Mozgásban

Az utca nem versenypálya – vigyázzunk egymásra!

versenypálya

Közlekedésbiztonsági videóval jelentkezett a BRFK Fővárosi Balesetmegelőzési Bizottsága és a BMW Wallis Motor a Közlekedési Kultúra Napján.

Tavaly – a KSH adatai alapján – Budapest területén 3132 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset következett be, melyből 836 esetben történt súlyos sérüléssel járó, 49 esetben pedig halálos kimenetelű baleset. Sajnos a rendőrségi tapasztalatok azt mutatják, hogy az utcai versenyzés, a gyorsulási verseny, vagy ahogy szlengben hívják, „drag racing” még mindig nem ment ki a divatból.  A Budapesti Rendőr-főkapitányság Fővárosi Balesetmegelőzési Bizottsága a Wallis Motorral együttműködésben ezért Talmácsi Gábor gyorsaságimotor-versenyző, MotoGP világbajnok és Kiss Norbert, négyszeres Európa-bajnok kamionversenyző segítségével egy új közlekedésbiztonsági videóban igyekszik felhívni a figyelmet arra, hogy az utca nem versenypálya.

Elengedhetetlen a közlekedési kultúra fejlesztése

A BRFK motorkerékpár-beszállító partnere, a Wallis Motor és a Budapesti Rendőr-főkapitányság Fővárosi Balesetmegelőzési Bizottsága (BRFK-FBB), amely immáron több mint 30 éve végzi preventív közlekedésbiztonsági kampánytevékenységét, idén különleges videóval jelentkezett a május 11-én tartott Közlekedési Kultúra Napja alkalmából. A figyelemfelhívó videóban a BRFK kötelékében szolgáló két motoros rendőr (Bajnóczi Bernadett r. törzsőrmester és Gönczi Tamás r. törzsőrmester) mellett Talmácsi Gábor gyorsaságimotor-versenyző, MotoGP világbajnok, valamint Kiss Norbert, négyszeres Európa-bajnok kamionversenyző is szerepet kapott.

„A BRFK-FBB közlekedésbiztonsági megelőző tevékenységének köszönhetően aktívan részt vesz a világnap alkalmából szervezett átfogó programsorozaton, melynek célja, hogy minden nap a biztonságos, kulturált közlekedés napja legyen. Ennek apropójából elkészített videónk a közúti gyorshajtás és autóversenyzés témakörét állítja fókuszba, végkifejletében pedig a közlekedési szabályokat követő, felelős magatartás érvényesül. Fontos tudatosítani, hogy a balesetmegelőzéshez elengedhetetlen a közlekedési kultúra fejlesztése”

– mondta el a BRFK-FBB videója kapcsán Szécsi Tibor László alezredes.

Az autóvezetés nemcsak élmény, hanem felelősség is

Egy idei felmérés eredményei alapján a magyar autósok harmada úgy gondolja, hogy jobban vezet az átlagnál, a kevesebb mint egy éve vezetők kevésbé látják be a saját korlátaikat, a 25 évesnél fiatalabb generációra pedig jellemzőbb a magasabb kockázatvállalás. Emellett kiderült, hogy a versengő közlekedési stílus a férfiak részéről gyakoribb, illetve ők arra is hajlamosabbak, hogy több esetben túlértékeljék vezetési képességeiket.

A magyar piacon immár 30 éve jelen levő Wallis Motor márkakereskedések számos olyan autót – köztük sportos BMW-t – értékesítenek, melyek amellett, hogy kategóriájukban csúcsmodellnek számítanak, egy versenyautó teljesítményével vetekednek. Éppen ezért kínál a Wallis Motor – a BMW hálózaton belül egyedülálló módon – minden M-es modellje mellé vezetéstechnikai tréninget.

„Mindannyian rajongunk a márkáért és nem vagyunk álszentek: szeretjük a hangját, a teljesítményét, a megjelenését. Bevalljuk: akár az is előfordul, hogy egy zöld lámpánál néha gyorsabban indulunk el, mint a többiek. De ezt kizárólag a KRESZ betartásával tehetjük meg, hiszen az első és legfontosabb szempont a saját és az úton közlekedők biztonsága”

– mondta el Dósa Péter, a Wallis Motor marketing vezetője.

„Az elmúlt időszak baleseti hírei hatással voltak ránk és szerettünk volna példát mutatni, hogy a versenyzésre született autókat is helyükön kell kezelni. Úgy véljük, az autókereskedéseknek is ki kell venni a részüket abban, hogy felhívják a figyelmet: az általuk forgalmazott modelleket vezetni ugyanúgy felelősség, mint élmény.”

Gyorsaságiversenyzők a pályán – felelősségteljes vezetők az utakon

„A Wallis Motor azt üzeni vásárlóinak, hogy bátran élvezzék ki autójuk teljesítményét, hiszen a BMW páratlan vezetési élményt nyújt. Ezt azonban kizárólag felelősen, pályakörülmények között tegyék, és soha ne az utcán. Erre szerettünk volna ráerősíteni a kisfilmmel, illetve szereplőinket is ezért kértük fel, hiszen hitelesen képviselik azt, hogy a versenypályán legyőzhetetlenek, az utakon viszont megfontoltan vezetnek”

– tette hozzá Dósa Péter.

Az BRFK-FBB közlekedésbiztonsági videójának együttműködő partnere ugyanis saját márkanagyköveteit, Talmácsi Gábor gyorsaságimotor-versenyző, MotoGP-világbajnokot, valamint Kiss Norbert, négyszeres Európa-bajnok kamionversenyzőt kérte fel a videó szereplőinek.

„A közút nem versenypálya. Amikor adrenalint akarok égetni, akkor azt egy versenypályán teszem meg – hiszen ez a környezet alkalmas arra, hogy magamból és járművemből is a legtöbbet hozzam ki. A közúton nem csak önmagunkért, de a többiekért is felelősek vagyunk. Azért álltam a kampány mellé, mert szeretnék jó példát mutatni és felhívni a figyelmet arra, hogy vigyázzunk egymásra a mindennapi közlekedésben”

– mondta el a videóban való szereplése kapcsán Talmácsi Gábor.

„A mindennapjaimban egy BMW M6-os autóval járok, ami egy elképesztő teljesítményű, igazi sportos modell. A benne rejlő erő és energia azonban nem arra való, hogy a közúton éljem ki vele a versenyzés élményét. Hiszen a városi utakon a legfontosabb a szabályok betartása, a felelősségteljes vezetés. Hiszem, hogy az egymásra való odafigyeléssel és szabálykövető magatartással mindannyiunk számára biztonságosabbá tehetjük a közlekedést”

– tette hozzá Kiss Norbert.

A Közlekedési Kultúra Napja

2010 márciusában az ENSZ közgyűlésén elfogadásra került a több mint 90 ország által támogatott „Cselekvések Évtizede a Közlekedésbiztonságért” 2011-2020 program, mely az emberiség történelmének első világméretű közlekedésbiztonsági kezdeményezése. A program részeként hazánkban – a világon elsőként – 2015 óta május 11-e a Közlekedési Kultúra Napja, melynek célja a közlekedésbiztonsági kockázatok tudatosítása, a cselekvésre ösztönzés, az együttműködés fontosságának hangsúlyozása, valamint a figyelemfelhívás.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Ikonikus alpesi hütte és drótkötélpálya kapott Siemens-technológiát

Főszerepben a megbízhatóság és a fenntarthatóság.

Az Alpok egyik legmagasabb és legismertebb, 4478 méteres Matterhorn-hegyéről híres Zermatt városa Svájc egyik legnépszerűbb turisztikai célpontja, 2023-ban mintegy 2,5 millió vendégéjszakát regisztráltak itt. A térségben összesen 38 olyan hegycsúcs található, ami 4 ezer méternél is magasabb, ráadásul a város távoli fekvése és zord terepviszonyai miatt sajátos kihívásokkal néznek szembe a helyiek. Ezek közé tartoznak a szélsőséges időjárási körülmények, a lavinák, a nagy magasságkülönbségek, az oxigénhiányos levegő és a meredek terep is, ami mind megnehezíti egy megbízható és fenntartható infrastruktúra kiépítését, valamint különösen fontossá teszi az innovatív megoldások alkalmazását.

Monte Rosa Hütte

A 2883 méteren található, modern, high-tech kinézetű Monte Rosa Hütte Svájc egyik legikonikusabb menedékháza, ami 2010-ben nyitott újra, és nagyrészt autonóm módon működik, energiaigényét tekintve főként önellátó. Ehhez korábban 8,6 tonna ólomakkumulátort használtak, amelyek energiaáramlását online figyelték, és ez alapján 2021-ben a csere mellett döntöttek: azóta 2,7 tonna lítiumakkumulátor látja el ezt a funkciót.

Az újranyitáskor a hüttét Siemens épületautomatizációs megoldásokkal is felszerelték. A Desigo CC átfogó épületfelügyeleti platform segítségével az összes rendszer, – például a hűtési-, fűtési-, és szellőztetési- (HVAC), az árnyékoló-, a világítási-, az áramellátási-, a tűzvédelmi-, illetve a biztonsági rendszerek – egyszerre kezelhető. Az üzemeltető így gyorsan áttekintheti a legfontosabb berendezések értékeit, ellenőrizheti a kulcsfontosságú helyiségeket, és elháríthatja az esetleges problémákat.

2024-ben pedig ez a rendszer is megújult; a legújabb platformot, a Siemens Building X-et alkalmazták. Ezzel a skálázható megoldással digitalizálhatóvá vált az épület üzemeltetése, irányítása és optimalizálása, ami nagyobb teljesítményt és hatékonyabb energiafelhasználást, azaz fenntarthatóbb működést biztosít a hüttének.

Drótkötélpályás felvonó a gleccserparadicsomban

Európa legmagasabban fekvő drótkötélpályás felvonó állomása is a Matterhorn szikláin, 3883 méteren található. Ez is része az összesen 54 felvonó szakaszból és 360 kilométeres drótkötél-pályából álló rendszernek, ami lenyűgöző a kilátást biztosít az egész évben havas csúcsokra, az alacsonyabb részeken pedig nyáron 400 kilométernyi kalandos kerékpár- és túraútvonal várja a látogatókat.

A hegyvidéki terep azonban erős követelményeket támaszt az infrastruktúra kialakításához. A felvonókat üzemeltető Zermatt Bergbahnen AG partnereként a Siemens biztosítja a kisfeszültségű áramellátás zökkenőmentességét, valamint a korszerű vezérlési megoldásokat. Ezek segítségével a rendszer transzparens módon nyomon követhető, és az egész infrastruktúra energiagazdálkodása áttekinthető, közvetlenül a vezérlőegységeknél, egy kijelző (HMI) vagy SCADA-megjelenítő használatával. A szabvány interfészeknek köszönhetően pedig számos gyártó alrendszerei és berendezései integrálhatóak a vezérlés alá, ezzel is megkönnyítve az üzemeltetők munkáját.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Kékszalag: nyomkövető rendszert fejlesztett a Széchenyi István Egyetem a vitorlásszövetséggel és a Telekommal partnerségben

kékszalag

Az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj vitorlásversenyen idén először minden hajót nyomkövető eszközzel látnak el, amelyet a hozzá tartozó online alkalmazással együtt a győri Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központja a Magyar Telekommal közösen, a Magyar Vitorlásszövetséggel együttműködésben fejlesztett.

Az újítás segítségével folyamatosan figyelhető a versenyzők haladása, emellett a rendszer háttértámogatást nyújt a szervezőknek.

Július 18-án rajtol az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, amelyet 1934 óta rendeznek meg. A Balaton-kerülő versenyre idén több mint 500 hajót vár a Magyar Vitorlásszövetség. Az előző év újításaként a Magyar Telekom online élőben közvetítette az eseményt, amit idén a Széchenyi István Egyetem partnersége még magasabb szintre emel majd. Az intézmény Digitális Fejlesztési Központja a Telekommal közösen olyan rendszert fejlesztett, amellyel minden induló hajó haladása pontosan figyelhető. Ezt egy tenyérnyi méretű eszköz teszi lehetővé, ami rendszeres időközönként műholdas nyomkövető technológiát alkalmazva kiszámolja pozícióját, majd az adatokat mobilkommunikációs technológia segítségével továbbítja a webes alkalmazás oldalára.

„Maga az eszköz három fő részből áll: tokból, akkumulátorból és nyomtatott áramkörből. Utóbbi tartalmazza a GPS- és a kommunikációs modulokat, amelyek segítségével a műholdas jelekből kinyert pozícióadatokat a Telekom hálózatán keresztül beküldi az online rendszerünkbe. Így tudjuk megállapítani, hogy az adott hajó éppen hol tartózkodik, és milyen sebességgel megy”

– foglalta össze Lukács Balázs, a Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központjának infokommunikációs technológiai (IKT) fejlesztési vezetője.

A központ munkatársai online elérhető alkalmazást készítettek, amelynek segítségével az érdeklődők élőben láthatják a verseny állását, visszanézhetik a részidőket, sőt akár kedvenc csapatot is beállíthatnak maguknak. A nyomkövető rendszer azonban nemcsak a szurkolóknak, hanem a Kékszalag lebonyolítóinak is hatalmas segítség, hiszen a versenyirányítás megbízható adatokat kap a mintegy félezer induló tartózkodási helyéről és mért idejéről. A GPS-eszköz által begyűjtött adatok az élő közvetítés során is többletinformációt nyújtanak a versenyt figyelőknek.

„A Magyar Vitorlásszövetséggel szoros együttműködésben dolgoztunk, odafigyelve a sportágspecifikus kérésekre és az egyedi igényekre. Stabil rendszert fejlesztettünk a Kékszalag versenyre, amelyhez biztosítjuk az eszközöket és a felhasználóbarát internetes felületet”

– részletezte a projektet vezető Lukács Balázs. Hozzátette: elsődleges céljuk a nézői élmény fokozása és a versenyben előforduló, nehezen eldönthető helyzetek esetén döntéstámogatás biztosítása a szervezőknek.  

„A főpróba a július 13-i Fehér Szalag versenyen jól sikerült, és bízunk abban, hogy a Kékszalagon is tökéletesen működik majd a rendszer – mondta Lukács Balázs. – A nagydíjat követően értékeljük majd a tapasztalatokat, és ha szükséges, tovább optimalizáljuk a fejlesztést. A célunk az, hogy a jövőben is szoros kapcsolatot ápoljunk a Magyar Vitorlásszövetséggel és a Telekommal, és később akár nemzetközi versenyeken is mi biztosítsuk a nyomkövetést.”


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Belső égésű, hibrid vagy elektromos?

Amire a céges autók vásárlásakor érdemes figyelni.

Új autó vásárlásánál egyre hangsúlyosabb kérdésként jelenik meg a meghajtás típusa mind vállalatok, mind magánszemélyek részéről. Bár 25,8% piaci részesedéssel a benzines autók még vezetnek, a hagyományos dízel és benzines motorok együttes aránya 83%-ról 50%-ra esett vissza 3 év alatt. Második helyen 25%-kal a hibrid-elektromos, harmadik helyen 14,6%-kal az elektromos autók állnak. Ezek az adatok a teljes autópiacra vonatkoznak, de érdekes megvizsgálni, mi történik a vállalati autóbeszerzésekkel, ott milyen alapelvek érvényesülnek, kik és mi alapján döntenek, a költséghatékonyság vagy a fenntarthatósági szempontok erősebbek, illetve egyáltalán kell-e választani a kettő között. A témáról Bacsó Ádámmal, az AVON európai indirekt beszerzési vezetőjével beszélgettünk.

Az ACEA (Európai Autógyártók Szövetség) publikált statisztikái alapján 2023 teljes évet nézve a benzines motorok 35,3%-kal megtartották vezető pozíciójukat, a második helyre a full-hibrid technológia kúszott fel 25,8%-os piaci részesedéssel. A tisztán elektromos autók a harmadik legnépszerűbb választási lehetőségnek bizonyultak 14,6%-al, megelőzve a dízel motorok részarányát. Ugyanezt a periódust vizsgálva Magyarországon a full-hibrid technológia első helyezett, második a benzin, harmadik helyen a dízel motorok álltak.

A fenti rangsorban feltehetően nagy szerepet játszik az is, hogy egyre több vállalat vizsgálja át autóflottáját, és tér át környezetbarátabb technológia használatára. Ez egyrészt megfelel a nagyvállalatok ESG vállalásainak is, másrészt az óriási mennyiségű piaci és gyártói információ elemzése után olyan megoldást is találnak, amely költségek szempontjából hosszú távon kedvezőbbek lehetnek.

„Emögött a tendencia mögött két tényező állhat: van-e alternatíva a környezetbarátabb technológia irányába és az milyen teljes költségmutatóval érhető el. Az elmozdulás nagyvállalatok részéről nem is alapvetően a szándék, hiszen az már jó ideje megvan, hanem az említett két paraméter együttállásának köszönhető”

– mondta el Bacsó Ádám, majd hozzátette:

„Az AVON két évvel ezelőtt készített egy globális  autópiaci elemzést. Megvizsgáltuk többek között a piaci tendenciákat, tárgyalásokat folytattunk importőrökkel és flottakezelőkkel, figyelembe vettük ajánlásaikat. Mindemellett átnéztük az autóflottánk károsanyag kibocsátását, a használati szokásokat, a kapcsolódó költségeket, valamint a megújuló energia kapcsán annak elérhetőségét és árát is.  Annak ellenére, hogy vállalatunk relatíve nem nagy autóflottával rendelkezik – Európában kb. 700, Magyarországon mintegy 60 autót használunk – készült el egy ajánlás és új globális belső szabályzat. Célunk, hogy 2025-re 30%-kal, 2030-ra 50%-kal csökkentsük CO2 kibocsátásunkat autóflottánk terén. A rendelkezésre álló adatok áttekintése, a globális és lokális piacfelmérés után, mi a full hibrid technológia mellett tettük le a voksunkat, és elkészítettünk egy javaslatot a lízing konstrukciókra is.”

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vállalat nem egy márka vagy ár szerinti limit mellett dönt, hanem a full-hibrid meghajtású modelleken belül határoz meg szegmensenkénti konkrét modell és motorajánlásokat, melyekből választhat az adott országban a céges autókért felelős kolléga, illetve végfelhasználó.

A szakember szerint talán itt van a legnagyobb különbség a magánszemély és vállalati autóvásárlás között. A magánemberek vagy kisebb cégek vezetői sok esetben vételi ár, akciók alapján választanak, vagy emocionálisabb alapon döntenek, sok esetben lojálisak egy márkához.  Ha a vállalatnál van olyan beszerző munkatárs, aki időt, energiát fektet a lehetőségek elemzésébe, a javaslat megalkotásába, akkor a választás optimalizálható egy racionális szempontrendszer mentén, ahol a fenntarthatósági elvek éppúgy érvényesülnek, mint az autó teljes élettartamára – vagy legalábbis a céges használat idejére – vonatkozó költséghatékonyság. Természetesen ismerni kell a saját adottságokat és felhasználói szokásokat is: hiába szeretne például egy cég elektromos autóflottát, ha a vállalati parkolóban nincs kiépítve a töltésére alkalmas hálózat, vagy a dolgozók otthon nem tudják tölteni az autókat, illetve elszámolni annak költségét.

„Az autópiac hihetetlen gyorsasággal fejlődik, így ezeket a javaslatokat bizonyos időszakonként felül kell vizsgálni. Érdemes minden év januárjában frissíteni a szegmensenkénti modellajánlásokat, 4-5 évente pedig akár komplex kutatást elvégezni. Egyetértek azokkal a szakemberekkel, akik szerint a következő nagy ugrás akkor lesz, amikor az elektromos autók hatótávja meghaladja a benzines autókét”

– mondta el a beszerzési szakember, majd hozzáfűzte:

„Nyilván akkor az AVON-nál is újabb komoly átvilágítás következik mind kínálat mind pedig a munkavállalói igények szempontjából keresve a leghatékonyabb motorválasztási mixet. Azt valószínűsítem, hogy ekkorra valósul meg a költséghatékonyság és fenntarthatóság újabb szintje, ahol még jobban tudunk majd az egyéni felhasználói szokásokhoz alkalmazkodni.”

A szakember szerint a vállalati szektornak nagy szerepe van a lakosság edukációjában is. A vállalati jó gyakorlatot szívesen viszi haza a munkatárs, ha cégen belül fontos a fenntarthatóság, akkor otthon is jobban odafigyel rá. Ha a dolgozó megtapasztalja egy-egy új technológia előnyeit és tudatában van, hogy ezzel a környezetet is kevésbé terheli, akkor később saját autó vásárlásakor ez is fontos szemponttá válik.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss