Connect with us

Tippek

Windows 11 – Érdemes frissíteni, vagy egyből cserélni kell mindent?

windows 11

A Microsoft legújabb operációs rendszerének, a Windows 11-nek a bevezetése a fejlett funkciók és a konszolidációs képességek miatt számos lehetséges előnnyel jár a számítógép tulajdonosok számára, és zökkenőmentesebb, illetve biztonságosabb felhasználói élményt ígér.

Az új operációsrendszer-verziókra való átállásnál azonban mindig ügyelni kell a kompatibilitásra, és a cégeknek körültekintően kell dönteniük arról, hogy a teljes IT-infrastruktúrát lecserélik-e vagy inkább a meglévő eszközöket fejlesztik. Kaszál Norbert, a Kingston Technology Magyarországért és Szlovéniáért felelős üzletfejlesztési menedzsere most összefoglalja a Windows 11-gyel kapcsolatos főbb szempontokat és rendszerkövetelményeket.

CPU

A Windows 11 bevezetési nyilatkozata szerint] a rendszer futtatásához legalább 1 GHz-es, két- vagy többmagos kompatibilis 64 bites processzorra vagy SoC-ra (System on Chip) van szükség. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a következő asztali és laptop CPU-k kompatibilisek az új operációs rendszerrel (2021. júniusi állapot szerint):

  • 8. generációs Intel Core (Coffee Lake, Whiskey Lake) és újabb processzorok
  • AMD Zen+ (Ryzen 2000, Threadripper 2000, Ryzen 3000G APU) és újabb processzorok

A lista nem végleges, és korábbi processzorok is kompatibilisek lehetnek a Windows 11-gyel – ugyanakkor a rendszer(ek) más komponenseinek életkora is meghatározó lehet. Feltétlenül érdemes ellenőrizni az adatokat a Windows 11 kompatibilitási webhelyén]. Szintén célszerű figyelembe venni a DRAM-követelményeket és azt, hogy a memória együttműködjön a CPU-val – most és a jövőben is.

DRAM

A RAM/DRAM esetében a Windows 11 telepítésének minimum követelménye legalább 4 GB-os memóriamodul megléte, ám a zökkenőmentes és kifogástalan felhasználói élmény érdekében tanácsos a minimálisan szükségesnél nagyobb memóriát használni.

Szintén fontos tényező a memóriatechnológia iparági szintű változása. Nemrég megtörtént a váltás a 8-ról a 16 Gbit-es DRAM-ra, amely már a legújabb (8. generációs vagy újabb) Intel processzorokkal is kompatibilis, így megbízhatóan eldönthető, hogy a meglévő eszközök alkalmasak-e a Windows 11 telepítésére. Ha igen, akkor ez kiváló lehetőséget biztosít arra, hogy a memóriabővítéssel a maximumot hozzuk ki a rendszerekből és egyúttal költséghatékonyan modernizáljuk az eszközöket a Windows 11-gyel.

TPM 2.0

A Trusted Platform Module (TPM) talán kevéssé volt ismert az új operációs rendszer bejelentése előtt, ám ez a Windows 11 használatának kötelező előfeltétele. A TPM maga is egy olyan kriptoprocesszor, amely hardverszinten védi a számítógépet, integrált titkosítási kulccsal előzve meg a támadásokat. A TPM más rendszerekkel és PC-n belüli alkalmazásokkal is együttműködik. Mivel hardveralapú, biztonságosabb, mint a kizárólag szoftveres titkosítás. Ez azt jelenti, hogy a TPM 2.0 nélkül nem lehet Windows 11-re frissíteni, vagyis az új operációs rendszer bevezetéséhez (asztali gépnél) előzőleg meg kell vásárolni és telepíteni kell a TPM 2.0 modult.

Ha szeretnénk megtudni, hogy az eszközeinken van-e TPM 2.0 modul, keressünk rá a „Windows Security” kifejezésre a Start menüben és válasszuk ki a „Device Security”, majd a „Security processor details” lehetőséget. Ellenőrizzük, hogy a „Specification Version” sorban a 2.0 változat szerepel-e, mert a korábbiak nem kompatibilisek.

SSD

Az SSD-piac izgatottan várta a DirectStorage megjelenését, amely a számítógép NVME SSD-tárolóját használva gyorsítja a betöltési időket és egyúttal felszabadítja a CPU erőforrásokat, ám ez kizárólag a PC-játékok futtatásánál előnyös. A nagyvállalati követelmények szerint a Windows 11-hez legalább 64 GB-os tárhelyre van szükség, amivel már a SATA- és az NVMe-alapú SSD-k is támogathatók. Mivel az új operációs rendszer kapacitásigénye már önmagában is meghaladja az 50 GB-ot, fontos ellenőrizni a tárkapacitást, és a minimális követelménynél nagyobb tárhelyű SDD-t választani.

Ugyanakkor az NVMe-alapú meghajtók szélesebb körű elterjedése katalizátorként hat az NVMe-vel elérhető sebességű alkalmazások használatára. Ezért, ha a memóriabővítéssel együtt az eszköz tárolójának gyorsaságát és kapacitását is megnöveljük, költséghatékonyan javítható a teljesítmény.

Frissítés vagy csere?

A technológiaváltás kapcsán a hardverfrissítést korlátozhatják a lehetőségek. Mivel egyre kevesebb szállító gyárt régi technológiákat, a korszerűsítés vagy a csere közötti döntéshez érdemes megvizsgálni a jelenlegi, illetve a mainstream technológia árgörbéjét és elérhetőségét. Azok, akik a laptopok és az asztali gépek modernizálási ciklusának közepén járnak, a rendszerfrissítéssel meghosszabbíthatják az eszközök életciklusát, növelhetik teljesítményüket, továbbá javíthatják a biztonságot és a felhasználói élményt. A memóriamodul és az SSD cseréjével ez az új eszközök beszerzési költségének töredékéért megvalósítható. A tárolómegoldások kiválasztása azonban egy komplex folyamat, ezért a Kingston Technology az Ask an Expert szolgáltatással segíti a cégeket a hatékony infrastruktúra megtervezésében. A vállalat szakértői felmérik a projekt- és rendszerkövetelményeket, és ezek alapján megtervezik a szervezetek számára megfelelő memóriamegoldást.

További információért látogasson el a kingston.com oldalra.

Tippek

Szeptemberben indul a Digitális Tudatosság Hete

2025. szeptember 22–28. között első alkalommal valósul meg a Digitális Tudatosság Hete (DT7), a Neo Interactive és a Carbon.Crane közös kezdeményezése.

A kampány célja, hogy felhívja a figyelmet a digitális világ ökológiai lábnyomára, illetve a kiberbiztonság fontosságára. Tekintve, hogy egy átlagos felhasználó évente 229 kg CO2-t bocsát ki az online térben — a felmelegedési határ évi 501 kg/fő —, a leggyakrabban használt jelszó pedig még mindig az 123456, a közös gondolkodásra és tudásátadásra minden eddiginél nagyobb szükség van.

Látható problémák, láthatatlan lábnyom

A DT7 célja, hogy tudatosítsa: az online jelenlét is károsanyag-kibocsátással jár, viszont némi odafigyeléssel mindannyian tehetünk ellene. A kampány egyaránt célozza a lakosságot (például a social media használat csökkentésére való felhívással és interaktív karbonlábnyom méréssel), illetve a vállalatokat (weboldal auditokkal és mérésekkel). A szemléletformáló kezdeményezés egy olyan problémára világít rá, amelyről bár kevésszer beszélünk, egyre nagyobb terhet jelent a környezetünk számára. Az online tér kibocsátását jól érzékelteti, hogy csak a digitális marketing karbonlábnyoma nagyobb, mint a teljes globális légiközlekedésé. A Digitális Tudatosság Hetének másik apropója, hogy  felhívja a figyelmet a kiberbiztonság és a körültekintő hírfogyasztás fontosságára. Az AI térnyerésének kapcsán olyan új problémák ütötték fel a fejüket, amelyekkel korábban nem találkoztunk: míg néhány évvel ezelőtt egészen egyszerű volt megállapítani, hogy valódi képet, hanganyagot, vagy hírt fogyasztunk-e, manapság sokkal nehezebb elválasztani a hiteles tartalmakat a mesterséges intelligencia által generáltaktól. Kutatások is bizonyítják, hogy az érzelmet kiváltó címek sokkal nagyobb eséllyel bírják kattintásra az olvasókat, még akkor is, ha nem feltétlenül igazak.

Közösen mindannyiunk jövőjéért

A kezdeményezés mögött álló Carbon.Crane és Neo Interactive a hazai digitális tudatosság legkiemelkedőbb képviselői közé tartoznak. A Carbon.Crane a digitális karbonlábnyom mérés és csökkentés szakértője, amelyhez egy nemzetközi szinten is egyedi és elismert, Bureau Veritas által validált szoftvert hoztak létre, a  Neo Interactive pedig Magyarország egyik legrégebbi digitális ügynöksége. A két szervezet közös víziója egy olyan digitális ökoszisztéma létrehozása, amely hatékony, mégis fenntartható és mindenki számára biztonságos.

A Digitális Tudatosság Hete természetesen a fizikai térben is megjelenik. Október 7-én, a kampány zárásaként az Internet Hungary keretein belül mutatják be a szervezők a tanulságokat, esettanulmányokkal kiegészítve.

Miközben a technológia egyre nagyobb szerepet játszik az életünkben, sokszor fogalmunk sincs róla, hogy a digitális eszközök használata milyen hatást gyakorol a környezetünkre, vagy éppen saját magunkra. Nagyon hiányzik a digitális önismeret, amikor tisztában vagyunk a saját felhasználási szokásainkkal, és a pozitív élmények és értékek mellett tudjuk, milyen károkat okozunk, vagy okozhatunk, illetve milyen veszélyeknek vagyunk kitéve és hogyan csökkenthetők ezek a kockázatok.

emelte ki Huszics György, a Carbon.Crane társalapítója.

Litkai Gergely is kiáll a digitális tudatosság mellett

A kampány házigazdája Litkai Gergely, a Dumaszínház tulajdonosa, aki már jól ismert a zöld kezdeményezések iránti elkötelezettségéről. A kezdeményezés további támogatók számára is nyitott, a szervezők örömmel várják olyan vállalatok és magánszemélyek jelentkezését, akik szívesen tennének a digitális fenntarthatóságért.

„A digitális világot a legtöbben láthatatlannak érzékeljük – hiszen nem szennyez, nem füstöl, nem hagy maga után kupacokat. Mégis óriási lábnyoma van, amelyet nap mint nap mindannyian növelünk. A Digitális Tudatosság Hete számunkra arról szól, hogy ezt a lábnyomot láthatóvá tegyük, és megmutassuk: kis lépések is számítanak. Legyen szó arról, hogy öt perccel kevesebbet görgetünk a telefonunkon, vagy arról, hogy egy vállalat optimalizálja a digitális működését – minden döntésünk hozzáad egy darabot a jövőnkhöz. Ez a kampány egyszerre edukáció és cselekvésre hívás, mert hisszük, hogy a digitális jövő csak tudatosan lehet fenntartható és biztonságos.”

 mondta Kepes Katinka, a Neo Interactive cégvezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Így védheti cége pénzügyeit hatékonyabban a kibertámadásoktól

A K&H Bank közel fél éve segíti vállalati ügyfeleit egy teljesen költségmentes biztonságtudatossági kezdeményezéssel, amely október végéig tart.

A program célja, hogy a cégek könnyebben felismerjék és kezeljék a digitális fenyegetéseket, miközben erősítik saját kiberbiztonsági felkészültségüket. Az akció három, egymást kiegészítő elemből épül fel, amelyek a gyakorlatban is jól hasznosítható tudást adnak.

A kezdeményezés egyik alappillére a Mastercard által fejlesztett My Cyber Risk megoldás, amely segítségével a vállalkozások feltérképezhetik és rangsorolhatják weboldaluk és nyilvános alkalmazásaik sérülékenységeit. A szoftver több mint 40 szempont alapján, kilenc biztonsági területet lefedve értékeli a kockázatokat. Noha maga a megoldás költségtérítéses (60 euró), a K&H ügyfelek egy speciális kuponkód használatával egy évig térítésmentesen férhetnek hozzá.

A második elem egy interaktív, történetalapú tanulási forma, amely játékos feladatokon keresztül ismerteti a felhasználókkal a kiberbiztonság alapjait. Éles helyzetek szimulációi során megszerzett tudásukat teszttel ellenőrizhetik.

A harmadik pillért hírlevél-sorozat adja, ami bemutatja és elmagyarázza a legjellemzőbb visszaélési módszereket és tippeket ad azok elkerülésére. A gyakorlati tanácsok mellett a bank saját, biztonságosabb mindennapi pénzügyekhez kapcsolódó funkcióit is bemutatja. A hírlevél előfizetői egy online szakmai konferenciára is meghívást kapnak.

„Tapasztalataink szerint nemcsak a kiberbiztonság társadalmi jelentősége, hanem az ügyfelek érdeklődése is számottevően megnőtt a témában, ezért döntöttünk úgy, hogy a biztonságos IT technológia használatában megszerzett széleskörű tudásanyagunkkal támogatjuk vállalati ügyfeleinket. Az elmúlt időszakban a pénzügyi visszaélések már a vállalati ügyfélkört sem kímélik, akár 10-100 millió forint értékű csalási kísérletek is előfordulnak. Mivel ezek jellemzően erős ügyfélhitelesítéssel jóváhagyott tranzakciók voltak, kiemelten fontos a közös védekezés banki és ügyfél oldalon egyaránt. Hisszük, hogy a megelőzés és a felkészültség az első védelmi vonal a digitális fenyegetésekkel szemben, ezért segítjük ügyfeleinket abban, hogy magabiztosabban mozogjanak az online térben”

– mondta el Bodor Tibor, a K&H vállalati üzletágának vezetője.

„A kiberbűnözők folyamatosan keresik akár a legkisebb réseket is a digitális védelemben – függetlenül attól, hogy kisvállalkozásról vagy nagyvállalatról van-e szó. A biztonságos működés ma már elképzelhetetlen a rendszereink állapotának pontos ismerete nélkül. A K&H Bankkal közösen azon dolgozunk, hogy a magyar vállalatok valós képet kapjanak arról, milyen sebezhetőségek (pl. elavult szoftverek, lejáró tanúsítványok) látszanak róluk a kibertérben, és hogyan tudnak ezekre időben reagálni. Célunk, hogy a digitális világban is magabiztosan és biztonságosan növekedhessenek”

– mondta Nemes Máté, a Mastercard kibervédelmi szolgáltatásokért felelős igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Szeptember 8. Az Írni-olvasni tudás világnapja – ma már a digitális tudás is az írástudás része

Szeptember 8-a, az Írni-olvasni tudás világnapja emlékeztet minket arra, hogy az írástudás ma már nem csupán az olvasás és írás elsajátítását jelenti, hanem a digitális készségek megszerzését is.

Ezek az ismeretek azért elengedhetetlenek, mert lehetővé teszik, hogy az emberek biztonságosan és tudatosan használják az online lehetőségeket. A Lynnaider Akadémia ezért a jövedelemszerzés lehetőségén keresztül közelíti meg a digitális készségfejlesztést: így kézzelfoghatóvá válik, miért érdemes elsajátítani az új kompetenciákat, hiszen a tudás konkrét eredményekhez vezethet. Éppen erre épít a most magyar nyelven elérhető program, amely 9 bevált, online jövedelemszerzési technikát mutat be, kezdők számára is érthetően, reflektorfény nélkül.

A Lynnaider Akadémia alapítójának legutóbbi, több mint 200 főt érintő kutatása szerint az emberek a digitális készségeket az önmegvalósítás és a pénzügyi biztonság lehetőségeként értékelik. Az online jövedelem így nem csak anyagi forrás, hanem a szabadság és a fejlődés eszköze is. A résztvevők így tulajdonképpen visszamennek az iskolapadba, hogy megértsék a digitális világ működését, és elsajátítsák a bevált technikákat. A felmérés rámutatott arra is, hogy sokan még mindig a reflektorfénnyel azonosítják az online pénzkeresést. Pedig rengeteg technika sikeresen művelhető arc nélkül is, ahogyan azt a megkérdezettek 64%-a is preferálná. A válaszadók közel kétharmada ugyanis szívesen belevetné magát az online jövedelemszerzés világába, ha nem kellene ahhoz megmutatni magukat.

A Lynnaider Akadémia kurzusa az első hazánkban, amely magyar nyelven hozza el a legelterjedtebb online jövedelemszerzési technikákat ugyanazon logika mentén, megkönnyítve azt a választást is, hogy melyik illik legjobban az egyénhez. A kurzus nem csak Magyarországon egyedi, egy nemzetközi űrt tölt be: 9 technikát mutat be, valóban fejben tartva a kezdőket. A ‘Szabadúszás’, a ‘Saját webshop’ ügynökség nélkül, az ‘Affiliate marketing’, a ‘Digitális termékértékesítés’, az ‘On-demand gyártás’, a ‘Dropshipping’ (etikusan), a ‘Szponzorációk & UGC’, a ‘Saját online kurzus’, valamit a ‘Megosztásos piac’ technikái tanulhatók meg a svájci-magyar csapat videói által. A képzés szándékosan alapos és egyszerűsített stílusban készült, hogy mindenki számára befogadható legyen, szakmai zsargonok nélkül, lépésről lépésre tanítva. A Lynnaider csapat avatár előadóinak mondandóit könnyen frissítik a digitális programoknál gyakran előforduló szabály- vagy trend-változás esetén, ezzel is szolgálva az online akadémia felhasználóit.

Ez a program lehetővé teszi, hogy bárki, korhatártól függetlenül, lépést tarthasson a digitális átalakulással, miközben biztonságosan kipróbálhatja a bevált online jövedelemszerzési módszereket.

„Célunk, hogy mindazoknak az embereknek, akik úgy érzik, hogy kezdenek elveszni a gyorsan digitalizálódó világban, letisztultan és érthetően magyarázzuk el a legnagyobb online jövedelemszerzési technikákat, mert lehet, hogy a tudás birtokában ők is élnének a lehetőségekkel. Nem trükköket vagy gyors meggazdagodási recepteket kínálunk, hanem a világszerte már bevált nagy technikák önállóan, ügynökség nélkül felállítható és működtethető módjait mutatjuk be, lépésről lépésre”

hangsúlyozta a Lynnaider Akadémia alapítója, Kohler Grof Melinda, magyar származású közgazdász.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss