Tippek
Egy webshop sikere az analitikán múlhat
A sikeres értékesítés érdekében az e-kereskedőknek egyre mélyebb betekintésre van szükségük a vásárlók viselkedésébe és preferenciáiba.
A digitális analitika lehetővé teszi a webshopüzemeltetők számára, hogy pontosan lássák, melyik marketingstratégia működik leginkább, hol van szükség optimalizálásra a kampányoknál, hogyan lehet növelni a konverziós arányokat, illetve hol érdemes javítani az értékesítési folyamatokat.
Röviden fogalmazva analitika nélkül az e-kereskedők vakon navigálnak az egyre kiélezettebb piaci versenyben, és jelentős bevételi lehetőségeket veszíthetnek el.
Ezzel a témával kapcsolatban tettünk fel 10 kérdést Rajnai Richárdnak, a Growww Digital analitika üzletágvezetőjének.
Rajnai Richárd, digitális analitika üzletágvezető, Growww Digital
Richárd 6 év PPC, 4 év Google Analytics, azon belül 50+ audit és 80+ Google Analytics 4 átállás tapasztalatának birtokosa. Szívügye a marketingmérések tisztítása és az adatelemzéssel kapcsolatos újdonságok kutatása, illetve bevezetése.
Vajon mennyire jó egy átlagos magyar webshop webanalitikája 1-10-es skálán?
Ezt nehéz objektíven felmérni, hiszen minden webshop más, illetve az eredmény nagyban függ attól is, hogy milyen webshopmotort használunk, de van egy saját fejlesztésű GA4 audit eszközünk, amelynek összesített eredményei alapján azt lehet mondani, hogy a legtöbb tulajdon pontszáma 5 és 7 között szóródik.
Azonban hozzá kell tenni, hogy 5-nél alacsonyabb pontszámot csak úgy lehet elérni, ha szándékosan rosszul állítunk be valamit, 8 fölé kerülni pedig nem minden esetben éri meg üzletileg.
Emellett fontos hangsúlyozni, hogy vannak olyan beállítások, amelyek mindenki számára egyaránt fontosak, hogy rendben legyenek, míg vannak egyedi esetek, eltérő fontossággal. Érdemes felállítani egy prioritást, illetve egy elvárt minimumot ezek között.
Mi lehet az oka ennek a viszonylag gyenge eredmények?
Az alacsony pontszámokat 4 fő okra lehet visszavezetni. Az első, hogy az audit egy olyan beállítást követel meg, amit önhibáján kívül nem tud egy adott webshop teljesíteni, de ez a ritkább eset.
A második, hogy vannak olyan beállítások, amelyek eleve helytelenek, ha azokat alapértelmezetten hagyjuk. Ez sajnos a Google Analytics 4 esetében a rendszer velejárója.
A harmadik, amikor nem élünk egy hasznos lehetőséggel, ami rendelkezésre állna, és végül a negyedik és az egyik legfontosabb, amikor működik, aktív egy mérésünk, de az nem kellő alapossággal, vagy – rosszabb esetben – hibásan működik. Utóbbiból következhet egy rossz döntés, ami leronthatja az üzleti eredményt, ezért ezzel kivétel nélkül foglalkozni kell.
Nagyságrendileg mennyivel több bevételt hozhat a jó analitika alkalmazása egy webshop esetében?
Ez a vállalkozás méretével, online árbevételével van leginkább összefüggésben. Logikusan minél nagyobb a bevételünk, egy-egy döntésünknek – amit a digitális analitikára alapoztunk – annál nagyobb a hatása.
Tegyük fel, hogy hoztunk egy jó döntést, amivel növeltük a bevételt 5%-kal. Ez egy évi 10 millió, illetve egy 1 milliárd Ft-os forgalmat lebonyolító webáruháznál óriási különbséget jelent.
Ha csak a relatív forgalomnövekedést akarjuk nézni, akkor 5 és 20% közé tehető az elérhető forgalomnövekedés a megfelelően beállított analitikával. Hozzá kell azonban tenni, hogy nem mindegy, milyen bázisról indulunk, hiszen óriási különbség van egy „bejáratott” analitikai rendszer és egy nem létező között.
A még válságban is növekedni tudó e-kereskedők mennyire köszönhetik a jól működő analitikának a sikereiket?
Nyilván analitikaszakértőként jó lenne azt állítani, hogy csak ennek, vagy nagyrészt ennek köszönhető a siker, de ez így jó eséllyel nem állná meg a helyét. Vannak azonban olyan vonatkozásai az analitikának, amelyek igenis sokat számíthatnak.
A válságban mindenki rákényszerül arra, hogy új dolgokkal kísérletezzen, hiszen ha semmin nem változtat, akkor előbb-utóbb bajba kerül. Márpedig egy jó kísérlet alapja a jó mérés kell legyen. Válságban a jól beállított analitikával duplán lehet nyerni.
Egyrészt, mert kellően megalapozott döntéseket hozhatunk továbbra is, másrészt akiknek nincs jól beállítva, azokkal szemben is nő a versenyelőnyünk. Tehát fontos a megfelelő analitika, de más területek is lényegesek, mert ezek együttesen felelnek a teljesítményért.
Mennyibe kerül, illetve mennyi időt igényel egy specialistától egy 5-10 ezer termékes webshop megfelelő analitikai beállítása?
Ez nem is annyira a termékszámon, hanem leginkább azon múlik, hogy milyen platformmal működik a webáruház. Ha UNAS, Shoprenter vagy egyéb hasonló bérelhető webáruház-rendszert használunk, akkor gyakorlatilag konyhakész analitikai méréseket kapunk pár perc alatt. Itt is van lehetőség egyedi mérések beállítására, de viszonylag korlátozottan, illetve adatimport segítségével lehet plusz adatokat adni a meglévő készlethez, ha az nem elégíti ki az igényeinket.
Ha WordPress, Shopify, Magento stb. rendszert használunk, akkor szintén egy-egy modul, bővítmény segítségével már kapunk e-commerce méréseket, de itt már több a lehetőség egyedi mérésekre, illetve pár órát akkor is érdemes rászánni, hogy közösen kiválasszuk a megfelelő bővítményt, majd ellenőrizzük a méréseit.
Egyedi fejlesztés esetén pedig csak a képzeletünk és a marketingbüdzsénk szabhat határt. Egy séma szerinti GA4 e-commerce mérés implementációja egyeztetéssel, beállítással, ellenőrzéssel, utókövetéssel minimum 5 órát jelent.
Milyen rendszerességgel kell karbantartani az analitikai rendszert?
Itt megint azzal kell kezdenem a választ, hogy az attól függ. Általánosságban elmondható, hogy minél többféle dolgot mérünk, annál gyakrabban, hiszen a nagy számok törvénye alapján annál nagyobb lesz az esélye annak, hogy valamelyik ezek közül elromlik.
Azok számára, akiknek nincsen egyedi mérésük, elég negyedévente átnézni a beállításokat, viszont ahol sok az egyedi mérés, ott már határozottan javasolt a havi, vagy még gyakoribb ellenőrzés.
Azonban minden esetben, mérési mélységektől függetlenül is érdemes naponta legalább 1-szer ránézni a számokra, hiszen bármikor történhetnek hirtelen változások az egyes mutatókban, aminek utána kell járni, hogy miért történhetett, és lehetőleg kijavítani a hibát.
Hogyan lehetek versenyképesebb a webanalitikával?
Egy webshoptulajdonosnak nem kell mély szakértőnek lennie az analitikában, de alapvető ismeretekkel mindenképp rendelkeznie kell. Az analitika ugyanis nélkülözhetetlen abban, hogy megértsük az ügyfelek online viselkedését és ennek alapján folyamatosan finomítsuk a webáruházunkat.
Az alapvető mutatók mint a látogatószám, konverziós arány, oldalon töltött idő vagy a kilépési arányok megértése segít abban, hogy mely területeken van szükség fejlesztésre.
Ha a tulajdonos nem ért az analitikához, érdemes legalább egy alapvető képzésen részt venni vagy egy szakértőt alkalmazni, aki rendszeresen beszámol az eredményekről és javaslatokat tesz a továbbiakban. Az e-kereskedelmi világban a siker sokszor a részletekben rejtőzik, így az analitika nélkülözhetetlen ahhoz, hogy ezeket a részleteket feltárjuk és a legtöbbet hozzuk ki webáruházunkból.
Mit tud a GA 360 és kinek ajánlott a használnia?
A Google Analytics 360 különösen nagyvállalatoknak és nagy forgalmú weboldalaknak ajánlott, ahol a weboldal teljesítménye közvetlenül befolyásolja az üzleti eredményeket, és ahol fontos a gyors, megbízható adatfeldolgozás és a kiterjedt integrációk.
Számos továbbfejlesztett és kibővített funkciót kínál az alapverzióhoz képest. Az egyik legfontosabb a nagyobb adatkapacitás: a GA 360 lehetővé teszi a nagyobb mennyiségű adat feldolgozását és gyorsabb adatfrissítést is biztosít, továbbá egyáltalán nem, vagy csak sokkal kevésbé korlátozza a riportok lekérdezéseit.
Egy másik lényeges prémium funkció a tulajdonok hierarchizálásának lehetősége: több webhely és alkalmazás adatait lehet összevonni egy helyen (roll-up tulajdon), illetve bizonyos szempont szerint szűrt tulajdont is létre lehet hozni (altulajdon). Ezenkívül még dedikált 0–24 támogatást kapunk gyors válaszidővel.
Érdemes lehet leváltani másra a Google Analyticset? Mi a helyzet az egyedi analitikai rendszerekkel?
A Google Analytics az egyik legismertebb és legelterjedtebb webanalitikai eszköz, de vannak helyzetek és szempontok, amelyek alapján érdemes lehet más platformot választani vagy egyedi rendszert fejleszteni.
Ilyen szempont lehet pl. az adatvédelem, ugyanis ebben eltérő megoldásokat alkalmaznak a különböző rendszerek. Egy másik fontos tényező a költség, ugyanis bár a Google Analytics alapverziója ingyenes, a prémium változata (GA 360) igen költséges.
Néhány vállalat számára gazdaságosabb lehet egy másik eszköz vagy egy saját rendszer kifejlesztése. Bár van jó néhány alternatíva a piacon, és egyre többen kísérleteznek ezekkel, egyelőre a legtöbbek számára nem éri meg a váltás. A piacon ezen oknál fogva nem is látni nagyobb mozgolódást, így egy ideig biztosan a Google Analytics marad a domináns szereplő.
Honlap: www.growwwdigital.com
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Így védheti cége pénzügyeit hatékonyabban a kibertámadásoktól
A K&H Bank közel fél éve segíti vállalati ügyfeleit egy teljesen költségmentes biztonságtudatossági kezdeményezéssel, amely október végéig tart.
A program célja, hogy a cégek könnyebben felismerjék és kezeljék a digitális fenyegetéseket, miközben erősítik saját kiberbiztonsági felkészültségüket. Az akció három, egymást kiegészítő elemből épül fel, amelyek a gyakorlatban is jól hasznosítható tudást adnak.
A kezdeményezés egyik alappillére a Mastercard által fejlesztett My Cyber Risk megoldás, amely segítségével a vállalkozások feltérképezhetik és rangsorolhatják weboldaluk és nyilvános alkalmazásaik sérülékenységeit. A szoftver több mint 40 szempont alapján, kilenc biztonsági területet lefedve értékeli a kockázatokat. Noha maga a megoldás költségtérítéses (60 euró), a K&H ügyfelek egy speciális kuponkód használatával egy évig térítésmentesen férhetnek hozzá.
A második elem egy interaktív, történetalapú tanulási forma, amely játékos feladatokon keresztül ismerteti a felhasználókkal a kiberbiztonság alapjait. Éles helyzetek szimulációi során megszerzett tudásukat teszttel ellenőrizhetik.
A harmadik pillért hírlevél-sorozat adja, ami bemutatja és elmagyarázza a legjellemzőbb visszaélési módszereket és tippeket ad azok elkerülésére. A gyakorlati tanácsok mellett a bank saját, biztonságosabb mindennapi pénzügyekhez kapcsolódó funkcióit is bemutatja. A hírlevél előfizetői egy online szakmai konferenciára is meghívást kapnak.
„Tapasztalataink szerint nemcsak a kiberbiztonság társadalmi jelentősége, hanem az ügyfelek érdeklődése is számottevően megnőtt a témában, ezért döntöttünk úgy, hogy a biztonságos IT technológia használatában megszerzett széleskörű tudásanyagunkkal támogatjuk vállalati ügyfeleinket. Az elmúlt időszakban a pénzügyi visszaélések már a vállalati ügyfélkört sem kímélik, akár 10-100 millió forint értékű csalási kísérletek is előfordulnak. Mivel ezek jellemzően erős ügyfélhitelesítéssel jóváhagyott tranzakciók voltak, kiemelten fontos a közös védekezés banki és ügyfél oldalon egyaránt. Hisszük, hogy a megelőzés és a felkészültség az első védelmi vonal a digitális fenyegetésekkel szemben, ezért segítjük ügyfeleinket abban, hogy magabiztosabban mozogjanak az online térben”
– mondta el Bodor Tibor, a K&H vállalati üzletágának vezetője.
„A kiberbűnözők folyamatosan keresik akár a legkisebb réseket is a digitális védelemben – függetlenül attól, hogy kisvállalkozásról vagy nagyvállalatról van-e szó. A biztonságos működés ma már elképzelhetetlen a rendszereink állapotának pontos ismerete nélkül. A K&H Bankkal közösen azon dolgozunk, hogy a magyar vállalatok valós képet kapjanak arról, milyen sebezhetőségek (pl. elavult szoftverek, lejáró tanúsítványok) látszanak róluk a kibertérben, és hogyan tudnak ezekre időben reagálni. Célunk, hogy a digitális világban is magabiztosan és biztonságosan növekedhessenek”
– mondta Nemes Máté, a Mastercard kibervédelmi szolgáltatásokért felelős igazgatója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Szeptember 8. Az Írni-olvasni tudás világnapja – ma már a digitális tudás is az írástudás része
Szeptember 8-a, az Írni-olvasni tudás világnapja emlékeztet minket arra, hogy az írástudás ma már nem csupán az olvasás és írás elsajátítását jelenti, hanem a digitális készségek megszerzését is.
Ezek az ismeretek azért elengedhetetlenek, mert lehetővé teszik, hogy az emberek biztonságosan és tudatosan használják az online lehetőségeket. A Lynnaider Akadémia ezért a jövedelemszerzés lehetőségén keresztül közelíti meg a digitális készségfejlesztést: így kézzelfoghatóvá válik, miért érdemes elsajátítani az új kompetenciákat, hiszen a tudás konkrét eredményekhez vezethet. Éppen erre épít a most magyar nyelven elérhető program, amely 9 bevált, online jövedelemszerzési technikát mutat be, kezdők számára is érthetően, reflektorfény nélkül.
A Lynnaider Akadémia alapítójának legutóbbi, több mint 200 főt érintő kutatása szerint az emberek a digitális készségeket az önmegvalósítás és a pénzügyi biztonság lehetőségeként értékelik. Az online jövedelem így nem csak anyagi forrás, hanem a szabadság és a fejlődés eszköze is. A résztvevők így tulajdonképpen visszamennek az iskolapadba, hogy megértsék a digitális világ működését, és elsajátítsák a bevált technikákat. A felmérés rámutatott arra is, hogy sokan még mindig a reflektorfénnyel azonosítják az online pénzkeresést. Pedig rengeteg technika sikeresen művelhető arc nélkül is, ahogyan azt a megkérdezettek 64%-a is preferálná. A válaszadók közel kétharmada ugyanis szívesen belevetné magát az online jövedelemszerzés világába, ha nem kellene ahhoz megmutatni magukat.
A Lynnaider Akadémia kurzusa az első hazánkban, amely magyar nyelven hozza el a legelterjedtebb online jövedelemszerzési technikákat ugyanazon logika mentén, megkönnyítve azt a választást is, hogy melyik illik legjobban az egyénhez. A kurzus nem csak Magyarországon egyedi, egy nemzetközi űrt tölt be: 9 technikát mutat be, valóban fejben tartva a kezdőket. A ‘Szabadúszás’, a ‘Saját webshop’ ügynökség nélkül, az ‘Affiliate marketing’, a ‘Digitális termékértékesítés’, az ‘On-demand gyártás’, a ‘Dropshipping’ (etikusan), a ‘Szponzorációk & UGC’, a ‘Saját online kurzus’, valamit a ‘Megosztásos piac’ technikái tanulhatók meg a svájci-magyar csapat videói által. A képzés szándékosan alapos és egyszerűsített stílusban készült, hogy mindenki számára befogadható legyen, szakmai zsargonok nélkül, lépésről lépésre tanítva. A Lynnaider csapat avatár előadóinak mondandóit könnyen frissítik a digitális programoknál gyakran előforduló szabály- vagy trend-változás esetén, ezzel is szolgálva az online akadémia felhasználóit.
Ez a program lehetővé teszi, hogy bárki, korhatártól függetlenül, lépést tarthasson a digitális átalakulással, miközben biztonságosan kipróbálhatja a bevált online jövedelemszerzési módszereket.
„Célunk, hogy mindazoknak az embereknek, akik úgy érzik, hogy kezdenek elveszni a gyorsan digitalizálódó világban, letisztultan és érthetően magyarázzuk el a legnagyobb online jövedelemszerzési technikákat, mert lehet, hogy a tudás birtokában ők is élnének a lehetőségekkel. Nem trükköket vagy gyors meggazdagodási recepteket kínálunk, hanem a világszerte már bevált nagy technikák önállóan, ügynökség nélkül felállítható és működtethető módjait mutatjuk be, lépésről lépésre”
– hangsúlyozta a Lynnaider Akadémia alapítója, Kohler Grof Melinda, magyar származású közgazdász.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Hogyan térjünk vissza a munkába nyaralás után? – a munkahelyi etikett segít.
A nyári szabadság után nem könnyű visszazökkenni a hétköznapokba: a gondtalan napokat hirtelen felváltja a feladatok sora, a határidők és a megbeszélések.
A gördülékeny visszatéréshez azonban sokat tehetünk – és nemcsak a saját, hanem a kollégáink jólléte érdekében is. Ahogy dr. Kibédi Katalin etikettszakértő is hangsúlyozza, ilyenkor különösen hasznosak a munkahelyi etikett szabályai, amelyek kapaszkodót adnak, és segítenek visszatalálni a megszokott ritmushoz.
Felkészülés már a szabadság előtt
A nyaralás előtti tudatos tervezés kulcsfontosságú. Állítsunk be távolléti üzenetet, delegáljuk a sürgős feladatokat, és hagyjuk rendezetten az íróasztalunkat. Ez nemcsak profizmust sugall, de tiszteletet is mutat a munkatársaink felé.
Az első nap visszatéréskor
Miután visszatértünk a szabadságunkról, érdemes rövid megbeszélést tartani a vezetőnkkel vagy kollégáinkkal, hogy gyorsan képbe kerüljünk a friss hírekkel és változásokkal. A közös beszélgetések – akár a szünetekben – segítenek oldani a feszültséget, és erősítik a csapatszellemet. A kollégák barátságos üdvözlése szintén apró gesztus, ami sokat számít: egy egyszerű „Jó újra látni!” mindig mosolyt csal az arcokra.
Megjelenés és professzionalizmus
A nyári szabadság után sokan hajlamosak vagyunk lazábban öltözködni és viselkedni, hiszen a könnyedebb napok hangulata még velünk marad. Fontos azonban tudatosítani, hogy a munkahely nem a nyaralás meghosszabbítása: a megjelenésünk mindig üzenetet hordoz. Az ápolt, elegáns, visszafogott öltözködés – női kosztüm, az öltöny, diszkrét kiegészítők – a professzionalizmust erősíti, és segít újra a munkára hangolódni.
Mindennapi etikett az irodában
A szabadság utáni visszatéréskor különösen fontos, hogy odafigyeljünk a mindennapi viselkedésünkre. Az étkezéseknél például érdemes kerülni az erős illatú ételeket, ügyelni a közös terek tisztaságára, és lehetőleg nem az íróasztalunknál falatozni.
A kollégákkal való együttműködés során sok helyzetben segít az udvarias kommunikáció is: ha egy kérésnek nem tudunk azonnal eleget tenni, mert a visszatérés után rengeteg feladat szakad a nyakunkba, akkor kedvesen mondjunk nemet, és jelezzük, mikor térünk vissza a témára. Ha pedig nézeteltérés adódik, törekedjünk a közös célok szem előtt tartására, és kerüljük a felesleges konfrontációt.
Nem kevésbé fontos a mások személyes terének tiszteletben tartása – mielőtt más íróasztalánál vagy tárgyai között tennénk rendet, mindig kérjünk engedélyt. Ezek a kedves gesztusok jelentősen hozzájárulnak ahhoz, hogy mindenki kényelmesebben érezze magát a munkahelyén.
Szünetek és dohányzás
A szünetek beiktatása a hatékony munkavégzés része, ugyanakkor a dohányzás és a hevített termékek használata gyakran panasz tárgyát képezi a munkahelyeken. A nemdohányzó kollégák sokszor úgy érzik, hogy ezek a szokások extra pihenőidőt jelentenek a dohányzóknak, hevített termék használóknak, ami növelheti az ő munkaterhelésüket. A méltányosság érdekében fontos, hogy a vállalatok egyértelmű szabályokat vezessenek be: például kijelölt dohányzóhelyekkel, hivatalos pihenőidők bevezetésével, vagy olyan megoldásokkal, amelyek mindenkinek azonos szüneti lehetőséget biztosítanak.
Egyes cégek innovatív kompenzációs gyakorlatokat is alkalmaznak – például extra szabadságot adnak a nemdohányzó munkavállalóknak. A dohányzók és hevített készüléket használók tiszteletet mutathatnak nemdohányzó kollégáik iránt azzal, hogy betartják a vállalati szabályzatot, nem a közös helyiségekben használják eszközeiket, odafigyelnek a ruháikon visszamaradó szagokra, megfelelően kezelik a cigarettacsikkeket vagy dohánytölteteket, valamint ügyelnek arra, hogy szüneteik időtartama ne menjen a közös munkaterhelés rovására.
A munkahelyi harmónia sokszor ezeken a kis dolgokon múlik: egy barátságos üdvözlés, egy tiszta közös tér, egy őszinte, de udvarias „nem”. Ha odafigyelünk egymásra, könnyebben vészeljük át a visszatérés első napjait, és együtt teremthetünk pozitív, támogató munkahelyi légkört.
További részletek: https://hevitettetikett.hu/
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar2 hét ago
Használat alapú rugalmasságot biztosít az MSP-k és a KKV-k számára a Zyxel
-
Tippek2 hét ago
Hogyan térjünk vissza a munkába nyaralás után? – a munkahelyi etikett segít.
-
Mozgásban2 hét ago
Elektromos gokarthoz fejlesztett intelligens hajtásláncot a Széchenyi István Egyetem kutatói által alapított cég
-
Gazdaság2 hét ago
A pénz pszichológiája – Hogyan gondolkodjunk helyesen a pénzről?
-
Okoseszközök2 hét ago
Papírhatású kijelzővel és 2.5K felbontással érkezik a HUAWEI MatePad 11.5
-
Ipar2 hét ago
A hazai additív gyártás régi-új arca: a FreeDee mostantól ADMASYS HU
-
Gazdaság2 hét ago
Zártkertek menthetnék meg a fiatalokat a lakásdrágulástól
-
Okoseszközök2 hét ago
Az LG felhőalapú innovációkkal és játékújdonságokkal erősíti gaming-ökoszisztémáját