alapítvány a munka és a magánélet egyensúlyát, valamint a munkavállalók fizikai és mentális egészségét támogató, családbarát intézkedéseket megvalósító munkahelyek részére ítél oda minden évben.
A vállalat emellett „Kreatív HR megoldások” és „Digitális wellbeing” kategóriákban megkapta a munkavállalói jóllét fizikai-, szellemi- és lelki aspektusait egyaránt vizsgáló beneFit Prize pályázat különdíjait is.
A munka és a magánélet egyensúlya kiemelt jelentőséggel bír a Lufthansa Systems Hungária vállalati kultúrájában, ezért az IT-cég mindent megtesz annak érdekében, hogy a munkavállalók a lehető leghatékonyabban, támogató légkörben, hibrid munkarendben végezhessék mindennapi feladataikat. Szemléletmódjának köszönhetően a cég 2022 után immár második alkalommal nyerte el a Családbarát Vállalat címet, mely pályázat fókuszában idén a munka-magánélet egyensúly újraértelmezése és a legjobb családbarát gyakorlatok elismerése állt.
A Lufthansa Systems Hungária budapesti és szegedi irodáiban immár több mint 800 magasan képzett IT szakembert foglalkoztató, légiipari szoftverek fejlesztésével és üzemeltetésével foglalkozó vállalat, amely kiemelt figyelmet fordít munkavállalói jóllétére. A cég nagy hangsúlyt helyez a gondoskodó és befogadó szervezeti kultúrára és a dolgozói wellbeing támogatására, ennek elősegítésére pedig számos jólléti intézkedést, juttatást kínál – köztük vállalati egészségbiztosítási csomagot, irodai masszázst, privát pszichológiai konzultációs lehetőséget, valamint sporteseményeken való céges részvételt, emellett egészségnapokat is szervez munkavállalói számára.
A beneFit Prize az első olyan átfogó pályázat Magyarországon, amely a munkavállalói jóllét fizikai-, szellemi- és lelki aspektusait egyaránt vizsgálja, figyelembe véve a környezeti és szociális hatásokat is. A pályázaton a Lufthansa Systems Hungária két különdíjat is elnyert „Kreatív HR megoldások” és „Digitális wellbeing” kategóriákban.
„Kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy támogató vállalati kultúrát és inspiráló munkakörnyezetet biztosítsunk kollégáink számára, éppen ezért vagyunk nagyon büszkék az újabb munkáltatói elismerésekre. Legyen szó szakmai fejlődésről, a vezetői kultúránkról, a rugalmas, családbarát hibrid munkarendről, a széles körű juttatási csomagról, vagy a csapatépítést, szakmai fejlődést, illetve egészségmegőrzést szolgáló rendezvényekről, nagy hangsúlyt fektetünk a munka-magánélet egyensúlyra, illetve kollégáink jóllétére”
– hívta fel a figyelmet Turcsikné Gáspár Georgina, a Lufthansa Systems Hungária HR vezetője.
A Lufthansa Systems Hungária a fentiek mellett idén tavasszal további két rangos employer branding elismerést is elnyert: a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) „Megbízható Munkaadó 2024/26” díját, illetve a Randstad Hungary 2024-es Employer Brand kutatásán a „Legvonzóbb Munkaadó – IT kategória” címet.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!