Connect with us
Hirdetés

Tippek

Nem csak az Ügyfélkapuval akarnak átverni!

Nagyot téved aki azt hiszi, ő “túl kicsi” ahhoz, hogy hackerek, internetes csalók, zsarolók áldozatává váljon!

Az online veszélyek továbbra sem csak a nagyvállalatokat érintik, bárki áldozatul eshet, különösen az egyre szélesebb körben elérhető, az emberi szövegekhez hasonló tartalmakat generálni képes nyelvi modellek és deepfake eszközök által. A Médiaunió “A kulcs te vagy” kampánya 3 hazai és 3 nemzetközi eset segítségével kívánja felhívni a figyelmet arra, hogy nagyon is érdemes az internetes szokásainkat átgondolni és időnként elvégezni egy biztonsági önellenőrzést.

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2024 harmadik negyedévében is közel 9 milliárd forintos kárt okoztak a bankkártyás, illetve elektronikus fizetési forgalomhoz kapcsolódó visszaélések. A csalók átutalásokon keresztül nagyjából 6 milliárd, bankkártyás csalásokkal pedig 2,8 milliárd forintot loptak el az áldozatoktól. Az alábbi esetek mindegyike egy valamire mutat rá: bármilyen fejlett biztonsági megoldások léteznek is a vírusvédelmi szoftverektől a tűzfalakig, a leggyengébb láncszem legtöbbször az ember.
Kiberbiztonsági szakértők szerint 2025-ben a nagyméretű nyelvi modellek és a deepfake technológiákban rejlő fenyegetések kerülnek majd előtérbe, soha nem látott mértékű kiberkockázati veszélyt jelentve a nagyvállalatokra és az egyéni felhasználókra egyaránt.

„ál-BKK” = Bedőlsz, Kegyetlenül Kifosztunk

Sajnos bőven válogathatunk hazai példákból! Tavaly augusztusban indult például egy hamis Facebook-oldal, amely úgy állította be magát, mintha a Budapesti Közlekedési Központhoz tartozna. Itt aztán az első 500 vásárlónak mindössze 950 forintért ígért Budapest-bérletet hat hónapra. Ehhez valóban csak ezt a kis összeget kellett kifizetni, és egy rövid űrlapot kitölteni – természetesen érzékeny adatokkal, aminek eredményeképp a „nyertesek” az ezer forintos álomár sokszorosát veszítették el.
Októberben aztán a Fővárosi Állatkert nevében indult hasonló kampány: a csalók az intézmény 155. születésnapja alkalmából indítottak belépőjegyeket ígérő nyereményjátékot a Facebookon, ahol aztán a kommentelőket privát üzenetben ostromolták bankkártya adataikért, általában arra hivatkozva, hogy az állítólagos nyeremény eljuttatásához szükséges postaköltségre kérnek pénzt.

Apróhirdetés, nagy veszteség

2023-ban indult, de mind a mai napig virágzik az a csalássorozat, amelyben olyanokat céloznak meg, akik internetes apróhirdetési oldalakon próbálnak eladni valamit. A bűnözők vevőként jelentkeznek, majd egy átverős weboldalra mutató linket küldenek, amelyen a bankkártya adataik megadására kérik az eladót, hogy villámgyorsan kifizethessék a terméket. Ezután bediktáltatják az eladóhoz érkező hatjegyű kódot, de ez már nem az utaláshoz, hanem egy digitális e-pénztárca nyitásához kell, hogy aztán egy erre alkalmas bankautomatából a maximálisan elérhető összeget vehessék fel.

Csomagod érkezett! Vagy mégsem?

Az alábbi eset sem egyedi, de jól bemutat egy ma is gyakori csalási formát. Az áldozat SMS-t kapott az egyik ismert csomagküldő szolgálattól, amely azt állította, rosszul adta meg egy küldeménye címét, de azt egy kisebb összeg fejében, a jó cím megadásával újra kiszállítják. Az üzenetben található link a cég weboldalával egy az egyben megegyező felületre vitte, tökéletes logóval, grafikai felépítéssel, online fizetési felülettel. A többi már nem meglepő: aznap éjjel a bankjától érkezett egy – ezúttal valóban hiteles – üzenet, melyben értesítették, hogy letiltották a kártyáját, arról ugyanis gyors egymásutánban Aliexpress-rendeléseket fizettek ki, összesen 800 ezer forint értékben. Az összegnek azóta sem tudtak a nyomára bukkanni.

Rajongunk a csalókért: Taylor Swift és az olimpia esete

A helyzet világviszonylatban sem jobb, sőt! Napjaink egyik legnagyobb pop szenzációja Taylor Swift, akinek koncertjeire percek alatt elkapkodják a jegyeket. A tavalyi turnéjának brit szakasza előtt sem volt ez másképp, ezt használták ki a csalók, akik a valódi jegyárusító oldalakhoz megtévesztően hasonlító hamis oldalakat hoztak létre, ahova e-mailekkel csalogatták a rajongókat. A Lloyds Bank már áprilisban, az első koncertek előtt mintegy két hónappal bejelentette, hogy a jegyet vásárlók több mint egymillió fontot veszítettek óvatlanságukkal. A jelenség azonban nem csak a zeneiparra jellemző: 2024-ben az olimpiára fogytak nagy számban a hamis jegyek, amelyek csak arra voltak jók, hogy átverjék az óvatlan sportrajongókat.

Nem ki, hanem MI!

A hongkongi rendőrség tavaly februárban számolt be egy már tényleg ijesztő esetről: egy multinacionális cég pénzügyes kollégája részt vett egy többszereplős videókonferencián, amelyen a főnöke megkérte, hogy utaljon át 25 millió dollárt egy számlaszámra. A kolléga ezt meg is tette. Nem sokat kellett várni, hogy kiderüljön a turpisság, a meetingen rajta kívül ugyanis minden egyes résztvevőt mesterséges intelligencia segítségével állítottak elő. A konferenciahívás résztvevőinek arca, hangja és mimikája annyira meggyőző volt, hogy az áldozat egy percig sem gyanakodott.

Az átvertek átverése

A következő esetet a szomszédunkból, Romániából jelentették, itt derült fény az egyik legpofátlanabb csalásra. Ismeretlenek ugyanis pont olyan áldozatokra utaztak, akiket már valamilyen formában kár ért egyéb átverések során. Az elkövetők közösségi médiában terjesztett linkekkel olyan weboldalakra vezették őket, amelyek jogi segítséget ígértek nekik, valamint azt állították, hogy visszaszerzik az elvesztett pénzösszegeket. Azonban a reménykedők itt olyan kérdőíveket töltöttek ki, amelyekkel ismét hozzáférést adtak a banki szolgáltatásaikhoz, hogy aztán a bűnözők még a maradék pénzüktől is megszabadítsák őket… másodszorra.

Tanulj és védd magad!

Amennyiben bárkit anyagi kár ér az online térben, azonnal értesítenie kell a bankját és a rendőrséget. A jogszabályok szerint a bank köteles minden tőle telhetőt megtenni a pénz visszaszerzése érdekében, de nem garantált, hogy sikerrel is jár.

Mint azt a példák is mutatják, az online térben elkövetett visszaélésekre egyelőre nincs tökéletesen megbízható védőháló, ami segítene talpra állni, ha egy rossz kattintásból, adatmegosztásból eredően kicsúszik a talaj a lábunk alól. Ugyanakkor a legtöbb esetben a megfelelő figyelem és az egészséges gyanakvás elegendő lenne, hogy megóvjuk az adatainkat és a megtakarításainkat.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Tippek

Akár két teljes napot is spórolhatunk éves szinten egy gyors hálózattal

Az internet terjedése, elérhetősége és gyorsasága javítja az emberek oktatáshoz, egészségügyhöz és közszolgáltatásokhoz való hozzáférését, csökkenti a digitális szakadékot, és lehetővé teszi, hogy egyre több ember aktívan bekapcsolódjon a társadalmi-közösségi életbe, amelynek egyre többféle formája alakul ki a digitális térben is. Kimondható, hogy ez egyre inkább elérhető és sokoldalú internetes szolgáltatásoknak köszönhetően az emberek egyre többféle tevékenységet végeznek és egyre több időt töltenek az interneten.

Így lehetséges, hogy ma már egy gyors mobilnettel hamarabb letöltünk egy 10 GB-os filmet, mint amennyi idő alatt az egy pendrive-on földet érne egy repülőből kidobva.

Az elmúlt években nemcsak gyorsabbá, hanem érzékelhetően élhetőbbé vált a mobilinternetezés. A Yettel most a technikai adatok mögé nézett és különféle élethelyzeteken keresztül mutatja be, hogy mennyi időt nyerhet egy hétköznapi felhasználó azzal, ha megbízható, nagy sebességű mobilhálózatra csatlakozik. 

Aki gyakran küld vagy tölt le nagy méretű fájlokat – például videókat, játékokat, frissítéseket vagy dokumentumokat –, tudja, hogy a várakozás hosszú percekre is elnyúlhat. Egy átlagos, 500 MB-os fájl letöltése egy gyors hálózaton alig fél percet vesz igénybe. Egy lassabb kapcsolaton viszont akár három perc feletti várakozás is lehet. Ha csak naponta 1 ilyen letöltés történik, akkor a gyorsabb internetkapcsolat révén havonta máris másfél óra megspórolt időhöz jutunk – amit fordíthatunk egy hosszabb ebédszünetre, vagy épp arra, hogy ne a hálózatra, hanem csak magunkra figyeljünk.

Videóhívás, ami valóban kapcsolódás 

Legyen szó családi videóhívásról vagy fontos online meetingről, senki sem szereti, ha a kép akad, kifagy, a hang szakadozik, vagy legrosszabb esetben újra kell csatlakozni a hívás folytatásához. Egy félórás hívás során akár 2-3 perc is elveszhet a kapcsolódási problémák miatt – ezt egy gyors, stabil mobilhálózat esetében kisebb eséllyel fordul elő. Heti néhány hívás esetén ez havi szinten akár egy órányi megspórolt időt és nyugalmat jelenthet. 

Streamelés indításkor, nem percek múlva 

A 4K minőségű videótartalmak már nemcsak a nappalinkban, de a mobilunkon is egyre népszerűbbek. A nagy felbontás azonban nem működik kompromisszumokkal – ha nincs elég sávszélesség, jön a pufferelés, akadozás, csúszik az élmény. Egy gyors hálózaton ez megszűnik: a videó egyből indul, nincs várakozás, amennyiben a stream szolgáltató szerverein is minden rendben üzemel. Ha hetente 4-5 alkalommal nézünk ilyen tartalmat, havi szinten több percnyi puffereléstől szabadulunk meg – ami önmagában kevésnek tűnik, de annál frusztrálóbb tud lenni és rontja az élvezeti értékét a kikapcsolódásra szánt időnknek. 

Online játék – gyors reakcióval, lag nélkül 

A manapság egyre népszerűbb, versengésre épülő többszereplős online játékok, azaz a kompetitív gaming világában a válaszidő az egyik alappillére a sikeres köröknek. Egy stabilabb hálózat nemcsak kevesebb akadozást jelent, hanem azt is, hogy nem dob le a játék a szerverről, nem maradunk le egy fontos pillanatról, és tényleg mi irányítjuk a karakterünket – nem a net „csúszása”, azaz a lag. Az alacsonyabb ping és a megbízható kapcsolat akár fél órányi többletidőt is jelenthet havonta és számtalan első helyezést a kedvenc battle royale játékunkban. 

De a játék nem mindig a pályán kezdődik – gyakran már a letöltésnél eldől, lesz-e egyáltalán gaming aznap. Egy új season indulásakor, vagy amikor egy vadiúj játék jelenik meg, nem ritka, hogy 50–100 GB-nyi frissítést kell letölteni. Lassú kapcsolaton ez akár fél napig is eltarthat. Egy gyors mobilhálózat azonban itt is időt ad vissza: lehetőséget, hogy az este valóban a játékról szóljon, ne a töltőképernyőről. 

Mobil hotspot – amikor minden eszköz számít 

A családi utazások klasszikus kihívása: egy szülői mobilnet, amire a család összes tagja csatlakozik. Több eszköz, sok elvárás. Egy gyorsabb hálózat itt is nyerő – nem kell kompromisszumokat kötni, ha a gyerek videót nézne, miközben a szülők online navigálnak. A stabil kapcsolat kevesebb megszakítást, kevesebb újracsatlakozást jelent – így még az utazás is gördülékenyebb lehet. 

Összességében: havonta több óra visszanyert idő – ugyanazzal a mobilhasználattal 

A számítások alapján egy aktív felhasználó, aki videókat néz, fájlokat tölt le, online hívásokat bonyolít és hotspotot is használ, havonta akár 3–4 órát is megspórolhat pusztán azzal, hogy gyorsabb és megbízhatóbb mobilhálózaton netezik. Ez az idő nemcsak számokban mérhető, hanem abban a nyugalomban, élményben és rugalmasságban is, amit a jól megválasztott mobilhálózat képes nyújtani.

Egy hálózat, ami mögött valódi építkezés van 

A Yettel országszerte már több mint ezer bázisállomáson a nagysebességű, 5G szolgáltatását nyújtja. A Yettel hálózata a leggyorsabb mobilhálózat Magyarországon a szelessav.net országos összesített átlagsebesség mérése és az Ookla alapján.* 

Sokakban felmerülhet a kérdés: valóban számít, hogy egy mobilhálózat mennyire gyors?  

A fentiekből látható, hogy határozottan igen – különösen akkor, ha az adatsebesség nem csak számadat marad, hanem kézzelfogható előny a mindennapokban. A Yettel abban hisz, hogy a technológia értéke ott mutatkozik meg igazán, ahol élethelyzeteket tesz gördülékenyebbé. Országos reklámkampánya is ezen a gondolatiságon alapul: valós, hétköznapi helyzetekből indul ki, hogy megmutassa, miért fontos a gyors hálózat.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Fotópályázatot hirdet az LG és a Magyar Nemzeti Galéria

A tavalyi nagysikerű közös művészeti pályázatát követően idén is együttműködésre lép az LG Magyarország és a Magyar Nemzeti Galéria.

A felek Az élet szép! Keretezd újra! című fotópályázata arra hívja fel a figyelmet, hogy a hétköznapi pillanatok is lehetnek olyan szépek és értékesek, mint egy galériában kiállított műalkotás. A versenyt az LG Life’s Good szlogenje, valamint az otthonokban műalkotásként is helytálló, festményre emlékeztető LG ARTCOOL Gallery Special légkondicionáló koncepciója hívta életre.

Egy tavaszi piknik, egy tócsában tükröződő arc vagy egy gondosan megterített asztal – a mindennapok apró pillanatai, amelyek egy új nézőpontból nézve festői szépségűvé válhatnak. A szervezők olyan 18 éven felüli jelentkezők fényképeit várják, akik a hétköznapok legszebb pillanatait képesek egyedi látásmódban megörökíteni. A nevezőknek a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből kell egy olyan műalkotást  megnevezniük, amely az alkotásuk kiindulópontjául szolgál.

A pályázatra analóg és digitális fényképekkel is lehet nevezni. A művészettörténészekből és múzeumi szakemberekből álló zsűri a mesterséges intelligencia által generált vagy túlzott utómunkával ellátott képeket nem értékeli. A pályaművek leadási határideje 2025. június 10. A legjobb fotókat beküldő pályázókat a szervezők június 18-ig értesítik, a szerencsés nyertesek pedig 2025. június 26-án a Magyar Nemzeti Galériában, egy átadó ünnepség keretében vehetik át a díjakat.

Az első helyezett egy nagy értékű LG ARTCOOL Gallery Special légkondicionálóval térhet haza. Az LG hűtésre és fűtésre is alkalmas ARTCOOL Gallery légkondicionálójának különlegessége, hogy egyáltalán nem hasonlít egy hagyományos klímaberendezésre: négyzetes kialakítása és tetszőlegesen cserélhető előlapja miatt pontosan olyan, mintha egy képet akasztottunk volna a falra. A második helyezett egy LG DUALCOOL AI Air Premium Single Split légkondicionálóval, míg a harmadik legjobb pályamű beküldője egy LG DUALCOOL Special Single Split légkondicionálóval szerelheti fel otthonát.

A nyeremények speciális jellegére való tekintettel az LG Electronics a díjak telepítését országos lefedettségű, minősített partnerhálózatán keresztül biztosítja.

További részletek és a pályázati kiírás itt találhatóak.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Országos összefogásra hív a SPAR

Idén immár ötödik alkalommal szervezi meg a SPAR Magyarország és az Országos Állatvédőrség Alapítvány közös, „Mancs a bajban!” névre hallgató állateledel-gyűjtő akcióját.

A kezdeményezés célja, hogy a menhelyeken élő, gazdára váró állatok jobb ellátásban részesüljenek, és az őket gondozó szervezetek anyagi terheit csökkentsék – mindezt a vásárlók önzetlen segítségével.

Az idei gyűjtés 2025. május 10–11-én, szombaton és vasárnap zajlik az ország valamennyi INTERSPAR áruházában, naponta 10 és 16 óra között. A kampányban több mint harminc civil állatvédő szervezet vesz részt, akik az áruházak előterében kialakított gyűjtőpontoknál várják az adományokat.

Az akció során az állatvédők száraztápot, konzervet, nedves eledelt, jutalomfalatokat, felszereléseket és tisztítószereket gyűjtenek a menhelyeken élő kutyák és macskák támogatására. A vásárlók a kasszazónák után adhatják át felajánlásaikat az önkénteseknek. Mivel minden szervezet saját igényei alapján határozza meg, mire van épp szüksége, ezért érdemes a helyszínen érdeklődni – ez segíti a célzott és igazán hasznos adományozást. A „Mancs a bajban!” kampány egyik legfontosabb üzenete, hogy a legkisebb adomány is számít. Egy csomag száraztáp vagy egy konzerv is sokat jelenthet egy menhelyi állat számára.

„A SPAR hosszú évek óta támogatja az Országos Állatvédőrség Alapítvány koordinációja mellett az állateledel-gyűjtéseket, mert hiszünk abban, hogy egy felelős kiskereskedelmi vállalatnak nemcsak a vásárlóit, hanem a közösség egészét, benne a legkiszolgáltatottabbakat – így az állatokat is – támogatnia kell. Összefogásra buzdítunk évről évre, s külön öröm, hogy vásárlóink jól érzékelhető elkötelezettséggel álltak és állnak mellénk ebben az ügyben is”

– mondta Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője.

A SPAR-ban gyűjtött adományok egy-egy állatvédő szervezet élelmezési költségeinek akár a felét is fedezhetik. Ez hatalmas könnyebbség számukra, hiszen az így megtakarított összegeket más, létfontosságú célokra – például kennelek építésére, orvosi kezelésekre vagy szállítóeszközök beszerzésére – tudják fordítani.

Az akcióban résztvevő szervezetek és áruházak listája a www.sparafenntarthatojovoert.hu/mancsabajban weboldalon érhető el.

A SPAR és INTERSPAR üzletek vásárlói a mostani akció mellett egész évben hónapról-hónapra találkozhatnak az állatvédő civil szervezetekkel és munkájukat állateledel-adománnyal támogathatják. A gyűjtések helyszínéről és időpontjáról a SPAR erre a célra létrehozott online felületén júniustól ismét lehet tájékozódni: www.sparafenntarthatojovoert.hu/mancsabajban

A közleményhez csatolt képeket gyors regisztráció után nagyobb felbontásban is elérheti a SPAR Médiatárban, a https://mediatar.spar.hu/ oldalon. A felületen lehetősége nyílik a SPAR további publikus képeit is letölteni. A képek felhasználásakor kérjük, hogy a spar.hu fotókreditet használja.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss