Okoseszközök
Élet egy okos házban – Fibaro beszámoló
A Fibaro Smart Home egy könnyen integrálható, intelligens otthonautomatizálási rendszer, amely az úgynevezett „z-wave” technológiával biztosítja a központ és a vezérelt eszközök közötti vezeték nélküli kapcsolatot. Termékeik minősége és megjelenése alapján a leginnovatívabb gyártók között vannak a házautomatizálás piacon.
Cikkemben a saját tapasztalataimon keresztül mutatom be a Fibaro által kínált lehetőségeket és megpróbálok segítséget nyújtani azoknak, akik okosotthon beruházásban gondolkodnak.
A 2000-es évek elején, mikor házunkat terveztük, merült fel bennem a gondolat, hogy jó lenne egy házautomatizálási rendszer. Az USA-ban már több évtizedes múltra tekint vissza az ilyen rendszerek használata – a legtöbbet az X10-es rendszerről olvastam – de Európában még csak akkoriban kezdték el felkapni ezeket a termékeket. Sok kisebb céggel és technológiával találkoztam, de kevés volt köztük az olyan, amelyik esztétikus megjelenésű, modern technológiára támaszkodó és más rendszerekkel is kompatibilis eszközöket gyártott volna.
Felállítottam magamnak egy szempontrendszert, amit alapul vettem a későbbi kiválasztás során:
Mire kell figyelni a házautomatizálási rendszer vásárlásakor?
Számtalan intelligens okosotthon rendszert lehet megvásárolni, a legegyszerűbbektől a rendkívül komplexekig. A termékpaletta mellett a szolgáltatások között is nehéz eligazodni, amelyet a sok pár betűs szabvány még inkább megnehezít.
Nézzük, hogy melyek a legfontosabb szempontok, amelyeket figyelembe kell venni egy okosotthon rendszer beszerzése előtt:
Eszköz támogatás: Egyes intelligens rendszerek vezérlői csak kevés eszközt támogatnak, rendszerint csak az adott gyártó által forgalmazottat. Fontosnak találom a harmadik féltől származó, népszerűbb eszközökkel és technológiákkal való kompatibilitás támogatását, mint például: Amazon Alexa, Google Assistant, Apple HomeKit.
Bővítés esetén fontos ellenőrizni, hogy a már meglévő eszközökkel kompatibilis-e a megvásárolni kívánt okosotthon rendszer.
IFTTT támogatás: a rendszerek többsége támogatja az IFTTT-t (If This Then That That). Ennek jelentése: „ha ez, akkor az”, és arra utal, hogy a különböző webes és mobilos szolgáltatásokat és eseményeket kapcsolhatunk össze egymással feltételes logika mentén, azaz ha az egyik esemény megtörténik, vagyis a feltétel teljesül, akkor annak eredményeképpen egy általunk meghatározott másik esemény is lezajlik. A segítségével például egy ház összes lámpája kéken kezd világítani, ha az intelligens otthoni rendszer betörést érzékel.
Vezetékes vagy vezeték nélküli kapcsolat: Sok intelligens otthoni rendszer kizárólag vezetékes kapcsolattal tud csatlakozni a routerhez. Ez korlátozza az elhelyezését, ráadásul külön ethernet kábelre is szükség van a csatlakozáshoz. A legjobb, ha a rendszer vezeték nélkül is tud kommunikálni, ezáltal több lehetőség nyílik az elhelyezésére.
A vezetékes kontra vezeték nélküli kapcsolat vonatkozik az eszközök vezérlésére is. A vezetékes kapcsolat megbízhatóbb, de ebben az esetben a hagyományoshoz képest extra kábelezésre van szükség, ami az utólagos beépítést megnehezíti. Vezeték nélküli kapcsolat esetén kábelezés nélkül tudnak a rendszerben lévő eszközök egymással kommunikálni.
Érzékelő tartomány: Abban az esetben, ha nagyobb lakással/házzal rendelkezik valaki, akkor különösen figyelni kell arra a tartományra, melyet az intelligens otthoni rendszer elosztói képesek lefedni. Ezek az elosztók a legtöbb esetben számos csatlakozási lehetőséget kínálnak, mint például a Bluetooth és a Wi-Fi. A vezeték nélküli routerekhez hasonlóan ezeket a kapcsolatokat befolyásolja az adott eszköz elhelyezkedése és a jelerősség. Mindenképpen szánj időt arra, hogy ellenőrizd, hogy az érzékelők és a harmadik féltől származó eszközök megfelelően tudnak működni otthonodban.
Biztonsági energiaforrás: Abban az esetben, ha elmegy az áram a rendszernek nem szabad összeomolnia, hiszen adott esetben szinte minden eszközt (riasztó, lámpák, stb) az okosotthon rendszer vezérel. Az ilyen problémák elhárítására rendelkeznie kell egy akkumulátorral, amely ideiglenesen a hálózati erőforrás helyére lép és biztosítja a rendszer folyamatos és zavartalan működését.
Megfelelő mobil app: Több mint valószínű, hogy az intelligens otthoni rendszert telefonról, vagy táblagépről fogod a legtöbb esetben vezérelni. Ezért elengedhetetlen, hogy legyen mobil app, és az megfelelő felhasználói élményt (angolul UX design) biztosítson, és könnyen használható legyen. A felhasználói élmény alatt elsősorban a gyors betöltődést, az eszközök csoportosítását, a rendszer állapotainak hatékony visszajelzését értem.
Esztétikum: Számos gyártónak vannak nagyon megbízható, könnyen használható eszközei, amelyek külalakjukat tekintve nem sokban különböznek a barkács áruházakban megvásárolható távirányítható dugaljaktól. Az ember elvárja, hogy ha egy profi rendszert vásárol, akkor ha már nem lehet elrejteni bizonyos modulokat szem elől, akkor legalább szépek, esztétikusak legyenek.
Utólagos kiépítés lehetősége: Az okosotthon rendszereket sok esetben nem az építkezéskor, hanem utólag vásároljuk meg. Ilyenkor fontos, hogy a régebbi hagyományos „buta” dugaljak és kapcsolók valamilyen megoldással, plusz vezetékezés nélkül felokosíthatók legyenek. Senki nem szívesen vési és kábelezi át a házat, dobja ki a kapcsolókat egy új rendszer bevezetése miatt.
Miért a Fibaro?
Ahogy a cikk címéből is kiderül, végül a Fibaro mellett tettem le a voksom. A vezeték nélküli kommunikáció, az utólagos kiépítés lehetősége a falba süllyeszthető modulok révén, a z-wave technológia több más gyártóval való kompatibilitása és legfőképpen eszközeik esztétikus megjelenése alapján nem volt kétség, hogy őket választom.
A z-wave nem mai technológia, ezért elég sokat kutakodtam a megbízhatóságát illetően. Egy nagyobb épületben akár a szintek közötti vasbeton födém is annyira leronthatja a jel erősséget, hogy megszakad a kapcsolat két eszköz között. Később kiderült, hogy az előzetes aggodalmaim alaptalanok voltak, a kezdeti kevés eszközzel felszerelt rendszerben sem tapasztaltam megbízhatósági problémákat. És mivel a Fibaro eszközök mindegyike nem csak jel fogadó, hanem továbbítóként is működik, ezért minél több eszközöd van, annál megbízhatóbb a hálózat.
Időközben megjelent a z-wave plus szabvány, amely a jel erősség területén is javulást hozott és az újabb generációs Fibaro eszközök már támogatják a használatát. Légy óvatos a vásárlással, mert ha nagy leértékelést látok, akkor az sokszor annak köszönhető, hogy egy eszköz régebbi generációs, kifutó termékeink próbálnak meg túladni a forgalmazók.
A Fibaro-nak kétfajta központi egysége van (gateway), amely a teljes rendszer működtetéséért felelős, de emellett szinte minden házautomatizálást érintő területen vannak már saját eszközeik, amelyek nagyon design-osak, esztétikusak és emellett pedig maximális kompatibilitást biztosítanak a központi egységgel.
Mikor a saját rendszeremet felépítettem, a Fibaro-nak még csak világítás vezérlője, egy nyitásérzékelője, egy vízszivárgás érzékelője és még néhány egyszerűbb vezérlője volt. Azóta folyamatosan innoválnak és évről évre új eszközökkel jelennek meg. A legizgalmasabbak közülük a
- teljesen úgy egységes megjelenésű kapcsoló és dugalj család
- radiátor vezérlő
- mozgás érzékelő
- kapucsengő
- nyomógomb
Érdemes megnézni a weboldalukat és egyértelművé válik, hogy valóban nagyon mutatós és innovatív termékpalettájuk van és saját gyártásból szinte minden igényt ki tudnak szolgálni. Egyedül egy kültéri hőmérséklet/mozgás érzékelőt és egy kamera családot hiányolok a kínálatból.
Beszerzés
Ahogy említettem a Fibaro kétfajta vezérlő egységet (gateway) forgalmaz, ezek jelentik a rendszer központját, így az eszköz beszerzés is ezek közül az egyik megvásárlásával indul. A két egység (Home Center 2 és Home Center Light) között minimális teljesítménybeli és pár olyan extra szolgáltatásbeli különbség van, amely alapján nekem a kisebb és lényegesen olcsóbb Home Center Light-ra esett a választásom. Ez is képes 230 vezérelt egységet kiszolgálni, így biztos, hogy hosszú távon megfelelő lesz az igényeimnek.
Mivel első körben nem akartam nagyobb költségekbe verni magam, míg nincsenek tapasztalataim a működéssel kapcsolatban, ezért egy Wall plug nevezetű okos dugaljból vásároltam hármat. Ezt az eszközt csak bedugod egy hagyományos konnektorba és onnantól kezdve vezérelni tudsz bármilyen eszközt, amelyet hozzá csatlakoztatsz.
Telepítés
Miután megérkezett a Home Center Lite és a három Wall plug, a doboz felbontása után átnéztem a mellékelt felhasználói kézikönyvet. Csatlakoztattam a hálózati és tápkábelt, bekapcsoltam a készüléket és elkezdtem a konfigurációt. A router automatikusan hozzárendel egy IP címet a Home Center Lite-hoz.
Ha meg szeretném tudni, milyen IP címet kapott a készülék, a Fibaro Finder desktop alkalmazás pillanatokon belül megjeleníti, hogy a lokális hálózaton milyen IP címet kapott az eszköz és ez alapján egy böngészőből már el tudom érni a webes felületét.
Az egyszerűen kezelhető és könnyen áttekinthető felhasználói kezelőfelületnek és a Quick Setup Guide-nak köszönhetően az első lépések nagyon egyszerűek és mindössze 15-20 percen belül használatba tudtam venni az első három eszközömet.
Mivel nem vagyok informatikus, ezért egy olyan házautomatizálási rendszerre vágytam, amelynek használata könnyen beállítható, nincs szükség programozásra, kódolásra ahhoz, hogy az egyszerűbb napi rutinokat le tudjam futtatni.
A Fibaro ebben maximális partnernek bizonyult, a desktop alkalmazásuk esztétikus, jól tagolt, gyorsan töltődik be és könnyen használható. Zárójelben jegyzem meg, hogy még mindig sok rendszer ott bukik el, hogy látszólag informatikusoknak készül, a kezelőfelületükön nehéz kiigazodni, ami az átlag felhasználót percek alatt elrettenti.
A mobil alkalmazásukról már nem tudok ennyire pozitívan beszélni. A mobil appjuk, amely Androidra és iOS-re is letölthető pár hónapja kapott egy teljes új felületet, ezzel valamelyes növekedett a felhasználói élmény, de a használata nálam ott elbukik, hogy ha otthon vagyok és gyorsan fel szeretnék kapcsolni egy lámpát, akkor az app betöltődése fájdalmasan hosszú ideig tart. Az a 10-15 másodperc, mire betöltődik egyszerűen túl sok, ennyi idő alatt felállok és odamegyek inkább a kapcsolóhoz.
Erre a problémára szerencsére több alternatív megoldás is van. Az egyik egy tablet használata, amelyen ha folyamatosan fut az alkalmazás, akkor mindig azonnal kéznél van. A másik alternatíva, ami nemcsak nekem, de a családom többi tagjának is bejött, az a hangvezérlés. A Fibaro már kompatibilis a legnépszerűbb okoshangszórókkal, ami azt jelenti, hogy a nappaliba elhelyezett Google Home-nak csak annyit mondok, „Hey Google, turn off living room lights” és máris lekapcsolja a nappali világítást. Ennél egyszerűbb és gyorsabb módját nem igazán tudom elképzelni az okosotthon rendszer használatának.
A telepítés árnyoldalai
A Fibaro termék telepítési leírások és videók alapján valóban gyerekjátéknak tűnik egy hagyományos kapcsoló mögötti Switch bekötése. Négy csavarral kiszeded a régi dugaljt vagy kapcsolót, két vezetéket áthidalsz, a megfelelő bemenetekbe kötöd őket és már készen is van.
A valóságban ez sajnos korántsem ennyire egyszerű, különösen egy keresztkapcsoló vagy váltó kapcsoló vagy csillár kapcsoló esetében. Ha nincsenek villanyszerelési ismereteid, mindenképpen szakembert javaslok a bekötéshez. Ne csodálkozz, ha a villanyszerelőd ferde szemmel néz a kapcsoló mögé szerelhető modulra. Elképzelhető, hogy Fibaro beszerelésben jártas szakemberre lesz szükséged.
Mindennapos tapasztalatok
Szerencsére a bekötéssel kapcsolatos villanyszerelési problémák csak egyszer jelentenek gondot, egy idő után el is felejted, hogy a régi kapcsolók mögött okos kis kütyük figyelik és vezérlik a világítást és egyéb eszközeidet.
Akármilyen alaposan is tervezi meg az ember otthona világítását, számtalan olyan aprónak tűnő kellemetlen helyzet van, amelyet egy házautomatizálási rendszerrel végtelenül egyszerű megoldani.
Nagyon kényelmes, hogy sötétedéskor automatikusan felkapcsolódnak bizonyos lámpák a lakásban és a kertben, majd napfelkeltekor automatikusan le is kapcsolódnak. A kényelem mellett növeli a biztonság érzetünket azzal, hogy nem egy sötét lakásba lépünk be esténként. (A rendszer tudja, hogy melyik hónapban mikor kel és nyugszik a nap, így az ezekhez kötött események valóban akkor indulnak el, mikor sötétedik vagy világosodik.)
Nagy biztonságot nyújt az ágy végébe szerelt nyomógomb, amely pánik kapcsolóként funkcionál és egy nyomásra minden lámpát felkapcsol. Jó tudni, hogy ha gond van, akkor egy ilyen megoldással akár távolról egy riasztás esetén is cselekedni tudunk.
Nagyon jól jön, hogy pár mozdulattal össze tudok vonni bizonyos eszközök működését. Például ha felkapcsolom a terasz világítást, akkor az automatikusan felkapcsolja a kerti világítást is.
Karácsonykor már nem kell folyton fel-le kapcsolgatni az utólagosan elhelyezett világításokat, mert egy Wall Plug segítségével ezt a feladatot könnyen automatizálni tudom.
A radiátor vezérlő segítségével egyszerűen tudom az egyes szobák hőmérsékletét szabályozni, nincs többet túl hideg vagy túl meleg helyiség.
A füst- CO- és vízszivárgás-érzékelővel távolról is biztonságban tudom a házat, ha valami gond van, akkor azonnal értesítést kapok.
Onnantól kezdve, hogy a korábbi eszközeik okosítva lettek, tulajdonképpen csak a fantázia szab határt a lehetőségeknek.
A mindennapok során könnyű megszokni a kényelmet és sokszor csak akkor figyelünk fel arra, hogy milyen házautomatizálás nélkül élni, mikor nem működik. Ilyen az utóbbi években talán háromszor-négyszer fordult csak elő. Egy központ meghibásodásunk volt, amelyet garancia időn túl is gyorsan és ingyenesen megoldott a gyártó. És két-három olyan leállásunk volt, amelynek során újra kellett indítani a központot és ezzel orvosoltuk is a problémát.
Összefoglalás
Úgy érzem jó döntést hoztam a Fibaro házautomatizálási rendszer beszerzésével. A telepítéssel kapcsolatos kellemetlenségek áthidalása után a rendszer évek óta szinte észrevétlenül működik és nagyban hozzájárul otthonunk komfortjához és biztonságához.
A teljes mindenre kiterjedő vezérlés megvásárlása továbbra sem olcsó mulatság, ezért első körben érdemes megfontolni, hogy költség-hatékonyság oldalon mely területek automatizálásával jár legjobban az ember és utána lépésről lépésre haladni a fejlesztésben.
Szerző: Tusnádi István
Okoseszközök
Még letisztultabb felhasználói élményt hoz a One UI 8.5 bétaverziója
A Samsung bemutatja a One UI 8.5 bétaverzióját, amely megkönnyíti a kreatív tartalmak létrehozását és a biztonságos kapcsolattartást a vállalat okoseszközein.
A One UI 8.5 lehetővé teszi, hogy a felhasználók kevesebb erőfeszítéssel, hatékonyabban tudjanak dolgozni, és olyan frissítéseket hoz magával, amelyek tovább növelhetik a teljesítményt, megkönnyíthetik az eszközkezelést és fokozott biztonságot nyújthatnak.
One UI 8.5: Mit jelent a tartalomgyártásban?
A One UI 8.5 a tartalmak létrehozását és megosztását is jelentősen megkönnyítheti. A frissített Fotósegéddel[i] a felhasználók megszakítás nélkül generálhatnak új képeket. A funkciói lehetővé teszi, hogy folyamatosan szerkesszék a fényképeket, anélkül, hogy minden egyes változatot külön el kellene menteniük. Miután végeztek a módosításokkal, az összes változatot áttekinthetik a szerkesztési előzményekben és egyszerűen kiválaszthatják a kedvenceiket.
A megosztás is gördülékenyebb a Quick Share[ii] fejlesztéseinek köszönhetően, amely képes lehet felismerni a fotókon szereplő személyeket és felajánlja a közvetlen küldés lehetőségét a képekhez tartozó kontaktoknak.
Hogyan segíti a One UI 8.5 az eszközök közötti csatlakoztathatóságot?
Az új, eszközök közötti csatlakozást támogató funkciók megkönnyítik azok kezelését, legyen szó fájkezelésről, a hálózatmegosztásáról vagy a közeli eszközökkel való kommunikációról. A Hangközvetítés[iii] az Auracast segítségével egyszerű kommunikációt tesz lehetővé a közeli LE Audio technológiát támogató eszközökkel. A különböző médiaforrásokból származó hangok mellett a felhasználók mostantól a saját hangjukat is közvetíthetik Galaxy okostelefonjuk beépített mikrofonjával. Ez a megoldás kiválóan használható például túrákon vagy rendezvényeken.
A Tárhelymegosztás[iv] még gördülékenyebb felhasználói élményt biztosít a Galaxy ökoszisztémában azáltal, hogy más Galaxy eszközökön, például táblagépeken és PC-ken tárolt fájlokat közvetlenül a Saját fájlok alkalmazásban is elérhetővé tesz. Emellett lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy más Samsung eszközökről, például a tévéjükről is hozzáférjenek az okostelefonjukon lévő fájlokhoz.
Hogyan maradnak védettek a Galaxy eszközök?
A One UI 8.5 tovább erősíti az eszközök védelmét, és könnyen áttekinthetővé teszi a biztonsági beállításokat. A Lopásvédelem biztosítja az okostelefonok és a rajtuk tárolt adatok biztonságát elvesztés vagy lopás esetén is. A rendszer automatikusan zárolja a képernyőt, ha egymás után túl sok sikertelen kísérlet történik a személyazonosság ujjlenyomatos, PIN-kódos vagy jelszó alapú ellenőrzésre. A Személyazonosság-ellenőrzés a korábbinál is több beállítást véd, így egy extra biztonsági szintet biztosít kritikus helyzetekben.
Elérhetőség
A One UI 8.5 bétaverziója december 8-tól válik elérhetővé a programban részt vevő országokban[v], elsőként a Galaxy S25 sorozat készülékein. A felhasználók a Samsung Members alkalmazáson keresztül jelentkezhetnek a programba.
[i] A Fotósegéd Generatív szerkesztés funkciójának használatához hálózati kapcsolat és Samsung-fiókba való bejelentkezés szükséges. A Generatív szerkesztéssel a fénykép mérete módosulhat, legfeljebb 12 MP-ig. A kép mentésekor látható vízjel kerül a képre, jelezve, hogy a kép mesterséges intelligencia használatával készült. A generált kép pontossága és hitelessége nem garantált. A képernyőkép illusztráció, a tényleges felhasználói élmény és a felhasználói felület eltérő lehet.
[ii] Elérhető a One UI 2.1 vagy újabb és az Android Q vagy újabb operációs rendszerrel működő eszközökön. A Quick Share használatához Bluetooth Low Energy és WiFi kapcsolat is szükséges. A tényleges sebesség a készülékektől, a hálózat állapotától és a felhasználói környezettől függően eltérő lehet. A képernyőkép illusztráció, a tényleges felhasználói élmény és a felhasználói felület eltérő lehet.
[iii] Kizárólag a Galaxy S25 sorozat eszközein érhető el, beleértve a Galaxy S25, S25+ és S25 Ultra modelleket. A képernyőkép illusztráció, a tényleges felhasználói élmény és a felhasználói felület eltérő lehet.
[iv] A funkció használatához minden eszköznek ugyanazon Samsung-fiókba kell bejelentkeznie, illetve Wi-Fi és Bluetooth kapcsolat szükséges. A Tárhelymegosztás a One UI 7 vagy újabb verzióval és 5.15 vagy újabb kernel verzióval rendelkező Galaxy okostelefonokon és tableteken, valamint Galaxy Book2 vagy újabb (Intel) és Galaxy Book4 vagy újabb (Arm) modellekkel, valamint a 2025 után kiadott U8000 és újabb Samsung Smart TV modelleken érhető el. A funkciók elérhetősége régiótól és modelltől függően változhat. A képernyőkép illusztráció, a tényleges felhasználói élmény és a felhasználói felület eltérő lehet.
[v] A bétaprogram Magyarországon nem lesz elérhető.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
Több mint 5 ezer diák és pedagógus vallott: nem várt hatásai lettek az 1 éve bevezetett iskolai mobiltilalomnak
A 2024 szeptemberében bevezetett mobiltilalomtól sokan tartottak: számos diák csalódott volt és félt attól, hogy szükség esetén nem éri el szüleit.
Kiderült: a diákok véleménye azóta sokat változott, a szakképző intézményekben jelentősen javult a fegyelem, miközben a tantestületekben látványos generációs törésvonal rajzolódott ki. A Jójegy összesen több mint 5 ezer diák és pedagógus véleményét vizsgálta az intézkedés eredményeiről.
A Jójegy 2025 őszén készített felmérésben összesen 4 890 diák és 188 pedagógus vett részt, így Magyarország talán legnagyobb, független vizsgálatává vált az iskolai mobilhasználatról. A válaszadó diákok intézménytípus szerinti megoszlása jól tükrözi az iskolai oktatás sokszínűségét: 30,1% gimnáziumban, 31,3% technikumban, 22,5% szakképző iskolában és 16,1% általános iskolában tanul. Ez a minta lehetővé tette az intézménytípusok közötti különbségek, például a jegyekben és figyelemben tapasztalható változások pontos feltérképezését. A válaszadó pedagógusok közül a legtöbben (34%) gimnáziumokból érkeztek. A technikumi tanárok aránya 27,1%-ot, a szakképzők tanárai 12,8%-ot, az általános iskolák tanárai 20,2%-ot, egyéb intézmények (pl. zeneiskola) oktatói pedig 5,9%-ot tett ki. Így a felmérés nemcsak a diákok, hanem a tantestületek tapasztalatait is kiegyensúlyozottan mutatja, ráadásul lehetőséget ad a generációs és pedagógiai különbségek vizsgálatára egyaránt.

A kutatást végző Jójegy egy magyar fejlesztésű online oktatási platform (KRPR.hu)
Érzelmi hullámvasútra kerültek a diákok: nagyon kevesen örültek a mobiltilalomnak
A mobiltilalomhoz kapcsolódó rendelet bejelentését követően a diákok 32%-a reagált negatívan: 16% szomorú vagy csalódott, 8% dühös volt, 6%-uk pedig szorongott. Mindössze 6% örült a változásnak, viszont a legtöbb diákot semlegesen érintett a szabályozás híre.
„Felmérésünkből kiderült az is, hogy a sokakban megjelent kezdeti düh nem öncélú volt. A legtöbb diák az órarendje miatt a Krétához és a szülői elérhetőséghez fűződő félelmét élte meg”
– mondta Mester Márk, a kutatást végző Jójegy társalapítója.
A tanév során azonban a diákok közel felénél változott az érzelmi állapot: tízből nyolc diák a dühös elutasítástól a beletörődés vagy a pozitív felismerés felé mozdult el. Kiemelkedő volt a szociális felismerés a diákoknál: 47,5%-a többet beszélgetett a szünetekben.
„Látványos eredmény, hogy a szünetekben visszatért a diákok közötti offline kommunikáció”
– emelte ki Mester Márk, aki hozzátette, hogy a digitális eszközöknek és lehetőségeknek is megvan ugyanakkor a megfelelő helye és szerepe, ráadásul az otthoni tanulásban is sokat segíthetnek.
Jelentős különbségek a tanulmányi eredményekben: a diákok negyede javított
A jegyek tekintetében szintén kimutatható volt a pozitív hatás, azonban intézménytípusonként érdemben eltérő eredmények születtek. A gimnáziumban tanulóknak csak 15-18%-a tapasztalt javulást, viszont technikumi és szakképző iskolákban tanulók esetén ez a szám nagyjából a duplája. Összességében a diákok 23,5%-a, azaz közel negyede érezte, hogy a tiltás pozitív irányba mozdított a tanulmányi eredményén. Ezzel szemben mindössze 5,8%-a tapasztalt romlást. A figyelem és aktivitás tekintetében a hatás kevésbé markáns, de itt is jelentős. A diákok harmada, egész pontosan 36,4%-a figyelt jobban, de csak 20,6% lett aktívabb szóban az órákon.
„A telefon elvétele nem fog varázsszóra eredményt hozni: a figyelem nő, de a motivációt a pedagógusnak kell támogatnia. A passzivitás tehát akár más okokra is visszavezethető”
– tette hozzá a Jójegy társalapítója.
Nem a közösségimédia-felületek hiányoznak leginkább a diákoknak
A diákok több mint fele (54%-a) visszaengedné a mobiltelefont az iskolákba, de a válaszok mögött nem a közösségimédia-felületek vagy a játékok iránti vágy húzódott. A leggyakoribb indokok 17%-kal a „biztonsági lánc” (pl. szülők elérhetősége), 15%-kal a „digitális svájci bicska” (pl. Kréta, órarend, buszmenetrend), valamint 8%-kal a szünetekben történő zenehallgatás voltak.
„Volt, aki azt nyilatkozta: »Nem lógni akarok, csak tudni, hogy elérhető vagyok, ha baj van«”
– hangsúlyozta Mester Márk.

A Jójegy alapítói – bal oldalt Nyiri Donát és jobb oldalt Mester Márk (KRPR.hu)
A tanárok háromnegyede bevonná a diákokat is a szabályok kialakításába
A pedagógusok is elmondták véleményüket a mobiltilalomról. Közülük 79,3%-uk jogosnak tartotta a telefonhasználat korlátozását, ami erős szakmai konszenzust jelez a rendelet mellett. A tanárok 47,9%-a szerint a telefonok elvétele erősebb órai figyelmet hozott a diákoknál, 34%-uk tapasztalt növekedést az órai aktivitásban, sőt a fegyelmezési esetek száma is csökkent 46,8%-uk szerint. A tanárok szerint is látványos a közösségi élet újjáéledése: a pedagógusok 82,2%-a szerint a diákok többet beszélgetnek, a folyosók visszakapták régi látképüket, ismét nem a telefonokat bújó fiatalok látványa fogadja őket. A kutatás azonban rámutatott egy látványos generációs törésvonalra is.
„A több mint 10 éve tanító pedagógusok inkább a szigorú, mobiltelefont leadós módszert támogatják. Ezzel szemben a fiatalabb, 2-5 éve tanítók közül sokan nyitottak lennének a rugalmasabb megoldásokra. Sokan kifejtették az órai mobiltelefon-használat előnyeit, amikor az a tanítás szerves részévé válik, mint például a Kahoot vagy AI-eszközök használatakor. Ez a megoszlás a tantestületekben élesen kirajzolódott, de egyértelmű volt, hogy a diákok bevonása a szabályok kialakításába 75%-uk szerint előnyös lenne”
– mondta a Jójegy társalapítója.
A mobiltelefonok és a megfelelő digitális eszközök az iskolán kívül érdemben segíthetnek
A kutatást végző Jójegy egy magyar fejlesztésű online oktatási platform, amely a megújult érettségi követelményekhez és a központi felvételihez igazodó digitális tananyagokat, animált videókat, gyakorlófeladatokat és vizsgaszimulációt kínál. Alapítói a népszerű, közel félmillió feliratkozóval rendelkező Tízes Lista YouTube-csatorna létrehozói is. A startup rövid idő alatt az egyik leggyorsabban növekvő hazai edukációs márkává vált. Mivel kínálatukban a középiskolai felvételire és az érettségire felkészítő modulok egyaránt megtalálhatóak, így a Jójegy több éven át komplex tananyagokkal támogathatja a diákok tanulmányait, középiskolai felvételire készüléstől, egészen az érettségi letételéig.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
Az AI kilépett a képernyőről: Magyarországon elsőként szólította meg egy virtuális ember a közönséget
A mesterséges intelligencia eddig főként digitális környezetben működött: chatfelületeken, hangasszisztensekben vagy ügyfélszolgálati rendszerekben.
Az E.ON az INTREN digitális ügynökséggel közösen kiléptette az AI-t a virtuális térből a fizikai világba és megszületett Anna, az E.ON digitális márkanagykövete. A projekt egy teljesen új korszak kezdetét is jelenti: a „digital human” ugyanis képes személyesen megszólítani a közönséget, reagálni a kérdésekre, és valós idejű interakciót biztosítani.
„Ez a megoldás nem csupán technológiai innováció, hanem kulturális áttörés is. Bemutatja, miként válhat az AI egy márka arcává, és hogyan képes a fizikai térben is márkaélményt teremteni”
– hívja fel a figyelmet Váczi Dániel, az INTREN cégcsoport AI szakértője.
A technikai kihívások – hogyan születik meg egy „digital human”
Egy digitális ember létrehozása összetett feladat, amelyben több technológiai terület találkozik.
- Nagy nyelvi modellek (LLM-ek) integrálása: Anna mögött egy fejlett AI nyelvi modell áll, amely képes természetes nyelven kommunikálni, és a márka specifikus tudásával kiegészítve releváns válaszokat adni.
- Vizualizáció és 3D megjelenítés: Anna nem csupán egy kétdimenziós avatár, hanem egy 3D-s hatást keltő megjelenés, amely valóságosabbá teszi az interakciót.
- Lip sync technológia: a beszéd és a szájmozgás összehangolása kritikus, hiszen a legkisebb eltérés is rontja az élményt.
- Latency optimalizálás: az AI válaszidejének minimalizálása kulcsfontosságú, hogy a beszélgetés természetesnek hasson.
- Hardver integráció: kamera, mikrofon, depth-szenzor és GPU-alapú számítógép biztosította, hogy Anna képes legyen érzékelni a környezetét, fókuszálni a beszélőre, és valós idejű interakciót nyújtani.
„A legnagyobb kihívást a LipSync és a Latency optimalizálás jelentette. Az emberek azonnal észreveszik, ha a szájmozgás nincs szinkronban a hanggal, vagy ha az AI késlekedik a válaszban. Ezért millisekundumokban mértük a reakcióidőt, és folyamatosan finomhangoltuk a rendszert. Büszke vagyok rá, hogy olyan megoldást hoztunk létre, amely valóban természetes élményt nyújt, és közelebb hozza az AI-t az emberekhez”
– hangsúlyozza Váczi Dániel.
Az AI kilépése a fizikai térbe – mérföldkő Magyarországon
Anna konferenciáról konferenciára fejlődve bizonyította: az AI nem csupán egy képernyőn megjelenő chatbot, hanem egy valódi, interaktív élményt nyújtó személyiség, amely képes kapcsolatot teremteni az emberekkel. Először egy nagyszabású belsős konferencián Anna egyszerűbb kérdésekre válaszolt, miközben a közönség megismerkedett a technológia alapjaival. Ezt követően a második rendezvényen Anna már képes volt szakmai kérdésekre is reagálni, és analitikát biztosítani a közönség aktivitásáról. Végül pedig már mozdulatokkal is megszólította a közönséget, intett, hívta az embereket, és fejlettebb szenzorokkal érzékelte a környezetét. Így vált tehát Anna már nem csupán egy AI-alapú válaszadóvá, hanem egy valódi márkanagykövetté, aki képes volt személyes kontaktust teremteni a közönséggel.
A jövő: minden márkának lesz AI digitális nagykövete
Az E.ON projektje nem csupán egy technológiai bemutató volt, hanem előrejelzés is a jövőre nézve.
„A közeljövőben minden márkának lesz egy digitális személyisége, amely AI formában jelenik meg”
– véli a szakértő. Kiemeli: az AI brand ambassador képes lesz a márka értékeit közvetíteni, és személyes kapcsolatot teremteni a fogyasztókkal. Emellett a digitális ember a fizikai térben – például üzletekben, bankfiókokban vagy bevásárlóközpontokban – képes lesz termékeket bemutatni, kérdésekre válaszolni, és vásárlásra ösztönözni. Mindezt úgy, hogy feltérképezi beszélgetőtársát (pl. nem, kor stb.) és specifikus kérdésekkel szinte azonnal „leveszi a lábáról”. A digitális nagykövet továbbá képes lesz egyszerű ügyintézési feladatokat ellátni, sorszámot adni, vagy akár QR-kódon keresztül átirányítani a beszélgetést egy valódi kollégához.
https://www.youtube.com/watch?v=4AzBaevEVSk
Anna nem csupán egy technológiai kísérlet volt, hanem egy Hungary First pillanat.
„Magyarországon az elsők között mutattuk meg, hogy az AI képes kilépni a fizikai térbe, és valódi interakciót teremteni. Ez a marketing szakma és az érdeklődők számára is jelzi, hogy a mesterséges intelligencia mára a mindennapi életünk részévé válik, izgalmas újdonság, hasznos eszköz és örülünk, hogy ebben az E.ON márka élen járhat.”
– összegez Károlyi Zsuzsanna, az E.ON Márka és Marketing vezetője.
https://www.youtube.com/shorts/6cjuzuFC8hc
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
SE Advisory Services néven új globális márkát indít a Schneider Electric
-
Gazdaság2 hét ago
Megbillentette az ingatlanpiac forgási sebességét az Otthon Start Program
-
Mozgásban2 hét ago
Amikor a forma találkozik a teljesítménnyel: bemutatkozik a Wilier Filante SLR ID2
-
Gazdaság2 hét ago
A vásárlók 160 000 forint felett is hajlandóak költeni a Black Friday alatt, a kedvezmény mértéke a fő motivátor
-
Tippek2 hét ago
Meleg időben több a baleset – ezek a legveszélyesebb hónapok a magyar utakon
-
Gazdaság2 hét ago
A magyarok figyelik az árfolyamokat, de az utalások rejtett díjai még mindig sokakat meglepnek
-
Szórakozás7 nap ago
Pamkutya könyv – Osbáth Norbert: Amiről nem készült fotó
-
Gazdaság2 hét ago
Nő a verseny, nőnek az elvárások: a technológiai felkészültség dönti el, ki marad talpon Black Friday alatt












