Connect with us

Mozgásban

A pandémia alatt nőtt a privát közlekedés jelentősége

A 2020-as Continental Mobilitási Tanulmány szerint a világjárvány következtében egyértelmű tendencia mutatkozik a privát közlekedés irányába

A privát közlekedés jelentősége nagyot erősödött a koronavírus-járvány hatására, mivel a másokkal történő érintkezés csökkentése érdekében sokan a saját autójukkal való utazást választják.

Ezzel szemben a tömegközlekedés, illetve a telekocsi szolgáltatások terén világszerte komoly visszaesés tapasztalható. Többek közt ezekre a témákra világít rá a nemrég megjelent, 2020-as Continental Mobilitási Tanulmány. A felmérés keretein belül a neves társadalomkutató intézettel, az infassal (Institute for Applied Social Sciences) együttműködésben végeztek reprezentatív felméréseket az emberek mobilitási szokásairól Németországban, Franciaországban, az Egyesült Államokban, Japánban és Kínában.

Dr. Ariane Reinhart, a Continental igazgatótanácsának emberi kapcsolatokért és fenntarthatóságért felelős tagja az alábbiakat nyilatkozta a tanulmány megállapításaival kapcsolatban:

„A Continental Mobilitási Tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy globális szinten igény van a személyes mobilitásra. A koronavírus-járvány ideje alatt pedig ez az igény még jobban felerősödött.”

Majd Dr. Ariane Reinhart hozzátette:

„Tekintettel a jelenleg fennálló, sürgető klímahelyzetre, a fenntartható, és mindenekelőtt szén-dioxid-semleges globális közlekedési megoldások most még fontosabbak. A beszállítóipar egyik legátfogóbb fenntarthatósági ütemtervével rendelkező technológiai vállalataként a Continental kulcsfontosságú hozzájárulást képes nyújtani számos személyes közlekedéssel kapcsolatos területen. A célunk az, hogy karbonsemleges mobilitást legkésőbb 2050-re elérjük.”

A járvány egyik eredménye a személyes közlekedés irányába mutató egyértelmű tendencia

Franciaországban és Németországban a válaszadók 80 százaléka beszélt arról, hogy a koronavírus-járvány alatt megváltoztatta napi mobilitási szokásait. 81 százalékkal az Egyesült Államokban is hasonló viselkedésbeli változás figyelhető meg. Azonban a legnagyobb átalakulás Ázsiában történt: Japánban az emberek 88 százaléka módosította közlekedési szokásait, amíg Kínában ez az érték a 93 százalékot is elérte.

Noha a krízishelyzet ideje alatt sokak számára jelentősen csökkent az utazás mértéke, nagy mennyiségben érkezett válasz azzal kapcsolatban, hogy az emberek gyakrabban használják autóikat. Ez különösen Kínára igaz, ahol a megkérdezettek csaknem fele jelezte, hogy többször ülnek autóba. Ha megnézzük, hogy a nagyvárosi régiókban többen vettek részt a reprezentatív felmérésben, akkor ez az adat kimondottan szembetűnő. A sűrűn lakott Németországban, amely viszonylag kiterjedt tömegközlekedési hálózattal rendelkezik, a megkérdezettek negyede használt gyakrabban autót, mint a járvány kitörése előtt. Még Franciaországban is, ahol a mozgás szabadságát, és ezáltal a közlekedést is különösen szigorúan korlátozták, a lakosság 16 százaléka utazik a korábbinál gyakrabban személygépkocsival. Németországban (23 százalék), az Egyesült Államokban (22 százalék), és Japánban (21 százalék) is hasonló tendencia figyelhető meg.

A koronavírus-járvány a személyes mobilitás fokozódásához és ennek következtében a forgalom sűrűségének további növekedéséhez vezet az öt vizsgált országban.

„A prediktív fedélzeti szoftverrel ellátott modern járművek ma már fontos részét képezik az emberek közlekedési szükségleteire kínált megoldásoknak. Ezek a járművek biztonságos és hatékony módon juttatják el az utasokat a kívánt úti célhoz. A Continental ezeket az intelligens megoldásokat képviseli”

– mondja Dr. Ariane Reinhart.

A személygépkocsik mellett a kerékpárok használatát is tovább növelte a koronavírus-járvány. 34 százalékos emelkedést mutatva ez a növekedés Kínában a legmagasabb, amelyet Németország követ a maga 21 százalékával. A tömegközlekedésben azonban már más a helyzet, a német megkérdezettek fele utazik kevesebbet tömegközlekedési eszközökkel, mint korábban, Kínában és Japánban pedig több mint az emberek fele vallott így. Érdemes megjegyezni, hogy az Egyesült Államokban 56, Franciaországban pedig 48 százalék semmilyen változást nem léptetett életbe a busszal, vagy vonattal való közlekedés kapcsán. Kínában, Japánban és Németországban ezt csak a megkérdezettek harmada mondhatta el magáról.

Felmerül a kérdés, hogy vajon ez a tendencia a krízishelyzet után is folytatódni fog-e. A Continental 2020-as Mobilitási Tanulmánya erre enged következtetni: Japánban és Németországban a válaszadók 6 százaléka, az Egyesült Államokban pedig 15 százaléka mondta el, hogy autót vásároltak, illetve közép és hosszú távon terveznek autót vásárolni a koronavírus-járvány következményeinek tükrében. Ezzel a kijelentéssel Kínában, ahol az autótulajdonosok aránya még mindig jelentősen kisebb, az emberek 58 százaléka értett egyet. Az is figyelemre méltó, hogy Kínában a megkérdezettek a többi országhoz képest nagyobb arányban vettek igénybe utazásmegosztó vagy telekocsi szolgáltatásokat, illetve támaszkodtak autóbérlésre a járvány ideje alatt.

Elmondható, hogy a vizsgált országokban az autót használják a legtöbben a mindennapi közlekedésre. Az Egyesült Államokban, Németországban és Franciaországban a felmérésben résztvevők több mint fele ül autóba naponta, vagy szinte naponta, emellett pedig az emberek harmada autózik legalább egyszer egy héten. A két fenti állítást Kínában 43 és 41 százalék mondhatja el magáról, ami hasonlóan magas arány, viszont kevesebb a napi, vagy szinte napi szinten történő autós közlekedés a fejlett nyugati országokhoz képest. A Japán megkérdezettek mindössze harmada vallotta azt, hogy naponta, illetve egy héten legalább egyszer használja autóját, emellett pedig 13 százalék nyilatkozott úgy, hogy teljességgel felhagytak a vezetéssel.

Konklúzió

A koronavírus globális terjedésének következtében a napi mobilitási szokások világszerte jelentősen megváltoztak. Az emberek kerülik a tömegközlekedést, a buszokat, vonatokat, illetve az utazásmegosztó szolgáltatásokat is az egész világon, Ázsiában még komolyabban, mint Európában. Mindebből a privát közlekedés kerül ki nyertesen, a saját tulajdonú személygépkocsik és kerékpárok váltak a legnépszerűbb közlekedési eszközökké.

A Continental Mobilitási Tanulmány

A Continental technológiai vállalat 2011 óta készíti el rendszeres időközönként a Continental Mobilitási Tanulmányt különböző kulcsfontosságú témákkal a fókuszban. A 2020-as Continental Mobilitási Tanulmány a jelentés hatodik kiadása, és Németországban, Franciaországban, az Egyesült Államokban, Kínában és Japánban érdeklődik a mobilitás különféle aspektusairól. Az első szakaszban, 2020 szeptemberében, három kontinens öt országában tettek fel kérdéseket a lakosságok reprezentatív mintáinak.

Az elektromos járművekkel kapcsolatos elvárások és megközelítések mellett a felmérés a koronavírus-járvány hatására fellépő, a mobilitásban történő változásokkal is foglalkozott. A vírus terjedésének megállítását célzó intézkedések átmenetileg nagymértékben csökkentették a közlekedést az összes vizsgált országban, mivel a lakosságoknak szigorú lezárásokkal kellett szembenézniük. Ugyanakkor sok ember viselkedése megváltozott, amit még a korlátozások enyhítése után is megtartottak, azzal együtt, hogy a mobilitás lassan visszatér a megszokott formájába. A kutatás eredményei sajátos változásokra hívták fel a figyelmet a viselkedés, a hozzáállás és az elvárások terén.

A 2020-as Mobilitási Tanulmány a Continental, valamint a felmérést 2011 óta támogató infas piac- és társadalomkutató intézet közös munkájának gyümölcse.

Mozgásban

Széles körben elterjedhet jövőre az időablakos házhoz szállítás

Az időablakos kiszállítás alkalmazására ösztönzik a hazai piaci szereplőket a külföldi webshopok térnyerése nyomán átalakuló vásárlói igények.

Jövőre ezért az e-kereskedelem egyre több szegmensében elérhetővé válhat ez a szolgáltatás.  Emellett olyan új szolgáltatásmodellek terjedhetnek el a házhoz szállításban, mint az előfizetéses rendszer vagy a dinamikus árképzés – ezek a trendek fogják meghatározni 2025-ben az e-kereskedelem fejlődését Magyarországon az okoslogisztikai szolgáltatásokat kínáló DODO szakértői szerint.

Mozgalmas évet tudhat maga mögött a hazai e-kereskedelmi piac, amely a hazai webáruházak és a futárcégek számára egyaránt új kihívásokat hozott, s ezek a változások 2025-ben is döntő hatást gyakorolnak az e-kereskedelem és a házhoz szállítási szolgáltatások fejlődésére. Az innovatív logisztikai megoldásaival Európa hat országában jelenlévő DODO szakértői összegyűjtötték azokat a trendeket, amelyek e téren meghatározó szerepet töltenek be az előttünk álló évben.

Az ázsiai webáruházak előretörése ösztönzőleg hat a kiszállítási szolgáltatások fejlesztésére

A hazai webshopokat komoly kihívás elé állítják a határokon túli versenytársaik, amelyek egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a magyar vásárlók online költéseiből: az év első felében a külföldi online megrendelések értéke megközelítette, majd a Black Friday idején meg is haladta a belföldi webes vásárlások összegét. Mindez lépéskényszerbe hozza a hazai piaci szereplőket. A megrendelések számának hirtelen, dömpingszerű megugrása a hagyományos eljárások és technológiák alkalmazásával egyre több esetben már nem volt kezelhető, ez pedig bizonyos esetekben fennakadásokat okozott a kézbesítési feladatok teljesítésében. Mivel az ilyen esetek jelentősen befolyásolják a webshopok iránti vásárlói bizalmat, a jövőben a fogyasztók elvárásainak egyre precízebb teljesítése döntő szerepet kap a futárcégek piaci versenyében.

Az időablakos kiszállítás széles körben elterjed, az időkeretek tovább szűkülnek

Az idei év tapasztalatai nyomán már a magyarországi online vásárlók döntő többsége, mintegy 85% szeretné előre tudni, sőt, ki is választani, hogy a futár mikor, melyik napon és azon belül is melyik idősávban kézbesíti a megrendelt terméket. Mivel a vásárlók közel négyötöde szívesebben vásárol olyan webshopokban, amelyek ilyen precíz kiszállítási szolgáltatást kínálnak, 2025-ben az időablakos egyre szélesebb körű térnyerésére érdemes számítani. Nemcsak egyre több terméktípus, e-kereskedelmi szegmens esetén válik majd elérhetővé ez a vásárlóbarát megoldás, de a piaci verseny erősödésével az időablakok is szűkülni fognak, s nem lesz ritka az egyórás kiszállítási időkeret sem.

Mesterséges intelligencia, adatelemzés, robotika

Az időablakos kiszállítás terjedésének hatására 2025-ben még inkább fel fognak értékelődni azok a mesterséges intelligencia és adatalapú megoldások, amelyek a hatékonyság fokozása és a kiszállítások optimalizása révén kiszámíthatóbbá teszik a megrendelések kézbesítését. Mivel a fogyasztói élmény egyre fontosabb a webshopok számára, a vásárlás és a kiszállítás személyre szabhatóságát segítő algoritmusok, illetve AI-megoldások fokozott terjedésére lehet számítani. Elsősorban a csomag nyomon követése, a kézbesítési időablak pontos meghatározása, továbbá a termék egyszerűbb visszaküldésének biztosítása terén várható érdemi előrelépés. Még fontosabbá válik emellett az adatelemzés, amelyre támaszkodva a vállalatok jobban megérthetik a fogyasztók igényeit, és ehhez igazíthatják szolgáltatásaikat. Ez nagymértékben segíti egyebek mellett az aznapi kiszállítás további elterjedését, igazodva ezzel a vásárlók elvárásaihoz. A hatékonyság növeléséhez a logisztikában a raktározási folyamatok automatizálása, a robotika alkalmazása járulhat hozzá.

Stabil kereslet a divatáru, az élelmiszerek és a gyógyszerek házhoz rendelése iránt

Továbbra is eltérően reagálnak a gazdasági környezet alakulására a különböző terméktípusok. A ruházati termékek és kiegészítők, az élelmiszerek, valamint az egészséggel összefüggő árucikkek az idei évhez hasonlóan várhatóan 2025-ben is dobogós helyeken fognak szerepelni az online vásárlások rangsorában. Ezek az alapvető fogyasztási cikkek közé tartoznak, amelyekről utoljára mondanának le a vásárlók, s így ezek értékesítését a külső körülmények változásai kisebb mértékben befolyásolják. Az építőanyagok, a barkácsáru, a lakberendezési cikkek és a járművek, illetve járműalkatrészek iránti érdeklődés ezzel szemben jóval érzékenyebben reagálhat a különböző gazdasági mutatók alakulására.

Új szolgáltatásmodellek elterjedése

A vásárlók és a futárcégek számára egyaránt kiszámíthatóbbá és egyben költséghatékonyabbá teheti a jövőben az online rendelések kézbesítését az előfizetéses modellek elterjedése. Ezek lehetővé teszik, hogy a fogyasztók egy havidíj ellenében korlátlan számban kérjenek házhoz szállítást, s emellett elsőbbségi kiszállítást is igénybe vehetnek, de az új szolgáltatásokat is elsőként próbálhatják ki. Ez a más országokban már látványosan terjedő megoldás nemcsak a vásárlói hűség erősítését segíti, de az „ingyenes kiszállítás” iránti igény kielégítésére is fenntartható alternatívát kínál. Hasonlóképpen szélesebb körben alkalmazhatják 2025-ben a dinamikus árképzés gyakorlatát, egyre több vásárlónak megadva a lehetőséget arra, hogy a kiszállítási díj csökkentése érdekében egy adott napon a csúcsidőn kívüli időszakra kérjék csomagjaik kézbesítését. Ez nemcsak a vásárlók számára jelent megtakarítási lehetőséget, de az eddigi tapasztalatok alapján a webshopok forgalmát is növelheti.

Az idei év több olyan változást hozott az e-kereskedelemben Magyarországon, amelyekre a vásárlók bizalmának megőrzése és erősítése érdekében a webáruházaknak reagálniuk kell. Várakozásaink szerint 2025-ben a fogyasztók elvárásaihoz igazodva az időablakos kiszállítás még inkább felértékelődik. Így azok az internetes üzletek tehetnek szert előnyre, akik a vásárlók által előre kiválasztott, akár egyórás időkeretekben tudják kézbesíteni az online rendeléseket. Az olyan, általunk is használt innovatív, okoslogisztikai megoldások, mint az adatelemzés vagy a mesterséges intelligencia alkalmazása, kulcsszerepet fognak játszani ebben”

mondta el Peter Menky, a DODO kereskedelmi igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Forradalom a légi közlekedésben

A légi közlekedés karbonkibocsátása hosszú ideje áll a repülés nagy ökológiai lábnyomát érő kritikák kereszttüzében.

Most azonban egy új fejlesztés ígéri, hogy jelentősen növeli a légi áruszállítás fenntarthatósági szintjét. A Natilus egy innovatív kaliforniai startup, amely a Siemensszel közösen újragondolta az áruszállító repülőgépek tervezését, ötvözve a legmodernebb mérnöki technológiát és a környezettudatosságot.

Blended-wing: aerodinamikai forradalom

A Natilus nevű, innovatív startup San Diegóban, Kaliforniában működik. A cég 2015-ben alakult tapasztalt repülőgépipari és mérnöki szakemberek csapataként, azzal a ”szerény” céllal, hogy forradalmasítsák a légi közlekedést. A vállalat pilóta nélküli áruszállító repülőgépek fejlesztésére specializálódott, amelyek a kevert szárny-test (blended wing body) kialakítás révén nemcsak hatékonyabbak, hanem fenntarthatóbbak is, jelentősen csökkentve az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.

„A probléma, amit meg akarunk oldani, az, hogy a légi teherszállítás túl drága, de gyors, míg a tengeri teherszállítás olcsó, de nagyon lassú”

– magyarázza a cég vezérigazgatója.

„Hogy perspektívát adjak: az áruk tengeren történő szállítása Ázsiából az Egyesült Államokba akár egy hónapot is igénybe vehet, de olcsó. A légi szállítás tízszer drágább, viszont két-három nap alatt teljesíthető. A mi megoldásunk az, hogy áthidaljuk ezt a szakadékot, és megőrizzük a légi teherszállítás gyorsaságát, de 50–60 százalékos költségcsökkentéssel közelítsük a tengeri szállítás árkategóriájához. Ezzel a mi repülőgépeink súlykategóriájában a légi teherszállítás válhat az új normává, és a tengeri szállítás szinte eltűnhet.”

A vállalat fejlesztéseinek középpontjában a blended-wing body design, azaz a kevert szárny-test kialakítás áll. Ez az aerodinamikai megoldás nemcsak a hatékonyságot javítja, hanem újraértelmezi a szállítási kapacitást is. Egy-egy repülés során a Natilus gépei akár 50%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, miközben másfélszer több rakományt képesek szállítani. Ezek az eredmények új mércét állítanak fel a fenntartható légi közlekedésben, és jelentős mértékben csökkenthetik az iparág üvegházhatású gázkibocsátását.

A Natilus már több mint 6 milliárd dollár értékben kapott előrendeléseket világszerte jelentős légitársaságoktól és ügyfelektől, több mint 400 repülőgépre. A cég közlése szerint a teherszállító légitársaságok működési árrése csekély, mindössze három-négy százalék, és csak jó években nyereségesek. Ha a jelenlegi Boeing- és Airbus-flottáikat ilyen gépekre cserélnék, ez az árrés 33 százalékra nőhetne, ami óriási változást hozna az eredményességben.

A cég megoldása egy másik iparági kihívást is kezel – a jól képzett pilóták világméretű hiányát. A becslések szerint az utasszállító forgalom 2035-re megduplázódik, és a teherszállító pilóták várhatóan részt vesznek ennek az űrnek a betöltésében. A Natilus távirányítású rendszerei lehetővé teszik, hogy egyetlen pilóta egyszerre három repülőgépet irányítson.

A Natilus jelenleg három terméket fejleszt- többek közt a Siemens technológiájának segítségével-, amelyek mindegyike szénszálas kompozit vázszerkezetű. Az első egy 19 000 font (kb. 8600 kg) súlyú repülőgép, 90 láb (kb. 27 méter) szárnyfesztávolsággal. A második egy 60 tonnás repülőgép, amely méretében egy Boeing 767-eshez hasonlítható, és elsősorban belföldi szolgáltatásokra szánják az Egyesült Államokban, de képes Európa és Ázsia kiszolgálására is. A zászlóshajó termék egy 700 tonnás modell, amely a Boeing 777-es versenytársa lesz, 10 százalékkal nagyobb szárnyfesztávolsággal, és képes csendes-óceáni repülésre.

A startup fejlesztései egyúttal túlmutatnak az üzemanyag-hatékonyságon. A repülőgépek kialakítása kompatibilis az úgynevezett fenntartható repülőgép-üzemanyagokkal (SAF). Sőt a cégnél felkészültek a jövő hidrogénalapú hajtási technológiáinak implementálására is. A kérdés így már csak az, hogy megoldásaik mikor fognak megjelenni a hétköznapokban.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Kiberbiztonsági tanúsítványt szerzett az LG

A 3. szintű CSMS tanúsítvány a vállalat innovatív mobilitási megoldásainak digitális biztonságát bizonyítja.

Az LG Electronics (LG) a közelmúltban megszerezte a globális tesztelő és tanúsító ügynökség, a TÜV Rheinland 3. szintű bizonyítványát kiberbiztonsági irányítási rendszerére (CSMS) vonatkozóan. Ez a kategóriában elérhető legmagasabb szintű minősítés, amely jól szemlélteti az LG elkötelezettségét a biztonságos termékfejlesztés, gyártás és valós felhasználói alkalmazás iránt.

A CSMS-tanúsítvány – amely az ISO/SAE 21434 szabványnak és az UN R155 rendelet előírásainak való megfelelést igazolja – ma már 56 piacon kötelező elvárás az autógyártók számára. A minősítés átfogó értékeléseket foglal magában, beleértve olyan szimulált kibertámadásokat is, amelyek célja a biztonsági intézkedések és folyamatok sebezhetőségének azonosítása. Az LG az új CSMS tanúsítvánnyal a másodikról a harmadik szintre lépett, ami a társaság elkötelezettségét mutatja amellett, hogy megfeleljen az egyre szigorodó kiberbiztonsági elvárásoknak.

Az LG az iparág legjobb gyakorlataival összhangban az ASPICE (Automotive SPICE, egy széles körben elismert nemzetközi szabvány az autóipari szoftverfejlesztési folyamatok értékelésére) keretrendszert követi. A számos ismert európai autógyártót tömörítő Automotive Special Interest Group által kifejlesztett ASPICE szisztematikus megközelítést biztosít a járműszoftver-fejlesztési folyamatok értékeléséhez és javításához. Az LG elismerést kapott az ASPICE for Cybersecurity bevezetéséért, amely az ASPICE számos további kiberbiztonsági értékelést tartalmazó kiterjesztése.

Miközben az autóipar egyre inkább a szoftveralapú járművekre fókuszál, az LG továbbra is élen jár a változó kiberbiztonsági kihívások kezelésében. Az olyan globálisan elismert tanúsítványok, mint a CSMS, illetve az ASPICE keretrendszer alkalmazása mellett az LG stratégiai kezdeményezésekkel is megerősítette pozícióját az iparágban, például 2021-ben felvásárolta az izraeli Cybellum autóipari kiberbiztonsági céget.

„Az LG élen jár a legmodernebb biztonsági technológiák és eljárások alkalmazásában, hogy minél megbízhatóbb megoldásokat nyújtson az autógyártók és a végfelhasználók számára” – mondta Eun Seok-hyun, az LG járműipari megoldások üzletágának elnöke. „Folyamatosan fejlesztjük biztonsági rendszereinket, hogy azok a mobilitási ágazatot célzó, egyre kifinomultabb kiberfenyegetésekkel szemben is felvegyék a küzdelmet.”


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss