Jelentős összeggel támogatta meg az amerikai légierő a világ leggyorsabb repülőgépe címre hajtó, 2018-ban alapított, Hermeus nevű céget, amely azt ígéri, hogy hamarosan a hangsebesség ötszörösére, vagyis mintegy 6100 km/h-s sebességre képes eszközt építenek.
A Hermeus olyannyira eltökélt ebben, hogy a koronavírus-járvány ellenére tavaly már meg is építették a fejlesztés alatt álló eszköz hajtóművét, egy úgynevezett turbinaalapú, kombinált ciklusú egységet, vagyis TBCC-t, aminek alapja a General Electric J85-ös turbinája, amelyet több vadászrepülőben is használnak.
A projekthez 60 millió dolláros, vagyis mintegy 18 milliárd forintos hozzájárulást adott az amerikai légierő, a hajtómű fejlesztését pedig a NASA is figyelemmel kíséri. Ami a légierő szerepvállalását illeti, külön érdekes, hogy az úgynevezett Presidential and Executive Airlift Directorate részlegtől érkezett a pénz – alájuk tartozik többek között az elnöki különgép, az Air Force One is.
Bár a kiemelt kormányzati gépeket felügyelő részleg 2020-ban 1,5 millió dollárt adott a Hermeusnak arra, hogy kidolgozzák a hiperszonikus eszköz Air Force One változatát, a légierő nem elsősorban egy új elnöki különgépet, hanem egy többször felhasználható, hiperszonikus drónfegyvert vár a fejlesztéstől. A Hermeus ugyanakkor jelezte, az ő végcéljuk egy olyan repülő, amely képes 90 perc alatt 20 főt juttatni Párizsból New Yorkba – minden idők egyik leggyorsabb utasszállítója, a Concorde 3-3,5 óra alatt tette meg ugyanezt az utat. A cég tervei szerint egyébként 2029-re készülhet el az első ilyen gép.
A hiperszonikus drón
Addig viszont egy gyorsabban megvalósítható projekten, a Quarterhorse nevű személyzet nélküli drónon dolgoznak majd, ami az amerikai légierőt is jobban érdekli, hiszen ezzel versenyben maradnának az alighanem hasonló eszközökön dolgozó Kínával és Oroszországgal szemben. A hiperszonikus fegyverek terén megemlíthető a Dark Eagle névre keresztelt rakétaprojekt is, amit az amerikai hadsereg pénzel, és ami 2023-ra lehet kész. A Hermeus drónjainak első három prototípusa egy évvel később, 2024-ben lehet működőképes a mostani várakozások szerint.
A Quarterhorse hiperszonikus drón látványterve – Fotó: Hermeus
A tervek alapján a Quarterhorse nagyobb lehet, mint a Boeing két eddigi hiperszonikus kísérleti drónja, a nagyjából 3,5 méter hosszú X-43 és a 7,5 méteres X-51, a Hermeus eszköze ugyanis 12 méteres lesz majd, a le- és felszállásához pedig valamivel több, mint két kilométerre lesz majd szüksége. Fontos különbség a méret mellett, hogy a Boeing drónjai a Hermeuséinál valamivel bonyolultabb, úgynevezett torlósugár-hajtóművet (ramjet és scramjet) használnak, a kisebb anyagi keretből dolgozó Hermeus viszont egy egyszerűbb, ugyanakkor olcsóbb megoldás mellett döntött egyelőre.
GreenGo: Még közelebb a repülőtérhez – új zóna nyílt a terminál mellett
A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek.
Ez mostantól a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2. Termináljának bejáratától mindössze 4-5 perc sétára található Holiday Parkolóban is lehetséges, így az utazóknak mindkét irányban gyors és kiszámítható megoldás áll rendelkezésére.
A GreenGo évek óta kínál megoldást a repülőtérre való kijutásra: a vecsési Airport Hotel parkolójában kialakított zónából ingyenes transzferbuszokkal érhető el a terminál bejárata. Az ezt kiegészítő, újonnan nyíló, 15 GreenGo-t befogadni képes dedikált parkoló rész – a GreenGo applikációjában Reptéri Terminál Zónaként jelölt terület – pedig jelzi, hogy a carsharing szolgáltató folytatja elköteleződését a fenntartható városi mobilitás iránt, melynek része a repülőtérre való kényelmes, kiszámítható kijutás is. A repülőtéri transzfermegoldások globálisan is egyre inkább a kényelemre, a fenntarthatóságra és a multimodális közlekedésre összpontosítanak, amiknek mára komoly része az autómegosztás.
Növekvő igény, biztos elérés
A GreenGo eddigi repülőtéri szolgáltatását használók éves szintű 25-30%-os bővülése folyamatosan erősödő igényt jelez az autómegosztás által kínált költséghatékony és rugalmas alternatívára. Azoknak az utazóknak, akik garantált GreenGo elérhetőséget szeretnének mind Budapesten, mind a repülőtéren, a Comfort szolgáltatás kínál megoldást: az előre rendelés biztosítja, hogy mindig rendelkezésre álljon egy autó – akár induláskor, akár érkezéskor.
Árak és elérhetőségek
A Holiday Parkolóban található GreenGo Reptéri Terminál Zónában a bérlés indításának és zárásának folyamata a megszokott, a díjcsomagokhoz tartozó díjakon felül az alábbi felárral számolhatnak az utasok:
Repülőtérre induláskor: Green Premium díjcsomagban 2 490 Ft, a többi díjcsomagban 3 190 Ft
Repülőtérről induláskor: Green Premium díjcsomagban 990 Ft, a többi díjcsomagban 1 680 Ft
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Rekordszezonra készülnek a futárszolgálatok karácsony előtt
Így készüljünk az ünnepi online-rohamra: Hasznos tippek, hogy minden rendelés időben célba érjen
Az ünnepi szezon közeledtével egyre többen böngészik a webáruházak kínálatát. A korábbi évek tapasztalatai alapján karácsony előtt többszörösére emelkedik a rendelések mennyisége, különösen a Black Friday-t követően. A futárszolgálatok is készülnek az év legforgalmasabb időszakára.
A Sameday futárszolgálat logisztikai menedzsere közölte, hogy a társaság bebiztosította a szezont.
„Megfelelő futárállománnyal, gépjárműflottával rendelkezünk, csomagautomatáink és Pick Pack Pontjaink már országosan elérhetőek.”
Bokodi Árpád a csomagok sikeres célba juttatása érdekében kiemelte a vásárlói tudatosságot, a pontos adatokat, és a csomagok gyors átvételét az automatákból:
Fontos, hogy a vásárlók mindig megbízható oldalról rendeljenek, az online piacterek esetében is fordítsanak kellő figyelmet az eladó személyére. Egyre több Magyarországon is a külföldi eladó, amelyek esetében sokkal hosszabb a szállítási idő, függetlenül a hazai szállítási szolgáltatók pontosságától. Gyakran akár 10-12 napig is eltart, mire megérkezik a csomag Magyarországra. Ha magyar webáruházból rendelnek, az nagyban gyorsíthatja a folyamatot, de ebben az esetben is célszerű időben leadni a rendelést.
A rendeléskor megadott adatok, mint a cím, irányítószám és telefonszám, legyenek pontosak, mert ezek alapvetően befolyásolják a kézbesítés sikerességét!
A Sameday egyik erőssége az országos lefedettségű csomagautomata-hálózat, jelenleg 1100 automata áll rendelkezésre. Fontos, hogy a vásárlók a rendelésüket mielőbb vegyék át az automatákból, ezzel is segítve minél több csomag átadásának a lehetőségét.
A Sameday logisztikai menedzsere beszámolt arról is, hogy lezárult a Sprinter Futárszolgálattal történt fúzió, amely komoly kihívásokat támasztott a szervezettel szemben, de a szezon kezdetére sikerült újból stabilizálódni.
„Egy rendkívül komplex projekten vagyunk túl, már az utolsó fázisnál járunk, kisebb finomítások vannak hátra, elsősorban az IT és a szolgáltatási területeken. A felvásárlási projekten belül számos összefésülni való elem volt, ami egy időigényes folyamat, sok mindent nem lehetett előre modellezni.”
– hangsúlyozta Bokodi Árpád.
„A cél, hogy a szezonra már minden szempontból megfelelő szolgáltatást tudjunk biztosítani a vásárlók és szerződött partnereink számára.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
A felelős gyalogos közlekedésért indított kampányt a HUMDA
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. számos online felületen elindított közlekedésbiztonsági kampányának célja, hogy felhívja a gyalogosok figyelmét a körültekintőbb közlekedés fontosságára, különösen a gyalogátkelőhelyeken. A reklámfilm alkotói egy meghökkentő példán keresztül, kissé sokkoló módon mutatják be, hogy a zenehallgatást miért érdemes szüneteltetni az átkelés idejére egy-egy gyalogátkelőhelyen és kizárólag akkor szabad elindulni, ha zöldre vált a jelzőlámpa a gyalogosok számára.
Magyarországon minden évben csaknem 15 000 személyi sérüléssel járó közúti baleset történik. Gyakoriak azok az esetek, amikor a gyalogosok figyelmetlenül, a tilos jelzés ellenére kelnek át a gyalogátkelő helyeken. A HUMDA újabb kampánya felhívja a gyalogosok figyelmét, hogy miként kerülhetők el a gyalogátkelőhelyeken bekövetkezett balesetek a jövőben. Alapvető, hogy minden esetben be kell tartani a körültekintésre vonatkozó írott és íratlan szabályokat, akkor is, ha van külön közlekedési jelzőlámpa a gyalogosoknak és akkor is, ha nincs.
A videóban biztonságos körülmények között mutatjuk be, hogyan nézhet ki egy kritikus helyzet. A gyalogosok a fülhallgatójukon zenét hallgatnak, sőt néha az okostelefonjukat nézve sétálnak át a gyalogátkelőn. Ekkor egy általuk is hallható kürtszó harsan fel, mintha „dudálna” egy jármű. A felvételeken a kétségbeesett gyalogosok tekintete és ijedt viselkedése ilyenkor mindent elárul arról, hogy miért kell a közlekedés minden résztvevőjének körültekintően, a szabályokat betartva viselkednie.
– A HUMDA már több sikeres, nemzetközi elismeréseket bezsebelő közlekedésbiztonsági kampányt szervezett, az Ügynökség alapvető küldetése a közlekedésbiztonság színvonalának javítása. A szemléletformálási munkánk során már felhívtuk a figyelmet arra, hogy empátiával és együttműködéssel csökkenthető a közúti balesetek száma, sokat tettünk a hazai közlekedésbiztonsági helyzet és a közlekedési kultúra javítása érdekében, sőt kisgyermekeknek is készítettünk animációs kisfilmeket a szabályokról. Tapasztalataink szerint a sokkoló és meghökkentő reklámok rendkívül hatásosak, ezért is választottuk ezúttal is a figyelemfelhívás ezen formáját. A gyalogosok mellett természetesen a közlekedés minden résztvevőjének, az autósoknak, a motorosoknak, de a rollerrel vagy kerékpárral közlekedőknek is oda kell figyelniük minden esetben. Bízunk benne, hogy minél többen gondolkodnak el az üzeneteinken és biztonságosabbá tudjuk tenni hazánk gyalogátkelőhelyeit. Mindannyiunk felelőssége, hogy odafigyeljünk egymásra az utakon, hiszen minden pillanat számít – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. igazgatóságának elnöke.
A HUMDA legújabb szemléletformáló kampányával a különböző közösségimédia-felületeken és videómegosztó oldalakon, YouTube-on, Facebookon, Instagramon és TikTokon lehet találkozni. Így érhető el, hogy minél több médiafogyasztóhoz és szinte minden korosztályhoz elérjenek az üzenetek. Az Ügynökség saját felületein is megtekinthető a videó.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!