Mozgásban

5G nélkül nem juthatunk el az önvezető autókig

önvezető

Noha egyre többet hallunk az önvezető autózásról, a ma a piacon elérhető megoldások jellemzően a 2-es szintű önvezetésre képesek az ötfokozatú skálán. A valódi önvezetéshez az 5G széleskörű elterjedése is szükséges, mivel így lehet elérni, hogy a szoftver ne csak az adott autó által begyűjtött adatokra támaszkodjon, hanem messzebb is „ellásson” – derül ki az Ericsson új tanulmányából, amely a hálózatba kötött autók (connected cars) 166­–200 milliárd dolláros piacán megnyíló üzleti lehetőségeket veszi számba.

A tartós siker érdekében az autógyártókra a következő években komoly változások várnak: ahogy az autóipart egyre inkább átszövi a digitalizáció, az autók fosszilis üzemanyaggal működő mechanikus szerkezetekből négy keréken guruló okoseszközzé válnak. A hagyományos autógyártók szerepe is átalakulhat az évtized végére, a mobilitás-ipar pedig soklépcsős értéklánccá válik olyan új szereplőkkel, melyek korábban egészen más szektorokban voltak meghatározók, vagy éppen ma még nem is léteznek.

Az Ericsson friss tanulmánya szerint a világ autógyártóinak mindez ma már nem újdonság. Az autóipari gyártók vezetői már elsősorban a felhőszolgáltatások, a mesterséges intelligencia és a gépek közti kommunikáció területén számolnak a legjelentősebb fejlesztési ráfordításokkal középtávon. Ez ugyanakkor új üzleti lehetőségeket és komoly növekedési potenciált is rejt magában.

A vezetéssegédektől a teljes önvezetésig

Ma már szinte minden új autóban szériatartozéknak számítanak az olyan vezetéssegédek, mint a sávtartó asszisztens vagy ütközéselkerülő, automatikusan vészfékező rendszerek, illetve az olyan, a vezetőt tehermentesítő eszközök, mint a távolságtartó tempomat. Ugyanakkor még a legfejlettebb csomagok – mint amilyen a Tesla Autopilot – is csak az önvezetés fokát jelző skála második fokán vannak az ötből, és amellett, hogy folyamatosan igénylik a sofőr odafigyelését, még hibákra is hajlamosak.

A valódi önvezető autózáshoz az Ericsson tanulmánya szerint sokkal több adatra van szüksége a mesterséges intelligenciának, amit nem lehet begyűjteni egyedül az adott autóból, hanem vezeték nélküli hálózatokon kell kommunikálnia a többi autóval és a közúti infrastruktúrával, miközben folyamatosan frissítenie kell a nagyfelbontású fedélzeti térképeket, amelyeken a legfrissebb útlezárások, forgalmi akadályok is azonnal láthatók.

Ehhez pedig az 5G széleskörű elterjedésén át vezet az út, miután a technológia lehetővé teszi többek közt:

  • a tartósan több gigabit sávszélességű vezeték nélküli kapcsolat létrehozását,
  • a közlekedésben elengedhetetlen, valóban késleltetésmentes kommunikációt,
  • az adatcsomagok előre meghatározott paraméterek mentén történő, garantált továbbítását,
  • sok gépjármű és szenzor egyidejű kommunikációját, feltöltési és letöltési irányba egyaránt.

36 milliárd dolláros piac

Az egymással és az okos úthálózattal kommunikáló, új biztonsági és kényelmi funkciókat kínáló gépjárművek minden eddiginél komplexebb telematikai és fejlett vezetéstámogató rendszereket (angol rövidítés alapján ADAS) integrálnak majd – a növekedési potenciál ez utóbbi területen lehet a legnagyobb, a szegmens forgalma már 2025-re elérheti a 36 milliárd dollárt, ami több mint 30%-os kumulált növekedésnek felel meg. Az szenzorok piaca ugyanebben az évben pedig 40 milliárd dollárra rúghat.

Az autók fejlett fedélzeti elektronikája és szenzorrendszere által érzékelt és feldolgozott adathalmaz egy kellően rugalmas és nagy kapacitású hálózat közbeiktatásával jelentős mértékben hozzájárulhat a közlekedésbiztonság javításához és az utazási kényelem növeléséhez. Egyes becslések, illetve konkrét kísérletek szerint egy önvezető gépkocsi autonóm üzemmódban óránként 5 terabájtnyi szenzoradatot „termel”, amely – megfelelő szabályozás melletti – monetizálása szintén jelentős üzleti potenciált nyit meg az autógyárak előtt.

Négy kerék, százmillió programsor

Az autógyártók ma már szoftvergyártók is egyben, a rendszert vezérlő kód jelentősége pedig az autonóm járművek korszakához közeledve még jelentőségteljesebb lesz. A rendszerek összetettségének köszönhetően egy modern új autó fedélzeti számítógépének kódbázisa elérheti a százmillió sort (körülbeül duplaanyit, mint egy korszerű operációs rendszer), ráadásul a kód frissítésére az újabb funkciók és hibajavítások miatt egyre gyakrabban van szükség.

Az önvezető autók fedélzeti elektronikájának frissítését a jövőben könnyűszerrel el lehet majd végezni távolról is (angol szakszavakkal Over The Air, vagyis OTA frissítés), melyhez pusztán a frissítések várható méretéből fakadóan szintén elengedhetetlen lesz a stabil és gyors 5G hálózat. Egyes autógyártók (pl. a BMW és a Tesla) eddigi tapasztalatai alapján a távoli rendszerfrissítés nem csak a szervizköltségeket csökkentheti, hanem az analitikai folyamatoknak köszönhetően hozzájárulhat a funkciók – így összességében maga a gépjármű – hatékony továbbfejlesztéséhez is.

Mozgásban

Okoszebrát adtak át az ország egyik legveszélyesebb gyalogátkelőhelyénél

okoszebrát

Idén tavasszal hirdette meg a Generali a Biztonságért Alapítvány és a Pearl Enterprises Kft. azt a versenyt, melynek során a voksolók egy ózdi és egy váci zebrát szavaztak meg az ország legveszélyesebb gyalogátkelőjének a 102 zebrát tartalmazó összesített listáról. A verseny nyereményeként a Generali és a Pearl Enterprises Kft. jóvoltából mindkét város gyalogátkelőhelye okoszebrává válik, az ózdi Munkás úton a mai napon került átadásra az új, 2,5 millió forint értékű SafeCross® okoszebra®.

Okoszebrával a közlekedésbiztonságért

A Generali a Biztonságért Alapítvány kiemelt céljai közt szerepel a közlekedés biztonságosabbá tétele, a balesetmegelőzés, a kerékpárosok és gyalogosok védelme. Ennek érdekében a SafeCross® okoszebra® fejlesztőjével karöltve országszerte telepítenek okoszebrákat, melyek növelik a biztonságos átkelések számát. Az okoszebra kialakítására önkormányzatok pályázhatnak, az Alapítvány a kivitelezési költségek 50%-át vállalja. A Generali 2018 óta több, mint 40 okoszebrát adott át országszerte, mintegy 65 millió forint értékben. Idén a mostanival együtt eddig 8 zebra készült el és az év végéig még további 7 zebrát adnak át, ezek között szerepel az ország másik legveszélyesebb, váci gyalogátkelőhelye is.

Ózd és Vác legveszélyesebb zebrája is okossá válik

A közlekedésbiztonság elősegítése érdekében idén tavasszal a Generali és a Pearl Enterprises Kft. közösségimédia-oldalon meghirdetett versenyt indított, melyben a lakosság véleményét kérve keresték az ország legveszélyesebb zebráját. A több, mint 200 ezer szavazatból a két legtöbb szavazatot az ózdi Munkás úti zebra (64 ezer szavazat), valamint a váci Vác-Alsóváros Földvári téri gyalogátkelő (51 ezer szavazat) kapta, így mindkét átkelőhely okossá válik.

Ózd számára nem ismeretlen az okoszebra, korábbi pályázatának keretében ugyanis a város már rendelkezik egy SafeCross® okoszebrával®, ami kapcsán mind a lakosoknak, mind pedig a városvezetésnek pozitív tapasztalatai vannak.

A verseny egyik nyertese, vagyis az ország egyik legveszélyesebb gyalogosátkelőjével rendelkező Ózd így immár a második okoszebráját avatta, ugyanis a mai napon ünnepélyes keretek között, Gallóné Korompai Ágnes, a Generali a Biztonságért Alapítvány képviselőjének, valamint Janiczak Dávid, Ózd polgármesterének részvételével átadásra került a zebra.

„A Bolyki főútról már ismerjük az okoszebrát és tapasztalhatjuk, hogy tényleg hatásos, rengeteget segít az autósok figyelmét felhívni az átkelésre, és ezáltal nagyobb biztonságban tudhatja magát a gyalogos, aki éppen átsétál. Éjjel és nappal is látható megoldást biztosít. Itt most nagyobb felületen, 4 sávon át húzódóan kerül megvalósításra az okoszebra, és bízom benne, hogy a megvalósítástól kezdve megszűnnek majd a balesetek. Figyelmet minden közlekedőnek!”

– mondta el Janiczak Dávid, Ózd polgármestere az átadáson.

„A Generali számára kiemelten fontos a közlekedésbiztonság növelése, hiszen évente közel 1000 embert gázolnak el gyalogátkelőkön, és támogatásunkkal még idén elkészül az 50. okoszebra is.  Örülök, hogy ennyi embert megmozgatott szűkebb környezetének biztonsága, és ilyen sokan szavaztak az ózdi gyalogátkelőre. Bízom benne, hogy ezzel sok ember életét sikerül nagyobb biztonságban tudni”

mondta Gallóné Korompai Ágnes a Generali alapítványának képviseletében.

Az ország másik legveszélyesebb zebrája, a váci Vác-Alsóváros Földvári téri gyalogátkelő is még az idén elkészül és átadásra kerül.

Mit tud az okoszebra?

A SafeCross® okoszebra® egy mozgásirány-érzékelő szenzorokkal, az út két szélén elhelyezett kamerákkal és útburkolatba helyezett aktív LED prizmákkal ellátott rendszer, mely segítségével biztonságosabbá válhatnak a jelzőlámpa nélküli gyalogátkelőhelyek. A LED fényforrások csak akkor villognak, ha a járókelő áthalad a zebrán vagy megközelíti azt, így figyelmeztetve az autósokat.

Sokan nem tudják, de az autóvezető látótere a sebesség növekedésével egyre szűkül: a sofőr még 50 km/órás sebességnél is a gyalogátkelő teljes szélességének csak 60%-át, a középső részét látja élesen. Az okoszebrák esetében a vezető látóterének fókuszában felvillanó LED-fények hívják fel a figyelmet a perifériás látómezőből lelépő gyalogosra. Statisztikák szerint az autóvezetők megállási hajlandósága nagyságrendekkel – mérések szerint 55%-ról 76%-ra – növekedik azoknál a gyalogátkelőhelyeknél, ahol már üzemelnek ilyen közlekedésbiztonsági rendszerek.

További információk az okoszebráról:

Generali a Biztonságért Alapítvány – Okos zebra a gyalogosokért

Tovább

Mozgásban

Fegyveres robotkutya: amikor a Black Mirror sorozat életre kel

robotkutya

A „négylábú” robotok az elmúlt évtized legérdekesebb fejlesztései a robotikában, és csak idő kérdése volt, hogy az egyébként is sokak számára ijesztőnek ható szerkezetekre valaki fegyvert szereljen.

Az amerikai Ghost Robotics épített egy Vision 60 nevű egységet, amire a Sword International egyedi fegyverét (SPUR – Special Purpose Unmanned Rifle) szerelték fel. A robotkutya hátára erősített modul hatótávolsága 1,2 kilométer, harmincszoros optikai nagyításra képes, és van hőkamerája is. A cégről tudni kell, hogy az amerikai hadseregnek készít eszközöket.

A fegyveres robotkutyát egy héten zajló konferencián mutatták meg, nem tudni, hogy így ebben a konstrukcióban a két cég árulni fogja-e szélesebb körben is a bizarr modellt.

Forrás: 24.hu

Tovább

Mozgásban

Életünkben először szállított drón tüdőt transzplantáció céljából

drón

A kanadai szakemberek még szeptemberben végeztek éles repülést egy pilóta nélküli drónnal, hogy azzal juttassák célba a donorszervet. A repülés és a műtét is sikeres volt.

Az elmúlt években többször is hallhattunk már arról, hogy a jövőben a drónok komoly segítséget jelenthet az egészségügy számára. 2018 decemberében például a világon először szállítottak le egy védőoltást egy kisbaba számára ezzel a módszerrel, egy hónappal korábban pedig az amerikai Maryland-i Egyetem szakemberei kísérletképpen utaztattak körbe egy emberi vesét a városon.

Ez utóbbi teszt azért is volt nagyon fontos, mert megmutatta, hogy a jövőben egy transzplantációnál már a drónokra lehet bízni egy ilyen feladatot, így a korábbinál sokkal gyorsabban és költséghatékonyabb módon végezhetik el ezt a műveletet.

A jelek szerint a módszer valóban működik, Kanadában ugyanis elvégezték a világ első olyan szervszállítását, amit valóban beültettek az orvosok egy betegbe. A CBC beszámolója szerint a Toronto Western kórháztól a Toronto General kórházig szállított a drón egy beültetésre váró tüdőt, ami alig 6 perc alatt ért célba.

A repülést még szeptember 25-én hajtották végre a pilóta nélküli eszközzel, ami hajnali 1 óra körül szállt le a céljánál. A beteg, aki a tüdőt kapta, a 63 éves mérnök, Alain Hodak volt. A beültetés jól sikerült.

A beszámoló szerint azért a Toronto General kórház volt a kísérlet helyszíne, mert 1983-ban itt hajtották végre először a világ első, sikeres féltüdő-transzplantációját, 1986-ban pedig az első teljes átültetést.

Forrás: HVG

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss