Tippek

Az 5G elhozza a szinkronizált valóságot a mobilunkra

Az Ericsson 190 millió 5G előfizetést jósol 2020 végére

Az 5G-s mobilhálózatok már nem misztikus jóslatok részei.

A generációugrás mostanra megtörtént a világ összes régiójában, több tucat ország száznál is több szolgáltatójánál. Bár a legtöbb szó a technológia ipari felhasználásáról esik, az egyéni és üzleti mobilelőfizetők számára is új lehetőségek sorát hozza el a hálózatok új nemzedéke. Az 5G lehetővé teheti, hogy tényleg valós időben beszélgessünk vagy akár zenéljünk tőlünk több száz kilométerre lévő emberekkel, és benne van a potenciál, hogy magának a mobiltelefonnak a koncepcióját is megváltoztassa.

Az Ericsson előrejelzése szerint 2020 végére mintegy 190 millió 5G-s mobilelőfizetést használnak majd a mobilszolgáltatók ügyfelei világszerte, az új generációs hálózat térhódítása pedig minden eddiginél gyorsabban mehet majd végbe: 2025-ben már 2,8 milliárd ilyen előfizetésről beszélhetünk majd. (Ebből maga a vállalat is kiveszi a részét, 33 ország 65 mobilszolgáltatója, köztük a Magyar Telekom nyújt már ma is kereskedelmi 5G szolgáltatást az Ericsson eszközeivel kiépített hálózaton.)

Nem csillapodik az adatéhség

A mobilhálózatok evolúciója eddig minden generációváltás során új funkcióval egészítette ki a mobilkommunikációt, újabb képességekkel felruházva a mostanra mindannyiunk által használt mobiltelefont. A 2G-s hálózatokkal megjelenő, manapság már csigalassúnak és nagyon korlátozottnak tűnő adatkommunikáció után a 3G-vel végre elérkezett a mobil szélessáv korszaka, mely a 4G megjelenésével, a hálózatok kapacitásának és lefedettségének drasztikus növekedésével hozta el a ma ismert okostelefonok által kínált adatközpontú szemléletet és bőséges alkalmazáskínálatot.

Az adatéhség azonban nem csillapodik: a tavalyi, egy okostelefonra jutó globális átlag 7 GB-os havi adatforgalom az előrejelzések szerint 2025-re 25 GB-ra nő majd, olyan szintre, mely a hatékonyabb hálózati topológiák bevezetése nélkül szinte fenntarthatatlanná tenné a mobilos adathálózatok működését. Az 5G-vel az okostelefonok egy korábbi jelentős korlátuktól szabadulhatnak meg, így az adathálózat bárhol, bármikor szinte kimeríthetetlen, vagy lényegesen nehezebben kimeríthető erőforrásokkal áll majd az ügyfelek rendelkezésére, a mobilhálózat pedig szinte soha nem lesz többé szűk keresztmetszet az applikációk használata során.

Korlátlanság – mindenkinek

„Az első 5G-s okostelefonok 2019-es megjelenése óta eltelt időben a hálózatokkal együtt a készülékek képességei is rengeteget fejlődtek. Ma már egyes gyártók kínálatában nem kizárólag a felsőkategóriás típusok kiváltsága az 5G-kompatibilitás, hanem egyre több felső-középkategóriás vagy középkategóriás típus is támogatja az új hálózati technológiát. Mindez azt jelenti, hogy a szupergyors adatátvitel és az szinte késleltetés nélküli kommunikáció már nem csak egy szűk réteg kiváltsága lesz”

– mondta el Jakab Roland, az Ericsson regionális igazgatója.

A Counterpoint Research legfrissebb kutatása szerint az idei harmadik negyedévben több 5G-s készüléket adtak el a gyártók, mint az év első felében összesen, ami egyértelműen annak köszönhető, hogy egyes márkáknál már a 300 dollár alatti lélektani határ alatt is elérhetők egyes modellek. Eközben az okostelefon-penetrációt tekintve fejlettnek tekinthető piacokon az 5G-s zászlóshajó-készülékek megjelenése segítheti elő a technológia térnyerését – az 5G-s mobiladat-forgalom ebből fakadó jelentős növekedésére azonban várhatóan csak 2021-ben számíthatnak a szolgáltatók.

Ezzel az okostelefonok a felső-közép árszegmensben mindinkább alkalmasabbá válhatnak a magasabb minőségű fotók, videók készítésére és azonnali megosztására, illetve akár 4K felbontású videók vagy nagyobb bitrátájú zene streamelésére. Ám a legnagyobb előrelépést nem is feltétlenül a nagyobb minőség vagy a gyorsabb letöltési sebesség jelenti. Hanem a rendkívül alacsony látencia. Míg a sávszélesség azt fejezi ki, hogy egyszerre mennyi adat áramolhat a hálózaton, a látencia azt, hogy mekkora késleltetéssel indul el és érkezik meg az adattömeg. És ebben az 5G új dimenziót nyit.

„Az ember számára a valós idejű, élő kommunikáció a természetes. Amikor beszélgetünk, kb. 10 milliszekundum a látencia, ennyi idő, amíg az agyunk feldolgozza a hangot és képi jeleket, és közben már elkezd érzelmi reakciót adni”

– mutatott rá a Ericsson R&D Innovation Days Budapest nevű novemberi rendezvényen tartott előadásában Mischa Dohler, a King’s College London kutatója.

A mai internetes alkalmazásokban átlagosan 145 ms a látencia, de az 5G lehetővé teszi a 10 ms vagy még kisebb késleltetést. Így elérhetővé válik a szinkronizált valóság, ami több mint a virtuális valóság (VR) vagy a kiterjesztett valóság (AR). Nemrég egy olyan online koncertet adtunk egy 5G teszt segítségével, amelynek során én Berlinben zongoráztam, a lányom pedig Londonban énekelt, tökéletes szinkronban.”

Milyen lesz a jövő készüléke?

Azt egyelőre nehéz megjósolni, hogy a jövő (5G-s) okostelefonjain milyen applikációkat használ majd a többség, visszatekintve ugyanakkor jól látszik, hogy eddig minden mobilhálózati technológia/generáció elhozta az okostelefon-használatnak, illetve magának a készüléknek az evolúcióját. Míg a 3G-vel a korábban szinte kizárólag szöveges kommunikációra (e-mail, chat) használt kommunikátorok egy csapásra teljes értékű internetböngésző-eszközzé váltak, addig a 4G megjelenése együtt járt a legkülönfélébb közösségi hálózatok burjánzásával, illetve azok mobilos vetületeinek szárnyalásával, továbbá az eleinte jellemzően komoly korlátok közé szorított streaming tartalomfogyasztással.

Az újabb és újabb felhasználási módokkal együtt változtak a készülékek is, megjelentek a szupergyors központi feldolgozóegységek (rendszerchipek), a PC-kkel összemérhető nagyságú háttértár, a többszenzoros képrögzítő-rendszerek és az alájuk dolgozó fejlett jelfeldolgozó algoritmusok, emellett az okostelefonok kijelzőjének képátlója és felbontása egyaránt folyamatosan nőtt.

Az okostelefon-piac legnagyobb szereplői éppen tavaly, az első 5G-s modellek megjelenésekor dobták piacra az első olyan készülékeket, melyek hajlítható kijelzővel rendelkeznek, illetve valamilyen módon a kijelzőméret szempontjából multifunkciós, több eszközt is helyettesítő megoldássá válhatnak. Bár ezek még nem terjedtek el széles körben, az 5G-korszakban a variálható kijelző várhatóan nagyobb szerephez juthat, az okostelefonok pedig további funkciókat vehetnek majd át a számítógépektől, kameráktól és más szórakoztatóelektronikai berendezésektől, például játékkonzoloktól.

Az 5G várhatóan mindenhol, mindennel összeköt és a mostaninál is több adatot bízunk majd a hálózatokra, ilyen szempontból nemcsak a telefonok, de a hálózatok adatbiztonságának kérdése is még fontosabbá válik a következő időszak tervezési döntéseiben.

Tippek

Jó ötletek vannak, befektetők kevésbé

befektetők

A jó ötletek nem tűntek el a hazai startup piacról – a befektetők aktivitása viszont csökkent és a saját források is egyértelműen beszűkültek.

A forráshiányos időszakban ezért az inkubátorok szerepe még inkább felértékelődhet az izgalmas és innovatív vállalkozói ötletek felkarolásában. A start it @K&H vezető nagyvállalati inkubátorként ezért idén is megnyitotta kapuit az innovátorok előtt: 8 csapat került be a programba és nyert ezáltal féléves fejlesztést.

Féléves szakmai fejlesztést és értékes kapcsolatépítési lehetőséget nyert az a 8 csapat, akik a most zárult tavaszi kiválasztás győzteseiként bekerültek a start it @K&H programba, Magyarország vezető nagyvállalati inkubátorjába.

„Azt látjuk, hogy globálisan és itthon is erősen forráshiányos a startup ökoszisztéma – akár a befektetők aktivitását, akár a csapatok saját tőkéjét nézzük. Míg Nyugat-Európában és az Amerikai Egyesült Államokban az alapítóknak 6-12 havi megélhetési tartalékuk van, hogy kizárólag a startupjuk üzleti megvalósítására fókuszáljanak, addig ez itthon sokkal kevésbé jellemző. Ebben közrejátszik a bizonytalan gazdasági környezet és a magas infláció is, a befektetők ugyanis ilyen magas kamatkörnyezetben a kisebb kockázatú lehetőségekkel is jó megtérülést tudnak realizálni. Ilyenkor különösen fontos, hogy az igazán jó, innovatív ötletek ne vesszenek el, továbbra is lehetőséget kapjanak a startupperek arra, hogy üzletileg sikeres vállalkozást fejlesszenek”

– tájékoztatott Németh Balázs, a 2023-as év legjobb hazai digitális bankjának, a K&H-nak az innovációs vezetője.

fókuszban a digitális innováció

A startupok kiválasztásánál a három fő szempont az ötlet, a csapat és az üzleti megvalósíthatóság volt. Vagyis, hogy az ötlet mennyire eredeti és valós problémára ad megoldást, az üzleti modellt pénzügyileg is sikeressé lehet-e tenni, illetve a csapattagokban megvan-e a potenciál arra, hogy valóra váltsák ötletüket. Mindezek mellett a mostani kiválasztás fókuszában minden eddiginél nagyobb szerepet kaptak a technikai újítások, a 38 jelentkezőből kiválasztott 8 csapat mindegyike digitális innovációval került be. „Ma már minden probléma megoldásánál az egyszerű, digitális utat keressük és alkalmazzuk, a lakossági felhasználók is könnyen és aktívan használják akár az olyan komplex technológiákat is, mint a mesterséges intelligencia. Így a startupok számára nem lehet kérdés, hogy élen járjanak a digitális megoldások terén” – hangsúlyozta Németh Balázs.

A csapatok két helyszínen, Budapesten és Győrben vehetik igénybe a szakmai mentorok, a digitális technológiai szolgáltatások és a közösségi iroda nyújtotta lehetőségeket. Emellett a programban korábban részt vevők tapasztalatai, a K&H felső- és középvezetői közül kikerülő kulcsmentorok és kapcsolatépítést szolgáló események is segítik őket a tudásbővítésben és gyorsabb fejlődésben.

a start it @K&H új csapatai

  • Hashtagcase: ütésálló telefontokok, amiket egyedi technológiával a vásárlók saját igényeikre tudnak szabni.
  • Data Discovery: az e-commerce és kiskereskedelmi szektor számára nyújt adatelemzési megoldást, segítve a felhasználók tudatos, adatalapú döntéseit.
  • Nekotin: abban segíti a felhasználókat Európa szerte, hogy leszokjanak a nikotin tartalmú termékekről, illetve csökkentsék függőségüket egy 1 éves programmal, benne egészségügyi szolgáltatásokkal, csoportos terápiával és egyénre szabott leszokási tervvel.
  • Card in Move: okos névjegykártya, ami úgy könnyíti meg a kapcsolatteremtést az üzleti életben, hogy egy egyedi sales CRM rendszer is kapcsolódik hozzá.
  • Ubives: a biometrikus azonosítás új formáját hozza el, a felhasználók a komplikált jelszavak helyett a kamerába nézve is azonosítani tudják magukat a szükséges platformokon egyszerűen és biztonságosan.
  • EV Analytica: az elektromos töltőhálózatok különböző platfomjaira hoz egy új, mindenki számára használható egységes megoldást, hogy a felhasználók egy univerzális alkalmazásban kezelhessék a töltésüket, bármely szolgáltatónál is töltik az autójukat.
  • Seniorcentrum: a platform az idősgondozás Airbnb-je, ugyanis megbízható módon kínál otthoni idősgondozási szolgáltatást, ami online, pár kattintással lefoglalható és kifizethető.
  • Arport: AR (kiterjesztett valóság) alapon működő, belső navigációs megoldást kínál számos piaci szegmensben, mint például a repülőtéri navigáció, ahol az útvonalak optimalizálásával segít az ökológiai lábnyom csökkentésében.

További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

Hol van a használt mobilok legjobb helye?

használt

Bár látható javulás, a magyarok több mint fele még mindig otthon tárolja használaton kívüli, régi mobiltelefonját – derült ki a Yettel legutóbbi országos, reprezentatív kutatásából.

A milliónyi fiókban heverő mobilkészülékből rengeteg értékes anyag újra felhasználható lenne, miközben a bennük lévő akkumulátor évek alatt akár tűzveszélyessé is válhat. Most a használt mobilok akár 30 000 Ft-ot is érhetnek a Yettelnél.

A Yettel legutóbbi országos reprezentatív kutatása alapján a magyarok ötöde négy évnél tovább, a legtöbben – a megkérdezettek mindegy fele – 3-4 évig, negyedük pedig mindössze 1-2 évig használja mobiltelefonját. A használaton kívüli készülék leggyakrabban otthon, a fiókban végzi – a válaszadók több mint fele (55%) megtartja a kiszolgált mobilt, bár egy korábbi kutatás eredményéhez képest (63%) ez javulásnak tekinthető. Magyarországon mintegy tízmillió mobil-előfizetés van, így a már nem használt mobilkészülékek is milliós nagyságrendben lehetnek a fiókok mélyén.

Akik megőrzik korábbi mobiljukat, azok közel fele (47%) egy készüléket, egyharmaduk (32%) kettőt, ötödük (21%) pedig három vagy annál is több mobiltelefont tart otthon. A használtkészülék-átvevő lehetőségek terjedésének és a lakossági ismeretterjesztésnek fontos szerepe lehet abban, hogy csupán egy év alatt jelentős előrelépés tapasztalható 2022-höz képest, amikor még a régi mobilokat tároló válaszadók közel fele (46%) őrzött a fiókban három vagy annál több használt mobilt – ráadásul akár 10-15 évnél is régebbi darabokat. A kutatásból látszik, hogy szerencsére már egyre kevesebben dobják a szemétbe régi telefonjukat: a 2022-es 10 százalék után tavaly már csak a megkérdezettek 7 százaléka tett így.

Megőrizzük vagy kidobjuk? Van jobb megoldás!

Az elektronikai hulladékokban, így a mobilkészülékekben is találhatók olyan anyagok, amelyek a rendeltetésszerű használat során nem okoznak gondot, de nem megfelelő tároláskor vagy a kommunális hulladék közé kerülve már ártalmasak lehetnek a környezetre. Az öregedő akkumulátor például elkezdhet szivárogni, veszélyes anyagokat juttatva a környezetbe, vagy zárlat esetén akár tüzet okozhat.

A szemétbe hajítás helyett a készülékek újrahasznosítása nem csak a veszélyes anyagok miatt hasznos. Európában évi több mint kétmilliárd tonna hulladékot termelünk, ami jelentős környezeti terhelést okoz. Európai uniós törekvés az átállás az egyszeri fogyasztásra épülő lineáris szemléletről („vedd meg, használd, majd dobd el”) az úgynevezett körforgásos gazdaságra. Ennek fontos eleme, hogy a termékeket – vagy azt a részüket, ami használható belőlük – életciklusuk végén újrahasznosítják; ez történik a szolgáltatóhoz visszavitt mobilokkal is. Így csökken a hulladék mennyisége; értékes, egyre szűkösebben rendelkezésre álló nyersanyagokat takarítunk meg, ráadásul az alapanyagok és késztermékek újbóli felhasználása gazdaságilag is értékteremtő.

A Yettel mostani, környezetbarát akciója keretében jelentős kedvezményt érnek a régi, visszavitt készülékek: ha bármely Yettel üzletben május 29-ig leadjuk a használt, akár nem működő mobiltelefonunkat, 30 ezer forint kedvezményt kaphatunk bármely Samsung mobil árából publikus lakossági hangalapú számlás tariával (kivéve Yettel Start) történő vásárlásakor, két év hűség vállalása esetén. Az akcióban olyan választható modell is szerepel, amely régi telefon beszámításával összesen 70 ezer forint kedvezménnyel, 0 Ft-ért hazavihető Yettel Prime Plus tarifával. A leadott mobilnak egy kritériumnak kell megfelelnie: egy darabban kell lennie, de nem kell, hogy működőképes legyen.

Az akcióval a szolgáltató célja, hogy meglévő és új ügyfelei számára környezettudatosabb és költséghatékonyabb alternatívát is kínáljon új mobil vásárlása esetén. Az ajánlatban megvásárolható szinte minden új készülék már 5G-képes, ami nem csak az elérhető legújabb technológiát és annak minden előnyét kínálja, hiszen az 5G-hálózat egy egységnyi adatforgalomra eső energiaigénye alacsonyabb a korábbi technológiákénál.

További információ: https://www.yettel.hu/vidd-az-ujat


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

Így lophatják el bankkártyaadataidat az üzletekben

bankkártya

A bolti terminálokra állítólag dolgozók szokták telepíteni a kütyüket.

Nem csak internetes adathalász oldalakon próbálnak kártyaadatokat lopni a bűnözők, évtizedek óta problémát jelentenek a bankautomatákra és fizetési terminálokra rögzített „skimmer” eszközök is. Az avatatlan szemek számára a skimmerek a gépek részeinek tűnnek, de a bankkártya behelyezésekor lemásolják a kártyaadatokat. A kütyük minden információt továbbítanak az ATM-nek vagy a fizetési terminálnak, nem befolyásolják a normál működésüket, ezzel csökkentve a korai lebukásuk esélyét.

@keepityorkie Credit Card skimmer device found at supermarket Point Of Sale terminal. Be aware before you tap or skim your credit card. Don’t be a victim. #skimmer, #fraud, #identitytheft,#scam,#organizecrime#fyp#viral#ingenico#losangeles#public #protectyourself ♬ original sound – keepityorkie

A napokban óriási sokkot okozott a TikTokra keepityorkie néven videókat feltöltő férfi, egy szupermarket bankkártyás fizetési terminálján vett észre egy skimmert, így gondolt egyet és pénztárosok ellenkezése ellenére egyszerűen leszedte azt. Az eset egy szándékosan meg nem nevezett, Kalifornia állambeli kereskedésben történt, hazavitte magával a bankkártyák lemásolására kitalált kütyüt, majd később egy magyarázó videót is készített a működéséről. Állítása szerint értesítette a rendőrséget és a titkosszolgálatot is.

@keepityorkie Credit card skimmer found at supermarket part 2. How to identify an illegal Credit Card Skimmer overlay for ingenico lane/7000 point of sale terminals #skimmer #fyp #foryou #illegal #losangeles #scam #fraud #viral #identitytheft #warning #howto #signs #shimmer #callthepolice #cybercrime #scammer #scammeralert ♬ original sound – keepityorkie

A videók hozzászólásaiban több pénzügyi csalások felderítésével foglalkozó vagy foglalkozott személy is megszólalt. Az egyikőjük azt állítja, hogy évekig dolgozott egy nagy kártyakibocsátó cég kármegelőzési és csalási osztályán, a tapasztalatai alapján a bolti fizetőterminálokra 99 százalékban dolgozók teszik fel a kártyamásoló kütyüket, bár akadnak a szabályt erősítő kivételek.

Forrás: ORIGO


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss