Tippek

Álmok Álmodói 20: Elindult a visszaszámlálás

álmok álmodói

Az űrhajós, az influenszer fizikus és a sztárénekes számára éppúgy emlékezetes élmény az Álmok Álmodói 20 kiállítás, mint a világhírű fejlesztőmérnöknek vagy a százezres követőbázissal rendelkező tanárnak.

A magyar géniuszokat és találmányaikat bemutató tárlaton megannyi illusztris vendég megfordult az elmúlt kilenc hónapban, közülük többen személyes tárlatvezetést is tartottak. Legutóbb Novák Katalin köztársasági elnök méltatta a látogatását követő posztban a kiállítást, amely már csak 100 napig várja az érdeklődőket.

„Ez a kiállítás nem a dicső múltat konzerválja, hanem azt bizonyítja, hogy a világot megváltoztató géniuszok köztünk élnek és alkotnak”

– így összegezte a kiállítás számára legfontosabb üzenetét egy héttel ezelőtt Novák Katalin köztársasági elnök, aki a Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium 8.b osztályával járta be az Álmok Álmodói 20 tárlatot. Szavait erősítette, hogy az egyik különleges túravezetőjük a világszerte ismert innovátor, Dr. Anisits Ferenc autómérnök volt, akit fejlesztései nyomán a szakmában “dízelpápaként” emlegetnek.

Megelevenedett életmű

Dr. Anisits Ferenc, a BMW Ernst Blickle-díjas fejlesztőmérnöke elmesélte a diákoknak, milyen úton érte el kisgyerekként kitűzött célját, hogy mérnök legyen. Egy szóval összegezhető a módszertan: olvasás. A kis-, majd nagyiskolás Ferenc falta a könyveket, így fejlesztette az absztrakciós képességét. Egyre több kérdés fogalmazódott meg benne: egyebek mellett, hogy milyen kockát vetett el Julius Caesar, vagy hogy hogyan lehet népi a demokrácia (a szocializmusban), ha egyszer a demokrácia szó eleve a nép uralmát jelenti. Anisits Ferencet saját bevallása szerint nagyon bosszantja a mérnöki felelőtlenség: a természet, az emberiség számára olyan kártékony dolgok felfedezése és korlátlan használata, mint amilyen az azbeszt, a freon vagy a műanyag. Szerinte fontos elemezni egy-egy felfedezés hosszú távú hatását, például a bioüzemanyagokét. Vallja, hogy a fejlesztései nyomán környezetbarátabbá tett dízelmotoros autók fele olyan káros emisszióval rendelkeznek, mint az elektromos kocsik.

Űrhajós a kiállítótérben

Hasonlóan személyes tárlatvezetést tartott nem sokkal korábban a Kutatók Éjszakáját és a tudományos pályát népszerűsítendő Farkas Bertalan űrhajós is, akinek űrutazása különleges módon jelenik meg a kiállításon. Túravezetése során ő is a jelenleg zajló és a jövőbe mutató kutatások fontosságát hangsúlyozta.

Külön üdvözölte a Debreceni Egyetem mérnökeinek a kiállítás helyszínén is zajló űrpaprika-termesztési kutatását, mert mint hangsúlyozta: ez az évszázad az űr meghódításáról, a Hold és a Mars „birtokbavételéről” szól, amely nem képzelhető el anélkül, hogy a tudósok megteremtsék a hosszabb tartózkodás feltételeit. Az űrhajós szerint felfoghatatlanul sokat fejlődött az űrtudomány azóta, hogy „odafönt járt”: a nemzetközi űrállomás tömege az ott-tartózkodásakor, 1980-ban még csak 36 tonna volt, most több mint 400 tonna.

Hírességek programja

Az elmúlt hónapokban nem „csak” az űrpaprikát rendszeresen szüretelő Debreceni Egyetem kutatóival lehetett összefutni a kiállításon. Járt itt a Mobilitás csomópont egyik legizgalmasabb kiállítási tárgyának, a kis Standard Superiornak a tulajdonosa, az ismert holland újságíró-autógyűjtő Paul Schilperoord és a népszerű fizikus-influenszer Tapasztó Orsi is – utóbbi posztjában azt emelte ki a kiállítás legnagyobb erényeként, hogy a laikusok számára érthetővé és megtapasztalhatóvá teszi a tudomány eredményeit.

Jocó bácsi, Caramel, Janklovics Péter – sok más ismert ember mellett ők is mind elégedett látogatói voltak a kiállításnak, amelyet különösen a gyerekek számára ajánlanak, ahogy a kiállítást megvalósító Millenáris ügyvezető igazgatója, Dankó Virág is.

„Szeretnénk inspirálni a fiatalokat, a jövő gondolkodóit – fogalmazott a tárlat megnyitásakor. – Izgalmas, interaktív látványterekkel készültünk, hogy ezzel is közelebb hozzuk a tudományos világot a látogatókhoz.”

Még 100 nap maradt a 600 magyar géniusz 6000 találmányának megismerésére a Millenárison, az interaktív kiállítás 2023. január 31-ig várja a látogatókat

További információ és jegyvásárlás:

Tippek

Íme, egy Viber szolgáltatás, amit valószínűleg nem használ, de pénzt takaríthat meg vele

viber

Telefonálni a világ körül nem feltétlenül jelenti azt, hogy tartani kell a telefonszámláktól. A Viber Out szolgáltatás kiváló minőségű és megfizethető nemzetközi hívásokat biztosít a közelgő ünnepi szezonban és azután is.

A Rakuten Viber a világ egyik legnagyobb kommunikációs alkalmazásaként nemcsak az alapvető funkciók folyamatos fejlesztésébe fektet be, hanem arra is törekszik, hogy új, értékes szolgáltatásokat, és vonzó ajánlatokat kínáljon a felhasználóknak. Az egykor hagyományos telefonos applikációként indult Viber ma már egy olyan szuperalkalmazás, amelynek középpontjában az üzenetküldés áll, és funkciók széles skáláját kínálja, amelyek minden helyzetben megfelelnek a különböző felhasználói igényeknek. A szórakoztató AR Lencséktől a beszélgetéseket megfűszerező matricákon át a chatbotokig és a fizetési szolgáltatásokig számos lehetőség teszi kényelmesebbé a mindennapokat.

A Viber tökéletes megoldást kínál mindazok számára, akik szeretnek utazni, több piacot is megcéloznak, illetve külföldön élnek vagy külföldi rokonai vannak. Íme, a Viber Out – egy olyan szolgáltatás, amely a felhasználói igények kielégítését tartja szem előtt a kiváló minőségű, megfizethető, és biztonságos belföldi, illetve nemzetközi hívások terén is. A Viber Out egy VoIP-szolgáltatás (voice-over IP), amely lehetővé teszi, hogy a világ bármely pontján bármilyen vezetékes és mobiltelefont is lehessen hívni még abban az esetben is, ha a másik fél nem használ Vibert. A hívás a Viber alkalmazásból indul, és normál telefonhívásként fogadható. Mindössze annyi a teendő, hogy a felhasználó kreditet vagy előfizetési csomagot vásárol, amely számos hívási lehetőséget kínál, és stabil internetkapcsolatot biztosít.

Napjainkban több mint 3 millió magyar él Magyarország határain kívül, ebből közel 2,5 millióan pedig a szomszédos országokban laknak és dolgoznak. A magyarok általában szeretik tartani a kapcsolatot a külföldön élő közeli hozzátartozóikkal, és a nyári hónapokban előszeretettel utaznak egzotikus országokba is. A Viber statisztikái alapján a magyarok a Viber Out szolgáltatást leggyakrabban a karácsonyi ünnepek és március 8. közötti időszakban használják, és a Viber előfizetéses szolgáltatását preferálják. Utóbbi lehetőséget biztosít a felhasználók számára, hogy 60 ország mobilos és vezetékes számait egyaránt elérhessék havi 2290 forintért egy olyan csomaggal, amely előfizetését bármikor le lehet mondani. A Magyarországon élők 2022-ben a legtöbbször Szerbiában, Oroszországban, Ukrajnában, Egyiptomban, Fülöp-szigeteken és az Egyesült Királyságban tartózkodó ismerőseiket hívták, míg a legtöbb hívást az Egyesült Államokból, Kanadából és Németországból fogadták.

Bizonyítva, hogy komolyabb összeg ráfordítása nélkül is mennyire könnyű kapcsolatban maradni, a december 23-tól december 30-ig érvényes újévi Viber Out ajánlat lehetővé teszi, hogy felár nélkül további perceket szerezhessünk, amikor feltöltjük egyenlegünket. A részleteket a Viber Out egyenlegek oldalon (vagy a következő linkre kattintva: viber://more/viberoutCreditTab ) érhető el az ajánlat első napjától kezdődően. Ne maradj le!

A Viber Out segítségével a tartózkodási helytől függetlenül áthidalható az ismerősök, rokonok és a hívó fél közötti távolság, a megbízható és megfizethető nemzetközi hívásszolgáltatásnak köszönhetően: https://account.viber.com/hu/ .


További friss híreket talál a IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

4 tipp az adatmaszkoláshoz

voltage

Lassan minden hétre jut legalább egy olyan hír, ami arról számol be, hogy feltörték valamilyen nagyvállalat rendszerét, és érzékeny adatokat tulajdonítottak el.

Általában csak a nagyobb vállalatoknál történt incidensek szivárognak ki, de kisebb és közepes méretű szervezetekkel szintén napi szinten történik ilyen. A Micro Focus szakértői szerint minden cégnek érdemes maszkolva tárolni az adatait, megelőzve az adatszivárgási eseteket. Elsőre úgy tűnhet, az állandó és általános maszkolás lassítja az üzletmenetet, ám fejlett technológiákkal ez a probléma is elkerülhető.

Az adatszivárgások folyamatosan napirenden vannak, az elmúlt időszakban például az American Airlines és a Revolut rendszerét is feltörték. Ezek mindig intő példaként szolgálnak arra, hogy a szervezeteknek érdemes felkészülniük az ilyen eshetőségekre. A Micro Focus szakértői szerint csökkenti az adatszivárgással járó kockázatokat, ha valamilyen módszerrel maszkolják az adatokat. Így a támadók akkor sem jutnak hozzá értékes információkhoz, ha sikerül betörniük a rendszerekbe.

A maszkolás során álnevesítik vagy egyéb módon felismerhetetlenné teszik az érzékeny adatokat, például a személyazonosításra alkalmas adatokat, a fizetési információkat, a bizalmas egészségügyi információkat vagy a szellemi tulajdont. Ez a folyamat védelmet biztosít az adatoknak, miközben lehetővé teszi a szervezetek számára, hogy biztonságos módon felhasználják azokat elemzésekhez és jelentések készítéséhez, illetve fejlesztési vagy tesztelési célokra. Nem mindegy azonban, hogyan végzik ezt a folyamatot a szervezetek, ha nem szeretnék, hogy lelassítsa az üzleti folyamatokat. A Micro Focus szakértői szerint öt fontos területre érdemes fókuszálni ahhoz, hogy fennmaradjon az egyensúly a biztonság és a hatékonyság között.

  1. Nézzük meg, mit is kell maszkolni

Első lépésként azt érdemes feltérképezni, pontosan mi szorul védelemre. Célszerű érzékenység alapján osztályozni az adatbázisok oszlopaiban található információkat. A hitelkártyaszámok például nagyon érzékenynek számítanak, míg a keresztnevek önmagukban nem azok. Az adatok azonosítása és besorolása után sokkal gördülékenyebb lesz maga a maszkolási eljárás. Ez azért is hasznos, mert így a jövőben is rendelkezésre állnak majd a folyamatok ahhoz, hogy létrehozunk friss, maszkolt másolatot az adatbázisról, amikor szükség van rá.

  1. Gondoskodjunk a hasonlóságról

Bármilyen maszkolási technológiát is használunk, a végeredménynek hasonlítania kell az adatbázisra. A maszkolt adatoknak hasonló jellemzőkkel kell rendelkezniük, mint az eredetieknek. Például az olyan információknak, mint a hitelkártyaszámok ugyanolyan hosszúnak kell lenniük, mint az eredeti adatnak, különben megnehezítik a felhasználást az elemzések készítésénél. Ilyenkor hasznos a formátummegőrző titkosítás (Format-Preserving Encryption – FPE), amely a Micro Focus Voltage megoldásában is elérhető. A megoldás például egy igazolványszámban a számokat más, véletlenszerű számokkal, és a betűket is más, véletlenszerű betűkarakterekkel helyettesíti, így hasonló marad a formátum, de a bizalmas információk védve vannak.

  1. Frissítsünk gyakran

Az adatbázisok is képesek „öregedni”, méghozzá egész gyorsan. A szakemberek új típusú adatokat adnak hozzá, módosításokat hajtanak végre és frissítik a folyamatokat. Ezért érdemes már az elején arra készülni, hogy az adatbázisok maszkolt másolatait nem csupán egyszer fogjuk elkészíteni. Hasznos, ha kéznél van egy olyan eljárás, amellyel rendszeresen és lehetőleg automatizáltan előállítható a maszkolt másolat.

  1. Használjunk megfelelő technológiát

A döntéshozóknak mérlegelniük kell, mi számít kritikusnak a saját adataik és felhasználási területeik közül, és milyen technológiák alkalmazhatók sikeresen a vállalati környezeteikben úgy, hogy azok ne zavarják az üzleti folyamataikat, de az előírások teljesítését segítsék. Akadnak olyan módszerek, amelyeknél szükség esetén visszaállíthatók az adatok, ilyen lehetőséget kínál például a Voltage-ban elérhető FPE. Ez a megoldás úgy titkosítja az éles üzleti információkat, hogy a felhasználók nagy része csak a kódolt karaktereket látja a bizalmas adatok helyén, ám a rendszer képes dekódolni ezeket azon kiemelt jogosultsággal rendelkező személyek számára, akiknek erre szükségük van a munkájukhoz. A másik oldalon a Voltage Format-Preserving Hash technológia úgy kódolja az adatokat, hogy azok semmilyen módon nem állíthatók vissza utána. Ez olyan esetekben hasznos, amikor külső fejlesztőknek biztosít tesztadatbázist a szervezet, vagy úgy kell tárolnia az adatait, hogy azok megfeleljenek a GDPR követelményeinek.

Tovább

Tippek

Kis algoritmusok sokat segíthetnek az autós forgalmon

Egy nemrég végzett kísérlet szerint nagyon meg tudja olajozni a közúti közlekedés tempóját, ha forgalomba engedünk néhány olyan autót, amelynél mesterséges intelligencia dönt az optimális sebességről.

Az ember ösztönei segítenek a túlélésben, ám bizonyos helyzetekben felesleges komplikációt okoznak. Ilyen a közlekedés is, ahol régóta bebizonyosodott, hogy a sofőrök túlreagálják az előttük haladó autó fékezését azzal, hogy ők maguk a kelleténél jobban lassítanak. Ezt teszi a kérdéses jármű mögött haladó is, és így tovább. Ebből adódnak az autópályákon gyakran tapasztalható “fantomdugók”, amikor is teljesen leáll egy szakaszon a forgalom, miközben semmiféle baleset vagy egyéb közlekedést nehezítő tényező nem tapasztalható.

Forgalomszabályozó akció

Minderre igyekezett megoldást találni egy több egyetem szakértőit összefogó kutatócsoport. A CIRCLES Consortium néven összállt csapat egy ötnapos kísérlet során 100 autó viselkedését szabályozta mesterséges intelligencia segítségével egy nashville-i autópálya reggeli forgalmában.

A kísérlet egy lépés volt a konzorcium céljának eléréseben, amely az emberek irányította autók és autonóm járművek együttes közlekedését igyekszik optimalizálni szenzoradotok, hálózati megosztás és mélytanulásra képes algoritmusok segítségével. A forgalom áramlásának finomítása ugyanis nem csak az egyének utazási idejét csökkentheti, hanem jelentősen mérsékelheti az üzemanyagfogyasztást is, ami gazdasági és környezetvédelmi okból egyaránt fontos eredmény lenne.

A kísérletben használt járműveket olyan MI-algoritmusokkal szerelték fel, amelyek egyrészt a jármű adott helyzetének megfelelő sebességet felügyelik, másrészt a környezetből és más járművek szenzoraiból származó információk alapján képesek úgy alakítani haladásukat, hogy azzal összességében olajozottabbá tegyék a közlekedést. Például így:

A teszt előzetes eredményei alapján az összes közlekedő autóhoz képest bevetett elenyésző számú jármű is képes volt jó irányba befolyásolni a forgalom áramlását. Ez egyébként már egy 2016-ban végzett, sokkal korlátozottabb kísérlet során kiderült. A Berkeley Egyetem kutatói hat évvel ezelőtt 20 autóval kísérleteztek egy zárt pályán, ahol egyetlen algoritmus által felügyelt jármű is képes volt csökkenteni az egyébként rendszeresen kialakuló torlódásokat, miközben az üzemanyag-felhasználás 40 százalékkal mérséklődött.

A nashville-i próba végső eredményeire azonban még várni kell kicsit, mivel a teszt során begyűjtött adatok olyan nagy mennyiségűek, hogy hónapokba is telhet részletes kielemzésük. Az viszont már most látszik, hogy a tesztjárművek hatékonysága sokat javult a korábbi kísérletekhez képest azzal, hogy a megosztott információk alapján összehangolták mozgásukat.

Emberarcú gépet alkotnának

A jövő terveivel kapcsolatban a konzorcium igyekszik “emberi” MI-t alkotni. Azaz nem csak a rendszer hatékonyságát próbálják fokozni a kutatók, de közben ügyelnek arra, hogy az algoritmus vezette jármű (alapból irracionálisnak tűnő) viselkedése valamennyire elfogadható maradjon a humán sofőrök számára is. Ez nem is rossz ötlet, hiszen az elkövetkező évtizedekben ember által vezetett és autonóm járműveknek egyaránt meg kell férniük egymás mellett a közutakon.

Forrás: Bitport

Tovább
Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés

Friss