Connect with us

Mozgásban

Versenyzés köves, homokos, füves, jeges és havas felületen

A Continental a teljes verseny exkluzív gumiabroncs-beszállítója

A Continental az Extreme E sorozat alapító tagja, és 2021-től kezdődően prémium szponzora is.

A technológiai vállalat fogja gumiabronccsal ellátni a verseny összes járművét a versenyekhez, amelyek számos kihívást tartogatnak.

Az alábbi interjúban Alejandro Agag, az Extreme E és a Formula E vezérigazgatója beszél az új formátum különleges vonzerejéről. Megtudhatjuk, hogyan jött az innovatív E-SUV verseny ötlete, mik a társadalmi céljai, és olvashatunk a Continentallal létrejött partnerkapcsolatról, illetve a gumiabroncsok rendkívül fontos szerepéről is.

Alejandro, már évek óta oszlopos tagja vagy az autóversenyzés-igazgatásnak, mind a Formula 1-ben, mind a Formula E-ben részt vettél, viszont pilótaként sohasem versenyeztél. Hogyan csöppentél bele az autóversenyzés világába, és miért vagy még mindig itt?

Egy teljesen más világból érkeztem, a politika és az üzlet világából, az autóversenyzés szinte véletlenül került elém. Voltak régi barátaim, akik érdekeltek voltak a sportban, Flavio Briatore és Bernie Ecclestone, és az ő hívásukra csatlakoztam az autósport világához. Először a Fernando Alonso sikerei által fémjelzett Forma 1 spanyolországi TV-közvetítési jogain dolgoztam, ami tudom, hogy forradalomnak számított Spanyolországban az autósport terén. Egyből beleszerettem a versenyzésbe, és meg is vásároltam egy csapatot a GT2-ben, majd innen folytattam. Szóval tényleg a véletlen vezetett oda, hogy megtaláljam az igazi szenvedélyem.

Te vagy az új „Extreme E” autóverseny-sorozat alapítója és vezérigazgatója. Arra szeretnéd használni az autósportot, hogy felhívd az emberek és kormányok figyelmét világszerte a veszélyeztetett élőhelyekre és a klímaváltozásra. Mindezt hogyan tervezed véghez vinni?

Az Extreme E egy igazán nagyratörő célt tűzött ki maga elé, melynek lényege, hogy növeljük a tudatosságot, és megkongassuk a vészharangot azzal kapcsolatban, ami ezeken a helyszíneken történik. Ezt azzal tervezzük elérni, hogy egy elektromos autóversenyt elviszünk a bolygó legveszélyeztetettebb és leginkább sérült sarkaiba, hogy megmutassuk a kárt, amely ezeket a helyszíneket éri, és amire gyakran nem irányul kellő figyelem. Addig nem kezdhetünk el komolyan a probléma orvoslásán gondolkozni, amíg nem vesszük észre, hogy mi is történik. Így hát az első lépés az, hogy felhívjuk minderre a figyelmet, és az Extreme E ezt a célt szeretné szolgálni. Ez viszont csak az első lépés, a verseny cselekvésre is felszólít, még akkor is, ha az csak egy apró cselekedet. Meg szeretnénk mutatni, hogy minden tett számít, és konkrét dolgokat fogunk véghez vinni, amelyekkel ellensúlyozzuk a klímaváltozás hatásait az érintett helyszíneken.

Ha egy pillanatra félretesszük a társadalmi célkitűzéseket, miben lesz más ez az új versenysorozat a hagyományos autóversenyekhez képest?

Én úgy gondolom, hogy az Extreme E egy páratlan verseny lesz. Először is férfiak és nők közösen versenyeznek csapatokban, erre még nem volt példa az autósportban. Elképesztően erőteljes autók fognak részt venni a versenyben, hihetetlen gyorsulással és rendkívül nagy teljesítménnyel rendelkező elektromos járműveket fogunk látni terepen, ami megint csak most fordul elő először a világon. Ennek megfelelően a formátum amellett, hogy nagyon informatív lesz, már-már forradalminak fog számítani az off-road versenyzés világában.

A versenykiírás kiköti, hogy mindegyik csapat ugyanolyan járművel indul, amelyet kimondottan erre a sorozatra hoztak létre. A tesztpilóták, beleértve Mikaela ?hlin-Kottulinsky-t is, aki az abroncsbeszállító Continentalnak tesztel, nagyon izgatottak. Mi teszi ezeket a járműveket ennyire különlegessé?

Az autókat extrém igénybevételre tervezték, és rendkívül nagy teljesítményre képesek a súlyukhoz képest. Egy például a Dakaron versenyző hagyományos autó súlya több mint két tonna, és mondjuk 300 lóerőre képes. Itt azonban majdnem kétszer ekkora teljesítményről beszélünk, viszont ugyanakkor kisebb, 1.6 tonnás súlyról is, így hát el lehet képzelni, hogy milyen gyorsulást és teljesítményt képes felmutatni ez az autó. Összefoglalva, ez egy tökéletes gép az elektromos technológia bemutatására mindenféle környezetben.

Az autó és az abroncsok fejlesztése, a tervezés, logisztika, és a szponzorok szerződtetése mind sok időt vesz igénybe. Mikor és hogyan kezdődött az „Extreme E” tervezése, és mikor kezdtek testet ölteni a gondolataid?

Körülbelül három éve kezdtük el tervezni az Extreme E-t. Körbe-körbe jártak a gondolataim azzal kapcsolatban, hogy mit találjunk ki a Formula E után, aminek közelebbi kapcsolata lehet az utcai autókkal, és emellett nagyobb jelentőséggel bírjon, valamint részt tudjon venni a klímaváltozás elleni küzdelemben. Barátommal, a korábbi Indy 500 bajnokkal, Gil de Ferrannal kezdtük meg az ötletelést, és így jött a gondolata annak, hogy extrém helyszínekre vigyük a versenyzést, ami szerintem egy zseniális ötlet – sajnos nem az enyém, hanem Gilé.

Elkezdtünk dolgozni a projekten, és első lépésként megvásároltuk az RMS St. Helenát, mivel tudtuk, hogy szükségünk lesz egy speciális hajóra ehhez a projekthez. Tehát ezt megtettük körülbelül három évvel ezelőtt, és aztán elkezdtünk építeni minden mást, ami kellett a bajnoksághoz. Cirka két évvel ezelőtt igazán ráléptünk a gázra, és most már nem vagyunk messze az első versenytől.

Mennyire volt nehéz szponzorokat szerezni, illetve felkelteni a potenciális versenyzők érdeklődését az ötlet kapcsán?

Ez soha nem könnyű, de azt kell, hogy mondjam, mivel ez egy nagyon izgalmas ötlet, nem volt nehéz bevonni a résztvevőket, mivel az elgondolás annyira komoly és magával ragadó, hogy az emberek azonnal beleszeretnek. Tehát nagyon szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy a Continental már az elején csatlakozott hozzánk, a CBMM-el és a Luisaviaroma-val együtt. Jelenleg is sok tárgyalás zajlik, és nemsokára még több partnert is be fogunk jelenteni.

Természetesen a koronavírus mindent lelassított, de nem számít, mivel már a célegyenesben vagyunk. Számos bejelentést tettünk ez idő alatt, ami azt mutatja, hogy nem veszítettük el a lendületet. Ahogyan az imént mondtam, az ötlet annyira megkapó, hogy könnyedén magával ragadja az embereket.

A Continental a teljes sorozat exkluzív gumiabroncs-beszállítója. Első látásra ez nem tűnik feltétlenül szükségesnek, mivel a hannoveriek az utóbbi időben nem igazán vettek részt az autósportban, annak ellenére, hogy a szakértelmük kétségtelenül megvan hozzá. Miért a Continental az „Extreme E” sorozat ideális partnere, és hogyan sikerült meggyőzni a felelősöket?

Nagy örömmel tölt el minket a Continentallal fennálló partnerkapcsolatunk, ami már a legelején létrejött, így csaknem alapító partnerként csatlakoztak hozzánk. Mindez azért van, mert mindketten ugyanazt a jövőképet látjuk azzal kapcsolatban, hogy mi történik a bolygóval, és mindketten megpróbálunk a megfelelő módon megküzdeni az előttünk álló különböző kihívásokkal a társadalom támogatása érdekében. Ez nagyon fontos számunkra, ezért vagyunk ugyanazon a hullámhosszon. Emellett a Continental nagyszerű technológiával rendelkezik, amely lehetővé teszi számunkra, hogy kiváló abroncsokkal lássuk el a versenyautókat. És mivel az abroncsok kulcsszerepet játszanak a verseny egésze során, a Continental egyértelműen a tökéletes partnert jelenti nekünk.

Más autóverseny-sorozatokban az abroncsok rendszeresen kulcsszerepet játszanak a dobogós helyekért folytatott küzdelemben. Mennyire fontos az abroncsok szerepe az „Extreme E” sorozatban?

A gumiabroncsok mindig fontosak, bármilyen versenyről is legyen szó, de még fontosabbak egy olyan verseny esetében, mint amilyen az Extreme E, ahol különböző felületeken fog történni a versenyzés, kövestől a homokosig, füvestől a jegesig és havasig. Így hát rendkívül sok kihívással kell majd az abroncsoknak szembe nézniük, emiatt olyan gumiabroncsra volt szükségünk, amelyik mindennel meg tud birkózni, amelyik nem fog cserbenhagyni, és amelyik lehetővé teszi, hogy a versenyautók ki tudják hozni magukból azt a teljesítményt, amire képesek. Azt hiszem a Continentaltól ezt mind megkaptuk.

Az eredeti tervek szerint a járműveket a nyár folyamán kapták volna meg a csapatok. Az első versenyt pedig a következő év elején rendezték volna meg. Azonban a koronavírus futótűzként terjedt el az egész világon. Hogyan változtatta meg a terveket a járvány?

Szerencsére nem volt ránk túl nagy hatással, mindössze lelassított minket egy kicsit. Volt némi késedelem az RMS St. Helenát érintő hajógyári munkákkal, illetve kis csúszás történt a franciaországi gyárunkban, ahol az autókat gyártják, így a szezon kezdetét egy pár hónappal el fogjuk tolni, de ezen kívül komolyan nem érintett minket a helyzet.

A projekt megy tovább, mindenki elkötelezett, mindenki a maximumot adja. Természetesen a koronavírus hatalmas problémát és tragédiát jelent rengeteg ember számára világszerte, így továbbra is nagyon óvatosnak kell lennünk, viszont, ha belegondolunk abba, hogy az Extreme E egy nézők nélküli verseny, akkor szinte már egy Covid-rezisztens projektről beszélünk. Értelemszerűen, amikor belevágtunk az Extreme E-be, még nem tudthattuk, hogy a koronavírusjárvány meg fog történni, de sem a sarkvidéken, sem az őserdőben tartott versenyeken nem számítunk arra, hogy emberek jelenjenek meg.

Eddig nagyon keveset lehet tudni a pilótákkal kapcsolatban. Érdemes megjegyezni, hogy jelenleg férfi és női versenyzők egyaránt a kalapban vannak. Mit tudsz nekünk elmondani a csapatok tervezett összetételéről, és esetleg elárulod egy-két versenyző nevét?

A helyszíneken szereplő csapatok létszámát próbáljuk nagyon alacsonyan tartani, mivel szeretnénk kordában tartani a versenysorozat költségeit, de emellett, az is fontos, hogy minden elférjen a hajón. A csapatok mindössze öt tagból és a két sofőrből fognak állni, akik közül az egyik férfi, a másik nő lesz. Az öt tag lehet mérnök és gépész, de ez a csapatlétszám felső határa.

Sok nevet lehet hallani a versennyel kapcsolatban. A nagykövetünk Sebastian Ogier, és számos további versenyzővel egyeztetünk jelenleg is. Azonban konkrét neveket nem szeretnék említeni, mert akkor elárulnám a beszélgetések bizalmas jellegét, de annyit mondhatok, hogy reményeim szerint igazán neves autóversenyzők is részt vehetnek majd a versenyben. Valószínűleg az ősz során fogunk majd egy sornyi bejelentést tenni a pilótákkal kapcsolatban, aztán márciusban indul is velük a verseny.

Meglehetősen szokatlan, hogy nem lehet majd jegyet venni egy „Extreme E” eseményre sem. A koncepció nem teszi lehetővé, hogy nézők legyenek a versenyeken. Nem félsz attól, hogy a más autóversenyeken megszokott hangulat hiányozni fog, és mindez negatív hatással lesz arra, ahogyan az autósport rajongói világszerte általánosan viszonyulnak a sorozathoz?

Ez egy másféle koncepció, egy másféle autóverseny, amit szándékosan úgy találtunk ki, hogy ne legyenek nézők, így nem hiszem, hogy bárki is hiányolni fogja őket ebben a speciális sportágban. A sarkvidéki jégsapkákon, az esőerdőben, Amazóniában nincsenek tömegek, talán a helyiek közül lesznek egy páran, akik egy dombról vagy egy fáról nézik a versenyeket, de ennél többre nem számítunk.

Ez abban az esetben lenne probléma, ha egy olyan sportról lenne szó, ahol alapvetően lennének nézők, mint például a Formula 1, vagy a Formula E, viszont ezúttal nincsenek. Ilyen esetben nagyon is hiányoznának, de ez az Extreme E-re ez nem igaz, mivel alapvetően nézők nélkül terveztük meg az eseményeket.

Hogyan tudják a rajongók követni a versenyeket?

A futamokat minden versenyhétvége szombatján és vasárnapján fogjuk élőben közvetíteni. A versenyeket mind online csatornákon, mint hagyományos TV-n figyelemmel lehet majd követni.

Az eddig megerősített közvetítő partnereink az Eurosport (Európa és Észak-Amerika), a FOX Sports (Egyesült Államok, Kanada és a Karib-térség), a BBC (Egyesült Királyság, online csatornák), a ZHIBO (Kína), a Fox Sports Australia, a Mediaset (Olaszország), a Sony India (az indiai szubkontinens), TVNZ (Új-Zéland), az RTM (Malajzia), a Dubai Sports (Közel-Kelet), a Fox Africa (az afrikai kontinens), az RDS (Kanada), az RTL7 (Hollandia és Luxemburg), az ORF (Ausztria) és a BTRC (Belarusz), valamint még további partnereket is be fogunk jelenteni. A rajongók emellett az eseményeket a közösségi média felületeinken is követhetik.

Nemrég szó esett arról, hogy úgynevezett virtuális vendéglátó-csomagok lesznek elérhetők az egyes versenyekkel kapcsolatban. Ezek mit fognak pontosan tartalmazni?

A csapatunk által kidolgozott virtuális vendéglátás egy rendkívül izgalmas és nagyszerű koncepció. Véleményem szerint ahhoz, hogy igazán minőségi vendéglátást nyújtsunk az emberek otthonában, olyan prémium hozzáférést kell felajánlanunk, amelynek köszönhetően lehetőségük nyílik betekinteni a kulisszák mögé, valamint, hogy személyre szabott tartalmakat is el tudjanak érni, amellyel azt érezhetik, hogy a többi tévénézőnél egy lépéssel közelebb kerülnek a versenysorozathoz. Küldhetünk a szolgáltatás igénybe vevőinek promóciós termékeket, akár egy séfet, hogy egy speciális ételt főzzön nekik, de az egyik partnermárka el is viheti őket egy körre egy elektromos autóban a környéken vagy a városban, ahol élnek. A virtuális vendéglátás rengeteg dolgot tartalmazhat, ez egy nagyon izgalmas téma számunkra.

És végül, visszatérve az „Extreme E” versenysorozat társadalmi jelentőségére, te aktívan részt vettél a politikában is, 1999 és 2002 között európai parlamenti képviselő voltál. Mit gondolsz, többet el fogsz tudni érni a környezetvédelemmel kapcsolatban az autóversenyzésben való részvételeden keresztül annál, mint amit politikusként valaha véghez vihettél volna?

Ez egy nagyon érdekes kérdés, és valószínűleg mindkét oldalon komoly eredményeket lehet elérni. Sok mindent véghez lehet vinni a politika segítségével, és minden bizonnyal, ha valaki kellően magas pozícióba kerül, akkor onnan még többet tehet, de az üzleti szférából is rengeteg lehetőség áll rendelkezésre. Mivel mi most itt vagyunk, egy vállalkozásként kell működnünk, ha tenni akarunk valamit a klímaváltozás ellen. Szóval sok mindent el lehet érni a vállalkozások segítségével, én most ezen az oldalon állok, és nagyon boldog vagyok. Talán mindezt véghez tudtam volna vinni a politikán keresztül is, esetleg még többet is, de mindkét út nagyon fontos, és a lényeg, hogy a felek ugyanazért a célért dolgozzanak.

Az Extreme E-t a Formula E-vel való együttműködés keretében rendezik meg. A szervező, a Formula E Holdings Ltd. tíz induló csapatot vár a sorozat első évadjában.

Mozgásban

Széles körben elterjedhet jövőre az időablakos házhoz szállítás

Az időablakos kiszállítás alkalmazására ösztönzik a hazai piaci szereplőket a külföldi webshopok térnyerése nyomán átalakuló vásárlói igények.

Jövőre ezért az e-kereskedelem egyre több szegmensében elérhetővé válhat ez a szolgáltatás.  Emellett olyan új szolgáltatásmodellek terjedhetnek el a házhoz szállításban, mint az előfizetéses rendszer vagy a dinamikus árképzés – ezek a trendek fogják meghatározni 2025-ben az e-kereskedelem fejlődését Magyarországon az okoslogisztikai szolgáltatásokat kínáló DODO szakértői szerint.

Mozgalmas évet tudhat maga mögött a hazai e-kereskedelmi piac, amely a hazai webáruházak és a futárcégek számára egyaránt új kihívásokat hozott, s ezek a változások 2025-ben is döntő hatást gyakorolnak az e-kereskedelem és a házhoz szállítási szolgáltatások fejlődésére. Az innovatív logisztikai megoldásaival Európa hat országában jelenlévő DODO szakértői összegyűjtötték azokat a trendeket, amelyek e téren meghatározó szerepet töltenek be az előttünk álló évben.

Az ázsiai webáruházak előretörése ösztönzőleg hat a kiszállítási szolgáltatások fejlesztésére

A hazai webshopokat komoly kihívás elé állítják a határokon túli versenytársaik, amelyek egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a magyar vásárlók online költéseiből: az év első felében a külföldi online megrendelések értéke megközelítette, majd a Black Friday idején meg is haladta a belföldi webes vásárlások összegét. Mindez lépéskényszerbe hozza a hazai piaci szereplőket. A megrendelések számának hirtelen, dömpingszerű megugrása a hagyományos eljárások és technológiák alkalmazásával egyre több esetben már nem volt kezelhető, ez pedig bizonyos esetekben fennakadásokat okozott a kézbesítési feladatok teljesítésében. Mivel az ilyen esetek jelentősen befolyásolják a webshopok iránti vásárlói bizalmat, a jövőben a fogyasztók elvárásainak egyre precízebb teljesítése döntő szerepet kap a futárcégek piaci versenyében.

Az időablakos kiszállítás széles körben elterjed, az időkeretek tovább szűkülnek

Az idei év tapasztalatai nyomán már a magyarországi online vásárlók döntő többsége, mintegy 85% szeretné előre tudni, sőt, ki is választani, hogy a futár mikor, melyik napon és azon belül is melyik idősávban kézbesíti a megrendelt terméket. Mivel a vásárlók közel négyötöde szívesebben vásárol olyan webshopokban, amelyek ilyen precíz kiszállítási szolgáltatást kínálnak, 2025-ben az időablakos egyre szélesebb körű térnyerésére érdemes számítani. Nemcsak egyre több terméktípus, e-kereskedelmi szegmens esetén válik majd elérhetővé ez a vásárlóbarát megoldás, de a piaci verseny erősödésével az időablakok is szűkülni fognak, s nem lesz ritka az egyórás kiszállítási időkeret sem.

Mesterséges intelligencia, adatelemzés, robotika

Az időablakos kiszállítás terjedésének hatására 2025-ben még inkább fel fognak értékelődni azok a mesterséges intelligencia és adatalapú megoldások, amelyek a hatékonyság fokozása és a kiszállítások optimalizása révén kiszámíthatóbbá teszik a megrendelések kézbesítését. Mivel a fogyasztói élmény egyre fontosabb a webshopok számára, a vásárlás és a kiszállítás személyre szabhatóságát segítő algoritmusok, illetve AI-megoldások fokozott terjedésére lehet számítani. Elsősorban a csomag nyomon követése, a kézbesítési időablak pontos meghatározása, továbbá a termék egyszerűbb visszaküldésének biztosítása terén várható érdemi előrelépés. Még fontosabbá válik emellett az adatelemzés, amelyre támaszkodva a vállalatok jobban megérthetik a fogyasztók igényeit, és ehhez igazíthatják szolgáltatásaikat. Ez nagymértékben segíti egyebek mellett az aznapi kiszállítás további elterjedését, igazodva ezzel a vásárlók elvárásaihoz. A hatékonyság növeléséhez a logisztikában a raktározási folyamatok automatizálása, a robotika alkalmazása járulhat hozzá.

Stabil kereslet a divatáru, az élelmiszerek és a gyógyszerek házhoz rendelése iránt

Továbbra is eltérően reagálnak a gazdasági környezet alakulására a különböző terméktípusok. A ruházati termékek és kiegészítők, az élelmiszerek, valamint az egészséggel összefüggő árucikkek az idei évhez hasonlóan várhatóan 2025-ben is dobogós helyeken fognak szerepelni az online vásárlások rangsorában. Ezek az alapvető fogyasztási cikkek közé tartoznak, amelyekről utoljára mondanának le a vásárlók, s így ezek értékesítését a külső körülmények változásai kisebb mértékben befolyásolják. Az építőanyagok, a barkácsáru, a lakberendezési cikkek és a járművek, illetve járműalkatrészek iránti érdeklődés ezzel szemben jóval érzékenyebben reagálhat a különböző gazdasági mutatók alakulására.

Új szolgáltatásmodellek elterjedése

A vásárlók és a futárcégek számára egyaránt kiszámíthatóbbá és egyben költséghatékonyabbá teheti a jövőben az online rendelések kézbesítését az előfizetéses modellek elterjedése. Ezek lehetővé teszik, hogy a fogyasztók egy havidíj ellenében korlátlan számban kérjenek házhoz szállítást, s emellett elsőbbségi kiszállítást is igénybe vehetnek, de az új szolgáltatásokat is elsőként próbálhatják ki. Ez a más országokban már látványosan terjedő megoldás nemcsak a vásárlói hűség erősítését segíti, de az „ingyenes kiszállítás” iránti igény kielégítésére is fenntartható alternatívát kínál. Hasonlóképpen szélesebb körben alkalmazhatják 2025-ben a dinamikus árképzés gyakorlatát, egyre több vásárlónak megadva a lehetőséget arra, hogy a kiszállítási díj csökkentése érdekében egy adott napon a csúcsidőn kívüli időszakra kérjék csomagjaik kézbesítését. Ez nemcsak a vásárlók számára jelent megtakarítási lehetőséget, de az eddigi tapasztalatok alapján a webshopok forgalmát is növelheti.

Az idei év több olyan változást hozott az e-kereskedelemben Magyarországon, amelyekre a vásárlók bizalmának megőrzése és erősítése érdekében a webáruházaknak reagálniuk kell. Várakozásaink szerint 2025-ben a fogyasztók elvárásaihoz igazodva az időablakos kiszállítás még inkább felértékelődik. Így azok az internetes üzletek tehetnek szert előnyre, akik a vásárlók által előre kiválasztott, akár egyórás időkeretekben tudják kézbesíteni az online rendeléseket. Az olyan, általunk is használt innovatív, okoslogisztikai megoldások, mint az adatelemzés vagy a mesterséges intelligencia alkalmazása, kulcsszerepet fognak játszani ebben”

mondta el Peter Menky, a DODO kereskedelmi igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Forradalom a légi közlekedésben

A légi közlekedés karbonkibocsátása hosszú ideje áll a repülés nagy ökológiai lábnyomát érő kritikák kereszttüzében.

Most azonban egy új fejlesztés ígéri, hogy jelentősen növeli a légi áruszállítás fenntarthatósági szintjét. A Natilus egy innovatív kaliforniai startup, amely a Siemensszel közösen újragondolta az áruszállító repülőgépek tervezését, ötvözve a legmodernebb mérnöki technológiát és a környezettudatosságot.

Blended-wing: aerodinamikai forradalom

A Natilus nevű, innovatív startup San Diegóban, Kaliforniában működik. A cég 2015-ben alakult tapasztalt repülőgépipari és mérnöki szakemberek csapataként, azzal a ”szerény” céllal, hogy forradalmasítsák a légi közlekedést. A vállalat pilóta nélküli áruszállító repülőgépek fejlesztésére specializálódott, amelyek a kevert szárny-test (blended wing body) kialakítás révén nemcsak hatékonyabbak, hanem fenntarthatóbbak is, jelentősen csökkentve az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.

„A probléma, amit meg akarunk oldani, az, hogy a légi teherszállítás túl drága, de gyors, míg a tengeri teherszállítás olcsó, de nagyon lassú”

– magyarázza a cég vezérigazgatója.

„Hogy perspektívát adjak: az áruk tengeren történő szállítása Ázsiából az Egyesült Államokba akár egy hónapot is igénybe vehet, de olcsó. A légi szállítás tízszer drágább, viszont két-három nap alatt teljesíthető. A mi megoldásunk az, hogy áthidaljuk ezt a szakadékot, és megőrizzük a légi teherszállítás gyorsaságát, de 50–60 százalékos költségcsökkentéssel közelítsük a tengeri szállítás árkategóriájához. Ezzel a mi repülőgépeink súlykategóriájában a légi teherszállítás válhat az új normává, és a tengeri szállítás szinte eltűnhet.”

A vállalat fejlesztéseinek középpontjában a blended-wing body design, azaz a kevert szárny-test kialakítás áll. Ez az aerodinamikai megoldás nemcsak a hatékonyságot javítja, hanem újraértelmezi a szállítási kapacitást is. Egy-egy repülés során a Natilus gépei akár 50%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, miközben másfélszer több rakományt képesek szállítani. Ezek az eredmények új mércét állítanak fel a fenntartható légi közlekedésben, és jelentős mértékben csökkenthetik az iparág üvegházhatású gázkibocsátását.

A Natilus már több mint 6 milliárd dollár értékben kapott előrendeléseket világszerte jelentős légitársaságoktól és ügyfelektől, több mint 400 repülőgépre. A cég közlése szerint a teherszállító légitársaságok működési árrése csekély, mindössze három-négy százalék, és csak jó években nyereségesek. Ha a jelenlegi Boeing- és Airbus-flottáikat ilyen gépekre cserélnék, ez az árrés 33 százalékra nőhetne, ami óriási változást hozna az eredményességben.

A cég megoldása egy másik iparági kihívást is kezel – a jól képzett pilóták világméretű hiányát. A becslések szerint az utasszállító forgalom 2035-re megduplázódik, és a teherszállító pilóták várhatóan részt vesznek ennek az űrnek a betöltésében. A Natilus távirányítású rendszerei lehetővé teszik, hogy egyetlen pilóta egyszerre három repülőgépet irányítson.

A Natilus jelenleg három terméket fejleszt- többek közt a Siemens technológiájának segítségével-, amelyek mindegyike szénszálas kompozit vázszerkezetű. Az első egy 19 000 font (kb. 8600 kg) súlyú repülőgép, 90 láb (kb. 27 méter) szárnyfesztávolsággal. A második egy 60 tonnás repülőgép, amely méretében egy Boeing 767-eshez hasonlítható, és elsősorban belföldi szolgáltatásokra szánják az Egyesült Államokban, de képes Európa és Ázsia kiszolgálására is. A zászlóshajó termék egy 700 tonnás modell, amely a Boeing 777-es versenytársa lesz, 10 százalékkal nagyobb szárnyfesztávolsággal, és képes csendes-óceáni repülésre.

A startup fejlesztései egyúttal túlmutatnak az üzemanyag-hatékonyságon. A repülőgépek kialakítása kompatibilis az úgynevezett fenntartható repülőgép-üzemanyagokkal (SAF). Sőt a cégnél felkészültek a jövő hidrogénalapú hajtási technológiáinak implementálására is. A kérdés így már csak az, hogy megoldásaik mikor fognak megjelenni a hétköznapokban.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Kiberbiztonsági tanúsítványt szerzett az LG

A 3. szintű CSMS tanúsítvány a vállalat innovatív mobilitási megoldásainak digitális biztonságát bizonyítja.

Az LG Electronics (LG) a közelmúltban megszerezte a globális tesztelő és tanúsító ügynökség, a TÜV Rheinland 3. szintű bizonyítványát kiberbiztonsági irányítási rendszerére (CSMS) vonatkozóan. Ez a kategóriában elérhető legmagasabb szintű minősítés, amely jól szemlélteti az LG elkötelezettségét a biztonságos termékfejlesztés, gyártás és valós felhasználói alkalmazás iránt.

A CSMS-tanúsítvány – amely az ISO/SAE 21434 szabványnak és az UN R155 rendelet előírásainak való megfelelést igazolja – ma már 56 piacon kötelező elvárás az autógyártók számára. A minősítés átfogó értékeléseket foglal magában, beleértve olyan szimulált kibertámadásokat is, amelyek célja a biztonsági intézkedések és folyamatok sebezhetőségének azonosítása. Az LG az új CSMS tanúsítvánnyal a másodikról a harmadik szintre lépett, ami a társaság elkötelezettségét mutatja amellett, hogy megfeleljen az egyre szigorodó kiberbiztonsági elvárásoknak.

Az LG az iparág legjobb gyakorlataival összhangban az ASPICE (Automotive SPICE, egy széles körben elismert nemzetközi szabvány az autóipari szoftverfejlesztési folyamatok értékelésére) keretrendszert követi. A számos ismert európai autógyártót tömörítő Automotive Special Interest Group által kifejlesztett ASPICE szisztematikus megközelítést biztosít a járműszoftver-fejlesztési folyamatok értékeléséhez és javításához. Az LG elismerést kapott az ASPICE for Cybersecurity bevezetéséért, amely az ASPICE számos további kiberbiztonsági értékelést tartalmazó kiterjesztése.

Miközben az autóipar egyre inkább a szoftveralapú járművekre fókuszál, az LG továbbra is élen jár a változó kiberbiztonsági kihívások kezelésében. Az olyan globálisan elismert tanúsítványok, mint a CSMS, illetve az ASPICE keretrendszer alkalmazása mellett az LG stratégiai kezdeményezésekkel is megerősítette pozícióját az iparágban, például 2021-ben felvásárolta az izraeli Cybellum autóipari kiberbiztonsági céget.

„Az LG élen jár a legmodernebb biztonsági technológiák és eljárások alkalmazásában, hogy minél megbízhatóbb megoldásokat nyújtson az autógyártók és a végfelhasználók számára” – mondta Eun Seok-hyun, az LG járműipari megoldások üzletágának elnöke. „Folyamatosan fejlesztjük biztonsági rendszereinket, hogy azok a mobilitási ágazatot célzó, egyre kifinomultabb kiberfenyegetésekkel szemben is felvegyék a küzdelmet.”


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss