Connect with us

Mozgásban

Az utca nem versenypálya – vigyázzunk egymásra!

versenypálya

Közlekedésbiztonsági videóval jelentkezett a BRFK Fővárosi Balesetmegelőzési Bizottsága és a BMW Wallis Motor a Közlekedési Kultúra Napján.

Tavaly – a KSH adatai alapján – Budapest területén 3132 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset következett be, melyből 836 esetben történt súlyos sérüléssel járó, 49 esetben pedig halálos kimenetelű baleset. Sajnos a rendőrségi tapasztalatok azt mutatják, hogy az utcai versenyzés, a gyorsulási verseny, vagy ahogy szlengben hívják, „drag racing” még mindig nem ment ki a divatból.  A Budapesti Rendőr-főkapitányság Fővárosi Balesetmegelőzési Bizottsága a Wallis Motorral együttműködésben ezért Talmácsi Gábor gyorsaságimotor-versenyző, MotoGP világbajnok és Kiss Norbert, négyszeres Európa-bajnok kamionversenyző segítségével egy új közlekedésbiztonsági videóban igyekszik felhívni a figyelmet arra, hogy az utca nem versenypálya.

Elengedhetetlen a közlekedési kultúra fejlesztése

A BRFK motorkerékpár-beszállító partnere, a Wallis Motor és a Budapesti Rendőr-főkapitányság Fővárosi Balesetmegelőzési Bizottsága (BRFK-FBB), amely immáron több mint 30 éve végzi preventív közlekedésbiztonsági kampánytevékenységét, idén különleges videóval jelentkezett a május 11-én tartott Közlekedési Kultúra Napja alkalmából. A figyelemfelhívó videóban a BRFK kötelékében szolgáló két motoros rendőr (Bajnóczi Bernadett r. törzsőrmester és Gönczi Tamás r. törzsőrmester) mellett Talmácsi Gábor gyorsaságimotor-versenyző, MotoGP világbajnok, valamint Kiss Norbert, négyszeres Európa-bajnok kamionversenyző is szerepet kapott.

„A BRFK-FBB közlekedésbiztonsági megelőző tevékenységének köszönhetően aktívan részt vesz a világnap alkalmából szervezett átfogó programsorozaton, melynek célja, hogy minden nap a biztonságos, kulturált közlekedés napja legyen. Ennek apropójából elkészített videónk a közúti gyorshajtás és autóversenyzés témakörét állítja fókuszba, végkifejletében pedig a közlekedési szabályokat követő, felelős magatartás érvényesül. Fontos tudatosítani, hogy a balesetmegelőzéshez elengedhetetlen a közlekedési kultúra fejlesztése”

– mondta el a BRFK-FBB videója kapcsán Szécsi Tibor László alezredes.

Az autóvezetés nemcsak élmény, hanem felelősség is

Egy idei felmérés eredményei alapján a magyar autósok harmada úgy gondolja, hogy jobban vezet az átlagnál, a kevesebb mint egy éve vezetők kevésbé látják be a saját korlátaikat, a 25 évesnél fiatalabb generációra pedig jellemzőbb a magasabb kockázatvállalás. Emellett kiderült, hogy a versengő közlekedési stílus a férfiak részéről gyakoribb, illetve ők arra is hajlamosabbak, hogy több esetben túlértékeljék vezetési képességeiket.

A magyar piacon immár 30 éve jelen levő Wallis Motor márkakereskedések számos olyan autót – köztük sportos BMW-t – értékesítenek, melyek amellett, hogy kategóriájukban csúcsmodellnek számítanak, egy versenyautó teljesítményével vetekednek. Éppen ezért kínál a Wallis Motor – a BMW hálózaton belül egyedülálló módon – minden M-es modellje mellé vezetéstechnikai tréninget.

„Mindannyian rajongunk a márkáért és nem vagyunk álszentek: szeretjük a hangját, a teljesítményét, a megjelenését. Bevalljuk: akár az is előfordul, hogy egy zöld lámpánál néha gyorsabban indulunk el, mint a többiek. De ezt kizárólag a KRESZ betartásával tehetjük meg, hiszen az első és legfontosabb szempont a saját és az úton közlekedők biztonsága”

– mondta el Dósa Péter, a Wallis Motor marketing vezetője.

„Az elmúlt időszak baleseti hírei hatással voltak ránk és szerettünk volna példát mutatni, hogy a versenyzésre született autókat is helyükön kell kezelni. Úgy véljük, az autókereskedéseknek is ki kell venni a részüket abban, hogy felhívják a figyelmet: az általuk forgalmazott modelleket vezetni ugyanúgy felelősség, mint élmény.”

Gyorsaságiversenyzők a pályán – felelősségteljes vezetők az utakon

„A Wallis Motor azt üzeni vásárlóinak, hogy bátran élvezzék ki autójuk teljesítményét, hiszen a BMW páratlan vezetési élményt nyújt. Ezt azonban kizárólag felelősen, pályakörülmények között tegyék, és soha ne az utcán. Erre szerettünk volna ráerősíteni a kisfilmmel, illetve szereplőinket is ezért kértük fel, hiszen hitelesen képviselik azt, hogy a versenypályán legyőzhetetlenek, az utakon viszont megfontoltan vezetnek”

– tette hozzá Dósa Péter.

Az BRFK-FBB közlekedésbiztonsági videójának együttműködő partnere ugyanis saját márkanagyköveteit, Talmácsi Gábor gyorsaságimotor-versenyző, MotoGP-világbajnokot, valamint Kiss Norbert, négyszeres Európa-bajnok kamionversenyzőt kérte fel a videó szereplőinek.

„A közút nem versenypálya. Amikor adrenalint akarok égetni, akkor azt egy versenypályán teszem meg – hiszen ez a környezet alkalmas arra, hogy magamból és járművemből is a legtöbbet hozzam ki. A közúton nem csak önmagunkért, de a többiekért is felelősek vagyunk. Azért álltam a kampány mellé, mert szeretnék jó példát mutatni és felhívni a figyelmet arra, hogy vigyázzunk egymásra a mindennapi közlekedésben”

– mondta el a videóban való szereplése kapcsán Talmácsi Gábor.

„A mindennapjaimban egy BMW M6-os autóval járok, ami egy elképesztő teljesítményű, igazi sportos modell. A benne rejlő erő és energia azonban nem arra való, hogy a közúton éljem ki vele a versenyzés élményét. Hiszen a városi utakon a legfontosabb a szabályok betartása, a felelősségteljes vezetés. Hiszem, hogy az egymásra való odafigyeléssel és szabálykövető magatartással mindannyiunk számára biztonságosabbá tehetjük a közlekedést”

– tette hozzá Kiss Norbert.

A Közlekedési Kultúra Napja

2010 márciusában az ENSZ közgyűlésén elfogadásra került a több mint 90 ország által támogatott „Cselekvések Évtizede a Közlekedésbiztonságért” 2011-2020 program, mely az emberiség történelmének első világméretű közlekedésbiztonsági kezdeményezése. A program részeként hazánkban – a világon elsőként – 2015 óta május 11-e a Közlekedési Kultúra Napja, melynek célja a közlekedésbiztonsági kockázatok tudatosítása, a cselekvésre ösztönzés, az együttműködés fontosságának hangsúlyozása, valamint a figyelemfelhívás.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Szétzilálják a társas kapcsolatainkat a városi autópályák

Átlagosan 1-16 százalékkal csökkentik a városi autópályák a társas kapcsolatok számát azok között, akik az út két oldalán élnek – állapítja meg egy friss, a Budapesti Corvinus Egyetem részvételével lezajlott nemzetközi kutatás.

A forgalmas utak és a társadalmi kapcsolatok csökkenése közötti kapcsolatot a városfejlesztési kutatások már az 1960-as évek óta széles körben ismerik, de eddig soha nem mérték empirikusan. Az ITU Copenhagen, a bécsi Complexity Science Hub, a Budapesti Corvinus Egyetem és a University of Amsterdam kutatói most számszerűsítették ezt a hatást, az eredményeket március elején publikálták a Proceedings of the National Academy of Science (PNAS) folyóiratban.  

A kutatócsoport 1 millió Twitter-felhasználó 2013-as, becsült lakóhely-adatait és online kapcsolatait elemezte az Egyesült Államok 50 legnagyobb városának városi autópálya-hálózatával összevetve. Ez alapján, egy az autópályák elhelyezkedésére nem érzékeny random kapcsolathálózatot készítettek, mellyel összehasonlítva mérhetővé vált az autópályák befolyása a társas kapcsolatokra, egy elválasztási pontszámon (barrier score) keresztül.  

Az eredmények szerint a városi autópályák minden egyes amerikai városban csökkentették a társadalmi kapcsolatok számát, átlagosan 1-16 százalékkal. Ez a hatás különösen erős 5 kilométeren belül, és összhangban áll olyan múltbeli amerikai állami törekvésekkel, amikor az autópályákat kifejezetten arra építették, hogy közösségeket szigeteljenek el, különösen a feketéket. A társas kapcsolatok legnagyobb csökkenését Clevelandben és Orlandóban tapasztalták, míg legkevésbé Portlandben és New Yorkban zavarják az autópályák a társas életet. 

„A várakozásaink szerint a városi autópályák elválasztó hatása nemcsak az Egyesült Államokban, de más országokban, így Magyarországon is kimutatható lesz, ehhez azonban további kutatások szükségesek”

– mondta Juhász Sándor, a Budapesti Corvinus Egyetem CIAS Kutatóintézetének tudományos munkatársa, a tanulmány egyik szerzője. 

A kutatócsoportnak köszönhetően most először kvantitatív bizonyítékok állnak a rendelkezésre arról, hogy a közlekedési infrastruktúra kialakítása szétzilálhatja a szociális hálózatokat és szegregálhatja a városrészeket. Ennek fényében a döntéshozóknak érdemes olyan infrastrukturális döntéseket hozni, amelyek figyelembe veszik a társadalmi szövetre tett hatást és újra összekapcsolhatják a városi közösségeket. 

A kutatást a Carlsberg Alapítvány COCOONS projektje, az EU Horizont Projekt JUST STREETS és az EU Marie Skłodowska-Curie Posztdoktori Programja finanszírozta. 


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Öt csapat is Bridgestone abroncsokon száguld a „motorsport Le Mans-jának” számító FIM Endurance Világbajnokságon

A Bridgestone 2025-ben is csúcskategóriás Bridgestone BATTLAX motorkerékpár-abroncsokkal szereli fel csapatait a FIM Endurance World Championship (EWC) versenysorozatában.

A világ legnagyobb endurance, azaz hosszútávú motorversenyének idei szezonjában a vállalat immár öt csapat kizárólagos abroncspartnere lesz, köztük a BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM és a Kawasaki Webike Trickstar csapaté is.

A Bridgestone elkötelezetten támogatja a motorsportkultúrát világszerte, a professzionális versenysorozatoktól a helyi amatőr futamokig. A vállalat 2017 óta biztosítja csúcstechnológiás versenyabroncsait az EWC teljes szezonjára nevező csapatok számára, amelyek nagyfokú tapadást, tartósságot és kiváló kezelhetőséget kínálnak. A Bridgestone által támogatott Yoshimura SERT Motul csapat 2024-es bajnoki győzelme már zsinórban a negyedik, összesen pedig az ötödik alkalom, amikor Bridgestone abroncsokkal versenyző csapat nyerte az EWC-t. 2025-ben a vállalat a következő öt lelkes csapat kizárólagos partnere:

  • F.C.C. TSR Honda France – Az első japán csapat, amely elnyerte az FIM Endurance Világbajnoki címet a 2017–2018-as szezonban. 2025-ben Alan Techer korábbi EWC-bajnok, a Supersport versenyeken kiemelkedő sebességéről ismert Corentin Perolari, valamint a feltörekvő japán tehetség, Taiga Hada alkotja a csapatot.
  • YART YAMAHA Official EWC Team – Az osztrák központú csapat évek óta az endurance versenyek élmezőnyébe tartozik. 2025-ben Marvin Fritz és Karel Hanika, tapasztalt versenyzők mellett Jason O’Halloran, a British Superbike Championship mezőnyéből érkező újonc is csatlakozik a csapathoz.
  • Yoshimura SERT Motul – A francia–japán együttműködésben működő csapat többszörös bajnokként vág neki a következő szezonnak. 2025-ben is Gregg Black, Étienne Masson és Dan Linfoot képviseli a csapatot, míg Cocoro Atsumi tartalékos versenyzőként áll készenlétben.
  • BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM – A 2019 óta versenyző csapat gyorsan a bajnokság meghatározó szereplőjévé vált. 2025-ben Markus Reiterberger, Superbike-világbajnok Sylvain Guintoli, a dél-afrikai endurance specialista Steven Odendaal és az észt motoros, Hannes Soomer alkotja a csapatot.
  • Kawasaki Webike Trickstar – A japán csapat az ázsiai motorsport egyik meghatározó szereplője, különösen az Asia Road Racing Championship és a Suzuka 8 órás versenyen. 2025-ben Christian Gamarino mellett az endurance versenyek tapasztalt pilótája, Mike Di Meglio, a többszörös Bol d’Or győztes Gregory Leblanc és a különböző motoros kategóriákban bizonyított Roman Ramos erősíti a csapatot.

„A Bridgestone mélyen elkötelezett a motorsportok iránt, az FIM Endurance Világbajnokság pedig az abroncsteljesítmény, a tartósság és az innováció legmagasabb szintű próbatétele”

– mondta el Nico Thuy, a Bridgestone EMEA motorkerékpár-részlegének igazgatója.

„Büszkék vagyunk rá, hogy 2025-ben tovább bővíthetjük támogatásunka. Három kiváló csapattal folytatjuk a meglévő együttműködést, további kettőt, a BMW-t és a Kawasakit pedig immár a Bridgestone családjában üdvözölhetjük. Hiszünk benne, hogy versenyabroncsaink ismét kulcsszerepet játszanak majd a kitartás és teljesítmény határainak feszegetésében.”

A Bridgestone számára a motorsport nem csupán kihívás, hanem egyben a kiválóságra való törekvés és a jövő innovációinak táptalaja is. A „Passion to Turn the World” üzenetük révén a vállalat az endurance versenyeket mozgó laboratóriumként kezeli, ahol extrém körülmények között tökéletesíti technológiáit, majd ezeket az újításokat a „Versenypályáról az utcára” („From Circuit to Street”) koncepció mentén az utcai abroncsok fejlesztésébe is átülteti. A Bridgestone elkötelezett a fenntartható mobilitás támogatása mellett, miközben prémium márkáját tovább építi a motorsportok világában.

Extrém körülmények, maximális teljesítmény

A FIM EWC a versenyző és a gép végső próbatétele, a 8–24 órás versenyek óriási terhelést jelentenek a gumiabroncsoknak, és kivételes tartósságot követelnek meg.

Mivel a Bridgestone versenyabroncsok ilyen szélsőséges körülményeknek vannak kitéve, fejlett technológiával és anyagokkal tervezték őket, hogy maximális tapadást, kezelhetőséget és tartósságot biztosítsanak, lehetővé téve a csapatok számára, hogy a verseny teljes időtartama alatt a legjobb teljesítményt nyújtsák. A Bridgestone versenyabroncsokat úgy tervezték, hogy a különböző időjárási körülmények között is kiválóan megállják a helyüket, hogy a versenyzők magabiztosan feszegethessék határaikat.

2025-ös FIM EWC versenynaptár:

  • 2025. április 19–20.: 24 Heures Motos, Le Mans, Franciaország
  • 2025. június 7.: 8 Hours of Spa Motos, Circuit de Spa-Francorchamps, Belgium
  • 2025. augusztus 3.: Suzuka 8 Hours, Suzuka versenypálya, Japán
  • 2025. szeptember 20–21.: Bol d’Or, Circuit Paul Ricard, Franciaország

További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

A HERE 3D-ben térképezi fel Magyarországot

here 3d térképezés
kép: Freepik

A HERE, a helyalapú felhőszolgáltató, júliustól rendkívül pontosan, 3D-ben térképezi fel Magyarország egy részét, hogy a világ legfejletteb térképét biztosítsa.

A HERE azzal kezdi, hogy a legújabb technikával felszerelt autókkal járják be az utakat, és nagy pontossággal rögzítik az útadatokat, így az útburkolati jeleket és a KRESZtáblákat egyaránt. Az egyértelműen azonosítható HERE autók 3D-ben is rögzítenek, valamint utcaszintű képeket hoznak létre a látványosságokról, az üzletekről, benzinkutakról és éttermekről.

Az információkat egy részletgazdag Magyarország-térképen fogják használni, melyet az önvezető autókhoz és egyéb fejlett szolgáltatásokhoz terveztek, amik növelik a közlekedésbiztonságot, enyhítik a forgalmi dugókat és megkönnyítik a városi navigációt.

A következő hetekben a HERE autói az ország összes fontosabb útját bejárják. A felmérés nem zavarja a rendes forgalom menetét.

A HERE elkötelezett a magánszféra tiszteletben tartása iránt. A rögzített képek csak az autóban tárolódnak, majd később, titkosított formában kerülnek át egy biztonságos tárhelyre. Ezután elkezdődik a feldolgozásuk az iparágban vezető szoftver és egy fejlett algoritmus segítségével. A képek csak az után lesznek elérhetőek, hogy az arcokat és rendszámokat elhomályosították.

Abban a ritka esetben, ha a képen látható személy vagy rendszám felismerhető maradt, bárki egyszerűen jelentheti ezt a HERE felé. Nézze meg az online képet, majd kattintson a térképen a “Report Image” linkre a bal alsó sarokban.

További információkért, kérjük, látogassa meg a https://here.com/en/drive-schedule weboldalt, ahol megtudhatja, hogy a HERE, hogyan óvja magánéletét.


A HERE-ről

A HERE Technologies, a helyalapú felhőszolgáltató, valós idejű navigációs szolgáltatást nyújt a hétköznapi emberek, a közlekedési eszközök, a vállalkozások és városok számára. A HERE mögött a vezető autóipari cégek konzorciuma áll. Ha szeretne rólunk többet megtudni, látogassa meg weboldalunkat: http://360.here.com.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! A cikkben partnerünk volt az instant.co.hu. Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss