Gazdaság

2023-ban fogják átadni Magyarország első okosvárosrészét

A főváros egyik legkörnyezetbarátabb helye lesz a Városliget a Liget Budapest Projekt elkészültével

Magyarország első okosvárosrésze jön létre 2023-ra a Liget Budapest Projekt SMART Liget koncepciójának köszönhetően – jelentette be Gyorgyevics Benedek, a Városliget Zrt. vezérigazgatója.

Európában is egyedülálló, okos infokommunikációs fejlesztések jellemzik majd a jövő Városligetét – tette hozzá. A különleges megoldások energiatakarékos és gazdaságos üzemeltetést tesznek lehetővé, így jelentősen csökken a ligeti épületek energiafelhasználása, csökken az intézmények ökológiai lábnyoma. A SMART Liget rendszerének újdonságait az EMOBILITY FORUM 2019 című országos konferencián ismertetik.

Az épületek és a park változatos digitális szolgáltatásainak összekapcsolása révén a 21. századi látogatói élmény, hatékony és fenntartható üzemeltetéssel és biztonsággal párosul. Mindezek mellett a park teljes autómentesével, megújuló erőforrások alkalmazásával és a növényzet felújításával a Városliget gyakorlatilag zéró emissziós zónává válik, így a főváros egyik legkörnyezetbarátabb helye jön létre a Liget Budapest Projekt elkészültével.

A Néprajzi Múzeum új épülete a világszerte az egyik legrangosabb ingatlanszakmai elismerést nyerte el (International Property Awards)

Az elektromobilitás trendjeiről Tarlós István főpolgármester és Palkovics László innovációs és technológiai miniszter fővédnökségével a Millenáris Park Rendezvényközpontban rendeznek fórumot szeptember 18-án és 19-én. Itt ismerteti a Liget Budapest Projekt megvalósításáért felelős Városliget Zrt vezérigazgatója Gyorgyevics Benedek, hogy hol tartanak Európa legnagyobb kulturális beruházása a Liget Budapest Projekt okos városi funkcióinak megvalósításában, melyek a leginnovatívabb eredményei a parkfejlesztésnek.

A SMART Liget koncepció révén Magyarország első okosvárosrésze várja majd a látogatókat a Ligetben, 2023-ig megnyílik az összes új intézmény, és teljes szépségében kész lesz a megnövekedett és megújított zöldfelületű park is, így a megújult Városliget környéke Budapest egyik legdinamikusabban fejlődő része lesz”

fogalmazott Gyorgyevics Benedek. A Városliget Zrt vezérigazgatója emlékeztetett rá:

„A Liget Budapest Projektnek már a tervezési szakaszában fontos hangsúlyt kapott a digitális okos megoldások alkalmazása, amelyek célja a projekt eredményeként megújult park és a létrejött új épületek üzemeltetési hatékonyságának növelése, valamint az ide érkezők látogatói élményének és kényelmének növelése. Ez, az úgynevezett SMART Liget, melynek az alapelve az, hogy a ma elérhető legmodernebb okos szolgáltatásokat, épületfelügyeleti rendszereket és infokommunikációs technológiai megoldásokat egy egységes, könnyen hozzáférhető Liget szintű rendszerbe foglalja. A SMART Liget tervezése során bécsi okos városfejlesztéseket vették alapul, s azok tapasztalatai alapján finomhangolták a városligeti megoldásokat.”

A Városligetbe tervezett Smart Liget rendszernek az adja a különlegességét, hogy az intézmények és a park változatos digitális szolgáltatásainak összefüggő rendszerét hozza létre, amelyek feladata elsődlegesen a magasfokú felhasználói élmény, illetve a hatékony és fenntartható üzemeltetés támogatása

– összegezte Gyorgyevics Benedek, a Városliget Zrt. vezérigazgatója. A parkba látogatók szempontjából ez azt jelenti, hogy a megújuló Városliget összes szolgáltatása – legyen az sporthoz, kultúrához, pihenéshez vagy közlekedéshez kapcsolódó – egy okostelefonos alkalmazáson, vagy a Liget honlapján megismerhető, gyorsan, kényelmesen és személyre szabhatóan igénybe vehető.

Csak néhány példa, hogyan segítheti a parkhasználókat a rendszer: a Városliget valamennyi intézménybe jegyet válthatnak, sőt a vásárlások után kedvezményeket kaphatnak más városligeti szolgáltatásért (pl. aki jegyet vált egy koncertre a Magyar Zene Házában, az a következő alkalommal kedvezményesen vehet belépőt az új Néprajzi Múzeum tárlatára). A könnyű hozzáférhetőséget és a látogatók kényelmét egy, az egész Ligetet lefedő WiFi hálózat fogja segíteni.

A SMART Liget számára kifejlesztett alaprendszerhez könnyedén kapcsolódhatnak olyan népszerű, a mindennapjainkban is sokat használt szolgáltatások is, mint a Google Maps, a Waze vagy a Bubi, mégpedig úgy, hogy folyamatosan megújuló tartalmaikat speciálisan a Városligetre szabva tudják eljuttatni a felhasználóknak. Így például az autóval érkezők online tudnak majd tájékozódni a szabad parkolóhelyekről, és az ezekhez vezető útvonalról.  Az elektromos autók számára pedig az új mélygarázsokban számos töltőállomás létesül.

A Városligetben kialakításra kerülő SMART rendszer támogatja az akadálymentességet is, például olyan szolgáltatásokkal, amelyek a vakok és gyengénlátók közlekedését, eligazodását segíti a parkban. Ez a Városliget Zrt. számára kiemelten fontos, hiszen a Városliget környezetében számos, a látássérülteket segítő intézmény található.

A SMART Liget okos-rendszerei a felhasználók kiszolgálásán túl, korszerű megoldásokkal hatékonyan támogatják a park, és a benne található intézmények energiatakarékos és gazdaságos üzemeltetését, így jelentősen csökken az intézmények ökológiai lábnyoma. Gyorgyevics Benedek kiemelte: a hatékonyság növelése érdekében az épületeket egységes és integrált épületgépészeti-automatikai-, biztonsági- és felügyeleti rendszerrel alakítják ki, így az épületek automatikusan mindig csak annyi energiát használnak fel, amennyi az éppen bent tartózkodó látogatók kiszolgálásához szükséges.

fejlesztések a városligetben_térkép

A vezérigazgató beszámolt arról is, hogy a Liget Budapest Projekt megvalósítása során további környezetkímélő intézkedést is megvalósítanak, így a park teljes autómentesítésével, megújuló erőforrások alkalmazásával, és a park zöldjének felújításával és bővítésével a Városliget zéró emissziós zónává válik. Mindezeknek köszönhetően Budapest legkörnyezetbarátabb helye jön létre.

A SMART Liget koncepciója minden elemében összhangban van a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott Smart Budapest jövőképével, folyamatos egyeztetések zajlanak a Budapest Smart City keretstratégia megalkotása kapcsán. Az okos fővárosról és a SMART Ligetről az EMOBILITY FORUM 2019 konferencián tájékozódhatnak bővebben az érdeklődők.

Gazdaság

Nem ígérkezik könnyűnek a jövő a vetőmagszektor számára

Exportpiaci zavarok és áremelkedések nehezítik a hazai vetőmagszektor helyzetét, hosszabb távon pedig a klímaváltozás hatásait kellene tompítani a stratégiai jelentőségű ágazatban, hangzott el a Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és Terméktanács gödöllői küldöttgyűlésén.

A rendezvényen a Vetőmag Szövetség-díjat az idei évben Pavelka Árpád vette át a több évtizedes kiemelkedő munkásságának elismeréseként.

„Ma két összetett kihívás áll a mezőgazdaság előtt: az egyik a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás, a másik pedig a globalizáció miatt felértékelődő élelmiszer-szuverenitás kérdése, azaz az élelmiszerellátást minél nagyobb arányban hazai forrásokból kellene előállítani. A magyar mezőgazdaságban óriási potenciál rejlik, különösen a baromfi-, a sertés- és szarvasmarha-ágazatokban, a gabonafélék feldolgozásában, valamint a kertészetben. Mindezeknek az alfája és omegája a vetőmag, a biológiai alapok megteremtése, amely nélkül ezek az ágazatok nem lehetnek sikeresek. Ezért is mondhatjuk, hogy a hazai vetőmagszektor nemzetgazdasági jelentőséget tölt be a gazdaságunkban és minden eszközzel segíteni kell a fejlődését”

– hangsúlyozta Prof. Dr. Gyuricza Csaba rektor, a Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és Terméktanács gödöllői küldöttgyűlésén.

A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem rektora köszöntőjében kifejtette: az egész agrárgazdaság jövőjét jelenti az oktatás és a kutatás, ebben nagy lépést jelent az agrár-felsőoktatás integrációja a MATE létrehozásával. Az intézmény egyesíti az oktatást, a gyakorlati agrárkutatást és a gazdálkodást. Az agrártudományi központ Közép-Európában az egyik legnagyobb agrárfókuszú felsőoktatási intézménnyé vált, amely lendületet adhat az élelmiszergazdaságnak a jövőben.

A küldöttgyűlésen Takács Géza, a Vetőmag Szövetség elnöke kifejtette: nem csillapodnak a időjárási anomáliák, így az az ágazat kitettsége nem csökken a környezetben lezajló folyamatos változások miatt. A klímaváltozás annyira felgyorsult az utóbbi években, amelyre nagyon nehéz felkészülni. Különösen nagy kihívás egy olyan ágazatnak, amelynek legalább 10-15 évre előre kellene prognosztizálni, hogy a majdan köztermesztésbe kerülő fajtáknak milyen körülményeknek kell megfelelniük.

„Az időjárás rendkívül kiszámíthatatlanná vált. Ez akkora nyomást helyez a termelésre, amelyet korábban elképzelni sem tudtunk. A globális hőmérséklet-emelkedés nálunk is tapasztalható, a 2023-as év a legmelegebb évünk volt 1850 óta. A Kárpát-medencében a prognózisok szerint az átlaghőmérséklet 2050-re 1,5-2 fokkal, 2100-ra akár 3,5-4 fokkal is emelkedhet. A térség vízszegénnyé válhat a jövőben. Utóbbi jelei az Alföldön már láthatóak, itt gyakorlatilag az elmúlt években többször is rendkívüli aszály sújtotta a térséget. Az idei tavaszi vetés is pont csapadékszegény időszakra esett. A legfontosabb cél a helyzet kezelésre az öntözés fejlesztése. A szakmai elkötelezett és tudatosan készülve a kihívásokra, óriási energiát fordít minden területen arra, hogy új, stresszhelyzeteknek ellenállóbb fajtákat nemesítsen”

– ismertette Takács Géza.

A Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezetnek és Terméktanácsnak 1205 tagja van. A vetőmag-előállítás hazánkban mintegy 110 ezer hektáron zajlik, az előállított vetőmagok értéke meghaladja a 180 milliárd forintot. Ebből a hazai gazdaságok igényeinek kiszolgálása mellett jelentős exporttevékenységet folytatnak az ágazat szereplői. A legjelentősebb célországok közé az Európai Unió és a Független Államok Közösségének államai tartoznak.

Az exportorientált ágazat számára nagy problémát jelent az orosz-ukrán háború, amelynek következményeként a keleti piacokra irányuló vetőmagexport visszaesett. A konfliktushelyzet és az Oroszországban bevezetett adminisztrációs szabályok miatt négy év alatt az Oroszországba irányuló kukorica vetőmagexport a negyedére csökkent. Ezt a kiesést jelenleg a többi piacon nem lehet pótolni. Ezen felül az inputanyagok árának folyamatos emelkedése is nehéz helyzetbe hozta a szektort.

Takács Géza a szövetség munkájával kapcsolatban elmondta: rendkívül fontos a szerteágazó vetőmagágazati információk folyamatos összegyűjtése és a tagság, valamint a kormányzat felé való közvetítése. A szakember kiemelten fontosnak és példaértékűnek nevezte a Gabonatermesztők Országos Szövetségével és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával minden évben megvalósított kukorica, őszi búza és őszi káposztarepce posztregisztrációs fajtakísérleteket, amelyek objektív eredményeket adnak a vizsgált fajták teljesítményéről és nagy érdeklődésre tartanak számot a gazdálkodók körében.

A küldöttgyűlésen a szövetség vezetői átadták az idei Vetőmag Szövetség-díjat. Varga Dóra üvegművész alkotását 2024-ben Pavelka Árpád kapta, aki négy évtizede dolgozik a zöldségvetőmagok területén. Emellett a szakember tevékeny szerepet vállalt a Vetőmag Szövetség elnökségében, éveken át vezette a zöldségvetőmag szekció munkáját, képviselte hazánkat a Nemzetközi Vetőmag Szövetség elnökségében, valamint aktívan segítette a szervezet nemzetközi kapcsolatainak erősítését.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Egyetemi tanszéket alapított a Toyota Sakura

Az ország egyik legpatinásabb műszaki felsőoktatási intézményének és a Toyota egyik legjelentősebb hazai márkakereskedésének az együttműködéséből született oktatási központban a jövő hajtástechnológiáival ismerkedhetnek a mérnökpalánták.

A Toyota a világ legnagyobb autógyártójaként és a japán gazdaság első számú szereplőjeként kiemelt jelentőségű küldetésének tekinti, hogy gondoskodjon az emberi társadalom jövőjéről. Ezen sokrétű tevékenységeiben mindig is kiemelt szerep jutott a tudásátadás, az oktatás, a tudományos és szakképzés feladatkörének. Tojoda Eicsi, a cégalapító Tojoda Kiicsiro unokatestvére már 1977-ben megfogalmazta azt az álmát, hogy a Toyota „a kutatás és a kreativitás szellemiségét tiszteletben tartva” egy saját egyetemet alapítson szűkebb hazájában, Aicsi prefektúrában, amelynek küldetése, hogy az anyavállalathoz hasonlóan „arra törekedjen, hogy az élen járva feltérképezze a tudomány és a technológia számára a követendő irányt.” Ez az egyetem, a Toyota Technical Institute 1981-ben tárta ki kapuit, 1995-ben PhD programot indított, 2003-ban pedig Chicagóban megnyitotta tengerentúli intézetét.

Ha a műszaki felsőoktatás és az autóipar ilyen léptékű összefonódása nem is mondható jellemzőnek, a Toyota az elmúlt évtizedekben a világ minden részén ösztöndíjakkal, gyakornoki programokkal és egyéb projektek útján törekedett arra, hogy helyi és nemzeti szinten egyaránt hozzájáruljon a jövő technológiai szakembereinek a gyakorlati és elméleti képzéséhez. Ehhez a nemes hagyományhoz csatlakozik most Magyarország, ahol a Toyota egyik legjelentősebb márkakereskedése példa értékű együttműködési megállapodást kötött egy évszázados múltra visszatekintő hazai egyetemmel.

Az 1992-ben alapított Toyota Sakura és az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kara, amely elődintézményei révén több mint száz éve számít az elektrotechnikai képzés egyik hazai fellegvárának, példa értékű együttműködési megállapodást írtak alá egy kihelyezett tanszék létesítéséről. Az új oktatási egység a Toyota legfontosabb hajtástechnológiai kompetenciáit kiaknázva a hidrogén és hibrid rendszerek rejtelmeibe fogja bevezetni a jövő mérnökgenerációit. Különösen aktuális és piacképes területekről van szó.

A Toyota Prius által 1997-ben bevezetett hibrid hajtástechnológia mára a világ legszélesebb körben alkalmazott alternatív hajtási módozatává vált, amellyel különösen költséghatékony módon érhető el fogyasztás- és emissziócsökkentés. A többféle módon (tüzelőanyagcellában elektromos energia előállítására, vagy belső égésű motorban elégetve), kiemelkedő hatásfokon felhasználható hidrogén előtt pedig gyakorlatilag végtelen távlatok állnak, mint az emberiség hosszú távú energiaellátásának legígéretesebb eszköze.

A műszak tudományos együttműködések, általános és középiskolai szemléltető és ismeretterjesztő programok, valamint az elmúlt években végzett felsőoktatási képzések terén komoly tapasztalatokkal rendelkező Toyota Sakura támogatásával megvalósuló tanszék ilyen módon az autóipar jelenében és jövőjében egyaránt releváns tudást fog átadni a hallgatóknak. A képzés olyan kompetenciával vértezi fel őket, amelyeket a tudományos életben és a gyakorlati munka során egyaránt közvetlenül és azonnal fognak tudni hasznosítani. Hozzáadott értékként a Toyota átfogó filozófiája és a Sakura vállalkozási tapasztalatai is érvényesülnek a tanszék életében, amelyre évtizedek óta meghatározó irányító elvként tekintenek a modern projekt- és vállalatirányítási gyakorlatokban.

A közös tanszék alapításáról szóló együttműködési megállapodást május 6-án írta alá Füredi István, a Toyota Sakura alapító tulajdonosa, valamint Prof Dr. Kovács Levente, az Óbudai Egyetem rektora, Szilasi János Toyota Sakura vezérigazgató, az új tanszék vezetője jelenlétében. A két szervezet együttműködése egyébként nem csak szakmai, hanem közösségi alapokon is nyugszik, hiszen mindketten a főváros harmadik kerületét tekintik otthonuknak. A tanszék a lehető leghamarabb megkezdi munkáját, a pontos szakmai részletekről a felek később adnak ki részletes tájékoztatást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Intelligens világításvezérlést kaptak a francia Lidl-üzletek

IoT világítási megoldásokkal teszik fenntarthatóbbá a működésüket.

Felére csökkentette egyes üzleteinek világításból adódó energiafogyasztását a Lidl Franciaországban. A kiskereskedelmi üzletlánc a Siemens francia vállalatát választotta partnernek, hogy az elmúlt három évben együttműködve 13 bolt és két logisztikai üzem energiahatékonyságát javítsák.

Többfunkciós IoT-szenzorokat szereltek fel az érintett épületekben, amelyek valós idejű adatokat továbbítanak a világításvezérlő rendszer számára, például egy-egy terület hőmérsékletéről, a napsugárzás mértékéről, valamint az adott részlegen történő mozgásokról. Ezek alapján a szoftver képes dinamikusan optimalizálni a fényszinteket, és lekapcsolni a lámpákat a nem használt területeken.

A felhasználói igényeket akár előjelezni is képes, intelligens világításvezérlés emellett segít az üzemeltetőknek feltérképezni a vásárlói szokásokat, még kényelmesebbé téve így a vásárlást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss