Mozgásban
A közelgő nyári szezonban a motorosoknak különösen érdemes figyelniük
A személyi sérüléssel járó közúti balesetek alacsony százalékát okozzák ugyan motorosok, vétlen résztvevőként ugyanakkor a közlekedők veszélyeztetett kategóriájába tartoznak: gyakran szenvednek súlyos vagy halálos kimenetelű sérülést.
A motoros szezonon belül is kiemelt figyelmet érdemel a nyári időszak. Az Allianz Hungária adatai szerint júniusban, júliusban és augusztusban lényegesen az átlag felett alakul a motorkerékpárokhoz kapcsolódó káresetek száma.
A Magyar Közút adatai szerint évente átlagosan 1200–1300 motoros baleset történik Magyarországon. Az Allianz Hungáriához befutó kárbejelentésekből egyfajta baleseti szezonalitás is kirajzolódik, az elmúlt 10 év adatai alapján a nyár kiemelten veszélyes időszaknak számít, hiszen a június elejétől augusztus végéig terjedő időszakban történik a balesetek mintegy 40 százaléka, átlagosan kétszer annyi kárbejelentés érkezik ezekben a hónapokban, mint az év többi hónapjában. Noha erre hivatalos felmérések nincsenek, a tapasztalatok szerint az okok között a szabadságolások miatt intenzívebbé váló forgalom mellett a szűk vidéki utakon gyakrabban megjelenő, a forgalom tempójától elmaradó sebességgel közlekedő, sokszor „a semmiből” előbukkanó mezőgazdasági gépek is feltűnhetnek.
Kétkeréken kiugró a közlekedési kockázat
Az Allianz Technológiai Központ (AZT) egyik kutatása szerint a közúti balesetek nagy százalékának vétlen áldozatai a motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral vagy biciklivel közlekedők, illetve a gyalogosok. Ők különösen a lakott területeken számítanak veszélyeztetett úthasználóknak, hiszen a településhatárokon belüli baleseteknél közülük kerül ki a halálos áldozatok több mint kétharmada. Az Európai Unió 2021-es adatai szerint a városi területeken az áldozatok legnagyobb része gyalogosan közlekedett (37%). Őket követték a motorkerékpárosok 18 százalékkal, majd a kerékpárosok 14 százalékkal. Ennek egyfelől az az oka, hogy a gyalog, motorral vagy kerékpárral közlekedőkre nem jellemzők a személy- és tehergépkocsikra, buszokra egyre inkább jellemző passzív biztonsági megoldások (amilyen a biztonsági öv, fejtámasz, ülésmagasító, gyermekeknek gyerekülés stb.), ráadásul a gyalogosok és kétkeréken közlekedők a karosszéria fizikai védelmére sem számíthatnak.
Az EU-ban a motorkerékpárt egyenesen a legveszélyesebb közúti közlekedési módnak könyvelik el, amelynél a halálozási kockázat akár hússzor magasabb lehet a személygépkocsiban utazásnál. Ezzel szemben Magyarországon, bár a közúti halálozási ráta kissé meghaladja az uniós átlagot, motorfronton jobb a helyzet, hiszen idehaza alacsonyabb a motoros halálesetek aránya az összes közúti halálesetben, mint az EU-ban, ahol 16 százalék. Emellett nálunk a motoros balesetek számának körülbelül 5 százaléka halálos kimenetelű.
Még a gyalogosok is több balesetben vétkesek, mint a motorosok
A felmérésekből azonban jól látszik, hogy a balesetek okozásában azonban egyáltalán nem tartoznak az élbolyba a motorkerékpárral közlekedők. Olyannyira nem, hogy a biciklisek jócskán megelőzik őket: a KSH 2024-es előzetes adatai szerint tavaly több mint kétszer annyi olyan személysérüléses balesetet regisztráltak Magyaroroszágon, amelyet kerékpáros okozott, mint olyat, amelyet motoros. Ha megnézzük az alábbi ábrát, látható, hogy nem egyszeri jelenségről van szó, hanem egy tartós trendről.
Az adatokból – a pandémia alatti lezárások okozta látványos törés mellett – az is kiolvasható, hogy az elmúlt 10 év átlagát nézve még a gyalogosok is veszélyesebb közlekedőknek számítanak az utakon, mint a motorosok, legalábbis az okozott személysérüléses balesetek számát tekintve. Szintén fontos adalék a statisztika értelmezéséhez, hogy a kétezres évek elejétől mostanáig két és félszeresére nőtt a magyarországi forgalomba helyezett motorok száma.
A motorosok által előidézett balesetek száma azonban egyáltalán nem követte le a motorok számának robbanásszerű emelkedését: a KSH tavalyi adatai szerint az összes közúti baleset mindössze 4,1 százaléka köthető ehhez a kategóriához.
Fontos a megfelelő védelem – minden szinten
A motorosok számára a legnagyobb baleseti kockázatot az jelenti, hogy a motorkerékpárok teljesítmény/tömeg aránya általában sokkal magasabb az autókénál, jellemzően nagyobb sebességre és gyorsulásra, lassulásra is képesek, miközben méretük és alakjuk miatt kevésbé észrevehetők, mint a négykerekűek. Ráadásul gyakran közlekednek a forgalom tempójánál gyorsabban, ami szintén megnehezíti az észlelésüket – nem véletlen, hogy a motorkerékpáros balesetek leggyakoribb oka a sebesség nem megfelelő megválasztása, az irányváltoztatás, a haladás és kanyarodás szabályainak be nem tartása, és az előzés szabálytalan végrehajtása mellett. Emellett számszerűsíthető, hogy az európai utakon meghalt motorkerékpárosok mintegy 80 százaléka szenvedett fejsérülést, és ezeknek az eseteknek a felében ez okozta a halálukat is. Ezért is fontos a megfelelő fejvédelem, hiszen sokat javíthat a túlélési esélyeken, ha a motoros nyitott sisak helyett egy zárt, a fej és az arc lényegesen hatásosabb védelmét nyújtó bukósisakot visel.
„Közös felelősségünk, hogy minél kevesebb baleset történjen az utakon. Ehhez minden közlekedési mód esetén elengedhetetlen, hogy megfelelő műszaki állapotú, jól felszerelt járművel, biztonságos vezetéstechnikával és fokozott figyelemmel közlekedjünk, a motorosok esetében pedig a védőfelszerelésnek is kiemelt szerepe van”
– hívja fel a figyelmet Borbély Krisztián, az Allianz Hungária Zrt. kárrendezési igazgatóságának vezetője. Hozzátette:
„A felkészülés természetesen azzal lehet teljes, ha motorkerékpárunk esetében is gondoskodunk a megfelelő biztosításról.”
Érdemes olyan konstrukciót választani, amelyhez assistance szolgáltatást is nyújt a biztosító. Az Allianznál a kgfb mellé járó alap assistance szolgáltatás baleset vagy műszaki meghibásodás esetén segítséget nyújt a helyszíni javításban, vagy amennyiben ez nem megoldható, a szervizbe vontatásra és utasszállításra is kiterjed, például egy defekt esetén is. Casco kötése esetén pedig a biztosító bővített assistance fedezetet nyújt – többek között olyan további hasznos szolgáltatásokkal, mint a csereautó vagy az elszállásolás.
Az Allianz motorkerékpárokra köthető kötelező és casco biztosításairól bővebben itt találhatók információk: Allianz – Gépjármű-biztosítások
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Növekedés, új élmények és egy szokatlan mentés tette emlékezetessé a wigo évét
Többet és hosszabb utakon vezettek 2025-ben a wigo carsharing felhasználói, akik közül a legaktívabb csaknem 1000 alkalommal pattant autóba az év során.
A legnagyobb fegyvertényt viszont az a wigo-sofőr hajtotta végre, aki egy bajba került négylábú életét mentette meg az autóval szállított vérrel.
A wigo számára a növekedés, az újítások és a meglepetések éve volt 2025. A felhasználók nem csupán többet autóztak, hanem jóval messzebbre is mentek: átlagosan több mint 15 %-kal hosszabb utakat tettek meg, összesen 6%-kal több kilométert vezetve, mint tavaly.
Egyértelműen hosszabbá váltak tehát az autós túrák, bár a leghosszabb egybefüggő út 1490 kilométeres, még tavaly felállított rekordját megdönteni nem, csak újra beállítani sikerült. Szintén nem volt trónfosztás a legnépszerűbb városi autó kategóriában, ahol 2025-ben a is Renault Clio lett a bajnok.
A fővároson belül Terézváros volt a legkedveltebb indulási és érkezési pont, míg a hosszabb kiruccanásoknál magasan vezetett a Balaton térsége: Siófokra, Balatonfüredre és Zamárdiba irányult a vidéki wigos túrák zöme.
A legaktívabb felhasználó 954 utat tett meg egy év alatt, ami közel 70-nel magasabb a tavalyi csúcsértéknél. A flotta közben megőrizte fiatalos lendületét, hiszen átlagéletkora továbbra is mindössze 1,5 év, és több új autótípussal gazdagodott. Az emblematikus MINI Cooper Cabrio-k, valamint rövidebb ideig a wigo flottájában vendégeskedő MINI Countrymanek mellett számos Opel kishaszongépjármű (Vivaro, Combo, Movano) érkezett. Utóbbiak a wigo max zászlaja alatt futnak, amely mára Budapesten és Fehérváron, összesen hét ponton érhető el. A három különböző modellel az idén közel 1000 tonna rakományt szállíthattak a felhasználók.
A kényelmes, rugalmas, nagyfokú szabadságot biztosító mobilitási formát preferáló közösség létszáma már a 145 ezer főt is meghaladta.
A wigo komoly mérföldkőnek tartja a kilométeralapú árazás bevezetését, amellyel párhuzamosan elindult a wigo kalkulátor is, hogy még kiszámíthatóbbá váljon a szolgáltatás használata az útvonalak előzetes, pontos tervezésének lehetőségével. Stabilan terjed a biztonságosabb vezetést jelentő wigo care+ is: ebben az évben minden harmadik önrészcsökkentett útra ezt a kiegészítő biztonsági opciót választották a felhasználók.
Az idén több új és régi partnerség is zajlott: a Sziget, a Hungaroring, az Under Armour, a Diverzum, Auchan Korzó, Majomkenyér és MOTO Pizza is a wigo mellett tette le a voksát, ami nem véletlen: a cég szolgáltatása egyszerre lett modernebb, élménydúsabb és sokszínűbb.
Az év egyik legszívmelengetőbb története egy mentett kutyához kötődik: egy felhasználó wigoval szállított sürgősen vért egy bajba került négylábúnak, akinek így sikerült megmenteni az életét. Természetesen ebben az évben is akadtak ottfelejtett tárgyak az autókban; közülük a legfurcsább és egyben legméretesebb egy komplett gázkazán volt.
2025-ben tehát továbbra is beigazolódott, hogy a wigo nem pusztán közlekedési alternatíva, hanem egyben olyan közösség is, amelyben minden nap váratlan, jó történetek születhetnek.
A karácsonyi időszakban mindehhez különleges kedvezmények és nyereményjáték is társulnak, az utazást pedig egy megújult, még informatívabb app teszi egyszerűbbé.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Látványosan csökkent a dízelek iránti érdeklődés, több mint 40%-os növekedéssel az elektromos autók nyerték a novembert
2025 novemberében folytatódott a hazai használtautó-piac szerkezetének átalakulása: több olyan trend is egyértelműen kirajzolódott, amely hosszabb távon is meghatározhatja a piac működését.
A Használtautó.hu adatai szerint a dízelek iránti érdeklődés meredeken visszaesett, miközben az elektromos és hibrid modellek iránti kereslet tovább erősödött. A kínálat minősége közben látványosan javult: fiatalabb, kevesebbet futott és magasabb értékű járművek kerültek fel a portálra, a meghirdetett autók száma pedig jóval meghaladta a tavalyit.
A Használtautó.hu-n mért megkeresések száma novemberben 404 000 volt, ami mindössze 2,7%-kal marad el a 2024-es értéktől. Bár az érdeklődés megtorpanást mutatott, a kínálati oldal ezzel párhuzamosan kifejezetten erős hónapot zárt. Az átlagos vételár 8,9%-kal emelkedett, elérve az 5,35 millió forintot, ami azt jelzi, hogy a friss hirdetések között arányaiban több a magasabb értékű, jobb felszereltségű modell. A kínálat is nőtt: novemberben 97 000 élő hirdetés szerepelt a portálon, szemben a tavalyi 96 000 darabbal. A feladott hirdetések száma még nagyobb arányban, 7,1%-kal bővült.
A kínálati minőség javulását mutatja, hogy az autók átlagos életkora 12,66 évről 12,39 évre csökkent, az átlagos futásteljesítmény pedig 174 ezer km-re mérséklődött — közel 4400 kilométerrel alacsonyabb értékre, mint egy évvel korábban. A modellranglista élmezőnye ezúttal sem változott: az Astra, a Golf és a Swift továbbra is a három legnépszerűbb modell a vásárlók körében.
A novemberi hajtásláncbontás alapján a dízelautók iránti érdeklődés közel 10%-kal esett vissza: a 2024-es 157 500 érdeklődés helyett idén novemberben 142 500 érkezett. Bár a dízelek átlagára kissé emelkedett (+3,6%), a kereslet csökkenése egyértelmű: a vásárlók egyre nagyobb arányban fordulnak más hajtástípusok felé.
Az elektromos autók ezzel szemben kiemelkedően erős hónapot zártak. Az érdeklődések száma 27 000-ra nőtt, ami több mint 40%-os növekedést jelent tavalyhoz képest. Az átlagár lényegében változatlan maradt (10,72 millió forint), vagyis a kereslet élénkülése nem okozott érdemi drágulást – a piac egyre kiegyensúlyozottabbá válik.
A hibridek iránti érdeklődés is jelentősen nőtt (+17,3%), miközben az átlagáruk 1,5%-kal csökkent. Ez egy olyan piaci helyzet, ahol a kínálat bővülése (sok frissen meghirdetett hibrid modell), lefelé húzza az árakat, miközben a kereslet tovább erősödik. A benzines autók esetében az érdeklődés enyhén csökkent (–3,1%), ugyanakkor az átlagár jelentősen, 9,6%-kal emelkedett.
A személyautó-piac mellett a motoros szegmens is aktív hónapot zárt. A motorok iránti érdeklődés 11,3%-kal nőtt, 9700 érdeklődés érkezett a novemberi időszakban. A kínálat is bővült (+6,3%), az átlagár pedig 1,86 millió forintra emelkedett, ami közel 6%-os növekedést jelent.
„A novemberi hónap ugyan minimális visszaesést hozott az érdeklődések számában, az egész éves tendenciát nézve még így is nagy, 2,9% százalékos növekedést látunk a megkereséseket tekintve. A novemberi számok viszont egy olyan piacot jósolnak, amely pozitív irányba fejlődik: a növekvő átlagár és csökkenő futásteljesítmény, valamint átlagéletkor arra ad magyarázatot, hogy a hazai jelenleg látható használtautó-kínálat minősége javulásnak indult, míg a meghirdetett autók száma egyre csak nő. Készletből nincs hiány, aminek a minősége hónapról-hónapra javul”
– mondta Koralewsky Márk, a Használtautó.hu üzletágvezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Amikor a forma találkozik a teljesítménnyel: bemutatkozik a Wilier Filante SLR ID2
Amikor egy ikonikus olasz márka új országúti kerékpárt mutat be, a kerékpáros világ felkapja a fejét. És nem véletlenül, hiszen a Wilier legfrissebb aero modellje, a Filante SLR ID2 nem kevesebbre vállalkozik, mint hogy a legendás gyártó eddigi leggyorsabb országútiját testesítse meg.
És ha valamit tudunk a Rossano Veneto-i mesterekről, az az, hogy a sebességet nemcsak számokban, hanem érzésben is mérik. Most megmutatjuk, hogyan válik ez az érzés valósággá a Filante SLR ID2-vel.
Új fejezet az aero országúti kerékpárok történetében
Ha kerékpározásról van szó, a Wilier mindig is két irányban gondolkodott: egy modell azoknak, akik a hegyekben érzik otthon magukat, és egy azoknak, akik a síkon szeretnek száguldani. A Filante SLR ID2 ebbe a kategóriába tartozik – sőt, annak csúcsát képviseli. Egy igazi aero országúti, amely minden pedálfordulatnál a sebesség és a hatékonyság szolgálatában áll.
Míg sok gyártó arra törekszik, hogy egyetlen, minden terepen bevethető versenykerékpárt kínáljon, addig a Wilier más utat jár. Ők hisznek abban, hogy a csúcsteljesítményhez nem kompromisszumokra, hanem célzott fejlesztésre van szükség. Aki ugyanis a maximumot akarja kihozni magából, annak a legjobb társra van szüksége – ez a társ pedig jelenleg a Filante SLR ID2.
Öt év fejlesztés, egy pillanatnyi tökéletesség
A Filante SLR első generációja 2020-ban mutatkozott be, és rövid idő alatt az egyik legelismertebb aero országútivá vált. Azóta eltelt öt év, és ez az öt év az országúti technológia világában valóságos generációváltást hozott. Az új Filante SLR ID2 teljesen újratervezett, modern kerékpár, amely a több mint 120 éves Wilier-tapasztalatot ötvözi az olasz dizájn szenvedélyével.
A kerékpár már most bizonyított a legnagyobb versenyeken – köztük a Tour of Lombardia mezőnyében, ahol a Groupama–FDJ csapat tehetsége, Romain Grégoire hajtotta a prototípust. Nem véletlenül esett rá a választás: a Filante SLR ID2-t kifejezetten WorldTour-szintű teljesítményre fejlesztették, hogy a legkeményebb körülmények között is képes legyen megállni a helyét.
A tervezés művészete és tudománya
Akik már ismerik a Wiliert, azok tudják, hogy a cégnél a technológia és az esztétika mindig kéz a kézben jár, sőt, az egyik nem létezhet a másik nélkül. Éppen ezért a Filante SLR ID2 fejlesztése során a mérnökök nemcsak a tervezőasztal felett görnyedtek – a kerékpárt a brit Silverstone Sports Engineering szélcsatornájában is tesztelték.
Az eredmény pedig önmagáért beszél: a Wilier adatai szerint a Filante SLR ID2 még a legnagyobb WorldTour-versenykerékpárokhoz képest is átlagosan 2,4%-kal kedvezőbb aerodinamikai együtthatóval rendelkezik. Ez a különbség nem csupán a laborban mérhető – hanem a valóságban is érezhető: a sprinthajrákban, a hosszú sík szakaszokon és a lejtmenetekben is.
Forma, ami a funkciót szolgálja
A Filante SLR ID2 váza a TorayCa T800, T1100 és M46JB karbonszálak precíz kombinációjából épül fel. Ez a kompozíció garantálja az ideális egyensúlyt a merevség, a megfelelő tömeg és a hatékony rezgéselnyelés között. Az Ultegra Di2 váltórendszerrel szerelt, M-es méretű modell mindössze 7,1 kilogramm, így a Filante SLR ID2 a kategória egyik legkönnyebb aero országútijának számít.
A villa teljesen új, „pengés” formát kapott, ami nemcsak látványos, de valódi aerodinamikai előnyt is biztosít. Az aprólékosan kidolgozott részletek mind azt bizonyítják, hogy a Wilier számára a kompromisszum ismeretlen fogalom.
Innováció a kormány mögött
A kerékpárhoz teljesen új, integrált karbonkormány készült, a Wilier F-BAR ID2, amely letisztult, csavarmentes megjelenésével és ergonomikus kialakításával tökéletesen illeszkedik a Filante SLR ID2 karakteréhez. Az egyedi OEF (Optimal Ergonomic Flare) geometria révén a kormány az alsó fogásban 3 centiméterrel szélesebb, ami nagy sebességnél is stabilabb testtarást garantál és jobb irányíthatóságot biztosít.
A F-BAR ID2 hét különböző szélességben és öt stucnihosszban elérhető, így minden kerékpáros megtalálhatja a számára ideális beállítást – legyen szó profi versenyzőről vagy lelkes amatőrről, aki ugyanazzal a szenvedéllyel hajt, mint a legjobbak.
Aerodinamika újragondolva
A sebességért folytatott versenyben a részletek döntik el, ki nyer. Éppen ezért született meg a Wilier új Aerokit kulacsrendszere, amely tökéletesen illeszkedik a váz formájához. Az Elite-tel közösen fejlesztett kulacsok és tartók nem csupán elegánsak, hanem mérhetően csökkentik a légellenállást is, akár kétharmaddal kevesebb turbulenciát okozva, mint a hagyományos megoldások.
De az aerodinamikailag optimalizált alsócső és az új nyeregcső nemcsak a légellenállást minimalizálja, hanem a kényelmet és a teljesítményt is növeli. Sőt, az akkumulátor helye is új: a Shimano Di2 egységet a középcsapágy fölötti műgyanta házba helyezték, így végeredményképp jobb hozzáférést és még kedvezőbb súlyelosztást kapunk.
A számok mögött: mérhető fejlődés
A Wilier a fejlesztés során CFD modellezést, szélcsatorna-teszteket és profi versenyzői visszajelzéseket ötvözött. Az eredmények pedig magukért beszélnek:
- 40 km/h-nál akár 14,15 watt teljesítménynyereség az előző modellhez képest
- 50 km/h-nál az Aerokit rendszerrel ez az érték 28,8 wattra nő
- A váz merevebb, ugyanakkor komfortosabb, és 1,6%-kal jobb aerodinamikai eredményt ért el a CFD-előrejelzéseknél
Ezek a számok nem csupán papíron mutatnak jól, hanem minden pedálfordulatban érezhető előnyt jelentenek a valós versenyeken.
Méret, forma, illeszkedés – testre szabott teljesítmény
A kerékpár hatféle vázméretben, háromféle kormánymérettel és két nyeregcső-opcióval érhető el, a tervezők pedig a geometriát is aprólékosan finomították: a modell valamivel hosszabb, magasabb és stabilabb lett, miközben megőrizte azt a közvetlen, élénk reagálást, amit az elődje is kínált.
A Wilier Filante SLR ID2 tehát nem csupán egy újabb modell, hanem a márka filozófiájának valódi megtestesülése: itt találkozik egymással az olasz dizájn, a mérnöki precizitás és a szenvedély. Az amatőrök új dimenzióban élhetik át az országúti élményt, a profik kezében pedig ez a győzelem egyik kulcsa – könnyű, elegáns és brutálisan gyors, és a Biondo Bike szakemberei által is ajánlott.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Egészség2 hét ago
Országos program indult: Az ÉletPlusz gyakorlati útmutatással segíti a magyarokat az aktív és tudatos öregedéshez
-
Ipar2 hét ago
3D nyomtatással a hatékony skálázásért
-
Ipar2 hét ago
Európába is megérkezett a Schneider Electric új energiatároló megoldása, a Boost Pro
-
Okoseszközök2 hét ago
Digitalizálják a Pergamon-oltárt
-
Szórakozás2 hét ago
Az AOC karácsonyi és újévi ajándék-útmutatója
-
Okoseszközök2 hét ago
Az AI kilépett a képernyőről: Magyarországon elsőként szólította meg egy virtuális ember a közönséget
-
Gazdaság2 hét ago
Mikotoxinnal szennyezett kukorica hasznosítására találtak megoldást a MATE kutatói
-
Ipar2 hét ago
Energiahatékonyság, digitalizáció, moduláris fordulat: az építőipar 2026-ban










