Tippek
Valentin-napon kiemelt veszélyben lehetnek a szinglik
Újra rivaldafényben lehetnek a romantikus csalások, azaz amikor valaki párkeresési szándékával visszaélve, csalás áldozatává válik. A Valentin-nap egy kiemelt időszak lehet a csalók számára, hiszen ilyenkor még inkább társaságra és párkapcsolatra vágyhatnak az egyedülállók – figyelmeztet az X-Rock Magánnyomozó Iroda.
Milliók lehetnek veszélyben, érdemes résen lenni!
A Valentin-nap, azaz a Bálint-nap ünneplése a szerelmesek ünnepeként a XX. században terjedt el világszerte. Hazánkban csak a rendszerváltást követően, az 1990-es évektől kezdett igazán népszerűvé válni, azonban manapság már a legtöbb pár valamilyen formában nálunk is megemlékezik róla. Az egyedülállók viszont sokszor a legkülönbfélébb módon vélekednek a jeles dátumról. Vannak, akik tudatosan nem foglalkoznak ezzel az ünneppel, de akadnak olyanok is, akik a magányból adódóan ilyenkor még inkább társaságra vágynak.
„Valentin-nap környékén sokan még aktívabban keresik párjukat. Ebből adódóan azok a csalók, akik kifejezetten a szinglikre utaznak, azok számára kiemelt időszakká válhat február 14-e és környéke. Fontos, hogy romantikus csalások nem csak ilyenkor lehetnek, de a potenciális áldozatok ekkor még inkább hajlamosak lehetnek csalók áldozatává válni” – hívta fel a figyelmet Doór Zalán magánnyomozó, az X-Rock Magánnyomozó Iroda ügyvezetője, hozzátéve, hogy nagy a potenciális hazai célpiaca a romantikus csalóknak, hiszen több mint 2 millió szingli van jelenleg Magyarországon.
Ha igazinak is tűnik, még akkor sem biztos, hogy az
A csalók gyakran a különböző közösségimédia-felületeken és a társkereső oldalakon egyaránt felbukkanhatnak. Természetesen minden esetben álprofil mögé bújva, megannyiszor hamis fotót, nevet és egyéb adatokat megadva. Közösségimédia-felületből és társkereső oldalból pedig már jócskán van az interneten, ezeknek az oldalaknak a havi látogatóinak száma pedig nem egyszer a milliós nagyságrendet is elérheti Magyarországon.
„A sok felület és ezek jelentős látogatottsága remek felületet biztosíthat a csalóknak, akik naponta együttesen 100 millió forintos károkozásra is képesek. Minden esetben érdemes a kiszemelt fotóját és a különböző, illetőről fellelhető adatait is ellenőrizni. Erre első körben alkalmas lehet akár egy általános online kereső is. Ha például több helyen is felbukkan ugyanaz a fénykép különböző névvel, az már erős intő jel lehet. Azonban arról sem szabad megfelejtkezni, hogy a mesterséges intelligencia e téren is egyre inkább teret nyerhet, így számos álfotó is generálódhat a technológia által, amelyet a csalók is előszeretettel használhatnak” – mondta Doór Zalán magánnyomozó, hozzátéve, hogy így az utóbbi esetben hiába hamis a fotó, az egyből mégsem feltétlenül tűnik fel.
A fotó valódisága már élő videóhívással sem ellenőrizhető
Az X-Rock Magánnyomozó Iroda már rendelkezik olyan informatikai eszközökkel, amelyek segítségével akár a mesterséges intelligencia által generált fotók valódisága is vizsgálható. Ez azért is jelentős, mert a felvételek valódisága már élő videóhívással sem feltétlenül ellenőrizhető. Léteznek ugyanis olyan programok, amelyek úgynevezett filterek alkalmazásával akár már élő hívások közben is megváltoztathatják a vonalban lévők képét és hangját is. Ezért már élő videóhívások során sem feltétlenül derül ki, hogy ki is van a vonal másik végén valójában. Mindemellett a kiszemeltünk különböző közösségimédia-felületeit is érdemes alaposan górcső alá venni, hiszen a posztok tartalma és mennyisége szintén sokat elárulhat.
„Ha például nincs sok ismerőse az illetőnek vagy nem találunk régi posztokat, ezek arra utalhatnak, hogy viszonylag új a profil és nagy valószínűséggel hamis annak tartalma” – emelte ki Doór Zalán magánnyomozó.
Az esetben, ha a profil mögötti személy mégis igazinak tűnik, még akkor is érdemes vigyázni. Amennyiben idegenekkel kerülünk kapcsolatba, minden esetben fontos az óvatosság. Nem szabad arról semmi esetben sem megfelejtkezni, hogy az illető számunkra még ha már ismerősnek is tűnik, valójában még akkor sem az! Ez alól akkor se tegyünk kivételt, ha a szimpátia megvan, illetve esetleges további érzelmek is már kialakulóban lennének! Pénzt vagy egyéb értéket pedig semmilyen körülmények között ne utaljon, vagy juttasson el bármilyen formában az illető részére!
Az elkövetők többnyire nem is magyar állampolgárok
Ma már a nyelvi akadályokat is gyakran könnyen leküzdik a csalók, így nem ritkán nem is magyarok azok, akik az álszemélyiség mögött megrejtőznek. Gyanakvásra adhat okot, ha nem megfelelő magyarsággal vannak a mondatok megfogalmazva, de az is, ha az illető külföldön él. Ha valóban szeretnénk megismerni azt, akit megismertünk, érdemes mielőbb személyes találkozót kezdeményezni.
„Gyakori jelenség ilyenkor, ráadásul nem is újkeletű, hogy pont a személyes találkozó létrejöttéhez, valamint az ehhez kapcsolódó utazási költségekhez kér segítséget az illető. Emellett a rendkívüli kiadások átvészelésére is számos esetben kérhetnek gyors kölcsönt. Ilyen lehet például egy elvesztett bankkártya vagy egy vízum az utazáshoz” – hívta fel a figyelmet az X-Rock Magánnyomozó Iroda ügyvezetője.
Ezek persze mind csak ürügyek a pénz vagy érték megszerzéséhez. Még a kis értékek is gyanakvásra adhatnak okot, így ezektől is minden esetben érdemes elzárkózni az friss ismerőssel szemben. Ugyanakkor a túl álomszerű ígéretek, valamint a bizalom kiépítésére irányuló kísérletek is gyanakvást kelthetnek.
„A csalók gyakran használnak olyan kifejezéseket leveleikben, amelyeket az egyedülálló személyek már régóta hallani szeretnének. Példa lehet erre az »egész éjjel, rád gondoltam, emiatt aludni sem tudtam« vagy a »már nem tudom elképzelni nélküled az életemet« is. Mind azt az érzést hivatottak előhívni a károsult személyben, hogy kötődni kezdjen” – árulta el a magánnyomozó, akinek konkrét tapasztalata is van az ilyen és hasonló levelek vizsgálatában.
Mit tegyünk, ha már beütött a krach?
Az emberek sajnos nem tévedhetetlenek, így olykor hibáznak is. Amennyiben csalás áldozatává válunk vagy annak esélyét érezzük, mielőbb cselekedjünk! Az első lépés lehet ilyenkor, hogy szakítsunk meg minden kapcsolatot a potenciális csalóval. Fontos azonban, hogy ez nem azonos azzal, hogy töröljük az eddigi kommunikációnkat. Sőt, amit csak lehet dokumentáljunk, azaz például mentsük beszélgetéseinket.
„Ezzel párhuzamosan mielőbb értesítsük a hatóságokat és átutalás vagy banki adat megadása esetén azt a pénzintézetet is, ahol a bankszámlát vezetjük. Emellett a platformot is érdemes rövid időn belül tájékoztatni, hiszen lehet az adott profilra több bejelentés is, amely a leleplezést elősegítheti. Mindemellett amennyiben jelentős a kár és fontos a mielőbbi kárrendezés, érdemes lehet külsős segítséget is igénybe venni, hiszen az állami szervek napjainkban sajnos igen leterheltek az ilyen jellegű ügyekkel, kapacitásuk pedig véges. Ez jogi, azaz ügyvédi segítséget, valamint nyomozói munkára is kiterjedő komplex szolgáltatást is takarhat” – mondta Doór Zalán.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Szeptemberben indul a Digitális Tudatosság Hete
2025. szeptember 22–28. között első alkalommal valósul meg a Digitális Tudatosság Hete (DT7), a Neo Interactive és a Carbon.Crane közös kezdeményezése.
A kampány célja, hogy felhívja a figyelmet a digitális világ ökológiai lábnyomára, illetve a kiberbiztonság fontosságára. Tekintve, hogy egy átlagos felhasználó évente 229 kg CO2-t bocsát ki az online térben — a felmelegedési határ évi 501 kg/fő —, a leggyakrabban használt jelszó pedig még mindig az 123456, a közös gondolkodásra és tudásátadásra minden eddiginél nagyobb szükség van.
Látható problémák, láthatatlan lábnyom
A DT7 célja, hogy tudatosítsa: az online jelenlét is károsanyag-kibocsátással jár, viszont némi odafigyeléssel mindannyian tehetünk ellene. A kampány egyaránt célozza a lakosságot (például a social media használat csökkentésére való felhívással és interaktív karbonlábnyom méréssel), illetve a vállalatokat (weboldal auditokkal és mérésekkel). A szemléletformáló kezdeményezés egy olyan problémára világít rá, amelyről bár kevésszer beszélünk, egyre nagyobb terhet jelent a környezetünk számára. Az online tér kibocsátását jól érzékelteti, hogy csak a digitális marketing karbonlábnyoma nagyobb, mint a teljes globális légiközlekedésé. A Digitális Tudatosság Hetének másik apropója, hogy felhívja a figyelmet a kiberbiztonság és a körültekintő hírfogyasztás fontosságára. Az AI térnyerésének kapcsán olyan új problémák ütötték fel a fejüket, amelyekkel korábban nem találkoztunk: míg néhány évvel ezelőtt egészen egyszerű volt megállapítani, hogy valódi képet, hanganyagot, vagy hírt fogyasztunk-e, manapság sokkal nehezebb elválasztani a hiteles tartalmakat a mesterséges intelligencia által generáltaktól. Kutatások is bizonyítják, hogy az érzelmet kiváltó címek sokkal nagyobb eséllyel bírják kattintásra az olvasókat, még akkor is, ha nem feltétlenül igazak.
Közösen mindannyiunk jövőjéért
A kezdeményezés mögött álló Carbon.Crane és Neo Interactive a hazai digitális tudatosság legkiemelkedőbb képviselői közé tartoznak. A Carbon.Crane a digitális karbonlábnyom mérés és csökkentés szakértője, amelyhez egy nemzetközi szinten is egyedi és elismert, Bureau Veritas által validált szoftvert hoztak létre, a Neo Interactive pedig Magyarország egyik legrégebbi digitális ügynöksége. A két szervezet közös víziója egy olyan digitális ökoszisztéma létrehozása, amely hatékony, mégis fenntartható és mindenki számára biztonságos.
A Digitális Tudatosság Hete természetesen a fizikai térben is megjelenik. Október 7-én, a kampány zárásaként az Internet Hungary keretein belül mutatják be a szervezők a tanulságokat, esettanulmányokkal kiegészítve.
„Miközben a technológia egyre nagyobb szerepet játszik az életünkben, sokszor fogalmunk sincs róla, hogy a digitális eszközök használata milyen hatást gyakorol a környezetünkre, vagy éppen saját magunkra. Nagyon hiányzik a digitális önismeret, amikor tisztában vagyunk a saját felhasználási szokásainkkal, és a pozitív élmények és értékek mellett tudjuk, milyen károkat okozunk, vagy okozhatunk, illetve milyen veszélyeknek vagyunk kitéve és hogyan csökkenthetők ezek a kockázatok.„
– emelte ki Huszics György, a Carbon.Crane társalapítója.
Litkai Gergely is kiáll a digitális tudatosság mellett
A kampány házigazdája Litkai Gergely, a Dumaszínház tulajdonosa, aki már jól ismert a zöld kezdeményezések iránti elkötelezettségéről. A kezdeményezés további támogatók számára is nyitott, a szervezők örömmel várják olyan vállalatok és magánszemélyek jelentkezését, akik szívesen tennének a digitális fenntarthatóságért.
„A digitális világot a legtöbben láthatatlannak érzékeljük – hiszen nem szennyez, nem füstöl, nem hagy maga után kupacokat. Mégis óriási lábnyoma van, amelyet nap mint nap mindannyian növelünk. A Digitális Tudatosság Hete számunkra arról szól, hogy ezt a lábnyomot láthatóvá tegyük, és megmutassuk: kis lépések is számítanak. Legyen szó arról, hogy öt perccel kevesebbet görgetünk a telefonunkon, vagy arról, hogy egy vállalat optimalizálja a digitális működését – minden döntésünk hozzáad egy darabot a jövőnkhöz. Ez a kampány egyszerre edukáció és cselekvésre hívás, mert hisszük, hogy a digitális jövő csak tudatosan lehet fenntartható és biztonságos.”
– mondta Kepes Katinka, a Neo Interactive cégvezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Így védheti cége pénzügyeit hatékonyabban a kibertámadásoktól
A K&H Bank közel fél éve segíti vállalati ügyfeleit egy teljesen költségmentes biztonságtudatossági kezdeményezéssel, amely október végéig tart.
A program célja, hogy a cégek könnyebben felismerjék és kezeljék a digitális fenyegetéseket, miközben erősítik saját kiberbiztonsági felkészültségüket. Az akció három, egymást kiegészítő elemből épül fel, amelyek a gyakorlatban is jól hasznosítható tudást adnak.
A kezdeményezés egyik alappillére a Mastercard által fejlesztett My Cyber Risk megoldás, amely segítségével a vállalkozások feltérképezhetik és rangsorolhatják weboldaluk és nyilvános alkalmazásaik sérülékenységeit. A szoftver több mint 40 szempont alapján, kilenc biztonsági területet lefedve értékeli a kockázatokat. Noha maga a megoldás költségtérítéses (60 euró), a K&H ügyfelek egy speciális kuponkód használatával egy évig térítésmentesen férhetnek hozzá.
A második elem egy interaktív, történetalapú tanulási forma, amely játékos feladatokon keresztül ismerteti a felhasználókkal a kiberbiztonság alapjait. Éles helyzetek szimulációi során megszerzett tudásukat teszttel ellenőrizhetik.
A harmadik pillért hírlevél-sorozat adja, ami bemutatja és elmagyarázza a legjellemzőbb visszaélési módszereket és tippeket ad azok elkerülésére. A gyakorlati tanácsok mellett a bank saját, biztonságosabb mindennapi pénzügyekhez kapcsolódó funkcióit is bemutatja. A hírlevél előfizetői egy online szakmai konferenciára is meghívást kapnak.
„Tapasztalataink szerint nemcsak a kiberbiztonság társadalmi jelentősége, hanem az ügyfelek érdeklődése is számottevően megnőtt a témában, ezért döntöttünk úgy, hogy a biztonságos IT technológia használatában megszerzett széleskörű tudásanyagunkkal támogatjuk vállalati ügyfeleinket. Az elmúlt időszakban a pénzügyi visszaélések már a vállalati ügyfélkört sem kímélik, akár 10-100 millió forint értékű csalási kísérletek is előfordulnak. Mivel ezek jellemzően erős ügyfélhitelesítéssel jóváhagyott tranzakciók voltak, kiemelten fontos a közös védekezés banki és ügyfél oldalon egyaránt. Hisszük, hogy a megelőzés és a felkészültség az első védelmi vonal a digitális fenyegetésekkel szemben, ezért segítjük ügyfeleinket abban, hogy magabiztosabban mozogjanak az online térben”
– mondta el Bodor Tibor, a K&H vállalati üzletágának vezetője.
„A kiberbűnözők folyamatosan keresik akár a legkisebb réseket is a digitális védelemben – függetlenül attól, hogy kisvállalkozásról vagy nagyvállalatról van-e szó. A biztonságos működés ma már elképzelhetetlen a rendszereink állapotának pontos ismerete nélkül. A K&H Bankkal közösen azon dolgozunk, hogy a magyar vállalatok valós képet kapjanak arról, milyen sebezhetőségek (pl. elavult szoftverek, lejáró tanúsítványok) látszanak róluk a kibertérben, és hogyan tudnak ezekre időben reagálni. Célunk, hogy a digitális világban is magabiztosan és biztonságosan növekedhessenek”
– mondta Nemes Máté, a Mastercard kibervédelmi szolgáltatásokért felelős igazgatója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Szeptember 8. Az Írni-olvasni tudás világnapja – ma már a digitális tudás is az írástudás része
Szeptember 8-a, az Írni-olvasni tudás világnapja emlékeztet minket arra, hogy az írástudás ma már nem csupán az olvasás és írás elsajátítását jelenti, hanem a digitális készségek megszerzését is.
Ezek az ismeretek azért elengedhetetlenek, mert lehetővé teszik, hogy az emberek biztonságosan és tudatosan használják az online lehetőségeket. A Lynnaider Akadémia ezért a jövedelemszerzés lehetőségén keresztül közelíti meg a digitális készségfejlesztést: így kézzelfoghatóvá válik, miért érdemes elsajátítani az új kompetenciákat, hiszen a tudás konkrét eredményekhez vezethet. Éppen erre épít a most magyar nyelven elérhető program, amely 9 bevált, online jövedelemszerzési technikát mutat be, kezdők számára is érthetően, reflektorfény nélkül.
A Lynnaider Akadémia alapítójának legutóbbi, több mint 200 főt érintő kutatása szerint az emberek a digitális készségeket az önmegvalósítás és a pénzügyi biztonság lehetőségeként értékelik. Az online jövedelem így nem csak anyagi forrás, hanem a szabadság és a fejlődés eszköze is. A résztvevők így tulajdonképpen visszamennek az iskolapadba, hogy megértsék a digitális világ működését, és elsajátítsák a bevált technikákat. A felmérés rámutatott arra is, hogy sokan még mindig a reflektorfénnyel azonosítják az online pénzkeresést. Pedig rengeteg technika sikeresen művelhető arc nélkül is, ahogyan azt a megkérdezettek 64%-a is preferálná. A válaszadók közel kétharmada ugyanis szívesen belevetné magát az online jövedelemszerzés világába, ha nem kellene ahhoz megmutatni magukat.
A Lynnaider Akadémia kurzusa az első hazánkban, amely magyar nyelven hozza el a legelterjedtebb online jövedelemszerzési technikákat ugyanazon logika mentén, megkönnyítve azt a választást is, hogy melyik illik legjobban az egyénhez. A kurzus nem csak Magyarországon egyedi, egy nemzetközi űrt tölt be: 9 technikát mutat be, valóban fejben tartva a kezdőket. A ‘Szabadúszás’, a ‘Saját webshop’ ügynökség nélkül, az ‘Affiliate marketing’, a ‘Digitális termékértékesítés’, az ‘On-demand gyártás’, a ‘Dropshipping’ (etikusan), a ‘Szponzorációk & UGC’, a ‘Saját online kurzus’, valamit a ‘Megosztásos piac’ technikái tanulhatók meg a svájci-magyar csapat videói által. A képzés szándékosan alapos és egyszerűsített stílusban készült, hogy mindenki számára befogadható legyen, szakmai zsargonok nélkül, lépésről lépésre tanítva. A Lynnaider csapat avatár előadóinak mondandóit könnyen frissítik a digitális programoknál gyakran előforduló szabály- vagy trend-változás esetén, ezzel is szolgálva az online akadémia felhasználóit.
Ez a program lehetővé teszi, hogy bárki, korhatártól függetlenül, lépést tarthasson a digitális átalakulással, miközben biztonságosan kipróbálhatja a bevált online jövedelemszerzési módszereket.
„Célunk, hogy mindazoknak az embereknek, akik úgy érzik, hogy kezdenek elveszni a gyorsan digitalizálódó világban, letisztultan és érthetően magyarázzuk el a legnagyobb online jövedelemszerzési technikákat, mert lehet, hogy a tudás birtokában ők is élnének a lehetőségekkel. Nem trükköket vagy gyors meggazdagodási recepteket kínálunk, hanem a világszerte már bevált nagy technikák önállóan, ügynökség nélkül felállítható és működtethető módjait mutatjuk be, lépésről lépésre”
– hangsúlyozta a Lynnaider Akadémia alapítója, Kohler Grof Melinda, magyar származású közgazdász.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Papírhatású kijelzővel és 2.5K felbontással érkezik a HUAWEI MatePad 11.5
-
Okoseszközök2 hét ago
NUKI Smart Lock Pro – a szerkesztőség új biztonsági kedvence
-
Okoseszközök2 hét ago
A Lenovo bemutatja az AI-alapú eszközök és élmények teljes portfólióját a fogyasztói, üzleti és mobil szegmensben
-
Okoseszközök2 hét ago
Nincs megállás, újabb innovatív megoldásokkal rukkolt elő James Dyson!
-
Okoseszközök1 hét ago
A Samsung egy új, személyre szabott, „A-65%” energiabesorolású mosógépet mutat be az IFA 2025 kiállításon
-
Gazdaság2 hét ago
Drágulnak a használt autók, mégis nagyobb az érdeklődés irántuk
-
Ipar2 hét ago
A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között
-
Okoseszközök2 hét ago
Ezért fontos odafigyelni a kávéfőző karbantartására