Okoseszközök

Továbbra is nehezen igazodunk ki az energiacímkéken

energiacímkék

Egy éve jelentek meg az Uniós tagállamokban – köztük Magyarországon is – az új háztartási gépeket kategorizáló energiacímkék.

A váltás következtében egy sokkal átláthatóbb skála jelöli a gépek ökológiai lábnyomát, amely a fogyasztókat is segíti a környezettudatosabb választásban. A Gorenje és az APPLIA kutatása szerint tízből nyolc vásárló pozitívan fogadta az új jelölési rendszert, még ha az értelmezés nem is megy könnyen: minden ötödik felhasználó számára ugyanis még mindig nehézséget jelent kiigazodni a jelöléseken. Pedig Simon Anikó, a Gorenje marketingvezetője szerint az új rendszerrel hosszú távra kell terveznünk, a jövőben pedig a gépekhez kapcsolódó szervizlehetőségek is felértékelődhetnek.

Az EIU elemzése szerint 2016 és 2020 között az Európai Unióban 71 százalékkal nőttek a fenntartható árukra vonatkozó Google-keresések. Ez azt jelzi, hogy egy új háztartási gép, például egy mosógép vásárlásakor az energiatakarékosság és a tartósság egyre gyakrabban szerepel a fogyasztók prioritásai között. A Gorenje egy tavalyi felmérése alapján azonban a magyar fogyasztók nagy része egyelőre kevésbé környezettudatos a nyugati országokhoz képest, itthon tízből öt vásárlónak egyelőre még mindig az ár a legmeghatározóbb döntési szempont a vásárlásnál.

Örültünk a címkéknek

A tavaly bevezetett szigorúbb szabvánnyal és tesztelési módszerrel kategorizált rendszert pozitívan fogadták a magyarok, tízből nyolcan örültek az új jelöléseknek – derült ki a vállalat és az APPLIA 2021 végén készített kutatásából. A felmérés szerint a felhasználók többsége új gép vásárlásakor találkozott először élesben a jelölésekkel, mindössze 25 százalék gyűjtött előzetesen információt a címkékről.

Jönnek az A-kategóriás gépek

Simon Anikó, a Gorenje marketingvezetője úgy véli, az új rendszer bevezetése már nagyon időszerű volt, hiszen korábban az A besoroláshoz képest az A+++ jelzés akár 60 százalékkal kevesebb energiafelhasználást is jelenthetett egy-egy gép esetében.

„A változás következtében a betűk egyértelmű jelölést mutatnak, így az a termék, amely eddig A+++ jelöléssel bírt, ma már B-D kategóriába is visszacsúszhatott. A jelenleg a piacon lévő gépek nagy részét egyébként B és D közötti jelzéssel látták el, az A-jelölést ugyanis az újabb, korszerűbb termékek kapják majd. Ez azt is jelzi, hogy komoly fejlesztések várhatók a piacon a jövőben, a Gorenje például már nyáron elérhetővé teszi A-osztályú mosógépeit”

– tette hozzá a szakértő.

Az új besorolás az összes termékkategória standardizálását lehetővé teszi, a mosógépek esetében például az energiafogyasztás mellett az éves vízfogyasztásra, kapacitásra, vagy a centrifugálási hatékonyságra vonatkozóan is lehet találni információt a címkéken, ez pedig Simon Anikó szerint nagy segítséget jelent a fogyasztóknak a jövőbeli környezettudatosabb vásárlásban. A zöldebb szemlélet a környezet mellett a pénztárcánknak is jót tenne, a GFK adatai szerint ugyanis, ha az Európai Unióban 2021-ben eladott mosógépeknek csak a fele A-osztályú címkével lenne ellátva B helyett, akkor EU-s szinten körülbelül 96.000 fő egész éves villamosenergia-fogyasztását takaríthatnánk meg.

Áttörés jöhet a szervizdiagnosztikában

Habár a címkék fogadtatása pozitív volt, az értelmezés már annál nehezebben megy: a Gorenje felmérése rámutatott arra is, hogy minden ötödik vásárló bizonytalan abban, hogy mit jelentenek a jelölések. Simon Anikó úgy véli, ennek az lehet az oka, hogy sokan még mindig a megszokott rendszer alapján próbálják értelmezni az új energiaosztályokat, így mondjuk egy B jelölésű gépet közepesen takarékos energiafelhasználású készüléknek vélnek, holott az újítással az egy sokkal környezettudatosabb modellt jelölhet, mint a korábbi A+++ jelzés. A vásárlóknak egyébként a címkék mellett a gépek élettartamáról és szervizlehetőségekről is érdemes többet tájékozódniuk. Utóbbiak a szakértő szerint a jövőben felértékelődhetnek, hiszen az internet alapú okoseszközök óriási áttörést hozhatnak a szervizdiagnosztikában. Egy-egy esetleges meghibásodásnál ugyanis egyes készülékek automatikusan jelet küldenek a szervizközpont felé, így a szakemberek akár már a szükséges alkatrészekkel tudnak érkezni a helyszínre a javításkor.

Okoseszközök

Jövő február elején jön ki a Samsung Galaxy S23 sorozat

galaxy

A Samsung egyik vezetője árulta el, hogy február elejére várható a Galaxy S23-as Unpacked rendezvény.

Eddig is nyílt titok volt, hogy valószínűleg februárban érkezik a Samsung Galaxy S23 széria, egy dél-koreai jelentés szerint azonban a Samsung egyik vezetője megerősítette ezt, és azt is, hogy február első hetében lesz 2023 első Unpacked rendezvénye.

A világjárvány óta ez lesz az első élőben tartott Unpacked, állítólag San Franciscóban tartják. Az új mobilok pedig még februárban elérhetőek lesznek majd globálisan is. Mivel ez a sokadik jelentés február első hetéről, ezért a jelentés hihető.

Korábban januári, CES-re eső bemutatót is emlegettek a pletykákban, de azon az eseményen sosem debütált még Galaxy S széria, és a szakértők szerint is valószínűtlen lenne egy ilyen húzás. A Galaxy S23 mobilok mindenhol Snapdragon 8 Gen 2 chippel jelennek majd meg.

Forrás: ORIGO


További friss híreket talál a IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Okoseszközök

Ezek az elektronikai eszközök kerülnek majd a legtöbb fa alá

elektronikai

A kisebb-nagyobb elektronikai eszközök nem véletlenül az ünnepek sztárjai: egyrészt valóban hasznos ajándékok, másrészt a karácsony az az ünnep, amikor nagyobb értékű termékekre is hajlandóak vagyunk költeni. Az Euronics megvizsgálta, mik voltak a legkeresettebb termékek tavaly karácsonykor és elárulja, várhatóan milyen termékek kerülnek majd idén a legtöbb fa alá.

Sokan már a Black Friday alatt bevásároltak

Az Euronics tapasztalatai alapján a vásárlók egyre korábban kezdik meg a karácsonyi ajándékok beszerzését, és már az ünnepekre előre gondolva élnek az őszi kuponnapok, illetve a Black Friday akciók lehetőségeivel is. Az idei Black Friday időszak alatt például több mint 80 000 termék talált gazdára, ami 54%-kal nagyobb az októberben eladott árucikkek mennyiségénél.

A 2022-es Black Friday alatt a legkeresettebb termékkörök a kéziporszívók, az okostelefonok és az air fryerek voltak a műszaki áruházláncnál, de a top ötben végeztek a hőszivattyús szárítógépek és az 55”-58” közötti televíziók is. A legmagasabb árbevételt az okostelefonok hozták, az Euronics vásárlók átlagosan 140 000 Ft-ot költöttek ebben a kategóriában. Így tehát sokan számíthatnak arra, hogy a fa alatt egy új mobiltelefon várja majd őket – a legkeresettebb márkák a Samsung, az iPhone és a Xiaomi voltak.

Továbbra is látványos a decemberi csúcsidőszak

A Black Fridayt övező kiugró érdeklődés ellenére azonban továbbra is a december a legforgalmasabb időszak, ráadásul ilyenkor a vásárlók szeretnek ellátogatni az áruházakba és személyesen átnézni a kínálatot. 2021 decemberében például közel 60%-kal több vásárló fordult meg az az Euronics üzletekben, mint novemberben.

A vásárlói létszám növekedését természetesen az árbevétel emelkedése is szorosan kíséri: 2021. decemberben az Euronics árbevétele 28%-kal emelkedett novemberhez képest, míg az eladott termékek száma ugyanezt az időszakot vizsgálva 50%-kal növekedett. Decemberben a műszaki áruházlánc adatai alapján szabályos vásárlási láz indul be, már a hónap első napjaitól láthatóan megnövekszik az ügyfélszám az áruházakban, és a rendelések száma a webáruházban.

2021 decemberében az Euronicsnál a legnagyobb érdeklődés a kávéfőzőket, air fryereket, porszívókat és egyéb kisgépeket övezte, de nagy volt a kereslet a telefonokra, a 43-50” közötti méretű televíziókra, a játékkonzolokra és az okosórákra is. Tavaly ebben az időszakban átlagosan 41 000 Ft-ot költöttek el a vásárlók egy alkalommal, ez a kosárérték a 43-50”-os televíziók körében átlagosan 242 000 Ft, a kisgépek kategóriájában pedig 23 000 Ft volt.

Erre számíthatunk idén

„Idén arra számítunk, hogy tovább nő az érdeklődés a különböző játékkonzolok és hozzájuk tartozó játékok iránt.  Kiugró kereslet várható az automata kávéfőzők, robotporszívók és 55” feletti televíziók kategóriáiban, illetve előre láthatóan sok vásárló fogja keresni a karácsony előtti időszakban az IT-eszközöket, mobiltelefonokat és okosórákat is”

– mondja Fazekas Bálint, az Euronics kereskedelmi ügyvezető igazgatója.

„Mivel idén már új termékkörök is megtalálhatóak kínálatunkban, az otthoni sporteszközök és játékok kategóriáiban is kiugró eredményekre számítunk decemberben.”

Magasabbak lesznek az árak

A teljes piacon tapasztalható infláció, illetve a továbbra is akadozó áruellátási láncok idén a műszaki kereskedőket is árkorrekcióra kényszerítette, ami miatt a vásárlóknak várhatóan a tavalyi évhez képest mélyebben a zsebükbe kell nyúlniuk majd egy-egy karácsonyi ajándékért.

„Bár szinte minden piaci szegmensben elszálló árakkal találkozhatunk, és közel 1000 munkavállalót foglalkoztató cégként mi is kénytelenek voltunk emelni az árakat, ugyanakkor a helyzetünk viszonylag kedvező. Idén márciusban nyitottuk meg 28 000 m2-es raktárbázisunkat, ahol lehetőségünk nyílt felkészülni arra, hogy nagyobb mennyiségben, előre raktározzuk el akár már a karácsonyi időszakban értékesíteni kívánt árucikkeket is. Az olyan termékek esetében, amelyekből nem adnak ki évente vagy félévente újabb szériát, azaz amelyek nem változnak olyan gyorsan, így még az árfolyamok elszállása előtt be tudtuk raktározni a szükséges mennyiségeket. Ennek köszönhetően decemberben még a piaci átlaghoz képest kedvezőbb áron tudjuk kínálni a vásárlóknak ezeket az eszközöket”

– teszi hozzá Fazekas Bálint.

A kereskedelmi ügyvezető szerint azonban az olyan innovatív, gyorsan fogyó és cserélődő termékkörök esetében, mint például a telefonok, a vásárlóknak érdemes számolniuk a piaci helyzetből adódó áremelkedéssel.

Egyre többen kérnek segítséget a választáshoz

Az emelkedő árak mellett nehéz jó döntést hozni, az Euronics szerint talán éppen ezért is kérnek egyre többen segítséget a megfelelő eszköz kiválasztásához. A műszaki áruházlánc szakértékesítői már nem csak a fizikai áruházakban, de online is segítenek a vásárlóknak azzal, hogy egy rövid igényfelmérés után javaslatot tesznek a megadott feltételeknek leginkább megfelelő termékre, termékekre.

Azok számára, akik így sem biztosak abban, hogy a meglepetésként vásárolt árucikk elnyeri majd az ajándékozott tetszését, jó választás lehet egy vásárlási utalvány. Ezzel a lehetőséggel Fazekas Bálint szerint minden évben sokan élnek:

„A vásárlási utalványok iránti megnövekedett igény már októberben jelentkezik. 2021 októberében az előző hónaphoz viszonyítva 17%-kal nőtt az utalványok eladása, míg novemberben 178 százalékos, decemberben 73 százalékos növekedés volt tapasztalható a megelőző hónapot figyelembe véve.”

Tovább

Okoseszközök

Digitalizáció: Még 2022-ben is vesznek el fontos céges papírok

editel

Az EDITEL nemrég kutatást végzett a vállalati adatok és dokumentumok archiválásáról, ami többek között azt vizsgálta, hogy a cégeknél van-e kialakult folyamatszabályozás, illetve hogy mennyire elterjedt a digitális archiválás, mely fontos szempont lehet fenntarthatósági célok elérésében is.

A digitális archiválást ma már egyre több helyen alkalmazzák, ami nemcsak a koronavírus-járvány egyik velünk maradt pozitívuma, hanem fontos lépés lehet a cégek fenntarthatósági törekvéseinek figyelembevételénél is. Épp ezért az EDITEL több mint 100 magyarországi telephellyel rendelkező céget kérdezett meg ebben a témakörben.

A kutatásra összesen 16 különböző szektorból, és többségében senior alkalmazottaktól, középvezetőktől, illetve felsővezetőktől érkeztek válaszok. Meglepő eredmény, hogy a megkérdezett cégek közel 35 százalékának nincs kialakult folyamatszabályozási rendszere az archiválásra, 22 százalékuk nem archiválja digitálisan a dokumentumokat, sőt, majdnem 15 százaléknál már veszett is el emiatt fontos irat. Aki viszont archivál, az többségében jogi dokumentumokat (95,7 százalék), számlákat (91,4 százalék), teljesítési igazolásokat (73,1 százalék), valamint audit anyagokat (71 százalék).

A digitális archiválásra azonban több megoldás létezik, az EDITEL azt is megkérdezte, hogy azok a kitöltők, akiknél már van ilyen rendszer, milyen szempontok alapján döntöttek. A válaszadók számára a három legfontosabb tulajdonság az a könnyű kezelhetőség (81,7 százalék), a hozzáférhetőség (74,2 százalék) és a kereshetőség volt. De a döntéshozatalnál nemcsak ezek, hanem az archiváló rendszert biztosító cég piaci helyzete – leginkább a pénzügyi stabilitása -, illetve az általuk kínált garancia is jelentős tényező volt. Döntő fontosságúnak bizonyult ezen felül, hogy a rendszer biztosítsa a saját felügyeletet az archiválásnál, illetve az archívum összekapcsolása saját ERP (Enterprise Resource Planning – vállalati erőforrás-tervező) rendszerrel.

A kérdőív arra is kitért, hogy a megkérdezett cégek melyik megoldást preferálják, a felhő alapú, vagy a céghez helyben telepített rendszert. Itt a vártnál szorosabb lett az eredmény: a válaszadók 57 százaléka megbízik a felhőalapú szolgáltatásban, 43 százalékuk azonban a lokális rendszert tartotta a cég igényeihez inkább megfelelőnek.

De a koronavírus-járvány home office-os időszaka után már nemcsak a digitális archiválás, hanem az elektronikus adatcsere (Electronic Data Interchange – EDI) is egyre fontosabb egy hatékony cég működésében. Ezek a rendszerek alkalmasak az egymástól különálló, de együttműködő szervezetek – egy vállalat esetén például a partnerek vagy az ügyfelek – üzleti dokumentumainak (szerződések, számlák) elektronikus kezelésére, majd azok archiválására is. A vállalati kommunikáció leegyszerűsödik, a digitálisan archivált dokumentumok nemhogy nem vesznek el, de kereshetőek is lesznek, amivel nemcsak hatékonyabbá válnak a cég belső munkafolyamatai, hanem fenntarthatóbbá is válik a napi működés.

A témával kapcsolatos ebook az EDITEL oldaláról letölthető.

Tovább
Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés

Friss