Okoseszközök
Fejhallgató és légtisztító egyben? A Dyson megcsinálta!
A Dyson ZoneTM a Dyson első viselhető, fejhallgatóval egybeépített légtisztítója, mely nemcsak megszűri a városi levegő szennyeződéseit – a gázokat, allergéneket és a szálló port – hanem fejlett zajszűrésével és tiszta, magas minőséget kínáló hangzásával a nem kívánt zajokat is kint tartja.
Jake Dyson ma bemutatta a Dyson Zone™ légtisztítós fejhallgatót, a Dyson első viselhető eszközét. A Dyson Zone™ egy zajszűrős, kiváló hangélményt nyújtó, a teljes fület befedő fejhallgató, amely egyszerre biztosít magával ragadó hangzást a fülnek és tiszta levegőt az orrnak és a szájnak. A több mint egy évtizedes kutatás és fejlesztés eredményeként megszületett készülék egyszerre kínál megoldást a levegőminőség és a zajszennyezés tipikus városi problémáira.
A világ városainak lakossága folyamatosan nő, és az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslése szerint tízből kilenc ember olyan levegőt lélegzik be, amely meghaladja a szervezet szennyezőanyag-határértékeit. Ugyan a koronavírus-járvány idején csökkent a városok nitrogén-dioxid-szennyezettsége, ez számos nagyvárosban mostanra visszatért a szokásos szintre – vagy meg is haladta a járvány előtti értékeket. A hosszútávú zajterhelést illetően pedig becslések szerint több mint 100 millió ember – azaz az európai lakosság mintegy 20%-a – van kitéve a WHO iránymutatása feletti értékeknek.
„A légszennyezés globális probléma – bárhová is megyünk, szembesülünk vele. Otthonunkban, az iskolában, a munkahelyünkön és utazás közben is, akár gyalog, akár kerékpárral, akár tömegközlekedéssel vagy saját autónkkal közlekedünk. A Dyson Zone™ megtisztítja az útközben belélegzett levegőt. Az arcmaszkokkal ellentétben pedig anélkül lát el bennünket friss levegővel – köszönhetően a nagy teljesítményű szűrőknek és a két miniatürizált légszivattyúnak –, hogy hozzáérne az arcunkhoz. Hat év fejlesztés után izgatottan várjuk, hogy tiszta levegőt és tiszta hangzást biztosíthassunk a felhasználóknak, akárhol is járjanak.”
6 év – 500 prototípus
A Dyson Zone™ légtisztítós fejhallgató a Dyson 30 évnyi, a légáramlási, szűrési és motortechnológiák területén megszerzett tapasztalatán, illetve a beltéri és kültéri levegő minőségének alapos megértésén alapszik. A fülhallgatókban található kompresszorok kétrétegű szűrőkön keresztül szívják be a levegőt, az érintésmentes – szájat és orrot takaró – részen keresztül vezetve pedig két sugárban tisztított levegőt juttatnak a felhasználó orrához és szájához. Az orr és száj előtti rész aerodinamikai kialakítása biztosítja, hogy a megtisztított levegő az orr és a száj közelében maradjon és a külső oldalszél a lehető legkevésbé rontson a minőségén. A Dyson Zone™ a fejlett aktív zajszűrésnek (ANC), az alacsony torzításnak és a semleges frekvenciaválasznak köszönhetően gazdag, magával ragadó hangzást biztosít, az alkotó szándékainak megfelelően a leginkább élethűen visszaadva a zenét és hangokat, így megkímélve a viselőt a nemkívánatos városi zajoktól.
A hatéves fejlesztés során drámai fejlődésen ment keresztül a Dyson Zone™ légtisztító fejhallgató koncepciója, amely a kezdetekben egy búvárpipához hasonlító szájrészből és egy hátizsákból állt, melyben a motor és más alkatrészek kaptak helyet. A több mint 500 prototípus kifejlesztése során az eredetileg a tarkónál elhelyezett motorból két kompresszor lett, melyek a fülhallgató kagylóiba kerültek. A búvárpipára hajazó szájrész is átalakult egy korszakalkotóan új, tiszta levegőt szállító megoldás kifejlesztésével: hatékony, érintésmentes, szájat és orrot takaró arcpajzs lett belőle, mely úgy biztosítja a tiszta levegőt, hogy nem érintkezik az arccal.
Tesztelés lélegző bábuval
A Dyson mérnökei számára elengedhetetlen volt az érintkezés nélküli megoldás, mivel így elkerülhető a diszkomfort érzet és az irritáció. Az arcpajzs megtervezése kritikus elem volt, ennek és a légáramlási útvonalaknak a kialakítása biztosítja a tiszta levegőt a viselő számára. Az arcpajzs kialakítása, valamint a két irányból érkező légáramlatot összevegyítő központi hálószerkezet biztosítja, hogy a szűrőkből kiáramló tisztított levegő megfelelően jusson el az orrhoz és a szájhoz oldalszélben is úgy, hogy közben a különböző arcformákhoz is illeszkedik. A Dyson mérnökei a fejlesztés során – a meglévő tesztelési módszereken túlmenően – egy orvosi szabványoknak megfelelő mesterséges tüdővel és érzékelővel felszerelt lélegző bábut is felhasználtak, amely egy ellenőrzött kamrában, az emberi légzési mintákat követve „belélegezte” a szennyeződéseket. A mérnökök aztán megmérték az orrba és a torokba jutott szennyeződés szintjét, hogy információkat szerezzenek a szűrési hatékonyságról.
A fülhallgatókban található precíziós kompresszorok a levegőt a kétrétegű szűrőkön keresztül szívják be, melyek az intelligens tervezésnek köszönhetően a lehető legjobban használják ki a rendelkezésükre álló szűk helyet. A negatív töltésű elektrosztatikus szűrőközeg felfogja az ultrafinom részecskéket, például az allergéneket, valamint a fékport, az ipari égés és az építőipar által kibocsájtott szennyeződéseket. A káliummal dúsított szénréteg felfogja a városi gázszennyező anyagokat, például a nitrogén-dioxidot és az kén-dioxidot. A kompresszor a megtisztított levegőt a viselő orrához és szájához irányítja az érintkezésmentes arcpajzson keresztül, amelynek aerodinamikus kialakítása a viselő orrához és szájához vezeti a megtisztított levegőt.
Tudományos megközelítés
A Dyson mérnökei először léptek be az audio eszközök világába, és sok más fejlesztővel ellentétben tudományos megközelítést alkalmaztak. A Dyson hangmérnökökből és hangtechnikusokból álló csapata arra törekedett, hogy kiváló – egzakt mérési adatokon és széles körű hangpróbákon nyugvó – hangzásvilágot alkosson. Az eredmény: tiszta, gazdag hangzás és fejlett zajszűrés. A hordozható eszközökre jellemző, hogy a fejlesztések során meg kell küzdeni a rendelkezésre álló tér szűkösségével, hiszen az eszközök nem lehetnek túl nagyok. A hordozhatósággal járó helyszűke ellenére a Dyson mérnökei egy nagy teljesítményű neodímium elektroakusztikus rendszert fejlesztettek ki. A széles sávú frekvenciaválasz, a pontos bal-jobb egyensúly és az emberi fül által érzékelhetőnél lényegesen alacsonyabb torzítás úgy adja át a hangzást a viselőnek, ahogy azt a zenészek és alkotók elképzelték.
A Dyson egy fejlett zajszűrő rendszer kifejlesztésével oldotta meg a kihívást, amelyet az új eszköz megalkotásával saját maga számára támasztott. A készülék passzív csillapítása és az aktív zajszűrés (ANC) az egyedülálló mikrofoncsoporttal kiegészülve csökkenti a nem kívánt környezeti zajokat és motorhangokat úgy, hogy mindenhol – otthon, a munkahelyen és útközben is fejlett zajszűrést biztosít. A nagyméretű fülpárnák a hallgató fülére simulnak, a habsűrűséget és a fejpánt szorítóerejét pedig a kényelmet és az optimális zajcsökkentést szem előtt tartva alakították ki a mérnökök.
Kényelemre tervezve
Minden ember fejformája egyedi, ezért a Dyson első viselhető eszközénél a mérnököknek a kényelemről is gondoskodniuk kellett. A fej és az arc geometriájának részletes feltérképezésével a mérnökök adatokat nyertek arról, hogy miként illeszkedik és hogyan viselkedik a Dyson Zone™ a különböző fejformákon – ez alapján határozták meg a fejpánt szorítóerejét, az arcpajzs kialakítását és anyagát, a készülék állíthatóságát és még sok minden mást.
A Dyson Zone™ megalkotói a lónyereg formájából és kialakításából merítettek ihletett: úgy tervezték meg a készüléket, hogy a súlyt a fej oldalára, ne pedig a fej tetejére helyezze. A nyereg jellemzően a ló gerince fölött ível és így a terhelést a gerinctől balra és jobbra lévő területekre osztja el: ezt a megoldást alkalmazták a fejpánt központi párnájánál is.
A fülpárnák kialakítása a kényelem, a fejre helyezett stabilitás és a passzív csillapítás szempontjából is fontos tényező. A hab magától értetődő választás a fülpárnák anyagának, a Dyson mérnökei pedig mélyen beleásták magukat a különböző habok összetételébe, hogy a sűrűséget, a tömörítési és visszarugózási arányt is figyelembe véve válasszák ki a legmegfelelőbb megoldást, ugyanis ezek a tényezők mind befolyásolják a fejre gyakorolt nyomást. A fül- és fejpántpárnákhoz való optimális hab kiválasztásakor fontos volt a megfelelő egyensúly biztosítása a kényelem, a fülhöz való illeszkedés és az akusztikai tulajdonságok között. A fülhöz való idomulás jobb illeszkedést tesz lehetővé és hozzájárul a városi zajok kiszűréséhez. A párna szándékosan laposabb, mint a hagyományos fülpárnák és az optimális kényelem érdekében a fül fejjel bezárt szögéhez idomul.
Globális erőfeszítések
Dyson Zone™ légtisztítós fejhallgatót az Egyesült Királyságban, Szingapúrban, Malajziában és Kínában működő csapatok fejlesztették, míg a délkelet-ázsiai csapatok különösen fontos szerepet kaptak a szoftverfejlesztésben. Az alkalmazásfejlesztés és integráció kulcsszerepet játszott a zökkenőmentes csatlakozási élmény megteremtésében, valamint az intelligens levegő- és zajszennyezettség-követési funkciók biztosításában. A robusztus kivitel és a tartósság központi szerepet játszik egy ilyen hordozható terméknél. Mint minden Dyson készüléket, a Dyson Zone™-t is a végletekig tesztelték hőmérséklet-szabályozott kamrákban, cseppteszteléssel, anyag- és szövetkopási valamint a gombok robusztusságát vizsgáló tesztekkel és még sok mással. A Dyson malajziai fejlesztőközpontjában dolgozó tesztmérnökök és földrajzi helyzetük fontos részét képezték a tesztelésnek: a készüléket az Egyesült Királysághoz képest melegebb éghajlaton és magasabb páratartalom mellett is próbára tették.
Okoseszközök
Még letisztultabb felhasználói élményt hoz a One UI 8.5 bétaverziója
A Samsung bemutatja a One UI 8.5 bétaverzióját, amely megkönnyíti a kreatív tartalmak létrehozását és a biztonságos kapcsolattartást a vállalat okoseszközein.
A One UI 8.5 lehetővé teszi, hogy a felhasználók kevesebb erőfeszítéssel, hatékonyabban tudjanak dolgozni, és olyan frissítéseket hoz magával, amelyek tovább növelhetik a teljesítményt, megkönnyíthetik az eszközkezelést és fokozott biztonságot nyújthatnak.
One UI 8.5: Mit jelent a tartalomgyártásban?
A One UI 8.5 a tartalmak létrehozását és megosztását is jelentősen megkönnyítheti. A frissített Fotósegéddel[i] a felhasználók megszakítás nélkül generálhatnak új képeket. A funkciói lehetővé teszi, hogy folyamatosan szerkesszék a fényképeket, anélkül, hogy minden egyes változatot külön el kellene menteniük. Miután végeztek a módosításokkal, az összes változatot áttekinthetik a szerkesztési előzményekben és egyszerűen kiválaszthatják a kedvenceiket.
A megosztás is gördülékenyebb a Quick Share[ii] fejlesztéseinek köszönhetően, amely képes lehet felismerni a fotókon szereplő személyeket és felajánlja a közvetlen küldés lehetőségét a képekhez tartozó kontaktoknak.
Hogyan segíti a One UI 8.5 az eszközök közötti csatlakoztathatóságot?
Az új, eszközök közötti csatlakozást támogató funkciók megkönnyítik azok kezelését, legyen szó fájkezelésről, a hálózatmegosztásáról vagy a közeli eszközökkel való kommunikációról. A Hangközvetítés[iii] az Auracast segítségével egyszerű kommunikációt tesz lehetővé a közeli LE Audio technológiát támogató eszközökkel. A különböző médiaforrásokból származó hangok mellett a felhasználók mostantól a saját hangjukat is közvetíthetik Galaxy okostelefonjuk beépített mikrofonjával. Ez a megoldás kiválóan használható például túrákon vagy rendezvényeken.
A Tárhelymegosztás[iv] még gördülékenyebb felhasználói élményt biztosít a Galaxy ökoszisztémában azáltal, hogy más Galaxy eszközökön, például táblagépeken és PC-ken tárolt fájlokat közvetlenül a Saját fájlok alkalmazásban is elérhetővé tesz. Emellett lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy más Samsung eszközökről, például a tévéjükről is hozzáférjenek az okostelefonjukon lévő fájlokhoz.
Hogyan maradnak védettek a Galaxy eszközök?
A One UI 8.5 tovább erősíti az eszközök védelmét, és könnyen áttekinthetővé teszi a biztonsági beállításokat. A Lopásvédelem biztosítja az okostelefonok és a rajtuk tárolt adatok biztonságát elvesztés vagy lopás esetén is. A rendszer automatikusan zárolja a képernyőt, ha egymás után túl sok sikertelen kísérlet történik a személyazonosság ujjlenyomatos, PIN-kódos vagy jelszó alapú ellenőrzésre. A Személyazonosság-ellenőrzés a korábbinál is több beállítást véd, így egy extra biztonsági szintet biztosít kritikus helyzetekben.
Elérhetőség
A One UI 8.5 bétaverziója december 8-tól válik elérhetővé a programban részt vevő országokban[v], elsőként a Galaxy S25 sorozat készülékein. A felhasználók a Samsung Members alkalmazáson keresztül jelentkezhetnek a programba.
[i] A Fotósegéd Generatív szerkesztés funkciójának használatához hálózati kapcsolat és Samsung-fiókba való bejelentkezés szükséges. A Generatív szerkesztéssel a fénykép mérete módosulhat, legfeljebb 12 MP-ig. A kép mentésekor látható vízjel kerül a képre, jelezve, hogy a kép mesterséges intelligencia használatával készült. A generált kép pontossága és hitelessége nem garantált. A képernyőkép illusztráció, a tényleges felhasználói élmény és a felhasználói felület eltérő lehet.
[ii] Elérhető a One UI 2.1 vagy újabb és az Android Q vagy újabb operációs rendszerrel működő eszközökön. A Quick Share használatához Bluetooth Low Energy és WiFi kapcsolat is szükséges. A tényleges sebesség a készülékektől, a hálózat állapotától és a felhasználói környezettől függően eltérő lehet. A képernyőkép illusztráció, a tényleges felhasználói élmény és a felhasználói felület eltérő lehet.
[iii] Kizárólag a Galaxy S25 sorozat eszközein érhető el, beleértve a Galaxy S25, S25+ és S25 Ultra modelleket. A képernyőkép illusztráció, a tényleges felhasználói élmény és a felhasználói felület eltérő lehet.
[iv] A funkció használatához minden eszköznek ugyanazon Samsung-fiókba kell bejelentkeznie, illetve Wi-Fi és Bluetooth kapcsolat szükséges. A Tárhelymegosztás a One UI 7 vagy újabb verzióval és 5.15 vagy újabb kernel verzióval rendelkező Galaxy okostelefonokon és tableteken, valamint Galaxy Book2 vagy újabb (Intel) és Galaxy Book4 vagy újabb (Arm) modellekkel, valamint a 2025 után kiadott U8000 és újabb Samsung Smart TV modelleken érhető el. A funkciók elérhetősége régiótól és modelltől függően változhat. A képernyőkép illusztráció, a tényleges felhasználói élmény és a felhasználói felület eltérő lehet.
[v] A bétaprogram Magyarországon nem lesz elérhető.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
Több mint 5 ezer diák és pedagógus vallott: nem várt hatásai lettek az 1 éve bevezetett iskolai mobiltilalomnak
A 2024 szeptemberében bevezetett mobiltilalomtól sokan tartottak: számos diák csalódott volt és félt attól, hogy szükség esetén nem éri el szüleit.
Kiderült: a diákok véleménye azóta sokat változott, a szakképző intézményekben jelentősen javult a fegyelem, miközben a tantestületekben látványos generációs törésvonal rajzolódott ki. A Jójegy összesen több mint 5 ezer diák és pedagógus véleményét vizsgálta az intézkedés eredményeiről.
A Jójegy 2025 őszén készített felmérésben összesen 4 890 diák és 188 pedagógus vett részt, így Magyarország talán legnagyobb, független vizsgálatává vált az iskolai mobilhasználatról. A válaszadó diákok intézménytípus szerinti megoszlása jól tükrözi az iskolai oktatás sokszínűségét: 30,1% gimnáziumban, 31,3% technikumban, 22,5% szakképző iskolában és 16,1% általános iskolában tanul. Ez a minta lehetővé tette az intézménytípusok közötti különbségek, például a jegyekben és figyelemben tapasztalható változások pontos feltérképezését. A válaszadó pedagógusok közül a legtöbben (34%) gimnáziumokból érkeztek. A technikumi tanárok aránya 27,1%-ot, a szakképzők tanárai 12,8%-ot, az általános iskolák tanárai 20,2%-ot, egyéb intézmények (pl. zeneiskola) oktatói pedig 5,9%-ot tett ki. Így a felmérés nemcsak a diákok, hanem a tantestületek tapasztalatait is kiegyensúlyozottan mutatja, ráadásul lehetőséget ad a generációs és pedagógiai különbségek vizsgálatára egyaránt.

A kutatást végző Jójegy egy magyar fejlesztésű online oktatási platform (KRPR.hu)
Érzelmi hullámvasútra kerültek a diákok: nagyon kevesen örültek a mobiltilalomnak
A mobiltilalomhoz kapcsolódó rendelet bejelentését követően a diákok 32%-a reagált negatívan: 16% szomorú vagy csalódott, 8% dühös volt, 6%-uk pedig szorongott. Mindössze 6% örült a változásnak, viszont a legtöbb diákot semlegesen érintett a szabályozás híre.
„Felmérésünkből kiderült az is, hogy a sokakban megjelent kezdeti düh nem öncélú volt. A legtöbb diák az órarendje miatt a Krétához és a szülői elérhetőséghez fűződő félelmét élte meg”
– mondta Mester Márk, a kutatást végző Jójegy társalapítója.
A tanév során azonban a diákok közel felénél változott az érzelmi állapot: tízből nyolc diák a dühös elutasítástól a beletörődés vagy a pozitív felismerés felé mozdult el. Kiemelkedő volt a szociális felismerés a diákoknál: 47,5%-a többet beszélgetett a szünetekben.
„Látványos eredmény, hogy a szünetekben visszatért a diákok közötti offline kommunikáció”
– emelte ki Mester Márk, aki hozzátette, hogy a digitális eszközöknek és lehetőségeknek is megvan ugyanakkor a megfelelő helye és szerepe, ráadásul az otthoni tanulásban is sokat segíthetnek.
Jelentős különbségek a tanulmányi eredményekben: a diákok negyede javított
A jegyek tekintetében szintén kimutatható volt a pozitív hatás, azonban intézménytípusonként érdemben eltérő eredmények születtek. A gimnáziumban tanulóknak csak 15-18%-a tapasztalt javulást, viszont technikumi és szakképző iskolákban tanulók esetén ez a szám nagyjából a duplája. Összességében a diákok 23,5%-a, azaz közel negyede érezte, hogy a tiltás pozitív irányba mozdított a tanulmányi eredményén. Ezzel szemben mindössze 5,8%-a tapasztalt romlást. A figyelem és aktivitás tekintetében a hatás kevésbé markáns, de itt is jelentős. A diákok harmada, egész pontosan 36,4%-a figyelt jobban, de csak 20,6% lett aktívabb szóban az órákon.
„A telefon elvétele nem fog varázsszóra eredményt hozni: a figyelem nő, de a motivációt a pedagógusnak kell támogatnia. A passzivitás tehát akár más okokra is visszavezethető”
– tette hozzá a Jójegy társalapítója.
Nem a közösségimédia-felületek hiányoznak leginkább a diákoknak
A diákok több mint fele (54%-a) visszaengedné a mobiltelefont az iskolákba, de a válaszok mögött nem a közösségimédia-felületek vagy a játékok iránti vágy húzódott. A leggyakoribb indokok 17%-kal a „biztonsági lánc” (pl. szülők elérhetősége), 15%-kal a „digitális svájci bicska” (pl. Kréta, órarend, buszmenetrend), valamint 8%-kal a szünetekben történő zenehallgatás voltak.
„Volt, aki azt nyilatkozta: »Nem lógni akarok, csak tudni, hogy elérhető vagyok, ha baj van«”
– hangsúlyozta Mester Márk.

A Jójegy alapítói – bal oldalt Nyiri Donát és jobb oldalt Mester Márk (KRPR.hu)
A tanárok háromnegyede bevonná a diákokat is a szabályok kialakításába
A pedagógusok is elmondták véleményüket a mobiltilalomról. Közülük 79,3%-uk jogosnak tartotta a telefonhasználat korlátozását, ami erős szakmai konszenzust jelez a rendelet mellett. A tanárok 47,9%-a szerint a telefonok elvétele erősebb órai figyelmet hozott a diákoknál, 34%-uk tapasztalt növekedést az órai aktivitásban, sőt a fegyelmezési esetek száma is csökkent 46,8%-uk szerint. A tanárok szerint is látványos a közösségi élet újjáéledése: a pedagógusok 82,2%-a szerint a diákok többet beszélgetnek, a folyosók visszakapták régi látképüket, ismét nem a telefonokat bújó fiatalok látványa fogadja őket. A kutatás azonban rámutatott egy látványos generációs törésvonalra is.
„A több mint 10 éve tanító pedagógusok inkább a szigorú, mobiltelefont leadós módszert támogatják. Ezzel szemben a fiatalabb, 2-5 éve tanítók közül sokan nyitottak lennének a rugalmasabb megoldásokra. Sokan kifejtették az órai mobiltelefon-használat előnyeit, amikor az a tanítás szerves részévé válik, mint például a Kahoot vagy AI-eszközök használatakor. Ez a megoszlás a tantestületekben élesen kirajzolódott, de egyértelmű volt, hogy a diákok bevonása a szabályok kialakításába 75%-uk szerint előnyös lenne”
– mondta a Jójegy társalapítója.
A mobiltelefonok és a megfelelő digitális eszközök az iskolán kívül érdemben segíthetnek
A kutatást végző Jójegy egy magyar fejlesztésű online oktatási platform, amely a megújult érettségi követelményekhez és a központi felvételihez igazodó digitális tananyagokat, animált videókat, gyakorlófeladatokat és vizsgaszimulációt kínál. Alapítói a népszerű, közel félmillió feliratkozóval rendelkező Tízes Lista YouTube-csatorna létrehozói is. A startup rövid idő alatt az egyik leggyorsabban növekvő hazai edukációs márkává vált. Mivel kínálatukban a középiskolai felvételire és az érettségire felkészítő modulok egyaránt megtalálhatóak, így a Jójegy több éven át komplex tananyagokkal támogathatja a diákok tanulmányait, középiskolai felvételire készüléstől, egészen az érettségi letételéig.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
Az AI kilépett a képernyőről: Magyarországon elsőként szólította meg egy virtuális ember a közönséget
A mesterséges intelligencia eddig főként digitális környezetben működött: chatfelületeken, hangasszisztensekben vagy ügyfélszolgálati rendszerekben.
Az E.ON az INTREN digitális ügynökséggel közösen kiléptette az AI-t a virtuális térből a fizikai világba és megszületett Anna, az E.ON digitális márkanagykövete. A projekt egy teljesen új korszak kezdetét is jelenti: a „digital human” ugyanis képes személyesen megszólítani a közönséget, reagálni a kérdésekre, és valós idejű interakciót biztosítani.
„Ez a megoldás nem csupán technológiai innováció, hanem kulturális áttörés is. Bemutatja, miként válhat az AI egy márka arcává, és hogyan képes a fizikai térben is márkaélményt teremteni”
– hívja fel a figyelmet Váczi Dániel, az INTREN cégcsoport AI szakértője.
A technikai kihívások – hogyan születik meg egy „digital human”
Egy digitális ember létrehozása összetett feladat, amelyben több technológiai terület találkozik.
- Nagy nyelvi modellek (LLM-ek) integrálása: Anna mögött egy fejlett AI nyelvi modell áll, amely képes természetes nyelven kommunikálni, és a márka specifikus tudásával kiegészítve releváns válaszokat adni.
- Vizualizáció és 3D megjelenítés: Anna nem csupán egy kétdimenziós avatár, hanem egy 3D-s hatást keltő megjelenés, amely valóságosabbá teszi az interakciót.
- Lip sync technológia: a beszéd és a szájmozgás összehangolása kritikus, hiszen a legkisebb eltérés is rontja az élményt.
- Latency optimalizálás: az AI válaszidejének minimalizálása kulcsfontosságú, hogy a beszélgetés természetesnek hasson.
- Hardver integráció: kamera, mikrofon, depth-szenzor és GPU-alapú számítógép biztosította, hogy Anna képes legyen érzékelni a környezetét, fókuszálni a beszélőre, és valós idejű interakciót nyújtani.
„A legnagyobb kihívást a LipSync és a Latency optimalizálás jelentette. Az emberek azonnal észreveszik, ha a szájmozgás nincs szinkronban a hanggal, vagy ha az AI késlekedik a válaszban. Ezért millisekundumokban mértük a reakcióidőt, és folyamatosan finomhangoltuk a rendszert. Büszke vagyok rá, hogy olyan megoldást hoztunk létre, amely valóban természetes élményt nyújt, és közelebb hozza az AI-t az emberekhez”
– hangsúlyozza Váczi Dániel.
Az AI kilépése a fizikai térbe – mérföldkő Magyarországon
Anna konferenciáról konferenciára fejlődve bizonyította: az AI nem csupán egy képernyőn megjelenő chatbot, hanem egy valódi, interaktív élményt nyújtó személyiség, amely képes kapcsolatot teremteni az emberekkel. Először egy nagyszabású belsős konferencián Anna egyszerűbb kérdésekre válaszolt, miközben a közönség megismerkedett a technológia alapjaival. Ezt követően a második rendezvényen Anna már képes volt szakmai kérdésekre is reagálni, és analitikát biztosítani a közönség aktivitásáról. Végül pedig már mozdulatokkal is megszólította a közönséget, intett, hívta az embereket, és fejlettebb szenzorokkal érzékelte a környezetét. Így vált tehát Anna már nem csupán egy AI-alapú válaszadóvá, hanem egy valódi márkanagykövetté, aki képes volt személyes kontaktust teremteni a közönséggel.
A jövő: minden márkának lesz AI digitális nagykövete
Az E.ON projektje nem csupán egy technológiai bemutató volt, hanem előrejelzés is a jövőre nézve.
„A közeljövőben minden márkának lesz egy digitális személyisége, amely AI formában jelenik meg”
– véli a szakértő. Kiemeli: az AI brand ambassador képes lesz a márka értékeit közvetíteni, és személyes kapcsolatot teremteni a fogyasztókkal. Emellett a digitális ember a fizikai térben – például üzletekben, bankfiókokban vagy bevásárlóközpontokban – képes lesz termékeket bemutatni, kérdésekre válaszolni, és vásárlásra ösztönözni. Mindezt úgy, hogy feltérképezi beszélgetőtársát (pl. nem, kor stb.) és specifikus kérdésekkel szinte azonnal „leveszi a lábáról”. A digitális nagykövet továbbá képes lesz egyszerű ügyintézési feladatokat ellátni, sorszámot adni, vagy akár QR-kódon keresztül átirányítani a beszélgetést egy valódi kollégához.
https://www.youtube.com/watch?v=4AzBaevEVSk
Anna nem csupán egy technológiai kísérlet volt, hanem egy Hungary First pillanat.
„Magyarországon az elsők között mutattuk meg, hogy az AI képes kilépni a fizikai térbe, és valódi interakciót teremteni. Ez a marketing szakma és az érdeklődők számára is jelzi, hogy a mesterséges intelligencia mára a mindennapi életünk részévé válik, izgalmas újdonság, hasznos eszköz és örülünk, hogy ebben az E.ON márka élen járhat.”
– összegez Károlyi Zsuzsanna, az E.ON Márka és Marketing vezetője.
https://www.youtube.com/shorts/6cjuzuFC8hc
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
SE Advisory Services néven új globális márkát indít a Schneider Electric
-
Gazdaság2 hét ago
Megbillentette az ingatlanpiac forgási sebességét az Otthon Start Program
-
Mozgásban2 hét ago
Amikor a forma találkozik a teljesítménnyel: bemutatkozik a Wilier Filante SLR ID2
-
Gazdaság2 hét ago
A vásárlók 160 000 forint felett is hajlandóak költeni a Black Friday alatt, a kedvezmény mértéke a fő motivátor
-
Tippek2 hét ago
Meleg időben több a baleset – ezek a legveszélyesebb hónapok a magyar utakon
-
Gazdaság2 hét ago
A magyarok figyelik az árfolyamokat, de az utalások rejtett díjai még mindig sokakat meglepnek
-
Szórakozás7 nap ago
Pamkutya könyv – Osbáth Norbert: Amiről nem készült fotó
-
Gazdaság2 hét ago
Nő a verseny, nőnek az elvárások: a technológiai felkészültség dönti el, ki marad talpon Black Friday alatt








