Mozgásban

Újragondolt abroncsokkal támad a Hankook

Az elektromos járművek aránya Európában ugyan még nem számottevő, az elkövetkező években azonban egyre nagyobb teret nyernek majd az összes autópiacon.

A Hankook az elsők között ismerte fel, hogy az e-autóknak speciálisan kifejlesztett abroncsokra van szükségük: abroncsgyártóként jelentős erőforrásokat és kutatási potenciált fordít az elektromos járművekre optimalizált abroncsok fejlesztésére.

 20190430_hankook_ventus_evo_3_rinspeed_i

Az ENSZ becslései szerint 2050-re további 2,5 milliárddal emelkedik a nagyobb településeken élők száma, és így 66 százalékra nő a városlakók aránya. Az urbanizáció térnyerésével párhuzamosan, a zsúfoltság és a környezetszennyezés csökkentése érdekében pedig egyre nagyobb számban jelennek meg az utakon az elektromos járművek. Ezek a közlekedési eszközök nem bocsátanak ki káros anyagot, és ezzel a klímavédelemhez kapcsolódó célkitűzések elérésében és az élhetőbb városi környezet kialakításában is fontos szerephez jutnak.

A környezetvédelem és a levegő minőségének megóvása szempontjából is örvendetes hír, hogy az elektromos és a nulla emissziós, „zöld rendszámos” autók száma Magyarországon is rohamtempóban nő, mindezek ismeretében pedig nem csoda, hogy az autógyártók egymással versengve fejlesztik az elektromos járműveket. A „villanyautók” ugyanakkor számos megoldandó feladat elé állítják a Hankook mérnökeit is, miközben új teret nyitnak a fejlesztéseknek és az innovatív technológiai megoldásoknak.

A nagyobb igénybevételhez különleges abroncsokra van szükség

Az elektromos hajtású járművek abroncsainak a megszokottól eltérő elvárásoknak kell eleget tenniük: a belsőégésű motorokkal ellentétben az elektromotoroknál azonnal rendelkezésre áll a teljes forgatónyomaték. Ennek egyik eredménye a sportosabb gyorsulás, illetve az, hogy a jármű gyorsabban reagál a sebességváltozásra és a változó útviszonyokra. Az elektromos járművek ráadásul jóval nehezebbek hagyományos társaiknál, ami további terhet ró az abroncsokra. Ez az oka annak is, hogy emiatt sokkal gyorsabban is kopnak: akár 30%-kal rövidebb egy olyan gumiabroncs élettartama, amit elsősorban belsőégésű motorral szerelt autókhoz terveztek, és mégis e-járműveken használnak.

Egy elektromos járműre fejlesztett abroncsnál a meghosszabbított élettartam mellett az alacsony gördülési ellenállás a másik legfontosabb tényező, ami a fogyasztást, és általa a jármű hatótávját, továbbá az utastér zajosságát is döntően befolyásolhatja. A zaj csökkentése korántsem elhanyagolható szempont: a csendesebb villanyautók legnagyobb zajforrása a gördülő kerekek hangja. Ez pedig már akár közepes sebességnél is kedvezőtlenül hathat a vezetési élményre, amely optimalizálása a Hankook abroncsfejlesztéseinek egyik legfontosabb sarokkövét jelenti.

20190430_hankook_ventus_evo_3_rinspeed_ii

A következő generáció: elektromos, önvezető és moduláris

A Hankook az elsők között ismerte fel, hogy az e-autóknak speciálisan kifejlesztett abroncsokra van szükségük. Ennek megfelelően évek óta gőzerővel folynak a kutatások és a prémium abroncsgyártó sorra mutatja be legújabb eredményeit. A kapcsolódó fejlesztések legutóbbi állomásaként a svájci Rinspeed futurisztikus „microSNAP” önvezető elektromos járműrendszerét a Hankook új csúcstermékével, az ultra-nagyteljesítményű Ventus S1 Evo abronccsal szerelik fel. A moduláris jármű esetében mindig az adott célnak megfelelően párosítható, illetve gyorsan és egyszerűen szétválasztható az alváz és a karosszéria.

A Ventus S1 Evo azonban nem az első és egyetlen abroncs, amelyet a Hankook a jövő elektromos járműtechnológiái számára fejlesztett: a speciálisan elektromos járművekre optimalizált Kinergy AS EV kényelmi jellemzői, menetteljesítménye és kezelhetősége a nagy teljesítményű személygépkocsi abroncsokéval vetekszik. Áramkörökre emlékeztető futófelületi mintázata és az oldalfalak elektromos járművekhez tervezett kialakítása jobb légellenállást, alacsony gördülési ellenállást és optimális menetjellemzőket biztosít különböző feltételek között. A Hankook e-abroncsa 2018-ban az International Design Excellence Awards (IDEA) díjazottjai közé került.

Kiemelt figyelem a közösségi közlekedés szereplőinek

Az elektromos járműveknek és az elektromobilitásnak meghatározó szerepük lesz a közösségi közlekedésben is, az elektromos városi buszok a csökkentett zaj- és károsanyag-kibocsátásuk révén fontos tényezői a fenntarthatóbb városi életkörülmények megteremtésének. A Hankook is kiemelt figyelmet fordít erre a területre: a vállalat SmartCity AU04+ abroncsát kifejezetten az elektromos városi buszok számára tervezték.

A fejlesztés során számos szempontot figyelembe vettek, hiszen amellett, hogy ezek a járművek az akkumulátoraik miatt lényegesen nagyobb tömegűek a hagyományos hajtású buszoknál, a belvárosi forgalomban a gyakori fékezések és újraindulások miatt az abroncsoknak különösen nagy igénybevételt kell elviselniük, ami lényegesen nagyobb terhelhetőségi indexet is igényel. A vállrész szélességet és szerkezetét továbbá a megnövekedett igénybevételnek megfelelően módosították, amivel még egyenletesebb kopást értek el. Az új futófelületi keverék javított molekulaszerkezetének köszönhetően lényegesen javult az abroncs hőállósága, és ennek köszönhetően az élettartama is hosszabb.

A Hankook is jelen lesz a 2019. május 8-án, Budapesten megrendezendő Bus Expón, ahol a korábbi évekhez hasonlóan idén is innovatív megoldásokat mutat be az autóbusz- és tehergépkocsi-abroncs ágazat, illetve az elektromobilitás sokrétű kihívásaira.

Mozgásban

A My Honda+ alkalmazás egyszerűbb előfizetési lehetőségeket és kibővített lefedettséget kínál az összes új hibrid és elektromos modellre

A Honda a tulajdonosokkal folytatott egyeztetést követően fejlesztette tovább a My Honda+ alkalmazását, amely mostantól kiterjed a márka teljes hibrid, plug-in hibrid és tisztán elektromos modellválasztékára, lehetővé téve ezzel a felhasználóknak, hogy a funkciók széles skáláját kezelhessék, valamint még jobban a mindennapok teendőihez igazíthassák a gépjárművük működését.

2024. július 1-jétől a Jazz e:HEV, Civic e:HEV, HR-V e:HEV, ZR-V e:HEV és a legújabb generációs CR-V e:HEV tulajdonosai hozzáférhetnek a virtuális műszerfalhoz, a távoli járművezérléshez, a helykeresőhöz és a zónakontrollhoz, így a legteljesebb nyugalomban hagyhatják el az autójukat, miután leparkoltak.

Ezen felül – a Jazz kivételével – az összes típushoz immár elérhetővé válik a Digitális kulcs, mellyel a tulajdonos hozzáférést adhat az autójához, akár öt másik személynek, úgy, hogy a fizikai kulcsot nem adja oda nekik.

A frissített My Honda+ alkalmazás további funkciói közé tartozik az érdekes helyek továbbítása a műholdas navigációnak, a kedvenc útvonalak létrehozása, valamint az okostelefon kamerájának használata a gépjárművel történő párosítás során.

Az applikáció átdolgozásának köszönhetően a jármű állapotának frissítése időben és pontosabban jelenik meg a gyújtás kikapcsolása után.

A teljesen elektromos és a plug-in hibrid modellek további funkciókkal gazdagodnak, így a felhasználók igényük szerint távolról időzíthetik a járművük töltését, valamint az utazás előtt a telefonjukról előfűthetik/előhűthetik az utasteret a légkondicionáló rendszer segítségével.

Előfizetési modellek

A Honda a My Honda+ előfizetési folyamatát is egyszerűsítette és optimalizálta, hogy az ügyfeleknek egyértelművé váljon, milyen szolgáltatások érhetők el számukra – egyesítve az eddigi „Hálózati alapcsomag”, „Biztonság és utazás” és „Honda digitális kulcs” csomagokat egyben.

A szolgáltatás a gépjármű első regisztrációjának dátumától három évig ingyen rendelkezésre áll, ezt követően pedig alacsony havidíjért vehető igénybe. Az új rendszernek köszönhetően a második és a későbbi tulajdonosok is ingyen használhatják a My Honda+ alkalmazást, abban az esetben, ha a gépjárművet az első regisztráció dátumától számított három éven belül vásárolják meg. (Ez a lehetőség korábban csak a gépjármű első regisztrált tulajdonosának állt rendelkezésére.)

A frissített My Honda+ alkalmazás 2024. július 1-jétől érhető el az új és a már meglévő felhasználóknak. A Jazz e:HEV, Civic e:HEV, HR-V e:HEV, ZR-V e:HEV és a legújabb generációs CR-V e:HEV típusok jelenlegi tulajdonosai időpontot kérhetnek a helyi márkakereskedőtől a járművükben lévő TCU-modul aktiválására, hogy gépkocsijukat szinkronizálni lehessen az alkalmazással. Ugyanakkor az új és a leendő vevők is megismerhetik a My Honda+-t a Honda márkakereskedéseiben, valamint ki is próbálhatják az új funkcióit.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Intelligens rendszer optimalizálja a koppenhágai repülőtér levegőjét

Felhőalapú megoldással tették hatékonyabbá a fűtési, szellőztetési és légkondicionáló rendszereket.

A dán főváros repülőterén 2023-ban több mint 26 millió utas fordult meg. Ez átlagosan napi 73 ezer fős forgalmat jelent, ami mellett még a reptér több mint 16 ezer alkalmazottjának egy része is nap mint nap a helyszínen tartózkodik. Márpedig amikor ennyi ember fordul meg egy épületegyüttesben, akkor a legkevésbé sem mindegy, hogy milyen ott a levegő minősége, és ezt mekkora energiabefektetéssel lehet biztosítani.

A minőséggel a koppenhágai repülőtérnek nem volt problémája: meg sem közelítette a levegő szén-dioxid-tartalma a maximálisként előírt szintet. Sőt, gyakorlatilag túlszellőztették az épületet – részben azért, mert a rendszert még akkor alakították ki, amikor beltéren is lehetett dohányozni. Ez azonban üzemeltetési szempontból nem túl energia- és költséghatékony megoldás. Ahhoz, hogy ezt optimalizálni lehessen, jóval több adatot kellett nyomon követni, mint amennyit akár a legképzettebb technikus képes átlátni; a koppenhágai repülőtéren ugyanis összesen mintegy 70 ezer adatpont és több mint 2200 szellőzőkészülék található.

Ehhez a feladathoz választották a Siemens Asset Performance Advisor (APA) intelligens, felhőalapú, digitális szolgáltatását, amely elemzi a fűtési, szellőztetési és légkondicionáló (HVAC) rendszerekből gyűjthető összes adatpontot – ráadásul munkaidőn kívül, éjszaka és hétvégén is dolgozik. A rendszert először a hat kifutó közül a legsűrűbben látogatott, az utasforgalom 36 százalékát bonyolító „A” kifutóhoz tartozó részlegeken állították szolgálatba, ahol 19 szellőzőrendszer minden órában, egyenként 2 ezer köbméter levegőt vezet el.

A virtuális üzemeltetési rendszer így a bejövő adatok alapján, a nap 24 órájában tud javaslatokat tenni az optimalizálásra és a karbantartásra, valamint képes előre jelezni az esetleges hibákat is. Ezzel a fenntartó nemcsak energiát, hanem rengeteg időt és költséget is meg tudott spórolni: már az első évben megtérült az új épületüzemeltetési rendszer, a kellemesebb beltéri klíma pedig az ügyfeleket, azaz az utasokat is elégedettebbé teszi. Mindemellett az adminisztrációt is megkönnyítette ez a fejlesztés: egy-egy konkrét fogyasztási hely, például egy üzlethelyiség vagy az egyes repülőgépekhez csatlakoztatott szellőzőrendszerek fogyasztásáról is jelentést lehet készíteni a digitális rendszerrel, így egyszerűbbé vált a bérlők felé történő számlázás is.

A dániai mellett világszerte számos repülőtéren megtalálhatóak a Siemens-eszközök és szolgáltatások. A vállalat biztonságtechnikai megoldásait használják például a bécsi, a zürichi, a cataniai és a New York-i LaGuardia repülőtéren is.

Ugyanakkor nemcsak a repülőterekhez hasonló, nagy épületegyüttesekben, hanem a kisebb épületekben, például irodaházakban és bevásárlóközpontokban is hasznos lehet a Siemens Xcelerator portfóliójához tartozó digitális üzemeltetési rendszer. Ezekben a létesítményekben is személyre szabott javaslatokkal teszi áttekinthetővé az üzemeltetést, tehermentesítve ezzel is a szakképzett munkaerőt.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Mi a közös a zöld, az ezüst és a fekete járművekben?

zöld

Bár a használt járművek piacát a monokromatikus színek – a fehér, a szürke és a fekete – uralják, nem feltétlenül ezekkel az autókkal tesszük meg a hosszabb utakat.

A carVertical autóipari adatszolgáltató cég 15 európai országban, köztük Magyarországon végzett legújabb kutatása rávilágít néhány összefüggésre az autók színe és futásteljesítménye között.

A legtöbb kilométert a zöld autók teszik meg

A magyarországi carVertical portálon ellenőrzött járművek közül átlagosan a zöld autók futásteljesítménye volt a legmagasabb (198 873 km), ezt követi az ezüstszínű autók (187 516 km), valamint a fekete autók (169 127 km) által átlagosan megtett távolság.

A zöld szín azoknál a prémium vagy felső kategóriás autóknál gyakori, amelyek alkalmasak a hosszabb, főleg városon kívüli rendszeres utazásokra. Az egyik legnépszerűbb autószín az ezüst – ennek árnyalatait az A vagy B kategóriás modellektől a drága luxusjárművekig valamennyi autónál megtaláljuk. Az ezüstszínű autókat széles körben a legelőnyösebbként tartják számon, és a legkülönbözőbb éghajlatú országokban használják. Jelentős a piacon a fekete autók aránya is, melyek bár színüket tekintve nem olyan praktikusak, a járművezetők kifejezetten kedvelik.

„A legtöbb kilométert egyértelműen a dízelautók teszik meg. Kutatásunk eredménye alapján azt a következtetést is levonhatjuk, hogy a járművek színe az általuk megtett távolságra is hatással van”

– árulja el Matas Buzelis autóipari szakértő, a carVertical kommunikációs vezetője.

A piros és a fehér autók futásteljesítménye a legalacsonyabb

A kutatás szerint a piros autók átlagos futásteljesítménye a legalacsonyabb – 136 108 km. A fehér (136 928 km) és a barna (151 990 km) járművek szintén az átlagosnál kevesebb kilométert futnak.

A parkolókban viszonylag ritka a piros jármű – ilyen színűre ugyanis többnyire az autórajongóknak szánt járműveket festik. Népszerű színválasztás például kabrióknál, sportkocsiknál és kupéknál, ám ezek a típusú autók ritkán futnak olyan nagy távolságokat, mint a kombik vagy a terepjárók. A fehér szín különösen népszerű a dél-európai országokban, ahol a járművezetők kimondottan értékelik, ha az autó karosszériája visszaveri a napfényt. Az egyes barna luxusmodelleket viszont lényegesen kevesebbet vezetik, mint a hagyományos autókat.

„A használtautó-vásárlók kevésbé válogatósak a jármű színét illetően, mint azok, akik márkakereskedésben vesznek új autót. Egyesek azonban hajlamosak túlságosan is egy jármű színére összpontosítani, miközben a kelleténél kevesebb figyelmet szentelnek az állapotának. Ez a megközelítés azért nem szerencsés, mert egy rosszul karbantartott autó is nézhet ki jól, miközben a fenntartása és a karbantartása meglehetősen költséges lehet. Fontos lenne, hogy a vásárlók döntése során nagyobb hangsúlyt kapjon az autó állapota és a múltja, mint a színe vagy a kinézete”

– magyarázza Buzelis.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss