Zöld

Perui őslakosok kaptak okostelefont

perui

Segíthet az erdőirtások megfékezésében az őslakos közösségeknek a műholdas technológia egy új tanulmány szerint.

Az Amazonas őserdő perui őslakosait természetvédő csoportok látták el okostelefonokkal és műholdas adatokkal. A technológiának köszönhetően a projekt első évében felére sikerült csökkenteni a kiirtott fák mennyiségét – adta hírül a BBC News.

Az Amazonas esőerdőinek egyharmada terül el 3344 ismert őslakos közösség területén. A közösségek vezetői a hatóságokkal együttműködve kutatnak az illegális fakitermelések után saját területükön. A bányászat, a fakitermelés és illegális növénytermesztés miatt évtizedek óta folyik az erdőirtás a térségben. Az elmúlt negyven évben a kormányok és környezetvédők komoly beruházásokkal váltottak a műholdas technológiára, hogy az erdőirtásokat követni tudják.

Brazília, Peru és Kolumbia kormányai létrehoztak egy nagy felbontású erdőirtás-riasztási rendszert, de kérdéses, hogy ezek az információk eljutnak-e a leginkább érintett őslakos közösségekhez.

Az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) megjelent új tanulmány készítői azt vizsgálták, hogy eredményez-e változást az információk közvetlen eljuttatása az esőerdőkben élő közösségekhez. A kutatók a perui Amazonas vidékén fekvő 76 faluból 39-et véletlenszerűen jelöltek ki az új megfigyelési programban való részvételre. Harminchét falu kontrollcsoportként szolgált, ezekben a hagyományos erdészeti gyakorlatot folytatták tovább.

A kiválasztott falvak mindegyikében három embert képeztek ki a technológia használatára, és megmutatták a közösségeknek, hogyan járőrözzenek az erdőirtások felkutatására.

Amikor a műholdas információk azt jelezték, hogy egy adott területen erdőirtás folyik, a fényképeket és a GPS-koordinátákat USB-meghajtókra töltötték, és futárokkal szállították az Amazonas folyón. Az információkat letöltötték okostelefon-alkalmazásokra, amelyek a közösség járőreit a gyanús helyszínekre irányították. Amikor a járőrök megerősítették az engedély nélküli erdőirtást, jelentést tettek a közösségi tagok közgyűlésének, hogy eldöntsék, mit tegyenek.

Ha az erdőirtásban drogkereskedők voltak érintettek, a közösség felvette a hatóságokkal a kapcsolatot. Ha a fakitermelés nem jelentetett nagy kockázatot, a közösség tagjai maguk is közvetlenül be tudtak avatkozni a megállításába, és a földjükre betolakodók kitessékelésébe.

Az új módszerrel a kutatás szerint az első évben 52 százalékkal kisebb volt a kiirtott erdőterület nagysága, a második évben pedig 21 százalékkal csökkent.

A tanulmány szerzője, Jacob Kopas szerint ez jelentős eredmény. A programban részt vevő falvak területén jelentősen visszaszorult az erdőirtás a kontrollfalvakhoz képest – hangsúlyozta Ezeknek a közösségeknek az első évben átlagosan 8,8 hektár erdőirtást sikerült megakadályozniuk. És éppen a legveszélyeztetettebb falvak területén csökkent a leginkább az erdőirtás – mondta el Kopas.

Jorge Perez Rubio, a Loreto regionális őslakos szervezet (ORPIO) elnöke kiemelte: a kutatás bebizonyította, hogy a közösségek felszerelése a korszerű technológiával és felkészítésük a technológia használatára segít az erdőirtások visszaszorításában az őslakosok területein.

Forrás: HVG

Zöld

Az űrszemét felszámolásán dolgozik az Apple társalapítója

apple

Nagyon úgy fest, hogy egy titokzatos céggel az Apple társalapítója, Steve Wozniak is beszállt az űrszemét felszámolásával foglalkozó, egyelőre még csak erősen szárnyait bontogató szektorba. Erre utal a Wozniak által szeptember 12-én megosztott sejtelmes Twitter-üzenet, amiben a Privateer Space nevű cégét jelentette be.

Magáról a cégről egy impozáns, ugyanakkor végtelenül általános promóvideón túl nem sok információt tudni egyelőre. Az egyperces, látványos stockfotókra és -videókra építő videóból megtudjuk, hogy

„Ez nem verseny. Ez nem vetélkedés. Vagy játék. Nem egy ember, nem egy vállalat, nem egy nemzet vagyunk. Egy bolygó vagyunk.”

Ezen felül annyi kézzel fogható információ van még a cégről – az Independentnek köszönhetően –, hogy egy másik korábbi Apple-alkalmazott is tagja a cégnek, ő az az Alex Fielding, aki részt vett az első iMac tervezésében. A Privateer Space fő befektetője alighanem a 100 millió dolláros vagyonnal rendelkező Wozniak lesz.

Komolyabb probléma, mint gondolnánk

Wozniak színre lépése, illetve annak időzítése abból a szempontból érdekes, hogy az űriparban aktívan tevékenykedő milliárdosok, így Elon Musk és Jeff Bezos egyelőre nem hogy az űrszemét felszámolására, hanem minél több dolog űrbe juttatásán fáradozik. Mindketten azon vannak ugyanis, hogy globális, nehezen elérhető helyeken is állandóan elérhető internetet biztosítsanak rengeteg műhold segítségével. Musk cége, a SpaceX már hosszú ideje elkezdte a Starlink-műholdak fellövését, Bezosék pedig egyelőre csak készülnek hasonlóra.

Minél több dolog kering viszont a Föld körül, annál nagyobb a veszélye annak, hogy a különböző műholdak ütközni fognak egymással. Ez alól nem hogy kivétel, hanem inkább fő probléma a Starlink. Augusztusban Hugh Lewis űrszemét-szakértő épp arról számolt be, hogy a veszélyes, nagyon közeli találkozások feléért a SpaceX Starlink-rendszere a felelős a megfigyelések alapján.

A temérdek műhold mellett ráadásul már több mint 27 ezer darab, összesen 6 ezer tonnás súlyt jelentő, követhető pályán mozgó űrszemétről tudni, amik tovább nehezítik az űrbéli biztonságos navigálás lehetőségét. A 20 ezer darabból 1800 ráadásul egyetlen ütközésből származik – 2009 februárjában egy orosz katonai kommunikációs műhold, a Kosmos-2251 apró darabokra porlasztotta szét az Iridium 33 műholdat egy ütközés során.

Ez az ütközés is egy fokkal közelebb hozta a Kessler-szindróma megvalósulását. Ez a NASA egyik kutatója, Donald Kessler nevét viseli, ő vetette fel, hogy egy idő után annyi űrszemét lehet a Föld körül, hogy egy ütközés számtalan más, kontrollálhatatlan ütközést okozhat, ami hatványozottan növelheti az űrszemét mennyiségét.

Úton a megoldás

Az űrbéli szemétszállítás, vagy inkább szemétbefogás annyira kezdetleges, hogy tulajdonképp még gyerekcipőben sem jár, a legtöbb lehetséges megoldás ugyanis csak elméleti síkon létezik. De legalább jó pár van belőlük: egyes cégek lézerrel, mások az űszemétdarabok vontatásával szabadulnának meg a veszélyes törmeléktől.

Az egyik legígéretesebb, már tesztelt próbálkozás az Astroscale nevű japán cégé. Ők augusztus végén sikerrel vetették be ELSA-d nevet viselő műholdjukat, ami egy mágneses dokkolólappal gyűjti majd be a jövőben az űrszemetet. A tesztet többször is megismételték, a mágnes pedig végig terv szerint működött. A dolog hátulütője, hogy csak kompatibilis dokkolópanellel működik, tehát csak azt tudják befogni így, amire már a fellövés előtt felkerült a későbbi befogást lehetővé tevő panel.

Szintén megemlíthető a svájci ClearSpace, amely az Európai Űrügynökséggel (ESA) kötött szerződést. Ennek értelmében várhatóan 2025-től segédkeznek majd egy Vega rakéta után fennmaradó űrszeméttől megszabadulni, ezért pedig 104 millió dollárt kapnak.

Forrás: Telex

Tovább

Zöld

Környezettudatos zöld autókra cseréli gépjárműflottáját a Vodafone

vodafone

Környezetvédelmi stratégiájának részeként tovább csökkenti karbonlábnyomát a Vodafone Magyarország. A vállalat teljes, összesen több mint 400 autóból álló gépjárműflottáját elkezdte környezettudatos modellekre cserélni, melynek első lépéseként 106 darab ŠKODA Octavia IV plug-in hibrid gépjárművet vett át a Porsche Hungaria-tól.

A most bejelentett kezdeményezés a Vodafone azon lokális vállalásának része, miszerint 2025-től a vállalat teljes gépjárműflottája már csak elektromos autóból fog állni. Mindez jelentős mérföldkő a vállalatcsoport globális környezetvédelmi stratégiájának megvalósulása felé vezető úton: a Vodafone világszintű céljai között szerepel ugyanis, hogy 2030-ra a vállalatcsoport teljes karbonlábnyomát nettó nullára csökkenti, és ezt 2040-ig a teljes beszállítói- és partnerhálózatra is kiterjeszti.

A Vodafone évek óta elkötelezett támogatója a fenntarthatóságnak és bolygónk védelmének, az elmúlt években számos kezdeményezést indítottak ennek érdekében mind csoport, mind helyi szinten. Az egyik legjelentősebb eredmény ezek közül, hogy a szolgáltató június vége óta európai működésének energiaellátását 100%-ban megújuló energiaforrásokból fedezi – beleértve a mobil, illetve vezetékes hálózatok, az adatközpontok, a kiskereskedelmi egységek, valamint az irodák energiaigényét. Mindezt az európai leányvállalatok közül a Vodafone Magyarország teljesítette elsőként 2020 októberében.

A Vodafone Magyarország nagyon fontosnak tartja, hogy helyi szinten is minden lehetséges módon támogassa a fenntarthatósági célokat, törekvéseket és ezeket az ügyfelek mellett a kollégákra is kiterjesszék. Ennek részeként a vállalat elköteleződött aziránt, hogy a következő időszakban a teljes, összesen több mint 400 autóból álló hazai gépjárműflottáját környezettudatos autókra cseréli, melynek első lépéseként 106 db plug-in hibriddel bővül a flotta. A most átadott ŠKODA Octavia IV plug-in hybrideket a Porsche Hungaria-tól vették át a Vodafone munkatársai, és a 106 db Skoda Octavia IV-n túl további 60 környezettudatos gépjármű, köztük plug-in hibridek és tisztán elektromos autók érkeznek a következő év elejéig a Vodafone flottájába. A Vodafone Magyarország lokális vállalása, hogy 2025-re a teljes gépjárműflottáját környezettudatos járművekre cseréli.

„Napjaink egyik legfontosabb feladata, hogy nagyvállalatként olyan munkakörnyezetet teremtsünk, melyben munkatársaink környezettudatosan végezhetik napi feladatukat. Ennek példája a most épülő új székházunk is, melynek tervezése során elsőszámú szempont volt a fenntartható működtetés; továbbá a fenntartható munkavégzés lehetőségének biztosítása érdekében cseréljük most le a céges autóinkat is környezettudatosabb modellekre. Azonban azt is tudjuk, hogy egy vállalat felelőssége nem csak abban áll, hogy biztosítsa a környezetbarát munkakörnyezetet. Elkötelezettek vagyunk abban is, hogy folyamatos érzékenyítéssel és edukációval felkészítsük munkatársainkat ennek az új munkakörnyezetnek, jelen esetben a flottánkba érkező új típusú autóknak a hatékony és rutinszerű használatára.”

tette hozzá Tóth Zsuzsanna, a Vodafone Magyarország HR vezérigazgató-helyettese.

A korábbi zöld intézkedésekkel, valamint a mostani gépjárműflotta cseréjével a szolgáltató hatalmas lépést tesz a vállalatcsoport 2030-as globális vállalásának irányába, miszerint a cég karbonlábnyomát nettó nullára csökkentik, és ezt 2040-ig a teljes beszállítói- és partnerhálózatára is kiterjesztik.

„A Volkswagen-csoport és így a Porsche Hungaria is kulcsszerepet kíván játszani az elektromobilitáshoz kapcsolódó átalakulás előmozdításában, miközben autógyártóból vezető globális, szoftvervezérelt mobilitási szolgáltatóvá válunk. Ugyanakkor büszkék vagyunk arra, hogy vállalatunk nemcsak részese, hanem zászlóvivője annak a folyamatnak, amely újradefiniálja a mobilitást, miközben klímasemlegesen és felelősségteljesen működik. Ezen az úton – a zéró kibocsátás felé – nem egyedül megyünk, hiszen az olyan vállalatok, mint a Vodafone Magyarország is ugyanezen az úton jár. A mai esemény pedig erről szól, mindenki tesz valamit: a most átadásra kerülő ŠKODA Octaviak, a plug-in hibrid technológiájuk miatt gazdaságosabb és környezetbarátabb autózást tesznek lehetővé, így a Vodafone Magyarország ezzel is közelebb kerül karbonlábnyomának nettó nullára csökkentéséhez.”

– mondta Németh Balázs, a Porsche Hungaria ügyvezetője.

„Az ALD Automotive küldetése fenntartható mobilitási szolgáltatóként az, hogy egyszerűvé és hozzáférhetővé tegye az elektromos mobilitásra való áttérést. A környezetbarát hajtásláncok széleskörű alkalmazásával, a mobilitási megoldások vezetőjeként felelősségünk, hogy támogassuk ügyfeleinket járműflottájuk kibocsátási profiljának jelentős javításában, mind az éghajlatváltozás, mind a levegőminőség szempontjából. Az ALD Automotive készen áll arra, hogy kellően megalapozott döntésekhez segítse ügyfeleit és üzleti partnereit a számukra legmegfelelőbb erőátvitel-technológia kiválasztásakor, és társuk legyen flottájuk elektromos átállásában is, ezért nagy öröm számunkra, hogy a Vodafone flottakezelő partnereként részesei lehetünk annak a folyamatnak, melynek célja a Vodafone fenntartható gépjárműflottájának kialakítása. Őszintén hisszük, hogy a mobilitás jövője elektromos.”

– mondta a bejelentés kapcsán Olena TYMOFIYIVA, az ALD Magyarország az ügyvezetője.

Tovább

Zöld

A hazai startupok a napelemre, fenntartható divatra fókuszálnak

green brother

Felpörgött a hazai startup világ. A magyar alapítású, de regionálisan szolgáltató üzletfejlesztő és oktatóközpont, a Green Brother nemzetközi piacokra, befektetések elnyerésére felkészítő – és szeptember 9-én, a potenciális befektetők előtt megtartott Demo Day-el záruló –  Accelerator programjában három új, nagy jövő előtt álló magyar fejlesztés mutatkozott be a befektetők előtt.

Köztük a tesztfázisban lévő, telefonos alkalmazást fejlesztő EthiCoin, amely konkrét fizetőeszközre váltható kedvezményeket ad annak, aki odafigyel a fenntarthatóságra a saját mikrokörnyezetében. Első lépésként az applikációjuk az aktív közlekedést honorálja. Például azok, akik olyan környezetbarát ingázási formát választanak, mint a kerékpározás, gyaloglás, azoknak az app. számításai alapján, a megtett kilométerekért cserébe az együttműködő partnereknél beváltható EthiCoinokat adnak. Ezzel ismerve el az egyén hozzájárulását a tisztább, élhetőbb környezetért, és a társadalom felé tanúsított pozitív példamutatásért. Jelenleg egy letekert kilométerért 33,5 forintot, minden lesétált kilométer után 66,4 forintot érő EthiCoint fizetnek. A fejlesztők hosszútávon szeretnék összekötni a tudatos felhasználókat a fenntarthatóságot szem előtt tartó boltokkal, szolgáltatókkal, hogy együtt csökkentsék a légszennyezést, illetve az energiapazarlást.

A Green Brother Accelerator programban mutatkoztak be a tudatos vásárlásra ösztönző applikáció, a Liverobe 2.0 fejlesztői is, akiknek legfőbb célja a megoldásukkal a second hand népszerűsítése, valamint a helyi butikok, feltörekvő dizájnerek támogatása a fast fashion negatív hatásaival szemben, mert jelenleg a ruhaipar a világ második legnagyobb szennyezője az olajipar után. Az időtálló termékek, előző szezonokban el nem adott vagy megunt ruhák adásvételével az alapítók tudatosságra, a divat fenntarthatóságára szeretnék ösztönözni az embereket. Ennek érdekében az alkalmazásban bárki ingyenesen létrehozhat egy saját online butikot, valamint egy online katalógust, ahol kombinálhatja az eladó és nem eladó ruhákat, ezzel is inspirációt adva a többi felhasználónak.

Harmadik magyar indulóként a megújuló energetikai megoldással előrukkoló Geoptimo kapcsolódott be a Green Brother Accelerator programba. A csapat a napelem parkok létesítését gyorsítaná fel webes fejlesztésével.  Nem csupán felkutatnák a célra alkalmas területeket, és adatbázisba gyűjtenék az azokkal összefüggő hasznos, fontos információkat, hanem felmérnék, illetve osztályoznák is az adott helyeket, hogy a beruházók tökéletesen tisztában legyenek a lehetőségeikkel, mielőtt döntés hoznak egy újabb napelem park kialakításáról. A Geoptimo segítségével a szektorban most megszokott 2 – 4 hónapos átfutási idők, 2-4 napra lennének csökkenthetők a területek kiválasztása, a beruházások elindítása során, egész Európában.

A Green Brother Acceletor társ-finanszírozását az InNow Interreg Central Europe program, az EIT Urban Mobility, és az EIT InnoEnergy biztosítja.

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss