Connect with us

Tippek

Egy webshop sikere az analitikán múlhat

webshop

A sikeres értékesítés érdekében az e-kereskedőknek egyre mélyebb betekintésre van szükségük a vásárlók viselkedésébe és preferenciáiba.

A digitális analitika lehetővé teszi a webshopüzemeltetők számára, hogy pontosan lássák, melyik marketingstratégia működik leginkább, hol van szükség optimalizálásra a kampányoknál, hogyan lehet növelni a konverziós arányokat, illetve hol érdemes javítani az értékesítési folyamatokat.

Röviden fogalmazva analitika nélkül az e-kereskedők vakon navigálnak az egyre kiélezettebb piaci versenyben, és jelentős bevételi lehetőségeket veszíthetnek el.

Ezzel a témával kapcsolatban tettünk fel 10 kérdést Rajnai Richárdnak, a Growww Digital analitika üzletágvezetőjének.

Rajnai Richárd, digitális analitika üzletágvezető, Growww Digital

Richárd 6 év PPC, 4 év Google Analytics, azon belül 50+ audit és 80+ Google Analytics 4 átállás tapasztalatának birtokosa. Szívügye a marketingmérések tisztítása és az adatelemzéssel kapcsolatos újdonságok kutatása, illetve bevezetése.

Vajon mennyire jó egy átlagos magyar webshop webanalitikája 1-10-es skálán?

Ezt nehéz objektíven felmérni, hiszen minden webshop más, illetve az eredmény nagyban függ attól is, hogy milyen webshopmotort használunk, de van egy saját fejlesztésű GA4 audit eszközünk, amelynek összesített eredményei alapján azt lehet mondani, hogy a legtöbb tulajdon pontszáma 5 és 7 között szóródik.
Azonban hozzá kell tenni, hogy 5-nél alacsonyabb pontszámot csak úgy lehet elérni, ha szándékosan rosszul állítunk be valamit, 8 fölé kerülni pedig nem minden esetben éri meg üzletileg.
Emellett fontos hangsúlyozni, hogy vannak olyan beállítások, amelyek mindenki számára egyaránt fontosak, hogy rendben legyenek, míg vannak egyedi esetek, eltérő fontossággal. Érdemes felállítani egy prioritást, illetve egy elvárt minimumot ezek között.

Mi lehet az oka ennek a viszonylag gyenge eredmények?

Az alacsony pontszámokat 4 fő okra lehet visszavezetni. Az első, hogy az audit egy olyan beállítást követel meg, amit önhibáján kívül nem tud egy adott webshop teljesíteni, de ez a ritkább eset.
A második, hogy vannak olyan beállítások, amelyek eleve helytelenek, ha azokat alapértelmezetten hagyjuk. Ez sajnos a Google Analytics 4 esetében a rendszer velejárója.
A harmadik, amikor nem élünk egy hasznos lehetőséggel, ami rendelkezésre állna, és végül a negyedik és az egyik legfontosabb, amikor működik, aktív egy mérésünk, de az nem kellő alapossággal, vagy – rosszabb esetben – hibásan működik. Utóbbiból következhet egy rossz döntés, ami leronthatja az üzleti eredményt, ezért ezzel kivétel nélkül foglalkozni kell.

Nagyságrendileg mennyivel több bevételt hozhat a jó analitika alkalmazása egy webshop esetében?

Ez a vállalkozás méretével, online árbevételével van leginkább összefüggésben. Logikusan minél nagyobb a bevételünk, egy-egy döntésünknek – amit a digitális analitikára alapoztunk – annál nagyobb a hatása.
Tegyük fel, hogy hoztunk egy jó döntést, amivel növeltük a bevételt 5%-kal. Ez egy évi 10 millió, illetve egy 1 milliárd Ft-os forgalmat lebonyolító webáruháznál óriási különbséget jelent.

Ha csak a relatív forgalomnövekedést akarjuk nézni, akkor 5 és 20% közé tehető az elérhető forgalomnövekedés a megfelelően beállított analitikával. Hozzá kell azonban tenni, hogy nem mindegy, milyen bázisról indulunk, hiszen óriási különbség van egy „bejáratott” analitikai rendszer és egy nem létező között.

A még válságban is növekedni tudó e-kereskedők mennyire köszönhetik a jól működő analitikának a sikereiket?

Nyilván analitikaszakértőként jó lenne azt állítani, hogy csak ennek, vagy nagyrészt ennek köszönhető a siker, de ez így jó eséllyel nem állná meg a helyét. Vannak azonban olyan vonatkozásai az analitikának, amelyek igenis sokat számíthatnak.
A válságban mindenki rákényszerül arra, hogy új dolgokkal kísérletezzen, hiszen ha semmin nem változtat, akkor előbb-utóbb bajba kerül. Márpedig egy jó kísérlet alapja a jó mérés kell legyen. Válságban a jól beállított analitikával duplán lehet nyerni.
Egyrészt, mert kellően megalapozott döntéseket hozhatunk továbbra is, másrészt akiknek nincs jól beállítva, azokkal szemben is nő a versenyelőnyünk. Tehát fontos a megfelelő analitika, de más területek is lényegesek, mert ezek együttesen felelnek a teljesítményért.

Mennyibe kerül, illetve mennyi időt igényel egy specialistától egy 5-10 ezer termékes webshop megfelelő analitikai beállítása?

Ez nem is annyira a termékszámon, hanem leginkább azon múlik, hogy milyen platformmal működik a webáruház. Ha UNAS, Shoprenter vagy egyéb hasonló bérelhető webáruház-rendszert használunk, akkor gyakorlatilag konyhakész analitikai méréseket kapunk pár perc alatt. Itt is van lehetőség egyedi mérések beállítására, de viszonylag korlátozottan, illetve adatimport segítségével lehet plusz adatokat adni a meglévő készlethez, ha az nem elégíti ki az igényeinket.
Ha WordPress, Shopify, Magento stb. rendszert használunk, akkor szintén egy-egy modul, bővítmény segítségével már kapunk e-commerce méréseket, de itt már több a lehetőség egyedi mérésekre, illetve pár órát akkor is érdemes rászánni, hogy közösen kiválasszuk a megfelelő bővítményt, majd ellenőrizzük a méréseit.
Egyedi fejlesztés esetén pedig csak a képzeletünk és a marketingbüdzsénk szabhat határt. Egy séma szerinti GA4 e-commerce mérés implementációja egyeztetéssel, beállítással, ellenőrzéssel, utókövetéssel minimum 5 órát jelent.

Milyen rendszerességgel kell karbantartani az analitikai rendszert?

Itt megint azzal kell kezdenem a választ, hogy az attól függ. Általánosságban elmondható, hogy minél többféle dolgot mérünk, annál gyakrabban, hiszen a nagy számok törvénye alapján annál nagyobb lesz az esélye annak, hogy valamelyik ezek közül elromlik.
Azok számára, akiknek nincsen egyedi mérésük, elég negyedévente átnézni a beállításokat, viszont ahol sok az egyedi mérés, ott már határozottan javasolt a havi, vagy még gyakoribb ellenőrzés.
Azonban minden esetben, mérési mélységektől függetlenül is érdemes naponta legalább 1-szer ránézni a számokra, hiszen bármikor történhetnek hirtelen változások az egyes mutatókban, aminek utána kell járni, hogy miért történhetett, és lehetőleg kijavítani a hibát.

Hogyan lehetek versenyképesebb a webanalitikával?

Egy webshoptulajdonosnak nem kell mély szakértőnek lennie az analitikában, de alapvető ismeretekkel mindenképp rendelkeznie kell. Az analitika ugyanis nélkülözhetetlen abban, hogy megértsük az ügyfelek online viselkedését és ennek alapján folyamatosan finomítsuk a webáruházunkat.
Az alapvető mutatók mint a látogatószám, konverziós arány, oldalon töltött idő vagy a kilépési arányok megértése segít abban, hogy mely területeken van szükség fejlesztésre.

Ha a tulajdonos nem ért az analitikához, érdemes legalább egy alapvető képzésen részt venni vagy egy szakértőt alkalmazni, aki rendszeresen beszámol az eredményekről és javaslatokat tesz a továbbiakban. Az e-kereskedelmi világban a siker sokszor a részletekben rejtőzik, így az analitika nélkülözhetetlen ahhoz, hogy ezeket a részleteket feltárjuk és a legtöbbet hozzuk ki webáruházunkból.

Mit tud a GA 360 és kinek ajánlott a használnia?

A Google Analytics 360 különösen nagyvállalatoknak és nagy forgalmú weboldalaknak ajánlott, ahol a weboldal teljesítménye közvetlenül befolyásolja az üzleti eredményeket, és ahol fontos a gyors, megbízható adatfeldolgozás és a kiterjedt integrációk.
Számos továbbfejlesztett és kibővített funkciót kínál az alapverzióhoz képest. Az egyik legfontosabb a nagyobb adatkapacitás: a GA 360 lehetővé teszi a nagyobb mennyiségű adat feldolgozását és gyorsabb adatfrissítést is biztosít, továbbá egyáltalán nem, vagy csak sokkal kevésbé korlátozza a riportok lekérdezéseit.
Egy másik lényeges prémium funkció a tulajdonok hierarchizálásának lehetősége: több webhely és alkalmazás adatait lehet összevonni egy helyen (roll-up tulajdon), illetve bizonyos szempont szerint szűrt tulajdont is létre lehet hozni (altulajdon). Ezenkívül még dedikált 0–24 támogatást kapunk gyors válaszidővel.

Érdemes lehet leváltani másra a Google Analyticset? Mi a helyzet az egyedi analitikai rendszerekkel?

A Google Analytics az egyik legismertebb és legelterjedtebb webanalitikai eszköz, de vannak helyzetek és szempontok, amelyek alapján érdemes lehet más platformot választani vagy egyedi rendszert fejleszteni.
Ilyen szempont lehet pl. az adatvédelem, ugyanis ebben eltérő megoldásokat alkalmaznak a különböző rendszerek. Egy másik fontos tényező a költség, ugyanis bár a Google Analytics alapverziója ingyenes, a prémium változata (GA 360) igen költséges.
Néhány vállalat számára gazdaságosabb lehet egy másik eszköz vagy egy saját rendszer kifejlesztése. Bár van jó néhány alternatíva a piacon, és egyre többen kísérleteznek ezekkel, egyelőre a legtöbbek számára nem éri meg a váltás. A piacon ezen oknál fogva nem is látni nagyobb mozgolódást, így egy ideig biztosan a Google Analytics marad a domináns szereplő.

Honlap: www.growwwdigital.com


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tippek

Újra startol a Megoldások a holnapért kihívás

A jövő formálói ismét színre lépnek.

A Samsung és az EdisonKids elismert kezdeményezése nemzetközi lehetőségekkel és 6 millió forintos összdíjazással várja a jelentkezőket. A Megoldások a holnapért idén hatodik alkalommal hívja kreatív kihívásra a 7–12. osztályos diákokat és tanáraikat. A program célja, hogy a fiatalok saját ötleteikkel, közösségi szemléletükkel és technológiai kreativitásukkal formálják a jövőt – most három izgalmas irányban: az egészség, a fenntarthatóság és a sport területén. A kihívás 6. évadára idén november 27-ig lehet jelentkezni.

A Megoldások a holnapért kihívás a Samsung nemzetközi Solve for Tomorrow programján           alapszik, amely mára 68 országban több mint 2,8 millió diákot ért el. A hazai kihívás 2021 óta minden évben több száz fiatalnak ad lehetőséget arra, hogy professzionális, szakmai támogatással, inspiráló közösségben fejlessze ötleteit, és megtapasztalja, hogy mindez hogyan válhat a társadalom hasznára. Az ötletek ráadásul igazán nagyot is szólhatnak! A nyertesek akár nemzetközi szinten is megmérethetik magukat, az idei összeurópai döntőn is szerepelt magyar csapat, akik nemzetközi zsűri előtt mutathatták be a projektjüket.

A mostani évadban a résztvevők új tematikus irányokat kapnak inspirációnak, ugyanakkor bármilyen megoldási javaslatot kidolgozhatnak, amely valóban jobbá teheti a mindennapokat és a helyi közösségük életét. „Az idei kiemelt témák a nemzetközi program irányát tükrözik, egyúttal olyan területek, amelyekről tudjuk, hogy fontosak a fiatalok számára. Az egészséges, sportos életvitel és a fenntartható gondolkodás számukra tényleg nem csak buzzword-ök, hanem a mindennapjaik fontos része – mondta el Witsch Gerda, a Samsung Magyarország marketingvezetője és a verseny egyik zsűritagja. – A fiatalok ötletei gyakran sokkal előremutatóbbak, mint azt gondolnánk. Fontos célunk, hogy segítsünk nekik kibontakoztatni ezt a kreativitást, és megmutassuk, hogyan lehet a technológia a pozitív társadalmi változás kiindulópontja.” A kihívásra jelentkezők Az egészség jövője téma kapcsán a tudatos kütyühasználattól az egészségesebb alváson és táplálkozáson át egészen a mentális egészség megóvásáig hozhatnak ötleteket. A Fenntartható megoldások között az újrahasznosítással, szennyezés csökkentésével, zöld projektekkel foglalkozhatnak a diákok. A Változás a sport erejével az a témakör, ahol a csapatok – akár sportegyesületekben együtt mozgó fiatalok – megoldásai az aktív életmód és a csapatsport pozitív hatásait felhasználva érnek el társadalmi változást.

A verseny célja ugyanakkor nem csupán a kreatív ötlet megszületése, hanem annak a megértése is, hogyan épül fel egy megvalósítható projekt – a tervezéstől a kommunikáción és a bemutatáson át egészen a megvalósításig. Pontosan ebben különleges a Megoldások a holnapért. Olyan szakmai támogatást és mentorációt kínál a résztvevőknek – mind a diákoknak, mind tanáraiknak – amely segítheti őket a közös munkában és a kreatív problémamegoldásban, a versenyen túl pedig a továbbtanulásban és később a munkában is.

A TOP 50-be jutó csapatok egy személyes eseményen és a magyar Blue Colibri startup által fejlesztett online platformon tanulhatnak, ahol lépésről lépésre ismerkednek meg a tervezői gondolkodás szemléletével és ennek eszköztárával. A folyamat során a diákok nemcsak jövőformáló ötleteket dolgoznak ki, hanem ezzel párhuzamosan egyszerre fejlesztik kommunikációs és együttműködési készségeiket, tanulhatnak az AI tudatos használatáról és beleláthatnak a jövőkutatás izgalmas területébe is. A legjobb nyolc csapat személyes workshopokon, tréningeken és mentorálásokon vehet részt, ahol szakmai támogatást kapnak a döntőre.

A mai diákoknak a 21. században komplex kihívásokkal kell szembenézniük, és éppen ezért fontos, hogy már fiatalon gyakorolják a kritikai gondolkodást, a kreatív problémamegoldást és az együttműködést – nyilatkozta Borsos Dorottya, az Edisonplatform és az EdisonKids program vezetője a kihívás kapcsán. – A Megoldások a holnapért ötletverseny pontosan erre készíti fel őket: tudatosan végiggondolják, mi zavarja őket a környezetükben, és megtapasztalják, hogy az ötletük, a véleményük számít. A program során olyan szuperkompetenciákat sajátítanak el, amelyek a tanuláson túl a közösségépítésben, a társadalmi felelősségvállalásban és a jövő munkaerőpiacán is kulcsfontosságúak.

A Megoldások a holnapért minden évadban külön figyelmet fordít a csapatokat segítő tanárokra is, hiszen ők azok, akik nap mint nap inspirálják a fiatalokat. A pedagógusok mentorációs és médiatudatossági képzéseken vehetnek részt, amelyek segítenek, hogy hatékonyabban tudják támogatni a diákjaik fejlődését, motiválni tudják őket és otthonosan mozogjanak azokon az online felületeken, amelyek meghatározzák a fiatalok mindennapi kommunikációját. A program így nemcsak verseny, hanem közösségi alkotóműhely is, ahol diákok és tanárok együtt fejlődnek.

A jelentkezés folyamata és nyeremények

A nevezéshez a csapatoknak egy 2 perces bemutatkozó videót kell beküldeniük 2025. november 27-ig, amelyben röviden ismertetik a választott problémát és megoldási javaslatukat. A szervezők még az év vége előtt, december 16-án kihirdetik a legjobb 50 csapatot, akik továbbjutnak a kihívás következő fordulójába. Nekik 2026. január 10-től egészen február 13-ig lesz lehetőségük jövőálló készségeket elsajátítására. Ezen időszak alatt, január 31-én személyesen is lehetőségük lesz találkozni a      szakértőkkel. Arról, hogy kik kerültek be a legjobb 8 közé, 2026. március 4-én értesítik a résztvevőket. Március 6-tól április 14-ig tovább folytatódik a mentorálás, és a csapatokra szabott támogatás a zsűri szakértőinek bevonásával. Végül 2026. április 17-én a TOP 8-ba jutott csapatok a már elsajátított tudásukkal bemutatják a már végleges ötletet és annak lehetséges megvalósítását. A döntőben kiválasztott legjobb 3 csapat tagjai és az őket nevező intézmények a szakmai elismerés mellett összesen 6 millió forint értékben választhatnak Samsung eszközöket.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Nemcsak zavaró, de károkat is okoz a rossz beltéri mobil-lefedettség

Tízből kilenc embert zavar, ha sávszélességi vagy lefedettségi gondok miatt nem tudja a megszokott módon használni mobilját – derül ki egy friss országosan reprezentatív kutatásból.

A felhasználók sokszor szembesülnek ilyen problémával bevásárlóközpontokban, új építésű irodaházakban vagy lakóparkokban, viszont kevesen vannak tisztában azzal, kinek a felelőssége ilyen helyszíneken gondoskodni a térerőről.

A CETIN Hungary Zrt., Magyarország első mobiltávközlési infrastruktúraszolgáltatója által készített kutatás többek közt azt vizsgálta, mennyire fontos számunkra a mobil lefedettség, és milyen gyakran tapasztalunk ezzel kapcsolatos problémát az olyan helyszíneken, mint a bevásárlóközpontok, irodaházak, szállodák, vagy lakóparkok.

Nem meglepő, hogy a felhasználók elsöprő többsége számára nagyon fontos, vagy egyenesen létszükséglet (58%), több mint egyharmaduk számára pedig inkább fontos a megfelelő minőségű mobilinternet, és csak elenyésző 8 százalék nem tartja fontosnak. A válaszadók döntő többségét (90%-át) frusztrálja, ha a sávszélességi vagy lefedettségi problémák miatt nem tudja a megszokott módon használni a telefonját.

Mégis, kinek a feladata?

Bár a mobilszolgáltatóknak nagyon szigorú lefedettségi követelményeknek kell megfelelniük, ez automatikusan nem biztosítja, hogy egy újonnan épített ingatlankomplexumban is megfelelő lesz a térerő.  A legkorszerűbb építési technológiák ugyanis annyira jól szigetelnek, hogy a mobilhálózatok elérhetőségét is akadályozzák.

A kutatásban megkérdezettek nagyobb része – 61 százaléka – tévesen úgy véli, hogy az ilyen helyszíneken a mobilszolgáltatónak kell gondoskodnia a megfelelő sávszélességről és lefedettségről. Csak a válaszadók 16 százaléka gondolta helyesen, hogy az építtető vagy ingatlanfejlesztő feladata lenne a jó minőségű szolgáltatás biztosítása.

Mi van, ha nem hasít a mobilnet?

A kutatás arra is választ keresett, milyen gyakran járnak a felhasználók ilyen helyszíneken – sportrendezvényeken, új építésű lakóparkokban, irodaházakban, szállodákban, városnegyedekben, ipari parkokban vagy bevásárlóközpontokban –, és ott milyen minőségű mobil lefedettséget tapasztaltak.

Az utóbbi fél évben a megkérdezettek 91 százaléka legalább egy – a nagy többségük (56%) pedig több – ilyen helyszínen járt a fentiek közül. A válaszadók jelentős része – 70 százaléka – alkalmanként vagy rendszeresen tapasztalt ilyenkor mobiltelefonnal, lefedettséggel kapcsolatos problémát. 58 százalékuk mélygarázsokban, közel 50 százalékuk pedig stadionokban, ipari parkokban, új építésű gyárakban és logisztikai központokban számolt be hasonló nehézségekről. Emellett 40 százalékuk észlelt mobil lefedettségi problémát hotelekben, irodaházakban, lakóparkokban, valamint új építésű város- és bevásárlóközpontokban.

A válaszadók nagy többségének minden hasonló helyszínen fontos, hogy legyen megfelelő sávszélesség és lefedettség. A legtöbben a bevásárlóközpontoknál (88%), új építésű városközpontoknál és szállodáknál (84-84%), lakóparkoknál (83%), irodaházaknál (81%), valamint ipari parkokban (80%) tartják lényegesnek ezt a szempontot, de a többség részéről a mélygarázsokban (63%) és stadionokban, nagyobb sportrendezvényeken (62%) is határozott elvárás a megfelelő sávszélesség és lefedettség.

Miért fontos a jó mobillefedettség mindenhol?

A megkérdezettek döntő többsége – 96 százaléka – nemcsak telefonálásra használja mobileszközét, hanem mobiladatforgalmat igénylő alkalmazásokra is. Közöttük a videóhívás, üzenetküldő szolgáltatások és a közösségi médiás aktivitás a leggyakoribb (74 %). Ettől nem sokkal marad el a mindennapi ügyintézés – bankolás, parkolás, emailezés, vásárlás, térkép – (69%) és a hírolvasás, tartalomfogyasztás (67%) sem. Mintegy egyharmaduk gyakran néz filmet vagy játszik, és 12 százalékuk már mobilinternetet igénylő okos / IoT eszközöket – például okosórát, -gyűrűt vagy vércukormérőt – is használ.

A kutatásban a megkérdezettek többségének származott már kára sávszélességi és lefedettségi probléma miatt. Elsősorban időt pazaroltak el (40%), fontos eseményről, lehetőségről maradtak le (25%), de keletkezett emiatt többletköltségük (14%) vagy bevételveszteségük (8%) is.

„Kutatásunk egyik legfontosabb tanulsága, hogy a mobil lefedettség ma már alapvető szükségletté vált. Ennek hiánya – így az elégtelen beltéri lefedettség is – nem csupán bosszúságot okoz a felhasználóknak, hanem sok esetben konkrét károkat is eredményez – mondta Kübler-Andrási Judit, a CETIN Hungary vezérigazgatója. – Ezért a felhasználók mellett az ingatlanfejlesztőknek és a mobilszolgáltatóknak is fontos, hogy nagy forgalmú, új építésű területeken mindenkinek legyen megfelelő szolgáltatása. Ehhez célszerű már a tervezés során megtalálni a megfelelő infrastruktúra-megoldást, hogy ne utólag, jóval költségesebben kelljen kiépíteni az ügyfelek elvárásait kiszolgálni képes multioperátoros mobilinternet- és telefonhasználatot biztosító hálózatot.”

A véleménykutatás az Europion piackutató applikációval történt 1195 fő megkérdezésével 2025. szeptember 20-án. Az eredmény országosan reprezentatív a 16 év feletti magyar lakosságra kor, nem, iskolai végzettség, lakóhely típusa és régiója szerint.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

A csendes gyilkos nem alszik télen sem: minden, amit a szén-monoxid-érzékelőről tudni kell

A fűtési szezon beköszöntével ismét előtérbe kerül a szén-monoxid-mérgezés veszélye.

Bár a legtöbben tisztában vannak a kockázattal, a tragédiák jelentős része mégis elkerülhető lenne egy kis odafigyeléssel és egy megbízható érzékelővel. A probléma ugyanis gyakran nem a készülék hiánya, hanem annak nem megfelelő típusa vagy rossz elhelyezése. A MediaMarkt szakértői összefoglalták a legfontosabb tudnivalókat.

Sokan nem elég elővigyázatosak, pedig a szén-monoxid (CO) veszélye bárhol felütheti a fejét, ahol nyílt lánggal működő tüzelőberendezés van. Ez a gáz azért különösen veszélyes, mert színtelen és szagtalan, így az emberi érzékszervek számára teljesen észrevehetetlen. Belélegezve megakadályozza a vér oxigénszállítását, a mérgezés tünetei – fejfájás, szédülés, hányinger – pedig könnyen összetéveszthetők egy kezdődő betegséggel. Mire a helyzet komolyra fordul, gyakran már késő.

Nem csak a régi kazánok jelentenek veszélyt

Téves az a hiedelem, hogy a szén-monoxid-mérgezés csak a régi, elavult fűtési rendszerekkel rendelkező otthonokban jelenthet problémát. A veszélyforrás minden olyan berendezés lehet, amely nyílt lánggal működik és a helyiség levegőjét használja az égéshez – legyen az kandalló, gázkonvektor, cserépkályha vagy akár egy átfolyós vízmelegítő.

Ironikus módon a modern, jól szigetelő nyílászárók beépítése akár növelheti is a kockázatot. Míg a régi ablakok résein keresztül folyamatos volt a légcsere, a mai, tökéletesen záródó rendszerek megakadályozzák a friss levegő beáramlását. Ha nincs biztosítva a megfelelő levegő-utánpótlás, a tüzelőberendezés elhasználja a helyiség oxigénjét, az égés tökéletlenné válik, és a kéményen át távozó füstgáz visszaáramolhat a lakótérbe, magával hozva a halálos szén-monoxidot.

Az érzékelő életet ment, de nem mindegy, milyen és hol van

Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság statisztikái szerint a balesetek jelentős részében volt ugyan érzékelő a háztartásban, de az vagy nem a megfelelő helyre volt telepítve, vagy nem bevizsgált, megbízható készülék volt.

A legfontosabb, hogy csak megbízható forrásból származó, a hazai hatóságok által bevizsgált és tanúsított szén-monoxid-érzékelőt vásároljunk” – hívja fel a figyelmet a MediaMarkt szakértője. – „Ezek a készülékek szerepelnek a katasztrófavédelem úgynevezett pozitív listáján, ami garantálja, hogy megfelelnek a szigorú biztonsági előírásoknak. Nálunk kizárólag ilyen, bevizsgált modellek kaphatók, az egyszerűbb, alacsonyabb árú daraboktól a digitális kijelzővel ellátott, okosotthon-rendszerbe is integrálható készülékekig, így mindenki megtalálhatja az otthonába és pénztárcájához illő megoldást.

A szabványoknak megfelelő érzékelők már alacsony, az egészségre még nem káros CO-koncentrációnál is jeleznek, így bőven van idő a szellőztetésre és a helyiség elhagyására. A beépített tesztgombbal pedig havonta ellenőrizni kell a készülék működőképességét.

Hová tegyük, és hová ne? Az elhelyezés aranyszabályai

A legjobb érzékelő sem ér semmit, ha rossz helyre tesszük. A leggyakoribb hibák elkerüléséhez az alábbi tanácsokat érdemes megfogadni:

Ahová ajánlott telepíteni:

  • A veszélyforrás közelébe: a helyiségbe, ahol a kazán, kályha vagy kandalló található, a berendezéstől 1-3 méter távolságra, a falon, nagyjából 1,5 méteres magasságban érdemes elhelyezni. Mivel a meleg levegővel a CO is felfelé száll, a fal felső harmada az ideális.
  • A hálószobába: a legtöbb mérgezés éjszaka, alvás közben történik. Ha a hálószoba távol van a kazántól, ide is érdemes egy érzékelőt tenni, méghozzá „légzési magasságban”, például az ággyal megegyező szinten.

Ahová soha ne tegyük:

  • Zárt térbe: ne tegyük szekrénybe, fiókba, vagy bútorok, függöny mögé.
  • Közvetlenül a tűzhely fölé: a főzés közben keletkező pára és gőzök feleslegesen riaszthatnak és károsíthatják az érzékelőt.
  • Huzatos helyre: ne szereljük ablak, ajtó vagy ventilátor közvetlen közelébe, mert a légáramlat „elfújhatja” a szén-monoxidot az érzékelő elől.
  • Fürdőszobába, párás helyiségbe: a magas páratartalom tönkreteheti a készüléket.

Egy szén-monoxid-érzékelő beszerzése ma már nem luxus, hanem a felelős gondoskodás része. Egy kis odafigyeléssel, a fűtési rendszerek rendszeres karbantartásával és egy megfelelően elhelyezett, megbízható vészjelzővel a legtöbb tragédia megelőzhető.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss