Tippek

Ezen a biztonsági résen bármely Apple mobilba bejuthatott a Pegasus

pegasus

Biztonsági kutatók azonosítottak egy eddig ismeretlen sérülékenységet, amelyen keresztül a Pegasus kémszoftver bármelyik Apple-készüléket meg tudta fertőzni legalább idén február óta – írja a Washington Post.

A nulladik napi – azaz az érintett eszközök fejlesztője által nem ismert, ezért eddig nem is javított – sérülékenységet a kanadai Citizen Lab kutatói azonosították, akik már évek óta követik az izraeli NSO Group és kémszoftvere, a világszerte számos állami szereplő által használt Pegasus tevékenységét. A sérülékenységre egy meg nem nevezett szaúdi aktivista telefonján bukkantak, akit valaki megfigyelt a Pegasusszal, noha azt elvileg csak terroristák és más bűnözők megfigyelésére értékesíti az NSO.

A FORCEDENTRY (erőszakos behatolás) névre keresztelt sérülékenység az iMessage üzenetküldő egy hibáját használta ki, és az iOS, MacOS és WatchOS operációs rendszereket is érintette, azaz lényegében minden Apple-eszközt. Ahogy a Pegasus korábban azonosított módszereiről, erről is elmondható, hogy azért különösen veszélyes, mert a kémszoftver a hibát kihasználva úgy képes települni a céleszközre, hogy ahhoz a célpontnak semmit nem kell tennie, azaz nem kell átverni sem őt, hogy egy gyanús linkre kattintson, vagy megnyisson egy fertőzött emailcsatolmányt, a behatolás automatikus.

Az Apple hétfőn, a Citizen Lab bejelentése előtt adta ki a hiba javítását.

A Pegasus-botrány

Júliusban robbant ki a Pegasus-botrány, akkor jelentek meg a nemzetközi, 17 újság részvételével zajló oknyomozó projekt első cikkei a témában. Magyarországról a Direkt36 vett részt a munkában, az elkészült anyagokat a Telex is publikálta.

Az ügy lényege, hogy az okostelefonok feltörésére alkalmas izraeli kémprogramot – amelyet a gyártó állítása szerint kizárólag állami szerveknek bocsátanak rendelkezésére – számos országban nemcsak az eredeti céljának megfelelően (vagyis terroristák, bűnözők leleplezésére) használtak fel, hanem újságírókat, aktivistákat, ügyvédeket, politikusokat figyeltek vagy próbáltak megfigyelni vele. Az oknyomozó csapat Magyarországról 300 telefonszámot talált a célszemélyek listáján, köztük vannak újságírókellenzéki politikusok és üzletemberek is, némelyikük telefonjának vizsgálata során bebizonyosodott, hogy valóban feltörték a készüléket. A kormány először ezt tagadta, később azonban lényegében óvatosan beismerte, hogy állami szolgálatok lehallgathatták az Orbán-rendszerrel kritikus személyeket.

A botrányt kirobbantó magyar anyagot itt olvashatja, a témával foglalkozó összes cikkünket és videónkat itt találja meg. Ebben a videóban pedig röviden összefoglaltuk, miről is szól a botrány:

Forrás: Telex

Tippek

Nekem like, neked sértés – így beszélgetünk online

Szinte minden magyar internetező használ hangulatjeleket, mégis a háromnegyedüknél előfordult már, hogy nem ismerte egy-egy emoji jelentését – derült ki egy friss országos, reprezentatív kutatásból.

A felmérés alapján a különböző generációk sokszor más jelentést tulajdonítanak egy-egy hangulatjelnek: a mosolygó fej vajon kedves vagy negatív jelző? Mit jelenthet a vörös zászló, a bohóc vagy a barack? Most segítünk megfejteni az emoji-használat különbségeinek okait.

A generációk közötti kommunikációs különbségek megértésének egyik fontos pontja az online kommunikáció, ezen belül az emotikonok vizsgálata – ez adta az apropóját a Yettel országos, reprezentatív kutatásának. A felmérés eredményei alapján szinte mindenki szokott hangulatjeleket használni; a válaszadók 70 százaléka kifejezetten gyakran tesz így. Leggyakrabban a 26-35 évesek fejezik ki magukat hangulatjelekkel, az életkor növekedésével az emojik használata folyamatosan csökken.

Ezek a leggyakrabban használt emojik

A leggyakrabban használt hangulatjelek közé tartozik a vörös szív, a mosolygó fej, a könnyesen nevető arc, a szíves, mosolygó arc, illetve a csókot küldő fej. Érdekesség, hogy míg világszinten a like jel és a hangosan síró arc is szerepel a top 5-ben, itthon ezek kevésbé népszerűek a megkérdezettek válaszai alapján.

„Nemzetközi felmérések évek óta foglalkoznak azzal a kérdéssel, hogy mely hangulatjeleket használjuk a legtöbbször az online kommunikációban, illetve ezeknek hogyan változik a jelentése a különböző életkori csoportokban. A szimbólumok használata és a képiség egyre nagyobb szerepet kap az online térben, ez minden generációra jellemző, de különösen igaz a digitális trendszetternek tartott Z generáció esetében. Ennek fényében is időszerű volt, hogy Magyarországon is pontosabb képet kapjunk a jelenségről”

 – teszi hozzá Guld Ádám médiakutató.

A kutatás alapján hazánkban is jól megfigyelhetők a generációs különbségek a hangulatjelek használatát tekintve: míg a könnyesen nevető arc például az egyik legnépszerűbb emotikon a Z generációsoknál, az X korosztályosok már jelentősen kevesebben használják. Ezzel szemben a felfelé mutató hüvelykujj és a szolidan mosolygó arc inkább az X-esek körében kedvelt, a Z generáció válaszadóinak csupán a negyede használja – ráadásul ők a like jel használatát az idősebb korosztályhoz kötik. Továbbá az is kiderült, hogy minél idősebb a válaszadó, annál kevésbé valószínű, hogy ugyanabból az emotikonból többet rak egymás után.

Generációnként eltérő jelentések

A válaszadók háromnegyedével már előfordult, hogy kapott olyan emojit, aminek nem volt biztos a jelentésében, ráadásul a Z generációsok felével az is megtörtént, hogy akinek küldték a hangulatjelet, az félreértette azt. Továbbá a Z-sek 40 százalékával megesett már, hogy megbántották, vagy kellemetlen helyzetbe került egy félreértett emotikon miatt.

Ez nem véletlen, ugyanis a kutatás rámutatott arra is, hogy az egyes hangulatjelek különböző jelentést hordozhatnak. A legnagyobb eltérés többek között a like jelnél mutatkozott: míg a kitöltők háromnegyede (76%) jóváhagyásként értelmezi, a Z generációsok 27 százaléka negatív értelemmel ruházza fel (például elutasítás, sértés, „gratulálok”). Hasonlóan kettős értelem jelenik meg a klasszikus mosolygó fej esetében: míg az Y és az X (57%) kedves, vidám, pozitív jelzőként értelmezi, a Z generáció 45 százaléka passzív-agresszív vagy negatív jelentéssel („szóra sem méltatom”) használja.

„A legtöbb jelentéskülönbség abból adódik, hogy a Z generációsok olyan új jelentéseket társítanak már jól ismert szimbólumokhoz, amelyek az érettebb korosztályok számára nem ismertek. A jelenségnek az a kulturális logikája, hogy az ifjúság minden korszakban igyekszik olyan valós vagy szimbolikus tereket elfoglalni, ahova a felnőtt tekintet nem lát el, amit az érett korosztályok már nem értenek meg. A speciális jelentéssel rendelkező hangulatjelek is ezt a célt szolgálják; megkülönböztetik a „mi” és az „ők” kategóriáit, vagyis a fiatalok és felnőttek világát”

– magyarázza Guld Ádám.

A különbség azon is alapulhat, hogy bizonyos típusú emotikonokat inkább a fiatalabb korcsoportok használnak: például míg az X generációsok 19 százaléka még soha nem használta a tűz emojit és nem biztos a jelentésében (33%) vagy forróságként értelmezi (19%), a Z-sek 60 százaléka legalább alkalmanként használja és a “menő” jelentést társítja hozzá. Szintén különbség van a barack  emotikon értelmezésében: míg az X (26%) és az Y (47%) gyümölcsként gondol rá, a Z generációsok jelentős többsége (69%) a női hátsó jelzéseként. Érdekesség továbbá, hogy a fiatalabb korcsoport például a bohócot arra is használja, ha valamit elrontott, a koponyát akkor, ha valami nagyon vicces, a vörös zászlót pedig kizáró ok jelölésére – eközben az X generáció nem igazán ismeri ezeket a jelentéseket.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

Így tud váltani, ha lemaradt a lakásbiztosítási kampányról

lakásbiztosítási

A héten véget ért a lakásbiztosítási kampány, amelynek során egy hónap leforgása alatt legalább minden tizedik háztartás élt az extra váltással. A Grantis szakértői elmondták, hogy milyen lehetőségei vannak azoknak, akik eddig még nem tették meg, de szeretnék aktualizálni a biztosításukat.

Április 2-án lezárult az első nagy lakásbiztosítási kampány. Az egy hónapon át tartó időszak alatt bárki – térítésmentesen és indoklás nélkül – újraköthette a szerződését, függetlenül a biztosítási évfordulótól, és még a biztosítók ajándékai közül is válogathatott.

Azoknak, akik lemaradtak a határidőről is van még lehetőségük a váltásra. A Grantis szakértői a következő opciókat vázolták fel:

  1. A lakásbiztosításokat a biztosítási évforduló alkalmával lehet felmondani, illetve meghosszabbítani. Az évfordulót a kockázatviselés kezdetétől számolják, ami a legtöbb esetben a szerződést követő nap (de egyes biztosítóknál a hó első vagy utolsó napja is lehet ettől függetlenül az évforduló). Tehát ha a lakástulajdonosnak eddig még nem járt le az újabb egy év és a kampány során sem élt a lehetőséggel, akkor idén még biztosan tud váltani. Arra azonban érdemes figyelni, hogy a biztosítót legalább 30 nappal korábban értesíteni kell a váltási szándékról.
  2. A biztosítási szerződés létrejöttéről szóló tájékoztató kézhezvételétől számított 14 napon belül pedig még indoklás nélkül is felmondható és köthető új.
  3. A határozott idejű szerződések esetében többen a tartamkedvezmény miatt nem tudtak most váltani, mert kötötte őket például a 3 éves hűségidő, és így nem érte meg felbontani, mert sokkal több összeget kellett volna visszafizetni, mint amennyit nyerhettek volna rajta. A lakástulajdonosnak ilyenkor érdemes még várnia a váltással, illetve időközben konzultálni egy szakértővel, hogy járna jobban.
  4. A lakásbiztosítás közös megegyezéssel is megszüntethető, ehhez viszont a biztosítónak is hozzá kell járulnia. Nagyobb eséllyel járul hozzá a biztosító a megszüntetéshez, ha az új szerződést is náluk köti meg az ügyfél.
  5. A Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosításoknál nem kell kivárni az egy évet, akár negyedév elteltével is leváltható. Az új szerződések esetében a protokoll, hogy a kockázatviselés kezdetét követő 4. negyedévtől 3 havonta mondható fel.
  6. Ha az ingatlan értéke növekedett, például felújítás történt vagy új vagyontárgyak kerültek az otthonunkba, akkor egész évben kezdeményezhető a biztosítónál a szerződés aktualizálása.
  7. Amennyiben valakinek még nincs lakásbiztosítása, akkor bármikor belevághat. Érdemes megbízni egy független szakértőt, amelyik segít eligazodni a lehetőségek között és kalkulációt készít. A Grantis lakásbiztosítási tanácsadói folyamatosan tájékoztatják ügyfeleiket, ha kedvezőbb feltételeket találnak.

További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

Megújulnak a Vodafone mobil tarifacsomagjai

mobil

A magyar piacon egyedülálló előfizetési lehetőség a lakossági, valamint a kis-és középvállalkozói réteg eltérő igényeire reagál

Megújítja a mobil tarifacsomagjait a Vodafone Magyarország. A vállalat a fogyasztói igényekkel összhangban döntött a lakossági, valamint a kis- és középvállalkozásoknak szóló tarifacsomagok megújítása mellett: az ügyfelek saját igényeik és szokásaik mentén választhatnak az elérhető árú korlátlan mobiladatot, korlátlan hívást vagy mindkét szolgáltatást kompromisszumok nélkül kínáló díjcsomagok közül.

Új lakossági tarifacsomagok

Az új tarifacsomagok bevezetésével a Vodafone Magyarország célja, hogy a felhasználói szokásokhoz igazítva, elérhető áron biztosítsa ügyfelei számára az általuk preferált korlátlanságot. A két legnagyobb tartalmú tarifacsomag jelentős, állandó készülékkedvezményt is tartalmaz, valamint az április 2-től elérhető előfizetések mindegyike 5G képes. Ezekkel a tarifákkal és megfelelő, 5G képes készülékkel az ügyfelek megtapasztalhatják a folyamatosan fejlesztett Vodafone 5G hálózat nyújtotta stabilitást és minőséget. Az új tarfifacsomagok az újdonságok mellett továbbra is tartalmazzák a piacon egyedülálló, az ügyfelek körében nagy népszerűségnek örvendő görgethető adatot, valamint a családon belüli osztható adatot is.

Az új tarifacsomagok között mindenki megtalálhatja saját használati igényeinek leginkább megfelelőt, legyen szó akár korlátlan hangról, adatról, vagy akár mindkettőről. A legkisebb, Mini tarfiacsomag havi 4990 Ft-ért 3GB mobiladatot, valamint korlátlan hálózaton belüli belföldi beszélgetést és 150 perc hálózaton kívüli belföldi beszélgetést tartalmaz, így megfelelő választás lehet azok számára, akik kevesebb mobiladatot használnak.

A Midi csomag havi 8590 Ft-ért elérhető, amelyben korlátlan belföldi beszélgetést, valamint 6GB felhasználható adatot kínál a szolgáltató. Azoknak, akik inkább az online kapcsolattartást és a közösségi platformokat részesítik előnyben, a szolgáltató az Easy csomagban havi 6990 Ft-ért korlátlan belföldi adatot kínál. Azok számára pedig, akiknek a korlátlan mobiladat és hívás egyaránt fontos, a Vodafone két új tarifacsomagot is bevezet: a Maxi csomag havi 13 990 Ft-ért korlátlan belföldi hangot, SMS-t és adatforgalmat tartalmaz, valamint 31 500 Ft-os készülékkedvezményt. A legnagyobb, Maxi+ csomag havi 17 990 Ft-ért kiterjeszti a korlátlanságot. A tarifával az EU felé indított nemzetközi hívások is korlátlanok. A tarifa a hálózat által biztosított lehető legnagyobb letöltési sebességet biztosítja, valamint 52 500 Ft készülékkedvezményt is tartalmaz. A Maxi+-t vásárló ügyfelek 10GB családon belül osztható adat felett is rendelkezhetnek.  A Maxi és Maxi+ tarifák állandó készülék kedvezménye televízió, tablet, laptop, notebook és okostelefon készülékekhez elérhető, 2 éves szerződéssel.

Az új ügyfelek számára a korábbi RED és GO tarifacsomagok értékesítését a vállalat megszünteti, de aki ezzel az előfizetéssel rendelkezik továbbra is változatlan feltételek mellett veheti igénybe a szolgáltatást.

Megújuló tarifacsomagok a kis- és középvállalkozásoknak

A lakossági mobilportfólió megújítása mellett a Vodafone a kis- és középvállalati ügyfeleknek kínált üzleti díjcsomagjait is átalakítja, melynek köszönhetően az ügyfelek vállalkozásuk igényeihez igazíthatják előfizetéseiket. A lakossági csomagokhoz hasonlóan fontos újítás továbbá, hogy az új üzleti csomagok mindegyike 5G képes, amennyiben az ügyfél készüléke is az, így még gyorsabb letöltési sebességet kínál.

A korlátlan hálózaton belüli hívás mindegyik csomagban elérhető, így akár már havi 5 990 Ft-tól korlátlan hálózaton belüli hívást kínál az új portfolió alsó tarifacsomagja, az Üzleti Midi, 5GB mobiladattal kiegészítve. A minden hálózatban korlátlan belföldi hívás pedig már havi 9 990 Ft-ért elérhető az Üzleti Maxi csomaggal, emellett 10 GB adatot kínál a szolgáltató. Az Üzleti Plus csomagra előfizetve az ügyfelek a korlátlan telefonálást külföldön (EU nemzetközi) és beföldön is egyaránt élvezhetik 50 GB adattal kiegészítve, 13 990 Ft-ért. Azok számára pedig, akik az üzleti szférában is a teljes korlátlanságot szeretnék élvezni a Vodafone Magyarország az Üzleti Pro (16 990 Ft) vagy Üzleti Prestige (22 990 Ft Ft) csomagokat ajánlja, amelyek magukban foglalják a korlátlan belföldi adathasználatot, a korlátlan hívást az EU-ban és beföldön egyaránt, valamint a korlátlan SMS szolgáltatást is. Az Üzleti Prestige a korlátlanságon túl tartalmazza a Világ Napijegy szolgáltatást is, ami EU-n belül és kívül is sokat tartózkodó kis- és közép vállalati ügyfeleknek lehet fontos. A kisvállalati előfizetőknek az utóbbi két csomagba a szolgáltató belefoglalja az Alap+ készülékbiztosítást, illetve további kiegészítő opciókat is kínál. Ezeket a plusz szolgáltatásokat a Vodafone azokhoz a csomagokhoz ajánlja, amelyekben nem korlátlan az adatfelhasználás. A kiegészítő opciókkal teljes, vagy akár alkalmankénti hét napos korlátlanság vehető igénybe.

„A Vodafone Magyarországnál nemcsak követjük a fogyasztói trendeket, de proaktívan teszünk is azért, hogy szolgáltatásaink összhangban legyenek a folyamatosan változó előfizetői igényekkel. Megújuló mobilportfóliónkkal elsődleges célunk, hogy a társadalom legszélesebb rétegének elérhetővé tegyük a korlátlanság élményét.”

– mondta Bányai Tamás, a Vodafone Magyarország vezérigazgatója. A megújuló üzleti díjcsomagok kapcsán hozzátette:

Küldetésünknek tekintjük, hogy a kkv-szektor szereplőinek támogatásával erősítsük a gazdaságot és a vállalkozások fenntarthatóságát. Ennek a törekvésnek egy fontos lépése a mostani kedvezmények bevezetése, illetve a korlátlan mobilcsomagok megújítása is, amely reményeink szerint lépéselőnyhöz segíti a szektor szereplőit.”


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss