Szórakozás
Vektor VR – immerzív dokumentarista alkotások láthatatlan folyamatokról, kortárs problémáinkról
A virtuális valóság élmények és a valóságot feldolgozó nyers dokumentumfilmek világát egyesíti a Verzió Dokumentumfilm Fesztivál innovatív szekciója, a Vektor VR. November 23-29.
között nyolc különleges alkotás lesz megtekinthető, melyek mind intenzív átlényegülést kívánnak a felhasználótól. Mit hozhat a VR és a dokumentarista műfajok összekapcsolódása? Az online regisztráció november 9-től elérhető az alábbi linken.
A Verzió Magyarországon minden évben nemzetközi és magyar dokumentumfilmeken keresztül képviseli az emberi méltóságot és közös társadalmi ügyeinket – idén immár 20. alkalommal. Az idei jubileumi fesztivál rendkívül változatos programot kínál, egy virtuális utazást több mint 40 országon keresztül, 80 alkotás segítségével. A Verzió a legújabb díjnyertes filmek mellett kísérleti műveket is elhoz, amelyek megmutatják a nézőnek a dokumentumfilmezésben rejlő műfaji sokrétűséget.
A Verzió fesztivál keretében idén is teret kapnak a filmes műfajok határterületein mozgó alkotások. Ilyen a Vektor VR szekció, melynek alkotásai olyan élethelyzeteket mutatnak be, amelyek a VR médiumán keresztül még erőteljesebben hatnak.
A VR fogalma nem csak egyetlen technológiát jelöl, hiszen minden olyan megoldás ide tartozik, mely az erre kifejlesztett multimédia eszközök – például szemüveg, kesztyű – segítségével immerzív élményt nyújt a néző számára. Legnépszerűbb formái a 360 fokos videók, melyek szférikusan képezik le a környezetet, a CGI segítségével létrehozott élmény, illetve azok az alkalmazások, melyek letapogatják, majd reprodukálják a valóság helyszíneit a három dimenziót egyszerre rögzítő fotogrammetria és egyéb szkennelési technikák segítségével. A különböző fejlesztésekben közös, hogy felerősítik a szubjektív érzékelést, és mivel a néző a virtuális térben helyezkedik el, a jelenlét élménye által különböző mértékben, de mindenképpen aktivizálódik. A VR mint médium egyedi jellemzői – az interaktív történetmesélés, a 360-fokos látvány, az interakciók sokrétűsége – is mind a bevonódás erősítését, a befogadói élmény fokozását szolgálják.
A VR és a dokumentarista műfajok összekapcsolódása hatalmas lehetőségeket rejt. A Vektor VR keretében bemutatott alkotások között megtalálható a 360 fokos animáció és film is, valós idejű játékmotor használatával készült interaktív alkotás vagy és 3D szkenneléssel újraalkotott tér alapú tartalom is. A szekcióba beválogatott nyolc produkció környezetünk változásának hosszútávú hatásait és az erőszak mechanizmusait vizsgálja, illetve minden olyan folyamatot, amely sokszor láthatatlan, de már teljesen meghatározza világunkat.
A Főtérről című alkotás 2022-ben a Velencei Filmfesztivál Immerzív szekciójának nagydíját nyerte el. Játékos módon mutatja be, miképpen alakulnak a társadalmi dinamikák, hogyan nyernek teret belső ellentétek, háborúk.
A Fresh Memories: The Look a 2023-as SXSW fesztiválon debütált, és Harkiv város lakóinak szemén keresztül szembesíti a befogadót a háború borzalmaival és annak utóhatásával.
A 21-22 Kína című alkotás egy meditatív madártávlatból látható utazásra invitálja nézőit a Kínába, ahol az urbanizáció, ipari fejlődés és a topográfiai változások elképzelhetetlen változásokat hoztak a tájképbe, ezáltal láttatva az antropocén korának következményeit.
A Plastisapiens című alkotást a 2022-es Tribeca filmfesztiválon mutatták be, később pedig elnyerte az IDFA – Amszterdami Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál DocLab Special Jury Award for Creative Technology díját. A film a környezetrombolás és a műanyag mindent beborító voltára hívja fel a figyelmet egy humoros interaktív animációban.
A Sorella története (amelyet a magyar származású Ausztráliában élő Hegedüs Péter rendezett) egy 360 fokos filmalkotás tavaly a Velencei Filmfesztivál versenyprogramjában szerepelt. A film1941-ben a lettországi 10 éves Sorellát követi utolsó útján a Balti-tenger partjára, ahol közel 4000 embert, főként nőket és gyerekeket gyilkoltak meg náci kollaboránsok.
A Fazakas Fanni által rendezett Hiányzó 10 óra című interaktív VR élményben Greget kísérjük végig egy bulin, és döntéseket hozhatunk arról, hogy kinek szeretnénk megfelelni és ezáltal milyen értékrendet szeretnénk követni. A többszörösen díjnyertes interaktív VR alkotás morális döntések sorozata elé állítja a nézőt, és szembesíti is azok következményével.
A Fényfoltok a látásról, annak természetéről szól egy különleges emberi történet kapcsán. A harcmezőn látását vesztett katona számára 25 év sötétség után egy egyedülálló lehetőség kínálkozik. Egy sikeres beavatkozás után először pillanthatja meg szeretett feleségét és négy gyermekét. A történet azonban ezután váratlan fordulatot vesz. A film rendezője Adam Weingrod, aki korábban elnyerte a Verzió Filmfesztivál Best Debut Film díját is.
A Szolastalgia című művében Szymon Rogiński teleobjektívvel és nagylátószögű drónkamerával vizsgálja a lengyel városképeket: egyszerre láttatja a bensőséges érzelmeket, a helyi emberek megrendítő erőfeszítéseit és azt a katasztrofális hatást, ami maitt a természeti tájak világszerte eltűntek..
A Vektor VR szekció filmjei november 23-29. között lesznek megtekinthetők a CEU Nyitott Galériájában (Budapest, 1051 Nádor utca 11), és egymással párhuzamosan futnak majd, 8 állomáson.
A kiállítás hétköznap 13-21 óra között, hétvégén 11-21 óra között lesz látogatható. A Vektor VR kurátorai Bakk Ágnes Karolina PhD és Szabó András. A szekció a Nemzetközi Visegrádi Alap és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg, a Code and Soda és a Random Error Studio partnerségével.
A Vektor VR szervezői egy különleges kerekasztal-beszélgetésre is invitálnak Virtuális valóság: a dokumentumfilm-készítés kísérleti megközelítése címmel november 25-én 14 órakor. A beszélgetés keretében azt vizsgálják, hogy a filmes alkotók miért választ(hat)ják a VR-t dokumentumfilmtémáik médiumaként. A kérdést filmes, animációs, egyetemi oktatói, fotográfusi és technológiai szemszögből is körbejárják.
A vendégek:
- Szymon Rogiński, a Szolastalgia alkotója
- Volodymyr Kolbasa, a Fresh Memories társrendezője
- Pedro Harres, a A Főtérről rendezője
- Michal Kabat, a nagyszombati egyetem oktatója
- Szabó András a Random Error Stúdió/Code and Soda képviseletében
https://verzio.org/hu/2023/exhibition/vektor-vr
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Szórakozás
November 6-án indul a magyar mozikban a Bölöni-film
A Bölöni – Az erdélyi legenda címmel a BEK győztes, 102-szeres válogatott labdarúgó, Cristiano Ronaldót, Axel Witset-et, Raphael Varane-t, Ricardo Quaresmát és Petr Cech-et is felfedező edző, Bölöni László életét bemutató dokumentumfilm a Nemzeti Filmintézet támogatásával készült. Megérkezett az előzetes.
Bölöni Lászlót méltán nevezik az erdélyi labdarúgás legnagyobb alakjának, a román és a magyar sporttörténet legendájának, hiszen, Puskás Ferenc mellett, az egyetlen magyar labdarúgóként emelhette magasba a Bajnokcsapatok Európa-kupáját, mindezt ráadásul a román kirakatcsapat a Steaua Bukarest játékosaként. Nemcsak játékosként, edzőként is maradandót alkotott. A futballtörténelem mai legendái közül játékosa volt: Cristiano Ronaldo, Axel Witsel, Raphael Varane, Ricardo Quaresma vagy Petr Cech.
A dokumentumfilm egy varázslatos utazás történelmi korszakokon és Európán keresztül, miközben világsztárok, román és magyar labdarúgólegendák és történelmi személyek idéznek meg egy határokat és lehetetlent nem ismerő futballegyéniséget: Bölöni Lászlót.
Bölöni László nemcsak sportolóként, de emberként is példaértékű, aktív labdarúgóként elvégezte az orvosi egyetemet és fogorvosként is dolgozott, miközben úgy vált Románia egyik legnagyobb sportikonjává, hogy közben mindvégig megmaradt magyarnak. Személye és életútja mindmáig egy olyan kapocs, amely összeköti a két nemzetet, „Bölöni Lacit” ugyanis a határ mindkét oldalán nemzeti hősként tisztelik, magyarok, románok, szászok és cigányok egyaránt.
A film Bölöni László még nem publikált önéletrajzára, európai, magyarországi és romániai archív anyagokra támaszkodik, emellett sok világhírű személyt felsorakoztat, mint a médiában három évtizede nem nyilatkozó Valentin Ceaușescu, a néhai román kommunista diktátor fia, a Steaua Bukarest egykori patrónusa, vagy Mircea Dinescu a 1989-es román forradalom ikonikus alakja. A román legendák, mint Helmuth Duckadam vagy Georghe Hagi mellett Magyarországról a Ferencváros legendája Nyilasi Tibor vagy a Honvéd csatárikonja Kovács Kálmán is megszólal.
Dr. Kollarik Tamás rendező: „A románok és a magyarok sorsközösségben élnek a Kárpátok mentén, célunk volt ezzel a filmmel, hogy megmutassuk, hogy a nagyon nehéz és összetett történelmi örökség mellett is lehet közös értékeket és célokat találni. Bölöni László személye és pályafutása összeköti Romániát és Magyarországot, ráadásul szorgalma és emberi tisztessége okán példaképül lehet állítani a felnövekvő generációk elé. A Bölöni-film több, mint egy sportfilm, egy kisebbségi sorban élő, szegény magyar-székely fiú büszke története, aki kitartásának köszönhetően, sok nehézség és áldozat árán a kommunista diktatúrából a szabad Nyugat-Európába, és az európai futballvilág csúcsára jutott, miközben nem vesztette el sem hitét, sem pedig gyökereit.”
Szabó Attila a film erdélyi társrendezője: „Romániai, erdélyi magyarként elfogult vagyok, kitüntetés nekem ez a film, köszönöm Kollarik Tamásnak, hogy behívott ebbe a munkába. Bölöni László a sportemberi kitartás szimbóluma, gyerekkorom óta rajongok érte. Nemcsak sportolóként, de emberként is példaértékű, hiszen aktív labdarúgóként elvégezte az orvosi egyetemet és fogorvosként is dolgozott. A film a kortársak számára nosztalgia és memento, az utókornak pedig hiteles, eredeti felvételekkel kísért dokumentáció.”
A Bölöni – Az erdélyi legenda című film szereplői: Bölöni László, Bölöni István, Bölöni Klára, Valentin Ceaușescu, Petr Čech, Dr. Radu Deac, Mircea Dinescu, Luciano D’onofrio, Pierre Dreossi, Helmuth Duckadam, Elekes Botond, Florea Ispir, Gheorghe Hagi, Vanessa Alves, Ion Bărbulescu, Pedro Barbosa, Gavril Balint, Miodrag Belodedici, Miguel Bernardo Bianquetti, Becze Zoltán, Bölöni Eszter, Bölöni Ilona, Jenei Imre, Rui Jorge, Kim Källstrom, Kincses Előd, Kovács Kálmán, Marius Lăcătuș, László Zsolt, Silviu Lung, Mircea Lucescu, Madaras Éva, Florentin Marinescu, Víctor Muñoz Martinez, Martos Győző, Nyilasi Tibor, Papp Éva, João Pinto, Ricardo Quaresma, Ribeiro Telles, Elma Aveiro Ronaldo, Tudorel Stoica, Seress Magdolna, Sikó József, Szöllősi György, Raphaël Varane, Vajda György, Hugo Viana, Axel Witsel.
A dokumentumfilm Dr. Kollarik Tamás rendező, egyetemi tanár, tucatnyi könyv szerzője (Élő történelem-Domonkos Miksa, Ocskay László százados, az elfelejtett hős, Magyarok Hollywoodban sorozat…) ötlete alapján készült, társrendezője Szabó Attila sokszorosan elismert erdélyi alkotó (Úton-útfélen, Méregzöld mesék, Egy Isten, két nemzet), producere dr. Novák Tamás (Ritmusgyakorlatok-In memoriam Honti Ilona, Hősnők, 101. magyar népmese), szakértőként közreműködött Szöllősi György sportújságíró, szakíró.
Operatőr-vágó: Antal-Demes Szabolcs (101. magyar népmese, Traumáinkon innen és túl), zeneszerző: Pacsay Attila (Semmelweis, Zárójelentés, Post Mortem, Apró mesék)
A Bölöni – Az erdélyi legenda című dokumentumfilm a Nemzeti Filmintézet és a Bethlen Gábor Alapkezelő támogatásával készült, forgalmazója az Uránia Film.
A film exkluzív, közönségtalálkozóval egybekötött bemutatóját Bölöni László születési helyén Marosvásárhelyen október 20-án, a Kultúrpalotában délután 15 és 19 órakor tartják.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Szórakozás
Flipperláz Budapesten: októberben a Ráday utcára figyel Európa
Idén októberben egy hétig a fővárosi Ráday utca lesz a flippervilág központja – az itt található Game Galaxy ad majd ugyanis otthont a Hungarian Pinball Opennek /HPO/, ahol körülbelül 200 európai versenyző, köztük nemzetközi szinten kiemelt játékosok mérik össze tudásukat.
Az idei versenysorozat egyik különlegessége a női mezőny erőpróbája lesz. A nevezési helyek rövid idő alatt beteltek, az eseményeket az érdeklődők azonban online is követhetik.
Bár a versenysorozat már két évtizedes múltra tekint vissza itthon, a mostani, 2025. október 23–27. között megrendezésre kerülő Hungarian Pinball Open (HPO) egyedülálló mezőnyt vonultat majd fel: 18 országból, többek között Angliából, Lengyelországból, Svédországból, Szlovéniából, Németországból, Ausztriából, Norvégiából, Olaszországból, Hollandiából és Romániából érkeznek a versenyzők a Ráday utcai rendezvényhelyszínre, a Game Galaxy-ba. Az indulók között az utóbbi világbajnokságok dobogós helyein végző finn és svéd játékosok is szerepelnek.
A többnapos versenyen csütörtökön 48, pénteken pedig két időpontban további 72–72 játékos játszik selejtezőt és küzd a továbbjutásért. A versengés izgalma és hangulata az érdeklődők számára online is átélhető lesz: a HPO-t idén is élőben közvetítik egy Twitch csatornán.
A magyar flipperes közösség különösen nagy várakozással tekint az eseményre, hiszen a nemzeti csapatunk idén júniusban Európa-bajnoki címet szerzett Ausztriában. A történelmi győzelmet Solymosi Gábor, Pálfi Erik, Scholtz Bálint és Csaplovits Ferenc hozta el – hogy hazai pályán is újra bizonyíthassanak, természetesen mind a négyen ott lesznek a HPO-n. /Érdekesség, hogy Solymosi Gábor már a 2011-es spanyolországi Európa győztes csapatnak is tagja volt./
A HPO egyik különlegessége a IFPA által jegyzett női verseny, amely október 25-én, szombaton 19 órakor rajtol. A „Pace Matchplay” formátumú megmérettetésre nemcsak a HPO női indulói, hanem bárki – akár teljesen új érdeklődő – is nevezhetett.
A versenyt a Game Galaxy “anyaintézménye”, a világszerte elismert budapesti Flippermúzeum szervezi, amely idén ismét megkapta a világ vezető utazási website-ja, a TripAdvisor „Traveler’s Choice 2025” elismerését, amely az oldalon szereplő helyek legfeljebb 10%-ának adható. A Flippermúzeum továbbra is Magyarország egyik legnépszerűbb tematikus múzeuma, a főváros 1090 látnivalója közül hosszú évek óta az első 10-ben szerepel az oldalon.
A múzeum nemcsak a HPO szervezésében aktív: idén elindította a legnagyobb flippergyártóval, az amerikai Stern Pinball-lal közösen futó „Stern Army Tuesday” eseménysorozatát is, ahol versenyekkel egybekötve rendszeresen bemutatják a cég legújabb flippergépeit. Így került sor nemrégiben a „King Kong”, valamint a “Dungeons and Dragons” flipper magyarországi premierjére is a múzeumban. A szervezők egyik célja, hogy a flipper közösség nyitott és inspiráló maradjon mindenki számára, akit megszólít a játékos versengés öröme.
A Game Galaxy a verseny idején, október 23–27. között kizárólag a HPO-nak ad otthont, ezért ebben az időszakban a céges és magánrendezvények számára nem lesz bérelhető a helyszín. A Flippermúzeum rendezvényközpontja az elmúlt 1 évben számos céges és magánrendezvénynek biztosított helyszínt, de forgatták itt nagyköltségvetésű magyar filmes produkció jeleneteit, és Budapesten készülő hollywoodi nagyjátékfilm munkálatainak záró rendezvényét is tartották már a Galaxy-ban.
Szeptember 2-án – az eddigiekhez hasonlóan – a Flippermúzeumban került sor a Stern Army Tuesday következő állomására is, ahol a világ vezető gyártója, a Stern legújabb gépe, a King Kong flipper először volt kipróbálható hazánkban. A képen a győztesek.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Szórakozás
Hollywoodi díszletek között derül ki, ki a legjobb a csapatban
A filmek világában tárulnak fel a valós munkahelyi kompetenciák
A modern vállalati környezet egyik legnagyobb kihívása az olyan nehezen mérhető, mégis kulcsfontosságú kompetenciák objektív azonosítása, mint a stressztűrés, a vezetői potenciál vagy az együttműködési készség. A hagyományos kiválasztási és értékelési módszerek, mint az interjúk vagy a tesztek általában nem adnak képet arról, hogyan teljesíthet egy munkatárs valós környezetben, nyomás alatt. Erre a problémára kínál tudományos alapokon nyugvó megoldást egy szeptember 1-jén Budapesten megnyílt központ, amely az olyan készségeket teszi próbára, mint a kommunikáció, a döntéshozatal, a kreativitás, a rugalmasság.
A koncepció alapja az a kognitív tudományok által is igazolt tény, hogy nyomás alatt, egy konkrét cél érdekében végzett közös problémamegoldás során az egyének és a csapatok rejtett dinamikái felerősödnek.
Pszichológia a játék mögött
„A nálunk alkalmazott módszer szakít a hagyományos csapatépítők felszínes megoldásaival. Olyan játékalapú szimulációkat alkalmazunk, amelyeket nem egyszerűen szórakoztatásra, hanem konkrét oktatási, fejlesztési vagy diagnosztikai célokra terveztek” – magyarázta Gattyán Zoltán, a Game Over Experience Hub tulajdonosa.
A központban 15, filmes tematikájú szabadulószobában a résztvevők olyan komplex, időre teljesítendő küldetéseket kapnak, amelyek azonnali és ösztönös reakciókat váltanak ki belőlük.
„Ez nem csupán egy szabadulószoba, hanem egy játékelmélettel és pszichológiai alapokkal megfűszerezett környezet, ahol a munkatársak rejtett képességei és valós viselkedési mintázatai válnak láthatóvá. A hollywoodi filmeket idéző díszletek – mint a Gyilkosság az Orient expresszen, a Nemo kapitány Nautilusa, vagy a Feláldozhatók világa, segítenek elérni, hogy a résztvevők levetkőzzék a tanult, céges viselkedési sémákat, és előtérbe kerülnek az autentikus személyiségjegyeik” – fogalmazott Gattyán Zoltán.
Soft skillek objektív mérése
Egy CV vagy egy interjú önmagában már nem elegendő egy működő, agilis csapat felépítéséhez. Ahhoz, hogy egy cég igazán hatékony legyen, a vezetőknek és a munkatársaknak, váratlan, komplex helyzetekben is helyt kell állniuk. A Dubaj és London után Budapesten is elérhető módszer olyan tudományos kutatásokon alapszik, amelyek szerint az agynak szüksége van a komplex, kihívást jelentő rejtvényekre a fejlődéshez.
„A küldetések során a csapatoknak nemcsak logikai feladatokat kell megoldaniuk, hanem bizonyítaniuk kell együttműködési készségüket, kommunikációjuk hatékonyságát és stressztűrő képességüket is. A játékban egyértelműen kirajzolódik, ki az, aki természetes vezetőként képes irányítani a többieket, ki a kreatív problémamegoldó, vagy kinek a monotóniatűrése kiemelkedő. A tapasztalatok így kézzelfogható segítséget nyújtanak a csapatösszeállításnál, a tehetséggondozásban és a vezetői utánpótlás tervezésében” – tette hozzá a Game Over Experience Hub tulajdonosa.
A játékszobák és a minden technikai igénnyel felszerelt rendezvénytér akár 150 fős eseményeknek is otthont adhat. Az újlipótvárosi helyszín lehetővé teszi, hogy a cégek a csapatépítő programot követően helyben tartsák meg a kiértékelő megbeszéléseket, tréningeket vagy akár egy teljes céges eseményt.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Mozgásban2 hét ago
A Tesla új Supercharger állomást nyit Magyarországon
-
Zöld5 nap ago
Kiszárad a Balaton? – Az AI mondja meg?
-
Tippek2 hét ago
Kitörni a buborékból: divatossá tennék a fenntarthatóságot
-
Ipar2 hét ago
Sokoldalúan konfigurálható kompakt erőművek
-
Ipar2 hét ago
Az Emerson oxigénelemzője egyszerűen használható a tüzelő berendezések optimalizálásához
-
Okoseszközök2 hét ago
Extrém ellenállóképességgel vértezték fel a G-Shock újdonságát
-
Gazdaság2 hét ago
A teljes nyomdai szektort veszélyezteti a brutális adóemelés
-
Gazdaság2 hét ago
Új, rugalmas üzleti tarifacsalád és digitális app KKV-knak