Gazdaság

Az ellátási lánc jövője: cobotok, drónok és mesterséges intelligenciás kamerák

A Deloitte Technology Trends 2021 kutatása szerint a közeljövőben az ellátási lánc szereplői között az adatmegosztás kerül előtérbe, az egyes cégek láncai helyett a teljes terméklánc válik láthatóvá.

Újabb technológiák elterjedése várható, a robotok és cobotok (együttműködő robotok) megjelenésével csökkennek a költségek, és javul a folyamat biztonsága és megbízhatósága. A drónok végzik majd a kiszállítások gyorsabb végrehajtását és a beérkező áruk átvizsgálását. A mesterséges intelligenciával megtámogatott kamerák csökkentik a kockázatokat.

 A Deloitte Technology Trends 2021 kutatása az előttünk álló év ellátási lánccal kapcsolatos trendjeit is górcső alá veszi. Az ellátási láncokkal kapcsolatban a vállalkozások ma is a kulcskérdésekre keresik a választ:

  • Milyen technológiák és technikák segítik az ellátási lánc belső és külső adatforrásainak feltérképezését és kielemzését?
  • Hogyan válhat az információ szabad megosztása az ellátási láncon belül előnnyé?
  • A lánc mely ismétlődő feladatai jelentik a legnagyobb biztonsági kockázatot, amelyet kamerákkal, robotokkal vagy egyéb technológiával ki lehetne váltani?

Átalakultak a logisztikai folyamatok

 Az elmúlt években sok vállalat úgy gondolta, hogy tökéletesre fejlesztette az ellátási láncát. Azonban azzal nem számoltak, hogy ezek a hálózatok stabil üzleti körülményekre alapozva lettek létrehozva. 2020-as kutatásunk szerint a megkérdezettek 97 százaléka számolt be arról, hogy az ellátási láncuk valamelyik pontja sérült. Ez egyben azt is jelentette, hogy egy láncszem kiesése miatt a végtermékek előállítása is elakadt. A hirtelen megváltozott üzleti környezetre a fixen berendezkedett logisztikai láncok nem tudtak kellő gyorsasággal reagálni. Elég csak a pánikvásárlásokra, a boltok üres polcaira gondolni, akár a tisztítószerek, papírtermékek vagy a szárazáruk esetében.

Erre a jelenségre a megkérdezettek 73 százaléka reagált a logisztikai folyamataik átalakításával. Olyan iparági újító vállalatoktól tanultak, akik az ügyféladatok mélyebb elemzésén keresztül pontosabb képet tudnak alkotni az ügyfeleik igényeiről, és előre tudják jelezni akár a nagyobb fogyasztói igényváltozásokat is. Az így előállt információknak köszönhetően, arra számítanak, hogy optimalizálni tudják a teljes ellátási láncot. Tisztában vannak azzal is, hogy a berögzült ellátási láncok átalakítása nagy idő- és erőforrásigényű, de a végcél az ellátási láncok átalakítása költségközpontról értékteremtő tevékenységgé.

Optimalizált kiszállítás

 „Az értékteremtővé válás első lépcsője az ellátási lánc tagjainak részletes elemzése. Erre példa, hogy néhány értékesítő felismerte, hogy bizonyos ügyfelek hajlandóak extra összeget fizetni az azonnali szállításért, míg a költségérzékenyebbeknél ez nem lényeges, így a kiszállítás optimalizálhatóbbá vált. A COVID-19-hez hasonló, előre nem várt események hatásának kezelésében egy, analitikára épülő ellátási lánc menedzsment nyújthat segítséget a döntések támogatásával”

– emelte ki Simonyi Dénes, a Deloitte Technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

A Deloitte elemzése alapján a közeljövőben az ellátási lánc szereplői között az adatmegosztás kerül előtérbe, így az ellátási lánc pedig háttérbe szorul – az egyes cégek láncai helyett a teljes terméklánc válik láthatóvá. Ennek feltétele, hogy a lánc tagjainak technológiája átjárható legyen, aminek következtében magasabb bizalmi, partneri szint alakul ki a lánc tagjai között. Az ellátási lánc jobb megfigyelésére újabb technológiák elterjedése várható:

  • Robotok és ún. cobotok (együttműködő robot, angolul collaborative robot) megjelenésével költséget lehet csökkenteni miközben a folyamat biztonsága és megbízhatósága is javul.
  • Drónok segítségével lehetővé válik az időérzékeny kiszállítások gyorsabb végrehajtása és a beérkező áruk átvizsgálása.
  • Mesterséges intelligenciát alkalmazó kamerák segítségével nagyobb területek figyelhetők meg, a biztonsági előírások betartatása egyszerűbbé válik, és az esetleges kockázatok nagyobb valószínűséggel válnak előrejelezhetővé.

„A közeljövőben a technológiai fejlesztések egyre szélesebb körben terjednek el a logisztikai iparágban és az ellátási lánc valamennyi szakaszában. A Deloitte Technology Trends 2021-ben további érdekességek találhatók az ellátási lánc felbontásával kapcsolatban és hogyan vezethetik be ügyfeleink az IoT és blockchain technológiákat, ezáltal javítva a hatékonyságot és profitabilitást”

– mondta Simonyi Dénes.

Gazdaság

Pörög az ingatlanpiac, csökken az értékesítési idő

A tavalyi átlagnál egyelőre több időt töltenek a piacon az ingatlanok, de a forgási sebesség közelít az egy évvel ezelőttihez, a panellakások esetében pedig már meg is haladja azt.

Használt házat a legnehezebb eladni, de ebben a szegmensben is megállt az értékesítési idő növekedése, derült ki az Otthon Centrum országos összesítéséből.

Az idei év első nyolc hónapjában a korábbiakhoz hasonlóan a panellakásokat lehetett a leggyorsabban eladni, átlagosan 87 nap alatt, míg a téglalakások sikeres értékesítéséhez 109 napra, a házakéhoz pedig 184 napra volt szükség– ismertette az ingatlanpiac forgási sebességét összegző, országos felmérés számait Kosztolánczy György vezérigazgató.

„A jelenlegi adatok a téglalakások, valamint a házak esetében is magasabbak a tavalyi átlagnál, azonban fontos hangsúlyozni, hogy a második negyedévtől minden szegmensben megállt, a lakások esetében pedig csökkenésnek indult az értékesítési idő”

– árnyalta a folyamatokat a vezérigazgató.

A panellakások átlagos értékesítési ideje az első nyolc hónapban 87 nap volt, ami 2 nappal kevesebb, mint a 2023-as év átlaga. A II., illetve a III. negyedévben 80 nap köré süllyedt a szegmens értékesítési ideje, ami a téli időszakhoz képest bő két héttel jelent rövidebb értékesítést.

A legjobban a fővárosban pörög az ingatlanpiac panel részlege, ahol 80 napra, Budán és a belvárosban 75 napra csökkent az értékesítési idő. A hat régióközpont 80 napos értéke a pesti peremkerületekkel megegyező. Pest vármegye 91 napja átlagos.  Átlag feletti, 110 napos értékesítési idő a 100 ezer főnél kisebb megyei jogú városokra jellemző, míg az 50 ezer főnél kisebb városokban 120 nappal lehet számolni. A településméret csökkenésével tehát nő az értékesítéshez szükséges idő ebben a szegmensben.

A téglalakások átlagosan 109 napot töltenek a piacon, ami 9 nappal haladja meg az előző évi átlag értéket. Ugyanakkor a II., illetve III. negyedéves, 104 napos értékek itt is két héttel alacsonyabbak az I. negyedév átlagánál.

Az alacsonyabb értékek ennél az ingatlantípusnál is a nagyvárosokban, kiváltképp a fővárosban fordulnak elő. A budai térségben egyedüliként ment 100 nap alá a piacon töltött napok száma, de a belvárosi kerületek 102 napos értéke is kedvezőbb az átlagnál. A külső pesti kerületekben, valamint a régióközpontokban 115 nap az irányadó, a 100 ezer főnél kisebb településeken – beleértve az agglomerációt is – átlag feletti, 120-125 napos értékek a jellemzőek, míg a településtípusok között csak minimális a különbség.

A használt házak piacán átlagosan 184 nap a forgási idő, ami egy hónappal hosszabb, mint az előző év átlaga. Ugyanakkor a II. negyedévtől ebben a szegmensben is megállt a piacon töltött idő növekedése, a III. negyedévtől pedig egy hetes csökkenés mérhető a forgási időben. – jelezte Kosztolánczy György. A legkedvezőbb érték itt is a budai kerületek sajátja, 130 nappal. A községek átlaga 170 nap, amelyet elsősorban a nagyvárosokhoz közeli települések, valamint a népszerű üdülőhelyek vásárlásai húztak fel. A hat régióközpontban és az agglomerációban 180 nap az átlagérték, míg a 100 ezer főnél kisebb városokban és a külső pesti kerületekben kicsivel fél év felett alakult az értékesítési idő.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Partnerségre lépett a LEGO Csoport és a Formula 1®

A LEGO Csoport és a Formula 1 a mai napon bejelentette új, hosszútávú partnerségét, amivel céljuk, hogy betekintést kínáljanak a LEGO® építők számára a Formula 1 világába, és összehozza a két lelkes rajongótábort világszerte.

Az együttműködés 2025-ben indul különböző szórakoztató programokkal, amelyeket a nagydíjak alatt a rajongói zónákban szerveznek a rajongók és a családok számára, valamint számos érdekes tartalommal a LEGO Csoport felületein. A kutatások azt mutatják, hogy az elmúlt években kiugróan megnőtt az F1 népszerűsége a fiatalabb rajongók körében – több mint négymillió 8 és 12 év közötti gyerek követi aktívan a sportágat az EU-ban és az Egyesült Államokban, továbbá az Instagram követőinek 40%-a is jelenleg 25 év alatti.

Az együttműködés kapcsán a LEGO portfólió is különböző izgalmas szettekkel bővül, amelyek segítségével az F1 rajongók és a LEGO építők kockákból újraalkothatják az F1 csapatokat. A választékban megtalálhatóak lesznek az óvodások számára készült LEGO® DUPLO®, valamint korosztálytól függetlenül a gyerekeknek, tizenévesnek, valamint felnőttnek szóló készletek is.

A kooperáció keretében megvalósuló programok célja, hogy közelebb hozza a rajongókat az innovációhoz, a technológiához és a mérnöki tudomány világához a rajongói zónákban megvalósuló, szórakoztató és interaktív LEGO játékokkal az egész szezon során. Emellett a készletekkel a sport mérnöki és technikai vívmányainak jelentőségére is szeretnék felhívni a figyelmet.

A rajongók mélyebben is elmerülhetnek a csúcssebességű versenyek izgalmában, miközben kockáról kockára újraalkothatják a versenypálya, a boxutca és a garázsok izgalmas pillanatait és ikonjait. Lehetőségük lesz arra, hogy beüljenek a pilótaülésbe és teljesen új módon tapasztalják meg az elit motorsport összetettségét.

Julia Goldin, a LEGO Csoport termék- és marketingigazgatója azt mondta:

A LEGO Csoport büszke múltja során számos F1-es autót épített meg LEGO kockákból, és hiszünk benne, hogy ez az új együttműködés, a LEGO játékokon és az építésen keresztül segít közelebb hozni a Forma 1 varázsát minden rajongóhoz, akik így még élvezetesebb és izgalmasabb módon élhetik át a motorsport iránti rajongásukat. A LEGO kockákban rejlő kreativitás pedig még tovább fokozza az F1 izgalmát. Már alig várjuk, hogy felfedjük mindazt, amit ez a fantasztikus partnerség kínál mind a legodaadóbb, mind pedig az új Formula 1 és LEGO rajongók számára, otthon és a pályán egyaránt.

Emily Prazer, a Formula 1 kereskedelmi igazgatója azt mondta:

A LEGO kocka gyerekek és felnőttek milliói kreativitásának és építés iránti szenvedélyének forrása világszerte. Az együttműködés révén a rajongók képesek lesznek újraalkotni és újraértelmezni a Formula 1 világát, és kockáról kockára egyre mélyebben merülhetnek el ennek az izgalmas sportnak mechanikai és technológiai összetettségében. Alig várjuk, hogy megmutassuk a Formula 1 drámáját és izgalmát a LEGO építők számára, és egyben lehetőséget kínáljunk a saját rajongóinknak is, hogy barátaikkal és családjukkal újfajta módon is megtapasztalhassák a motorsport örömét.”

A FIA Formula 1 Világbajnokság közelgő 75. évfordulójának alkalmából a LEGO Csoport jelen lesz a 2025-ös versenynaptár kulcsversenyein, hogy eddig nem látott módon vigye el a játékot az F1 boxutcájába.

A rajongóknak érdemes követni az együttműködés bejelentéseit, beleértve a készleteket, az eseményeket és tartalmakat is, amik az F1 boxutcáiból indulnak a 2025-ös FIA Formula 1 Világbajnokságra.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Két Red Dot díjat nyert a retro hazai márkákat sikeresen újpozicionáló design csapat, a Barna Design

A legrangosabb nemzetközi design díjként számontartott Red Dot Design Award-on 2024-ben két díjat is elnyert a Barna Design, a Balatonic – Signature Edition designjával, valamint a Györgytea Baba termékcsalád csomagolástervével.

A nevükhöz fűződik még a Maci Kávé termékcsaládjának megújítása is, amelynek segítségével a cikóriakávé sok-sok év után ismét a népszerű termékek közé került a boltok polcain.  Multikkal egy polcra rakni a hazai kisebb márkákat? Ebben bizonyítottan kiemelkedő csapat a Barna Design.

A Barna Design a világ egyik legismertebb és legnagyobb grafikai és design versenyén, a Red Dot Design Award-on idén két munkájukkal is nyert. A Györgytea, vagyis Szabó Gyuri bácsi és az ő gyógyfüves készítményei mára fogalommá váltak. A gyártó portfólióját babáknak javasolt gyógyfüves kozmetikumokkal kívánták bővíteni. A csomagolás és az arculat tervezése során fontos volt, hogy a brand jellege megmaradjon. Minden tubus egy Magyarországon ismert állatfigura arcképét kapta meg, ami fürdés közbeni játékra ad lehetőséget. A tubus ráadásul a kiürülés után bábként használható, ezzel is csökkentve a termék ökológiai lábnyomát. A terv 2022-ben a világ legrangosabb csomagolástvervezési design versenyén, a Pentawardson is shortlistes lett, idén pedig elnyerte a Red Dot-ot.

A másik díjjal a Balatonic Signature Edition designját ismerték el, amelynek tervével korábban a London Design Awards-on is diadalmaskodtak 2023-ban. A tonik receptúrájának kialakításánál neves bártenderek működtek közre. Az első palack ihletadója aláírásával és arcképével is díszíti az üveg nyakcímkéjét, így a Signature Edition valóban egy szignált műalkotás. A címke kialakításánál az art déco világát és a cosmopolita életérzést kívánták megidézni, tovább erősítve a művészi jelleget. A speciális felületkezelések, mint az aranyprég, az UV formalakk és a 3D lakkozás, pedig egyedi és elegáns megjelenést kölcsönöznek a terméknek. A Barna Design a Red Dot díjakat november 1-jén ünnepi gálán veheti majd át.

Hogyan lehet a kisebb, tradicionális magyar márkákat a design segítségével a multik termékeivel egy szintre pozícionálni, és hogyan lehet ezt a designt mérnöki precizitással, holisztikus gondolkodással pénzügyileg is rentábilissá tenni? A Macikávé esete jó példa erre, mely évtizedek óta a magyar gyerekek egyik kedvenc itala. A Multi-Cikóra Kft. azzal kereste meg a Barna Design csapatát, hogy autentikus márkájuk régi fényét és ismertségét visszanyerje. A régi stílusjegyeket megtartva az alapoktól formálták újra a designt, melyhez saját piackutatást is felhasználtak. Az új stílusú márkakarakter alapja egy képregény stílusban megrajzolt, kedves, szerethető, de modernebb mackó. Fontos volt, hogy a figura szeme lefelé nézzen, ezzel hozva létre szemkontaktust a gyermekkel, hiszen ez bizalmat és vásárlást indukál. A csomagolást modern technikákkal, többek között hőtérképes szemkövetéssel is tesztelték, így pontosan tudják, hogy a vásárló mit néz meg először, mire fókuszál. A tervezés során a színekre, a USP-k kiemelésére is külön figyelmet fordítottak, ügyelve a retro jelleg mellett az egészségtudatosság kommunikálására is. A széleskörű belistázásnak, az új beruházásoknak és a teljeskörű rebranding-nek köszönhetően a multik termékei mellett a macikávé újra keresett, sikeres termék boltok polcain, a cég pedig 2023-ban már 737 milliós rekordbevételt ért el a termékeivel.

A Barna Design-t közel húsz évvel ezelőtt alapította Barna Gergely, Ipari termék- és formatervező mérnök, designer.

„A végzettségem miatt a mérnöki hozzáállás megjelenik abban is, ahogy a designról gondolkodunk. A rendszerszintű megközelítésben hiszünk, célunk, hogy az egyedi formai és csomagolás megoldásokon túl a közös munka mérhető eredményhez vezessen. Vagyis a pénzügyileg is működő designban hiszünk.”

– emeli ki Gergely. Az alapításkor még egyszemélyes vállalkozásként indult cégben ma már 10 fő dolgozik, formatervezők és grafikusok közösen. Árbevételük a 2020-as 47 milliós szintről tavaly 156 millióra emelkedett.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss