Connect with us
Hirdetés

Okoseszközök

A Samsung a CES 2020 kiállításon mutatja be legújabb innovatív C-Lab projektjeit

A Samsung a C-Lab Inside programhoz tartozó öt innovatív projektet, valamint a C-Lab Outside programban részt vevő négy startup megoldásait mutatja be a CES 2020 kiállításon.

A C-Lab projektjei az Eureka Parkban, a Sands Expo területén mutatkoznak be más izgalmas startupokkal együtt a világ legnagyobb szórakoztató elektronikai rendezvényén, január 7. és 11. között.

„A C-Lab projekteket továbbra is nagyban támogatjuk annak érdekében, hogy a fejlesztők olyan megoldásokat hozzanak létre, amelyek a legújabb piaci trendekre és felhasználói igényekre adhatnak választ. Az így létrejött kivételes projekteket és startupokat pedig világszerte bemutatjuk a nagyközönségnek is”

– mondta Inkuk Hahn, a Samsung Electronics kreatív és innovációs központjának vezetője és alelnöke.

C-Lab Inside projektekből új vállalkozások

A C-Lab Inside egy 2012-ben indult belső inkubációs program, amely a Samsung alkalmazottainak innovatív ötleteit támogatja és segíti azok megvalósítását. A C-Lab inkubáltjai már ötödik éve vesznek részt a CES-en.

Az legújabb C-Lab Inside projektek, amelyeket elsőként a Las Vegas-i rendezvényen mutatnak be, a mindennapi kényelmet és egészséges életmódot helyezik előtérbe. Az idei projektek között van a SelfieType, egy virtuális billentyűzet, amely az okostelefonok előlapi kameráját használja, a Hyler okos szövegkiemelő, amely digitalizálja a nyomtatott szöveget, a Becon, egy otthoni szépségápolási eszköz, amely a hajhullás megelőzésében segít, a SunnySide, egy ablak formájú, mesterséges napfényt biztosító készülék, valamint az Ultra V ultraviola alapú szenzor és az ehhez tartozó szolgáltatás.

A program indulása óta 40 Samsung C-Lab projektből indult önálló vállalkozás. Ezek közül most nyolc startup mutatja be legújabb innovatív megoldásait és termékeit a CES 2020 standjainál, ahol szélesebb közönség is megismerheti az eredményeiket. A sikeres startupok között található a Linkflow, a Welt, a Linkface, a Lululab, a Mopic, a Monit, az AnaloguePlus és a Luple.

A Linkface “Dear” fülhallgatója biometrikus szenzorával csökkenti a gyermekeknél a halláskárosodás veszélyét. A vállalat egyedi megoldásaival a CES 2020 Innovációs Kitüntetettje lett, a Welt, a Lululab és a Linkflow pedig szintén díjnyertes innovációkat hoztak létre saját iparágukban.

Startupok a C-Lab Outside programból

A CES-en első alkalommal jelennek meg a C-Lab Inside projektek mellett a C-Lab Outisde programban részt vevő startupok is.

A 2018-ban létrehozott C-Lab Outside akcelerátor program célja a dél-koreai startup ökoszisztéma élénkítése és a munkahelyteremtés a technológiai iparágakban. A C-Lab Inside sikerein alapuló program kiterjeszti a támogatást a Samsung hálózatán kívülről érkező ötletekre és fejlesztőkre is. Az új programba bekerülő startupok anyagi támogatást és üzleti segítséget kapnak, emellett lehetőségük nyílik a Samsunggal együtt megjelenni a CES-hez hasonló kiállításokon.

A 2020-as eseményen négy startup innovációit mutatja be a C-Lab Outside. A Circulus egy interaktív robot-társ, a FITT egy egészségügyi adatokra épülő szolgáltatás, a Vtouch kameratechnológiájával okoseszközök gesztus-alapú vezérlését teszi lehetővé, a Smoothy pedig egy több-résztvevős videóhívásokra képes alkalmazás.

A Samsung és az innovatív megoldások mögött álló alkotók a CES 2020 kiállításon részletesen is bemutatják a startupokat és tovább szélesítik az új termékek potenciális piacát. A C-Lab projektekről további információ a CES 2020 #51248 és #51259 standjai között érhető el, a Sands G Csarnokában (Eureka Park Marketplace) 2020. január 7. és 10. között.

C-Lab Inside projektek

  1. SelfieType

A „SelfieType” egy olyan virtuális billentyűzet, amely az előlapi szelfikamerával működtethető. A szabadalmaztatott SelfieType mesterséges intelligencia elemzi az előlapi kamera által érzékelt ujjmozdulatokat, és ezeket a QWERTY billentyűzethez konvertálja. A Selfie Type alkalmazásához nincs szükség külön hardverre, és sokféle mobil eszközzel kompatibilis, mint az okostelefonok, a tabletek vagy akár a laptopok.

  1. Hyler

A „Hyler” egy olyan okos szövegkiemelő, amely az analóg szövegeket papírról mobil eszközökre digitalizálja. A Hyler kiemelővel és applikációval a felhasználók egyszerűen gyűjthetik és rendezhetik a szükséges információkat. Keresési módban a Hyler az alkalmazáshoz csatlakoztatott keresőmotorok és szótárak segítségével kínál találatokat a felhasználók számára.

  1. Becon

A „Becon egy olyan otthoni használatra szánt szolgáltatás, amely a fejbőr elemzésével segít a hajhullás csökkentésében. A rendszer egy készülékből és a hozzá tartozó applikációból áll. A gépi tanulású algoritmus alapon működő diagnosztikai eszköz valós időben elemzi a fejbőrt tíz szempont szerint, mint például a szőrtüszők sűrűsége, az elhalt hámsejtek mennyisége, vagy éppen a fejbőr érzékenysége, annak hőmérséklete és páratartalma. Az elemzés után a rendszer az eredménynek megfelelően, a felhasználó számára optimális lehetőségeket kínál a hajproblémák megoldására. Az applikáció segítségével a kezelés eredménye is nyomon követhető.

  1. SunnySide

A „SunnySide” egy olyan ablak formájú világító eszköz, amely mesterséges napfényt állít elő. A rendszer az óráról órára változó napsütés teljes spektrumának másolatával teszi lehetővé a felhasználók számára, hogy élvezzék a napsütést. Az eszköz úgy biztosítja a megfelelő D-vitamin bevitelt az olyan helyeken is, ahol nincs vagy nem elegendő a napfény, hogy közben nem szükséges a bőr öregedése vagy a leégés miatt aggódni.

  1. Ultra V

Az „Ultra V” egy új típusú érzékelő, amely az ultraviola sugárzást és annak hatását figyeli. A szenzor rendkívül nagy szögben érzékeli a sugárzást, így könnyen illeszthető be a különféle viselhető okoseszközökbe. A rendszernek köszönhetően a felhasználók könnyedén ellenőrizhetik azokat a jellemzőket, amelyeket az UV sugarak befolyásolnak, mint a bőrük aktuális állapotát, vagy éppen a szervezetük D-vitamin szintjét.

C-Lab Outside startupok

ces

  1. Circulus (http://pibo.circul.us)

A Circulus bemutatta a „piBo”-t, az egyszemélyes háztartásokba szánt humanoid robotot. A robot képes az egyszerű kommunikációra, valamint olyan információkkal látja el a felhasználókat, mint a különféle hírek, időjárás és egyéb keresések eredménye. A piBo képes elemezni az érzelmi reakciókat, a különféle arckifejezéseket és a beszélgetések tartalmát, így ennek megfelelően lép kapcsolatba a felhasználóval, válaszol a kérdésekre, kínál zenét vagy alkalmazható táncpartnerként is. A robot funkciói tovább bővíthetik a hozzá tartozó alkalmazások és tartalmak letöltésével.

  1. FITT (http://www.fitt.kr)

A „FITT” egy olyan személyre szabott egészségügyi adatbázis, amely testedzéssel kapcsolatos tesztek elvégzésén alapul. A FITT háromféle mérést képes elvégezni, kardiorespiratorikus, valamint testtartást és izomerőt elemző vizsgálatokat. Az elemzések után a rendszer az eredménynek megfelelő, személyre szabott edzéstervet kínál, figyelembe véve a felhasználók egészségi állapotát más azonos életkorú és nemű emberekhez képest. A FITT képes lehet megjósolni olyan különféle betegségek esetleges kialakulását, mint a magas vérnyomás, a cukorbetegség, a rák, a stroke, a szívroham, valamint a szív- és érrendszeri betegségek. A rendszer a figyelmeztetésen túl olyan, személyre szabott testgyakorlatokat is javasol, amelyek csökkenthetik a megbetegedés kockázatát.

  1. Vtouch (http://vtouch.io/)

A „Vtouch” rendszere a szemmozgás és az ujjbegyek mozgásának szabadalmaztatott computer vision és deep-learning technológiákkal támogatott elemzésével lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy fizikai interakció nélkül irányítsák eszközeiket. A megoldás számos területen, például az okos autók, az okos otthonok és a digitális kijelzők területén is alkalmazható. A rendszernek köszönhetően tiszta marad a kijelző és az esetleges fertőzésektől, baktériumoktól is véd.

  1. Smoothy (https://smoothy.co/)

A „Smoothy” egy olyan csoportos video chat alkalmazás, amely egyszerre akár nyolc résztvevő jelenlétét teszi lehetővé. A Smoothyt az teszi különlegessé, hogy a videóbeszélgetés alapvetően néma módban indul, így bárhol, bármikor be lehet kapcsolódni abba. Az app továbbá lehetővé teszi, hogy a felhasználók Samsung AR Emojival vegyenek részt a beszélgetésben, amelyek valós időben utánozzák a különféle arckifejezéseket és érzelmeket, így a videóbeszélgetés még színesebb lehet.

Okoseszközök

Az AI kilépett a képernyőről: Magyarországon elsőként szólította meg egy virtuális ember a közönséget

A mesterséges intelligencia eddig főként digitális környezetben működött: chatfelületeken, hangasszisztensekben vagy ügyfélszolgálati rendszerekben.

Az E.ON az INTREN digitális ügynökséggel közösen kiléptette az AI-t a virtuális térből a fizikai világba és megszületett Anna, az E.ON digitális márkanagykövete. A projekt egy teljesen új korszak kezdetét is jelenti: a „digital human” ugyanis képes személyesen megszólítani a közönséget, reagálni a kérdésekre, és valós idejű interakciót biztosítani.

Ez a megoldás nem csupán technológiai innováció, hanem kulturális áttörés is.  Bemutatja, miként válhat az AI egy márka arcává, és hogyan képes a fizikai térben is márkaélményt teremteni”

– hívja fel a figyelmet Váczi Dániel, az INTREN cégcsoport AI szakértője.

A technikai kihívások – hogyan születik meg egy „digital human”

Egy digitális ember létrehozása összetett feladat, amelyben több technológiai terület találkozik.

  • Nagy nyelvi modellek (LLM-ek) integrálása: Anna mögött egy fejlett AI nyelvi modell áll, amely képes természetes nyelven kommunikálni, és a márka specifikus tudásával kiegészítve releváns válaszokat adni.
  • Vizualizáció és 3D megjelenítés: Anna nem csupán egy kétdimenziós avatár, hanem egy 3D-s hatást keltő megjelenés, amely valóságosabbá teszi az interakciót.
  • Lip sync technológia: a beszéd és a szájmozgás összehangolása kritikus, hiszen a legkisebb eltérés is rontja az élményt.
  • Latency optimalizálás: az AI válaszidejének minimalizálása kulcsfontosságú, hogy a beszélgetés természetesnek hasson.
  • Hardver integráció: kamera, mikrofon, depth-szenzor és GPU-alapú számítógép biztosította, hogy Anna képes legyen érzékelni a környezetét, fókuszálni a beszélőre, és valós idejű interakciót nyújtani.

„A legnagyobb kihívást a LipSync és a Latency optimalizálás jelentette. Az emberek azonnal észreveszik, ha a szájmozgás nincs szinkronban a hanggal, vagy ha az AI késlekedik a válaszban. Ezért millisekundumokban mértük a reakcióidőt, és folyamatosan finomhangoltuk a rendszert. Büszke vagyok rá, hogy olyan megoldást hoztunk létre, amely valóban természetes élményt nyújt, és közelebb hozza az AI-t az emberekhez”

– hangsúlyozza Váczi Dániel.

Az AI kilépése a fizikai térbe – mérföldkő Magyarországon

Anna konferenciáról konferenciára fejlődve bizonyította: az AI nem csupán egy képernyőn megjelenő chatbot, hanem egy valódi, interaktív élményt nyújtó személyiség, amely képes kapcsolatot teremteni az emberekkel. Először egy nagyszabású belsős konferencián Anna egyszerűbb kérdésekre válaszolt, miközben a közönség megismerkedett a technológia alapjaival. Ezt követően a második rendezvényen Anna már képes volt szakmai kérdésekre is reagálni, és analitikát biztosítani a közönség aktivitásáról. Végül pedig már mozdulatokkal is megszólította a közönséget, intett, hívta az embereket, és fejlettebb szenzorokkal érzékelte a környezetét. Így vált tehát Anna már nem csupán egy AI-alapú válaszadóvá, hanem egy valódi márkanagykövetté, aki képes volt személyes kontaktust teremteni a közönséggel.

A jövő: minden márkának lesz AI digitális nagykövete

Az E.ON projektje nem csupán egy technológiai bemutató volt, hanem előrejelzés is a jövőre nézve.

„A közeljövőben minden márkának lesz egy digitális személyisége, amely AI formában jelenik meg”

– véli a szakértő. Kiemeli: az AI brand ambassador képes lesz a márka értékeit közvetíteni, és személyes kapcsolatot teremteni a fogyasztókkal. Emellett a digitális ember a fizikai térben – például üzletekben, bankfiókokban vagy bevásárlóközpontokban – képes lesz termékeket bemutatni, kérdésekre válaszolni, és vásárlásra ösztönözni. Mindezt úgy, hogy feltérképezi beszélgetőtársát (pl. nem, kor stb.) és specifikus kérdésekkel szinte azonnal „leveszi a lábáról”. A digitális nagykövet továbbá képes lesz egyszerű ügyintézési feladatokat ellátni, sorszámot adni, vagy akár QR-kódon keresztül átirányítani a beszélgetést egy valódi kollégához.

https://www.youtube.com/watch?v=4AzBaevEVSk 

Anna nem csupán egy technológiai kísérlet volt, hanem egy Hungary First pillanat.

Magyarországon az elsők között mutattuk meg, hogy az AI képes kilépni a fizikai térbe, és valódi interakciót teremteni. Ez a  marketing szakma és az érdeklődők számára is jelzi, hogy a mesterséges intelligencia mára a mindennapi életünk részévé válik, izgalmas újdonság, hasznos eszköz és örülünk, hogy ebben az E.ON márka élen járhat.”

– összegez Károlyi Zsuzsanna, az E.ON Márka és Marketing vezetője.

https://www.youtube.com/shorts/6cjuzuFC8hc 


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Okoseszközök

Digitalizálják a Pergamon-oltárt

Virtuális világba helyezik a monumentális művet, és AI ad majd róla háttérinfókat.

A hellenisztikus művészet egyik legjelentősebb alkotásának számító, és a Kr. e. 2. századból, a mai Törökország területéről származó Pergamon-oltár 1930 óta a berlini, róla elnevezett múzeum egyik központi eleme. A monumentális mű hamarosan egy interaktív 3D alkalmazásban is élvezhető lesz.

A Zeusznak szentelt Pergamon-oltár több ikonikus részletét is digitalizálják a Porosz Kulturális Örökség Alapítvány, illetve a Siemens együttműködésének keretében. Több százezer részletes kép készül az istenek és óriások mitikus csatáját ábrázoló, több mint 110 méter hosszú, gazdagon kidolgozott Gigantomakhia-frízről, valamint a Pergamon városának és uralkodó dinasztiájának mítoszát elmesélő Telephos-frízről. Ezeket egy háromdimenziós térbe helyezik, ahol körüljárható lesz az oltár, valamint mesterséges intelligenciát használó alkalmazás segítségével az érdeklődők személyre szabott háttérinformációkat kaphatnak majd a műről.

A digitális installáció nem csupán a mű eddig nem látható részleteit teszi elérhetővé, de csökkenti a hozzáférési korlátokat, és új lehetőségeket nyit a kutatás, az oktatás és a kulturális közvetítés számára.

A Pergamon Múzeum jelenleg átfogó felújításon megy keresztül, és 2027-ben nyitja meg újra kapuit, de az oltár már az újranyitás előtt elérhetővé válik a látogatók számára.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Okoseszközök

Szabályozta az ELTE a mesterséges intelligencia használatát az oktatásban

mesterséges

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem október végén megjelent 4/2025-ös rektori utasítása a tudományetikai alapelveket és a szigorú akadémiai szabályokat szem előtt tartva a teljes hallgatói életpályán át támogatja a felelős és tudatos mesterséges intelligencia használatot.

A mesterséges intelligencia (MI) tudatos és körültekintő alkalmazása segítheti a hallgatók szakmai fejlődését, új tanulási módszereket nyithat meg és növelheti munkájuk hatékonyságát, ezzel versenyelőnybe hozva őket a munkaerőpiacon. Felelőtlen és kritikátlan használata azonban komoly veszélyeket is hordoz, mivel túlzottan leegyszerűsítheti a tanulási folyamatot, rombolhatja az analitikus gondolkodásra való képességet és gátat vethet a tananyag elmélyült, valódi megértése előtt.

Az október végén egyetemi szintű szabályozásként érvénybe lépett Hallgatói MI Kódex ennek megfelelően minden egyetemista számára megengedi az MI eszközök használatát, azonban rögzíti azt is, hogy ezek csak kiegészítő, támogató szerepet tölthetnek be a tanulásban és a hallgatói munkában, nem helyettesíthetik az emberi kreativitást, döntéshozatalt és kritikus gondolkodást. A hallgatókat nem érheti hátrány azért, mert jogszerűen és a kódex szerint támogatott módon használják az MI-t, ugyanakkor szigorú következmények terhelik azokat, akik az etikai és szabályozási kereteket megsértik.

A szabályozás bevezetését az ELTE kari és a hallgatói érdekképviseleti (EHÖK) delegáltjaiból álló eseti kodifikációs bizottság készítette elő, a munkát az ELTE mesterséges intelligencia zászlóshajó program megvalósításáért felelős rektori biztos koordinálta. A kódex ennek megfelelően a karokon már kikristályosodott legjobb gyakorlatokat szintetizálta és integrálta a régió vezető egyetemein fellelhető nemzetközi megközelítéseket is. Az MI oktatásban való használatának rendezésével az ELTE a nemzetközi kiválóságot és a tudományegyetemi igényességet is szem előtt tartó komplex szabályozást alkotott, amely segíti kiváló hallgatói egyetemi tanulmányait és munkaerőpiaci felkészülését.

Támogatott MI-felhasználás

Az utasítás az első órára való felkészüléstől a projektfeladatok elkészítésén át a szakdolgozat beadásáig, vagyis a teljes hallgatói életpálya során támogatja az MI-eszközök felelős használatát. Segíthet például a szakirodalom-feldolgozásban, a témakeresés és projektindítás során, valamint támogathatja az írói blokk leküzdését, a nyelvi szerkesztést, és ötleteket adhat a vizualizációhoz is.

Etikai alapelvek és kötelezettségek

A kódex három sarokponton álló etikai keretrendszert állapít meg. Az átláthatóság és akadémiai tisztaság jegyében a hallgatók – az adott kar által meghatározott formában – minden esetben kötelesek dokumentálni azt, hogy munkájukhoz MI-eszközöket használtak.

Az emberi felügyelet és felelősség elve alapján a hallgatók kötelessége, hogy az MI-t használva a teljes alkotófolyamat során végig megőrizzék az emberi kontrollt és – tanulmányaik során megszerzett tudásuk birtokában – gyakorolják a kritikai ítélőképességet. A hallgató felel azért is, hogy az egyetemen megszerzett tudására alapozva felismerje az MI által generált tartalmak esetleges torzításait, hibáit, a „hallucinációkat”, és kritikusan értékelje azokat.

Az adatvédelem és adatbiztonság szempontjait figyelembe véve, a külön engedélyhez kötött, speciális esetek kivételével kifejezetten tilos a még nem publikált kutatási eredmények, bizalmas információk, személyes adatok, titoktartási szerződésben nevesített kutatási adatok és üzleti információk inputként való felhasználása az MI-eszközök tanítása során.

Tiltott felhasználások

A hallgatókat az MI-eszközök támogatott felhasználása során dokumentációs kötelezettség terheli. Oktatási és kutatási kötelességszegésnek, tudományetikai vétségnek minősül, és a plágiummal azonos megítélés alá esik az MI-eszközök által generált eredmények vagy tartalom (szöveg, kép, hang, kód) forrásmegjelölés nélküli átvétele, azaz saját munkaként, szellemi alkotó tevékenység eredményeként való bemutatása. Az MI nem helyettesítheti az önálló szellemi munkát, és nem tüntethető fel szerzőként. A vizsgák és zárthelyi dolgozatok során az MI-eszközök használata tilos.

A szabályozás bevezetése

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem kilenc kara december közepéig dolgozza ki az egyes tudományterületek sajátosságait figyelembe vevő, kari szintű speciális szabályokat. Ezeket a karok legkésőbb 2026. január 31-ig közzéteszik, a szabályok ettől az időponttól kezdve kötelezőek a hallgatókra nézve.

A 2026/2027-es tanév első félévétől az ELTE kötelező képzést indít minden hallgató számára. Az MI működésének, képességeinek és korlátainak megismertetésén, a szabályos és tudatos alkalmazáson, valamint az egyetemi szabályok átadásán alapul majd.

A végrehajtást az egyetem mesterséges intelligenciáért felelős rektori biztosa felügyeli, aki évente felülvizsgálja a szabályozást annak érdekében, hogy a Hallgatói MI Kódex valóban támogassa az egyetemistákat és lépést tudjon tartani a technológia gyors fejlődésével.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss