Szórakozás
Negyvenéves magyar mikroszámítógépre fejlesztenek új játékokat
Újjáéledt az egyik legritkább és legkultikusabb magyar otthoni számítógép, az Aircomp-16, sorban fejlesztik rá az új játékprogramokat. Október 15-ig egy teljesen nyílt játékpályázat keretében bárki beküldheti új játékprogramjait a muzeális típusra, ezzel gaming platformmá avatva a magyar informatikatörténet egyik legkülönlegesebb számítógépét.
A „magyar Steve Jobsnak és Steve Wozniaknak” is nevezett, tehát a sokak által az Apple alapítóihoz hasonlított tinédzser testvérpár, Lukács József és Lukács Endre 1982-re készültek el Homelab-2 nevű számítógépükkel, melyet egy bárki számára elérhető árú, könnyen kezelhető házi komputernek szántak, ezzel új kategóriát megalapozva az országban. A fiatal testvérpárt a brit Sinclair gyártó számítógépeinek híre inspirálta, de a saját mikroszámítógépüket teljesen saját ötletek alapján tervezték. A Homelab-2 számítógépet magánemberek, „csináld magad” módra építették meg a Neumann Társaság Simonyi Endre által alapított szakosztályában, a HCC számítógépépítő klubban: ki miből tudta – volt, aki szaloncukros dobozba vagy aktatáskába építette be a saját maga forrasztgatta számítógépét. A legismertebb otthoni építésű változatot Kanics Miklós alkotta meg FUSHIBA néven, viccesen utalva a korszakra jellemző össznépi fusizásra.
A mindössze 16 Kilobájt RAM memóriával, de feltűnően jó grafikával (320×200 képpont felbontás) és innovatív BASIC nyelvjárással rendelkező Homelab-2 számítógépből 1983-84 körül egy alapvetően mezőgazdasági szövetkezet, a BOSCOOP is legyártott százas nagyságrendben néhány kis szériát AIRCOMP-16 néven, főleg a korszak TSz-eit ellátva számítógéppel és takarmányoptimalizáló programmal.
A kultikus Aircomp-16 / Homelab-2 számítógépekből alig néhány eredeti példány maradt fent. A legritkábbnak a BOSCOOP cég által gyártott Aircomp számítógépek első szériája számít, melynek egy fehér példányát a Neumann Társaság Informatika Történeti Kiállítása őrzi Szegeden. A Neumann Társaság munkatársát, Képes Gábort nagyon zavarta, hogy az ismert számítógéphez alig maradtak fent eredeti szoftverek – a gép mintakazettáján lévő demonstrációs programokat jelenleg is keresik – és az ő ötlete volt az is, hogy pályázatot ír ki új játékok megalkotására.
„A játékpályázatot az is segíti, hogy Nagy Attila barátom elkészítette az Aircomp-16 működő replikáját, amit a jövő évben kiállításon is szeretnék bemutatni. Olyan játékprogramokat várok, amelyeket egy eredeti vagy replika számítógépen is be tudunk tölteni, .wav kiterjesztésű hangfájlként. De természetesen emulátorok is léteznek már, melyek a játékok fejlesztéséhez és kipróbálásához is használhatók”
– mondta Képes Gábor. A Homelab-2 / Aircomp-16 játékpályázatra már ismert programok, így a Tetris, a Sokoban, a 2048, a kígyós játékok verziói is megjelentek, de még bárki megcsillogtathatja programozói tudását. A programokat a nyilvános Homelab Facebook-csoportba várják október 15-ig. A csoporttagok által legjobbnak ítélt játék szerzőjének az Idézhető Neumann János című új, exkluzív album egy példányát ajánlotta fel a Neumann Társaság – továbbá az ipon.hu, a pleasurebytes.games és a pexy.io is felajánlott nyereményeket.
„Ez az ikonikus magyar mikroszámítógép még ma is inspiráló és kihozza a programozókból a kreativitást”
– mondta Képes Gábor, a Neumann Társaság informatikatörténésze, a pályázat ötletgazdája. Az eredeti Aircomp-számítógépeket akár a Kutatók Éjszakáján is meg lehet tekinteni Szegeden, ugyanis a Neumann Társaság aznap sokféle színes programmal várja az érdeklődőket a kiállításon. Budapesten pedig az informatika atyjára, Neumann Jánosra emlékeznek az Óbudai Egyetemen a társaság szervezésében.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ajánljuk még
Többszáz hektárnyi védett erdő újulhat meg az E.ON fejlesztése nyomán
Robottechnológiával és számítógép-vezérelt eljárásokkal a világ élvonalában
Siemens-kutatás: egyre jövőtudatosabbak a magyar vállalatok
Elstartoltak a Széchenyi István Egyetem innovatív kutatás-fejlesztési programjai
Az ABB 280 millió dollárt fektet be európai Robotika központjába Svédországban
Magyar innováció forradalmasítja a gyümölcsfogyasztást?
Szórakozás
Vektor VR – immerzív dokumentarista alkotások láthatatlan folyamatokról, kortárs problémáinkról
A virtuális valóság élmények és a valóságot feldolgozó nyers dokumentumfilmek világát egyesíti a Verzió Dokumentumfilm Fesztivál innovatív szekciója, a Vektor VR. November 23-29.
között nyolc különleges alkotás lesz megtekinthető, melyek mind intenzív átlényegülést kívánnak a felhasználótól. Mit hozhat a VR és a dokumentarista műfajok összekapcsolódása? Az online regisztráció november 9-től elérhető az alábbi linken.
A Verzió Magyarországon minden évben nemzetközi és magyar dokumentumfilmeken keresztül képviseli az emberi méltóságot és közös társadalmi ügyeinket – idén immár 20. alkalommal. Az idei jubileumi fesztivál rendkívül változatos programot kínál, egy virtuális utazást több mint 40 országon keresztül, 80 alkotás segítségével. A Verzió a legújabb díjnyertes filmek mellett kísérleti műveket is elhoz, amelyek megmutatják a nézőnek a dokumentumfilmezésben rejlő műfaji sokrétűséget.
A Verzió fesztivál keretében idén is teret kapnak a filmes műfajok határterületein mozgó alkotások. Ilyen a Vektor VR szekció, melynek alkotásai olyan élethelyzeteket mutatnak be, amelyek a VR médiumán keresztül még erőteljesebben hatnak.
A VR fogalma nem csak egyetlen technológiát jelöl, hiszen minden olyan megoldás ide tartozik, mely az erre kifejlesztett multimédia eszközök – például szemüveg, kesztyű – segítségével immerzív élményt nyújt a néző számára. Legnépszerűbb formái a 360 fokos videók, melyek szférikusan képezik le a környezetet, a CGI segítségével létrehozott élmény, illetve azok az alkalmazások, melyek letapogatják, majd reprodukálják a valóság helyszíneit a három dimenziót egyszerre rögzítő fotogrammetria és egyéb szkennelési technikák segítségével. A különböző fejlesztésekben közös, hogy felerősítik a szubjektív érzékelést, és mivel a néző a virtuális térben helyezkedik el, a jelenlét élménye által különböző mértékben, de mindenképpen aktivizálódik. A VR mint médium egyedi jellemzői – az interaktív történetmesélés, a 360-fokos látvány, az interakciók sokrétűsége – is mind a bevonódás erősítését, a befogadói élmény fokozását szolgálják.
A VR és a dokumentarista műfajok összekapcsolódása hatalmas lehetőségeket rejt. A Vektor VR keretében bemutatott alkotások között megtalálható a 360 fokos animáció és film is, valós idejű játékmotor használatával készült interaktív alkotás vagy és 3D szkenneléssel újraalkotott tér alapú tartalom is. A szekcióba beválogatott nyolc produkció környezetünk változásának hosszútávú hatásait és az erőszak mechanizmusait vizsgálja, illetve minden olyan folyamatot, amely sokszor láthatatlan, de már teljesen meghatározza világunkat.
A Főtérről című alkotás 2022-ben a Velencei Filmfesztivál Immerzív szekciójának nagydíját nyerte el. Játékos módon mutatja be, miképpen alakulnak a társadalmi dinamikák, hogyan nyernek teret belső ellentétek, háborúk.
A Fresh Memories: The Look a 2023-as SXSW fesztiválon debütált, és Harkiv város lakóinak szemén keresztül szembesíti a befogadót a háború borzalmaival és annak utóhatásával.
A 21-22 Kína című alkotás egy meditatív madártávlatból látható utazásra invitálja nézőit a Kínába, ahol az urbanizáció, ipari fejlődés és a topográfiai változások elképzelhetetlen változásokat hoztak a tájképbe, ezáltal láttatva az antropocén korának következményeit.
A Plastisapiens című alkotást a 2022-es Tribeca filmfesztiválon mutatták be, később pedig elnyerte az IDFA – Amszterdami Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál DocLab Special Jury Award for Creative Technology díját. A film a környezetrombolás és a műanyag mindent beborító voltára hívja fel a figyelmet egy humoros interaktív animációban.
A Sorella története (amelyet a magyar származású Ausztráliában élő Hegedüs Péter rendezett) egy 360 fokos filmalkotás tavaly a Velencei Filmfesztivál versenyprogramjában szerepelt. A film1941-ben a lettországi 10 éves Sorellát követi utolsó útján a Balti-tenger partjára, ahol közel 4000 embert, főként nőket és gyerekeket gyilkoltak meg náci kollaboránsok.
A Fazakas Fanni által rendezett Hiányzó 10 óra című interaktív VR élményben Greget kísérjük végig egy bulin, és döntéseket hozhatunk arról, hogy kinek szeretnénk megfelelni és ezáltal milyen értékrendet szeretnénk követni. A többszörösen díjnyertes interaktív VR alkotás morális döntések sorozata elé állítja a nézőt, és szembesíti is azok következményével.
A Fényfoltok a látásról, annak természetéről szól egy különleges emberi történet kapcsán. A harcmezőn látását vesztett katona számára 25 év sötétség után egy egyedülálló lehetőség kínálkozik. Egy sikeres beavatkozás után először pillanthatja meg szeretett feleségét és négy gyermekét. A történet azonban ezután váratlan fordulatot vesz. A film rendezője Adam Weingrod, aki korábban elnyerte a Verzió Filmfesztivál Best Debut Film díját is.
A Szolastalgia című művében Szymon Rogiński teleobjektívvel és nagylátószögű drónkamerával vizsgálja a lengyel városképeket: egyszerre láttatja a bensőséges érzelmeket, a helyi emberek megrendítő erőfeszítéseit és azt a katasztrofális hatást, ami maitt a természeti tájak világszerte eltűntek..
A Vektor VR szekció filmjei november 23-29. között lesznek megtekinthetők a CEU Nyitott Galériájában (Budapest, 1051 Nádor utca 11), és egymással párhuzamosan futnak majd, 8 állomáson.
A kiállítás hétköznap 13-21 óra között, hétvégén 11-21 óra között lesz látogatható. A Vektor VR kurátorai Bakk Ágnes Karolina PhD és Szabó András. A szekció a Nemzetközi Visegrádi Alap és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg, a Code and Soda és a Random Error Studio partnerségével.
A Vektor VR szervezői egy különleges kerekasztal-beszélgetésre is invitálnak Virtuális valóság: a dokumentumfilm-készítés kísérleti megközelítése címmel november 25-én 14 órakor. A beszélgetés keretében azt vizsgálják, hogy a filmes alkotók miért választ(hat)ják a VR-t dokumentumfilmtémáik médiumaként. A kérdést filmes, animációs, egyetemi oktatói, fotográfusi és technológiai szemszögből is körbejárják.
A vendégek:
- Szymon Rogiński, a Szolastalgia alkotója
- Volodymyr Kolbasa, a Fresh Memories társrendezője
- Pedro Harres, a A Főtérről rendezője
- Michal Kabat, a nagyszombati egyetem oktatója
- Szabó András a Random Error Stúdió/Code and Soda képviseletében
https://verzio.org/hu/2023/exhibition/vektor-vr
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Szórakozás
Digitális meseösvény ovisoknak
Interaktív városnézés országszerte már közel 70 helyszínen.
Aki próbált már óvodáskorúakkal várost nézni, az tudja, hogy nem könnyű feladat, ám nem is teljesen lehetetlen. A Plukkido játéktervezőinek új ötlete lehetőséget ad a kisgyerekes családoknak, hogy mesékkel és a fantáziavilág mozgósításával fedezzék fel a környéket, mindössze egy okostelefon és egy kis turpisság segítségével. A képzeletbeli manók ugyanis ott és akkor szólítják meg a gyerekeket, amikor az a családoknak a legkényelmesebb. A kreativitást fejlesztő, játékos fejtörőkkel teli digitális meseösvény Budapesten kívül már több hazai nagyvárosban, Debrecenben, Győrben, Pécsen és Szegeden is elérhető.
Városnézés ovisokkal, kicsit másképp
A Plukkido applikációban elérhető digitális meseösvény különleges mesevilággal várja a családokat már közel 70 helyszínen, ahol séta közben hétköznapi tereptárgyak és városi nevezetességek elevenednek meg a manók meséi, valamint a gyerekek képzelete, illetve aktív tevékenysége által. A gyerekek így játszva tanulnak, miközben megfigyelő és problémamegoldó képességük, empatikus készségük fejlődik. Nem beszélve arról, hogy az interaktív, mozgásos feladatok és érdekes fejtörők révén a szülők könnyedén lefoglalhatják a kicsiket, hiszen a manók segítségével úgy és olyan dolgokat ismerhetnek meg a környéken, ami valóban érdekes a számukra. A Keleti pályaudvar bejárata például kiváló lehet egy manóföldi Vekker-szelídítő bűbáj végrehajtásához, az Átjáró-barlangon keresztül pedig talán még törpök is kergetőzhetnek a Normafán. Ki tudja!
Aktívan alakítható meseélmény
A sétálós kalandjáték alapja a meseélménybe integrált ismeretterjesztés, célja pedig, hogy hidat képezzen a városi látnivalók és a gyerekek határtalan képzeletvilága között. A digitális meseösvény lényege ugyanis nem a telefon és a „kütyüzés”, hanem a kreativitás és a képzelőerő fejlesztése. A Plukkido meseélmény sajátossága, hogy annak a felnőttek is részesei, a történéseket pedig a gyerekek aktív közreműködésükkel folyamatosan alakíthatják, így interaktivitásra sarkallva a családokat még a leghétköznapibb helyzetekben is. Az ingyenes mesélő sétákon a szülőknek a manók cinkosaként a megfelelő helyre kell navigálniuk, ahol együtt meg kell hallgatniuk a manók üzenetét, amik csak a mesébe foglalt látnivalók közelében szólalnak meg. Ezután a gyerekek szabadon, a környezet alapos megfigyelésével megoldhatják a látnivalókhoz kapcsolódó játékos küldetéseket, aktívan segítve közben a bajba keveredett manókat, akik természetesen később meg is köszönik a kapott segítséget, keretbe helyezve az aktuális kalandot.
Különleges séták, de merre?
Budapesten több helyszínen (pl. Margit-sziget, Városliget, Normafa), a fővároson kívül pedig egyelőre Debrecenben, Győrben, Pécsen és Szegeden érhető el a Plukkido digitális meseösvénye közel 70 különböző állomással, ahol a valóság összekapcsolódik a mesevilággal. Az applikáción belül a Meseösvény menüpont rejti az interaktív sétákat, ahol egy bemutató próbajáték megoldása után bárki böngészhet az elérhető küldetések között, így eldöntheti, merre induljon. „Budapesten két kiemelt sétánk is van, a Fiumei úti sírkertben a manók az emlékek szárnyán az óvodás korosztálynak is érdekessé varázsolják a szoborpark különlegességeit. A Gozsdu udvar környékén pedig a kis manósegítők apró ajándékra válthatják kalandozásaikat, csak követniük kell a csillaggal jelölt állomásokat. Remélem, hogy a jövőben egyre több ilyen kezdeményezést valósíthatunk meg országszerte” – tette hozzá Táncsics Judit, a Plukkido ügyvezető-társalapítója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Szórakozás
Barbie© SmartThings Álomház
Exkluzív, 8K felbontású előzetessel és Barbie© SmartThings Álomházzal ünnepli a Samsung a Barbie mozifilm megjelenését a Warner Bros. Pictures-szel együttműködésben.
A mozikban júliusban debütált Barbie-film az idei év egyik legnagyobb popkulturális eseménye – a megjelenése előtt a Samsung partnerséget kötött a mozifilm forgalmazójával, a Warner Bros. Pictures-szel. A különleges együttműködés egy globális kiskereskedelmi aktivitással indult, Európában online is fut tovább a kampány: felépült a virtuális Barbie SmartThings Álomház.
Barbie-láz 8K-ban
A július 20-i bemutató előtt, amíg egyre nőtt várakozás és a kíváncsiság a rózsaszín álomvilág iránt, addig a partnerüzletekben vásárlók és nézelődők 8K minőségben élvezhették a Barbie-film tündöklő előzetesét. Az áruházakban kihelyezett Samsung Neo QLED 8K okostelevíziók képernyőjén lejátszott kedvcsináló a mozifilm szemkápráztató látványvilágát mutatja be. Az egyedi bevezetés a Samsung és a Warner Bros. Pictures közti szélesebb körű, 8K tartalmakra kiterjedő együttműködésének egyik elemeként egyszerre izgalmas előrelépés a nagy felbontású vizuális tartalmak tekintetében, bemutatva a Samsung Neo QLED 8K funkcióit és képességeit, és mellette egyúttal felkelti az érdeklődést a moziminőség iránt is.
Bepillantás az álomvillába: Barbie© és SmartThings kollaboráció
A Samsung weboldalán pedig bepillanthatunk Barbie© SmartThings Álomházába, amely hétköznapi jeleneteken keresztül mutatja be az okosotthonokban rejlő lehetőségeket és kelti életre Barbie pezsgő világát a SmartThings segítségével. A SmartThings zökkenőmentesen kapcsolja össze az otthoni eszközöket: az applikáció a csatlakoztatott készülékek kiterjedt, nyílt ökoszisztémáját teremti meg, világszerte több mint 150 millió felhasználóval. Mindössze egy alkalmazás, Samsung-fiók és Wi-Fi kapcsolat szükséges egy okosotthon vezérléséhez: a SmartThings lehetővé teszi az igazán személyre szabott otthon kialakítását, amelyet a felhasználók teljes mértékben saját igényeikhez igazíthatnak, így nyomon követhetik az energiafogyasztást vagy akár egy Barbie© inspirálta házibuli hangulatát is megteremthetik.
A kreatív együttműködés egyszerre repít el minket Barbie-földre, ahol felfedezhetjük az ikonikus Álomházat, és mutatja meg, hogyan teheti hatékonyabbá mindennapjainkat a Samsung SmartThings. A rózsaszín weboldalt böngészők Barbie© SmartThings által vezérelt okosotthona példáján keresztül többek között megismerhetik, hogy miképpen indíthatják be a bulit Galaxy Flip4 eszközük segítségével, hogyan játszhatnak le zenét a SmartThings applikáción keresztül, miként adhatnak egy kis extra rózsaszínt a megjelenésükhöz a Galaxy Watch4-nek köszönhetően és hogyan használják a Jet Bot MI+ robotporszívót a konfetti könnyed feltakarítására a saját Álomház-ünnepségük után.
Barbie SmartThings Álomházának felfedezése során megismert viselhető, háztartási vagy mobil okoseszközökre rákattintva az aloldal látogatói gördülékenyen eljuthatnak a vásárlásig is.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Népszerű
A profittermelő FDM 3D nyomtatás
Fenntartható értékteremtés
E-autó-kisokos: melyik töltő mit tud?
Négy szempont alapján eldönthető, hogy fejleszteni érdemesebb vagy kész szoftvert venni
A biztonság még soha nem volt ennyire fontos az MSP-k számára
November 10-én összegyűlik a regionális startup világ Budapest szívében!
Tavasztól a 3-as szintű, nagymértékben automatizált járművezetés is elérhető lesz az új BMW 7-es sorozatban
A globális felmelegedés 1,5°C-ra szorításához a jelenleginél hétszer gyorsabban kell csökkenteni a szén-dioxid-intenzitást
Stresszes munkatársak, környezetszennyezés és akadozó munkafolyamatok
Öngondoskodás mentheti meg a jövő nyugdíjasait
Kapcsolódó cikkek
Technokrata.hu
Építkezésedhez is a raklapos futár lehet a megoldás!
A magyar cégek fele nem tud pályázni EU-s támogatásokra
Minden régióban emelkedik az 5G mobilelőfizetések száma
Az európai válaszadók többsége a stressz és az elhízás miatt aggódik
A Kyndryl technológiai előrejelzései 2024-re
A Microsoft mesterséges intelligencia megoldásával növeli hatékonyságát a Schneider Electric
Legfontosabb hajtástechnikai innovációk
Mesterséges intelligencia alapú kampánnyal teszi még egyedibbé a Lexus az LBX élményt
Csatlakozott a flottához a Celebrity Cruises negyedik Edge-hajója és bejelentették az ötödiket is
Lezárult az első alkalommal megrendezett MCC Ötlet Inkubátor program
Műszaki-Magazin.hu
Nagy teljesítmény, pontosság és rugalmasság a prémium szegmensben
Új acélesztergálási minőség nagy előtolású nagyoláshoz
Új FAULHABER IEP3 inkrementális enkóder
A magyar hatóságok is élen járnak az IP jogsértések megfékezésében
A Microsoft mesterséges intelligencia megoldásával növeli hatékonyságát a Schneider Electric
Az elektromos Volvo FH nyerte el az Év Kamionja 2024 díjat
Waberer’s logisztikai központ épülhet Debrecenben
Hárommilliárd dolláros megállapodást kötött a Schneider Electric és a Compass Datacenters
Nagy alkatrészek nagy kihívásokkal
Kollaboratív robotok a hegesztésben
Friss
- Tippek2 hét
Öngondoskodás mentheti meg a jövő nyugdíjasait
- Tippek1 hét
Ezek lesznek a legkedveltebb reklámajándékok 2024-ben
- Mozgásban1 hét
Ilyen lesz a jövő autóbiztosítása
- Gazdaság2 hét
Tíz év alatt drasztikusan nőtt a munkaerőhiány Magyarországon
- Mozgásban2 hét
Ilyen autóban ülhet mostantól a japán császár
- Ipar1 hét
A Schneider Electric lezárta az EcoAct felvásárlását
- Okoseszközök1 hét
Az 5G-hálózat jelenleg legfejlettebb változatát indítja ügyfelei számára a Yettel
- Zöld1 hét
Újabb győzelem az üvegházhatású gázok ellen