Tippek
Egy webshop sikere az analitikán múlhat
A sikeres értékesítés érdekében az e-kereskedőknek egyre mélyebb betekintésre van szükségük a vásárlók viselkedésébe és preferenciáiba.
A digitális analitika lehetővé teszi a webshopüzemeltetők számára, hogy pontosan lássák, melyik marketingstratégia működik leginkább, hol van szükség optimalizálásra a kampányoknál, hogyan lehet növelni a konverziós arányokat, illetve hol érdemes javítani az értékesítési folyamatokat.
Röviden fogalmazva analitika nélkül az e-kereskedők vakon navigálnak az egyre kiélezettebb piaci versenyben, és jelentős bevételi lehetőségeket veszíthetnek el.
Ezzel a témával kapcsolatban tettünk fel 10 kérdést Rajnai Richárdnak, a Growww Digital analitika üzletágvezetőjének.
Rajnai Richárd, digitális analitika üzletágvezető, Growww Digital
Richárd 6 év PPC, 4 év Google Analytics, azon belül 50+ audit és 80+ Google Analytics 4 átállás tapasztalatának birtokosa. Szívügye a marketingmérések tisztítása és az adatelemzéssel kapcsolatos újdonságok kutatása, illetve bevezetése.
Vajon mennyire jó egy átlagos magyar webshop webanalitikája 1-10-es skálán?
Ezt nehéz objektíven felmérni, hiszen minden webshop más, illetve az eredmény nagyban függ attól is, hogy milyen webshopmotort használunk, de van egy saját fejlesztésű GA4 audit eszközünk, amelynek összesített eredményei alapján azt lehet mondani, hogy a legtöbb tulajdon pontszáma 5 és 7 között szóródik.
Azonban hozzá kell tenni, hogy 5-nél alacsonyabb pontszámot csak úgy lehet elérni, ha szándékosan rosszul állítunk be valamit, 8 fölé kerülni pedig nem minden esetben éri meg üzletileg.
Emellett fontos hangsúlyozni, hogy vannak olyan beállítások, amelyek mindenki számára egyaránt fontosak, hogy rendben legyenek, míg vannak egyedi esetek, eltérő fontossággal. Érdemes felállítani egy prioritást, illetve egy elvárt minimumot ezek között.
Mi lehet az oka ennek a viszonylag gyenge eredmények?
Az alacsony pontszámokat 4 fő okra lehet visszavezetni. Az első, hogy az audit egy olyan beállítást követel meg, amit önhibáján kívül nem tud egy adott webshop teljesíteni, de ez a ritkább eset.
A második, hogy vannak olyan beállítások, amelyek eleve helytelenek, ha azokat alapértelmezetten hagyjuk. Ez sajnos a Google Analytics 4 esetében a rendszer velejárója.
A harmadik, amikor nem élünk egy hasznos lehetőséggel, ami rendelkezésre állna, és végül a negyedik és az egyik legfontosabb, amikor működik, aktív egy mérésünk, de az nem kellő alapossággal, vagy – rosszabb esetben – hibásan működik. Utóbbiból következhet egy rossz döntés, ami leronthatja az üzleti eredményt, ezért ezzel kivétel nélkül foglalkozni kell.
Nagyságrendileg mennyivel több bevételt hozhat a jó analitika alkalmazása egy webshop esetében?
Ez a vállalkozás méretével, online árbevételével van leginkább összefüggésben. Logikusan minél nagyobb a bevételünk, egy-egy döntésünknek – amit a digitális analitikára alapoztunk – annál nagyobb a hatása.
Tegyük fel, hogy hoztunk egy jó döntést, amivel növeltük a bevételt 5%-kal. Ez egy évi 10 millió, illetve egy 1 milliárd Ft-os forgalmat lebonyolító webáruháznál óriási különbséget jelent.
Ha csak a relatív forgalomnövekedést akarjuk nézni, akkor 5 és 20% közé tehető az elérhető forgalomnövekedés a megfelelően beállított analitikával. Hozzá kell azonban tenni, hogy nem mindegy, milyen bázisról indulunk, hiszen óriási különbség van egy „bejáratott” analitikai rendszer és egy nem létező között.
A még válságban is növekedni tudó e-kereskedők mennyire köszönhetik a jól működő analitikának a sikereiket?
Nyilván analitikaszakértőként jó lenne azt állítani, hogy csak ennek, vagy nagyrészt ennek köszönhető a siker, de ez így jó eséllyel nem állná meg a helyét. Vannak azonban olyan vonatkozásai az analitikának, amelyek igenis sokat számíthatnak.
A válságban mindenki rákényszerül arra, hogy új dolgokkal kísérletezzen, hiszen ha semmin nem változtat, akkor előbb-utóbb bajba kerül. Márpedig egy jó kísérlet alapja a jó mérés kell legyen. Válságban a jól beállított analitikával duplán lehet nyerni.
Egyrészt, mert kellően megalapozott döntéseket hozhatunk továbbra is, másrészt akiknek nincs jól beállítva, azokkal szemben is nő a versenyelőnyünk. Tehát fontos a megfelelő analitika, de más területek is lényegesek, mert ezek együttesen felelnek a teljesítményért.
Mennyibe kerül, illetve mennyi időt igényel egy specialistától egy 5-10 ezer termékes webshop megfelelő analitikai beállítása?
Ez nem is annyira a termékszámon, hanem leginkább azon múlik, hogy milyen platformmal működik a webáruház. Ha UNAS, Shoprenter vagy egyéb hasonló bérelhető webáruház-rendszert használunk, akkor gyakorlatilag konyhakész analitikai méréseket kapunk pár perc alatt. Itt is van lehetőség egyedi mérések beállítására, de viszonylag korlátozottan, illetve adatimport segítségével lehet plusz adatokat adni a meglévő készlethez, ha az nem elégíti ki az igényeinket.
Ha WordPress, Shopify, Magento stb. rendszert használunk, akkor szintén egy-egy modul, bővítmény segítségével már kapunk e-commerce méréseket, de itt már több a lehetőség egyedi mérésekre, illetve pár órát akkor is érdemes rászánni, hogy közösen kiválasszuk a megfelelő bővítményt, majd ellenőrizzük a méréseit.
Egyedi fejlesztés esetén pedig csak a képzeletünk és a marketingbüdzsénk szabhat határt. Egy séma szerinti GA4 e-commerce mérés implementációja egyeztetéssel, beállítással, ellenőrzéssel, utókövetéssel minimum 5 órát jelent.
Milyen rendszerességgel kell karbantartani az analitikai rendszert?
Itt megint azzal kell kezdenem a választ, hogy az attól függ. Általánosságban elmondható, hogy minél többféle dolgot mérünk, annál gyakrabban, hiszen a nagy számok törvénye alapján annál nagyobb lesz az esélye annak, hogy valamelyik ezek közül elromlik.
Azok számára, akiknek nincsen egyedi mérésük, elég negyedévente átnézni a beállításokat, viszont ahol sok az egyedi mérés, ott már határozottan javasolt a havi, vagy még gyakoribb ellenőrzés.
Azonban minden esetben, mérési mélységektől függetlenül is érdemes naponta legalább 1-szer ránézni a számokra, hiszen bármikor történhetnek hirtelen változások az egyes mutatókban, aminek utána kell járni, hogy miért történhetett, és lehetőleg kijavítani a hibát.
Hogyan lehetek versenyképesebb a webanalitikával?
Egy webshoptulajdonosnak nem kell mély szakértőnek lennie az analitikában, de alapvető ismeretekkel mindenképp rendelkeznie kell. Az analitika ugyanis nélkülözhetetlen abban, hogy megértsük az ügyfelek online viselkedését és ennek alapján folyamatosan finomítsuk a webáruházunkat.
Az alapvető mutatók mint a látogatószám, konverziós arány, oldalon töltött idő vagy a kilépési arányok megértése segít abban, hogy mely területeken van szükség fejlesztésre.
Ha a tulajdonos nem ért az analitikához, érdemes legalább egy alapvető képzésen részt venni vagy egy szakértőt alkalmazni, aki rendszeresen beszámol az eredményekről és javaslatokat tesz a továbbiakban. Az e-kereskedelmi világban a siker sokszor a részletekben rejtőzik, így az analitika nélkülözhetetlen ahhoz, hogy ezeket a részleteket feltárjuk és a legtöbbet hozzuk ki webáruházunkból.
Mit tud a GA 360 és kinek ajánlott a használnia?
A Google Analytics 360 különösen nagyvállalatoknak és nagy forgalmú weboldalaknak ajánlott, ahol a weboldal teljesítménye közvetlenül befolyásolja az üzleti eredményeket, és ahol fontos a gyors, megbízható adatfeldolgozás és a kiterjedt integrációk.
Számos továbbfejlesztett és kibővített funkciót kínál az alapverzióhoz képest. Az egyik legfontosabb a nagyobb adatkapacitás: a GA 360 lehetővé teszi a nagyobb mennyiségű adat feldolgozását és gyorsabb adatfrissítést is biztosít, továbbá egyáltalán nem, vagy csak sokkal kevésbé korlátozza a riportok lekérdezéseit.
Egy másik lényeges prémium funkció a tulajdonok hierarchizálásának lehetősége: több webhely és alkalmazás adatait lehet összevonni egy helyen (roll-up tulajdon), illetve bizonyos szempont szerint szűrt tulajdont is létre lehet hozni (altulajdon). Ezenkívül még dedikált 0–24 támogatást kapunk gyors válaszidővel.
Érdemes lehet leváltani másra a Google Analyticset? Mi a helyzet az egyedi analitikai rendszerekkel?
A Google Analytics az egyik legismertebb és legelterjedtebb webanalitikai eszköz, de vannak helyzetek és szempontok, amelyek alapján érdemes lehet más platformot választani vagy egyedi rendszert fejleszteni.
Ilyen szempont lehet pl. az adatvédelem, ugyanis ebben eltérő megoldásokat alkalmaznak a különböző rendszerek. Egy másik fontos tényező a költség, ugyanis bár a Google Analytics alapverziója ingyenes, a prémium változata (GA 360) igen költséges.
Néhány vállalat számára gazdaságosabb lehet egy másik eszköz vagy egy saját rendszer kifejlesztése. Bár van jó néhány alternatíva a piacon, és egyre többen kísérleteznek ezekkel, egyelőre a legtöbbek számára nem éri meg a váltás. A piacon ezen oknál fogva nem is látni nagyobb mozgolódást, így egy ideig biztosan a Google Analytics marad a domináns szereplő.
Honlap: www.growwwdigital.com
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Három trend, amely meghatározza a kávézást 2025-ben
A kávézás nemcsak a családtagokat, hanem a barátokat és a kollégákat is összeköti.
Ahogyan a technológia, úgy a kávézást meghatározó trendek is változnak. A világ egyik vezető barista kávégép gyártója, a Sage bemutatja a három legfontosabbat ezek közül.
- Cold brew dominancia
A hidegen főzött kávé egyre népszerűbbnek számít a piacon, ami a nyári hónapokban hatványozottan igaz. A kánikulában a koffein rajongók szívesebben fogyasztanak hideg kávékölteményeket. De mit is takar a cold brew? Nos, ennek elkészítéséhez a kávét hideg, vagy szobahőmérsékletű vízben kell áztatni órákon keresztül, amely így lágyabb, kevésbé savas, gyomorkímélőbb, természetesebb ízű italt eredményez. „További előnye, hogy előre elkészíthető és hűtőben tárolva bármikor fogyasztható. Manapság már számos ízesített változat létezik belőle (gyümölcsös, kakaós, csokoládés), így mindenki megtalálhatja az ízlésének legjobban megfelelőt” – emelte ki Fazekas Imre, a Sage termékmenedzsere.
- Pisztáciás kávé
A dubai csoki tavalyi sikere több termék esetén is újra előtérbe hozta a pisztácia felhasználását. Nincs ez másképpen a kávéval sem, így az idei év egyik meghatározó trendjévé vált a pisztáciás kávé, amely egyre több kávézó kínálatában fedezhető fel. „A pisztáciás kávé lényegében egy ízesített kávé, amely a pisztácia krémes, diós jegyeit ötvözi a kávé gazdag aromájával” – árulta el Fazekas Imre. Hozzátette: a pisztácia természetes olajai és aromái tökéletesen harmonizálnak a kávéval, cukorral vagy mézzel ízesítve pedig akár desszertkávéként is fogyasztható.
- Otthoni barista kultúra
Az otthoni barista kultúra folyamatosan fejlődik, amelynek hátterében a prémium eszközök egyre nagyobb térhódítása is felfedezhető. „Az emberek egyre többet kísérleteznek otthon, és a kávékészítés már nem csupán egy reggeli rutin, hanem egy kreatív hobbi is” – világított rá a Sage termékmenedzsere. Kiemelte, hogy éppen emiatt válnak egyre keresetebbé a barista tanfolyamok, amelyek személyesen, vagy akár online módon is elvégezhetők.
A Sage portfóliójában jelenleg a SES 881-es kávégép számít az egyik legnépszerűbb készüléknek, amellyel egyszerre akár két eszpresszó is készíthető. A készülék emellett nemcsak a tehén, hanem a növényi tejekből is képes megfelelő állagú tejhabot előállítani.
Ezért érdemes figyelemmel követni a kávézás folyamatosan változó világát, hiszen az új trendek és innovációk mindig izgalmas lehetőségeket kínálnak.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Akár két teljes napot is spórolhatunk éves szinten egy gyors hálózattal
Az internet terjedése, elérhetősége és gyorsasága javítja az emberek oktatáshoz, egészségügyhöz és közszolgáltatásokhoz való hozzáférését, csökkenti a digitális szakadékot, és lehetővé teszi, hogy egyre több ember aktívan bekapcsolódjon a társadalmi-közösségi életbe, amelynek egyre többféle formája alakul ki a digitális térben is. Kimondható, hogy ez egyre inkább elérhető és sokoldalú internetes szolgáltatásoknak köszönhetően az emberek egyre többféle tevékenységet végeznek és egyre több időt töltenek az interneten.
Így lehetséges, hogy ma már egy gyors mobilnettel hamarabb letöltünk egy 10 GB-os filmet, mint amennyi idő alatt az egy pendrive-on földet érne egy repülőből kidobva.
Az elmúlt években nemcsak gyorsabbá, hanem érzékelhetően élhetőbbé vált a mobilinternetezés. A Yettel most a technikai adatok mögé nézett és különféle élethelyzeteken keresztül mutatja be, hogy mennyi időt nyerhet egy hétköznapi felhasználó azzal, ha megbízható, nagy sebességű mobilhálózatra csatlakozik.
Aki gyakran küld vagy tölt le nagy méretű fájlokat – például videókat, játékokat, frissítéseket vagy dokumentumokat –, tudja, hogy a várakozás hosszú percekre is elnyúlhat. Egy átlagos, 500 MB-os fájl letöltése egy gyors hálózaton alig fél percet vesz igénybe. Egy lassabb kapcsolaton viszont akár három perc feletti várakozás is lehet. Ha csak naponta 1 ilyen letöltés történik, akkor a gyorsabb internetkapcsolat révén havonta máris másfél óra megspórolt időhöz jutunk – amit fordíthatunk egy hosszabb ebédszünetre, vagy épp arra, hogy ne a hálózatra, hanem csak magunkra figyeljünk.
Videóhívás, ami valóban kapcsolódás
Legyen szó családi videóhívásról vagy fontos online meetingről, senki sem szereti, ha a kép akad, kifagy, a hang szakadozik, vagy legrosszabb esetben újra kell csatlakozni a hívás folytatásához. Egy félórás hívás során akár 2-3 perc is elveszhet a kapcsolódási problémák miatt – ezt egy gyors, stabil mobilhálózat esetében kisebb eséllyel fordul elő. Heti néhány hívás esetén ez havi szinten akár egy órányi megspórolt időt és nyugalmat jelenthet.
Streamelés indításkor, nem percek múlva
A 4K minőségű videótartalmak már nemcsak a nappalinkban, de a mobilunkon is egyre népszerűbbek. A nagy felbontás azonban nem működik kompromisszumokkal – ha nincs elég sávszélesség, jön a pufferelés, akadozás, csúszik az élmény. Egy gyors hálózaton ez megszűnik: a videó egyből indul, nincs várakozás, amennyiben a stream szolgáltató szerverein is minden rendben üzemel. Ha hetente 4-5 alkalommal nézünk ilyen tartalmat, havi szinten több percnyi puffereléstől szabadulunk meg – ami önmagában kevésnek tűnik, de annál frusztrálóbb tud lenni és rontja az élvezeti értékét a kikapcsolódásra szánt időnknek.
Online játék – gyors reakcióval, lag nélkül
A manapság egyre népszerűbb, versengésre épülő többszereplős online játékok, azaz a kompetitív gaming világában a válaszidő az egyik alappillére a sikeres köröknek. Egy stabilabb hálózat nemcsak kevesebb akadozást jelent, hanem azt is, hogy nem dob le a játék a szerverről, nem maradunk le egy fontos pillanatról, és tényleg mi irányítjuk a karakterünket – nem a net „csúszása”, azaz a lag. Az alacsonyabb ping és a megbízható kapcsolat akár fél órányi többletidőt is jelenthet havonta és számtalan első helyezést a kedvenc battle royale játékunkban.
De a játék nem mindig a pályán kezdődik – gyakran már a letöltésnél eldől, lesz-e egyáltalán gaming aznap. Egy új season indulásakor, vagy amikor egy vadiúj játék jelenik meg, nem ritka, hogy 50–100 GB-nyi frissítést kell letölteni. Lassú kapcsolaton ez akár fél napig is eltarthat. Egy gyors mobilhálózat azonban itt is időt ad vissza: lehetőséget, hogy az este valóban a játékról szóljon, ne a töltőképernyőről.
Mobil hotspot – amikor minden eszköz számít
A családi utazások klasszikus kihívása: egy szülői mobilnet, amire a család összes tagja csatlakozik. Több eszköz, sok elvárás. Egy gyorsabb hálózat itt is nyerő – nem kell kompromisszumokat kötni, ha a gyerek videót nézne, miközben a szülők online navigálnak. A stabil kapcsolat kevesebb megszakítást, kevesebb újracsatlakozást jelent – így még az utazás is gördülékenyebb lehet.
Összességében: havonta több óra visszanyert idő – ugyanazzal a mobilhasználattal
A számítások alapján egy aktív felhasználó, aki videókat néz, fájlokat tölt le, online hívásokat bonyolít és hotspotot is használ, havonta akár 3–4 órát is megspórolhat pusztán azzal, hogy gyorsabb és megbízhatóbb mobilhálózaton netezik. Ez az idő nemcsak számokban mérhető, hanem abban a nyugalomban, élményben és rugalmasságban is, amit a jól megválasztott mobilhálózat képes nyújtani.
Egy hálózat, ami mögött valódi építkezés van
A Yettel országszerte már több mint ezer bázisállomáson a nagysebességű, 5G szolgáltatását nyújtja. A Yettel hálózata a leggyorsabb mobilhálózat Magyarországon a szelessav.net országos összesített átlagsebesség mérése és az Ookla alapján.*
Sokakban felmerülhet a kérdés: valóban számít, hogy egy mobilhálózat mennyire gyors?
A fentiekből látható, hogy határozottan igen – különösen akkor, ha az adatsebesség nem csak számadat marad, hanem kézzelfogható előny a mindennapokban. A Yettel abban hisz, hogy a technológia értéke ott mutatkozik meg igazán, ahol élethelyzeteket tesz gördülékenyebbé. Országos reklámkampánya is ezen a gondolatiságon alapul: valós, hétköznapi helyzetekből indul ki, hogy megmutassa, miért fontos a gyors hálózat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Fotópályázatot hirdet az LG és a Magyar Nemzeti Galéria
A tavalyi nagysikerű közös művészeti pályázatát követően idén is együttműködésre lép az LG Magyarország és a Magyar Nemzeti Galéria.
A felek Az élet szép! Keretezd újra! című fotópályázata arra hívja fel a figyelmet, hogy a hétköznapi pillanatok is lehetnek olyan szépek és értékesek, mint egy galériában kiállított műalkotás. A versenyt az LG Life’s Good szlogenje, valamint az otthonokban műalkotásként is helytálló, festményre emlékeztető LG ARTCOOL Gallery Special légkondicionáló koncepciója hívta életre.
Egy tavaszi piknik, egy tócsában tükröződő arc vagy egy gondosan megterített asztal – a mindennapok apró pillanatai, amelyek egy új nézőpontból nézve festői szépségűvé válhatnak. A szervezők olyan 18 éven felüli jelentkezők fényképeit várják, akik a hétköznapok legszebb pillanatait képesek egyedi látásmódban megörökíteni. A nevezőknek a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből kell egy olyan műalkotást megnevezniük, amely az alkotásuk kiindulópontjául szolgál.
A pályázatra analóg és digitális fényképekkel is lehet nevezni. A művészettörténészekből és múzeumi szakemberekből álló zsűri a mesterséges intelligencia által generált vagy túlzott utómunkával ellátott képeket nem értékeli. A pályaművek leadási határideje 2025. június 10. A legjobb fotókat beküldő pályázókat a szervezők június 18-ig értesítik, a szerencsés nyertesek pedig 2025. június 26-án a Magyar Nemzeti Galériában, egy átadó ünnepség keretében vehetik át a díjakat.
Az első helyezett egy nagy értékű LG ARTCOOL Gallery Special légkondicionálóval térhet haza. Az LG hűtésre és fűtésre is alkalmas ARTCOOL Gallery légkondicionálójának különlegessége, hogy egyáltalán nem hasonlít egy hagyományos klímaberendezésre: négyzetes kialakítása és tetszőlegesen cserélhető előlapja miatt pontosan olyan, mintha egy képet akasztottunk volna a falra. A második helyezett egy LG DUALCOOL AI Air Premium Single Split légkondicionálóval, míg a harmadik legjobb pályamű beküldője egy LG DUALCOOL Special Single Split légkondicionálóval szerelheti fel otthonát.
A nyeremények speciális jellegére való tekintettel az LG Electronics a díjak telepítését országos lefedettségű, minősített partnerhálózatán keresztül biztosítja.
További részletek és a pályázati kiírás itt találhatóak.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök1 hét ago
A HONOR 6 éves Android-támogatást vállal a napokban megjelent HONOR 400 szériához
-
Okoseszközök5 nap ago
HONOR 400 vagy 400 Pro? Összehasonlítottuk
-
Ipar5 nap ago
Energiaköltség-csökkentés pályázatok nélkül? – PPA, tárolók és innovatív finanszírozási megoldások cégek számára
-
Ipar2 hét ago
30 éves hazánk legkomplexebb építőipari szolgáltatásokat nyújtó cégcsoportja, a DVM group
-
Gazdaság2 hét ago
A mesterséges intelligencia agráralkalmazásairól egyeztetett Palkovics László és Gyuricza Csaba
-
Egészség2 hét ago
A Huawei bemutatta legújabb innovációit Berlinben: fókuszban az egészség, a stílus és a hatékonyság
-
Okoseszközök2 hét ago
Megérkezett a Samsung Vision AI a vállalat legújabb tévéivel és hangprojektoraival
-
Gazdaság2 hét ago
Rekord összegben tart devizát a magyar lakosság