Mozgásban

Gyorsan népszerű lett a TIER Siófokon

tier

Egy hónap alatt több mint 10.000 e-rolleres utazás indult!

Egy hónapja érkezett meg a TIER 250 darab e-rollerje a Balaton partjára, a használati adatok alapján pedig a siófokiak és a városba érkezett turisták rövid idő alatt megkedvelték ezt a környezettudatos közlekedési megoldást. A klímasemleges szolgáltatásnak köszönhetően hosszabb távon is csökkenhet az autók aránya a városban. Az első hónap pozitív tapasztalatai alapján a világ vezető mikromobilitási vállalata és Siófok vezetése is bízik a sikeres folytatásban és szeretnék hasonló sikerekkel befejezni a 2022-es szezont.

Siófok a második magyar város, ahol elérhetővé vált a TIER szolgáltatása, az indulás óta eltelt egy hónapban pedig már több mint 3.300 felhasználó próbálta ki az e-rollereket. A TIER adatai szerint naponta átlagosan kétszáznál is többen indítanak bérlést és közel 2,6 kilométert tesznek meg a környezetbarát e-rollerrel, mielőtt leparkolnának a városban kijelölt 46 parkolási helyszín egyikében. A felhasználók az első 30 nap alatt már több mint 26.000 kilométert tettek meg a Balaton partján, ezzel akár 130-szor megkerülhették volna az egész tavat. A szolgáltatás kiemelkedő sikerét jelzi, hogy az átlagos siófoki felhasználó legalább háromszor bérelt már e-rollert, amely a visszatérő rollerezők nagyobb arányára utal.

„A siófoki indulás óta eltelt egy hónap nagyon sikeres időszak a TIER magyarországi történetében. Az e-roller szolgáltatás rendkívül népszerű a siófokiak körében és az adataink szerint régiós szinten is kiemelkedő a felhasználók száma a városban”

– mondta el Lendvai Tímea, a TIER magyarországi City Managere.

“A nyári időszakban a helyiek és a turisták körében is jelentős az igény a mikromobilitási megoldásokra, az e-rollerek ideálisak lehetnek akár a nyaralók számára, városnézésre is.”

„Nagy öröm számunkra, hogy ilyen sikeres az együttműködésünk a TIER-rel. A szolgáltatás elindításától kezdve azt látjuk, hogy a siófokiaknak és a városba látogatóknak is tetszik ez az új közlekedési mód és a TIER-től kapott használati adatok is ezt mutatják. Egy ilyen szolgáltatás működtetése összetett feladat, amely folyamatos odafigyelést és kommunikációt igényel, a TIER azonban nagyszerű partnerünk ebben. A TIER rollerek siófoki megjelenése éppen a főszezonra esik, így a valós nyári terhelés tapasztalatait tudjuk levonni és ezek közös elemzésével megalapozhatjuk a sikeres folytatást.”

mondta Bardócziné dr. Molnár Anita, Siófok város alpolgármestere az együttműködésről.

A TIER célja, hogy 2022-ben világszerte tovább erősítse piaci helyzetét és ahogy Európában, Magyarországon is újabb városokban indítsa el fenntartható szolgáltatását. A siófoki terjeszkedés megmutatta, hogy a magyar felhasználók szívesen próbálják ki a mikromobilitási megoldásokat, azok jól illenek a meglévő helyi közlekedési hálózatokba. A TIER e-rollerszolgáltatása Siófok mellett Budapesten érhető el, ahol a tavaly szeptemberi indulás után rövid időn belül nagy népszerűségre tett szert a városlakók körében.

Mozgásban

5G távvezérlésű versenyautót mutatott be a Vodafone

vodafone

A technológiai fejlesztéssel a vállalat új üzleti realitásokat teremthet az autóiparban.

Az IoT alapú megoldások az 5G magánhálózat segítségével új távlatokat nyitnak a mobilitásban és az autóipar teljes értékláncában. Ennek kiváló példája a Vodafone legújabb fejlesztése, egy távirányítású versenyautó, amelyet a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatói terveztek és építettek meg a Formula Student East (FSE) mozgalom keretén belül. A szeptember 17-i teszten a távirányítással vezérelt autó az 5G gyorsaságát, pontosságát és valósidejű válaszidejét is bizonyította.

Telekommunikációs és technológia vállalatként a Vodafone folyamatosan törekszik a társadalmilag hasznos együttműködések megvalósítására, ezzel a céllal lépett partnerségre a Formula Student East-tel is. Az FSE egy olyan konstrukciós mérnökverseny, amelynek keretein belül egyetemi hallgatóknak nyílik lehetőség versenyautók megtervezésére, megépítésére, majd azok éles, versenyben való kipróbálására.

A Vodafone, valamint technológiai partnere, a BME Formula Student East csapata az együttműködés során egy olyan technológiai megoldást fejlesztett, amely segítségével lehetőség nyílik 5G privát hálózaton keresztül valósidőben versenyautót vezetni. Ez a technológiai demonstráció kiválóan szemlélteti az 5. generációs mobilhálózat alacsony késleltetési idejét, valamint a privát hálózat által kínált minőséggaranciát. A Hungaroring területén szeptember 17-én bemutatott teszten az 5G technológia tette lehetővé, hogy a versenyautót távolról biztonságosan lehessen vezérelni. A teleoperációhoz és a valós idejű adatgyűjtéshez szükséges stabil adatkommunikációs csatornát a projekt technológia partnere, az ország vezető 5G szolgáltatója, a Vodafone biztosította.

„A Vodafone-nál azon túl, hogy igyekszünk elsőként bemutatni a legújabb fejlesztéseket, törekszünk arra is, hogy ezeket a technológiai innovációkat a társadalomra nézve hasznos módon alkalmazzuk. A BME-vel és az FSE-vel kötött partnerségünkkel az volt az elsődleges célunk, hogy értéket teremtsünk és a digitalizáció által hatékonyabbá tehessük a járműipar területén tevékenykedő kollégák munkáját. Örömünkre szolgál, hogy az 5G technológiát most már az autóversenyzés és járműfejlesztés területén is hasznosítani tudjuk, bízunk benne, hogy a jövőben tovább szélesíthetjük együttműködői portfóliónkat”

– mondta Dobó Mátyás, a Vodafone Magyarország vállalati szolgáltatások üzletág vezérigazgató-helyettese.

Vodafone hisz abban, hogy a távvezérlés meghatározó szerepet tölt be a jövőben a logisztika és az ipar területein. Az 5G magánhálózat a gépipar teljes értékláncában új távlatokat nyithat, hiszen olyan stabil, biztonságos, alacsony késleltetésű és iparban is alkalmazható minőséggarantált vezetéknélküli technológia, amely költséghatékonyabb, biztonságosabb és amelyre az eddigi vezetéknélküli technológiák nem volt alkalmasak.

A távolról történő, valós idejű vizsgálatok elvégzésével, illetve az ahhoz szükséges adatok azonnali továbbításával és a minőségi hibák azonosításával hatékonyabbá és gyorsabbá válik a teljes munkafolyamat. Mindazonáltal a valós idejű döntéshozatalnak – és ezáltal az azonnali beavatkozási lehetőségnek – köszönhetően, valamint a gyártási folyamatok automatizálásával és az emberi erőforrás csökkentésével a minőségbiztosítás területén is szintlépés érhető el.

Másrészt az 5G kapcsolat alkalmas az autók folyamatos diagnosztikai adatainak megküldésére vagy az autók közötti információcserére, a stabil és alacsony válasz idejű vezetéknélküli adatkapcsolatok megteremtésére, ezzel támogatva az autonóm vezetést, vagy az okos városok úthálózatainak áteresztőképességének növelését. Az ötödik generációs mobilhálózat továbbá stabil és megbízható csatornát tud biztosítani különböző mozgásban lévő végpontok között is, lehetőséget biztosítva így a távvezérlésű működtetésre.

Tovább

Mozgásban

Vezetés közben mindenre figyelünk, csak a vezetésre nem

vezetés

Együtt az utakon – a közlekedés közös felelősségére hívja fel a figyelmet a Magyar Suzuki.

Megkérdőjelezzük a közlekedési szabályokat, magunkat az átlagnál jobb sofőrnek tartjuk, másokat és a környezetet okoljuk a balesetek miatt, miközben stresszhelyzetben még a legnyugodtabb vezető is meggondolatlan lesz – derül ki a Magyar Suzuki reprezentatív kutatásából. A közlekedési szakértő szerint ráadásul sok esetben még olyan szabályokat is megszegünk, amelyek létezéséről nem is tudunk. A közlekedéspszichológus hozzátette, nem segít a mindennapi közlekedésben megélt viselkedésünknek az a versengő világ, amely körbevesz bennünket.

A magyar autósok majdnem 60 százaléka (58,9 százalék) naponta lát balesetet a közutakon, a balesetek legfőbb okának a szabályok be nem tartását (48 százalék), a figyelmetlenséget (38,1 százalék) és az erőszakos viselkedést (7,6 százalék) látják a magyarok – derült ki a Magyar Suzuki és az Ipsos közös reprezentatív felméréséből.

„A figyelmetlenség általános jelenség a közúton, vezetés közben nem az adott szituációra koncentrálunk, ezek a helyzetek pedig hamar vészhelyzetet okozhatnak. Egy sms elolvasása például átlagban 4,6 másodpercig tart, ez idő alatt a gépjárművünk 50 kilométeres sebességgel nagyságrendileg 63 métert tesz meg. Ha 30 kilométeres sebességgel haladunk, ez a távolság 41,5 méter, amely megközelítőleg nyolc autónyi távolság, amit vakon teszünk meg. Ez idő alatt ugyanúgy veszélyeztetjük magunkat, mint a közvetlen környezetünket”

– osztja meg tapasztalatait Csörgő László, a Driving Camp vezetéstechnikai központ vezető trénere. Szerinte a vezetési tapasztalat is rossz felé vihet bennünket az utakon, hajlamosak vagyunk ugyanis egy vészhelyzetben a rutinra hagyatkozni.

„A közlekedésben a rutin a biztonság legnagyobb ellensége. A megszokásból végzett mozdulatsorok helyett a tudatos vezetés lenne a kulcs a biztonsághoz. Mindezt egy vezetéstechnikai tréning elvégzésével szerezhetjük meg, és így hatással lehetünk a közvetlen környezetünkre is nyugodt és megfontolt viselkedésünkkel.”

Csak 75 százalék szegte már meg a KRESZ-t?

A magyarok 75 százaléka szegte már meg a KRESZ-t, a válaszokból kiderül, hogy több férfi (83,2 százalék), mint nő (66,5 százalék). Legtöbbször ugyanakkor nem tudatosan vagy szándékosan hágják át a szabályokat, hanem figyelmetlenségből (66,2 százalék), mert olyan közlekedési helyzetek adódnak, amiket nem tudnak másképp megoldani (58,6 százalék), esetleg nem mindig érzi őket egyértelműnek, vagy életszerűnek (24,6 százalék). Van, aki azonban úgy gondolja (12,4 százalék), hogy bizonyos előírások csak azért vannak, hogy bírságokat szabhassanak ki a közlekedőkre, nincs biztonsághoz kötődő céljuk, ezért nem tartják be őket.

Rusznák András igazságügyi közlekedési szakértő meggyőződése szerint azonban

„a szabályszegők száma akár 100 százalék is lehet, hiszen sok esetben olyan szabályokat is áthágunk, amelyek kapcsán nem jut eszünkbe, hogy az adott szituációban alkalmazni kellene. Emellett gyakran ítéletet hozunk egy szabály felett, megkérdőjelezzük annak szükségességét. Pedig a rendőrség, vagy adott esetben a bíróság nem aszerint mérlegel, hogy a szabály mennyire életszerű, vagy indokolt. Higgyük el, a közlekedési szabályrendszer a legtöbb esetben jól átgondolt és megfelelő környezetet teremt a biztonságos közlekedéshez”

– veti fel a szakértő.

Szemellenzőn keresztül érzékeljük a saját és a többi közlekedő viselkedését

Bár magunkat inkább figyelmesnek (72,4 százalék), nyugodtnak látjuk (55 százalék), a közlekedés többi résztvevőjét agresszívnek (61,7 százalék), felelőtlennek (61,5 százalék) érzékeljük. 19,1 százalékunk kiszolgáltatottnak érzi magát az utakon. 12,6 százalékunk stresszel, hogy időben és biztonságban a céljához érjen, ezzel szemben a közlekedők 46,1 százalékát tartjuk feszültnek. A megkérdezettek közül sokan adták azt a választ (6,5 százalék), hogy vezetéskor kifejezetten szükséges agresszivitás és határozottság a többi sofőrrel szemben, és voltak, akik elismerik, hogy megváltozik a személyiségük, más emberré válnak a volán mögött (5,5 százalék).

A kutatás tanulsága szerint a feszült közlekedési szituációban felhalmozódó stressz még a nyugodtabb vezetők viselkedését is kikezdheti: frusztráltak, figyelmetlenek vagyunk az agresszív sofőrök, vagy közlekedési stresszhelyzet miatt, de gyakran érzünk félelmet is mások meggondolatlan viselkedéséből adódóan. Ezek hatására pedig szitkozódunk, dudálunk, reflektort használunk vagy figyelmen kívül hagyjuk a követési távolságot. A megkérdezettek 12 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kipattant az autójából szócsatára egy másik sofőrrel.

„Vizsgálattal is kimutatták, hogy a közúti járművezetők több, mint 65 százaléka az átlagnál jobb autóvezetőnek tartja magát. Ez azonban gondolkodási torzítás: ha más hibázik, azért hajlamosak vagyunk az illetőt okolni, a saját tévedésünkért viszont a környezeti tényezőket tartjuk nagyobb eséllyel felelősnek. Az én védelme, a másoktól való pozitív megkülönböztetés gyakran ösztönös folyamat, és egy modern, versengő világkép erre sajnos rá is erősíthet”

– értékelte a közlekedők viselkedési mechanizmusát Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus.

Mi lehet a megoldás?

A biztonságosabb közlekedés elérése érdekében a válaszadók 65 százaléka már gyerekkortól kötelezővé tenné a KRESZ-oktatást, 47,2 százalékuk szigorúbb büntetéseket szabna a szabályszegőkre, 44,4 százalék viszont úgy gondolja, szükséges lenne az aktuális KRESZ-szabályok felülvizsgálata.

„Autógyártóként a biztonság elsődleges fontosságú számunkra, de a minőségi, biztonságos autók építésén túlmenően a felelősség már a vezetőké. Alapvetően egy társadalmi viselkedési séma megváltoztatására lenne szükség ahhoz, hogy a közlekedés minden résztvevője biztonságban legyen az utakon. Ezért is indítottuk útjára az Együtt az utakon közlekedésbiztonsági programot, amelyben minden évben más közlekedési problémával foglalkozunk fókuszáltan. Idén arra szeretnénk felhívni a figyelmet, mennyivel másképpen viselkedünk a volán mögött, mint azt magunkról gondoljuk. Szakértőkkel közösen keresünk megoldásokat arra, hogyan változtassuk meg ezeket a berögzült, rossz viselkedési sémákat.  Ősszel jelentkezünk javaslatainkkal is”

– árulta el Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője.

Tovább

Mozgásban

Hazánk legnagyobb e-busz-depójának töltését a Siemens biztosítja

siemens

Nagyteljesítményű töltőberendezésekkel támogatja a kibocsátásmentes közösségi közlekedést a technológiai vállalat.

A Siemens Zrt. negyven darab SICHARGE UC100 töltőt szállított le a cég eddigi történetének egyik legnagyobb e-töltő-megrendelése keretében. A berendezések a HUMDA Zrt. által koordinált Zöld Busz Program keretében a Volánbusz által vásárolt negyven Mercedes-Benz eCitaro busz töltését szolgálják. Magyarország legnagyobb e-busz-flottája a nagyközönség előtt 2021 őszén, a 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus alatt mutatkozott be, itt szállított először utasokat. A járművek ezt követően expo-buszként teljesítettek szolgálatot a Vadászati és Természeti Világkiállításon és a Planet Budapest 2021 rendezvényen. A buszflotta 2022 márciusában kezdte meg a menetrend szerinti utasszállítást a dél-budai agglomerációban.

A zavartalan utazás biztosításában a Siemens által szállított technológiának fontos szerepe van: a 100 kW-os töltőberendezések 3-3,5 óra alatt töltik fel 10%-ról 100%-ra a buszok 243 kWh-s akkumulátorait, amelyek így – az üzemeltetési és időjárási körülményektől függően – 150-200 kilométeres távolságot tudnak megtenni. A főváros vonzáskörzetének közösségi közlekedésében részt vevő 40 e-busznak és a környezetbarát töltőinfrastruktúrának köszönhetően évente jelentős, mintegy 1867 tonnányi CO2-kibocsátás-csökkenés érhető el. A Siemens Zrt. szakemberei által üzembe helyezett és a Mobiliti Volánbusz Kft. által működtetett töltőberendezések a Volánbusz Hunyadi János úti telephelyére kerültek.

Tovább
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss