Connect with us

Gazdaság

A mesterséges intelligencia segítségével fejlődnek az együttműködő mobil robotok

Az autonóm mobil robotok (AMR-ek) az emberekkel együtt dolgozva hoznak létre magasan termékeny munkakörnyezetet, mely során átveszik az ismétlődő és balesetveszélyes, anyagmozgatással járó feladatokat.

A mobil robotokat érintő eladások várhatóan világszerte jelentős mértékben emelkedni fognak az elkövetkező években, a földrajzi régiótól, valamint az iparágtól függetlenül.

A folyamatos kutatás és fejlesztés sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint az a számos, újonnan kialakított termék, amely egyre gyorsabb ütemben kerül a robotikai piacra. Az AMR-ek evolúciójának következő lépése a mesterséges intelligencia (MI) beépítése, mellyel az okos mobil robotok jóval többre lesznek képesek, mint eddig.

mir_mi_kamera

Ma a mobil robotok érzékelőket és szoftvert használnak a tájékozódáshoz (hogy meghatározzák, hova, és, hogyan mozogjanak) és az észleléshez (hogy megértsék, és reagálni tudjanak környezetükre). Az adatok integrált lézeres szkennerekből, 3D kamerákból, gyorsulásmérőkből, giroszkópokból, kerék jeladókból, és még sok más eszközből érkeznek, hogy minden egyes esetben a robot a lehető leghatékonyabb döntést hozhassa meg. Ezek a technológiák olyan képességekkel ruházzák fel az AMR-eket, amelyek az autóiparból lehetnek ismerősek, mivel fontos szerepet játszanak a mai modern autók kialakítása során. A robotok a leghatékonyabb útvonal kiválasztása után dinamikusan tájékozódnak és tisztában vannak a környezetükkel, így kikerülhetik az útjukba kerülő akadályokat vagy embereket, és automatikusan feltölthetik magukat, amikor arra szükség van. Az MI nélkül azonban a robotok minden típusú akadályra egyféleképpen tudnának csak reagálni.

Azzal, hogy a mesterséges intelligenciát a szoftverbe és a kiterjesztett érzékelőként működő, stratégiailag elhelyezett kamerákba építette – az AMR-ek piacának vezetője, – a Mobile Industrial Robots (MiR) lehetővé tette robotjai számára, hogy optimalizálják útvonaltervezésüket és a vezetés során tanúsított viselkedésüket. A kamerák segítségével a robotok észlelik és felismerik a különféle mozgó akadályokat, és ennek megfelelően reagálnak. Például, a robotok a megszokott módon folytatják tovább útjukat miután észleltek egy embert, de megállnak, ha egy önvezető járművel (AGV) találkoznak, hogy az AGV továbbhaladhasson.  A robot az elzárt útvonalakat és nagy forgalmú helyeket is képes előre látni, így még azelőtt újratervezheti útvonalát, hogy a kérdéses területre érkezne. Amikor új, nem ismert tárggyal találkozik, a robot óvatos és figyelmes lesz. Először adatot gyűjt, majd ezután számítja ki a további találkozások során alkalmazandó optimális viselkedésmódot.

Az innovatív MI megoldás nagyobb hatékonyságot eredményez az útvonaltervezés és a környezettel való interakció során. A mesterséges intelligenciával a robotok hatásosan, és a megfelelő módon képesek reagálni különböző típusú akadályokra, és így még tovább tudják fejleszteni tájékozódásukat és hatékonyságukat. Az intralogisztika optimalizálása nagyban hozzájárul a vállalatok versenyképességének növekedéséhez, és az alkalmazottak az így felszabadult idejüket értékesebb feladatokra fordíthatják.

mi_erzekeles

Az MI funkciók nem veszélyeztetik a robot biztonsági protokolljait

Noha a robotikai MI rendszerek kapcsán esetenként felmerül a biztonság kérdése, az elsődleges biztonsági mechanizmusok a robot számára alapvető fontosságúak, és az MI döntései nem tudják felülírni azokat.

Az akadályok körüli biztonságos, ütközésmentes tájékozódáson kívül, a MiR robotok a munkahely általános biztonságához is hozzájárulnak azzal, hogy olyan különböző szállítási feladatokat vesznek át, amelyek az emberek számára fárasztóak és potenciálisan veszélyesek lehetnek. Mindemellett pedig különféle modulok is könnyedén a robotokra szerelhetők, amelyekkel még több feladatot tudnak ellátni. Továbbá a mobil robotok olyan környezetben is képesek dolgozni, amelyek az emberek számára nem lennének egészségesek, például zajos vagy szennyezett területeken.

A MiR robot pedig önmagában véve is biztonságos. Ez azt jelenti, hogy úgy tervezték őket, hogy mindig pontosan tisztában legyenek a környezetükkel.

MI: a következő ipari forradalom mozgatórugója?

A mobil robotok továbbra is együttműködő berendezések lesznek, és az MI-vel a köztük, és az emberek között fennálló szakadék egyre kisebb lesz, miközben az együttműködés és a hatékonyság egyre csak növekedni fog. Az MI fejlődésével beszéden, vagy kézjeleken keresztül egyre természetesebb módon kommunikálhatunk majd a robotokkal. Ebbe beletartozhat az, hogy ha felemeljük a kezünket, a robot képes lesz megállni, fel tudja ismerni azt, ha egy bizonyos helyre mutatunk, vagy ha intünk neki, hogy menjen tovább, vagy éppen kövessen minket. De akár egyszerűen azt is megmondhatjuk majd neki, hogy „ez a folyosó a következő két órában le lesz zárva, használj másik útvonalat addig!”

Noha a mobil robotok a jövőben is vészleállító gombokkal felszerelt, vezérelhető eszközök maradnak, egyre nagyobb önállóságra fognak szert tenni, ami növelni fogja értéküket. Képesek lesznek megérteni, hogyan tudnának javítani a teljesítményükön. Javaslatokat tehetnek például jobb útvonalakra, arra, hogy a nap melyik szakaszában lenne produktívabb egy adott feladatot elvégezni, más robotok munkafolyamatainak még hatékonyabbá tételére, vagy a legmegfelelőbb töltési időpont megtalálására.

Gazdaság

Ötven százalékos a drágulás a telekpiacon

Országos szinten egy év alatt ötven százalékos áremelkedést mért az Otthon Centrum (OC) a telekpiacon – derült ki a hálózat legfrissebb összesítéséből. Továbbra is Budapesten a legmagasabb az építési telkek átlagos négyzetméterára.

Az Otthon Centrum országos összegzése szerint tavaly 21,5 ezer forintra nőtt az építési telkek átlagos négyzetméterára, ami az előző évi átlagértékhez képest 50 százalékos áremelkedésnek felel meg. Abszolút áron átlagosan 40 millió forintért találtak gazdára az építési telkek, ami 31 százalékkal haladja meg az előző évi átlagértéket. A keresletben nem történt változás, az OC kínálatában tavaly ugyanannyi telek cserélt tulajdonost, mint az ezt megelőző évben – közölte Soóki-Tóth Gábor.

Az elemzési vezető azt is elmondta, hogy továbbra is a fővárosban a legdrágább telket vásárolni, ami kiváltképp érvényes a budai övezetre, ahol a családi ház építésére alkalmas telkek négyzetméteréért több mint 100 ezer forintot kellett fizetni. A II. kerületben 102 ezer forint, a XI. kerületben 141 ezer forint az átlag, míg a külső pesti kerületekben ennél mérsékeltebb négyzetméterárak az irányadóak, például a XVIII. és XX. kerületben 75 ezer, a XVII. kerületben 40 ezer forint volt a fajlagos telekár átlagértéke.

A Budapesthez közeli településeket is több tízezer forintos négyzetméterár jellemzi: az agglomeráció tavalyi csúcstartója Nagykovácsi, átlag 62 ezer forinttal, míg Érden és Törökbálinton átlagosan 40 ezer forintba került egy négyzetméternyi telek. A fővárosi agglomeráció pesti része ennél valamivel barátibb árakkal kecsegtet: Kerepesen 30 ezer, Erdőkertesen 25 ezer forint a négyzetméter átlagára. A fővárostól távolabb viszont ennek a töredékéért is telekhez lehet jutni, például Cegléden 8 ezer forint volt a telek négyzetméter átlagértéke az OC közvetítésével létrejött tranzakciók alapján.

A megyei jogú városokban komoly különbségek alakultak ki a telekpiacon: a legdrágább város Debrecen, négyzetméterenkénti 38 ezer forintos átlagárral, míg Győrben vagy Székesfehérváron az átlagérték 9 ezer forint volt. „A hatalmas szórás csak részben magyarázható a városok közti árkülönbséggel, sokkal inkább a kínált telkek városon belüli elhelyezkedése és a beépíthetőség mértéke a döntő. A városperemi elhelyezkedés, a kedvezőtlenebb infrastrukturális ellátottság vagy a szabályozás, például az építhető lakásszám korlátozása az árazást is erősen befolyásolja” – árnyalta a vidéki folyamatokat Soóki-Tóth Gábor. A szakember megjegyezte, a kisebb települések relatíve még mindig olcsók és négyzetméterenként néhány ezer forintért is lehet telket venni.

„Az országos összesítés szerint tavaly 50 százalékos drágulás után 21,5 ezer forintra emelkedett a családi- és ikerházak építésére alkalmas telkek átlagos négyzetméterára, ám nagyon szétnyílt az árolló. A kedvelt övezetekben lévő, kiépített infrastruktúrájú telkek a nagyobb kereslet miatt jobban drágultak, ezért a telekpiacon is hatalmas a szórás”

– jegyezte meg az elemzési vezető, aki megerősítette: nagyon sokat számít a lokáció, például nem mindegy, hogy vízparti vagy attól távolabbi teleket kívánnak értékesíteni. Szintén hatással van a fajlagos árra a telek mérete: a kisebb méretű telkek négyzetméterre vetítve drágábbak, a nagyobbak (amelyek jellemzően vidéken és a kisebb településeken fordulnak elő) fajlagosan olcsóbbak, de abszolút értékben kisebb a kettő közti különbség. Nem utolsó sorban pedig a beépíthetőség, valamint a közművek megléte is jelentősen befolyásolja az árat.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Kiugróan magas, 23%-ot meghaladó növekedést hozott a március a használtautó-piacon

A Használtautó.hu legfrissebb adatai alapján márciusban a portálon 23,8%-kal nőtt az érdeklődők száma az előző évi adatokhoz viszonyítva.

A magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben lefedő oldal szakértője a kimagasló adatok lehetséges okait és részleteit vizsgálta.

2025 márciusa kiugró keresleti adatokat hozott. Az idei évben az átlagárak 6,6%-os emelkedése mellett a használt autók iránti kereslet kivétel nélkül minden hajtáslánc esetében növekedett, összesítve 23,8%-kal. Tovább erősítette a piac bővülését a meghirdetett autók számának szintén 6,6%-os növekedése is, hiszen így még több lehetőség közül választhatnak az érdeklődők.

Hajtásláncokra bontva az érdeklődés növekedése az alábbiak szerint alakult:

  • Benzines autók esetében az érdeklődők száma 312 ezer volt, ez 20,4%-os növekedés.
  • A dízelautók iránti kereslet 22,1%-kal nőtt, összesen 232 megkeresés érkezett márciusban
  • Az elektromos hajtásláncú járművek iránti kereslet kilőtt, itt 67,2%-kal többen érdeklődtek, mint tavaly, ez összesen 31 ezer megkeresést jelentett
  • Hibrid autók esetében 25 ezer megkeresést regisztráltak, ami 46,7%-os növekedést jelent


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

A vállalatok miatt kell fenntartani a bankfióki pénztárakat

Az elmúlt év végén a banki ATM-ekből felvett összeg 40 százalékára rúgott már az ügyfelek által befizetett összeg.

Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu szakértője szerint hiába csökkentik a modern ATM-ek a bankok készpénzlogisztikai költségeit, az átlagos készülékek duplájába kerülő befizetős ATM-eket csak forgalmas helyeken érdemes telepíteni. A bankfiókok pénztárai egyre inkább a vállalati készpénzforgalom színterei lesznek. 

A banki pénzbefizetési tranzakcióknak már több mint kétharmada nem a bankfiókban hanem az ATM készülékeknél bonyolódik. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu szakértője arra emlékeztet, hogy 2018 I. negyedévében, amikor az ATM-es készpénzbefizetések száma még nem érte el a 900 ezret, a bankfiókokban még több mint 5,5 millió készpénz befizetés történt a pénztárakban. Az elmúlt év IV. negyedévében ugyanakkor már több mint 4 millió készpénzbefizetést indítottak az automatáknál a magyarok, miközben a pénztári befizetések száma 1,8 millióra zuhant. 

Közel az 1000 milliárdos határ

Miközben az ATM-es készpénzbefizetések darabszáma az elmúlt hét évben négyszeresére emelkedett, az ATM-es befizetések értéke még jelentősebben ugrott meg: míg 2018 I. negyedévében 152 milliárd forintot fizettek be az ügyfelek ATM-en keresztül, addig az elmúlt év utolsó negyedévében már az 1000 milliárd forintot közelítette az ATM-s készpénzbefizetések értéke. 

A növekedés egyértelműen annak köszönhető, hogy elterjedtek a modern, készpénzbefizetésre alkalmas ATM-ek. Korábban a legtöbb ATM csak borítékos befizetést tudott fogadni, mellyel a jóváírás leghamarabb a következő munkanapon történt, amikor valamelyik banki dolgozó kézzel átszámolta a befizetett összeget. 

Ma már az összes ATM-es készpénz befizetésnél automatikusan, és a legtöbb esetben azonnal jóváírja a bankunk az ATM-nél befizetett összeget. 

A cégek a fiókot használják

Ugyanakkor a BiztosDöntés.hu szakértője szerint a bankfiókok továbbra is a nagy összegű befizetések színterei lesznek. 

Annak ellenére, hogy a legmodernebb ATM-ek egy tranzakcióban már akár 200 bankjegyet is be tudnak fogadni, így az egy tranzakcióra jutó átlagos összeg, akár 4 millió forint is lehet (de a régebbi készülékek is legalább 40 bankjegyet, azaz 800 000 forint befizetését tennék lehetővé), addig az ATM-es befizetések átlagos értéke csak 40 százalékkal 171 000 forintról 238 000 forintra emelkedett. 

Ezzel szemben a bankpénztári befizetések átlagos értéke a 2018-as 561 000 forintról, 2,25-szeresére, 1,267 millióra emelkedett. Mindez azt jelenti, hogy miközben darabszámban 10-ből már közel 7 esetben az ATM-et választják az ügyfelek, 100 befizetett forintból 70-et még a pénztárosok számolnak át a bankfióki befizetés után. 

Ez persze érthető a BiztosDöntés.hu szakértője szerint: nem túl életszerű, hogy valaki hatalmas bankjegyköteget venne elő az utcán álló ATM-nél, így a céges készpénz befizetések még döntő részben a fiókokban zajlanak majd. Mindez azt jelentheti, hogy a jövő bankfiókja a lakossági területen a tanácsadásra, a vállalati ügyfeleknél pedig a pénzforgalmi tevékenységre alapoz majd.

A kivett összeg 40 százalékát más ügyfelek rakják az automatába

Az ATM-es készpénzbefizetések darabszáma az elmúlt év egészében 16,5 százalékos bővülést mutatott.

A BiztosDöntés.hu szakértője szerint figyelmeztető lehet, hogy a dinamika a tavalyi év második felében már csökkeni kezdett. 2024 IV. negyedévében már csak 13 %-kal többen kezdeményeztek ATM-s készpénzbefizetést, mint 2023 végén. Ugyanakkor az is látható, hogy ma már 100 ATM-látogatásból 16 alkalommal készpénz befizetés az ügyfelek célja.

A készpénz befizetések értéke ugyanakkor továbbra is rendkívül dinamikus növekedést mutat. Az elmúlt év egészében a 2023-as értékhez képest 24,5 százalékkal több, összesen 3649 milliárd forintot fizettek be ATM-eken keresztül az ügyfelek. Mindez Gergely Péter szerint azt jelenti, hogy az ATM-ekből felvett összegnek már 41,4 %-át tudják kiadni modern automaták, amelyeket előzőleg egy másik ügyfél fizetett be az ATM-be. Ez az arány 2 éve még alig 28% volt – emlékeztetett Gergely Péter. 

A falvakban nem éri meg a befizetős ATM

A BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint a befizetett pénz visszaforgatására alkalmas ATM-ek arra kiválóan alkalmasak, hogy lényegesen csökkentsék a bankok amúgy vaskos készpénzlogisztikai költségeit. 

Gergely Péter szerint ennek ellenére aligha várható, hogy az elmúlt hetekben megfogalmazott kistelepülési ATM-bővítési programot ilyen készülékkel oldanák meg a bankok. Ezek bekerülési költsége ugyanis a szakértő szerint mintegy kétszerese a sima, önmagában 4-8 milliós, csak készpénzkiadásra alkalmas ATM-nek, ráadásul – emlékeztetett a szakértő – a kistelepüléseken minimális lenne a készpénzbefizetési forgalom. 


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss