Mozgásban

A világjárvány megerősítette a négy keréken töltött vakáció iránti vágyat

buzz

A legfrissebb Continental Mobilitási Tanulmány arra jutott, hogy az emberek biztonságosan, kényelmesen és fenntartható módon szeretnének utazni a nyaralások során, illetve szabadidejükben is.

A pandémia következtében az autók jelentősége megnövekedett, és sokak utazási és szabadidős szokásainak szerves részévé vált. Ez az egyik legfontosabb megállapítása a 2022-es reprezentatív Continental Mobilitási Tanulmánynak, amelyet a neves piackutató cég, az infa végzett el a világ több pontján a Continental megbízásából. Ennek érdekében 2022 májusában ezer 18 és 70 év közötti német állampolgár személyes mobilitási igényeit vizsgálták meg. A tanulmány szerint a német emberek nagy része autóját a közlekedés, emellett a személyes élettere alapvető részének tekinti. A válaszadók 54 százaléka egyfajta mentsvárként tekint autójára. A megkérdezettek több mint fele (53%) kisbusszal/lakókocsival utazik nyaralásra. A repülőtereken tapasztalható hosszú várakozás és sorban állás, valamint a tömegközlekedés során előforduló törölt járatok, illetve az emelkedő üzemanyagárak mérséklése érdekében Németországban bevezetett 9 eurós havi bérlet következtében fellépő zsúfoltság miatt a német válaszadók 61%-ának már többet ad a saját autó biztonsága és kényelme, amikor a vakációról van szó. Azon megkérdezettek túlnyomó többsége, akik arról számoltak be, hogy a járvány ideje alatt utaztak, a felmérésben azt nyilatkozták, hogy a pandémia elmúlta után is továbbra szeretnék használni vagy autójukat (84%) vagy kisbuszukat/lakókocsijukat (60%) ugyanakkora, vagy akár még nagyobb mértékben.

Az emberek biztonságban, kényelemben és szabadon szeretnének utazni

Ez a tanulmány által feltárt általános tendencia. Az emberek azt akarják, hogy a vezetés biztonságosabb és kényelmesebb, ugyanakkor fenntarthatóbb legyen – és közben illeszkedjen a személyes életstílusukhoz. A felmérésben résztevők több mint fele (55%) használta autóját gyakrabban a pandémia kitörése óta.

A változó mobilitási szükségletekre szabott megoldások

Termékportfóliójával és innovációival a Continental személyre szabott megoldásokat kínál a mobilitással szemben támasztott változó követelményekhez. Jó példát jelentenek erre azok a technológiai- és rendszerelemek, amelyeket a Continental az új Volkswagen ID. Buzz számára szállít. A VW híres mikrobuszcsaládjának legújabb tagja új mércét állít fel az egyre tudatosabb életstílus és mobilitás területén, amelynek központjában a szabadság áll, ám emellett a fenntarthatóságra is összpontosít.

A Volkswagennel hosszú évek óta szorosan együttműködő fejlesztőpartnerként a Continental jelentős szerepet játszott az ID. Buzz tervezésében és fejlesztésében. A technológiai vállalat a kultikus kisbusz gyakorlatilag minden területén jelentős technológiai hozzájárulást nyújtott, többek közt a szoftvertől a központi számítógép-architektúrán keresztül a fékekig és az akkumulátorok hűtésére szolgáló kifinomult hőkezelési rendszerig.

VW ID. Buzz: A Continental különféle technológiai- és rendszerelemeket szállít

A Continental számos nagy teljesítményű, saját fejlesztésű komponenst szállít az ID. Buzz számára, beleértve az autón belüli applikációs szervert is (ICAS 1). Egy teljes mértékben hálózatba kapcsolt szerverként az ICAS 1 egy központi adatcenterként funkcionál a járműben, és interfészként szolgál az ID. Buzz és a digitális világ között.

A Coninental által, leányvállalatával az Elektrobittel szoros együttműködésben kifejlesztett, az operációs rendszert is biztosító központi, nagy teljesítményű számítógép vezeték nélküli kapcsolaton keresztül bármikor lehetővé teszi az új szoftverfunkciók és biztonsági frissítések telepítését a járműbe. Mindeközben az ICAS 1 hatótávra optimalizált útvonaltervezést is kínál, valamint töltőállomásokat keres az elektromos mikrobusz számára, amivel megkönnyíti és kényelmesebbé teszi az „elektromos” utazást.

A Continental az ICAS 1-hez kifejlesztett egy úgynevezett „plug-and-charge” funkciót is, amellyel csatlakoztatás után a szerver szoftvere képes hitelesíteni a regisztrált járművet a támogatott töltőállomásokon, bel- és külföldön egyaránt, és a tárolt töltési szerződésnek megfelelően gondoskodik a töltési folyamatról és fizetésről.

Emellett a Continental technológiai szakértelmével az ID. Buzz hőkezelési rendszerének, a gumiabroncsainak és a beltérben használt anyagainak kialakításához is hozzájárult. A járművet gyárilag a Continental EcoContact 6 Q nyári gumiabroncsaival szerelték fel, 19 és 20 colos felnikre. A kimondottan alacsony gördülési ellenállásuknak köszönhetően az abroncsok energiát takarítanak meg, és a lehető legnagyobb hatótávolságot biztosítják az ID. Buzz számára a töltési ciklusok között. A ContiSeal technológia is tökéletesen megfelel az ID. Buzz által felállított követelményeknek. A legfeljebb öt milliméter átmérőjű tárgyak által okozott defektek esetén megbízhatóan tömíti a gumiabroncs futófelületét, így előzve meg a gumiabroncs károsodásának körülbelül 90 százalékát. A gumiabroncsok cseréjéhez és a hideg évszakokban való használathoz a Continental teljes téli és négyévszakos gumiabroncs-kínálata is rendelkezésre áll.

Az elektromos járművek különösen magas követelményeket támasztanak a hőszabályozási rendszerekkel szemben, mivel az akkumulátorokhoz több hűtőkörre van szükség a megnövelt hatótávolság és a hosszú akkumulátor-élettartam érdekében. Egyéb elemek mellett a Continental szállítja az ID. Buzz akkumulátorérzékelőit és hűtőfolyadék-vezetékeit. Az utastérben alkalmazott bőrmentes anyagok – például az ajtóbetétekhez használt Acella PVC műbőr – kombinációjának kiválasztásakor a Continental a VW T2 mikrobusz alapján kifejlesztett AMBIENC3 koncepciójármű segítségével szerzett tapasztalatokra támaszkodott. A felületek szakértőjeként a technológiai vállalat a tisztán funkcionális járműbelsők helyett a trendi, mobil lakó- és munkaterekre helyezi a hangsúlyt.

A Continental és a mikrobusz modellek közös múltja több mint hét évtizedre nyúlik vissza

Az 1950-ben piacra dobott mikrobuszsorozat legelső modellje, a T1, egész pontosan a VW Type 2 T1, hamar a mobilitás és a szabadidős kultúra szimbólumává vált a német gazdasági felemelkedés éveiben. A Continental és leányvállalatai – az akkoriban még független cégként működő VDO és Teves – már akkor is számos alkatrésszel járultak hozzá a T1-hez, beleértve a gumiabroncsokat, a műszerek alkatrészeit, a fékeket és további kisebb járműalkatrészeket. A mikrobusz egy analóg járműből a digitális ID. Buzz-re való fejlesztése – melyet a vállalat szorosan végigkísért és támogatott az évek során – meggyőzően demonstrálja azt is, ahogyan a Continental puszta beszállítóból technológiai vállalattá fejődött.

A tanulmány eredményeinek teljes közzététele

A 2022-es kiadáshoz 2022 májusában Németországban, Franciaországban, Norvégiában, az Egyesült Államokban, Japánban és Kínában összesen 6000 18 év feletti embert kérdeztek meg személyes mobilitási igényeiről mind a mindennapi életben, mind az utazás és szabadidő kontextusában. Kína kivételével, ahol a megkérdezettek a városi lakosságot reprezentálják, a minta minden országban reprezentatív a teljes lakosságra. Az immár hetedik alkalommal megjelenő Continental Mobilitási Tanulmány célja, hogy nemzetközi összehasonlítást nyújtson az emberek hozzáállásáról a mobilitás jelenlegi és jövőbeli fejlesztéseihez, valamint személyes használati szokásaikról. Az idei Mobilitási Tanulmány témái között az általános mobilitási igények, az autókkal kapcsolatos gazdasági és technológiai fejlesztések, illetve a fenntarthatósági szempontokhoz, különös tekintettel az elektromos mobilitáshoz való hozzáállás található. A koronavírus-járványra való tekintettel a tanulmány különösen nagy hangsúlyt fektetett az autók lehetséges menedékként vagy elvonulásra alkalmas helyként, az utazással és nyaralással kapcsolatosan szerepére.

Mozgásban

5G távvezérlésű versenyautót mutatott be a Vodafone

vodafone

A technológiai fejlesztéssel a vállalat új üzleti realitásokat teremthet az autóiparban.

Az IoT alapú megoldások az 5G magánhálózat segítségével új távlatokat nyitnak a mobilitásban és az autóipar teljes értékláncában. Ennek kiváló példája a Vodafone legújabb fejlesztése, egy távirányítású versenyautó, amelyet a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatói terveztek és építettek meg a Formula Student East (FSE) mozgalom keretén belül. A szeptember 17-i teszten a távirányítással vezérelt autó az 5G gyorsaságát, pontosságát és valósidejű válaszidejét is bizonyította.

Telekommunikációs és technológia vállalatként a Vodafone folyamatosan törekszik a társadalmilag hasznos együttműködések megvalósítására, ezzel a céllal lépett partnerségre a Formula Student East-tel is. Az FSE egy olyan konstrukciós mérnökverseny, amelynek keretein belül egyetemi hallgatóknak nyílik lehetőség versenyautók megtervezésére, megépítésére, majd azok éles, versenyben való kipróbálására.

A Vodafone, valamint technológiai partnere, a BME Formula Student East csapata az együttműködés során egy olyan technológiai megoldást fejlesztett, amely segítségével lehetőség nyílik 5G privát hálózaton keresztül valósidőben versenyautót vezetni. Ez a technológiai demonstráció kiválóan szemlélteti az 5. generációs mobilhálózat alacsony késleltetési idejét, valamint a privát hálózat által kínált minőséggaranciát. A Hungaroring területén szeptember 17-én bemutatott teszten az 5G technológia tette lehetővé, hogy a versenyautót távolról biztonságosan lehessen vezérelni. A teleoperációhoz és a valós idejű adatgyűjtéshez szükséges stabil adatkommunikációs csatornát a projekt technológia partnere, az ország vezető 5G szolgáltatója, a Vodafone biztosította.

„A Vodafone-nál azon túl, hogy igyekszünk elsőként bemutatni a legújabb fejlesztéseket, törekszünk arra is, hogy ezeket a technológiai innovációkat a társadalomra nézve hasznos módon alkalmazzuk. A BME-vel és az FSE-vel kötött partnerségünkkel az volt az elsődleges célunk, hogy értéket teremtsünk és a digitalizáció által hatékonyabbá tehessük a járműipar területén tevékenykedő kollégák munkáját. Örömünkre szolgál, hogy az 5G technológiát most már az autóversenyzés és járműfejlesztés területén is hasznosítani tudjuk, bízunk benne, hogy a jövőben tovább szélesíthetjük együttműködői portfóliónkat”

– mondta Dobó Mátyás, a Vodafone Magyarország vállalati szolgáltatások üzletág vezérigazgató-helyettese.

Vodafone hisz abban, hogy a távvezérlés meghatározó szerepet tölt be a jövőben a logisztika és az ipar területein. Az 5G magánhálózat a gépipar teljes értékláncában új távlatokat nyithat, hiszen olyan stabil, biztonságos, alacsony késleltetésű és iparban is alkalmazható minőséggarantált vezetéknélküli technológia, amely költséghatékonyabb, biztonságosabb és amelyre az eddigi vezetéknélküli technológiák nem volt alkalmasak.

A távolról történő, valós idejű vizsgálatok elvégzésével, illetve az ahhoz szükséges adatok azonnali továbbításával és a minőségi hibák azonosításával hatékonyabbá és gyorsabbá válik a teljes munkafolyamat. Mindazonáltal a valós idejű döntéshozatalnak – és ezáltal az azonnali beavatkozási lehetőségnek – köszönhetően, valamint a gyártási folyamatok automatizálásával és az emberi erőforrás csökkentésével a minőségbiztosítás területén is szintlépés érhető el.

Másrészt az 5G kapcsolat alkalmas az autók folyamatos diagnosztikai adatainak megküldésére vagy az autók közötti információcserére, a stabil és alacsony válasz idejű vezetéknélküli adatkapcsolatok megteremtésére, ezzel támogatva az autonóm vezetést, vagy az okos városok úthálózatainak áteresztőképességének növelését. Az ötödik generációs mobilhálózat továbbá stabil és megbízható csatornát tud biztosítani különböző mozgásban lévő végpontok között is, lehetőséget biztosítva így a távvezérlésű működtetésre.

Tovább

Mozgásban

Vezetés közben mindenre figyelünk, csak a vezetésre nem

vezetés

Együtt az utakon – a közlekedés közös felelősségére hívja fel a figyelmet a Magyar Suzuki.

Megkérdőjelezzük a közlekedési szabályokat, magunkat az átlagnál jobb sofőrnek tartjuk, másokat és a környezetet okoljuk a balesetek miatt, miközben stresszhelyzetben még a legnyugodtabb vezető is meggondolatlan lesz – derül ki a Magyar Suzuki reprezentatív kutatásából. A közlekedési szakértő szerint ráadásul sok esetben még olyan szabályokat is megszegünk, amelyek létezéséről nem is tudunk. A közlekedéspszichológus hozzátette, nem segít a mindennapi közlekedésben megélt viselkedésünknek az a versengő világ, amely körbevesz bennünket.

A magyar autósok majdnem 60 százaléka (58,9 százalék) naponta lát balesetet a közutakon, a balesetek legfőbb okának a szabályok be nem tartását (48 százalék), a figyelmetlenséget (38,1 százalék) és az erőszakos viselkedést (7,6 százalék) látják a magyarok – derült ki a Magyar Suzuki és az Ipsos közös reprezentatív felméréséből.

„A figyelmetlenség általános jelenség a közúton, vezetés közben nem az adott szituációra koncentrálunk, ezek a helyzetek pedig hamar vészhelyzetet okozhatnak. Egy sms elolvasása például átlagban 4,6 másodpercig tart, ez idő alatt a gépjárművünk 50 kilométeres sebességgel nagyságrendileg 63 métert tesz meg. Ha 30 kilométeres sebességgel haladunk, ez a távolság 41,5 méter, amely megközelítőleg nyolc autónyi távolság, amit vakon teszünk meg. Ez idő alatt ugyanúgy veszélyeztetjük magunkat, mint a közvetlen környezetünket”

– osztja meg tapasztalatait Csörgő László, a Driving Camp vezetéstechnikai központ vezető trénere. Szerinte a vezetési tapasztalat is rossz felé vihet bennünket az utakon, hajlamosak vagyunk ugyanis egy vészhelyzetben a rutinra hagyatkozni.

„A közlekedésben a rutin a biztonság legnagyobb ellensége. A megszokásból végzett mozdulatsorok helyett a tudatos vezetés lenne a kulcs a biztonsághoz. Mindezt egy vezetéstechnikai tréning elvégzésével szerezhetjük meg, és így hatással lehetünk a közvetlen környezetünkre is nyugodt és megfontolt viselkedésünkkel.”

Csak 75 százalék szegte már meg a KRESZ-t?

A magyarok 75 százaléka szegte már meg a KRESZ-t, a válaszokból kiderül, hogy több férfi (83,2 százalék), mint nő (66,5 százalék). Legtöbbször ugyanakkor nem tudatosan vagy szándékosan hágják át a szabályokat, hanem figyelmetlenségből (66,2 százalék), mert olyan közlekedési helyzetek adódnak, amiket nem tudnak másképp megoldani (58,6 százalék), esetleg nem mindig érzi őket egyértelműnek, vagy életszerűnek (24,6 százalék). Van, aki azonban úgy gondolja (12,4 százalék), hogy bizonyos előírások csak azért vannak, hogy bírságokat szabhassanak ki a közlekedőkre, nincs biztonsághoz kötődő céljuk, ezért nem tartják be őket.

Rusznák András igazságügyi közlekedési szakértő meggyőződése szerint azonban

„a szabályszegők száma akár 100 százalék is lehet, hiszen sok esetben olyan szabályokat is áthágunk, amelyek kapcsán nem jut eszünkbe, hogy az adott szituációban alkalmazni kellene. Emellett gyakran ítéletet hozunk egy szabály felett, megkérdőjelezzük annak szükségességét. Pedig a rendőrség, vagy adott esetben a bíróság nem aszerint mérlegel, hogy a szabály mennyire életszerű, vagy indokolt. Higgyük el, a közlekedési szabályrendszer a legtöbb esetben jól átgondolt és megfelelő környezetet teremt a biztonságos közlekedéshez”

– veti fel a szakértő.

Szemellenzőn keresztül érzékeljük a saját és a többi közlekedő viselkedését

Bár magunkat inkább figyelmesnek (72,4 százalék), nyugodtnak látjuk (55 százalék), a közlekedés többi résztvevőjét agresszívnek (61,7 százalék), felelőtlennek (61,5 százalék) érzékeljük. 19,1 százalékunk kiszolgáltatottnak érzi magát az utakon. 12,6 százalékunk stresszel, hogy időben és biztonságban a céljához érjen, ezzel szemben a közlekedők 46,1 százalékát tartjuk feszültnek. A megkérdezettek közül sokan adták azt a választ (6,5 százalék), hogy vezetéskor kifejezetten szükséges agresszivitás és határozottság a többi sofőrrel szemben, és voltak, akik elismerik, hogy megváltozik a személyiségük, más emberré válnak a volán mögött (5,5 százalék).

A kutatás tanulsága szerint a feszült közlekedési szituációban felhalmozódó stressz még a nyugodtabb vezetők viselkedését is kikezdheti: frusztráltak, figyelmetlenek vagyunk az agresszív sofőrök, vagy közlekedési stresszhelyzet miatt, de gyakran érzünk félelmet is mások meggondolatlan viselkedéséből adódóan. Ezek hatására pedig szitkozódunk, dudálunk, reflektort használunk vagy figyelmen kívül hagyjuk a követési távolságot. A megkérdezettek 12 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kipattant az autójából szócsatára egy másik sofőrrel.

„Vizsgálattal is kimutatták, hogy a közúti járművezetők több, mint 65 százaléka az átlagnál jobb autóvezetőnek tartja magát. Ez azonban gondolkodási torzítás: ha más hibázik, azért hajlamosak vagyunk az illetőt okolni, a saját tévedésünkért viszont a környezeti tényezőket tartjuk nagyobb eséllyel felelősnek. Az én védelme, a másoktól való pozitív megkülönböztetés gyakran ösztönös folyamat, és egy modern, versengő világkép erre sajnos rá is erősíthet”

– értékelte a közlekedők viselkedési mechanizmusát Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus.

Mi lehet a megoldás?

A biztonságosabb közlekedés elérése érdekében a válaszadók 65 százaléka már gyerekkortól kötelezővé tenné a KRESZ-oktatást, 47,2 százalékuk szigorúbb büntetéseket szabna a szabályszegőkre, 44,4 százalék viszont úgy gondolja, szükséges lenne az aktuális KRESZ-szabályok felülvizsgálata.

„Autógyártóként a biztonság elsődleges fontosságú számunkra, de a minőségi, biztonságos autók építésén túlmenően a felelősség már a vezetőké. Alapvetően egy társadalmi viselkedési séma megváltoztatására lenne szükség ahhoz, hogy a közlekedés minden résztvevője biztonságban legyen az utakon. Ezért is indítottuk útjára az Együtt az utakon közlekedésbiztonsági programot, amelyben minden évben más közlekedési problémával foglalkozunk fókuszáltan. Idén arra szeretnénk felhívni a figyelmet, mennyivel másképpen viselkedünk a volán mögött, mint azt magunkról gondoljuk. Szakértőkkel közösen keresünk megoldásokat arra, hogyan változtassuk meg ezeket a berögzült, rossz viselkedési sémákat.  Ősszel jelentkezünk javaslatainkkal is”

– árulta el Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője.

Tovább

Mozgásban

Hazánk legnagyobb e-busz-depójának töltését a Siemens biztosítja

siemens

Nagyteljesítményű töltőberendezésekkel támogatja a kibocsátásmentes közösségi közlekedést a technológiai vállalat.

A Siemens Zrt. negyven darab SICHARGE UC100 töltőt szállított le a cég eddigi történetének egyik legnagyobb e-töltő-megrendelése keretében. A berendezések a HUMDA Zrt. által koordinált Zöld Busz Program keretében a Volánbusz által vásárolt negyven Mercedes-Benz eCitaro busz töltését szolgálják. Magyarország legnagyobb e-busz-flottája a nagyközönség előtt 2021 őszén, a 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus alatt mutatkozott be, itt szállított először utasokat. A járművek ezt követően expo-buszként teljesítettek szolgálatot a Vadászati és Természeti Világkiállításon és a Planet Budapest 2021 rendezvényen. A buszflotta 2022 márciusában kezdte meg a menetrend szerinti utasszállítást a dél-budai agglomerációban.

A zavartalan utazás biztosításában a Siemens által szállított technológiának fontos szerepe van: a 100 kW-os töltőberendezések 3-3,5 óra alatt töltik fel 10%-ról 100%-ra a buszok 243 kWh-s akkumulátorait, amelyek így – az üzemeltetési és időjárási körülményektől függően – 150-200 kilométeres távolságot tudnak megtenni. A főváros vonzáskörzetének közösségi közlekedésében részt vevő 40 e-busznak és a környezetbarát töltőinfrastruktúrának köszönhetően évente jelentős, mintegy 1867 tonnányi CO2-kibocsátás-csökkenés érhető el. A Siemens Zrt. szakemberei által üzembe helyezett és a Mobiliti Volánbusz Kft. által működtetett töltőberendezések a Volánbusz Hunyadi János úti telephelyére kerültek.

Tovább
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss